Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties, 28.559 views •

Electronic Arts heeft tijdens de Game Developers Conference aangekondigd dat er een nieuwe SimCity komt. De nieuwe game verschijnt in 2013 en is in multiplayer speelbaar. Geruchten over een nieuwe editie deden een week geleden al de ronde.

Er verschenen een week geleden al sterke aanwijzingen dat Electronic Arts een nieuwe versie van SimCity op de planning heeft staan en dat de nieuwe game gemaakt wordt door Maxis, het bedrijfsonderdeel dat ook de voorgaande delen uit de serie gemaakt heeft. De geruchten zijn grotendeels waar, blijkt uit de presentatie die de uitgever gaf tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. De game heet alleen geen SimCity 5, maar enkel SimCity, net als het origineel uit 1989. De nieuwe versie komt in 2013 op de markt en verschijnt alleen in een Windows-versie.

De nieuwe versie heeft als voornaamste vernieuwing dat het in multiplayer te spelen is. Spelers kunnen een stad bouwen naast die van iemand anders en de ontwikkeling van de ene stad heeft invloed op de andere. Zo kunnen spelers bij de bouw van hun stad kiezen voor nadruk op een bepaald facet en zo een industriële stad bouwen, of een stad gericht op wetenschap of cultuur. Dat trekt een bepaald soort inwoners. Als voorbeeld van de invloed die een stad kan hebben op de omgeving liet Maxis een stad zien waarin een elektriciteitscentrale uitviel wegens overbelasting. Daarmee viel ook de stroom in de aangrenzende stad uit.

Maxis heeft voor de nieuwe SimCity de nieuwe GlassBox Engine ontwikkeld, waarmee steden er veel gedetailleerder uit kunnen zien dan in de voorgaande games.

De makers over de nieuwe SimCity

Reacties (107)

Reactiefilter:-11070107+176+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Opvallend dat'ie niet meer -nu de potentiële markt groter is dan ooit- voor de Mac gemaakt wordt. Zeker als je voor ogen houdt dat strategy toch wel hét genre is dat veel gespeeld wordt op dat platform :)

Alle voorgaande edities werden wel uitgebracht voor Mac OS:
SimCity
SimCity 2000
SimCity 3000
SimCity 4
Maxis heeft voor de nieuwe SimCity de nieuwe GlassBox Engine ontwikkeld, waarmee steden er veel gedetailleerder uit kunnen zien dan in de voorgaande games.
Ik denk dat dat de reden is waarom hij enkel op Windows is. Games worden gewoon gecompliceerder en dus wordt het moeilijker om ze op meerdere platforms uit te brengen, omdat het gewoon meer kost (zowel tijd als geld) om dat te ontwikkelen.
We can do all the things we were dreaming of with Sim City 4. Things like a full bottom up simulation, where everything is a simulation.
Dit zou een andere reden kunnen zijn, al lijkt hij me minder waarschijnlijk. Als je op een Mac maar 50% van de windows kracht hebt (op basis van Portal vergelijking link), dan kan het zijn dat je misschien te weinig performance hebben onder Mac of dat de performance daar ten koste gaat van de kwaliteit. Omdat Mac gebruikers imo hier kritischer naar zullen kijken dan de Windows gebruikers, is het niet handig het dan voor de Mac uit te brengen.
Ik denk dat dat de reden is waarom hij enkel op Windows is. Games worden gewoon gecompliceerder en dus wordt het moeilijker om ze op meerdere platforms uit te brengen, omdat het gewoon meer kost (zowel tijd als geld) om dat te ontwikkelen.
Eigenlijk is dat onzin, als je begint met OSX support in mind dan kost het niets en is het ook ontzettend makkelijk.
Het is alleen dat dit soort bedrijven eerst aan WIndows beginnen, en daarna pas willen porten, en dan kost het veel geld, want dan zit je met DirectX renderer en input.

EA kennende zal hij later wel komen. Als Cider port, want ze hebben schijt aan hun klanten.

EDIT:
volgens Gamespot komt hij WEL voor OS-X uit :D
http://www.gamespot.com/news/simcity-returns-in-2013-6364896

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 maart 2012 12:42]

Helemaal mee eens. Net nu ik een overweeg om een Mac scherm aan te schaffen van 27", met in het achterhoofd dat games nu meer en meer ook voor de Mac verschijnen, krijg je dit.. aan de andere kant duurt het nog meer dan een jaar..

Wel jammer dat het niet gewoon SimCity 5 heet of eigenlijk 6.

Ben heel beniewd naar de specs om dit vloeiend te kunnen spelen.. Zal je dan ook andere steden kunnen bekijken van andere spelers? Bandbreedte vreter wordt het iig wel schat ik zo in. En een hele stevige Gfx kaart.
Ik heb een 27" iMac met HD6970m, en met Bootcamp speel ik alle games die ik wil. Niet op de allerhoogste instellingen maar met "high" ben ik ook tevreden. Deze Simcity haal ik zowiezo in huis en via Bootcamp spelen.
Er zijn convertors van dvi naar minidisplay. Daardoor kan ik gewoon mn pc aansluiten op mn cinema display. (voor games en windows software)
Dat zou ik ook buitengewoon jammer vinden, maar speciaal voor dit spel zou ik nog wel onder bootcamp windows willen installeren. Overigens eerst maar eens een nieuwe Mac scoren want als dit spel in 2013 uitkomt gaat het denk ik niet meer lekker draaien op mijn 2008 iMac :(
Mee eens, dit is een uitgelezen spel voor de casual gamer (zoals ik), die heel af en toe eens lekker een spelletje wil spelen.
Dat is volgens mij ook de hoek waar veel Mac-gebruikers zitten....
Jammer!
Ik ben benieuwd; ik hoop dat er genoeg diepgang in de game zit. Games van tegenwoordig missen dat nog wel eens om zo een groter publiek aan te willen spreken, en zeker die van Maxis. Spore was kinderlijk simpel bijvoorbeeld, ondanks de techniek die in de game verstopt zat.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 7 maart 2012 09:37]

Ik ben benieuwd of die doelgroep wel een computer heeft die dit spel kan spelen. Wat je ziet is dat tegenwoordig een goede videokaart veel belangrijker is dan eerst. Toen kon je de casual games nog prima met een onboard GPU af.

De beelden in deze trailer zijn niet ingame zo te zien, dus hoe het er nou echt uitziet blijft gissen.
Zou volgens mij best eens ingame kunnen zijn hoor. Je ziet dan wel geen interface, maar computers kunnen dergelijke graphics tegenwoordig prima realtime genereren.
Helaas, dit is niet ingame denk ik. In de video (op het eind) staat de tekst "images are not representative of actual gameplay".

Wel heeft de ontwerper gelijk dat in 9 jaar er enorm veel rekenkracht bij gekomen is op de gemiddelde desktop, en dit het levendige karakter van de steden enorm ten goede kan gaan komen. Maar ik neem aan dat ze hierbij rekening houden met wat realistisch is: als je ver inzoomt die je deuren open en dicht gaan, vogels vliegen, etc, en als je verder uitzoomt gaan al die effecten uit om zodoende in een overview resources te besparen :).

Al met al ziet het er erg mooi uit! Ik ben wel benieuwd hoe de multiplayer uit gaat pakken. In de video dumpt de industriestad zooi in het water, waardoor de waterkrachtcentrale van de technologiestad boem zegt. Als het beperkt blijft tot dit soort zaken, zou ik het jammer vinden. Is het alleen een aaneenschakeling en wat 'storing' van elkaar, of kun je elkaar ook echt gaan helpen en verrijken met bepaalde gametechnieken? Dat zou de game nog meer diepgang geven!

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 7 maart 2012 12:36]

Dat zou wel heel gaaf zijn want het ziet er heel mooi uit!
Het lijkt sterk op City XL 2012. Het bouwen van een stad die invloed heeft op de stad ernaast etc.

Er zit dus in de gameplay helemaal geen innovatie. In het filmpje ziet het e.e.a. er erg knap uit, maar de praktijk leert dat tijdens het spelen de grafische kwaliteit een stuk lager ligt.
Het beinvloeden van steden ernaast of het regiogebeuren zat al in Simcity 4, dus al vér voor Cities XL. Alleen gaan ze er nu veel verder in.
De ontwikkelaar is natuurlijk Maxis, en zij staan erom bekend dat ze ervoor zorgen dat oudere pc's de games ook kunnen spelen. Ze maken bijvoorbeeld ook The Sims bijvoorbeeld, een game die veel gespeeld wordt bij vrouwen, en als vrouwen vaak iets niet hebben is het een game pc.
Ik ben benieuwd of die doelgroep wel een computer heeft die dit spel kan spelen.
Wat is volgens jouw dan de doelgroep die dit spel wil spelen?

in mijn ogen niet de casual player die even een half uurtje wil gamen, kijkend naar de vorige sim cities, is dat echt niet voor zulke mensen weggelegd
Voor SC4 had je ook al een behoorlijke PC nodig hoor!
Een behoorlijk cpu... Grafisch was er niet veel aan maar alles te verwerken en op te stellen was er veel processorkracht nodig. Aangezien dat nog van het Pentium 4 tijdperk is ben ik wel benieuwd naar wat ze nu zullen klaarstomen.
Eens. Als dit weer de zelfde mooie gameplay en diepgang heeft als de voorganger wordt het voor mij een instant-buy en ik denk ook gewoon een verkoopsucces. Mensen zitten hier op te wachten.
Volgens mij zijn er nog zat mensen die de oude SimCity's spelen (ik zelf ben daar pas een half jaar geleden mee gestopt).
Ik heb presidente gespeeld. dit is opzich een leuke game, maar eigenlijk veel te ingewikkeld. met facties en politiek ik wil weer eens een simcity met diepgang maar niet tot het oneindige.

Als dit een leuke game wordt ga ik hem zeker halen.
Hoe vet is het, als je een massive multiplayer internetwereld hebt met allerlei steden die elkaar beinvloeden. Ik ben alleen benieuwd of je nu maximaal met je stad dus 4 medespelers kunt beïnvloeden.

Zou ook grappig zijn, als je heavy industry op de rand van de map je multiplayer speler kan beïnvloeden qua polution. :)
en denk eens aan import / export van afval/stroom/water/goederen , transport tussen steden, gedeelde hulpdiensten, etc.

Lijkt me geweldig om dat allemaal te hebben in multiplayer!
In Simcity 3 en volgens mij ook in 4 zat die optie, maar waren je buren niet "live" met je mee aan het spelen of waren het AI's.

Dit biedt zeker mogelijkheden!
Ik vraag me alleen af hoe ze dat gaan regelen.
Als je afhankelijk kan zijn van resources van buursteden, heb je wel meteen een groot probleem als je buur een lange periode niet speelt maar je eigen vraag wel groeit.
Of zou je dan een nieuwe buur kunnen kiezen ofzo? (niet echt realistisch, maar het zou wel werken).

Je kan natuurlijk proberen zo onafhankelijk te worden maar dan is er aan de multiplayer niet veel aan.
Het leuke is net dat je afhankelijk bent van elkaar maar 'vaste' buren hebben lijkt me dan weer een hele hoop problemen op te leveren.
Je kan natuurlijk ook handelen met "steden" verderop, of aan de overkant van de oceaan. Dat hoeven niet perse je buren te zijn.

Begint overigens wel een beetje Farmville achtige termen te krijgen zo :)
"The Tweak Region"? :P
Ik hoop dat ze met een soort van abbonementsvorm regelmatig resources kunnen investeren in het beter maken deze game. Het concept heeft ontzettend veel potentie (ieder mens wil toch een god zijn over zijn stad?). Meestal gaat het mis met de insteek van de uitgever: een game bedenken, maken, verkopen, en op naar de volgende game. Dan krijg je dus een gedrocht die af en toe nog eens een patch krijgt van een stagiair. Buggy, incompleet en op interresante punten niet verder uitgediept.

Liever dan hogere abbokosten, maar een game met continu nieuwe toevoegingen zoals 3d-modellen, gedrag, engine-updates, bugfixes, UI polishing et cetera.

Waterfall is zóóó 1989, iterative here we come.
Ik hoop dat ze met een soort van abbonementsvorm regelmatig resources kunnen investeren in het beter maken deze game. .....
Dat hoop ik eerlijk gezegd niet, dan heb je weer een ontzettende geld sink voor allerlei micro updates.
Simcity 3 & 4 hebben nogsteeds een grote fanbase die allerlei mods maakt, dat is wat de game de afgelopen jaren in leven heeft gehouden. Ik hoop dat ze de mogelijkheid tot modden net zo uitgebreid maken als in de vorige delen. Dan leeft deze game over 10 jaar nog.

Zie bijvoorbeeld: http://sc4devotion.com/ daar word nogsteeds actief ontwikkeld, ver over de grenzen van de oorspronkelijke game heen.
Gewoon 5 euro per maand. Niet 40 euro voor elke scheet update. Of virtuele goederen waar je voor moet betalen.
Nee moeten ze niet doen. Het maakt een spel nooit in balance
En dan fijn een systeem dat alleen geschikt is voor credit kaarten zeker ?
Nee dank je.
Volgens mij werkte zo'n vergelijkbaar systeem bij Cities XL ook niet helemaal zoals ze gehoopt hadden.
Laat ze er gewoon voor zorgen dat het spel goed modbaar wordt, dat is vele malen beter dan dat ik regelmatig zou moeten gaan betalen omdat de ontwikkelaar zijn werk niet goed kan uitvoeren.
Als je kijkt naar de mods voor SC4 zitten daar een aantal tussen die het spel echt verbeteren.
Ik ben wel benieuwd hoe het bouwen gaat. In 't filmpje zeggen ze iets over het plaatsen van gebouwen, maar hopelijk is het nog steeds het aanleggen van zones, en dat je niet zelf kan bepalen wat voor gebouw daar neergezet wordt, maar dat het weer afhangt van wat er uiteindelijk gebouwd wordt. Dat maakt het juist spannend. SimCity Societies had dat volgens mij niet, dat was gewoon gebouwtjes neer ploppen, en daar is weinig aan.
Precies en het neer ploppen was denk ik één van de redennen dat Societies zo geflopt / gehaat is.
Juist het werken met zones maakt SC tot wat SC is.
Eerst armoedige bouwwerken en later als de stad wat meer tot leven komt meer en meer mooie gebouwen.
Hoppelijk verliezen ze dit soort "klassieke" onderdelen niet uit het oog.
Als zoning er niet in zit dan is het hele realisme er eigenlijk ook af. Het is idd veel vetter om de omgeving te verbeteren door middel van parken, politie, betere belastingen, en dan te zien hoe een stuk stad daarop reageert.

De grootste uitdaging zat hem in Simcity altijd in het krijgen van de hoogste en duurste wolkenkrabbers. Zeker in Simcity 4 was dit aardig lastig omdat een gebied en je stad aan zoveel eisen moest voldoen. Dat maakt het juist leuk.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 7 maart 2012 11:10]

Als ik het filmpje als indicatie neem, zou ik denken dat het inderdaad (zoals vroeger) beide gebruikt wordt.
Zones waar automatisch gebouwen verschijnen (Je ziet die gekleurde vlakken waar gebouwen in verschijnen.) en speciale gebouwen plaats je zelf. (Met een speelse animatie, alsof je ze echt in de stad laat vallen.)

Maar uiteindelijke weet je niet wat voor gekke dingen ze bedacht hebben. Laten we hopen dat het een fantastisch spel wordt.
*me is aan het duimen

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 7 maart 2012 23:40]

Had de vorige Simcity niet ook een Mac versie..? Jammer dat dat er deze keer niet inzit..!
Klopt. Dat was nog in het PowerPC tijdperk overigens, dus SC4 voor mac kan je op een moderne Mac onder OS X Lion nieteens meer draaien. Onder Snow Leopard wel, maar dat is echt heel traag :')
Lijkt me niet echt iets wat opgaat: ander andere Sim City 3 en Spore werden ook gewoon voor Intel-Macs ontwikkeld: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Maxis_games
Toch heeft Metten wel gelijk, SC4 was een PPC Mac Native applicatie en geen port.

Sinds Lion werken ppc apps niet meer dus kan SimCity niet meer gespeeld worden. Ik kwam laatste de cd's tegen en heb die toen vol goeie moed geinstalleerd maar liep ook tegen die probleem aan (NA installatie), weet het dus uit eigen ervaring helaas.
Voor Simcity 4 is een patch beschikbaar zodat die gewoon op lion draait (rush hour)
Spore was een Cider port. Die was zo slecht dat de uitbreiding bijna niet werkte gewoon, en dat het de meeste spelers niet lukte om de game te updaten zodat hij ook nog opstartte.
Een Cider port dat is zo lui dat je dan niet eens meer van een port moet spreken, maar gewoon van de klanten verkrachten.
Simcity!

Geniaal was het om bij oudere simcity's aliens e.d. los te laten boven je stad. Heerlijke buildsim is dit! Natuurlijk is t super als je als t ware 'in' de steden kunt kijken ipv een 2d overview. Deze ga ik halen!

De multiplayer lijkt me ook heel gaaf. Samen met andere steden proberen een zo goed mogelijke provincie te bouwen!
3D 'in de stad kijken' is prima, maar ik zou het toch zeer op prijs stellen als er ook gewoon een 2,5D isometrische stand komt (net als SC2k, 3k en 4). Bij RTS games (C&C...) ben ik ook afgehaakt toen ze met 3D kwamen (generals, RA3). Het ziet er leuker uit maar is gewoon veel minder overzichtelijk.
Aangezien je nog steeds een hele stad moet bouwen zal 2,5D hoogstwaarschijnlijk de standaard view zijn.
Maar er zal een optie komen om de 3D view te bekijken. Wat dus wel heel fijn is (voor mij)

Zo te zien hebben ze in de nieuwe Sim ook meer aandacht gegeven aan de mensen. Je ziet ze overal lopen en dingen doen. Dit maakt het toch wel veel realistischer.

Als de kwaliteit in het filmpje ongeveer hetzelfde is als ingame, dan kan ik niet wachten :)

Ziet er verdomd goed uit en zeker dat deze door mij gekocht gaat worden :D
Probeer Ruse eens:

http://4.bp.blogspot.com/...RiVyjx4rGs/s1600/RUSE.jpg

Daar kun je het overzicht echt niet kwijtraken :+ .
De game heet alleen geen SimCity 5, maar enkel SimCity, net als het origineel uit 1989.
Is hier een reden voor? Het lijkt me een nogal verwarrende naamkeuze. Verder ben ik erg benieuwd naar deze game, de graphics zien er fantastisch uit. Nu nog een jaartje wachten...
Verwarrend? Denk dat het wel meevalt. Simcity 4 is al een hele tijd geleden en het grote publiek zal de versies daarvoor niet (meer) kennen. Voor de meesten is de komende versie niet zozeer een opvolgers maar meer een op zichzelf staand spel.
toch vind ik het jammer, wat is er mis met versienummers? er zal zeker nu en dan verwarring ontstaan op deze manier, zeker in de toekomst ("vroeger speelde ik veel simcity!" <- welke wordt er bedoeld?)
Ik ben erg benieuwd of ze Cities XL 2012 nog in kunnen halen, want deze heeft op verschillende punten SimCity ingehaald.
Cities XL heeft inderdaad een hele boel gave features, maar de engine van het spel is echt één groot drama. Het werkt echt totaal niet soepel meer als je stad groter wordt. Dit heeft o.a. te maken met alleen maar ondersteuning van een single core van je CPU, en ook limitaties aan geheugen gebruik.

Ook op een razend snelle PC (4Ghz quad core, 16GB RAM, SSD, etc.) is het één grote dia show tijdens scrollen door je stad, in/uit zoomen, etc. Het spel wordt daardoor bijna onspeelbaar als je verder komt, en een echte metropool bouwen zit er gewoon niet in.

Ik heb het deel uit 2010, en 2011 allebei gekocht. Maar met 2012 ben ik afgehaakt. Het enige wat de ontwikkelaar (Monte Christo geloof ik) elke keer doet is nieuwe content toevoegen zoals nieuwe soorten gebouwen. Maar de wezenlijke issues fixen weigeren ze. Het is alleen maar uitmelken, uitmelken en nog eens uitmelken. :( Echt jammer van een in principe heel goed concept.

Mijn hoop is bij deze dan ook gevestigd op SimCity, en ik denk toch eigenlijk wel dat dit Cities XL heel hard voorbij gaat streven! :D
Hoop dat het niet al te veel gefocused is op of kennis of een industriestad maar dat je dus ook gewoon een stad kan bouwen met alle infrastrcutuur en alles erom heen !
Zou zonde zijn als de goede dingen uit voorgaande edities zomaar zouden laten vallen.
Ook jammer dat er geen Mac versie komt.
3D is leuk maar maak het optioneel zo had je in Cities XL een soort ansichtkaart modus, dan zou 3D mooi zijn maar tijdens bouwen gewoon lekker het 2,5D !

Ben benieuwd
Helemaal mee eens. Dat zie je steeds vaker tegenwoordig. Ook bij de nieuwe Anno. De keuze ligt steeds vaker tussen een 'groene' stad of een vieze stad, een slimme stad, of een stad vol entertainment. Waar ik vooral in geintresseerd ben is gewoon een hele realistische stad. Ik wil juist ontzettend veel focus zien op transport mogelijkheden en dergelijke.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True