Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 11.752 •

Om onbekende reden heeft uitgever Warner Bros. besloten om Batman: Arkham City pas in november te laten verschijnen op de pc. Arkham City zou op 20 oktober uitkomen voor de pc, samen met de versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

Website 1up meldt dat de release van Batman: Arkham City voor de pc is uitgesteld. In plaats van een gelijktijdige release met de PlayStation 3- en Xbox 360-versies van het spel op 20 oktober, verschijnt het Batman-spel op een onbekende datum in november. De pc-versie van het vorige deel, Batman: Arkham Asylum, verscheen uiteindelijk ook later dan op de consoles.

Arkham City speelt zich ongeveer een jaar na de gebeurtenissen van het eerste spel af, waarbij de criminelen uit het inmiddels gesloten Arkham Asylum in een afgesloten gedeelte van de stad Gotham zijn geplaatst. Samen met Catwoman zal Batman de straten ontdoen van het gespuis.

Reacties (49)

Ergens ben ik hier wel blij om, want als je soms toch een game speelt en er staat ''Press LB'' dan vraag je je toch wel af of de pc versie ooit wel beschikbaar had moeten komen.
1 Maand langer wachten is niet zo groot probleem, zolang het maar niet wachten tot 2012 wordt zit ik nog wel goed. :)
Ja idd, hier ergerde ik me dood aan toen ik de FIFA12 demo geÔnstalleerd had..

Als het positieve gevolgen heeft maakt het voor mij niet uit dat het even uitgesteld word.
Misschien omdat het intressant is om dichter voor kerst uit te komen ? Is toch een leuk kadootje voor de kids en als het al in oktober er ligt is de kans groot dat ze hem tegen die tijd al hebben...
Rocksteady had bij het eerste spel zeer goed werk gedaan. De PC versie was ook een goede PC versie, geen console overblijfsels. Ook de grap van de 3e scarecrow encounter was aangepast voor de PC.
Om onbekende reden heeft uitgever Warner Bros. besloten om Batman: Arkham City pas in november te laten verschijnen op de pc
Ik moest wel even lachen hoor....hoezo onbekend? De reden is dezelfde als altijd: Ze hopen zo nog even wat meer uit de console release te wringen voordat die "vieze PC pirates" er met het spel vandoor gaan.

Wat mij betreft werken ze zo alleen maar piraterij in de hand, een beetje een:
"jij straft mij (zonder reden), ik straf jou (dus ik pirate hem gewoon zeker)" verhaal.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 21 september 2011 15:22]

En dat ze gelijk hebben die studio's. Als dit ervoor zorgt dat er meer geld in het laatje komt dan kunnen ze blijven bestaan en ook andere games maken.

Ik wacht liever een paar weken extra dan dat er 100 mensen op straat komen omdat de zoveelste game studio over de kop gaat.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 21 september 2011 15:45]

Moeten ze minder geld in belachelijke PR en copyright beveiligingen stoppen (die toch altijd gekraakt worden), houden ze meer over aan het eind van de rit.

Goede spellen marketen zichzelf en voorkomen piracy omdat ze het WAARD zijn om voor te betalen.
Ja daarom is de studio achter Titan Quest ook op de fles gegaan en MOEST Crytek wel voor de consoles gaan ontwikkelen omdat men anders niet uit de kosten kwam. Zelfs Valve is nog erg afhankelijk van de consoles (al zullen ze het nooit toegeven).

De ontwikkelkosten van PC-games zijn afgelopen 10 jaar ontzettend gestegen jaar maar de afzetmarkt is niet voldoende meegegroeid. Consolegames verkopen al sinds 1977 goed (met een flinke dip in ' 83) en deze afzetmarkt is wel meegegroeid

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 september 2011 16:17]

Ligt eraan, als je het over 12 in een dozijn shooters hebt wel ja, dat geloof ik graag. Deel van de reden daarvoor is dat de uitdaging uit deze spellen is gehaald omdat ze voor iedereen (lees oa (jongere) (console) gamers) toegankelijk moeten zijn. Regenerating health, one button cover systems, inaccuratere AI, generally dumbed down gameplay, etc.

Spellen als Operation Flashpoint en nu bijvoorbeeld ARMA II die pc exclusive zijn brengen nog steeds genoeg geld in het laatje om continu doorontwikkeld te worden (ja ik weet dat OFP later naar de console geport is).

GOEDE en ORIGINELE spellen verkopen altijd, kijk naar iets simpels als bijvoorbeeld Minecraft, 3 blokken en wat JAVA, gast is binnen een jaar miljonair geworden.

De ontwikkelkosten zijn niet meer gestegen dan de ontwikkelkosten voor de consoles, de afzetmarkt voor de pc wisselt alleen sneller van genre dan bij de consoles.

Hoe kom je er trouwens bij dat de afzetmarkt niet voldoende meegegroeid is, sinds digitale distributie met STEAM begonnen is zijn de verkopen alleen maar gestegen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 21 september 2011 16:23]

Zelfs Valve is nog erg afhankelijk van de consoles (al zullen ze het nooit toegeven)
Ja hoor, daar geloof ik echt niks van, heb je daar een bron van of iets dergelijks

Valva maakt bergen met geld met hun Steam platform, het geld dat ze met verkopen van console games binnenhalen is daar een fractie van

Is ook logisch want hoeveel spellen heeft valve nou op de consoles?
alleen Half life, Counterstrike en left4dead?
Starcraft II, Battlefield, Call of Duty, Leage Of Legends, World of Warcraft, Guildwars, Counter Strike, Sims, The Witcher, Half-Life, Diablo, Anno, Doom, Crysis, Warcraft, S.T.A.L.K.E.R., Quake, Bioshok etc. Zijn allemaal een financieel succes op de PC. Vergeet het Steam platvorm ook niet. Deze kan namelijk ook gezien worden als financieel succes.

PC gaming is financieel helemaal niks mis mee. PC gaming is ook niet stervende mocht je dat denken. Uitgevers willen de PC gaming markt -waarschijnlijk- min of meer boycotten en of zien meer heil in consoles.

Daarnaast zijn PC gamers en console gamers twee verschillende doelgroepen. Omdat PC gamers veel kritischer zijn dan console gamers en dus minder snel een game kopen en dus downloaden. PC gamers zijn meestal ook geen casual gamers i.t.t. bijvoorbeeld console gamers. Console gamers kopen veel sneller games zonder kritisch te kijken naar de kwaliteit. Daarnaast is voor hen downloaden minder makkelijk en interessant.

Vergeet niet dat het succes van consoles alleen kan blijven bestaan als ze niet meer op PC's gaan lijken. Het probleem is dat de volgende generatie juist wel meer op PC's gaat lijken. Het zal mij dan ook niet verbazen als de volgende generatie consoles door de zelfde dingen geplaagd gaat zijn als PC's. Denk hierbij aan virussen waardoor je dus weer een virusscanner zult moeten hebben op je console. Spellen zullen waarschijnlijk ook geÔnstalleerd moeten worden etc. Je ziet nu al veel problemen met consoles, PSN hack etc. Console gaming is zeker niet compromisloos t.o.v. PC gaming.

Op het moment dat PC gaming afneemt en console gaming toeneemt zul je ook meer pirating gaan zien. Omdat PC gamers meestal wel kennis van zaken hebben hoe dit moet. Hierdoor neemt pirating weer in populariteit toe waardoor het eerder regel dan uitzondering wordt.

PC's vs consoles is niet zo makkelijk als je denkt.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 21 september 2011 17:08]

Starcraft II, Battlefield, Call of Duty, Leage Of Legends, World of Warcraft, Guildwars, Counter Strike, Sims, The Witcher, Half-Life, Diablo, Anno, Doom, Crysis, Warcraft, S.T.A.L.K.E.R., Quake, Bioshok etc. Zijn allemaal een financieel succes op de PC.
Grappig, bijna de helft van de games die je opnoemt zijn multiplatform games, een aantal andere games komen uit het pre 2000 tijdperk of zijn ontwikkeld door Oost-Europese studios voor relatief weinig geld. Alleen de de Blizzard Blockbusters schieten er uit.
Daarnaast zijn PC gamers en console gamers twee verschillende doelgroepen. Omdat PC gamers veel kritischer zijn dan console gamers en dus minder snel een game kopen en dus downloaden. PC gamers zijn meestal ook geen casual gamers i.t.t. bijvoorbeeld console gamers. Console gamers kopen veel sneller games zonder kritisch te kijken naar de kwaliteit. Daarnaast is voor hen downloaden minder makkelijk en interessant.
Grappig, ik dacht juist dat het PC-platform groot is geworden door piraterij. Zo is de C64 groot geworden en ook de PC in de jaren negentig. Je kon namelijk zo makkelijk een spelletje en programma kopiŽren!
En wat is een PC-gamer? De best verkochte game op de PC is namelijk The Sims. Games als Mafia Wars (zie artikel vandaag op tweakers.net), Farmville etc zijn mateloos populair op het pc-platformpje. schijnbaar bestaat het grootste gedeelte van PC-gamers uit Casual gamers
Vergeet niet dat het succes van consoles alleen kan blijven bestaan als ze niet meer op PC's gaan lijken. Het probleem is dat de volgende generatie juist wel meer op PC's gaat lijken. Het zal mij dan ook niet verbazen als de volgende generatie consoles door de zelfde dingen geplaagd gaat zijn als PC's. Denk hierbij aan virussen waardoor je dus weer een virusscanner zult moeten hebben op je console. Spellen zullen waarschijnlijk ook geÔnstalleerd moeten worden etc. Je ziet nu al veel problemen met consoles, PSN hack etc. Console gaming is zeker niet compromisloos t.o.v. PC gaming.
Onsamenhangende onzin wat je uitkraamt.
Op het moment dat PC gaming afneemt en console gaming toeneemt zul je ook meer pirating gaan zien. Omdat PC gamers meestal wel kennis van zaken hebben hoe dit moet. Hierdoor neemt pirating weer in populariteit toe waardoor het eerder regel dan uitzondering wordt.
Consolegamen is ALTIJD populairder geweest dan PC-gamen! In 1990 verkocht Super Mario Bros 3 al meer als 6 MILJOEN stuks (full retailprijs !! Noem eens een vergelijkbare PC-game uit die periode die evenveel exemplaren heeft verkocht??

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 september 2011 19:43]

Grappig, bijna de helft van de games die je opnoemt zijn multiplatform games, een aantal andere games komen uit het pre 2000 tijdperk of zijn ontwikkeld door Oost-Europese studios voor relatief weinig geld. Alleen de de Blizzard Blockbusters schieten er uit.
Maar bijna allemaal hun leven begonnen als PC game. Daarbij zijn van een hoop inmiddels al nieuwere delen uitgekomen, dus pre-2000 gaat ook niet op.
De best verkochte game op de PC is namelijk The Sims. Games als Mafia Wars (zie artikel vandaag op tweakers.net), Farmville etc zijn mateloos populair op het pc-platformpje
Best verkochte en meest gespeelde zijn twee verschillende zaken. Wij hebben het over de tweede, jij over de eerste.

Mafia Wars en Farmville tellen niet mee, zijn gratis (browser based) games.
Onsamenhangende onzin wat je uitkraamt.
Films kijken, muziek draaien, digitale distributie etc. Beginnen steeds meer op PC's te lijken, echter budget pc's met een vaste set hardware.
Consolegamen is ALTIJD populairder geweest dan PC-gamen! In 1990 verkocht Super Mario Bros 3 al meer als 6 MILJOEN stuks (full retailprijs !! Noem eens een vergelijkbare PC-game uit die periode die evenveel exemplaren heeft verkocht??
Jij vergelijkt het hoogtepunt van de consoles met een tijd dat de PC nog in opkomst was. Beetje krom he. Die vlieger gaat niet op.

Edit: toevoeging

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 22 september 2011 09:38]

Maar bijna allemaal hun leven begonnen als PC game. Daarbij zijn van een hoop inmiddels al nieuwere delen uitgekomen, dus pre-2000 gaat ook niet op.
Je weet toch dat je nu bevestigd hebt dat ze multiplaform zijn gegaan omdat ze op de PC niet meer levensvatbaar waren
Best verkochte en meest gespeelde zijn twee verschillende zaken. Wij hebben het over de tweede, jij over de eerste.

Mafia Wars en Farmville tellen niet mee, zijn gratis (browser based) games.
Waarom niet? Er gaat meer geld in om dan het hele hardcore PC-gaming bij elkaaar
Films kijken, muziek draaien, digitale distributie etc. Beginnen steeds meer op PC's te lijken, echter budget pc's met een vaste set hardware.
Klinkt meer als setop box van de UPC dan een PC als je het mij vraagt.
Jij vergelijkt het hoogtepunt van de consoles met een tijd dat de PC nog in opkomst was. Beetje krom he. Die vlieger gaat niet op.
Hoogtepunt? De consolemarkt was nog in opkomst! Kijk eens naar Goldeneye uit 1997, 8 miljoen games verkocht tegen full retailprice op een console die ook nog niet eens zo goed verkocht als de PSX. Moet ik de sales van GTA op de PS2 er nog even bijhalen? Hoezo was 1990 het hoogtepunt :+
Ja daarom is de studio achter Titan Quest ook op de fles gegaan en MOEST Crytek wel voor de consoles gaan ontwikkelen omdat men anders niet uit de kosten kwam. Zelfs Valve is nog erg afhankelijk van de consoles (al zullen ze het nooit toegeven).

De ontwikkelkosten van PC-games zijn afgelopen 10 jaar ontzettend gestegen jaar maar de afzetmarkt is niet voldoende meegegroeid. Consolegames verkopen al sinds 1977 goed (met een flinke dip in ' 83) en deze afzetmarkt is wel meegegroeid
Die zijn op de fles gegaan vanwege mismanagement. Eigen schuld dus.
En Crytek leverde 2 flops af, waarbij de 1 nog groter dan de andere. Tja, dan krijg je dat de kosten hoger uitvallen.
De ontwikkelkosten zullen wel gestegen zijn, die stijgen elk jaar wel. Maar dat is niet de reden dat bedrijven verlies lijden. Het verhaal dat door hoge ontwikkelkosten men verlies maakt geloof ik niet. Er gaat ook veel geld richting de marketingafdeling. Alles moet maar breed uitgemeten worden en er moet een hype gecreŽerd worden.
Verder leeft men nog steeds op dezelfde voet. Men gaat niet met hun tijd mee. Dat zie je bij banken, bij de muziekindustrie en ook bij de gamesindustrie. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn ook wel bedrijven die er wel op inspelen zoals CDProjekt Red. Maar velen houden nog steeds krampachtig vast aan dezelfde bedrijfsmodel en gooien maar de ene na de andere beveiliging erop. Dat werkt gewoon niet.
Ik zou m idd dit jaar nog wel willen spelen ja. Kijk er erg naar uit. Had m anders net na mn vakantie binnen gehad.....Zit best te wachten op mn Limited Edition

@ Hardcoregamer: Ik gebruik zelf op de PC ook een Xbox360 controller, dus die button mappings incl bijbehorende icoontjes vind ik zelf nog nieteens zo heel storend

[Reactie gewijzigd door Lampuhkap op 21 september 2011 15:25]

@ Hardcoregamer: Ik gebruik zelf op de PC ook een Xbox360 controller, dus die button mappings incl bijbehorende icoontjes vind ik zelf nog nieteens zo heel storend
Het is natuurlijk gewoon half afgemaakt werk

Ik heb ook bij andere games gezien dat als je tobo gebruikt staat er gewoon welke knop je op je tobo moet indrukken, en op het moment dat je een controller aansluit veranderd ook die tekst

zoals het hoord dus
Klopt, Resi5 voor de PC doet dat ook. Niks mis mee, het laat zien dat er zorg aan de port besteed is.
En toch vraag ik mij stiekem af of dit niet komt door de PC piraterij. Je ziet steeds vaker dat games niet tegelijkertijd uit komen op pc en console (waarbij DEUS EX: Human Revolution een uitzondering is).

Dit omdat mensen die illegaal de game downloaden, het dan niet meer hoeven te kopen, wat dus potentiŽle winst limiteert voor het gamebedrijf.

Naast dit kijk ik erg uit naar deze game, en zal hem zeker gaan aanschaffen op de PS3 :)
Maar daarvoor opzettelijk pc releases uitstellen werkt piraterij weer in de hand. Als een publisher jou als pc gamer namelijk straft voor iets dat je niet gedaan hebt, is de sprong om ze terug te straffen (en de game dus zowieso te piraten) veel makkelijker.

Dit werkt alleen maar averechts op de lange baan.
Dus... jij zou een game opzettelijk downloaden omdat je zogezegd "gestraft" bent doordat hij later uitkomt?

8)7 8)7
Dat moet toch wel ťťn van de kromste redeneringen ooit zijn?
Vroeger wel ja, iets met oog om oog, tand om tand. Als ze de game gewoon op tijd uitbrengen koop ik hem eerder. Niks kroms aan, als iemand jou op het schoolplein een klap verkoopt zonder reden mep je toch ook gewoon terug?

Tegenwoordig koop ik alleen nog de echt goede spellen, heb geen tijd meer om te piraten laat staan alle spellen te spelen.
Stel dat ze hem idd op dezelfde dag op de PC uitgebracht hadden, dan durf ik er wel wat op te zetten dat al die puisterige gastjes op het schoolplein eerder die illegale kopie op de PC gaan spelen, dan dat ze de xbox/PS3 versie aan zouden schaffen, want ' die is veelste duur', en 'waarom kopen als ik gratis kan krijgen'?

Het duurt niet lang meer, of PC games komen op zijn vroegst een half jaar na de console-release uit ,en dat hebben die downloaders helemaal aan zichzelf te wijten. De PC games markt is gewoon helemaal stuk.
Interessante redenatie....Misschien moet je je dan afvragen waarom de console versies 20 euro duurder moeten zijn terwijl ze feitelijk voor een enkele set hardware ontwikkelen. Dit zou het juist goedkoper moeten maken.

De PC markt is nooit stuk geweest, alleen rigoreuzer dan de console markt en straft sneller af. Met de opkomst van goede digitale distributie zal de pc markt alleen maar sneller verder groeien.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 21 september 2011 16:27]

Misschien moet je je dan afvragen waarom de console versies 20 euro duurder moeten zijn terwijl ze feitelijk voor een enkele set hardware ontwikkelen.
Consolebouwers verdienen veelal niets aan de hardware (sony verkocht zelf lange tijd met verlies) maar recupereren de kosten via licenties. /plain & simple

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 september 2011 18:30]

Dan moeten ze toch eens wat rendabeler gaan verkopen. Daar hoeft de consument die bij elke aankoop mee opgezadelt te worden.
De introductieprijs van de PS3 was bizar hoog, en zelfs daarop werd al berekend dat Sony niet kostendekkend bezig was. Maar zelfs als Sony dat ding wťl met winst verkoopt dan nog zijn er voor Sony kosten verbonden aan het leveren van een game op hun platform. Dus rekent Sony licentiekosten. Net als Microsoft en Nintendo, trouwens.

Als voortaan alle consoles winstgevend verkocht moeten worden, dan koopt geen hond nog een console - zeker de eerste twee jaar na introductie niet. En dan daarna ook niet, want de prijsverlagingen die je normaliter rond die tijd gaat zien, komen dan ook niet.

Dat effect zie je nu trouwens ook een beetje bij de 3DS - mensen klagen steen en been dat de hardware veel te duur is, maar Nintendo is altijd in staat geweest om de hardware met winst te verkopen. Dat gaat ze nu ook niet lukken, al helpt het gebrek aan AAA titels daar natuurlijk ook niet aan.
Niet overdrijven, het gaat de laaste tijd juist weer beter met de pc verkopen, vooral door digitale distrubutie, er waren zelf weer spellen te koop die echt op en voor de pc ontwikkeld zijn (The Witcher, Deus Ex en binnekort DF3)

PC gaming haald ook nog steeds erg veel geld binnen, bron stond tijd geleden nog op tweakers

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 september 2011 16:29]

In de muziekwereld doen ze dit ook. Een paar jaar geleden hoorde ik op de radio nieuwe muziek van een van mijn favoriete artiesten. Ik ben direct op zoek gegaan naar de cd, maar die zou pas 2 maanden later verkocht worden. Ik heb de cd gedownload en 2 maanden later had ik geen interesse meer om de cd nog te kopen.

Nu is het wat lastiger om de game op de pc alsnog te spelen, maar het is wel een extra reden om hem niet te kopen.
Who cares wat je ervoor moet gebruiken. Sjongejonge.

Dat je om die reden een potentiele top-game laat schieten... 8)7
Is voor mij genoeg reden hoor. Geen idee of het al enigzins verbeterd is, maarik heb met GTA4 een uur zitten kloten om die games 4 windows live zooi werkend te krijgen, maar ik kreeg foutcode op foutcode.

Hetzelfde met DRM als je a la Ubisoft allemaal gare always online DRM in gaat bouwen hoeft het voor mij niet, dan maar niet spelen. Genoeg andere spellen waar ik uit kan kiezen. Tegenwoordig heb ik toch geen tijd meer om elk topspel dat uitkomt genoeg te spelen dat het zijn geld waard is.
Het is niet veel verbeterd. Nog steeds troep.
Veel minder foutmeldingen maar het is je nog steeds niet gegund een off-line profiel te hebben. Live aanmaken dus.
Helaas wordt November al zo druk.
Uncharted 3, Assassins Creed en NATUURLIJK SKYRIM _/-\o_
Niets nieuws onder de zon. Mark my words: Assassin's Creed Revelations zal ook uitgesteld worden voor PC. Maar natuurlijk zal dat pas een week voor de console release verteld worden, zodat de PC preorders er niet teveel onder lijden.

Business (...) as usual.
Verstandige keuze, een middelmatige film game releasen in een maand waar 3 toppers geplanned staan (en dat is een aanname op het voorgaande deel wat al van slechte kwaliteit was in vergeleiking tot andere games in dit genre). :') Ik vis hem wel uit de budget bak t.z.t. Zonde. Ze hadden oktober kunnen gebruiken voor de verkopen, het zou voor mij een game zijn die ik gekocht had om de tijd tot november te overbruggen.
Ik vind de kwaliteit van deel 1 anders behoorlijk hoog. Ik had niet verwacht dat ze zoveel in een batmanspel konden stoppen. Veel interactie, veel dialoog en een goed vechtsysteem.
Don't worry, die is GEEN middelmatige film game. Jij hebt duidelijk Asylum niet gespeeld!
Middlematige film game?
Sinds wanneer is deze serie een filmgame serie.

Het is gewoon een los staand product in een universum, waarin ook een aantal films zijn uitgekomen.
Nee deze game verdient het gewoon om bij die 3 "toppers" te horen.

Vertel eens wat vond jij zo slecht aan de kwaliteit van de vorige game?