Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties, 28.294 views •

Google heeft het mogelijk gemaakt om plattegronden van gebouwen te bekijken met de Maps-applicatie voor Android. De software kan ook bepalen op welke verdieping de gebruiker is, en past de weergave daar op aan.

Wel is de feature alleen nog maar beschikbaar voor een aantal Amerikaanse gebouwen, waaronder vliegvelden en winkelcentra. Google belooft dat er in de toekomst ondersteuning komt voor meer gebouwen. Bedrijven die interesse hebben, kunnen zich bij de internetgigant opgeven door een plattegrond te uploaden.

Daarnaast heeft Google het gemakkelijker gemaakt om te switchen tussen verschillende diensten die geïntegreerd zijn met Maps, zoals Latitude en Places. Met een dropdownmenu kunnen gebruikers nu selecteren dat ze deze diensten willen gebruiken, in plaats van de standaard Maps-interface. Daarbij is bij Places, de dienst waarmee onder andere restaurants en bezienswaardigheden zijn op te zoeken, de interface vernieuwd.

De nieuwe Maps-software is beschikbaar voor Android-gebruikers die minimaal over versie 2.1 beschikken. Met het toevoegen van het interieur van gebouwen is Maps bij versienummer 6.0 aangekomen. Mogelijk komt de functionaliteit ook naar de desktopvariant, maar hier werd niets over bekendgemaakt.

Eerder kondigde Nokia al aan plattegronden van gebouwen in zijn kaartenapplicatie op te nemen. Onlangs bracht de Finse telefoonmaker zijn Ovi Maps-applicatie uit voor Windows Phone.

Google Maps 6.0 Google Maps 6.0 Google Maps 6.0 Google Maps 6.0

Reacties (89)

En zoals veel 'nieuwe dingen' van Google is ook dit weer gejat van MS.
Bing USA heeft dit al best lang, sowieso sinds introductie van WP7 een jaar geleden.

Edit: en omdat dit niet gewenst is wordt een ontopic bericht als offtopic bericht bestempeld. Stelletje nazis.

[Reactie gewijzigd door grol4 op 1 december 2011 00:16]

Maar hoeveel mensen gebruiken nou daadwerkelijk die services van Microsoft? Google maps is ingeburgerd, maar van Bing maps hoor je nooit wat. Ik zie Microsoft ook niet adverteren met deze functies voordat Google ze ook heeft.

Ik zeg niet dat ik jatten goed vind, maar als je een goed product hebt, zorg dan dat mensen het gebruiken.
Dat het in NL niet groot is, wil nog niet zeggen dat het in andere landen niet goed werkt. In de USA is het best populair vanwege de integratie met Internet Explorer
Helaas is microsoft nou niet bepaald successvol in het implementeren. Als je voor de grap eens naar Curaçao kijkt lach je je dood. Je komt er Australie, Libie en een snelweg die helemaal niet bestaat (en door zee gaat) ..En te denken dat het vorig jaar nog veel erger was. Sorry, maar voor mij genoeg reden om het (voorlopig) over te slaan...
Lol, ik dacht even dat je een grapje maakte. Maar het is werkelijk waar.

Ga naar maps.bing.com en tiep Curacao. Je ziet bij Willemstad de aanduiding Australia en de hoofdweg door Willemstad loopt grotendeels door de oceaan. Wat een faal!
Dat hele Bing is toch één groot fiasco? Echt een drama. Dan was Altavista 20 jaar geleden nog beter...
Cool, ik hoop niet dat er van die snuggere mensen zijn die ook echt doen wat hun navi zegt => de zee in rijden. Redelijke faal die kaart.
Wiste je dat Siberië ook op Curaçao ligt? :+

Overigens wel dikke faal, ja dat soort kaarten.
Siberie is een landhuis op Curaçao, net zoals Australie daar ook 'gewoon' op ligt:

http://www.geonames.org/3513946/australie.html
inderdaad. Bovendien moet je de eilanden rond Ha Long in Vietnam maar eens vergelijken met de terrainfoto. Daar was ik deze zomer fietsen. De hele boel bestaat ofwel niet, staat onder water of de wegen lopen door de zee. En da's Google Maps. Ik denk dat op kleine eilanden zo'n verschuivingen makkelijker gebeuren.
Siberie is een landhuis op Curaçao, net zoals Australie daar ook 'gewoon' op ligt:
Duh, ik kom er vandaan. :P

Ik doelde uiteraard op die absurde wegen die door zee lopen, etc. Kaarten die kantelen terwijl de overlay dat niet doet. ;)

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 30 november 2011 08:49]

Lol, ik snap niet wat je bedoelt, bij mij ziet alles er redelijk normaal uit? Voor het gemak even screenshot geupload:

http://www.thebax.nl/huhlol.jpg

Wat klopt er dan niet?

Edit: Oh wacht even... excuus ik heb er overheen gekeken, inderdaad wat een faal. Kan het misschien niet zo zijn dat er daar daadwerkelijk iets ligt met die naam??

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 30 november 2011 00:01]

Zoals eerder genoemd; er bestaat inderdaad daadwerkelijk iets met die naam.

Overigens loopt de weg ook niet door zee, en de coördinaten kloppen ook.. kijk voor de grap eens even met de bird/aerial view. In het 'wegen'zicht mist gewoon een deel van het land.
Bij Google Maps loopt de Pietermaai in het water. Ook het ligt fort Amsterdam in het water. De kaarten zijn een indicatie.
Tevens laat Bing ook andere interessante namen zien, wat ook werkelijk bestaat. Andere inzicht in het ontwerp?
en als je Curaçao in G-maps invult kom je in zoetermeer terecht.

Je punt?
Ik heb letterlijk "Curaçao" gekopieerd, in maps.google.nl geplakt, en bij mij verwijst ie onmiddelijk naar het enige echte Curacao....
Google zoekt dingen voor je op op basis van interesses (=zoekopdrachten uit het verleden), vandaar dat resultaten vaak per gebruiker verschillen.
Ik heb nooit op Curacao gezocht...
Of Google moet dingen weten van voor ik een Google account had... (en inmiddels heb ik al 2x een nieuwe pc gehad :P
Als je Curacao intiep kom je in Curacao terecht. Het is wel een punt om te verbeteren, maar ik weet niet hoe ik de ç moet intypen(Linux) dus bij mij gaat het goed. De ç heb ik uit je post gecopied.

Ik weet nog dat toen dit aangekondigd werd er een hoop heisa was i.v.m. terrorisme, blijkbaar is dit nu opgelost.
'c met int. w/ dead keys. 'e,`e en ^e zijn de accenten.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 29 november 2011 21:46]

Ga eens naar het eiland Curaçao in bing, en kijk naar de plaatsnamen, dat is wat ik bedoel :+
Holland ligt ook in Amerika, naast Lake Michigan ;)
En nog mooier, Zeeland ligt ernaast! Iets verderop ook het stadje "Bloomingdale" en in de buurt ook nog "Tulip Airport".

Het is niet handig om op basis van je eigen interpretatie en perceptie snel even een conclusie te trekken dat het product slecht is. Is jouw observatie wel valide? Leef je in de zeflde belevingswereld? Of zou je toch met een iets andere blik moeten kijken of jouw conclusies wel gerechtvaardigd zijn?
Apple had ook al een moderne grafische interface in 84, toch heeft het tot 93 geduurt voordat mensen iets gebruikten wat er op leek.
Is het boeiend? Ik bedoel ik zou van me levensdagen niet de services van MS gebruiken... zelfs Hotmail is nog steeds bagger.

Alles is gewoon net niet af... en ze verbeteren pas als er een concurrent om de hoek komt kijken.
Reden ook waarom ik WP7 dus nooit als OS wil. Terwijl het een goed OS is en goed werkt.. zoals het sliden en noem maar op. Ik wil geen verplichting op gebruik van Bing services.

Android verplicht je tenminste niet eens tot het gebruik van Google... im glad!
En waarom is dit volgens jou een slecht idee? als je iets roept onderbouw het dan ook.

Ik snap de toegevoegde waarde wel, zeker in gevallen van hele grote winkelcentra ed, dan is het toch handig als je een lokale map kunt opvragen zodat je het echt weet te vinden ipv één of ander centrale aanduiding van dat winkelcentrum zelf.

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 30 november 2011 09:52]

leuk maar handig is anders
Ik vind het anders heel handig. Kijk eens naar het tweede plaatje. In de versie links zie je niet eens dat er een gebouw staat. Als je een van die bedrijven zoekt vraag je je af waar je precies moet zijn. Nu kun je de satellietversie openen dan zie je het wel, maar dat is veel minder overzichtelijk dan de plattegrond versie die je rechts in het plaatje ziet.
zo kunnen ze na gaan welke winkel dat je bent geweest.
hoelang hoe vaak enz.
Inbreken maar!

Dank je Google. :P
Dat is onzin, want van vliegvelden en winkelcentra zijn altijd al plattegronden beschikbaar.
Maar ook op je mobiel ? Of alleen als kaart / tekening vorm ?
Je hoeft maar een foto te maken van het verplichte vluchtplan op elke hoek van de gang.

Wat een kortzichtigheid hier weer.
Het verschil is dat er wifi tracing wordt gebruikt om je verdieping te bepalen, GPS werkt niet in gebouwen enzo. Er is een duitse case waarbij een 3000 personen campus gebouw eenmalig wordt gemodelleerd en gecalibeerd met maar een 30 tal manuele metingen/dag. Speelgoed is 90ste percentiel tot 3 meter precies, best aardig. Je kan Wifi, GPS en GSM ook combineren zoals in Orca/LocOn gebeurt.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 29 november 2011 21:51]

Handig als ik graag rondje in het pentagon wil lopen :D hoe bedoel je maak het voor terroristen nog makkelijker :P
volgens mij is het niet de bedoeling dat Google alle plattegronden van alle gebouwen ter wereld gaat publiceren. Mijn gok is dat het opt-in wordt ... en dat bedrijven zelf aangeven welk deel openbaar wordt...

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 29 november 2011 20:47]

Gelukkig doet google nooit wat voordat het vragen stelt en doen ze alles op opt-in basis :+ suuuure.
Eh, tot nu toe wel ja :P Alleen het SSID scannen voor positiebepaling is nu opt-out, maar hier zie ik verder geen privacy issue in.
Als je leest zie je dat dat zo is.
Verder is elke plattegrond verplicht in een gebouw als vluchtplan.

Glas altijd leeg bij jullie he? :)
Dan geeft het pentagon alleen een plattegrond van het publieke deel..
En dan weet je zo ook meteen waar je moet zijn als je van minder goede wil bent,namelijk in de delen waarvan geen plattegrond publiek beschikbaar is :)
Waarschijnlijk is 80% van het pentagon NIET publiek, volgens wiki ; "het gangenstelsel is ruim 28 kilometer en meet de totale oppervlakte ruim 11 hectare " - Succes :+

zij die kwaad willen vinden toch wel een weg helaas. En zoals al eerder aangegeven voor publieke gebouwen is het heel eenvoudig een plattegrond te krijgen of er desnoods zelf een te maken.
Als Google aan een plattegrond van het pentagon kan komen, dan hebben ze die oftewel gekregen van het pentagon zelf, of die plattegrond is al ergens anders publiekelijk beschikbaar.

Dus ik zie het probleem niet.
Leuk! Hoef je eindelijk niet meer te zeulen met de omslachtige plattegrondjes van een vliegveld. Alhoewel het toch meestal wel duidelijk staat aangegeven... Maar de layout ziet er ook goed uit!
Heb nog nooit iemand op een vliegveld gezien met een plattegrond van het vliegveld.
Jawel, bij de info stands, toch in brussel/zaventem. Al was het maar om te weten waar je je auto moest gaan zoeken.

In ziekenhuizen hetzelfde
Ik haal Maps 6.0 nu net binnen, maar op een of andere manier is hij trager dan de oude versie met het opbouwen van de kaarten.... Hebben meer mensen hier last van?

Ook vreemd is dat je de vooraf gecachte kaartgebieden van de oude versie in 6.0 allemaal opnieuw moet downloaden. Hij neemd de oude gecachte kaartgebieden blijkbaar niet mee naar deze nieuwe versie.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 29 november 2011 20:25]

Misschien moet ie ff opnieuw cachen, na een paar keer ging het bij mij weer een stuk sneller.
En binnen 5 jaar komt er een robotje fotootjes nemen van interieur enzo.
Google biedt al een dienst aan waar eigenaars van bijvoorbeeld cafés foto's kan laten maken van hun interieur, zodat het op Places komt te staan. Het zou best handig en mooi kunnen uitpakken in combinatie met dit nieuwe "indoor maps".

[Reactie gewijzigd door Runoo op 29 november 2011 20:34]

wow, nog even en je zou Second life kunnen spelen in een real life omgeving.
scheelt niet veel meer of alles is vastgelegd..
Leuk, nu nog een fatsoenlijke positiebepaling voor binnen.
Tja, Google Maps heeft natuurlijk GPS signaal nodig, laat dit nu net wat lastig zijn in een gebouw. Daarbij werkt A-GPS ook via de GSM netwerk antennes, maar ook daar van is het signaal in een gebouw over het algemeen minder goed dan buiten.

Je opmerking heeft dus niet zo zeer iets met Maps 6.0 te maken maar meer met de technieken die worde gebruikt.
Maar ze zijn druk bezig zoveel mogelijk wi-fi hotspots te registreren. Die zie je wel steeds meer in openbare gebouwen zoals vliegvelden en winkelcentra (in Nederland relatief weinig omdat we tot voor kort geen belachelijke datalimieten hadden).
Het is slechts een theorie, maar GM heeft niet per se GPS nodig. Het heeft "precieze" locatiebepaling nodig en dat "kan" GPS zijn, maar dat kan ook met de masten van het mobiele netwerk (hoewel dat juist minder precies is), maar ook met wifi-punten die Google toevallig kent, en natuurlijk over een poosje met Galileo.

Daarnaast kunnen grote gebouwen zonodig GPS-repeaters installeren. Net zoals er in de betere metronetwerken ook repeaters voor GSM/UMTS/CDMA/LTE/whatever hangen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 november 2011 21:16]

Vergeet ook de barometer in de galaxy nexus niet!
Kan al op basis van Wii (de gemiddelde luchthaven beschikt over bakken accesspoints)
...die Google niet kent, omdat Streeview daar niet mag komen ;)

Bovendien is het erg imprecies, omdat je alleen de locatie van het accesspoint weet, maar niet jouw locatie ten opzichte van het accesspoint. Je kunt een HELE grove inschatting doen als er meerdere AP's binnen bereik zijn, mits die andere ook allemaal bekend zijn.

(ik neem aan dat je wifi bedoelt :))

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 november 2011 21:18]

Je staat versteld hoe nauwkeurig je kunt zijn met 3 accespoints.
Inpandig heb je niet voldoende aan een nauwkeurigheid van bijvoorbeeld 10 meter, wat buiten juist een uitstekende nauwkeurigheid zou zijn. Veel beter dan dat lijkt me onhaalbaar met wifi, omdat het signaal simpelweg niet betrouwbaar genoeg is. Je zult nooit millimeter-precizie kunnen halen. Dat is ook niet nodig, maar nauwkeurigheid op 10cm is (met oog op de toekomst vooral) minstens wenselijk in een situatie als deze.

Bovendien, zoals gezegd, moeten er eerst zoveel AP's beschikbaar zijn, en die moetn óók nog es allemaal bekend zijn én in eerste instantie al zeer nauwkeurig ge-pinpoint zijn. Nou is dat allemaal wel een kwestie van tijd, maar de uitrol van Galileo is ook een kwestie van tijd, en dat lijkt me toch iets betrouwbaarder dan wifi.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 november 2011 12:59]

Het ziet er goed uit! De verdiepingen knop komt ook pas tevoorschijn als je er wat aan hebt, en verdwijnt automatisch weer. Kan ik binnenkort eens op ' de snelle manier ' door de ikea lopen :P Gelijk naar de hotdogs.
Zou handig zijn voor Schiphol, daar zijn inderdaad een hoop dingen te vinden, maar je moet maar net weten waar je het vindt.
Het lezen van borden is te ingewikkeld? Juist op Schiphol staat alles goed aangegeven. Onzin argument dus.
Het lijkt wel alsof de gehele wereld dom aan het worden is en alleen maar iets kan vinden via Google. Misschien dat Google ook maar voor dergelijke dombo's moet gaan denken want blijkbaar wordt dat steeds harder nodig om überhaupt te kunnen functioneren.