Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties, 35.562 views •

Syabas heeft een variant op zijn populaire Popcorn Hour ontsluierd. De Popbox krijgt onder meer een uitgebreider grafische interface dan zijn voorganger, maar de speler is meer op internet gericht en kan geen harddisk huisvesten.

Syabas demonstreert zijn komende mediaspeler op de CES in Las Vegas. De Popbox is een stuk kleiner dan de Popcorn Hour, onder meer omdat er geen mogelijkheid is een harde schijf toe te voegen. Ook zijn de functies om de speler als server te laten fungeren en binnen een thuisnetwerk media te streamen niet aanwezig en kan de speler zijn werk zonder fan doen. Onder de motorkap is er verder niet veel veranderd. Net als de Popcorn Hour bevat de speler de Sigma Designs SMP8643-system-on-chip en 512MB ddr2-geheugen. Een additionele 2GB is aanwezig in de vorm van een sd-kaart, die in de bijbehorende sleuf wordt geschoven.

Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox

De overige interfaces zijn voor hdmi 1.3a, component-video, analoog audio, s/pdif en 10/100-ethernet, terwijl er ook twee usb 2.0-poorten aanwezig zijn. De Popbox ondersteunt 1080p-weergave met een maximale bitrate van 100Mbps, en net als de Popcorn Hour kan de speler een groot aantal video-, audio-, ondertiteling- en foto-formaten weergeven. Op streaming-gebied kan de Popbox overweg met de standaarden smb, Bonjour, dlna en wm-drm.

Syabas heeft de grafische interface een flinke opknapbeurt gegeven bij de Popbox. Onder andere toont de interface veel meer thumbnails bij af te spelen items. Daarnaast is de functionaliteit Infopops toegevoegd, die de gebruiker weersinformatie en informatie uit Twitter-feeds kan geven als hij de videoweergave op pauze zet. Ook het applicatieplatform Popapps is uitgebreid en ondersteunt nu onder andere Flash, Java en Quicktime, terwijl de apps nu ook lokaal kunnen opslaan. Standaard zijn er apps voor Facebook, Twitter, Netflix, Shoutcast en IMDB aanwezig, maar YouTube ontbreekt. De Popbox zou in maart op de markt moeten komen, volgens DeviceGuru, en dan een adviesprijs van 130 dollar opgeplakt krijgen.

Update: De speler komt vooralsnog niet naar Nederland en Syabas zal de nieuwe interface ook beschikbaar stellen voor gebruik op de Popcorn Hour.

Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox Syabas Popbox

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060106+182+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ook zijn de server-functies om media over een thuisnetwerk te streamen niet aanwezig
Op streaming-gebied kan de Popbox overweg met de standaarden smb, Bonjour, dlna en wm-drm.
Snap ik dit nou niet goed, of is het een foutje?

Verder vraag ik me af wanneer je niet kan streamen, wat dit ding dan precies voor waarde heeft. Is hij dan afhankelijk van online videodiensten (Youtube, Netflix, Hulu)?

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 4 januari 2010 13:48]

Dat viel mij ook al op, maar ik heb het idee dat hij dus alleen van internet af kan streamen. En dan worden die formaten streaming standaarden ondersteunt.

Vanaf het thuisnetwerk zal dus niet mogelijk zijn, zoals ik het begrijp.

*edit.
Oooohhhh.... *shame*
Ook zijn de server-functies om media over een thuisnetwerk te streamen niet aanwezig
Als client vanaf je pc halen zal dus wel lukken. In dat geval, een mooi prijsje :)

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 4 januari 2010 13:54]

Omdat de vorige versie zelf ook een harddisk had, kon hij media streamen naar andere spelers. Deze functie is samen met de harddisk komen te vervangen.


Het zelf afspelen van streams kan hij nog steeds. (bijv: vanaf je pc naar deze popbox).
smb, bonjour enz zijn geen formaten maar streaming standaarden
smb en bonjour zijn geen streaming standaarden,
maar de netwerkprotocollen om bestanden te delen
van respectievelijk microsoft en apple.

Alleen van internet streamen ? Dat dacht ik niet, dlna is speciaal ontwikkeld
voor het gemakkelijk uitwisselen van media over het thuisnetwerk (en zeker niet over het internet).
samba is niet van microsoft.....
maar ik heb het idee dat hij dus alleen van internet af kan streamen.
Ik vraag me dan af of dat alleen van vaste adressen zal zijn anders zijn er altijd nog oplossingen als TVersity.
Hier staat volgens mij dat het aanbieden van een stream niet meer kan. Het apparaat kan nog wel streams lezen.
Popbox kan overweg met deze standaarden om over het netwerk van een andere computer te streamen.

Anders zou het apparaat niets kunnen afspelen :)
Server functies..... als in hij kan niet dienen om streams te leveren aan andere apparaten. Hij kan wel content van je netwerk afspelen.
Is het niet zo dat je niet vanaf de PB kan streamen? Streamen naar de box lijkt me nogal essentiele functionaliteit voor een NMT product.
Even verder gelezen en dat klopt inderdaad.

Dit ding moet je dan ook vooral zien om via netflix dvd's te kijken. Dat is het enige handige wat ik erin zie
Eh.....je kunt dat ding dus puur gebruiken om spul af te spelen en niet om te streamen vanaf de Popcorn naar een ander device, maar ja..er zit ook geen harddisk in...dus of dat gemis nu zo groot is vraag ik me af :)

Super apparaat...kan mooi spul streamen vanaf een 'centrale" (lees : Windows Home) Server....
op het plaatje zie ik een netwerk-poort, die is er toch niet voor jan lul?? :?
zoiets als dat je met het internet verbonden moet zijn?
10/100-ethernet ... waarom niet hoger? het kon bij de c200 toch ook? :?


edit:


Het gaat allemaal wel...maar wel NET O-)

[Reactie gewijzigd door joey129 op 4 januari 2010 14:13]

Omdat je internet over het algemeen toch niet sneller gaat als 100 mbit / sec ?

*edit,

Ik ging ervan uit dat de streaming functie niet aanwezig was voor over het netwerk ( zie hierboven ).

En tjah, dat is een veel gehoorde "klacht" hier op Tweakers. Dat ze maar tot 100mbit gaan. Maar blijkbaar is het voldoende, en is de vraag naar sneller niet groot genoeg. Anders hadden ze het inmiddels wel eens standaard geïmplementeerd toch?

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 4 januari 2010 13:57]

Maar misschien je thuisnetwerk wel?
Dus? Aangezien het apparaat geen HD heeft, en je voor streaming geen hogere snelheden nodig hebt, heb je niets aan die hogere snelheden lijkt mij.
Het artikel zegt:
De Popbox ondersteunt 1080p-weergave met een maximale bitrate van 100Mbps
Euhm... hoe wil je dat doen over een netwerk van 100Mbit?
Dan mag je geen enkele hickup hebben, of je krijgt al stotteringen, lijkt mij.
En dan houd ik nog geeneens rekening met de nodige overhead.

Een hoger snelheid lijkt me dus juist wel gewenst.

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 4 januari 2010 14:04]

Dan mag je geen enkele hickup hebben, of je krijgt al stotteringen, lijkt mij.
100Mbit is theoretisch. Het is namelijk onzinnig. Bij h.264 is 20Mbit al uitmuntend, 40Mbit (tevens de max voor Blu-ray uit mijn hoofd) is imho al overkill. 100Mbit is dan dus nog eens 2,5x zoveel. Een HD-zender op de satelliet is vaak maar zo'n 10Mbit en die zien er ook al prima uit.

Het slaat gewoon als een tang op een varken. Je zou 100Mbit MPEG2 kunnen pakken maar dat slaat ook nergens op (lijkt me wel een diskspacevreter). Dat zal je ook nergens "in het wild" vinden. En dat apparaat is toch tot 1080p beperkt dus voor hogere resoluties hoeft het ook niet.

Komt nog bij dat die Sigma chip ook z'n beperkingen kan hebben voor het decoderen van h.264. Vermoedelijk zal deze meer dan 40Mbit niet kunnen decoderen omdat je dat toch nooit tegen zal komen "in het wild", dus meer aankunnen zou de chip alleen maar onnodig duurder maken. Voor sommige andere codecs zou het in theorie wellicht kunnen maar het blijft gewoon onzinnig.

Enige wat ik me kan verzinnen waar je die 100Mbit mee vol kan trekken is een of andere lossless video, SD of HD. Huffyuv ofzo. Maar wees eens eerlijk, hoeveel lossless videos heb jij op je harde schijf staan? Lossless gebruik je normaal alleen in bepaalde gevallen als tussenstap bij het bewerken van video.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 4 januari 2010 14:33]

Inderdaad 100 Mbit is meer dan genoeg voor de huidige video standaarden.
Lossless wordt voor afspelen niet of nauwelijks gebruikt.
Misschien dat de chip die er in zit toch niet sneller dan 100Mbit trekt.
De network-link maakt niet zo gek veel uit.

De SMP8643 chip haalt , zelfs over een gigabit netwerk, nog maar ~100 mbit.
Via een disk op de USB poort misschien?
Maar je hebt geen hogere snelheden nodig om media te streamen.
De klacht is eerder, dat er (dus) geen Jumbo frames ondersteund worden. Je kan hem dus niet zondermeer in je Gigabit netwerkje hangen.
En da's niet meer van deze tijd.
10/100 is gewoon te weinig. HEb daar thuis al tegenop gelopen.
Omdat deze chip waarschijnlijk een fractie goedkoper is dan een 1Gb en sneller niet nodig is.
Ik heb het idee dat je met dit soort oplossingen al heel snel tegen tekortkomingen aan gaat lopen en meer wilt. Ik ken verscheidene mensen met ongeveer een gelijkwaardige oplossing, of een mediatank oplossing en die lopen ook constant tegen beperkingen aan.

Ik begrijp dat er een gat opgevuld moet worden wat betreft goedkope media center oplossingen maar of dit soort apparaten het antwoord zijn vraag ik me af.

Wil je het goed doen, investeer dan gewoon gelijk 5/600 euro in een HTPC dan ben je in één keer klaar.
Ik heb inmiddels bijna 3 jaar de popcornhour A100 in huis staan, destijds als early adopter gekocht. Heb nog steeds geen tekortkomingen waarvan ik denk: Daarom zou ik iets anders kopen. Sterker nog ik overweeg nu deze nieuwe box voor mn slaapkamer, aangezien ik inde huidge alle HDD gerelateerde dingen niet gebruik (HDD is er inmiddels ook al een jaar uit). Ik gebruik hem puur om vanaf mn nas te streamen, niks meer niks minder. Dat zal de nieuwe dus ook moeten gaan doen. Al dat internetspeelgoed is leuk voor 1 keer, maar dan pak ik mn laptop wel. Dat doe je toch niet op de tv...
Het kan best gezellig zijn om beneden op de bank met de afstandsbediening je favorieten van youtube te bekijken met wat maatjes.

Dan krijg je van die momenten als 'aaaahh deze is cool' en 'jaaa die ken ik ook' zonder dat je je laptop moet pakken, de hdmi kabel moet aansluiten, de geluidskabel met je boxen moet verbinden etc. etc.
Youtube is sowieso niet mijn ding en heb daar al helemaal geen favorieten. Kijk af en toe een filmpje als ik dat toegestuurd krijg, dus dat is voor mij inet echt heel erg van toepassing.

Enige feature die ik graag nog keer in zo'n box terug zou zien is toch een basic webbrowser oid om ff je mail te checken of zulk soort dingen (maar dan wel met wireless tobo support natuurlijk ;-)) Maar dan ga je al snel richting een Atom PC'tje en dat wil juist niet omdat ik dan weer zelf met software moet gaan zitten prutsen.
Hmm majah kan handig zijn alleen ontvang ik al mijn mail ook al op me mobiele telefoon. Ik wil het graag bij me pc en mobiel houden dat zijn meer dan genoeg apparaten op mail op te lezen.

Functies die nog meer leuk zijn als online functionaliteit is de apple movie trailers (erg leuk om eens te kijken wat je allemaal zou kunnen kopen of in de bios zou kunnen zien) last.fm is ook erg leuk, het bied vaak muziek aan wat je zelf ook echt leuk vind, vind je het niks dan keur je het af en zal het muziekje nooit meer spelen (wel betaald maar ach je moet toch ergens voor betalen).

Dan is daarnaast nu.nl misschien een leuke en zo kan ik nog wel even door gaan. Er zijn zat online mogelijkheden die wel de moeite waard zijn om gemakkelijk op een tv te tonen.
Wil je het goed doen, investeer dan gewoon gelijk 5/600 euro in een HTPC dan ben je in één keer klaar.
Voor 300-400 euro kan je al een fatsoenlijke, zuinige media center met een fatsoenlijke kast in elkaar zetten welke hardwarematig H.264 en VC1 kan decoderen. Het zou geen eerlijke vergelijking zijn om een HTPC welke kan opnemen te vergelijken met een PCH op prijsgebied.
Eindelijk een mediaplayer waar ik van kan zeggen dat het er goed uit ziet.

Ik vond altijd het hoge ' word perfect 6 gehalte' in de mediaplayers een groot nadeel. XBMC was met zijn fan-art een stap in de goede richting en de popbox gooit hier imho nog een schepje bovenop.

Vooral leuk dat er een optie voor latest toegevoegd bij zit. Zo hoef je je nieuw gedownloade films nooit over het hoofd te zien!
Ik moet nog maar zien of het menu automatisch gebouwd wordt, zoals XBMC dat doet. Er bestaan al oplossingen voor nmt's die een heel menu met fanart bouwen, echter moeten die elke keer een hele nieuwe website genereren en uploaden naar de nmt.

Ik vraag me overigens af waarom fanart en scrapers van XBMC alleen maar 'een stap in de goede richting' is. Wat zou je nog meer willen zien?
Ik moet nog maar zien of het menu automatisch gebouwd wordt, zoals XBMC dat doet. Er bestaan al oplossingen voor nmt's die een heel menu met fanart bouwen, echter moeten die elke keer een hele nieuwe website genereren en uploaden naar de nmt.
Ooit wel eens naar NMTServer gekeken? Draait op een computer en genereert dynamisch het gewenste menu. Via een ingebouwde webserver wordt dit aan de PCH gepresenteerd. Beschikbare films kunnen via dat menu afgespeeld worden via SMB/CIFS of NFS. Voor de Popbox kan dit menu ook handig zijn, omdat het idee daar toch achter is dat je ergens een server hebt staan om al je eigen muziek en films te streamen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 januari 2010 21:05]

maar dan moet er alsnog een PC aanstaan. Ik heb niet voor niks een NAS en een popcornhour gekocht ;-)
maar dan moet er alsnog een PC aanstaan. Ik heb niet voor niks een NAS en een popcornhour gekocht ;-)
En hierom is het slimmer om een (zuinige) PC te gebruiken als NAS in plaats van een appliance, wanneer meer lage prioriteit functionaliteit gewenst is.
Zijn er zuinige PC's die slechts 4 watt gebruiken? En bij aanpsinnen van de HDD's 20?
Sorry voor de verlate feedback.

Een groot nadeel aan xbmc vind ik de moeilijkheidsfactor voor de minder slimme mensen onder ons.

Ik bedoel google is your best friend, maar zonder dat had ik mijn media center afstandsbediening niet aan de praat gekregen met xbmc onder windows. Dat zou ik dus beter willen zien, meer 'out of the box' compatibiliteit.

Ik hoor de meeste denken, dan moet je gewoon xbmc live installeren, maar ook hier werkt je afstandsbediening niet zoals je het graag gezien had. Hier ben je ook aangewezen op het configureren van de toetsen op je afstandsbediening.

Daarnaast had ik zelf wat problemen met de afspeel mogelijkheden van 1080p films. In media center werkte dit probleemloos en in XBMC had ik daar problemen mee waaronder veel frame drops. Ik vind het dan ook jammer dat je ook in XBMC dan weer moet kiezen voor een externe speler.

Dat is dus mijn laatste punt van kritiek op XMBC je moet het teveel tweaken eer het een mooi product is. Nadat je dat gedaan heb is er opzich niets mis mee. Ik zou graag een mediaspeler zien die direct alles goed doet en ik verwacht dat deze popcorn hour dat zeker gaat doen.

edit :

Zojuist zie ik dat er met de kerst een nieuwe xbmc is uitgegeven. Ik zie dat er een hoop van bovenstaande problemen opgelost zouden moeten zijn. Ik ga het zeker weer uitproberen aangezien ik nog steeds op zoek ben naar een goede betrouwbare mediaplayer.

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 4 januari 2010 23:05]

Wel jammer dat ze Youtube eruit hebben gehaald, verder ziet er er gelikt uit.
Youtube wordt toch binnenkort gecanceld bij alle huidige mediaplayers, dus zou ook niet zoveel nut hebben.

nieuws: 'Google wil YouTube niet langer op mediaspelers zoals de Popcorn Hour'

[Reactie gewijzigd door bjorntje424 op 4 januari 2010 17:19]

Ah ok, dat wist ik niet. Volgens mij werkt het op mijn A100 nog altijd. Nou ja, is ook niet de hoofd functionaliteit wat mij betreft.
Volgens mij is het punt dat Google licentie geld wil zien voor het gebruik van Youtube op de mediaspelers.
Google moet natuurlijk de film en muziek industrie betalen voor alle rechten van de media die mensen op Youtube zetten en daar willlen ze dmv licentiegeld natuurlijk wat van terug zien. (Die wij straks indirect met aanschaf van een mediaspeler weer betalen...)

Volgens mij is dmv een Webservice Youtubelite nog wel Youtube te bekijken op een NMT.
Dat streamen naar dit soort apparaten heeft nog wel eens stevig computertje nodig. Bovendien duurt het openen van een Quicktime movie zo'n 5-10 secondes omdat ie eerst een buffer op moet bouwen.

En vooruit spoelen is er dan ook niet echt bij.

Nee, geef mij maar 'HDMI over Cat5' en dan direct het originele bestand van de computer zien die anders getranscodeerd werd (besturing via bluetooth toetsenbord en muis).

@Civilian321, die a.b. van het toetsenbord is hoogst onpraktisch :-(

[Reactie gewijzigd door Mr. Aldi op 4 januari 2010 14:00]

Dit apparaat speelt gewoon je media af van een SMB share i.p.v. een lokale schijf. Het enige wat je dus nodig hebt is een NAS om je media op te zetten i.p.v. de interne harddisk die de C-200 heeft.

Dit apparaat is bijna identiek aan de C200, met wat extra internet mogelijkheden (maar die zullen ook wel op de C200 komen tegen die tijd) en zonder de mogelijkheid voor interne opslag (hd/blu-ray). Dus, geen schokkend nieuws inderdaad.
Ah, als er van een share afgespeeld wordt scheelt dat natuurlijk wel weer. Dan is het slechts nog afhankelijk van de ondersteunde codecs of afspelen van een computer makkelijker is of niet.
Bij de popcorn hour is het inmiddels wel bekend dat het vrijwel alle media af speelt zonder problemen :)

Dat maakt het dan ook een van de betere spelers.
Als er onder de motorkap toch weinig is veranderd, mag Syabas van mij deze UI ook wel naar de A100/A110 "porten" :D

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 4 januari 2010 13:55]

Deze speler bevat de SMP8643 chip, en kan je zien als een afstammeling van de C200.

Onder de motorkap is er dus een significant verschil met de a100\a110.
nah.. de GUI naar de C200 brengen mag ook :)
Hij ziet er gelikter uit dan de standaard GUI van de c200 (al is die al wel wat verbeterd sinds de oude)
mooie toestelletje en prijs, jammer dat ze geen plaats voorzien hebben voor een 2,5" hdd, moet je weer gaan werken met internetstreams of een externe hdd
CES: Popbox als opvolger van de Popcorn Hour voorgesteld
Geen hdd, dus hoezo opvolger.

Ik denk dat het meer een uitbreiding van het gamma naar onderen is om te kunnen concureren met media players zoals de AC Ryan of de WD media player.

[Reactie gewijzigd door G-bird op 4 januari 2010 14:08]

Ook geen mogelijkheid om een dvd-/bluray brander in te bouwen... Dat kan bij de PH C200 ook.
Dit noem ik niet echt een opvolger. Het is meer een gewoone internet media speler. Ook een beetje raar dat hij geen media van een HD / NAS kan af spelen
Er staat dat hij het niet kan streamen als server, niet dat hij het niet zou kunnen als client. Dat zou het tot een waardeloos ding maken. ;)

Ik zie geen meerwaarde ten opzichte van veel goedkopere alternatieven, deze prijs lijkt me vooralsnog te hoog (maar het is een adviesprijs). Al ziet het doosje er wel leuk uit.
Is natuurlijk leuk dat het er leuk uit ziet, maar het moet ook leuk werken. Ik kan niet echt warmlopen voor dit product. Ik zou nog eerder voor de C200 gaan. Maar die vind ik relatief genomen te duur.
Ik mag hopen dat dat POPBOX logo een sticker is. Dat ziet er toch niet uit.
Volgens mij is het allemaal nog artist-impression wat je hierboven zien. Geen foto's dus.