Exclusieve preview: SimCity

Franchise nieuw leven inblazen

Een masterclass 'hoe blaas je een oude franchise nieuw leven in', zo kunnen we ons recente bezoek aan EA Maxis wel omschrijven. Zoals vermoedelijk bekend, werkt de ervaren studio aan een nieuw SimCity-spel. Op de Game Developers Conference lichtte de studio al een tipje van de sluier op en onlangs lieten de ontwikkelaars ons het spel wat uitgebreider zien, compleet met een kijkje in de keuken van EA Maxis en de kans om ontwikkelaars met allerlei specialiteiten te spreken. Een betere eerste kennismaking met SimCity is niet te krijgen!

Dat de mannen en vrouwen de laatste jaren niet aan de meest spannende games hebben gewerkt, moge duidelijk zijn. Hoewel Spore best aardig was en The Sims wereldwijd nog steeds kruiwagens vol dollars ophaalt voor Electronic Arts, heeft Maxis de 'oude' gamer, de gamer die ooit genoot van games als SimCity 2000, na die tijd vrij weinig meer geboden. Dat gaat veranderen als de nieuwe SimCity uitkomt. Zoveel is duidelijk, nu we het nieuwe kindje van EA Maxis aan het werk hebben gezien, net als de complexe werking van de engine Glassbox die vrijwel alles in de gameplay aanstuurt.

*Fijne studio

"SimCity definieerde een genre. We hebben mensen in ons ontwikkelteam die hebben gewerkt aan SimCity 2000, SimCity 3000 en SimCity 4. Het product is thuisgekomen", klinkt het welkomstwoord als het journaille plaatsneemt in de informeel opgezette presentatieruimte van EA Maxis. Zitzakken in plaats van stoelen en een kleinschalige, haast persoonlijke benadering die past bij de studio. EA Maxis is een oudgediende in de game-industrie en werd ooit mede opgericht door Will Wright, een minstens zo klassieke naam in de gameswereld. Wright is echter vertrokken en het team, bestaande uit circa honderd medewerkers, waarvan er doorgaans zo'n zeventig in de studio van Maxis te vinden zijn, werkt door aan de 'revival' van een van gaming's meest klassieke franchises. Zonder aparte werkruimten voor de lead designers, zonder 'onnodig kantoorgedoe'. De studio, waar we helaas niet mochten filmen en geen foto's mochten nemen, lijkt op enkele plaatsen zelfs meer op een grote huiskamer. Het is dat de beeldschermen en de 'direction art' op de muren verraden dat er hier aan een game wordt gewerkt, anders zou je zomaar het idee kunnen krijgen dat hier zeventig gezellige lieden samenwonen.

Zorgen voor een ervaren team met veel kennis van SimCity en een goede werksfeer zijn prima voortekenen, maar geen garantie voor succes. Immers: de laatste SimCity stamt alweer uit 2003 en dat was niet direct het meest succesvolle deel uit de serie. Destijds had EA Maxis al moeite om ervoor te zorgen dat de klassieke franchise zijn relevantie behield. De logische vraag is dan ook: hoe zorg je er in 2013 - want dan komt SimCity pas op de markt - voor dat een spelconcept van enkele decennia oud nog voldoende meerwaarde heeft?