SimCity (2013), Windows

Specificaties PC • Simulatie • 3 jaar - Bekijk alle specificaties

SimCity (2013), Windows Review

Grrrrrene 11 maart 2013, 3.870 views

SimCity (2013), Windows

Pluspunten

• Meeslepend
  • Ziet er leuk uit
  • Online co-op voegt echt iets toe

Minpunten

• Always online overbodig voor solo-play
  • Steden zijn serverspecifiek
  • Pathfinding slecht uitgewerkt
  • Steden zijn echt veel te klein

Gameplay Score: 2
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Stabiliteit Score: 2
Ik speelde al jaren geen SimCity-spellen meer. Ben ergens bij SC2000 opgehouden met spelen. Maar deze SC zag er leuk uit. Het idee dat je meer "in contact" komt met je inwoners, sprak me aan. Mijn vriendin houdt ook van dit soort spellen, misschien wel meer dan ik. Dus we hebben 2x SC 2013 Limited Edition gekocht, kunnen we lekker samen een regio spelen.

Limited Edition?
Om met dat Limited Edition te beginnen: dat stelt niet zoveel voor t.o.v. de "normale" versie (maar is ook amper duurder, dus soit). Het meest handige is de VU toren die je kunt bouwen, waar de kwaadaardige "Dr. Vu" woont en werkt. Deze toren heeft hetzelfde soort effect als een universiteit: het verhoogt de "techlevel" van de industrie in de buurt. Het andere unieke gebouw dat je krijgt is die van Maxisman, een soort superheld die Dr. Vu gevangen kan nemen en gewonden kan helpen, branden kan blussen en criminelen kan vangen. Dat moet je helaas handmatig aangeven voor zover ik nu kan beoordelen, Maxisman lijkt niet actief dit soort taken uit te voeren.

The good
SC ziet er leuk uit. Misschien niet 100% zo realistisch als andere steden-sims, maar het sfeertje is leuk en je kunt tot redelijk diep allerlei statistieken over je stad ophalen. Handig vind ik dat je bijvoorbeeld in het wegenbouwmenu meteen een overlay van de verkeersdrukte op je wegen te zien krijgt, zodat je meteen ziet waar de problemen zich voordoen en wat je aan moet pakken. Datzelfde gebeurt met de andere menu's: afval, riolering, water- en stroomvoorziening, enz...

Het samenwerken in een regio is ook een leuk aspect. Zo kan iemand die in een vroeg stadium een volledig uitgebouwd ziekenhuis, brandweerkazerne of politiebureau bouwt deze diensten delen met steden in de buurt. Datzelfde geldt voor grondstoffen en personeel: die kunnen via de wegen en spoorlijnen die de steden verbinden worden gedeeld. Op wat bugs na werkt dat aardig.

Je kunt je stad specialiseren. Dat wil zeggen: bepaalde producten bouwen in specifieke fabrieken. Zo kun je olie boren en daarvan plastic en brandstof maken en die twee grondstoffen dan weer verkopen op de wereldmarkt of een chipfabriek starten en consumentenelektronica (tv's, computers) bouwen. Dit kan een serieuze inkomstenbron worden voor je stad, zodat je ondanks te weinig belastinginkomsten toch nog uit het rood blijft.

Je kunt verschillende typen wegen bouwen, van zandpad tot 6-baans weg met tramrails in het midden. Het ziet er allemaal prachtig uit en het is erg realistisch dat je niet midden in je stad zonder gebouwen te slopen een zandpad naar zo'n 6-baans weg met tramrails kunt upgraden. Die laatstgenoemde weg is gewoon breder en vereist dus het slopen van enkele gebouwen. Wegen aanleggen gaat redelijk eenvoudig, al is het soms lastig om kromme wegen zo aan te leggen als je het in gedachten voor je zag.

Wat ik ook leuk vind is dat bijna alle gebouwen die je bouwt (dus niet wat automatisch op je RCI-zones geplaatst wordt) uitbreidbaar zijn. Of het nu een energiecentrale is, een school of een brandweerkazerne: overal zijn modules aan toe te voegen die het beter (maar ook duurder!) maken. Extra politieauto's, een HAZMAT-brandweerauto, een ambulance, extra klaslokaal of een schoolbus: het is allemaal mogelijk.

Ohja, en die schoolbus doet alleen iets als je ook schoolbushaltes bouwt in residential zones. Zodoende kun je kinderen uit de hele stad naar je school vervoeren. Scholen zijn er overigens in 4 smaken: de basisschool, high school, community college en de universiteit. Deze laatste heeft een positieve invloed op industrie in de buurt: ze worden er meer "high tech" van.

Tussendoor heb je leuke scenario's, bijvoorbeeld het vuurwerk dat de brandweer afsteekt "Well, there is the risk of fire, but who cares?", waarna her en der in je stad branden uitbreken. Je mag dan gedurende 24 uur niet meer dan 5 (geloof ik?) branden hebben in je stad. Deze scenario's leveren wat geld op als ze succesvol worden voltooid en leren je zeker in het begin wat over het spel. Sommige scenario's lijken random te ontstaan, anderen zijn meer een soort behoefte van je inwoners (bijvoorbeeld je eerste school of brandweerkazerne).

Om de positieve punten af te sluiten: ondanks wat hieronder volgt (the bad) heeft het spel me inmiddels alweer urenlang plezier geboden en de tijd doen vergeten. Afgelopen vrijdagavond was de eerste avond in jaren dat ik om 4 uur 's nachts ineens door had dat het van 0:30 (ik moet er zo maar 's een eind aan breien) naar 4:00 (holy crap, is het al zo laat??!) wel heel snel ging ;)

The bad
Even afgezien van het onvergeeflijke gepruts rondom servercapaciteit zijn er nogal wat dingen mis met dit spel. Zo worden steden alleen opgeslagen op de server waar je ze hebt aangemaakt. Dus speel je op dag 1 op "Oceanic 1", dan zul je op de dagen daarna ook op Oceanic 1 verder moeten spelen, want "Europe West 2" (bijvoorbeeld) kent jouw stad niet. Dit is vooral in het begin lastig, want de servers zijn ondanks de uitbreidende capaciteit nog steeds van tijd tot tijd onbereikbaar. Gelukkig kun je wel doorspelen als de servers eruit liggen (wat mijn vermoeden dat er helemaal geen calculaties op de server lopen bevestigt), maar je stad kan niet worden opgeslagen en contact met andere steden in je regio is onmogelijk (al lopen afgesloten contracten wel door, incl. levering van goederen).

De patchfinding is echt verschirkkelijk slecht uitgevoerd. Nee, dat is echt niet overdreven. Als je ziet wat voor debiele wegen mijn brandweerwagens afleggen op weg naar een brand... Als de brandweerkazerne en de brand aan dezelfde weg liggen presteren ze nog om om te rijden en en passant nog even in de file te gaan staan :( Ook is het me al gebeurd dat ze voor rood licht staan te wachten (met sirene!) of dat er een politieauto geparkeerd stond op de stoep van mijn kazerne, waardoor er geen brandweerwagen weg kon |:(

Verder op het gebied van verkeersfrustraties: auto's raken de weg kwijt. In een van mijn steden rijden ~ 50 verhuiswagens rondjes op 1 stukje weg. Die weg is dag en nacht verstopt, waardoor de brandweer en politie een deel van mijn stad niet kunnen bereiken. Dat was nog niet zo'n enorm probleem geweest als dat deel van de stad niet op een eiland had gelegen en niet op een andere manier bereikbaar zou zijn :X

Dit alles zorgt ervoor dat je stad verstopt raakt, criminaliteit hoogtij viert en delen afbranden met ongelukkige inwoners tot gevolg. Ook ambulances komen niet op tijd aan en afval wordt niet opgehaald, waardoor mensen willen verhuizen. Hierdoor krijg je minder belastinginkomsten, waardoor je de belasting moet verhogen of services moet stoppen (geld bijlenen is enkel het uitstellen van het faillissement). Hierdoor verhuizen nog meer inwoners, waardoor je stad in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Dit brengt met bij mijn laatste "zeurpunt": de grootte van de steden. Waar je met voorgaande SimCities nog ware metropolen kon bouwen, houdt het hier bij een veredeld dorp (wel met skyscrapers) op. De kaart is echt veel te klein naar mijn smaak. Je hebt op een gegeven moment zo'n kwart miljoen inwoners, maar de industrie en commercie willen nog meer inwoners. Je zone-knop is continu rood (geeft aan dat daar wat mee moet gebeuren) en je adviseur geeft aan dat je residential zones moet aanmaken. Maar dat kan dus nergens meer, of ik moet commercial of industrial zones slopen, wat me ook vast niet in dank wordt afgenomen, aangezien die bedrijven zo blij en tevreden zijn.

Heb jij ook een SimCity (2013), Windows?

ik heb het spel ookgekocht.
dat gebeuren met die wegen heb ik ook.
dat mijn brandweer wagens 4 rondjes om een blok maken om een brandje naast de kazerne te blussen *never go full retard* en dat de servers er vaak uitleggen is ook een tering zooi.
ik vind maxis man ook echt niks toevoegen (als je het mij vraagt vind ik dokter Vu. beter)
als maxis man een "burger" moet redden rijdt hij eerst 3 keer een rondje rond de regio voordat hij realiseerd dat het om de hoek is. dat vind ik ook een - punt dat pathfinding

Prima review.
ga zo door
Goede review! Ik heb hem helaas nog niet, wacht nog op de Mac versie. Maar wat betreft het punt dat je te weinig inwoners hebt voor je industrie. Ik begreep dat wanneer je een nieuwe stad naast je huidige stad bouwt, de inwoners zullen reizen tussen de verschillende steden om naar hun werk te gaan. Dus op die manier kan je dat oplossen. Maargoed, bind me daar op vast :P Geloof ergens in een hands-on trailer gezien...
Een goed spel wat slecht is uitgevoerd dus. Zonde hoor.

Kan nog wel wat ''patchfinding'' gebruiken. (onder The bad, tweede alinea eerste zin)

Bedankt voor de duidelijke revieuw, dit wordt mijn spel voorlopig niet.

[Reactie gewijzigd door loze-mening op 11 maart 2013 22:29]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.