Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 18.105 •

AMD heeft zijn productportfolio van Phenom II-processors wederom met drie cpu's uitgebreid; twee quadcores en een hexacore zijn aan de serie toegevoegd. De snelste Phenom II-quadcore heeft een kloksnelheid van 3,6GHz.

De nieuwste hexacore Phenom, met als volledige naam Phenom II X6 1065T, heeft een kloksnelheid van 2,9GHz. Met de Turbo Core-techniek geactiveerd kan dat oplopen tot 3,4GHz, mits niet meer dan drie cores actief zijn. De Thuban-processor wordt op 45nm geproduceerd via het soi-procedé en beschikt over 6MB L3-cache, terwijl elke core over 512KB L2-cache en 128KB L1-cache beschikt. Net als bij de 1055T-hexacore van AMD is de tdp op 95W vastgesteld. De overige hexacores hebben een tdp van 125W.

De op de Deneb-core gebaseerde quadcore-AMD Phenom II X4 975 neemt het stokje van de 970 als snelste AMD-processor over. De 975 is net als de 970 een Black Edition, wat de cpu een vrij instelbare multiplier geeft, maar is standaard op 3,6GHz geklokt. Net als de hexacore beschikt de 975 over 6MB L3-cache en elke core heeft 512KB L2-cache. De tdp is echter met 125W een stukje hoger. De introductieprijs zou op ongeveer 195 dollar liggen. Tweakers.net nam de X4 975 mee in de vergelijkende review en zette de cpu tegenover Intels Core i5-2500K.

Voor de instappers heeft AMD tevens de op 3,2GHz geklokte quadcore Phenom II X4 840 geïntroduceerd. Deze op de Propus-core gebaseerde processor heeft weer een tdp van 95W en moet het zonder L3-cache doen. De prijs is dan ook wat lager; voor 102 dollar wisselt de cpu van eigenaar.

Merk en Productserie
AMD Phenom II X6
AMD Phenom II X4
AMD Phenom II X4
Type 1065T 975 Black Edition 840
Prijs en waardering
Prijs Onbekend Onbekend Onbekend
Technische Specificaties
Socket AM3 AM3 AM3
Snelheid 2,9GHz 3,6GHz 3,2GHz
CPU Core 6-Core Quad Quad
Bus snelheid HT-Link 2000MHz HT-Link 2000MHz HT-Link 2000MHz
CPU Cache Level 1 6x 128KB 4x 128KB 4x 128KB
CPU Cache Level 2 6x 512KB 4x 512KB 4x 512KB
CPU Cache Level 3 6MB 6MB  
CPU Instructionset MMX, SSE, SSE2, SSE3 MMX, SSE, SSE2, SSE3 SSE, SSE2, SSE3, SSE4
CPU Stepping E0   F3
Tdp 95W 125W 95W

Reacties (48)

goede ontwikkeling weer.
Hoezo ontwikkeling, en waarom is deze goed?

Dat de yields van het (achterhaalde) 45nm procede nu zo goed zijn dat ze 100MHz extra uit zo'n ding kunnen krijgen vind ik nou weinig spannend.
De opmerking va lefty zijn ook niet echt onderbouwd. Kijk je naar de benchmarks van dit procje, dan blijkt dat ie ongeveer presteert op het niveau van de core i5 760. Die kost zo rond de € 190,-- euro, dus veel duurder mag ie niet worden. Alleen het probleem van deze processor is de aankomende Sandy Bridge processor. Quote van hardware.info
de Phenom II X4 975 is niet de enige processor die deze week geÔntroduceerd wordt. Gisteren las je op Hardware.Info alles over Intels nieuwe Sandy Bridge processors en ook deze chips zullen spoedig daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Voor ruwweg het bedrag van de Phenom II X4 975 koop je ook een Core i5 2500K. En die is gemiddeld ontegenzeggelijk een flinke klap sneller.
.
Dus goede ontwikkeling, ja en nee. Ik hoop dat er snel een goede CPU op basis van de Bulldozer komt, om weerstand te bieden aan de nieuwe Sandy Bridge processors.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 4 januari 2011 14:39]

Ik had van AMD toch graag iets meer gezien. Tegenwoordig komt een nieuwe processor overeen met een ouder model maar dan met enkele MHz'en meer. Iemand die een jaar geleden een gewone instap AMD-quadcore gekocht heeft en deze op gelijke kloksnelheid brengt kan nog steeds mee.

Als je een AMD-systeem samenstelt is hij in ieder geval futureproof als je altijd voor AMD gaat. Ik heb zelf 2 AMD X4 955BE's in huis samen met een i7 920 dus een fanboy ben ik niet maar Intel doet het op vlak van innovatie toch echt wel stukken beter en de nieuwe Sandy Bridge chip bewijst dit nog maar eens.

[Reactie gewijzigd door n0valyfe op 4 januari 2011 12:53]

Dit zijn de laatste updates van de Phenoms, voordat de Fusions aankomen. Met wat geluk gaan die interessanter zijn dan een gewone update (zie de Brazos, die toch heel leuk is voor laptops en ander klein spul).
Drie jaar geleden kocht ik een Intel Xeon X3210 quadcore. Die is nu nog vergelijkbaar met heel veel cpu's omdat ik het ding op 3,8GHz kan draaien. Lijkt me geen probleem. Sneller kan altijd maar ik ben heel blij dat mijn computer nog heel goed mee kan doen na 3 jaar!

Die cpu was destijds 200 euro dus eigenlijk zijn we ook vrij weinig opgeschoten. De prijs is niet beduidend minder en de prestaties zijn ook niet schikbarend beter. Behalve dat je niet meer hoeft over te klokken maar dat het ook echt te koop is nu. Wil je nu state-of-the-art spul dan zit je bij AMD helaas niet aan de goede kant.

Wil je gewoon een goed geprijst setje hebben was uitstekend mee kan komen weer wel. Het is maar net wat je wilt ;)

En tja, een quadcore voor 100 dollar is toch ook best leuk eigenlijk. Kan je je geen buil aan vallen :P
Ik zou zeggen; doe het maar beter! En geef maar een oplossing hoe zij jou tevreden kunnen stellen?

AMD wil gewoon wat meer rek hebben in hun assortiment en probeert dat op deze manier te doen. Ik draai nu een Phenom X2 550 en doet het prima! Ik hoef denk ik de komende jaren geen nieuwe. Is snel, heeft L3 cache (wat wel erg handig is), maar heeft bij mij geen unlock kunnen krijgen.. jammer.
Okay de Sandy Bridge staat redelijk voor de deur.

Mare... Die 920 gaat toch al 2.5 Jaar voor exact dezelfde prijs/performance over de toonbank, de enige "update" in top-performance land is de prijs reductie van de 950 6 mnd terug, waardoor die nu de voorkeur geniet. (budget in acht nemend)

Dus intel innoveert echt niet veel harder hoor, paar mhzjes erbij klaar.
Dit doen ze natuurlijk om de aankomst van de sandy bridge van intel een beetje het hoofd te bieden, aangezien daar veel nieuws over is de laatste tijd. http://tweakers.net/revie...het-en-hoe-werkt-het.html
Om het even af te houden tot de komst van de bulldozer. Even het maximale uit de huidige productielijnen halen.
edit: typo
Hoe staat het eigenlijk met de Bulldozer? Afgelopen paar jaar hoorde je daar nog veelbelovende verhalen over.. maar nog steeds geen cpu gezien..
april zouden de eerste te zien moeten zijn volgens de laatste geruchten.
mits er geen verandering is.

edit : dat was een oude waarschijnlijk, voor dat llano werd vertraag verder naar achter. die staat nu in q3 op de planken ipv q2.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2011 14:27]

Roadmap van amd stelt Q4 2011.
Kan het linkje zo snel niet vinden.
Begin november sprak ik een AMD medewerker op een computerbeurs. Die vertelde dat ze toen al volop in productie zijn. Volgens de geruchten moeten ze begin april uitkomen. Zie o.a. : http://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_bulldozer_roadmap_shows_2q_2011_launch/1

[Reactie gewijzigd door sofsaf op 4 januari 2011 15:07]

Voor mijn gevoel zijn ze gaten aan het vullen die er niet zijn bij AMD. Een 'nieuwe' proc is naar mijn idee niet een bestaand model van 2 jaar oud met 100MHz extra.
dat bestaande model wordt waarschijnlijk vervangen en dit model zal waarschijnlijk een aantal optimalisaties bevatten t.o.v het vorige model. Gewoon een evolutie stap(je).
Ze zitten in ieder geval niet op hun luie /&%$ daar bij AMD, als ik alle vernieuwingen, aankondigingen op CPU, GPU en APU gebied mag geloven.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 4 januari 2011 12:54]

toch merk je dat het bij intel met vlagen echt velen malen sneller gaat, wat ook niet heel raar is bij zo'n groot verschil in R&D budgetten.

toch blijft het natuurlijk jammer, ze hebben bij amd toch wel goede ideŽn soms maar vaak toch net niet genoeg mensen om dergelijke ontwikkelingen er snel even door te drukken en dus de concurent de loef te steken. jammer! en meer dan dat valt er eigenlijk niet over te zeggen voor ons als consument.
Jammer dat het bij AMD niet sneller gaat inderdaad, maar zoals je al aangeeft, een kwestie van geld.
AMD blijft voorlopig wel een hardnekkige luis in de pels van Intel, gelukkig maar. Ondanks het gigantische verschil in R&D budget, weet AMD toch heel interessante produkten neer te zetten. De ontwikkeling van zo'n APU is echt niet goedkoop, daarnaast hebben ze nog tijd voor optimalisaties als deze, bobcat komt eraan, de ontwikkelingen op puur GPU gebied liggen ook niet echt stil bij AMD.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 4 januari 2011 13:26]

Noi ik denk dat het voornamelijk een kwestie van financien is. Als je geld hebt kun je mensen betalen. Andersom zet geen zoden aan de dijk
Bulldozer (hopelijk Q2 dit jaar) is weer een design dat 'from the ground up' ontwikkeld is. De laatste keer dat ze dat deden was in 2003 met de K8 (Athlon64). Die presteerde toen erg goed, beter dan wat Intel had. Hopelijk is dat nu weer het geval. In 2003 kon AMD er niet echt van profiteren vanwege Intels oneerlijke praktijken destijds, maar misschien dit keer wel.
Helemaal mee eens. Wat AMD nu aan het doen is tweaken in de marges van de yields. Meer MHz om de performance op te krikken. Helaas blijft de architectuur achter bij Intel en moet AMD weer met iets komen wat echt verschil maakt.

Toen Intel met de P4 uitkwam had AMD een voorsprong, nu de AMD architectuur echter door Intel is gekopieerd en verbeterd blijft AMD achter de feiten aanlopen. In het hoge middensegment zit AMD goek qua prijs/prestatie, maar de vraag is hoe lang nog. AMD moet met iets revolutionairs komen ten opzichte van Intel.
Lijkt wel of er elke week nieuwe AMD CPU's uitkomen, vind deze dan ook totaal on interessant aangezien er niets dan wat wat meer of minder Ghz , of een ander prijsje verandert...
Ik heb het idee dat ze nu een nieuwe release doen nu Intel met de Sandy Bridge uitkomt, zodat ze op die manier niet helemaal vergeten worden. Maar het is inderdaad niet bijzonder interessant of erg vernieuwend wat er op de markt komt.
Toch is het fijn om te zien dat er nog nieuwe Phenoms verschijnen op basis van een nieuwere stepping. Zelfs met Bulldozer in zicht ben je dan nog even zoet met het overklokken op het AM3 platform. Revolutionair? Dat dan weer niet...
Op deze manier blijven ze wel in het nieuws. Het gaat ze denk ik niet eens om de 100MHz extra maar om de publiciteit die ze er mee generen.

Dat het een negatieve uitwerking kan hebben, hebben ze misschien niet in de gaten :|
wat voor negatieve uitwerking dan? jan jansen bij de mediamarkt (verkopen die nu eindelijk al eens amd ??) zal er nie wakker van leggen, en de meeste tweakers hier weten toch wel hoe het zit, en bovendien, de profesionere tweakers onder ons (zij die ook beroepsmatig wat meer met dit soort dingen te maken hebben) zullen er al helemaal niet wakker van liggen en negeren dit nieuws gewoon omdat elke fabrikant dit exacht zo doet.
Inderdaad Jan Jansen ligt er niet van wakker, maar de tweaker die dit bericht leest heeft wel door dat dit een zielige tegenactie is van AMD, waardoor ze Sandy Bridge nog meer gaan appreciŽren. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Bulldozer architectuur, maar dit levert AMD geen positieve reputatie op...

Ze moeten gewoon hun wonden likken en een fantastische nieuwe architectuur afleveren zo spoedig mogelijk. Ze hadden dan ook beter wat meer verteld over Bulldozer, dan Phenom II nog eens te vernoemen.
Dit is echt geen tegen reactie op Sandy's bridge hoor! (imo)
Bij AMD weten ze ook donders goed dat ze de SB niet bij kunnen houden, een tegen reactie houd meestal in dat je iets vergelijkbaars aanbied.

Dit is gewoon een simpele refresh van hun bestaande computers. (wat ze wel vaker doen)
Mensen moeten er niet te veel achter zoeken, dat maakt zaken veel simpeler, en limiteert fanboy gedrag

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 januari 2011 15:46]

Net als bij de 1055T-hexacore van AMD is de tdp op 95W vastgesteld.
Dit is alleen bij de Laatste stepping het geval, en deze is zo goed als niet te krijgen.
Dus ik hoop date 1065T die alleen 95W is, wel veel beter leverbaar is :)
Jazeker, die CPU lijkt me echt een feest om over te klokken :) Zul je zien dat 'ie toch hoofdzakelijk in OEM bakkies gaat worden geschoven.
Geweldig, daar zat ik nou net op te wachten; een sixcore op 2.9Ghz. De 3Ghz was me net te duur en de 2.8Ghz net te traag |:(

Werkelijk, wat hadden ze hiermee in gedachten ? Dit is gewoon marktvervuiling }>
Dit verschil is inderdaad zo goed als te verwaarlozen.
Maar het verschil van TDP is wŤl noemenswaardig; de 1055T en 1075T hebben 125 Watt meegekregen, terwijl de 1065T 'maar' 95 Watt nodig zou hebben. In mijn optiek is dit voor een hexacore op die snelheid best een prestatie. Waarom AMD dit niet duidelijker als verkoopargument naar voren brengt is voor mij dan ook een raadsel.
deze heeft gegarandeerd een TDP van 95watt.
Zou handig zijn als ze dat wat duidelijker naar voren laten komen in de type aanduiding.
Apart dat er een Phenom II word geintroduceerd zonder L3 cache. Zou wat hier word gepresenteerd als een Phenom II x4 840 niet onder de Athlon II-lijn moeten vallen?
idd, sneaky bastards daar bij amd.

en nu kunnen de oems zeggen dat er een phenomII in zit...

[Reactie gewijzigd door haarbal op 4 januari 2011 13:15]

Net alsof er ook maar 1 consument wakker van het verschil ligt }>
Er is helemaal niks sneaky aan, ze geven op alle fronten duidelijk aan dat er geen L3 cache op zit, en daarom geen volwaardige Phenom II is.

Maar het blijft nog steeds een Phenom II cpu, ook al heeft hij geen L3 cache, dus dat ze "nu kunnen zeggen" dat er een Phenom II in zit, dat raakt kant nog wal, want dat konden ze al, omdat het er een is.

En er wordt hier niet een Phenom II zonder L3 "geintroduceerd", die zijn er al langer dan vandaag hoor
En er wordt hier niet een Phenom II zonder L3 "geintroduceerd", die zijn er al langer dan vandaag hoor
Ja, onder de naam athlon II ja... Ze brengen dus een athlon II uit die gewoon niets meer is dan een andere athlon II, maar ze noemen hem phenom II terwijl die naam toch echt voor de 'betere' CPU's gereserveerd was. Alle phenom II's tot nu toe hadden L3-cache, enkel de 800-serie had 4MB i.p.v. 6MB maar dat is nog steeds geen athlon II. Het is daarom ook een erg rare actie als dit klopt. Hij had gewoon athlon II x4 650 moeten heten.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 4 januari 2011 15:21]

idd, die goedkope Phenom is eigenlijk gewoon een Athlon.
ben ik dan de enige die het opvalt dat die 840 volgens de tabel SSE4 ondersteunt?
Als dat klopt dan moet het een andere die zijn dan in de Athlon II gebruikt wordt.

Weet iemand waar de informatie in die tabel vandaan komt? als we een bronvermelding zouden hebben dan konden we nagaan of dit klopt of dat het alleen een typo is.
word tijd dat de phenom aan de kant geschoven word en er een nieuw beter ontwerp op tafel komt de phenom is nu al tig jaar oud en bied niet echt prestatiewinst meer
AMD has lost it's mojo.

Als ze hun mojo niet snel terug vinden, zie ik het somber in voor AMD. .
Ik heb mijn Phenom ii 1055t al stabiel overgeklockt tot 3.8 GHZ dus ik ben tevreden!!!