Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties, 16.118 views •

Sony heeft op CES een blu-ray-speler getoond die tevens over Google TV beschikt. Wie een blu-ray-film wil kijken kan dit doen door een app binnen de Google TV-interface te starten. Ook komt Sony met een mediaspeler op basis van Google TV.

De speler, met typenaam NSZ-GP9, werkt op basis van de meest recente versie van Google TV die op Android Honeycomb gebaseerd is. Gebruikers kunnen via Google TV niet alleen media bekijken die lokaal opgeslagen is, zoals op een usb-schijf of nas, maar ook media van externe contentproviders. Tevens moet het mogelijk zijn om het apparaat via aan een bestaande settop-box te koppelen waarna de meegeleverde afstandsbediening gebruikt kan worden om beide apparaten aan te sturen.

Die afstandsbediening beschikt naast de gebruikelijke knoppen over een touchpad waarmee de Google TV-interface bediend kan worden. Aan de achterzijde zit een qwerty-toetsenbord. Een sensor houdt bij in welke orientatie de afstandsbediening zich bevindt, zodat enkel de knoppen die zich op dat moment aan de bovenzijde bevinden bruikbaar zijn. Via een microfoon in de afstandsbediening kan het apparaat ook met stemcommando's bediend worden.

Voor wie geen behoefte heeft aan blu-ray-functionaliteit is er de NSZ-GS7. Deze kleine mediaspeler beschikt over dezelfde Google Tv-mogelijkheden als de blu-rayspeler en wordt geleverd met dezelfde afstandsbediening maar het zonder ondersteuning voor stemcommando's doen. Deze twee apparaten moeten deze zomer in de Verenigde Staten uitkomen voor een nog onbekende prijs. Of en wanneer de spelers naar Nederland komen kon Sony nog niet zeggen.

Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV Sony blu-ray-speler met Google TV

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (59)

Geweldig concept! Dit is gewoon ideaal voor de mensen die een TV hebben die nog lang niet met pensioen hoeft, en geen Google-TV, DLNA en webbrowsing-support hebben.

Ik heb serieus lopen twijfelen of ik mijn TV zou gaan willen vervangen, maar met dit apparaat op komst ga ik het dus echt wel even afwachten. :)

Nou moet ik ook wel zeggen dat een Logitech Google TV er al eerder was, maar dat was zonder Blu-ray.

Ng een groot voordeel overigens: Nu hoef ik alsnog geen nieuwe tv te kopen wanneer de software dusdanig verouderd is dat het niet meer werkt. Dan kan mijn TV toch weer een jaartje of 5 10 vooruit, en koop ik gewoon een nieuwe set-top-box.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 12 januari 2012 09:12]

Na 5 jaar is het toch bij regelmatig kijken toch handig om te kijken naar vervanging.
Dikke Samsung uit 2005 verbruik +/- 250 285 watt naar een dunne Samsung van nu met een verbruik van 100 50 watt.

De genoemde wattages waren iets te snel uit de lucht gegrepen!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 12 januari 2012 13:16]

Goed punt voor nu, maar stel dat het over 5 jaar weer ongeveer een factor 5,7 minder verbruikt, dan is de besparing in dat geval geen 235 watt meer, maar slechts rond de 41 watt. De keer daarop slechts 7,2 watt ...

7,2 is ook nog aardig, en dat is toch weer 10 jaar verder, maar het wordt steeds minder en de truc gaat dus niet oneindig op (overige omstandigheden even buiten beschouwing, maar wilde dit gewoon even ter kanttekening melden).

[Reactie gewijzigd door amn op 12 januari 2012 14:22]

Hier ben ik al maanden naar op zoek! Nu alleen hopen dat hij ook in Nederland uitkomt. Weet iemand of Spotify al te vinden is als Google TV applicatie? :)
Niet beschikbaar. Misschien als ze eindelijk de iPad app uitbrengen dat ze er ook support voor Google TV in steken :) (in de veronderstelling dat ze ook werken aan een Android tablet versie indien die er nog niet is). Als ze slim genoeg zijn om er ook support voor een toetsenbord in te steken toch (want Google TV ondersteunt geen touch screen apps zonder support voor een toetsenbord)

edit: wat is eigenlijk die 4e kabel uit het toestel? HDMI, netwerkkabel en stroomkabel snap ik, de 4e kan ik niet echt plaatsen :?

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 12 januari 2012 10:27]

Niet beschikbaar. Misschien als ze eindelijk de iPad app uitbrengen dat ze er ook support voor Google TV in steken :) Als ze slim genoeg zijn om er ook support voor een toetsenbord in te steken toch (want Google TV ondersteunt geen touch screen apps zonder support voor een toetsenbord)
Liever niet want de iOS Spotify vind ik een stuk slechter werken vergeleken met de Android versie

Doe mij maar gewoon de standaard Android versie met een paar kleine tweakjes voor het scrollen (de rest zal zonder problemen te bedienen zijn, zeker icm de media knoppen op het TB)

Die vierde kabel kan ik ook niet echt plaatsen... Mogelijk gewoon een optische kabel?
De vierde kabel is denk ik een USB kabel. De tekst spreekt ook over dat het mogelijk is een NAS (via USB3.0?) of USB schijf aan te sluiten
Zoals hier onder al is gemeld

achterkant:
http://gtvsource.com/wp-content/uploads/2012/01/backview.png

Lijkt mij alsof het of optisch of hdmi out moet zijn
volgens mij vlnr: power, network, optical (audio), hdmi. (maar het is een educated guess...)
Maakt het kopen van een nieuwe tv voor google tv compleet onnodig. Ook leuk om te zien dat er slim nagedacht is over de afstandbediening met spraakherkenning. Dat zal naar mijn idee beter werken dan een tv met spraakherkenning (meer afstand). Dus ik neem aan dat je de functie kan gebruiken door middel van het inhouden van een knop.

Mooie vooruitgang!
Ik zat zelf aan ongeveer hetzelfde te denken. Bij het eerdere concept van google waarbij Google-TV in de TV zelf gebakken zat zit je met het probleem dat de hardware voor Google-TV zelf over een jaar of 3 verouderd is. Maar de TV zelf kan in principe nog jaren mee 8)7.

Echter zijn er weinig mensen geinteresseerd in het vervangen van een complete TV die nog perfect functioneerd!

Een simpel kastje of BR speler daar in tegen is veel goedkoper en makkelijker om te vervangen.
Ligt eraan hoe uitgebreid de commando's zijn. Want als je een knop op de afstandbediening moet induwen om een commando te geven dan zou ik al bijna zeggen dat je net zo goed je commando had kunnen uitvoeren met een knop op je afstandsbediening.
Ja hahahaha, je hebt helemaal gelijk!

Maar daarvoor is spraakbesturing ook maar een leuke gimmick. :)
Ik kan me geen situatie bij inbedenken dat het handig kan zijn, dit word gedaan alleen zodat Apple tv minder verkooppunten heeft zodra die uit komt. (Die kondigen al siri aan voor de tv).
Er is dan ook nog totaal niet te voorspellen hoe spraakherkenning voor de tv gaat werken. Ik heb veel video's gezien van Kinect met spraak, maar in elk filmpje gebruikten ze alleen spraak voordat de video echt speelde en in elke video zaten ze alleen. Vooralsnog denkt niemand dat het gaat werken, tenzij hij alleen jou stem herkent en dat het bijvoorbeeld in een afstandsbediening zit die je naast je neer legt. Maar sneller en gemakkelijker zal de afstandsbediening in elk bekend scenario beter zijn.
We zullen zien of Apple Siri integreert. Ik vind persoonlijk Siri al totaal niet werken op de iPhone, dus het is totaal niet te zeggen of het Apple wl gaat lukken een goede spraakherkenningsoptie in een tv te bouwen.

Verder vind ik het concept wel erg leuk. Zo veel beter dan die rare smart-tv's. Nu hangt mijn laptop aan mijn tv, dus ik heb het allemaal niet nodig, maar dit is iets wat ik wel zou gebruiken als ik niet altijd een pc in de buurt van m'n tv zou plaatsen.

Maar wie zoekt er nou recepten op de tv? Is dat ter inspiratie of ga je serieus de hele tijd heen en weer lopen of zet je het geluid heel hard of zo? :+ Als je het voor recepten doet, koop dan een goedkope tablet en zet wat Jamie Oliver op. Wordt je nog enthousiast over het koken ook :)
Maar wie zoekt er nou recepten op de tv? Is dat ter inspiratie of ga je serieus de hele tijd heen en weer lopen of zet je het geluid heel hard of zo? :+ Als je het voor recepten doet, koop dan een goedkope tablet en zet wat Jamie Oliver op. Wordt je nog enthousiast over het koken ook :)
Het ultieme doel van de TV markt is natuurlijk het overbodig maken van devices zoals PC's, Consoles, DVD spelers enz enz enz :P

Ik zou best een vet Google TV kastje onder mijn TV willen hangen waar ik mee kan internetten, tv/film kijken, muziek afspelen en spelletjes spelen. Het is allang te doen icm een Android tablet maar geef het een aantal (2) jaar en ik zie dit nog wel eens een succes worden (even wachtten op: betere specs, betere controller support in het OS zelf en een gestroomlijnd OS speciaal gemaakt voor TV)

Ik heb helaas nog niet met de nieuwste versie van Google TV gewerkt dus kan nog niet bepalen hoever ze al zijn in dit proces

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 januari 2012 10:14]

Hier (link) staat dat ie 300 gaat kosten... Dat is redelijk aan de hoge kant voor een Blu-Ray / mediaplayer maar dan heb je wel alles-in-een!
Als het apparaat ook nog fatsoenlijk kan streamen vanaf me nas dan valt het wel mee, kijk maar eens naar een popcornhour met blu-ray..
Als bijvoorbeeld een programma als ES-File explorer erop kan draaien met een versie van rockplayer of diceplayer, dan lijkt me dat zeker mogelijk.
Als het apparaat ook nog fatsoenlijk kan streamen vanaf me nas dan valt het wel mee, kijk maar eens naar een popcornhour met blu-ray..
een hoop NAS'en tegenwoordig doen ook DNLA, en vaak genoeg zelfs transcoding.

Ik zou er niet op rekenen dat dit ding alle codecs/containers (zoals .mkv) ondersteunt. Sony is en blijft een media bedrijf, en heeft dus conflicterende belangen als het om dergelijke ondersteuning gaat. (daarom ondersteunt de PS3 zo weinig)
Dit is echter met Google TV. Op een Sony tablet of telefoon kun je ook gewoon alles afspelen. Mijn Nas heeft een verschrikkelijke mediaplayer (subs doen het niet, kan niet pauzeren en voor en terug spoelen, fun_plug werkt niet etc) en denk dat het ook voor online content een welkome aanvulling is. Ik weet niet welke processor en andere hardware er in zit, maar als het bv een Tegra 3 is, dan kan hij zeker wel transcoden.
Wachten dus op een Blue ray player van Samsung met Google TV erop. Die heeft geen belangen en strooit met codecs :) Kan bijna alles afspelen op bijvoorbeeld de SGS1 en SGS2.
Wachten dus op een Blue ray player van Samsung met Google TV erop. Die heeft geen belangen en strooit met codecs :) Kan bijna alles afspelen op bijvoorbeeld de SGS1 en SGS2.
Ik heb al eens een Blu-Ray speler van Samsung gehad, en heb 'm weggegooid vanwege de belachelijk slechte ondersteuning van Samsung. Het merendeel van de nieuwere films waren niet fatsoenlijk af te spelen met het ding, tot er een firmware update uit kwam. En vervolgens ging het met een nieuwe film 2 maanden later dan weer fout. Ze brachten hooguit 1x per jaar - ondanks herhaaldelijke klachten - een firmware update uit.

Nee dank je, ik koop liever apperatuur die het wel goed doet.

Over m'n Samsung TV heb ik dan weer totaal geen klachten.
Hele mooie bediening en afstandsbediening. Zo is het makkelijker om te internetten op de tv. Onnodig om een google tv aan te schaffen. Tweakers.nl wordt er ook heel mooi op weergegeven. Misschien een vervanger voor htpc!
Ben benieuwd welke formaten de mediaspeler aankan, vast en zeker niet zoveel als een Xtreamer.

En zijn deze apparaten ook te bedienen i.c.m. een Android telefoon?
Aangezien er een vorm van Android op werkt, neem ik aan dat het dezelfde formaten af kan spelen als de meeste Android apparaten.
Dat hoeft niet per se zo te zijn.

Dat hangt er helemaal van af wat voor chipset het apparaat heeft. Want meestal valt en staat de ondersteuning van formaten met de gebruikte media chips (bv. van Sigma of Realtek). En of die benut worden door de software.
kleine nuance:

de vraag is of het te bedienen is "i.c.m een Android telefoon", niet of het werkt "als Android"

Was ook meteen mijn vraag... met name voor het luisteren van muziek, is het prettig om de interface van het apparaat dat je bestuurd op je telefoon weergegeven te zien worden.

ipv :
- een krakkemikkige interface met veel menu's doorlopen en rare hiaten e.d. zoals de logitech squeezebox icm met spotify

- een box met uitstekende spotify integratie & weergave, maar wel alleen op je TV. Deze is vervolgens via je telefoon te bedienen, maar dan heb je op je telefoon geen feedback, een kopie van de echte afstandsbediening.
Vooral zonder Blu-Ray zou voor mij erg interessant zijn (denk dat de meeste mensen deze ook al hebben?). Heb gelezen dat die ongeveer 200 euro gaat kosten. (Edit: op nu.nl http://www.nu.nl/gadgetbe...eschikbaar-in-europa.html)

Een logitech Harmony komt daar al aardig bij in de buurt, en dat is alleen de afstandsbediening!(er vanuitgaande dat deze echt alle apparaten aan kan sturen zoals ze zeggen).

Op Engadget en nu.nl al wel gelezen dat deze naar Europa/Nederland komt.
The NSZ-GP9 Blu-ray player and NSZ-GS7 network media player (pictured above) will ship in North America and Europe in early summer
Sony bevestigt dat de producten ook naar Nederland komen.

[Reactie gewijzigd door dangerousp op 12 januari 2012 09:13]

Mooi ding, en wat al eerder wordt aangehaald... dan kan je tv nog even mee.
Ben benieuwd in hoeverre de features zoals kanalen ook beschikbaar worden in nederland.
Met name NBA en andere amerikaanse sporten...
Ziet er iig goed en uitgewerkt uit.
Sony heeft al een tijdje zo'n ding uit met googleTV, de NSZ-GT1; wij hebben er hier eentje staan op het werk; zie ook http://www.google.com/tv/get.html. Wel amerikaans model, we kregen deze van google om onze apps naar googleTV te porten.

Deze lijkt me de opvolger :) Zo te zien een platter model met iets handzamere keyboard/afstandsbediening, en iets minder een xbox controller :)
Kun je hier dan ook gewoon apps installeren m.b.t. market?
Ja, er staat een aangepaste versie van 3.x op met android market. Apps moeten wel geschikt zijn; alle apps voor googleTV moeten keyboard support hebben ipv touchscreen support, welke standaard is voor telefoons. Dit moet ook worden afgedwongen door de developer in de android app manifest. Google heeft verder ook richtlijnen opgesteld voor developers, zie https://developers.google.com/tv/android/

[Reactie gewijzigd door ravenger op 12 januari 2012 09:44]

Zodra deze uitkomen (en bijvoorbeeld ook die USB variant en andere merken) zal dit natuurlijk steeds meer komen. Ik zie daar echt een grote toekomst in.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, Android apps zijn afhankelijk van touch invoer zoals swipen. Hoe doe je dit met Apps op dit apparaat? Want ik zie op de afstandsbediening wel een soort van touchpad maar ik zie niet hoe dit lekker gaat werken. Je moet nu gevoelsmatig denk ik het schermoppervlak van de touchpad vergelijken met de TV, dat geeft mij toch het idee dat je orientatie issues gaat krijgen.

Iets zegt me dat de Apps of herschreven moeten worden (zoals hierboven aangegeven door ravenger) of dat je totaal andere soort apps moet gaan maken.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 12 januari 2012 09:22]