Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Google heeft het mogelijk gemaakt om plattegronden van gebouwen te bekijken met de Maps-applicatie voor Android. De software kan ook bepalen op welke verdieping de gebruiker is, en past de weergave daar op aan.

Wel is de feature alleen nog maar beschikbaar voor een aantal Amerikaanse gebouwen, waaronder vliegvelden en winkelcentra. Google belooft dat er in de toekomst ondersteuning komt voor meer gebouwen. Bedrijven die interesse hebben, kunnen zich bij de internetgigant opgeven door een plattegrond te uploaden.

Daarnaast heeft Google het gemakkelijker gemaakt om te switchen tussen verschillende diensten die geïntegreerd zijn met Maps, zoals Latitude en Places. Met een dropdownmenu kunnen gebruikers nu selecteren dat ze deze diensten willen gebruiken, in plaats van de standaard Maps-interface. Daarbij is bij Places, de dienst waarmee onder andere restaurants en bezienswaardigheden zijn op te zoeken, de interface vernieuwd.

De nieuwe Maps-software is beschikbaar voor Android-gebruikers die minimaal over versie 2.1 beschikken. Met het toevoegen van het interieur van gebouwen is Maps bij versienummer 6.0 aangekomen. Mogelijk komt de functionaliteit ook naar de desktopvariant, maar hier werd niets over bekendgemaakt.

Eerder kondigde Nokia al aan plattegronden van gebouwen in zijn kaartenapplicatie op te nemen. Onlangs bracht de Finse telefoonmaker zijn Ovi Maps-applicatie uit voor Windows Phone.

Google Maps 6.0 Google Maps 6.0 Google Maps 6.0 Google Maps 6.0

Reacties (89)

Reactiefilter:-189083+153+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Leuk, nu nog een fatsoenlijke positiebepaling voor binnen.
Tja, Google Maps heeft natuurlijk GPS signaal nodig, laat dit nu net wat lastig zijn in een gebouw. Daarbij werkt A-GPS ook via de GSM netwerk antennes, maar ook daar van is het signaal in een gebouw over het algemeen minder goed dan buiten.

Je opmerking heeft dus niet zo zeer iets met Maps 6.0 te maken maar meer met de technieken die worde gebruikt.
Maar ze zijn druk bezig zoveel mogelijk wi-fi hotspots te registreren. Die zie je wel steeds meer in openbare gebouwen zoals vliegvelden en winkelcentra (in Nederland relatief weinig omdat we tot voor kort geen belachelijke datalimieten hadden).
Het is slechts een theorie, maar GM heeft niet per se GPS nodig. Het heeft "precieze" locatiebepaling nodig en dat "kan" GPS zijn, maar dat kan ook met de masten van het mobiele netwerk (hoewel dat juist minder precies is), maar ook met wifi-punten die Google toevallig kent, en natuurlijk over een poosje met Galileo.

Daarnaast kunnen grote gebouwen zonodig GPS-repeaters installeren. Net zoals er in de betere metronetwerken ook repeaters voor GSM/UMTS/CDMA/LTE/whatever hangen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 november 2011 21:16]

Vergeet ook de barometer in de galaxy nexus niet!
Kan al op basis van Wii (de gemiddelde luchthaven beschikt over bakken accesspoints)
...die Google niet kent, omdat Streeview daar niet mag komen ;)

Bovendien is het erg imprecies, omdat je alleen de locatie van het accesspoint weet, maar niet jouw locatie ten opzichte van het accesspoint. Je kunt een HELE grove inschatting doen als er meerdere AP's binnen bereik zijn, mits die andere ook allemaal bekend zijn.

(ik neem aan dat je wifi bedoelt :))

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 november 2011 21:18]

Je staat versteld hoe nauwkeurig je kunt zijn met 3 accespoints.
Inpandig heb je niet voldoende aan een nauwkeurigheid van bijvoorbeeld 10 meter, wat buiten juist een uitstekende nauwkeurigheid zou zijn. Veel beter dan dat lijkt me onhaalbaar met wifi, omdat het signaal simpelweg niet betrouwbaar genoeg is. Je zult nooit millimeter-precizie kunnen halen. Dat is ook niet nodig, maar nauwkeurigheid op 10cm is (met oog op de toekomst vooral) minstens wenselijk in een situatie als deze.

Bovendien, zoals gezegd, moeten er eerst zoveel AP's beschikbaar zijn, en die moetn óók nog es allemaal bekend zijn én in eerste instantie al zeer nauwkeurig ge-pinpoint zijn. Nou is dat allemaal wel een kwestie van tijd, maar de uitrol van Galileo is ook een kwestie van tijd, en dat lijkt me toch iets betrouwbaarder dan wifi.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 november 2011 12:59]

De nieuwe Maps-software is beschikbaar voor Android-gebruikers
Gaat google die kant op? Hun aps alleen voor android gebruikers?

Als iedereen die geen android gebruikt afhaakt bij google hebben ze toch wel een probleem lijkt me.
Maps is ook gewoon beschikbaar voor iOS en via de browser hoor. Dat updates eerst voor Android uitgerold worden lijkt me niet raar. Dat gebeurt bij PS3/Xbox 360 ook gewoon, en lijkt me een gezonde concurrentiestrijd.
Je loopt wat achter vrees ik, Google Maps voor Android loopt qua functionaliteit altijd al een groot stuk voor op andere platformen. Dat veel mensen dat niet weten is een ander punt natuurlijk ;)
En binnen 5 jaar komt er een robotje fotootjes nemen van interieur enzo.
Google biedt al een dienst aan waar eigenaars van bijvoorbeeld cafés foto's kan laten maken van hun interieur, zodat het op Places komt te staan. Het zou best handig en mooi kunnen uitpakken in combinatie met dit nieuwe "indoor maps".

[Reactie gewijzigd door Runoo op 29 november 2011 20:34]

wow, nog even en je zou Second life kunnen spelen in een real life omgeving.
scheelt niet veel meer of alles is vastgelegd..
De enorme Japanse department stores kunnen dit ook goed gebruiken. Er bestaan daar ook overdekte/geintegreerde winkelcomplexen die sterk doen denken aan een doolhof (zoals Roppongi Hills in Tokyo, of Canal City in Fukuoka/Hakata) die hier sterk van zouden profiteren (hoewel Canal City fantastische touchscreen-interactieve directories heeft, verspreid over een stuk of 20 totems door het complex heen).

Of wat dacht je van grote stations. Om even bij Japan te blijven, een grote als station Kyoto is (zeker met het enorme metrostation met compleet ondergronds winkelcentrum) niet bepaald makkelijk om je weg in te vinden. Er zijn wel plattegrondjes, maar alleen op z'n Japans: waar dus niet alles op staat. En zo kan ik nog wel een paar stations in Japan verzinnen waar ik elke keer moest zoeken (zoals, Shinosaka en Shinsaibashi in Osaka, Shinjuku en Shibuya in Tokyo)...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 november 2011 21:00]

Zo is er nog wel meer uit te breiden inderdaad: Stations, Winkelcentra, Metro, Busschema's met realtime info (dus dat je in een onbekende stad naar een bushalte kan lopen om daar meteen de goede bus te pakken), Stadions (om stoeltje te zoeken).

Verder mag de ondersteuning voor huisnummers ook wel wat preciezer. Nu kan je alleen nog maar benaderde hele nummers kiezen, maar adressen met een toevoeging (-A, -4) kun je niet echt goed vinden.
Om toch even in Japan te blijven: daar is het zoeken naar huisnummers nog veel belangrrijker, omdat de huizen niet genummerd zijn in straten, maar in blokken (de lege ruimtes tussen straten). En de huizen zijn genummerd op volgende van waarin ze gebouwd zijn. Je kunt dus plekken tegenkomen waar de huisnummers compleet "door elkaar" lijken te zijn, en dat is niets uitzonderlijks. In Japan zul je dus niet zo snel nummers met toevoeging tegenkomen, maar hoge nummers tussen de lage nummers in.

Ik ben hier overigens niet helemaal zeker van. Ik ga op vakantie niet speciaal op huisnummers letten. Maar dit is hoe ik het geleerd heb :)
Zou handig zijn voor Schiphol, daar zijn inderdaad een hoop dingen te vinden, maar je moet maar net weten waar je het vindt.
Het lezen van borden is te ingewikkeld? Juist op Schiphol staat alles goed aangegeven. Onzin argument dus.
Het lijkt wel alsof de gehele wereld dom aan het worden is en alleen maar iets kan vinden via Google. Misschien dat Google ook maar voor dergelijke dombo's moet gaan denken want blijkbaar wordt dat steeds harder nodig om überhaupt te kunnen functioneren.
Een scherpe maar al te ware reactie. Scherp zijn is goed. Het is goed om een moreel oordeel te vellen. Tegenwoordig is er te veel relativisme.

Ik ondersteun van harte deze reactie. Google is not your friend. En mensen zijn bommen van gemakzucht. Als google een service heeft om je reet af te vegen dan zouden er mensen zijn die dat prima vinden.

Met alle respect hoor, maar evilutie is een prachtig iets. Het heeft er voor gezorgd dat we een tong hebben om iemand te kunnen vragen waar we in een gebouw moeten zijn. Dat geeft namelijk, oh schik, een intermenselijk contact momentje. En de kans op een vriendelijke glimlach. Een glimlach die je hele dag kan maken.

Als het aan google ligt en anderen, dan zouden we helemaal geen bek meer tegen mekaar open trekken. Dat is wat ze willen, dat we volkomen verslaafd vanwege ons gemakzucht aan google raken. Dat is wat bedrijven doen, voor degenen die geen commerciële opleiding hebben. Bedrijven worden helemaal geil van dingen als mensen die 'luxaflex' zeggen. Of het zoeken op internet 'googlen' noemen. Dat betekent dat zo'n bedrijf een basis heeft in je hoofd. Dan betekent dat je dingen niet meer van elkaar kunt scheiden, zoals tegen een fluorescentiebuis zeggen een 'TL-buis'.

Consumenten moeten dom zijn. En met de komst van internet is alles uitgebreid voorgekauwd aanwezig, in alle mogelijke gradaties voor alle IQ niveaus.

Met dit soort techniekjes kan elke geheime dienst, FBI anti terrorist squad, arrestatie team of de terroristen zelf (of vrijheidsstrijders) al precies zien wat ze kunnen verwachten. Google gaat zelfs zo ver dat ze bedrijven oproepen om hun interieur vast te leggen. Combineer dat met M² precisie tracking van GSM's (voor de ambulance diensten en denk aan de kinderen, uiteraard) en je ziet fantastische beelden voor je uit films, van 3D animaties van complete gebouwen, in wireframe met rode stipjes waar mensen zijn.

De compleet transparante samenleving, zonder privacy, waar zelfs muren geen afzondering meer bieden. En als dat niet genoeg is, dan zijn we al net zo geil als het gaat om wetenschap dat we glunderend voor de PC zitten te staren naar filmpjes van apparaten die al dwars door muren kunnen kijken.

Google heeft een hekel aan muren, net als de amerikaanse militaire industrie. Enerzijds zetten ze in op stealth, maar dat is alleen voor de machthebbers, dus het leger. Dat mogen jij en ik niet gebruiken. Anderzijds doen hun commerciële front ends zoals facebook en google er werkelijk alles aan om muren onzichtbaar te maken. Ze willen alles van je weten, waar je bent, hoe ze bij je kunnen komen in een gebouw, wie je bent, wie je connecties zijn, welke bedrijven je bezoekt, welke routes je loopt door een gebouw. Het wordt een Tom Clancy wereld of zoiets.

Sorry maar dat is mijn morele oordeel. Gebruik van facebook en google is immoreel. Het is de massale anaonieme steun voor de idioterie die ze proberen los te laten op de wereld. En helaas, sommigen vreten het op alsof het 't lekkerste is in de wereld.
is het nog niemand opgevallen dat dat toestel 4G verbinding heeft?
bestaat dat al??

verder vind ik het wel een mooie toevoeging, weet je eindelijk eens op een vliegveld waar de mac ligt.
of in een winkelcentrum waar welke winkel ligt.
//offtopic
ja en nee(en nee*); dat ligt aan jou definitie van "4g". officieel bestaat het niet want het zou iets van 100mbits/s(tot 1gbits/s) moeten zijn volgens de "standaard".
Alleen vonden de providers en telefoonfabrikanten (en ik ook wel) de stap van 3g naar 4g volgens deze specs te groot (3g iets van 3.6-14.4 mbits/s 4g dus 100+).
Toen ging men de term ook buiten de officiële specs gebruiken, ook voor sommige opgevoerde 3g netwerken.

Ik persoonlijk vind LTE(en misschien wimax, but who cares?) 4g want niet alleen is de snelheid hoger (20-40mbits/s) de latency is een stuk lager en dat is wel mooi want met sub 100ms pings + snelheid wordt het bijna** een concurrent voor adsl "vast" internet.

hier een filmpje met links 3g zoals in Nederland, "nep" 4g/opgevoerd 3g, en LTE "4g"

"4g" LTE new york 50 mbits/s, 64 ms latency! (dit zijn wel de beste omstandigheden, deze hardware zit nog niet in mobieltjes, echter is dit meer om batterij redenen dan technische omstandigheden, en je kunt het vandaag in NY gebruiken!)

*in Nederland nog niet als dat je vraag was
** Vburen mompelt iets over datalimieten..

//ontopic
dit is best wel nice! ik ben altijd de weg kwijt en was vast een keer verdwaald en omgekomen van honger en dorst als ik 50 jaar eerder was geboren. In gebouwen is dat risico wat meer te overzien maar soms zal dit toch handig zijn in grote malls of kantoren

[Reactie gewijzigd door Vburen op 29 november 2011 21:25]

http://nl.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

lte bestaat al hoor, en dat valt onder de noemer "4G". Dus ja, het bestaat.
Handig als ik graag rondje in het pentagon wil lopen :D hoe bedoel je maak het voor terroristen nog makkelijker :P
volgens mij is het niet de bedoeling dat Google alle plattegronden van alle gebouwen ter wereld gaat publiceren. Mijn gok is dat het opt-in wordt ... en dat bedrijven zelf aangeven welk deel openbaar wordt...

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 29 november 2011 20:47]

Gelukkig doet google nooit wat voordat het vragen stelt en doen ze alles op opt-in basis :+ suuuure.
Eh, tot nu toe wel ja :P Alleen het SSID scannen voor positiebepaling is nu opt-out, maar hier zie ik verder geen privacy issue in.
Als je leest zie je dat dat zo is.
Verder is elke plattegrond verplicht in een gebouw als vluchtplan.

Glas altijd leeg bij jullie he? :)
Dan geeft het pentagon alleen een plattegrond van het publieke deel..
En dan weet je zo ook meteen waar je moet zijn als je van minder goede wil bent,namelijk in de delen waarvan geen plattegrond publiek beschikbaar is :)
Waarschijnlijk is 80% van het pentagon NIET publiek, volgens wiki ; "het gangenstelsel is ruim 28 kilometer en meet de totale oppervlakte ruim 11 hectare " - Succes :+

zij die kwaad willen vinden toch wel een weg helaas. En zoals al eerder aangegeven voor publieke gebouwen is het heel eenvoudig een plattegrond te krijgen of er desnoods zelf een te maken.
Als Google aan een plattegrond van het pentagon kan komen, dan hebben ze die oftewel gekregen van het pentagon zelf, of die plattegrond is al ergens anders publiekelijk beschikbaar.

Dus ik zie het probleem niet.
Leuk! Hoef je eindelijk niet meer te zeulen met de omslachtige plattegrondjes van een vliegveld. Alhoewel het toch meestal wel duidelijk staat aangegeven... Maar de layout ziet er ook goed uit!
Heb nog nooit iemand op een vliegveld gezien met een plattegrond van het vliegveld.
Jawel, bij de info stands, toch in brussel/zaventem. Al was het maar om te weten waar je je auto moest gaan zoeken.

In ziekenhuizen hetzelfde
Ik haal Maps 6.0 nu net binnen, maar op een of andere manier is hij trager dan de oude versie met het opbouwen van de kaarten.... Hebben meer mensen hier last van?

Ook vreemd is dat je de vooraf gecachte kaartgebieden van de oude versie in 6.0 allemaal opnieuw moet downloaden. Hij neemd de oude gecachte kaartgebieden blijkbaar niet mee naar deze nieuwe versie.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 29 november 2011 20:25]

Misschien moet ie ff opnieuw cachen, na een paar keer ging het bij mij weer een stuk sneller.
Zoals dit filmpje laat zien ook er handig voor in de IKEA :D

http://www.youtube.com/watch?v=kT0KMsfD4d8&feature=feedu