Hoofdcategorieën
Device Settings

SIDN brengt whois-app voor iPhone uit

Door Yoeri Nijs, vrijdag 2 september 2011 14:12
Submitter: CRCerror, views: 17.422

De SIDN heeft vrijdag de iPhone-applicatie Mijn .NL uitgebracht. Daarmee kan onder meer de whois-functie geraadpleegd worden. De app loopt wel achter met de status van de domeinnamen. Ook ontbreken er versies voor andere platformen.

SIDN .nlDe resultaten van de whois-opvragingen via de app bevatten dezelfde openbare gegevens als via de website van de SIDN verkregen kunnen worden. Daarin staan onder andere de naam en het e-mailadres van de aanvrager. Details als het adres zijn vanwege privacyredenen, net als zoekopdrachten via de SIDN-site, niet opvraagbaar. Het aantal zoekopdrachten is evenals via de website beperkt. 

De applicatie kan volgens SIDN, die alle domeinregistraties bijhoudt, de status van een domein volgen. Zo kan de gebruiker op verzoek een melding krijgen als een domein voor veertig dagen in quarantaine gaat en vervolgens weer vrijkomt. Daar zit wel een vertraging van een dag op. Dit voorkomt volgens de stichting overbelasting van de whois-functie.

Een medewerker van de ict-afdeling van SIDN heeft het programma in zijn vrije tijd gebouwd. "We kijken of het programma aanslaat. Pas dan overwegen we een versie voor andere platformen, zoals Android", zegt een woordvoerder.

Mijn .NL van SIDN Mijn .NL van SIDN Mijn .NL van SIDN
Volgende 14:44 'HTC voegt spionage-tool toe aan update'
Vorige 13:55 IFA: Dell toont XPS 14z
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik zie sowieso al niet in wat je aan een whois-applicatie hebt. Laat staan één die alleen .nl domeinen kan doen en die nauwelijks informatie toont.

Update: Je hebt gelijk, op domaintools heb je alleen "IS" requests, vanwege de whois-limieten (15 look-ups per dag) van de SIDN.

Registreren is sowieso onmogelijk, omdat je SIDN niet direct domeinen verkoopt.

[Reactie gewijzigd door chronoz op vrijdag 2 september 2011 14:18]


Wat heb je dan aan een whois ? Dan zou het een IS request zijn wat de applicatie uitvoert.

[Reactie gewijzigd door FreakyFries op vrijdag 2 september 2011 14:15]


Moet zeggen dat ik de whois applicatie vast wel eens ga gebruiken. Gebruik de normale site ook wel eens. Vooral handig om met mensen in contact te komen die geen e-mail op hun eigen site hebben staan. Mischien niet egt netjes om hem daarvoor te gebruiken maargoed.

ik heb al tijden een whois voor mijn android. geen idee dat dat eventueel geen .nl sites kan zien.

Opzich leuk voor als je bij een klant bent, al heb je dan vaak een laptop bij je. Ook de vertraging maakt het naar mijn idee niet heel zinvol.

De meldingen als een domein vrij komt lijkt me dan wel weer interessant. Kan dit bij SIDN ook al via de gewone website? Of is dit iets nieuws?

Als je nu ook via de app gelijk een vrij domein kon registreren :)

Dat lijkt me lastig, want je kunt bij de SIDN niet zelf domeinen registeren. Dat moet via een van de vele deelnemers.

Dat kan met de app van TransIP. Domeinnamen checken onder meerdere extenties en eventueel direct vastleggen.


In dit geval helemaal niet raar, want er was blijkbaar helemaal geen app gepland: een medewerker van de SIDN heeft dit in z'n vrije tijd gemaakt, en die heeft waarschijnlijk toevallig een iPhone en geen Android toestel. De enige investering die de SIDN heeft gedaan is waarschijnlijk 99 euro lappen voor een App Store account, meer niet.

Misschien hebben ze gekeken naar vanaf welk mobiel platform de meeste requests op hun website komen, en bleek dat wel iOS te zijn?

Misschien hebben ze meer kennis in huis van iOS development dan Android development?

Een kleiner platform is het ook niet echt heh? Ik ken meer mensen in mijn directe omgeving met een iphone dan een android gebaseerde telefoon.

Ik ga dit zeker gebruiken, zeker de domein volgfunctie is handig. Dat het een dag achter loopt maakt niet zo veel uit, beter een dag te laat dan de week die het meestal is met van tijd tot tijd checken als je er aan denkt.

En jouw omgeving is representatief voor heel Nederland? Lijkt me niet...
Met een simpele Google-opdracht kun je er heel simpel achterkomen dat Android wel degelijk een grotere userbase heeft dan iOS.

Als je niet naar iPhones kijkt maar naar het iOS in het algemeen dan verschillen de twee partijen niet eens zo veel. Vooral in europa is iPhone+iPod+iPad >= Androids.
Die keuze is dus helemaal niet vreemd. Daarbij opgeteld dat Apple een zeer fijne programmeeromgeving kent..

Het ging hier als ik het goed lees meer om een hobby-project wat SIDN daarna heeft uitgebracht onder hun naam. De ontwikkelaar had waarschijnlijk zelf dus ook een iPhone.

Ik weet niet of deze app wel gaat aanslaan. Het is voor een groep gebruikers best handig maar of die groep groot genoeg is?

http://www.mobilemac.nl/i...-en-android-marktaandeel/

Die google opdracht geeft je dan resultaten die vooral VS-based zijn. Daar heeft Android inderdaad een grotere userbase, maar in NL is dat vooralsnog niet zo.

Op zich een handige app. Net ff gedownload en geïnstalleerd en lijkt prima te werken. Mijn domeinnaam geeft hij in ieder geval goed weer.

Nu vraag ik me alleen af waarom dat de app nog is gebouwd op de resolutie van de iphone 3 en eerder, er wordt dus geen gebruik gemaakt van de hogere resolutie op de iphone 4. En alhoewel het voor zo'n app misschien niet nodig is, ziet het er wel allemaal blokkering uit. Toch jammer.

Waarschijnlijk omdat de medewerker die het in zijn vrije tijd gemaakt heeft een iphone 3 heeft :)


Ik was eerst wat verontwaardigd, want waarom investeert de SIDN in godsnaam in het bouwen van een app? Laat ze het geld uitgeven aan de stabiliteit van hun systeem ofzo, of domeinen minder duur maken.

Maar toen las ik dat een medewerker het in z'n vrije tijd heeft gemaakt. Hij heeft het toen waarschijnlijk aan z'n bazen laten zien, en die vonden het zo'n leuk idee dat ze besloten hebben om een App Store abonnementje af te sluiten zodat hij de app ook daadwerkelijk uit kon brengen.

Kortom: de kosten voor de SIDN zijn 0 euro eenmalig, en 99 euro per jaar om hem in de App Store te hebben. Hoeveel kun je er dan van verwachten? Enig idee wat een app laten bouwen door een professionele partij kost?

Laat ze het geld uitgeven aan de stabiliteit van hun systeem ofzo
Want hun stabiliteit laat veel te wensen over? Ze hebben nauwelijks downtime.
of domeinen minder duur maken.
Ja, 6 cent per jaar is echt duur voor een domein.

Sarcasmesmiley vergeten? Ze liggen er vrij regelmatig uit, zeker met DRS. En soms vanwege de meest onbenullige dingen. Ik kan me nog een winterdag herinneren...

Verder weet ik niet waar jij domeinen voor 6 cent per jaar haalt, maar ik hoor het graag. Als deelnemer zit je nog steeds tegen op 3,68 euro (ex. BTW), alleen TransIP loopt -met verlies- klanten binnen te trekken door 1,95 per jaar voor een .nl te vragen.

Verder weet ik niet waar jij domeinen voor 6 cent per jaar haalt,
Dat was in de tijd dat ik nog bij een ISP werkte de inkoopprijs van een .nl domein. Wat de ISP dus moest betalen aan SIDN.

Wat ik dan weer niet snap is dat hierboven al een half dozijn reacties staan van mensen die het blijkbaar wel iets vinden toevoegen.

Terwijl een bookmark aanmaken voor welkeender WHOIS service en deze als icoon op je smartphone pleuren toch zo gepiept is.

De 'werknemer' had naar mijn mening beter een HTML5 site kunnen bouwen voor mobile browsers, heb je iig geen gezeur met meerdere platformen waarvoor je een applicatie dient te bouwen.

Mee eens, maar SIDN heeft volgens mij geen API beschiekbaar waardoor je zelf iets moet gaan hacken.

Waarom zou je dit soort dingen in vredesnaam via een app willen doen? Een website is dan toch stukken makkelijker. Die kun je device onafhankelijk bouwen (zodat ik er ook naar toe kan met m'n Android apparaat, maar ook met andere apparaten die met weer andere browsers werken), en dan kun je alles in 1 keer updaten.
Als er nu een update uitgebracht moet worden moet je deze testen voor de iPhone, maar ook voor Android en wellicht nog wel andere apparaten als je daar straks specifieke apps voor gaat bouwen. Bouw je een mobiele website heb je dingen netjes centraal staan, en hoef je het enkel daar te updaten en ben je in 1 klap klaar. Mensen hoeven geen nieuwe apps te downloaden of te updaten, dus die hoef je niet te testen en te distribueren.

Ik snap dat het uitbrengen van een app tegenwoordig hip is, maar voor dit soort dingen kun je prima het web gebruiken, dat biedt meer dan genoeg voordelen. Dataverkeer heb je toch bij het opvragen, want je zult toch moeten verbinden met het internet voor de daadwerkelijke whois aanvraag.

Waarschijnlijk willen ze meer bekendheid hebben. Dat is het enige argument dat ik kan bedenken dat 'het volk' SIDN kan zien.

Ik weet zeker dat de meeste mensen niet eens weten wat het is noch wat ze doen, dus hiermee kunnen ze zichzelf bekender maken doordat ze in iOS store zitten.

Dat is altijd de grote vraag. Een developer moet dan ook enigzins "unieke" elementen in de app verwerken. Overigens ben ik het niet altijd eens met de stellingname "dan gebruik je gewoon een web-app", een app op de telefoon zelf start zowiezo sneller op en kan je efficienter maken dan in een browser.

Inderdaad, neem bijvoorbeeld de nu.nl app.

Je hoeft niet eerst naar Internet, nu.nl, *laden*, frontpage, nieuws kiezen, *laden* etc.

Via de app, laden, sneller dan de site, al het nieuws op een rijtje, als je op dit nieuws drukt laadt deze ook nog eens snel.

Dus het is o.a. smartphone vriendelijker. Om maar iets te noemen.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld nog beter inspelen op de wens van de afnemer. Wat/welke dit/deze ook moge zijn.

[Reactie gewijzigd door Hoowgii op vrijdag 2 september 2011 16:11]


Waarom? iedere iPhone en iedere android telefoon kan al tijden net zo makkelijk dit soort gegevens opvragen via de internet pagina waarom zou je daar dan weer een app voor moeten maken?

Ik wordt een beetje ziek van al die verschillende apps die helemaal niets toevoegen maar alleen bestaande website functionaliteit onder een ander icoontje hangen. Het wordt hoog tijd dat mensen weer ontdekken dat het internet 90% van de apps voor was en de functionaliteit veel al al jaren bied.

Ik kan ook gewoon met ConnectBot op Android inloggen op een ssh-server en daar een whois-commando runnen; dat werkt ook :P En inderdaad zijn er vast losse apps waar het ook werkt, op basis van dezelfde code als die van het (opensource) whois in Linux.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:44 'HTC voegt spionage-tool toe aan update'
Vorige 13:55 IFA: Dell toont XPS 14z
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011