Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 85, views: 31.223 •

Android krijgt ondersteuning voor domotica. Met het 'Android@Home'-framework kunnen gebruikers bijvoorbeeld lampen aan- en uitzetten. Eind dit jaar komen de eerste led-lampen in de winkel die met Android samenwerken.

Met de Android@Home-api kunnen 'normale' apparaten, zoals lampen, samenwerken met Android-devices. Tijdens de Google I/O-developersconferentie toonde het bedrijf een app waarmee lampen konden worden aan- en uitgezet, maar de mogelijkheden lijken groter: zo toonde Google een levensgrote Labyrinth-setup die kon worden bediend door de tablet te bewegen.

Eind dit jaar komen de eerste led-lampen en aan/uit-knoppen op de markt die met Android@Home samenwerken. De apparaten worden geproduceerd door Lightning Science, maar het is nog onduidelijk of ze ook in Nederland en België op de markt komen.

Daarnaast toonde Google een apparaat met de naam 'Tungsten'. Wanneer een cd-hoes met een rfid-chip tegen het appraat werd aangehouden, werd de cd automatisch geïmporteerd en afgespeeld. Het is onduidelijk of Tungsten slechts een tech-demo is of daadwerkelijk op de markt komt.

Het is nog onduidelijk of er andere Android@Home-apparaten op de markt komen. In potentie zou Android@Home ook kunnen samenwerken met bijvoorbeeld koelkasten. Apparaten communiceren met Android via wifi, of, als dat niet mogelijk is, met een door Google zelf ontworpen draadloos protocol. Ontwikkelaars kunnen zelf applicaties schrijven die samenwerken Android@Home.

Tot slot komt er een 'open accessory'-api die makers van accessoires in staat stelt om apparaten te maken die met elk Android-apparaat samenwerkt. De api is beschikbaar voor Android-versies 2.3.4 en 3.1 en er komt een reference-architecture die makers van accessoires kunnen aanhouden bij het ontwikkelen van hun apparatuur.

Reacties (85)

Haha, begint er wel op te lijken jah :D
Vet eindelijk toch je huis besturen met je mobiel en tablet. Ik had dit idee al om een widget te maken en dan wat hardware maken met een uC en Bluetooth SPP profiel.

Je lampen dimmen en dergelijke met een widget :) ik kijk er wel naar uit!
Dat kan al met OpenRemote.
Werkt middels webapplicaties en met smartphone/tablet apps.
Dat was ooit het idee van bluetooth... je zou voor 5 euro een chip kunnen kopen die je als Aan/Uit schakelaar tussen je verlichting kunt plaatsen. Toevoegen aan je mobiel en het zou werken...

ehm, wanneer was dat ook alweer... ? Hoelang geleden?

Ik ben blij dat Google het doorzet. Het is er echt allang (ALLANG) tijd voor.
En doordat google zo groot is word de adoption geen probleem lijkt me.

(hoop stiekem wel dat andere partijen dit gaan overnemen.... ik heb namelijk geen android)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 11 mei 2011 00:20]

Dus het simpele feit dat iemand géén Android heeft maakt deze persoon meteen een Apple fanboy? Geen idee wie hier kortzichtig is maar dit gaat nergens over.

Er zijn ook iPad/iPod/iPhone apps die dit kunnen. Het enige punt is dat je ergens een apparaat of computer moet hebben die het protocol uitvoert richting de componenten die geschakeld dienen te worden. An sich maakt het dan niet uit of het Android, iOS, Windows Phone of een ander mobiel OS is. Zolang er maar een apparaat tussen zit die het protocol uitvoert.
Alleen is die €5 nogal veel als je die chip op iedere lamp in je huis moet toevoegen. Een PL-of Led lamp (NB ik praat niet over een armatuur, ik heb geen zin ook alle armaturen in m'n huis te vervangen, alle plafonières, schemerlampen enz, ben al blij dat ik in mijn interieur passende heb gevonden) kost vaak minder dan €10,-.

Wel zal het een security-probleempje introduceren als iedere bezoeker alle lampen in huis kan aansturen en dus ook andere apparatuur. Met de rijkweidte van Blueuooth 2.0 en 3.0 kan iemand dat dan zelfs van buitenaf doen.
ach, ik heb 7-8 jaar geleden een thesis gemaakt met wat domotica en een klein webservertje dat de domotica aanstuurde... met een tablet pc en zo'n iPaq ding konden we heel vlotjes (zelfs op grote afstand) alle dingen bedienen, dimmen, etc die we wouden. Via een webcam konden we onmiddellijk het effect zien gebeuren :)

verschil is dat toen de smartphone minder IN was, anders hadden we toen ook al de smartphones erbij genomen.

Voor mij is google gewoon een beetje gebruik aan het maken van de gelegenheid dat mensen zulke "domotica" toestanden vergeten zijn (ik hoor er toch niet zoveel meer van de laatste jaren). en dan is het natuurlijk interessant om daarop in te spelen
Als arnie aan mijn deur staat met de boodschap "Ai need your clothes, boots and motarbike", geef ik je helemaal gelijk.
Als je kijkt naar het tempo waarop Android aan het groeien is, dan zou je zomaar eens gelijk kunnen krijgen.

Android world domination !!!
Dit zie ik als de eerste grote standaardisering van domotica.
Als een, zoals eerder vandaag vermeld, 100 miljoen gebruikers domotica kunnnen gaan gebruiken denk ik dat we op het punt aan zijn gekomen waar het in een versnelling zal komen, ookal zou het nog wel even kunnen duren voordat het grootste deel van de apparatuur met android kan werken. Maar ergens moet een begin zijn. Een mooi stukje techniek in ieder geval
Dit zie ik als de eerste grote standaardisering van domotica.
Misschien de eerste die hier ook aanslaat. Misschien - aangezien er de gebruikelijke 'geen idee of 't ook in NL beschikbaar komt' disclaimer aan hangt.

Maar een standaard voor domotica bestaat al een tijd:
http://en.wikipedia.org/wiki/X10_%28industry_standard%29
Het is inderdaad een standaard, maar heeft voor mij te grote minpunten.
Hoop dat deze standaard sneller/beter wordt
Het probleem is dat dit één van de standaarden zijn.
Er zijn zoveel standaarden dat het weer niet standaard is. (MODbus, BACnet, N2, CANbus ...)
Iedere standaard heeft zijn eigen groepje fabrikanten die deze standaard gebruiken.

Het is wel waar dat X10 meestal voor particuliere domotica wordt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door PJS op 11 mei 2011 07:58]

Naar mijn idee is X10 leuk om mee te spelen voor thuis gebruik

Als het uitgebreide domotica gaat is het systeem toch te beperkt. Bijv X10 kan max 256 devices aan in zijn systeem.

Daarnaast is X10 ook vrij prijzig qua componenten.

Ik leg in mijn eigen huis (is in aanbouw onder eigen beheer) ook domotica aan. Ik heb gekozen om een PLC te gaan gebruiken met daaraan gekoppeld touch screen voor lokale bediening. Uiteindelijk is een plc goedkoper, sneller en biedt meer functionaliteit.

Als ik een pc koppel aan mijn plc met daarop SCADA, dan kan ik een interface bouwen naar elk gewenst systeem om ook remote het huis te bedienen.
Uh, nee, ik zie dat niet helemaal zitten. Dit is enkel een api, ik zie niet in hoe dat een grote drijfveer kan zijn achter domotica, aangezien het niet het hart van een domotica-systeem is.

Vriend van me heeft zijn huis ook compleet uitgerust met slimme schakelaars en bus-systemen en al, en heeft hele leuke schakelingen gebouwd. En daar komt geen smartphone of tablet aan te pas. Zou een leuke extra zijn, dat wel. Maar er is ook genoeg ruimte en vraag naar domotica zonder android of andere mobiele toestanden.

En de eerste grote standaardisering van domotica? Wat is er mis met KNX, wat is ontstaan uit het beste van al bestaande systemen en daardoor al redelijk ver ontwikkeld is? Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom van Google afhankelijk zijn, terwijl KNX gesupport wordt door tientallen bedrijven, waaronder Bosch, Siemens, Cisco en nog meer grote namen?

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 10 mei 2011 21:03]

Net als Microsoft vroeger begint Google met het bedenken van eigen standaardtjes. Ach ja, dat is het gedrag van een beginnende monopolist. Nog even en je kan niet om een Android telefoon heen, want je Saab heeft er een, je huis knoppen gebruiken het, je TV ;).
Ik vind Google stukken beter dan Microsoft, maar je hebt wel gelijk. Google begint wel erg veel zn best te doen voor een monopoly lijkt het wel.
Het is een api, niet eens bekend wat de communicatie standaard is. als dat iets als wifi is dan moet je elke lamp met een wifi module uitrusten voordat het überhaupt met android@home samenwerkt.
Ze zijn echt lekker bezig bij google:)
Ik bedien nu al mijn mediacenter met mijn telefoon, start mijn computer ermee op, start de muziek ermee etc.

Zometeen heb je alleen nog je telefoon nodig om ook alles in huis te bedienen, een mooi concept die ik graag helemaal uitgewerkt zie:)
Ze zijn inderdaad erg lekker bezig, het nadeel is wel dat Google zich dan ook met hele basale dingen bezig houd.

Dergelijke dingen moeten dus wel goed gescheiden worden gehouden van het zoek en monitor gedrag van de zoekgigant. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ze een domitica standaard ontwikkelen. Ik zou er wel problemen mee hebben wanneer Google na aanleiding van deze standaard kan uitlezen hoe laat ik mijn lampen aan of uit doe. Laat staan naar welke zenders ik op tv kijk of hoeveel ik de plee door trek.
Als je de lampen van de buren af en toe in de loop van de avond aan doet als ze er niet zijn, krijgen ze misschien wel "opwindende" reclame van Google ... ;)
Hmmmmm, over 2 jaar kan iedereen z'n koffiezet appraraat aanzetten via z'n telefoon om vervolgens daarna z'n vaatwasser aan te zetten en als laatste z'n wasmachine op het juiste progamma in te stellen.
dan heeft moeder de vrouw alleen nog iets nodig dat de lege kopjes in de vaatwasser zet, en later er weer uit haalt en in de kast zet.


Oh, wacht...
Ja, alleen jammer dat je zelf nog de vaatwasser moet inruimen, koffie in het apparaat moet stoppen en de was moet gaan halen.

Beetje overbodig om dan nog met je telefoon het apparaat te gaan starten :?
Het is anders wel een luxe om wakker te worden, op de knop te duwen, en weten: over 10 min kom ik beneden en is de koffie klaar.
Nu, heb je geen android voor nodig. Kan met die goedkope draadloze stopcontacten al.
Maar ik wil mn wasmachien pas in gang laten schieten na 21 uur.
Voor je wasmachine heb je ook al dingen die dat doen: timers in de machine zelf die instelbaar zijn. Dat heeft dus weinig met domotica te maken, enkel met een uitgebreider type machine.
En als je telefoon het niet doet / batterij leeg / wifi ligt eruit ?

\Heb je een probleem....
Lijkt me wel handig om mijn lampen aan/uit te kunnen doen met mijn telefoon. Zeker als ik in bed lig ofzo. Alsh et er komt ga ik het zeker halen :)
Is een schakelaar niet sneller dan? :P
Kijke eens naast je bed: dikke kans dat daar een touwtje hangt.
Al eens aan getrokken?
(spoiler: er komt geen confetti uit het plafond..)
bij mij zit de schakelaar aan de andere kant van de kamer dus dat gaat niet werken. en het is wel handig als je niet thuis bent. Op vakantie ofzo. dan kan je van afstand de verlichting thuis aandoen zodat het lijkt dat je thuis bent.
Niet als het met bluetooth of wlan werkt...

[Reactie gewijzigd door SWINX op 11 mei 2011 10:44]

Erg handig je telefoon als afstandsbediening, vooral als je 'm toch altijd in je zak heb.
Maar zijn er niet al apps zie met bestaande remote control toepassingen werken, bv de bestaande X10 standaard?
Uiteraard. Maar x10 - standaard - .. ok het is het enige zichzelf respecterende protocol, maar een open variant met een flinke ondersteuning schudt dat ook eens op. Hoe lang bestaat x10 nu al?
Ha, het begint een beetje duidelijk te worden wat Google voor ogen heeft met Android. Alsof het een soort Viki (van i Robot) moet gaan worden. In China rijdt al een auto met Android, er zijn al autoradio's te koop met Android, tablets, telefoons, Google TV met Android.

Het lijkt erop dat het een soort digitale persoonlijke assistent moet gaan worden die alles van je weet en beheert. Of dit een wenselijke ontwikkeling is, is nog maar de vraag, maar de mogelijkheden zijn wel vet.

Nog even RFID inbouwen in smartphones en kamers, auto's, radio's en alle andere apparatuur past zich meteen aan aan de wensen van de gebruiker die op dat moment in de buurt komt van een dergelijk systeem. Daarbij is natuurlijk alle persoonlijke content meteen beschikbaar via de Google Cloud.

Interessant, maar het laatste privacygevecht zal nog lang niet gevochten zijn.

Edit: Kijk echt wel uit naar volledige integratie in huizen en auto's. Bedien nu al mijn laptop en TV met de telefoon voor films, internet en films.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 10 mei 2011 19:36]

Helemaal mee eens, met name je laatste zin is heel belangrijk....

Users zal eerst duidelijk moeten worden gemaakt en eventuele sceptisch zal weg moeten genomen dat geen van dit alles een privacy risico voor de consument gaat worden. Iets wat heel belangrijk is in mijn ogen.

Google staat er nu al om bekend dat ze vrij veel info van haar gebruikers verzamelen, hoe zit dit straks wanneer ze ook met de domotica van de mensen thuis mee kunnen kijken.....

Hier zullen ze dus een zeer strek privacy verhaal tegen over moeten zetten....
Het privacy verhaal.. Ik snap best dat ze veel over je willen verzamelen voor hun eigen diensten, ik zal er ook niet veel moeite mee hebben als ze dat intern door hun eigen servers laten berekenen en dan van externe bedrijven een advertentie eraan vast knopen.

Ik heb dan persoonlijk ook liever niet dat de overheid en dergelijke uitzoekt wat google verzamelt, want dit blijven ze toch doen om hun service aan te kunnen bieden. Ik heb liever dat ze uitzoeken hoe het opgeslagen wordt, en vooral als het veilig opgeslagen wordt. Dat niet een chinese scriptkiddie de servers van google binnen weet te geraken en dan vervolgens alle privegegevens op straat kan gooien.

Ook vraag ik mij af in hoeverre de werknemers binnen Google, (of werkgevers) de gegevens van "klanten" kunnen opvragen/inzien.

[Reactie gewijzigd door Thomasv6 op 10 mei 2011 19:35]

Er staat op YouTube een video van Google hoe ze om gaan met die datacenters. Daar leggen ze wel uit dat alles encrypted opgeslagen is in dat datacenter en dat werknemers daar dus niet zomaar bijkunnen(en normale werknemers mogen sowieso niet in datacenter).
Bovendien worden die HDD's regelmatig gecontroleerd op fouten, en als ze end of life zijn dan overschrijven ze die hele HDD met random patronen, verifiëren ze dat er geen data meer op staat van gebruikers, vervolgens doorboren ze die HDD, en daarna gaan ze nog in de versnipperaar tot het snippers zijn.

Hier is trouwens de youtube-video:
http://www.youtube.com/watch?v=1SCZzgfdTBo
Een zeer mooi filmpje met mooie voorbeelden van hoe ze met je data omgaan, bedankt voor deze link! :)
Dank je wel, zeer interessante video.
Wij van WC Eend? Ik bedoel Sony zei ook over hun eigen netwerk dat het heel veilig was ;). En MS zegt het waarschijnlijk ook :). Face it bedrijven houden van propaganda en ik geloof ze niet als het uit eigen mond komt :).
En wanneer komen we in een virtual reality te leven en wordt eten kant en klaar door een robot geleverd, en wordt je voor een kleine meerprijs ook nog gevoerd?

Kom op zeg, even opstaan om je lichtschakelaar aan of uit te zetten. Doe niet zo lui
+1 voor deze reactie. Moet niet gekker worden idd. Ben je 5 seconde telefoon pakken, unblocken, naar afstandsbediening en licht uit zetten.

Sta gewoon op en doe het zelf lui varken :P
Hoezo unlocken en dergelijke, dat ding heeft toch oren om mee te luisteren?

"<naam domotica invullen, bijvoorbeeld 'James'>, Licht UIT"

Door de telefoon of dergelijke te gebruiken als interface voor je domotica hoeft je niet heel je huis vol te hangen met microfoons en/of camera's, scheelt weer enorm in de kosten/inspanning.
Jij zegt: "Doe niet zo lui", ik zeg: "Get real!" loop jij nog naar de brievenbus om een brief te posten als dat ook via de mail kan? type jij nog op een typemachine als je een word document veel makkelijker kan aanpassen, opslaan en verspreiden.

Dit vooruitgang, oké niet zo groot, maar het is waar we naartoe gaan in de maatschappij. Alledaagse dingen worden geautomatiseerd, zodat er meer tijd overblijft voor recreatieve dingen of werk. Zo kan de productiviteit ook worden opgeschroefd van bedrijven. De applicaties zijn bijna onbegrensd met een dergelijke toepassing en zijn onvermijdelijk voor een meer productieve toekomst die leidt tot meer koopkracht en welvaart.
Dus jij hebt nog een ouderwetse tv met drukknoppen ipv een afstandbediening ?

Dit heet vooruitgang en iedereen ziet het graag gebeuren !
Kom op zeg, even opstaan om je lichtschakelaar aan of uit te zetten. Doe niet zo lui
Dat zeiden ze een aantal decennia geleden ook over de draaiknop op je Televisie.
Hoe je het ook brengt, het is een gewoon een feit dat dit wel de toekomst is.

En daarbij zie ik ook hele grote voordelen voor mensen met een beperking, deze beschikken al vaak over een aantal van deze mogelijkheden maar dit zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Voor hen is het fantastisch dat ze dankzij de technologie een stuk zelfstandiger kunnen leven, voor de rest onder ons is het gewoon een mooie luxe.

5 minuten voordat je thuiskomt alvast het koffiezetapparaat aanzetten, geweldig toch!
Inderdaad, dit gaat verder dan 1 knopje.

Dit kan een aaneenschakeling van meerdere knoppen zijn.
Met 1 druk op de knop wil ik mijn cinema mode aanzetten.
Lampen langzaam dimmen, gordijnen die dicht gaan, etc, etc.

Dit is niet simpel 1 lampje uitzetten!
Dit is automatisch mijn lampen aan/uitzetten waarmee ik energiekosten bespaar.

Domotica is leuk, maar vooralsnog te duur, en gok dat hier met Google nu `snel` verandering in gaat komen, en dit juich ik alleen maar toe!
Het gaat niet om het aan of uit zetten van een lamp en daardoor niet uit je stoel hoeven komen.

natuurlijk Comfort (of extra luiheid, hoe je het ook wilt noemen) is een van de 'voordelen' . Binnen komen in je huis een scene selecten en automatisch jou verlichtings voorkeur + tv aan op de zender die je wilt is gewoon nice to have.

Maar ook je Energie verbruik kan dalen door slimme technologie. Een lamp die weet hoe hoeveel ambient light er is kan automatisch dimmen zonder dat jij er last van hebt. Of een thermostaat die de buitentemperatuur en de weersverwachting weet kan proactief je verwarming/airco schedulen.

Helemaal fijn is het voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van spierziektes/in een rolstoel, veel succes met je lichtknopjes. Maar geef die mensen een ipad met wat fatsoenlijke buttons om dat soort dingen aan te sturen en ze zijn daar een stuk blijer mee.
Android@Home is echt iets waar ik eigenlijk met enige regelmatig over nadenk. Fuck yeah, natuurlijk wil ik m'n lampen en m'n rolluiken met mijn telefoon activeren! GO!

Als ze niet aan NL leveren importeer ik het wel, heerlijk toch :)
Geweldig toch, zulke dingen? En altijd is het Google die weer met zo'n geniaal idee komt! _/-\o_
Met het idee niet echt, aangezien de helft van de wereld er al over gefantaseerd heeft. Maar het is wel Google die ook echt wat in het idee ziet en als eerste met zoiets komt, en dat dan ook nog goed uitwerkt ;)
Onzin, Smart Homes en Interfaces worden al veel langer onderzocht. Ik ken mensen die het ook al bouwden inclusief communicatie protocollen en goedkopere manieren van implementeren. Google kwakt het gewoon in het nieuws, en net als Apple, word het aangenomen dat zij het eerste waren. Wat verre van waar is, mensen waren er gewoon niet in geïnteresseerd om er in te investeren, zodat de prijs omlaag kon.
Tot dat je, je telefoon kwijt raakt en je eigenlijks niks meer kan doen. Nu is denk ik al de telefoon het verlengstuk van de man en de vrouw aan het worden.
En weer geven mensen massaal een stukje privacy weg voor het gemak, hè, hè SHEEPS! ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013