Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 9.245 •

Microsoft heeft tools voor softwareontwikkeling op Windows Phone 7 uitgebracht en de Marketplace voor dit OS vernieuwd. Op de MIX10-bijeenkomst voor developers in Las Vegas werden de mogelijkheden van de tools gedemonstreerd.

De softwareontwikkeltools zijn op de site van Microsoft te downloaden. Microsoft heeft de mogelijkheden van de nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem op een speciale website uiteengezet. Voor het ontwikkelen van applicaties voor Windows Phone 7 is een speciale versie van Visual Studio beschikbaar. Ook bevat het softwarepakket een emulator voor het testen van applicaties.

Eerder werd al bekend waarop Windows Phone-apps worden gebaseerd: de software kan worden gemaakt met Silverlight en XNA. Bij het maken van apps voor het nieuwe OS kunnen ontwikkelaars gebruikmaken van api's voor Microsofts eigen dienst voor locatiegegevens en ondersteuning voor push-notificaties.

XNA-ondersteuning zorgt voor een fikse verbetering van de grafische mogelijkheden voor games op Windows Phone 7. Om de mogelijkheden te demonstreren, toonde Microsoft onder andere het 3d-spel The Harvest: gebruikers kunnen hun progressie in het spel uitwisselen met de pc en de Xbox. Via integratie met Xbox Live is het mogelijk om achievements bij te laten houden. Microsoft liet al eerder zien hoe de samenwerking tussen pc, telefoon en Xbox in zijn werk gaat.

Daarnaast heeft Microsoft de Marketplace voor Windows Phone 7 vernieuwd: de interface is aangepast om aan te sluiten bij de gui van het OS zelf. Het kopen van applicaties kan met een creditcard, maar het is ook mogelijk om via de telecomprovider te betalen. De provider van de gebruiker moet dit dan wel ondersteunen. Voor het uitbrengen van software in de applicatiewinkel moet nog steeds 100 dollar worden betaald, maar de limiet van vijf applicaties per account wordt waarschijnlijk verruimd. In tegenstelling tot wat bij eerdere versies van Microsofts mobiele OS het geval was, wordt de Marketplace de enige door Microsoft ondersteunde manier om applicaties op een smartphone met Windows Phone 7 te installeren.


Bron video: WindowsPhoneForums.com

Reacties (51)

Ik hoop dat er nu wat meer aanbod zal zijn als voorheen op WM...
Aanbod genoeg, alleen stelde het allemaal niks voor en was het nagenoeg onvindbaar.
Hopelijk gaan ze die market goed en hard inzetten.
Dan deden jullie beiden iets verkeerd, alles wat ik zocht (en dat was veel vond ik) ik had zelfs meer keuze dan op mijn iphone nu vond ik. Maar ja ik speel dan ook geen spelletjes en ik denk dat het daar is waar de iphone in uitblinkt.
Ben het helemaal met je eens, me laatste WiMo toestel is een tijdje terug maar daar zijn echt ziek veel apps van (verspreid over het internet) 99,9% staat niet in de/een market namelijk...

Aanbod is zeker meer als android nu heeft en misschien wel in de buurt of meer dan de iphone! Maarja dat is wel lastig in te schatten natuurlijk zonder centrale appstore (net als android waar het niet verplicht is je app in de market te plaatsten) ;)
en dat is waarom WM mislukt is. Alles is zo verspreid dat geen hond het internet loopt af te struinen voor apps.

En touch apps zijn voor WM helemaal karrig.
Ergens is het wel vreemd. Blijkbaar roepen die market places vraag op bij de consument. Bij mij ontstaat doorgaans zo'n behoefte bij gebrek aan functionaliteit en dan ga ik gericht zoeken. Op die manier vind je echt de meest uiteenlopende apps voor WM. Een market place heb ik nooit gemist. Ik hoop dan ook niet dat in de toekomst juist die market places de enige manier vormen om apps te downloaden en installeren. Prima dat ze er zijn maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de vrijheid van de eindgebruiker.

En tja, wat gericht zoeken betreft: sites als The Piratebay zijn een groot succes dus als het gratis is dan weet men in de grote brei wel te vinden wat men zoekt. Consumenten zijn gewoon lui, een belangrijke constatering wil je succesvol zijn in het verkopen van je product of dienst.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 16 maart 2010 10:32]

De games zien er erg gaaf uit. Jammer dat we geen Netflix http://gizmodo.com/549370...eously-on-windows-phone-7 hebben in Nederland want dat zou ook wel een hit kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 16 maart 2010 08:50]

Dat zou dan ook de ondergang van videotheken worden (niet erg, ze verdienen al genoeg geld over de rug van andere mensen).

Maar het is idd een fantastisch systeem.
Dat zou dan ook de ondergang van videotheken worden
Dat betwijfel ik, ze gaan het vast wel slechter doen. Maar dan nog, er zijn business modellen die verdwenen/gekrompen zijn door nieuwe technologie. Monniken die boeken schrijven zijn ook praktisch verdwenen sinds de drukpers.

Persoonlijk erger ik mij enorm aan dat er nog steeds geen fatsoenlijke manier is om "online films" te huren voor een redelijke prijs. Er zijn er een paar waar je een beperkt aantal films kan downloaden voor een behoorlijk hoog bedrag, en dan kan je die films ook nog alleen onder speciale voorwaarden afspelen. m.a.w. alleen op mijn MS Windows workstation, en niet op mijn enorme TV in mijn woonkamer.
Koop een HTPC of maak gebruik en een UPC mediabox kan je ook films bestellen.
Ik weet niet of je het doorhad, maar de videotheken zijn al aan het verdwijnen als sneeuw voor de zon... Hier in Amsterdam is UPC heel goed bezig met hun film-on-demand systeem, werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 16 maart 2010 09:25]

het fijne van mijn videotheek vind ik altijd dat er een capabel iemand achter de balie staat die je helpt bij het uitzoeken van leuke films (tenminste in mijn ervaring).

Zelf niet imdb af te hoeven struinen wil ik best wat voor betalen.
Ik vraag me nog steeds af hoe het bericht van vorige week zich verhoudt tot de WP7 games, daarin werd gemeld dat je initieel geen gebruik kan maken van programmeerbare shaders, nu wordt hier nog een keer gemeld dat je alleen XNA kan gebruiken.

Als beiden waar zijn dan wordt het echt niet feestelijk voor game developers. Alleen games die als managed code in een VM draaien, en geen toegang tot de shaders, daarmee ga je echt geen nieuw game platform groot maken. 8)7

Hoe meer er vrijgegeven wordt over WP7 hoe minder indruk het op me maakt. Alle goede beslissingen die ze hebben genomen zijn gewoon 1 op 1 overgenomen van het iPhone platform, alleen krijg je er als developer wel een hele berg aan beperkingen bij die WP7 geen goed gaan doen. Gecombineerd met het feit dat bijna alles wat we hebben gezien mockups of zwaar beperkte demo's zijn geweest, de eerste phones pas over 8 maanden beschikbaar zijn, en nu de 'wow wat doet MS nou?'-factor wat is gaan liggen, ben ik steeds minder enthousiast over WP7. Veel geschreeuw maar vooralsnog weinig wol.

In ieder geval zijn ze wel op de goed weg nu, zullen we maar zeggen...
Misschien ligt het aan jou, maar ik heb de keynote life gevolgd en ik ben juist meer onder de indruk. Het is nu veel duidelijker wat er mogelijk is.
Betalen om je software via die marketplace te mogen aanbieden en geen andere manier ondersteunen van installatie? Hmm...

Weet iemand hoe het op dat vlak zit met de iPhone en Android? Ook die hebben, bij mijn weten, geen andere (officiële) manier dan de eigen app-stores om applicaties te verdelen/installeren, maar moeten de software-producenten ook daar betalen voor de verdeling?

Lijkt me wat vreemd aangezien de smartphone producent (of juister: de smartphone OS-producent) wellicht betere verkoopcijfers behaalt door de beschikbaarheid van veel software?!
Voor de iPhone moett je per jaar 99 dollar/ euro betalen om applicaties uit te brengen. Je kunte chter de tools gratis downloaden en pas bij publishen betalen.
Voor de iPhone moett je per jaar 99 dollar/ euro betalen om applicaties uit te brengen. Je kunte chter de tools gratis downloaden en pas bij publishen betalen.
kleine correctie: je betaald 99 dollar, en daarmee kun je 'm op je eigen iPhone publishen. Zodra hij naar de appstore gaat pakt apple een x procent van de omzet van iedere transactie. ( 30 procent dacht ik ). Voor gratis apps betaal je niets, behalve die 99 dollar voor de developers license.

Overigens heb je ook nog de enterprise license voor 999, die stelt je in staat om binnen je bedrijf alle iPhones te voorzien (ja, er zijn bedrijven die dat hebben) van custom apps die volledig buiten Apple om gemaakt en gedistribueerd worden.
Kleine correctie op je correctie:
De enterprise versie kost 299 dollar.
Zie linkje.

Die 70/30% split is er trouwens ook bij de WP7 Marketplace.
Op android kan je wel degelijk gewoon buiten de markt om apps downloaden/installeren (zonder hacks/truucjes). En op de iPhone kan dit ook maar enkel na jailbreak!
wil niet heel flauw doen, maar een jailbreak telt niet mee he... WP7S zal ook vast wel gekraakt worden en dan kunnen we gewoon weer voor niets Tomtom installeren.
Kan wel, maar lijkt me illegaal droeftoeter.
Dat zegt hij toch ook? Hij haalt het juist als voorbeeld aan.
en de android market is niet de enige manier om apps te installeren, je kan ookhet internet afstruinen naar apk's die je dan via je sd iod installeert.

Je moet dan wel een vinkje aanzetten in de instellingen dat je apps buiten de market kan installeeren maar daar zijn geen hacks voor nodig.
Lijkt me wat vreemd
Het lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch aangezien jij als app ontwikkelaar geld kan/gaat verdienen met een door hun opgezette en onderhoude marketplace. Daar mag je dan toch wel iets voor teruggeven, of niet? Het is ook een goed middel om de grootste zooi buiten de deur te houden, hoewel dat geen garantie is (zie de ook de AppStore).

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 16 maart 2010 09:28]

ehhh, als je buiten die marketplace om gaat heb je niks aan die goede onderhoude marketplace hoor... en hij zegt juist dat het vreemd is als geen van allen een optie hebben om buiten de marketplace software te verkopen/verspreiden, en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Ik wil gewoon zonder extra kosten programmas kunnen maken en gebruiken, dus van de recente (winphone6 niet meegerekend) is dus alleen android voor mij geschikt, enige waar je als hobbyist zonder budget een leuke app kan maken, en als je app dan succesvol blijkt kan je hem altijd nog in de marketplace zetten.
Als je een product via een winkel wilt verspreiden betaal je daar natuurlijk ook een deel van de omzet voor. Of dacht je dat ze die spijkerbroeken staan door te schuiven voor de lieve vrede?
Als je een product via een winkel wilt verspreiden betaal je daar natuurlijk ook een deel van de omzet voor. Of dacht je dat ze die spijkerbroeken staan door te schuiven voor de lieve vrede?
... of misschien nemen die winkels gewoon een winstmarge op de kostprijs van die broeken?!

Dat lijkt me eigenlijk ook logischer: de winst van de marketplace is dan rechtstreeks afhankelijk van het succes van die verdeelmethode (net als de winst van een winkel die spijkerbroeken verkoopt)?!

Van Apple had ik wel gehoord dat ze zo'n 30% namen op de opbrengsten van apps; van die $ 99 was ik echter niet op de hoogte. THNX voor de info!

[Reactie gewijzigd door apa op 16 maart 2010 09:55]

"geen andere manier ondersteunen van installatie" dat is helaas erg vaag, dat kan betekenen dat er geen andere manier is om applicaties te installeren, maar het kan ook betekenen dat je gewoon applicaties kan installeren op een andere manier maar dat je dan geen ondersteuning kan krijgen.
Ik hoop dat het het laatste is, een hoop mensen willen bijvoorbeeld geen iPhone omdat die zo strak aan de willekeur van Apple is verbonden, een store van Microsoft maar ook zelf installeren software lijkt mij het beste van beide en voor beide doelgroepen.
Ik wou dat ik mijzelf kon klonen. Voor ieder platform minstens één keer.

Wat betreft de "Windows Phone Emulator", wat is er mogelijk ?
Of is het ook zo incapabel als die van Apple, waardoor je alsnog moet betalen om op je eigen phone/pod te kunnen testen ?

EDIT: Pre-release informatie klinkt erg compleet. Maar is alles wat genoemd is ook geimplementeerd vraag ik mij af ? Vooral networking en GPU emulatie :
http://msdn.microsoft.com.../ff402563%28VS.92%29.aspx

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 16 maart 2010 09:37]

Incapabel? Ik weet niet waar jij het over hebt hoor, maar de iPhone simulator is alles behalve incapabel, het doet gewoon precies wat het zegt: je iPhone/iPad emuleren, elk aspect, tot aan de 3D graphics aan toe, en dat doet het bijzonder goed. En wat bedoel je met 'waardoor je alsnog moet betalen om iets op je iPhone/iPod te kunnen testen'?? Je kunt de SDK gewoon downloaden en shit op je iPhone zetten die je met XCode hebt gemaakt, zonder dat je voor $99 een geregistreerd developer bent.

Edit:
Om aan een geldig certificaat te komen moet je idd wel geregistreerd zijn, of een Cydia certificaat (voor een jailbroken iPhone) hebben, dus dat gedeelte klopt niet helemaal in mijn reactie.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 16 maart 2010 10:39]

Niet helemaal waar.

Hoewel de iPhone-simulator best krachtig is, doet het lang niet alles: multitouch, camera, 3G, GPS, accelerometers (behalve in stapjes van 90 graden), headphone jack (controle of je het stekkertje eruit trekt), mute schakelaar, zit er allemaal niet in.

En volgens mij krijg je de developer's firmware (waarmee je je eigen apps op je iPhone kunt testen) ook alleen maar als je die $99 betaald hebt, dus zonder dat abonnement kun je alleen maar de simulator gebruiken.

edit: oh, ik was in de veronderstelling dat debuggen op een iPhone een aparte, non-productie iPhone OS vereiste. Never mind.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 16 maart 2010 13:10]

De developer krijgt geen speciale firmware, maar een certificaat waarmee je je ontwikkelde apps kunt signen. Hierdoor kunnen ze op je iPhone/iPod touch draaien.
Deze moet dan wel bekend zijn binnen het developer account.
Je kunt voor 100 devices binnen 1 developer account signen.
(Een device kan wel voor meerdere developers gebruikt worden)
Multitouch zit er in, motion gestures zit er in, accelerometer zit er zo goed als zeker ook in (zelf nog niet hoeven gebruiken), headphone jack zou ik niet weten. Ook wat je zegt over de firmware is niet waar, je hebt alleen een certificaat nodig om de boel er op te zetten. Wel was ik onder de indruk dat je hiervoor geen geregistreerd developer hoefde te zijn en dat je een site-local certificaat kon aanmaken, maar zo te zien klopt dat niet... Maargoed dat doet niet af aan de kwaliteit van de simulator en de ontwikkeltools (en daar ging het over).
Laten we ook niet vergeten dat er nogal wat snelheidsverschillen zijn tussen de iPhone simulator en de verschillende generaties Phones en Pods (echte hardware).
Het meeste draait in de simulator wel (te) snel. Maar als je de afzetmarkt groot wil houden, moet je toch naar de echte hardware. Want die wat oudere Phones en Pods maken nog steeds een groot deel uit van de markt.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 16 maart 2010 11:04]

Dat je toch echt de hardware nodig hebt om een fatsoenlijk applicatie te maken klopt inderdaad helemaal, ik zou toch ook niet verwachten dat er developers zijn die denken dat ze het helemaal zonder het apparaat afkunnen. Maargoed daarom zou ik de simulator echt alles behalve incapabel willen noemen, je kunt in principe je applicatie vrijwel helemaal in de simulator ontwikkelen en slechts de hardware gebruiken om de user interactie en snelheid te testen wanneer je bijna klaar bent.

Ik ben er zelf in ieder geval erg over te spreken, en dan ben ik inmiddels voor de simulator al vrij lastige dingen aan het doen (ES2 shaders en animatie bijvoorbeeld).
Ben het helemaal eens met jou en de anderen dat de Simulator enorm verbeterd is.

Maar wel jammer dat OS X waar de Simulator op draait nog steeds geen touchscreen support ingebakken heeft. Alleen Cocoa Touch heeft dat. Lekker rommelen met de muisaanwijzer dus.
Windows 7 heeft dat wel ingebakken (desktop en portable), dus een notebook/netbook met touchscreen maakt het testen van de user interactie (zoals jij het noemt) eventueel/uiteindelijk mogelijk in hun WP Emulator. Zonder initiele aanschaf van één van de (ongetwijfeld vele) WP7 apparaatjes. Die er nog niet eens zijn.
Ik zie nu net dat ik dit niet genoemd heb in mijn eerste reactie (alleen netwerk en GPU). Als MS ook touchscreen support in hun WP Emulator heeft is dat een voordeel met het aantrekken van indies.

Verder is het zo dat hoe langer je code krast voor een apparaatje, je steeds minder vaak die Emulator/Simulator nodig zal hebben. Je legt immers een bug free bibliotheek van herbruikbare objecten, methodes, functies, etc aan. En kunt dus vrijwel gelijk naar de hardware. Fijn omdat de iPhone Simulator niet reageert op vingertoppen.

Als je in de Simulator tegen problemen oploopt met de OpenGL ES 2.x shaders en animatie, dan doe je toch iets verkeerd. De Simulator is voor zover ik ervaren heb, altijd vele malen sneller dan zelfs de 3GS. Zelfs op mijn MacBook Pro. Mijn Hackintosh desktop is dat nog een paar keer in het kwadraat en zeker niet de nieuwste hardware.

EDIT: De verwachte verschijningsdatum van de eerste Windows Phone 7 Series apparaatjes is Holiday Season 2010 (voor kerst 2010 dus). Ik hoop dat die WP emulator dus nu al touchscreen ondersteund. Verantwoording voor een netbookje met touchscreen.
http://www.microsoft.com/...0/feb10/02-15MWC10PR.mspx
http://www.microsoft.com/...r10/03-15MIX10Day1PR.mspx

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 16 maart 2010 18:07]

Ja, Xcode laat je wel kiezen tussen verschillende versies van de SDK.
Bij "Active SDK" kun je (op project niveau) constant voor iedere build switchen tussen iPhone Device 3.x (Base SDK) en Iphone Simulator 3.x. Of zelfs nog meer als je de 2.x versies van de SDK ook hebt geinstalleerd.
Maar een build voor de Device SDK moet toch echt naar de Phone/Pod. En dat lukt niet zonder eerst de jaarlijkse fee te betalen. Toen ik al snel tegen de "beperkingen" (voor mij) van de iPhone Simulator op liep, heb ik die 99 toch maar snel betaald. :)
Ik weet geen andere mogelijkheid, afkomstig van Apple, om je app op je hardware te krijgen.
Vandaag de eerste release van IE9 (waarschijnlijk een developers previewe versie) op MIX 10
Beetje karrige artikel, vooral als je ziet dat er stukken meer informatie naar buiten is gekomen.

- Push-notificatie gaat verder dan de iphone.
- Er zijn een aantal partners al gepresenteerd. Shazam is er 1 van. :)
- HD2 wordt niet geupgrade naar WP7
- Etc.

Zie Mix 2010 - Nieuws over Windows Phone 7
99 dollar per jaar. Als je als ontwikkelaar dat veel geld vindt, dan vraag ik me af wat je als ontwikkelaar wil bereiken?

En ik denk dat de 99 dollar per jaar neer wordt gezet om de toestroom van niet-serieuze registraties teniet te doen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 16 maart 2010 09:58]

Freeware maken misschien, of programma's die je enkel voor jezelf wil schrijven?
Dan heb je nog steeds een telefoon nodig om te testen en een computer om op te ontwikkelen. En een heleboel tijd. Die dingen zijn ook allemaal geld waard...

Ik vind het ook een beetje flauw om over die $99 te vallen, net zoals ik dat bij de Apple developer accounts al vond. $99 is niet veel geld per jaar, en je krijgt er wel een complete ontwikkelomgeving bij, documentatie, support van MS/Apple, distributie via de store, enzovoorts. Dat hoeft van mij niet per se gratis te zijn.

Ter vergelijking: er zijn ook compilers en ontwikkeltools op de markt die stukken minder goed zijn dan die van MS en Apple (die beiden uitstekende dev tools leveren) maar wel duizenden of tienduizenden euro's kosten...
Enkel voor jezelf kan volgens mij gratis. Kan we wel voorstellen dat dit een fikse barriere opwerpt voor mensen die anderen willen helpen met een programma.

Op Android vind je bijvoorbeeld wat ftp clients zonder reclame en gratis. Zelf in elkaar gehobbied. Ik acht het waarschijnlijk dat veel van dit soort tools het dan niet gaan halen.

En nee, ga me nu niet verwijzen naar een dozijn gratis ftp clients voor windows mobile, that is besides the point.
Het loopt flink op als het voor ieder platform is. 99 + de kosten van de hardware (EDIT: hardware = phones), voor ieder platform. Als one-man-band / Indie developer is dat niet (altijd) te verantwoorden.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 16 maart 2010 16:13]

Leuk, als ik straks een smartphone wil heb ik de keuze tussen gecensureerde apps (MS en Apple) of m'n privacy opgeven (google). Ik kan dit niet echt vooruitgang noemen.
Wie weet is Microsoft veel soepeler met het toelaten van apps :)
Pff enkel XNA, dus managed C# code :(

Op het oude windows mobile kan je tenminste nog gewoon in C/C++ (native code) werken. Waarom developers verplichten managed code te schrijven? 99,9% van die telefoon's zal op een ARM core werken. C/C++ heeft nog altijd de grootste code base/libraries. Dat XNA platform is enkel Direct3D en mag je een crossplatform Opengl ES 2.0 game engine vergeten... door enkel XNA aan te bieden zal je niet veel developers zien die hun iPhone game gaan porten...

Ontwikkelaars voor het oudere windows mobile met een aanzienlijke code base in C/C++ gaan hier toch niet gelukkig mee worden dat ze alles mogen gaan porten naar C# en dus opnieuw mogen beginnen...

edit: type fouten

[Reactie gewijzigd door _Silencer op 16 maart 2010 16:23]

Wat betreft dat porten, er is nog een engine gebaseerd op C#.
De Unity3D engine, biedt de mogelijkheid via Mono om in C# (of Javascript of Boo/Python) crossplatform te werken : Mac, Phone/Pod, Windows, Web, Wii
http://unity3d.com/unity/features/scripting.
http://unity3d.com/unity/
Ze hebben gratis versies ook voor Mac, Windows en Phone/Pod (voor de betaalde iPhone SDK alleen).