Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 112, views: 53.963 •

Tweakers.net kreeg tijdens de Cebit de mogelijkheid om enkele foto's te maken van een GTX 480. De videokaart wordt door Nvidia nog angstvallig beschermd, maar Tweakers.net slaagde er desondanks in om een paar plaatjes schieten.

De nog niet geïntroduceerde GTX 480, Nvidia's aankomende topmodel, is op de Cebit slechts in enkele hermetisch afgesloten systemen toegepast. Tweakers.net slaagde er echter in om bij een vertoning achter gesloten deuren enkele foto's te maken. De videokaart is door Nvidia op verschillende manieren gemarkeerd, zodat foto's van kaarten naar de diverse fabrikanten kunnen worden herleid. Om dat te voorkomen, zijn enkele kenmerken van de videokaart onherkenbaar gemaakt.

Op de foto's is de GF100-chip te zien, die, in overeenstemming met eerdere geruchten, een oppervlakte van ruim 500mm2 lijkt te hebben. Overigens was de gpu nog een A2-revisie, terwijl het al bekend is dat er een A3-revisie is. Verder zijn er 12 geheugenchips van waarschijnlijk 128MB per stuk te zien, wat goed is voor 1,5GB geheugen. Een 8pins- en een 6pins-pci-e-connector voorzien de gpu van prik. Twee sli-connectors maken het mogelijk om de videokaart in drieweg-sli-opstellingen te gebruiken, en verder is de kaart uitgerust met twee dvi-aansluitingen en een mini-hdmi-plug.

De eveneens gefotografeerde koeler zou Nvidia's standaardkoeler zijn. Deze koeler zou echter vrij prijzig zijn en sommigen fabrikanten zullen de koeler dan ook vervangen door een ander exemplaar. Overigens wisten andere bronnen Tweakers.net te vertellen dat er in eerste instantie een mondiale oplage van 5000 exemplaren wordt verwacht. Bovendien krijgen enkele fabrikanten voorrang bij de uitlevering van de GF100-cpu's, zodat een aantal merken bij de lancering zullen moeten toekijken.

Nvidia GTX480 @ Cebit Nvidia GTX480 @ Cebit Nvidia GTX480 @ Cebit

Reacties (112)

Reactiefilter:-11120108+160+20+30
wat zitten er nu voor rare gaten achterop de kaart?
dat is voor de koeling (A) :9
Zullen waarschijnlijk zijn voor de koeler zijn (airflow of montage)

Verder erg benieuwd hoe die koeler er uitziet.. Hopelijk werkt die in ieder geval beter dan de meeste standaard koelers als die zo prijzig is

[Reactie gewijzigd door Iska op 2 maart 2010 17:26]

waarschijnlijk om voor een bepaalde luchtstroom over een aantal componenten te zorgen, vermoedelijk de voltage regelaars er rechts van.

edit : even over wat andere gaten.(nee niet die, viespeuk) wat zitten er een hoop mount holes rond de GPU... dat belooft niet zo veel goed wat betreft het gewicht van de koeler.

(@fanat1c het is meer dat ze alleen een zware koeler erop zetten als ze het nodig hebben voor de koeling, want anders kost het onnodig extra geld.)

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 maart 2010 18:37]

Die extra gaten kunnen ook zijn van meerdere standaarden koelers.
Op mijn kaart heb ik er ook 4 over aangezien ik de buitenste 4 gebruik.
net alsof je de kaart gaat vasthouden als je aan het gamen bent :D
Misschien is uit research gebleken (speculatie) dat de koeler hierdoor meer contact krijgt met de gpu(door de extra mounting holes wordt het contact misschien gelijkmatiger verdeeld) waardoor de warmte beter wordt overgedragen.
Ik geloof dat die mount holes voor de gpu koeler en voor de backplate zijn zoals ook op de 65nm GTX260's zit.
Dat is voor de ventilatie ;). Er komt nu lucht van voor en van achter de kaart de koeler binnen .
Lijkt mij meer dat ze gewoon een PCB hebben gepakt van de GTX295, die had die wappie gaten ook!
Dat is om hem makkelijk op te tillen, en te verplaatsen, super practisch :)

Het is een manier van koelen, het lijkt me niet geheel practisch trouwens, je blaast je warme lucht de case weer in :S
ik denk eerder dat hij van beide kanten (boven en onder) koude lucht haalt :?
Idd,

De koeler blaast de lucht naar de zijkanten weg richting de heatsink.
De verse koele lucht wordt in het middenste deel aangezogen wat normaal bij een dichte PCB (printplaat) alleen aan de voorkant van de kaart kan.

Er zal dan een mindere zuiging zijn bij de achterkant/ophanging/lagers van de fan.
Om dat weer wat te compenseren hebben ze aan de achterkant ook wat aanzuig gaten gemaakt zodat de luchtstroom beter wordt verdeeld over het gehele blad van de fan en dit de koeling weer ten goede komt natuurlijk.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 2 maart 2010 20:26]

Dat is metname handig als men SLI gaat gebruiken en de kaarten dicht op elkaar zitten.

Zo dus.
http://farm4.static.flick...3220427720_9ecbd86309.jpg

Dan krijgt de bovenste tenminste ook nog wat lucht :P
waarom plakken ze de pci-e aansluiting invredesnaam af?

Je gaat me toch niet vertellen dat ze een nieuwe standaard willen? :S

edit//
Of zal het zijn vanwege de fabrikant die het gemaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door Xentor op 2 maart 2010 17:23]

lijkt me sterk
de voeding is ook afgeplakt
Tweakers.net slaagde er echter in om bij een vertoning achter gesloten deuren enkele foto's te maken. De videokaart is door Nvidia op verschillende manieren gemarkeerd, zodat foto's van kaarten naar de diverse fabrikanten kunnen worden herleid. Om dat te voorkomen, zijn enkele kenmerken van de videokaart onherkenbaar gemaakt.
Lees de tekst.
Lezen is een kunst
"om bij een vertoning achter gesloten deuren enkele foto's te maken. De videokaart is door Nvidia op verschillende manieren gemarkeerd, zodat foto's van kaarten naar de diverse fabrikanten kunnen worden herleid. Om dat te voorkomen, zijn enkele kenmerken van de videokaart onherkenbaar gemaakt."
Ik vermoed dat er een serienummer oid op de PCIe connector staat, idem met de power. Zelfde reden waarom de core is geblanked; om privacy redenen :9
Rare gaten? Dat is tbv. de koeling. PCI-e is afgeplakt voor eventuele merknamen...
Wie gaat deze kaarten eigenlijk kopen? Veel mensen hebben al een radeon 5xxx kaart, en om nou je videokaart van een paar hondert euro te vervangen na een paar maanden is wel erg prijzig/overdreven.
ja maar sommige mensen kijken NU voor een high-end kaart ;)
De mensen die NU naar een high-end kaart kijken, moeten alsnog wachten tot April ;)
Ligt aan de prijs. Als hij weer zo vreselijk duur wordt zoals NVidia wel vaker doet bij introducties zal ATI nog langer kunnen leven van hun 5xxx succes. Sowieso zijn de 5xxx kaarten lange tijd niet goed leverbaar geweest, dus nog niet iedereen heeft een update.
mensen die perse alleen nvidia willen.
ja ze zijn er.

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 maart 2010 17:28]

Ik ben een keer voor ati gegaan, maar voor mij nooit meer, begin nu niet weer te flamen over dat hele verhaal het is een persoonlijke keuze en daar kun jij toch niks aan veranderen ;)

Ontopic: Ik vind het er wel veelbelovend uitzien, de koeler van mijn gtx260 doet zijn werk ook prima, en die extra aanzuiggaten zijn geen verkeerd idee, zullen de vrm componenten leuk vinden :)
Alleen weer die vieze dikke laag koelprut op die koeler/gpu, zal wel zijn dat die dingen te heet worden, waarom doen ze dat nou niet in een keer goed aanbrengen, kun je weer je 350 euro dure kaart uit elkaar schroeven :( , al beschermt de ihs de gpu hier wel :)
niet iedereen gebruikt windows en alleen direct3d, voor die mensen is ati niet echt een goede keus.
+ dat er mensen zijn die niet graag willen dat ati weer de moloch wordt die het was voordat nvidia die markt openbrak.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 3 maart 2010 09:17]

Ik bijvoorbeeld :P

Na een paar dramatische ervaringen met Ati drivers..
Nou, er zijn natuurlijk Nvidia only peepz. dus dat is 1.

Wellicht heb je plannen met CUDA, dus dat zou rede 2 zijn.
En gister las ik hier op tweakers:
Ik doe veel videobewerking, en Adobe Premiere CS5 staat op uitkomen. Hierin zit de Mercury Engine die alleen op CUDA draait. Nu kan alleen de consu kaart GTX285 serie met beperkte opties gebruikt worden. Hopelijk gaan de nieuwe kaarten dit probleem niet kennen. Tot die tijd blijft het erg lastig, ik wil graag een AMD kaart, maar die hebben geen CUDA, en nVidia is momenteel nog te duur qua prijs /prestatie + je weet niet wat de nieuwe kaarten gaan doen.
Kan alweer een 3e reden zijn.

Ik ga er dan ook vanuit dat die mensen geen ATI 5# kaart zullen aanschaffen, maar wachten op deze.

Zoals Xentor ben ik ook benieuwd waarom de PCI-E aansluiting is afgeplakt.. :?
Ik ben hier bijvoorbeeld wel op aan het wachten :)
waarom eigenlijk? gewoon echt nieuwsgierig
voor performance is een hd5970 beter, voor prijs/performance is een hd5870/5850 beter.

alleen als je in cuda of hogere GPGPU prestaties geintereseert ben zou een gtx480 een optie kunnen zijn.
In mijn geval is het voor de temperatuur, geluid en de stabiliteit, heb een 4870 gehad op aanraden van reviews, deze werd tijdens het booten al te warm om aan te raken (vingers gebrand :( ) , de fan was al goed hoorbaar maar onder load steeg er een boeing 747 op, dus extra kosten voor een gpu waterkoelblok, en dan al het gedoe met het aan de gang krijgen en drivers, ook was mijn full-dh tv op geen enkele manier voor de volle 1920 x 1080 pixels te gebruiken.

Voor mij kwam het dan ook goed uit dat ik via een lanparty een gtx260-216 heb gewonnen, nieuwe koelpasta erop, een aardige overclock en het ding is heerlijk stabiel, koel en stil, en mijn tv schaalde in een keer goed :)


Die clichť argumenten kun je dan wel weer iedere keer opdreunen, maar als het spul niet werkt zoals verwacht geef ik zelf liever 15 euro meer uit aan een kaart die voor mijn part 5% minder presteert maar mij niet de beleving geeft dat ik op een vliegveld in de sahara zit (geluid,temperatuur), en waarin ik genoeg vertrouwen heb om 5 uur achter elkaar te spelen zonder tussendoor te saven (stabiliteit) 8-)

keuze 1: price/performance
keuze 2: stabiliteit/stilte/koelte (dus ook geen artifacts/bsod's)
Ik ga voor keuze 2, en ik heb beide merken al afwisselend gehad }:O
voor performance is een hd5970 beter
Cool, jij hebt al benchmarks gedraaid op de nieuwe kaarten dus? Deel die eens met ons wil je?
voor prijs/performance is een hd5870/5850 beter.
Op basis van welke prijzen? Of bedoel je die pre-order prijzen van een onafhankelijke webshop in verweggistan die ook claimde dat de kaarten 2GB geheugen hadden?

Is het zo moeilijk om even 3 weekjes af te wachten met dit soort onzin roepen zolang de info nog niet beschikbaar is? :?
performance is een gerichte schatting door een combinatie van performance per transistor van vorige generaties*, grote van de chips en kloksnelheden.
alleen de grote van de chip slaat uit in het voordeel van nvidia, maar dat heeft nogal wat consequenties voor de prijs en waarschijnlijk ook de kloksnelheid gehad.

al met een simpel sommetje: 40% meer transistors * lagere kloksnelheid * iets lagere efficiŽntie = sneller als hd5870, maar niet met een overweldigende hoeveelheid.

(*niks wijst er op dat nvidia dit heeft verbeterd in de komende chip, in tegendeel zelfs door meer transistors aan GPGPU te besteden)

en de relatieve prijzen zijn heel gemakkelijk af te leiden van de grotes van de chip + yields problemen op 40nm = grotere chip extra duur. hoe laag nvidia ook gaat ATI kan altijd lager. en gezien het geringe financiŽle succes van de gtx2xx serie denk ik niet dat ze weer op lage prijzen zullen inzetten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 maart 2010 11:40]

Kom, daar zal ik ook eens op antwoorden:

Ik ben zelf begonnem met een GeForce 2 (volgens mij was dat 1999 of zo) en dat beviel eigenlijk wel. De volgende werd dus weer een nVidia. En dia daarna weer. Want er waren nooit problemen en het werkte altijd.

De laatste paar jaren onderhoud ik ook een aantal PC's van familie en vrienden. Die hebben ook allemaal een nVidia kaart. Gaat er dan eens eentje stuk (= overigens nog nooit gebeurt), of koop ik eens een nieuwe, dan kan ik ze gewoon doorschuiven, wellicht de driver updaten, maar meer niet.

Natuurlijk let ik wel op, de FX reeks heb ik wijzelijk over geslagen (ben langer door gegaan met mijn Ti4600). Het is niet dat ik destijds niet naar ATi gekeken heb. Maar de 9700/9800 Pro serie was destijds behoorlijk aan de prijs.

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een blauwe maandag model. Zo heb ik een 8600GT met passive koeling die toch ook nog active koeling nodig heeft. En mijn huidige 9800GTX+ wil het wel eens af laten weten. Maar ja, ondertussen speel ik lang niet zoveel spelletjes meer. Dus is dat vreemd genoeg ook minder belangrijk geworden.

Kortom: Ik weet wat ik nu heb, en wat ik ongeveer kan verwachten. Een ATi kaart betekend een voor mij onbekend produkt waar ik geen enkele ervaring mee heb. Daarom ga ik door met nVidia, zelfs als de produkten om wat voor reden dan ook de mindere zijn. Noem me maar behoudend :)
voor performance is een hd5970 beter, voor prijs/performance is een hd5870/5850 beter.
Echt Countess, je maakt je onsterfelijk belachelijk met zo'n uitspraken. Er zijn nog helemaal geen prijzen en/of benchmarks bekend die niet semi-accuraat zijn.
de prestaties en prijzen zijn anders prima in te schatten aan hand van de scores van vorige generaties*, het verschil in transistors, de bekende kloksnelheden, en het geschatte verschil in yields.

(*prestaties per transistor lagen hoger bij ATI en niks wijst er op dat nvidia daar iets aan heeft verbeterd, in tegendeel zelfs)

het is ONMOGELIJK voor nvidia om hun chips goedkoper te maken als ATI, en door de flink lagere kloksnelheid gaan die 40% meer transistors Nvidia echt niet 40% meer in prestaties op leveren.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 maart 2010 11:42]

Of mensen wachten op het moment dat bij het beschikbaar zijn van deze kaart de ati 5xxx kaarten waarschijnlijk wat goedkoper zullen worden. ;) *kuch*

Daarbij zijn er altijd de overclockers die de snelste kaart willen hebben om een zo hoog mogelijke score te halen. Als deze sneller is dan de 5970 dan komt dat wel goed.
Voor de rest alle voornoemde punten.
1. nog geen dx11 kaart
2. nog geen ati 5xxx kaart
3. nog geen geld gehad (ik dus)
4. nvidia fanboys
5. cuda fanboys (;) :9 )
Je hebt altijd mensen die het beste van het beste willen. Als deze alleen al marginaal sneller is zijn er toch mensen die hem zullen kopen.

Naast dat zijn er ook zat mensen die nog gaan upgraden/nieuwe pc gaan bouwen/aanschaffen. Kopers 'zat' (aanhalingstekens omdat topmodellen relatief weinig verkopen).

En beetje offtopic maar alsjeblieft pas dat hondert aan naar honderd, ik ga niet zeggen dat mijn Nederlands geweldig is maar dit is wel erg nasty.
Ze moeten maar 5000mensen vinden om te zeggen dat hun kaarten uitverkocht zijn ^^
of misschien presteert deze kaart wel (nog) beter..?
(ben niet helemaal op de hoogte, maar dat is nog niet bekend dacht ik..)
"Veel" mensen een 5000? Ja, er zijn er aardig wat verkocht, maar op het totale plaatje maken die paar miljoen niks uit. De laatste Steam hardware survey (feb 2010) had maar 1 procent van de gebruikers een 5800 kaart. Meer dan genoeg mensen nog over die de komende tijd een kaart willen kopen dus.
Veel mensen willen er een maar de meeste hardware van 1-2 jaar geleden kan nog prima meekomen op 1680 x1050 en vaak ook wel op 1900 x1200...
Ik dus.
Ik heb al jaren een 8800GTS 512 in SLI en wachtte nog steeds tot nVidia de DX 11 kaarten zou uitbrengen.
Fanboy idd want heb ook de Coolermaster CM 690 nVidia edition en daar gaat zeker geen ATI in. ;)

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 2 maart 2010 20:23]

Beste Sunbeam-tech, hier 2 kaartjes voor je.

... ow...
Nou dan niet ;)
achja, wie koopt uberhaubt de duurste / sneltse kaart? Na een maand is er alweer een snellere.

Ik game nog met 2x 4870 en er is geen 1 game die ik niet in 1920x1200 kan spelen.
Eind afrekening al binnen gehad ? :P
Hoop niet dat die kasten echt hermetisch zijn, want met 0 airflow zal het allemaal wel warm worden daar! =P..
5000 stuks mondiaal ?
Worden die chips met de hand ge-etst of zo ?
"Een mondiale oplage van 5000 exemplaren" Oei, heeft dit te maken met de lage opbrengst? Of willen ze hier een beetje exclusiviteit creŽren?
Exclusiviteit kan NVidia zich op dit moment absoluut niet veroorloven. De vorige generatie is (economisch gezien) geflopt... en ze moeten nu wel met een nieuwe kaart komen.

Lijkt er dus inderdaad op ze grote yield problemen hebben... 5000 stuks is nauwelijks genoeg om de review sites van kaarten te voorzien. Bijna een paper-launch.
nou dat valt behoorlijk mee hoor, ze hebben genoeg verkocht, alleen ze waren te duur, behoorlijke prestatie tegenvallers, rebrand verhaal wat niet meehielp. Tel daarbij de x miljoenen claim van amd die ze moesten betalen en ja dan zitten ze wel in een minder goede positie.
Maar ik denk dat er meer gtx kaarten in pc's zitten dan ati 57xx 58xxx kaarten.
6 + 8 pin power connectors voor een single chip GPU? gaat deze kaart dan net als de 5890 300watt moeten hebben?
Vroeg ik me ook af. Tevens weet ik niet eens of mijn voeding wel een 8-pins PCI-E-connector heeft. Hij heeft wel 2 6-pins PCI-E-aansluitingen (Deze 420W is sowieso niet krachtig genoeg voor een dergelijke kaart denk ik.)

Lijkt me handiger om twee dezelfde connectors te hebben, eerlijk gezegd... of zelfs gewoon 2 molex-stekkers, als dat mogelijk zou zijn.
een 600 watt voeding gaat nvidia aanbevelen met 42A op de 12 volt lijn
Die koeler is de standaard windtunnel koeler van Nvidia met wat heatpipes.
Dezelfde koeler dus bijna als ze op de GTX200 series gebruiken. Denk dat deze kaart ongeveer even veel gaat gebruiken als de GTX280, echt niet 2x zo veel. Zal je met je 450watt voeding echt wel toekunnen als je een 8 pin PCI-E connector hebt.
pci-express slot = 75W
6pin = 75W
8pin = 150W

Lijkt dus 300 ja. Max wat ze mogen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 2 maart 2010 18:56]

een GTX285 heeft al 2x 6pins, dus zo veel extra is het niet, en het is een nieuw topmodel hŤ :).

@ Rizon:
6pin = 75W
8pin = 150W
heb je daar linkje van? Ik zou denken dat 6 pins 3/4de kan leveren van 8 pins (8 pins 100W dus).
Ik heb t ook nooit logisch gevonden maar het is wel zo:
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html
tegen het eind van de pagina
The older 6 pin version officially provides a maximum of 75 watts (although unofficially it can usually provide much more) whereas the new 8 pin version provides a maximum of 150 watts.
vergeet de 75 watt van de pci-e niet he ;) das dus bij elkaar 2x 75 en 150 W dus ong 300watt totaal. Zal wel wat meevallen maar beter iets over dan net te weinig.
Lijkt mee te vallen met de lengte, of hebben ze daarom de aansluiting afgeplakt? Dat je dat niet kunt schatten??

5000 stuks, 'in eerste instantie'. Ik ben heel benieuwd wat ze daar precies mee bedoelen maar ik vrees het ergste. Toen er van de 5000 serie wereldwijd een miljoen verkocht waren was hij nog amper te krijgen bij de winkels. 5000 klinkt dan toch als een paperlaunch. Maar goed, allemaal specualatie, misschien hebben ze er elke week een 100.000 achteraan ter beschikking.

Laten we het hopen, het wordt tijd dat ATI eens concurrentie krijgt. Maar ik ben bang dat het rode kamp nog volop speling heeft met hun prijs, dat ze vrolijk 100$ van de prijs af kunnen halen en nog winst maken. (Exact zo gebeurd met de 4000 serie). Dan komt Nvidia (opnieuw) in de problemen. We zullen het maar afwachten.

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 2 maart 2010 17:33]

Ikke, bijvoorbeeld, ben altijd al Nvidia gebruiker geweest, heb nu al een flinke tijd 2 GTX280's in SLI, en wil wel weer eens wat nieuws, ik ben benieuwd naar de prestaties.