Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Qualcomm heeft een nieuwe tablet met zijn nieuwste quadcore-soc uitgebracht. De Android-tablet, onderdeel van Qualcomms mobile development platform, heeft een resolutie van 1280x800 pixels, is bedoeld voor ontwikkelaars en kost 1300 dollar.

De APQ8064 is Qualcomms eerste quadcore-system on a chip en is opgebouwd uit vier Krait-cores op 1,5GHz en de Adreno 320-gpu. De APQ8064 beschikt niet over ingebouwde radiohardware en is bedoeld voor gebruik in tablets. Toch werken er al bedrijven met smartphones op basis van de nieuwe chip, waaronder LG.

Naast de nieuwe soc beschikt het mdp over een vingerafdruklezer, een fysieke homeknop, twee micro-usb-poorten, een micro-sd-kaartlezer en een 13-megapixelcamera met flitser. De 10,1"-tablet draait op Android Ice Cream Sandwich; of er ook een update komt naar Jelly Bean is nog niet bekend. Geïnteresseerden kunnen de tablet op de website van distributeur Bsquare bestellen voor 1299 dollar.

Benchmarks

Uit benchmarks van onder andere AnandTech en Slashgear valt op te maken dat de APQ8064 sneller is dan zijn twee directe concurrenten; Samsungs Exynos 4412 en Nvidia's Tegra 3.

AnTuTu
Telefoon / tabletSocIn punten, hoger is beter
Qualcomm APQ8064 mdp APQ8064
*********
13975
Asus Infinity TF700T - Perform... Tegra 3
*******
12300
Samsung Galaxy S III Exynos 4412
*******
10952
Acer Iconia Tab A510 Tegra 3
******
10613
Toshiba AT300 Tegra 3
******
10564
HTC One X Tegra 3
******
10503
Asus Transformer 300T Tegra 3
******
9687
Nexus 7 Tegra 3
******
9201
Samsung Galaxy Tab 7.7 Exynos 4210
****
6476
HTC One S MSM8260A
****
6387
Samsung Galaxy S II Exynos 4210
***
5750

In AnTuTu worden de algehele systeemprestaties gemeten en hier weet APQ8064 de Transformer Infinity - de snelste tablet in deze test tot nu toe - voor te blijven.

GL Benchmark 2.1.2 - Egypt offscreen
Telefoon / tabletSocIn frames per seconde, hoger is beter
Apple iPad (3e generatie) Apple A5X
*********
141,0
Qualcomm APQ8064 mdp APQ8064
********
131,0
Samsung Galaxy S III Exynos 4412
******
103,0
Apple iPad 2 Apple A5
*****
90,0
Asus Infinity TF700T - Perform... Tegra 3
*****
76,0
Acer Iconia Tab A510 Tegra 3
****
71,0
HTC One X Tegra 3
****
64,0
Asus Transformer 300T Tegra 3
****
63,5
Nexus 7 Tegra 3
****
62,0
Toshiba AT300 Tegra 3
****
62,0
HTC One S MSM8260A
***
57,0
Samsung Galaxy S II Exynos 4210
***
49,0
Samsung Galaxy Tab 2 7 Omap 4430
**
27,0
Gl Benchmark 2.1.2 - PRO offscreen
Telefoon / tabletSocIn frames per seconde, hoger is beter
Apple iPad (3e generatie) Apple A5X
*********
252,0
Qualcomm APQ8064 mdp APQ8064
******
184,0
Apple iPad 2 Apple A5
*****
147,0
Samsung Galaxy S III Exynos 4412
****
128,0
HTC One S MSM8260A
***
98,0
Asus Infinity TF700T - Perform... Tegra 3
***
98,0
Acer Iconia Tab A510 Tegra 3
***
86,0
Nexus 7 Tegra 3
***
82,0
HTC One X Tegra 3
***
82,0
Asus Transformer 300T Tegra 3
***
80,0
Toshiba AT300 Tegra 3
***
77,0
Samsung Galaxy S II Exynos 4210
***
76,0
Samsung Galaxy Tab 2 7 Omap 4430
*
44,0

De offscreen-benchmark van GLBenchmark laat de rauwe grafische prestaties van de nieuwe Adreno 320-gpu zien. Afgezien van de PowerVR-chip in Apple nieuwste iPad weet Qualcomms nieuwe quadcore de concurrentie achter zich te laten. Het verschil met de oude Adreno 225, die in de One S gebruikt wordt, is erg groot.

BrowserMark
Telefoon / tabletSocOSIn punten, hoger is beter
Samsung Galaxy S III Exynos 4412 Android 4.0
*********
167667
Nexus 7 Tegra 3 Android 4.1
*******
133843
Asus Infinity TF700T - Perform... Tegra 3 Android 4.0
*******
131551
Qualcomm APQ8064 mdp APQ8064 Android 4.0.4
******
125136
Acer Iconia Tab A510 Tegra 3 Android 4.0.3
******
115373
Asus Transformer 300T Tegra 3 Android 4.0
******
113108
Toshiba AT300 Tegra 3 Android 4.0
*****
107377
Apple iPad 2 Apple A5 iOS 5.1
*****
102388
Apple iPad (3e generatie) Apple A5X iOS 5.1
*****
100375
HTC One X Tegra 3 Android 4.0
*****
97345
Samsung Galaxy Tab 2 7 Omap 4430 Android 4.0.3
*****
92835
HTC One S MSM8260A Android 4.0
*****
92341
Samsung Galaxy S II Exynos 4210 Android 2.3.3
***
55640

BrowserMark geeft een indicatie van de snelheid van de browser en is daarom ook afhankelijk van softwareoptimalisaties. Hier zet de APQ8064 een minder indrukwekkende score neer, al valt te verwachten dat deze bij apparaten die de consumentenmarkt zullen bereiken, beter zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Die gpu score was wel te verwachten, maar van 4 Krait cores op 1.5 GHz had ik toch wel wat meer verwacht. Tegen de tijd dat een quad-Krait in consumentenprodukten opduikt zal Qualcomm het moeten opnemen tegen Exynos 5, OMAP5 en Clover Trail en dat zijn toch andere gebakjes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2012 08:59]

Dat hij het straks tegen ARM15 moet openemen is waar maar misschien zijn die maar iets sneller dan ARM9 en zitten ze qua prestaties ongeveer op het niveau van krait. Misschien ook niet maar dat is afwachten.
Je bedoelt Cortex A15 en Cortex A9. De ARM9 is een aanzienlijk verouderde core, nog met de ARMv4 of ARMv5 ISAs. ARM15 bestaat niet.
Het is jammer dat ze het bij ARM zo nodeloos ingewikkeld hebben gemaakt, maar ja, waar heb je anders een marketing department voor, he.

Meer ontopic: er zijn zo'n drie categorieen die je ontwikkelaarsproducten kan noemen.
1) Evaluation - beperkte oplage bedoeld voor OEMs en dergelijke om het platform te kunnen proberen, meestal niet zomaar verkrijgbaar
2) Development - bedoeld om het platform te promoten en voor ontwikkelaars van embedded systemen om mee aan de slag te kunnen, bijv. de pandaboard
3) Developer - spul dat handig is om mee te werken, denk aan de nieuw Dell XPS met Ubuntu

Gezien de prijs, verwacht ik dat dit product in (1) of (2) valt.

[Reactie gewijzigd door rjhe op 25 juli 2012 13:22]

Exynos 5 en OMAP5 zullen in het begin dualcore chips zijn. Tegen de tijd dat de quadcore varianten uitkomen zal de quadcor Krait al een tijdje op de markt zijn.

Daarnaast is het ten eerste nog maar de vraag hoe de A15 gaat presteren.
En ten tweede zijn dit synthetische benchmarks, die zeggen lang niet alles. Als je bijvoorbeeld naar de SunSpider score kijkt van de APQ8064 dan verslaat die alle huidige chips met een flinke voorsprong, echter is dat ook een puur synthetische (doch voor Android belangrijke) benchmark.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 25 juli 2012 10:29]

Sunspider is niet synthetisch, dat is toch real-life JavaScript code?
Hij moet nog geoptimaliseerd worden he..? En ook wat betreft software kan er veel winst worden gemaakt op de snelheid. Maar je hebt gelijk. Ook ik word niet weggeblazen van de resultaten. Ik ben benieuwd waar de huidige limiet ligt met de ARM architectuur gebonden aan een relatief zwakke stroomvoorziening, zoals als een accu.
Is de behuizing van goud en gezet met diamanten ofzo? Grote onzin dat hij zo duur is.
Ontwikkelaars tablet, daar worden er dus veel minder van gemaakt. Logisch dat hij duurder is. Ik weet vrij zeker dat qualcomm er nog steeds geld op toe legt.
Ik kan prima ontwikkelen op mijn iPad 3… Dit product slaat echt compleet de plank mis. Waarom zou een ontwikkelaar dit ding kopen? Zodat ie zijn interface klaar kan stomen voor een lage resolutie? Koop dan een Nexus 7.

Oh, hij heeft een quad core. Dat boeit niet, je moet je code altijd zoveel mogelijk parallel opzetten als mogelijk. Een huidige dual core kan je effort al aan tonen.

Voor zowel op de iOS als de Mac kan je heel goed vrijwel kosteloos (geen thread spawnen) gebruik maken van Grand Central Dispatch en dit met callbacks en events synchroniseren. Als je dit continue gebruikt, dan word je app naarmate de cores toe nemen vanzelf sneller.

Edit
@Blokker_1999 en Mellow Jack: Zo had ik het artikel niet begrepen. Maar is het niet zo dat HP en Dell etc net als Apple hun eigen prototypes hebben om voor te ontwikkelen?

[Reactie gewijzigd door aToMac op 25 juli 2012 10:40]

Het gaat niet zozeer om app ontwikkelaars, maar wel ontwikkelaars die aan het OS werken, zou me niet verbazen dat er bijkomende uitgangen beschikbaar zijn zoals een JTAG interface om te kunnen debuggen.
Je moet het anders bekijken. Qualcomm is een fabrikant. Dit apparaat zal dus verkocht worden aan OEMS zoals DELL, HP, ASUS, Samsung, LG enz enz enz

Dit heeft meer met de hardware en het OS te maken en helemaal niks met Apps en overige software

Edit: De reden waarom ze dit soort apparaten verkopen is vrij simpel. Zo kunnen ze aantonen dat hun drivers goed functioneren zodat de fabrikanten de focus kunnen leggen op het toevoegen van "extra waarden" (zoals een eigen schil)

Edit2: Software (in de zin van apps) ontwikkelen boeit Qualcomm waarschijnlijk geen ene zak... Het gaat hun om de hardware en drivers

Edit3: @aToMac: Volgens mij, correct me if i'm wrong, gaat het ontwikkelen van dit soort producten net iets anders. Ze pakken een referentie model zoals dit. Ze gebruiken dit model om (in dit geval waarschijnlijk) Android te optimaliseren en veranderen (extra software ect). Dan pakken ze de componenten om bezig te gaan met het designen van de behuizing

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juli 2012 11:06]

Het is geen product voor de eind gebruiker! dit is gewoon voor wat grote DEV's. Er worden er ook maar heel weinig gemaakt dus die krengen zijn dan verschrikkelijk duur. Niet te vergelijken met een iPad of een Galaxy tab waar er miljoenen van gemaakt worden.
Maar kan jij ontwikkelen voor Android op jouw iPad?
Jij kunt helemaal niet ontwikkelen op je iPad3 voor het android platform.. En jij kon ook niet ontwikkelen op iPad3-test devices voordat deze op de consumentenmarkt kwam.. Als je in de winkel al dit kon kopen, dan was het een ander verhaal, maar deze kun je niet gewoon in de winkel kopen..
dat denk ik niet; qualcomm bouwt al jaaren erg degelijke hardware in diverse vlakken blinken zij daarin uit. dat bedrijf heeft voldoende R&D en middelen om dit aan de man te brengen. geloof nooit dat zij hierop toeleggen, waarom zou een commercieel bedrijf als dit dat doen zonder daar zelf belang bij te hebben?
Kijk een microsoft of een sony zou dat kunnen doen bij hun spelcomputer; die verdienen dat terug met games en accessoires. Een bedrijf als qualcomm heeft er 0,0 belang bij om dit onder kostprijs de deur uit te doen.
Geen belang bij? Nu denk ik ook niet dat ze er erg veel op toe leggen nee maar desondanks denk ik dat hun belang is dat ze zo veel mogelijk mensen met hun platform kennis laten maken om deze in zoveel mogelijk devices te krijgen. Het kan best zijn dat bedrijven dit soort test modellen gebruiken om te zien wat er mogelijk is met een platform en op basis daarvan besluiten welk platform ze mee verder gaan.
Ze hebben hier geen belang bij omdat hun klanten groep maar bestaat uit tientallen bedrijven en hun prospects max een paar 100 bedrijven zullen zijn.

Het doel is het overhalen van fabrikanten om hun platform te gebruiken. Zo kunnen ze een "totaal pakket" aanbieden waardoor de fabrikanten de focus kunnen leggen op het toevoegen van iets unieks ipv het optimaliseren van drivers en ellende
Ik vraag me toch echt af wat er dan zo duur aan is.Processors maken ze zelf. Scherm kopen ze in en zo goed zijn de specificaties nou ook weer niet van dat scherm. ( ja lage hoeveelheden maar dat kost misschien een paar dollar meer per scherm dus dat is de1300 dollar niet waard. behuizing kost tegenwoordig ook niks meer bij de juiste fabrikant. Ik vind het een onnodig hoge prijs in de huidige markt maar aangezien het is bedoeld voor een aantal grote bedrijven hadden ze er vast nog meer voor kunnen vragen.
Sowieso, het is niet de bedoeling dat elke consument dat ding gaat kopen. Debug PS3's, XBOX360 en dat soort dingen zijn ook veel en veel duurder terwijl het hardware technisch niet eens anders is.

Je koopt waarschijnlijk niet alleen een tablet maar ook support, een inzage in een platform wat voorlopig nog lang niet uit is en een vingerprint scanner en 13MP camera in een tablet heb jij dat weleens gezien? (nuttig is anders, daar niet van)

@aToMac, leuk verhaal over Apple enzo maar wat heeft dat hiermee te maken? Dit gaat niet over een paar hobbyisten die zelfs appjes kunnen maken maar over grote ontwikkelaars die graag vroeg erbij zijn.

Misschien zijn er wel telefoon-/tablet fabrikanten die hun eigen UI/Apps willen ontwikkelen voor dit platform maar zijn hun eigen prototypes nog niet klaar...

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 25 juli 2012 09:17]

Zowel de debug Xbox360 en debug PS3 zijn WEL hardware technische anders. Zie hier een Xbox 360 dev console en nog gekker: dit is een PS3 dev console (ik geloof dat de nieuwe wel hetzelfde uiterlijk heeft). Deze machines hebben vooral extra usb poorten en soms ook meer geheugen om applicaties tbv analyse naast je game te kunnen draaien. Ook is de software natuurlijk anders.

Of dit voor android ook het geval is, dat weet ik niet (denk het zelfs niet) omdat dit een open platform is, maar wilde je toch even corrigeren.
Die XBOX durf ik niet met zekerheid te zeggen maar die PS3 was een target platform zodat ontwikkelaars al aan de slag konden voordat de definitieve hardware specs vast stond(wat wel enige gelijkenissen met dit verhaal heeft inderdaad), de PS3 Debug daarentegen is gewoon een PS3 met andere software en met het woord test erin gedrukt. Zie: http://www.lekowicz.com/w...6/11/ps3-test-console.jpg
De debugmodellen van de PS3 zijn al geruime tijd identiek aan de consumentenversies, enige verschil is de firmware, laat nou net sinds kort bekend zijn hoe je een consumenten versie kunt updaten naar een debugversie (mits je nog op Firmware 3.55 of lager zit zonder enige extra hardware, Firmware 3.60 of hoger (maar wel vanuit de fabriek geleverd met firmware 3.55) kun je flashen met extra hardware).

Ook ik dacht een debugmodel meer geheugen had ivm extra debugprogramma's te kunnen draaien, maar dat is dus blijkbaar al lang niet meer met de huidige debugmodellen..
Maar de prijs is AANZIENLIJK hoger omdat je dus ook support krijgt..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 25 juli 2012 15:24]

En wat is daar het praktisch nut van? (/kabouterwesleymodus)

Als developer wil ik juist apparaten die mijn gebruikers ook hebben, zodat ik kan zien hoe mijn software draait op echte hardware. Voor 1300 euro kan ik 3-4 smartphones kopen die wel gebruikt worden door stervelingen. Als ik veel betere hardware nodig heb pak ik wel mijn desktopmachine. Ik snap dat dit ook een soort "preview van de toekomst" zou kunnen zijn, maar dat gaat er dan van uit dat het ding dat nu 1300 euro kost op een dag ook zo in de winkels ligt voor een lagere prijs, wat me nogal sterk lijkt.

Dit is zelfs niet de eerste telefoon met de nieuwe chipset, en al was hij dat wel, weinig developers zullen specifiek voor een nieuwe chipset aan het ontwikkelen zijn. Je zou nog beter handjeklap met de telefoonfabrikanten kunnen doen en nieuwe modellen in advance vragen, in plaats van deze overpriced muck aanschaffen.

Ik zit niet in het wereldje en heb het dus misschien wel geheel bij het verkeerde eind, maar dit lijkt me gewoon patserij.
Hmm, ik zou als ontwikkelaar juist de hardware willen die mijn gebruikers over pakweg een half jaar hebben. Tegen die tijd dat jij uitontwikkeld bent, is de hardware van de consument ook zover. En ik kan me ook voorstellen dat Samsung alvast met hun Touchwiz aan de slag wilde voordat hun Galaxy SIII op de markt kwam. Die hebben ongetwijfeld een eigen developerversie van de SIII gebouwd om de nieuwe software te testen. Als je daar pas mee kunt beginnen als de hardware af is, ben je rijkelijk laat.

Overigens is 1300 dollar echt peanuts voor een klein beetje serieus ontwikkelbedrijf :X Je moet even die consumentenbril afzetten en kijken naar de mogelijkheden die zo'n stuk hardware je biedt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2012 09:51]

Hmm, ik zou als ontwikkelaar juist de hardware willen die mijn gebruikers over pakweg een half jaar hebben. Tegen die tijd dat jij uitontwikkeld bent, is de hardware van de consument ook zover.
Dit is toch juist de hardware die over een half jaar tot een jaar in de consumentenproducten moet verschijnen? Het gaat hier over de nieuwe Qualcomm Quadcore met veel hogere GPU-kracht (eindelijk in Android).

De 13 MP camera die erin zit is bijvoorbeeld gek voor een tablet, maar niet als je verwacht dat over een jaar alle telefoons veel hogere MP's gaan hebben. Je moet dus nu kunnen ontwikkelen op de imaging pipeline en verwerking van beelden om straks een vloeiende ervaring te kunnen bieden.
Maar dat zegt hij toch ook.. Je wilt als developer zo vroeg mogelijk kunnen werken aan je software die op toekomstige hardware moet draaien, zodat je bij release van deze nieuwe hardware op de consumentenmarkt je software klaar hebt en dus je concurrenten voor bent en daarmee dus ook de afname vergroot..
Maar dat zegt hij toch ook.. Je wilt als developer zo vroeg mogelijk kunnen werken aan je software die op toekomstige hardware moet draaien, zodat je bij release van deze nieuwe hardware op de consumentenmarkt je software klaar hebt en dus je concurrenten voor bent en daarmee dus ook de afname vergroot..
You're right! |:(
Nee jij bent, zoals ik het opvat, niet de ontwikkelaar waar het overgaat ;)
Misschien hebben ze wel een wit design met een aardbij achterop, dan is hij het geld wel waard.
Waar O waar is de +1 grappig als je hem nodig hebt ;)
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/main.php
Dit kan veel goedkoper, is hier dan wel Samsung ipv Qualcomm maar in de SoC zitten de kosten nou niet echt.
Laat het in deze tablet nou JUIST draaien om de qualcomm chipset. Asus kan nu tijdens het ontwikkelen van hun eigen tablet gebaseerd op dezelfde qualcomm chip, ook al aan de software werken, en de software testen. Zonder dat hun eigen tablet klaar is voor productie.
Dit word een prachtige processor voor een opvolger van de One X. Ik ben benieuwd hoe deze van Qualcomm zich verhoudt tot die van ARM, omdat ze niet het standaard ontwerp hebben gepakt.

Hou verhouden zich deze prestaties tot desktop hardware? Kan het een pentium 2 aan?
Tis altijd een beetje tricky om algemene uitspraken over cpu's te doen omdat je nou eenmaal veel verschillende toepassingen hebt (hoe complex/branched is de code, geheugen intensief, cache intensief, parallelliseerbaar ja of nee), maar P2 zijn we al ruim voorbij, dit zit richting P4 of de Atoms in de eerste generaties netbooks.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2012 20:13]

Zou hem graag bestellen als tablet!
http://bkhome.org/blog/?viewDetailed=02913

Bovengenoemde tab ook quad, maar dan ca 100USD !
Waar is de touchscreen? waar is de videopanel? waar is de 13 megapixel camera? waar is de flitser? waar is de vingerafdruksensor? waar is de batterij? waar is wifi? waar is bluetooth? waar is de behuizing?

Neemt niet weg dat dit developmentboardje niet leuk is hoor..
Quote : "Uit benchmarks van onder andere AnandTech en Slashgear valt op te maken dat de APQ8064 sneller is dan zijn twee directe concurrenten; Samsungs Exynos 4412 en Nvidia's Tegra 3."

Uhm ... om te concurreren moet het wel in dezelfde prijsklasse zitten. Een paar procent méér performance tegen een prijskaartje van ruim 200% van vergelijkbare tablets vind ik een slechte investering.

Nu snap ik wel dat het om een developer-tablet gaat, maar dan nog. Vraag me af of een prijs van $1300 interessant is voor ontwikkelaars. Misschien dat de doorgewinterde programmeur wel een dergelijk bedrag te spenderen heeft, maar voor nieuwe ontwikkelaars is het een flinke financiële drempel.
Vraag me af of een prijs van $1300 interessant is voor ontwikkelaars
Ja, want je wilt wel zorgen dat jouw nieuwe game draait op de betreffende hardware die over een half jaar in de winkels ligt, en als je dan nog moet gaan testen, dan ben je gewoon te laat..
Ja voor hobbyisten is het te duur, maar voor een profesionele ontwikkelaar is $1300 helemaal niet zoveel, en deels kun je ook nog eens afschrijven ook..
En beide Gl Benchmark 2.1.2 ten opzichte van andere android toestellen. (Apple maakt toch gebruik van zijn eigen chips)
Dit is niet bedoelt voor de consument.
Als je kijkt naar de Android concurrentie is hij met alles sneller. Alleen Browsermark niet maar dat zegt ook helemaal niets aangezien alle apparaten anders browsers gebruiken. Dit is alleen interessant als je op elk apparaat dezelfde browser zet en dan test. BV Opera of Firefox. Aangezien dit een development tablet is is de standaard browser niet interessant. Die wordt waarschijnlijk toch vervangen of geoptimaliseerd.