Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft begint met verkoop Windows 7

Door Dimitri Reijerman, donderdag 22 oktober 2009 11:02, views: 51.196

Microsoft heeft donderdag Windows 7 geïntroduceerd. Het nieuwe OS is inmiddels in de winkels gelegd en wordt sinds deze week al op nieuwe pc's meegeleverd. Microsoft hoopt met Windows 7 het geplaagde Vista snel te doen vergeten.

Windows 7 komt in minder smaken dan Vista op de markt: zes in totaal. In de winkel zal de keuze beperkt zijn tot de Home Premium-, Professional- en Ultimate-uitvoeringen voor respectievelijk thuisgebruikers, zakelijke gebruikers en veeleisende consumenten. Windows 7 Starter bevat alleen basisfunctionaliteit en ligt in Nederland en België niet los in de winkels. Deze versie zal vooral op netbooks te vinden zijn, terwijl de Home Basic-versie door oem's op goedkope laptops en instap-pc's geplaatst kan worden. De Enterprise-uitvoering van Windows 7 zal uitsluitend aan grote bedrijven worden geleverd en bevat tools die onder andere het op afstand inloggen op bedrijfsnetwerken moeten vergemakkelijken.

Gebruikers die willen upgraden naar Windows 7 kunnen hun data alleen behouden als zij dezelfde uitvoering van Windows Vista installeren. Behoud van data voor XP-gebruikers die willen upgraden is niet mogelijk. Gebruikers die vanaf XP upgraden naar Windows 7 of een andere uitvoering installeren dan zij van Vista in gebruik hadden, moeten noodgedwongen een schone installatie uitvoeren. Dit geldt ook voor gebruikers die van de 64bit-versie van Vista overstappen naar de 32bits uitvoering van Windows 7.

Met de release van Windows 7 hoopt Microsoft niet langer continu te worden herinnerd aan het bijna drie jaar oude Vista. Deze voorloper van Windows 7 kreeg veel kritiek van zowel consumenten als de zakelijke markt. Gebruikers klaagden over een gebrekkige hardware-ondersteuning, een probleem dat pas na twee servicepacks grotendeels was verholpen.

Daarnaast kwalificeerden veel gebruikers Vista als 'zwaar' en 'log', en het OS presteerde op oudere hardware maar matig. Windows 7 zou deze problemen niet langer hebben, stelt Microsoft. Het nieuwe OS zou niet alleen stabieler en eenvoudiger in het gebruik zijn, ook zijn er geen fundamentele wijzigingen doorgevoerd in het drivermodel. Hierdoor zouden er aanzienlijk minder problemen met hardware moeten voorkomen.

Volgende 11:58 Sid Meier brengt Civilization naar Facebook
Vorige 11:01 Screenshots Painkiller Resurrection
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

niet meer echt nieuw voor me, maar ben wel blij dat ie er is ;) gebruik m al een hele tijd en wil op dit moment niets anders meer!

same! Ik ben 't echt iedereen aan 't aanraden..

Ik kan niemand aanraden om win7 te kopen op een bestaande pc, omdat een upgrade nog steeds veel geld kost.

Echter voor nieuwe pc's vind ik het zeker de moeite waard. Het is een goed os, (eigenlijk was vista dat ook, maar door wat negative publiciteit is dat nooit van de grond gekomen).

Alles (lijkt) te werken, nou ja dat doet het op mijn RC versie. Binnekort een nieuwe pc, met daarbij win7.

Ik kan niemand aanraden om win7 te kopen op een bestaande pc, omdat een upgrade nog steeds veel geld kost.
Ben benieuwd of je bij Win7 hetzelfde trucje uit kunt halen als bij Vista SP1: een upgrade versie kopen voor een clean install. Bij Vista krijg je nl. een waarschuwing als je de upgrade wilt installeren zonder voorgaande win install maar die kun je negeren en als trial installeren. Daarna doe je de installatie nog een keer, maar dan over de vorige upgrade-installatie heen en dan kun je hem normaal activeren.

Het mooiste is: dit is nog legaal ook, mits je een vorige Windows versie in je bezit hebt. Voor meer info klik hier.

[Reactie gewijzigd door Kurgan op donderdag 22 oktober 2009 12:12]


Het moet zowiezo mogelijk zijn, het kan niet dat je bij een format altijd eerst je oude windows moet installeren om daarna onmiddelijk een upgrade door te voeren.

Als je XP hebt moet je sowieso een clean install doen met je upgrade versie

Ik meen me te herinneren dat het bij Windows 98 (ofzo) al zo was dat je een upgrade versie als clean install kon doen. De enige vereiste was dan dat je op een zeker moment tijdens de installatie even je originele Windows 95 CD in de CDROM speler moest doen bij wijze van check.

Is zo'n mogelijkheid in Windows 7 ook aanwezig, of moet je persé een Windows XP/Vista installatie hebben?

Als je kinderen hebt kun je anders voor weinig geld via surfspot upgraden

Dan kan je hem beter downloaden want dat is net zo illegaal maar wel helemaal gratis. Surfspot is er voor een bepaalde doelgroep en als je daar niet bijhoort dan is je licentie niet valide.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op donderdag 22 oktober 2009 13:16]


Volgens mij gaat het de meeste mensen niet om een legale of illegale versie, maar willen ze door de Windows Update server als genuine gezien worden ;)

Dat is volgens mij niet waar. Zie de website van Microsoft over de studentenlicentie:
Studentenlicentie
Via Student Licence kunnen ouders, studerende jongeren vanaf 5 jaar en docenten bepaalde Microsoft-producten met een aanzienlijke studentenkorting kopen.
Surfspot zegt zelf dit:
De via SURFspot.nl bestelde producten mogen uitsluitend gebruikt worden wanneer je als student of medewerker aan een (onderwijs)instelling verbonden bent.
Wanneer je niet langer studeert aan of werkzaam bent voor een (onderwijs)instelling kun je dus niet meer van de via SURFspot.nl aangeschafte software gebruikmaken en dien je deze van je computer te verwijderen.

De via onze website aangeschafte software mag dus nooit voor commerciële doeleinden gebruikt worden.

Een uitzondering hierop betreffen de producten van de volgende aanbieders:
- Microsoft (alleen voor toepassing voor studenten)
- Adobe
- Quark

De producten van bovengenoemde softwareaanbieders kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit betekent dat je ook nadat je bijvoorbeeld afgestudeerd bent van de via SURFspot.nl bestelde producten van deze aanbieders gebruik mag blijven maken.

Kan allemaal zijn maar de Genuine controle zit ze gewoon als echt en niet als illegaal dus dat maakt het verschil voor velen. Zo'n controle ziet echt niet wie er achter de pc zit. Dat je in sommige gevallen op papier verkeerd bezig bent is een ander verhaal.

Daarnaast is Windows dus wel legaal voor ouders en blijft legaal, ook als de kinderen klaar met studeren zijn.

Ik kon de officieele versie van 7 al draaien doordat mijn vader bij HP werkt. Alles doet het gewoon zonder problemen :)

Ik heb Windows 7 HP US Upgrade zojuist min of meer clean geïnstalleerd: geboot vanaf USB-stick op een PC die al Vista draaide maar de Vista-partitie vanuit de installer verwijderd.

Ik ben het er niet mee eens dat Windows 7 duur is: een upgrade-versie Home-Premium kost je ongeveer €90, dat vind ik best schappelijk.

Veels te duur. Ze hebben geld zat.

dus jij vind ook normaal dat alle klanten van de DSB bank die meer dan 100.000 euro daar hadden staan maar maximaal 100.000 euro misschien terug zullen zien??

de prijzen hebben me verbaasd, ik verwachtte hogere prijzen

[Reactie gewijzigd door WPN op donderdag 22 oktober 2009 23:53]


Die vergelijking slaat echt als tang op dirk :D

"vergelijking" slaat op "ze hebben geld zat"

de mensen die meer dan een ton hebben hadden op die bank hadden ook geld zat
wat jaaoie17 zegt is dat die mensen geld zat hebben en het dus niet erg hoeven te vinden dat zo nog maar een ton terug krijgen ze hebben immers nog steeds geld zat

De upgrade prijzen zijn ook ronduit belachelijk inderdaad.
Ik heb b.v. een Vista Ultimate Retail, als ik nu een upgrade naar Windows 7 Ultimate wil moet ik voor de upgrade bijna net zoveel betalen als voor de retail versie van Windows 7 Ultimate.....

Zwaar belachelijk en smerig van Microsoft!
Ik koop altijd netjes al mijn zooi origineel, maar krijg nu wel een beetje een ik voel me genaaid gevoel hierdoor..

Als jij een nieuwe auto koopt en je wil daarna weer een nieuwe krijg je ook geen korting hoor :) Niets belachelijk of smerig.. gewoon erg normale marketing!

Sorry maar je vergelijking met een auto slaat daadwerkelijk nergens op...

Microsoft in dit geval bied zelf een upgrade versie aan naar windows 7 en geeft nu zelf aan dat Vista een slecht besturingssysteem is. Ik heb Vista 64 bit nu ongeveer 1 jaar in bezit origineel Retail laat het eens hooguit 10 maanden zijn.

Als ik een auto koop, waar blijkt dat er een productiefout in zit, dan dient dit hersteld te worden door de fabrikant. Dit geld tot zeker 3 jaar na aankoop van het product mits deze als nieuw gekocht is!

Je mag dan toch verwachten van een microsoft dat ze een beetje meer hun bestaande retail klanten tegemoet komen met de upgrade prijzen......

Je kan natuurlijk ook gewoon een OEM versie kopen....
Officieel mag dit natuurlijk niet, maar MS komt echt niet bij je thuis kijken of je een bonnetje voor een stukje hardware hebt...

Officieel mag dat dus wel, sinds 4 jaar is het aanschaffen van OEM-versies toegestaan, zonder dat je daar hardware bij hoeft aan te schaffen.

Het is een goed os, (eigenlijk was vista dat ook, maar door wat negative publiciteit is dat nooit van de grond gekomen)
Je moet wel de causaliteit op volgorde houden: eerst was werd het waardeloze Vista gelanceerd en daarna begon de negatieve publiciteit en toen de neergang. Het is dus tegen beter weten in door microsoft opgedrongen en vervolgens werd door microsoft zelf de uitrol afgeraden

Dit was ook heel het marketing idee van Microsoft.
Omdat Vista best wel een fail is en in het begin van de release Vista als geweldig en beter dan dit kan niet werd aangekondigd door Microsoft.
Hierdoor is het imago van Microsoft flink beschadigd, daarom heeft Microsoft deze keer gekozen om de marketing/promotie van Windows 7 anders aan te pakken.
Ze hopen meer op mond op mond reclame dan zelf Windows 7 te promoten.
Uiteraard bespaart dit hun ook de nodige kosten.
En ik heb zo gevoel dat ze het aardig goed afgaat.

Sterker nog: Microsoft heeft nu juist belang bij het afkraken van Vista, dat werkt namelijk de wens tot een upgrade naar W7 in de hand....

ze doen het zelf nu ook

dus ze geven toe dat ze een slecht product voor een veel te dure prijs hebben verkocht? je moet maar lef hebben.

ontopic. windows 7 is beter. maar ze zijn er nog niet. wacht toch maar de eerste service pack af. het is nog steeds microsoft.... (en ja, zelfs xp was wachten op eerste SP)

Daarbij lijkt Windows 7 ook nog eens een tientje goedkoper te zijn dan een vergelijkbare vista licentie (OEM tenminste).

@decape
Nee dat heeft microsoft nooit gzegt.
Wat ze wel hebben toegegeven is dat Vista te snel op de markt is gezet.
De communicatie was niet goed naar de leveranciers waardoor lang niet alle populaire software vista ondersteunde en veel drivers niet werkte.
Installeer nu maar is winows vista wedden dat je dan niets meer te klagen hebt alle software is alweer geupdate en drivers werken gewoon goed.
(tenzij je met een printer komt van 8 jar geleden.)

Windows 7 is dit een stuk beter aangepakt samen met een groot beta team zijn ze bezig geweest alle oude software en drivers out of the box compatible te maken heb zo snel de link even niet maar het is een flinke lijst.
Je kan zelfs je 12 jaar oude 3com netwerkkaart instaleren met windows 95 drivers en het werkt nog

Tijdens de dealerinfo dagen heeft Microsoft gewoon toegegeven dat het geleerd heeft van haar fouten en dat Vista niet het ideale besturingssysteem was wat men had gewild, gedacht en zelfs gehoopt het was gewoon "geflopt" met alle klachten en negatieve publiciteit als gevolg.

Men heeft tijdens deze Dealerinfo dagen ook aangegeven nu meer naar Windows gebruikers te hebben geluisterd en dankzij de enorm grote run op de beta's en RC's zegt Microsoft nu grotere garanties te kunnen bieden dat het ook beter zal draaien dan Vista ooit heeft gehaald (zelfs met SP2).

Nou,... mensen zouden ook kunnen denken van "Microsoft heeft dit wel vaker gezegd, en wie zegt dat Win7 wel goed is... dat zeiden ze immers ook van Vista"

Mensen die dat hebben meegemaakt bedenken zich 2x voordat ze tot aanschaf overgaan en gaan dan eerst op zoek naar reviews en beoordelingen door gebruikers. Dan komen ze er vanzelf achter dat Microsoft dit keer geen poep praat.

Ik gebruik al 6 maanden Win7 en wil absoluut niet meer terug naar XP, Vista nooit gebruikt omdat ik MS ook niet op zijn woord geloof ;-).

Recent ben ik weer terug gegaan naar XP. Damn dat is een stuk sneller dan windows 7,

Wat voor PC heb jij? Ik heb Win7 niet onaardig draaiend op een P4 1.7GHz met slechts 768MB Ram. Meer RAM zou fijn zijn. Ja, op deze PC draait XP beter, maar vergeleken met Vista op deze PC (test) draait 7 toch echt veel lekkerder!

PC uit het jaar 0? op mijn PC van begin 2008 draait XP toch een stuk minder dan 7

Dit is mijn ervaring ook. Zeven is snel zat op mijn C2D, maar XP is gewoon allemaal net wat zippier. Dat mag dan ook wel gezien de leeftijd.

Het issue is meer dat ik de toegevoegde waarde van 7 nog steeds niet zie. Eye candy laat me vrij koud dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Hoe kan XP in godsnaam snel zijn op een moderne PC? Het snapt de ballen niet van CPU en memory management op alles met meer dan 2 cores en 2GB geheugen. Dit blijkt voor mij omdat XP even snel (of traag, hoe je het wil zeggen) aanvoelt op mijn oude X2 4200+ met 2GB als op mijn Q6600 met 8GB.

Daar komt bij dat Windows 7 inderdaad behoorlijk wat 'eye candy' aan boord heeft, maar ik moet zeggen dat dat best fijn werkt. Vooral de SuperBar (Quicklaunch en je taskbar in 1) is geniaal handig.

En uiteraard hebben we dan nog het bekende verhaaltje over dat nieuwe OS'en meer security bieden en minder lekken hebben, maar dat zal ik je verder maar besparen ;)

Ik ben geen techneut, dus ik weet niet hoe of waarom maar als ik naar game benchmarks kijk dan doet XP niks onder voor 7 of Vista. De desktopervaring is perfect, dat voelt gewoon nat wat beter aan maar dat komt denk ik omdat er minder geinige animaties plaatsvinden. Je zou eens moeten nagaan wat er allemaal voor flashy meuk in Vista en 7 zit. Niet dat dat persé trager is, maar omdat er daadwerkelijk een animatie vasthangt aan iets simpels als een file renamen lijkt er meer tijd overheen te gaan.

Wat security betreft wordt XP nog steeds goed ondersteund, en ik heb er sowieso nooit security issues mee gehad.

Tot slot het standaardisatieverhaal in mijn met PCs overladen omgeving; de wat oudere beestjes draaien allemaal perfect XP maar zijn baggertraag met Vista en 7. Ik vind het fijn om mijn systemen zoveel mogelijk identiek uit te rusten.

Wat een onzin, SP3 is nog in 2008 gekomen en bovendien is XP nog niet zo oud. Het kan prima met al die cores overweg.

XP snapt best van CPU en shit hoor, zoveel is er nou ook weer niet veranderd in die paar jaar.

Meer dan 4 (of eigenlijk 3.2) GB aanspreken zal je met Vista 32 bit trouwens ook niet lukken, daarvoor moet je een 64-bit OS hebben.

Recent ben ik weer terug gegaan naar XP. Damn dat is een stuk sneller dan windows 7,
Ik zou terug gaan naar MS DOS, dat zou nog een stuk sneller moeten gaan.

Mijn ervaring is juist dat Windows 7 sneller en vlotter werkt dan XP met SP3. Dat heb ik ervaren op oude laptops (Dell Latitude CPi, CPx) en Dell desktops uit 2004. En dat geld ook voor veel PC-klonen die ik heb geprobeerd.
Als je geen exotische hardware hebt (soort Chinese kloon zeg maar) dan werkt Windows 7 sneller.

Windows 7 is hier ook sneller dan XP.
Ik vergelijk wel XP 32bit met 7 64bit, maar dat is omdat niet alles lekker wilde draaien op xp 64 bit en alle software die ik gebruik wel prima draait op Windows 7 64bit.

Dit is op een Core2Duo 3,16GHz met 4GB ram.

hahahah winXp sneller?

dan heb jij blijkbaar een brakke pc.. Windows 7 is stabieler. sneller. minder popups (UAC)
en minder storingen...
Ik heb het op de zaak al geinstalleerd en het is echt geweldig.. echter op een oude machine van 5 jaar. adviseer ik maak het op(lees: kapot) en koop bij een nieuwe machine win 7.....

Dan zal je pas zien.. wat windows 7 kan.

XP heeft eigenlijk best wel brakke memory usage... en is irritant met installeren. en updaten..

had xp ook al uac popups? gee, begin dement te worden, herinner me nix

ik heb m nog niet en wil m wel kopen maar kan iemand mij uitleggen waarom ik _niet_ een OEM versie zou kopen? Die zijn namelijk een heel stuk goedkoper..

Ik dacht dat OEM versies alleen bij systemen geleverd mochten worden maar in de pricewatch kan ik ze gewoon bestellen..?

Als je weet dat je geen support nodig hebt van Microsoft (dus je bent een echte tweaker) dan kan je gewoon een OEM versie bestellen. Dat is volgens mij het enige verschil tussen boxed en OEM.

hoeveel support heeft de gemiddelde gebruiker nodig van MICROSOFT? Hoeveel mensen ken jij (niet zijnde systeembeheerders die vragen hebben voor een complete organisatie) die zelf met Microsoft bellen om vragen te stellen over hoe hun Windows werkt, of wat te doen bij een probleem....

Niet helemaal waar. Een OEM versie mag je officieel maar op 1 pc installeren en deze hoort bij deze PC te blijven. Je mag de OEM versie dus niet op een nieuw aangeschafte PC installeren, omdat je daar een aparte OEM versie voor aan zou moeten schaffen.

Daarnaast krijg je geen support op OEM versies van Windows via Microsoft, maar moet dit bij de partij waarbij je de OEM gekocht hebt.

En dat is dus niet de winkel/distributeur waar je je OEM licentie hebt verkregen (bij Office zonder media, Windows 7 weet ik niet), maar bij jezelf aangezien jij dan de systeembouwer bent ;) Officieel dus ook bij nieuwe systemen hoewel het verhaal gaat dat een nieuwe geheugenmodule ook genoeg is ;)

Neen. Dit heeft niets met support te maken.

Een OEM-versie kan enkel geleverd worden bij een volledig nieuw systeem, maar veel winkels lappen deze beperking aan hun laars of leveren een OEM-versie al bij de aankoop van een harde schijf of videokaart.

oem is gekoppeld aan een specifieke machine, mag alleen met een nieuwe pc ( of onderdelen die dit teweegbrengen) gekocht worden, zoals mobo of schijf. veel winkels verkopen ze gewoon los. je krijgt geen support (maar de microsoft support is toch al het betalen niet waard, 3 vragen 0 antwoorden..... zoek het zelf maar op!), en als je pc crashed ben je je licentie kwijt. in de praktijk kan je zo goed als doen wat je wilt...

koppelt MS een oem niet aan het MOBO? Dacht me dat ze te herinneren.

Een OEM-versie kan enkel geleverd worden bij een volledig nieuw systeem
Een OEM versie kan best zonder systeem geleverd worden. Echter vanaf het moment dat de OEM versie wordt geinstalleerd hoort deze bij het systeem. Je kunt deze dan niet op een ander systeem meer installeren. Een OEM install is dus het meest zinvol op een nieuw systeem omdat je er dan het langste mee doet. Als je een oud systeem met een OEM versie upgrade dan heb je er maar kort profijt van.
Een retail versie mag je telkens bij aankoop van nieuwe hardware van je oude hardware afgooien en weer op je nieuwe hardware installeren.

Houdt dit in dat je een retail (theoretisch) op zo veel computers kan (niet mag; kan) installeren als je wil, zonder dat de activatie gaat klagen dat je te vaak geactiveerd hebt?

Voor zover ik weet is het zo dat wanneer je een retail te vaak op verschillende systemen probeert te activeren, dat dit dan op een gegeven moment niet meer lukt via internet en dus zul je het nummer wat je dan te zien krijgt moeten gaan bellen (waarop men met hoge waarschijnlijkheid vragen zal gaan stellen)

Dus in het kort op je vraag: NEE

In Nederland wel helaas.
In Duitsland heeft het hoogste gerechtshof bepaald dat je gewoon een OEM licentie mag gebruiken op een PC en deze ook mag overzetten op een andere PC.
M'n broer heeft het geprobeerd en heeft een licentie gekocht van een HP PC en heeft MS gebeld en de activatie werd vrijgeschakeld.
Er werden geen vragen gesteld.
Je mag in Duitsland gewoon een OEM licentie verkopen (veel bedrijven doen dit als ze een volume license hebben. Ze kopen PC's waar een licentie bij zit en deze verkopen ze voor een paar tientjes op ebay en dat is allemaal legaal aldaar.

Ja, je hebt gelijk. Maar ik ken niemand die inderdaad zijn/haar OEM versie niet op een nieuwe, andere PC installeert. Als ik dan zeg dat het volgens de licentie eigenlijk niet mag, dan vinden ze dat belachelijk (eigenlijk is dat ook zo, maar ja, zo staat het in de regels).

Ik probeer zelf netjes de regels te volgen omdat ik geen gezeur wil als ik garantie o.i.d. nodig heb en heb een volledige versie van XP tegen grote korting kunnen kopen en zojuist is mijn Windows 7 Professional gearriveerd die ik bij Amazon UK heb gekocht gearriveerd. Preorder van een niet-OEM versie voor een OEM prijs. Als ik het mij goed herinner (het is al maanden geleden dat ik die bestelling deed) was dat een aanbieding die maar 2 dagen heeft geduurd.
Ik draai nu de RC versie en die doet het fantastisch. Sneller dan XP (maar die zie niet mijn volledige 4 GB RAM en is 32bit ipv de 64bit processor die ik heb).

[Reactie gewijzigd door DocMac op donderdag 22 oktober 2009 13:50]


Het verschil tussen OEM en Boxed gaat net iets verder.
Een OEM versie mag je kopen wanneer je ook andere essentiële hardware koop voor je computer.
Voor de support moet je echter wel zijn bij de hardware leverancier.

Een boxed versie is een versie die je mag kopen zonder extra hardware.
Ook bij dit pakket gaat de support via je leverancier.

Dan heb je ook nog FPP (Full Product Package) dit is hetzelfde als retail.
Je koopt het volledige product en de support kan je krijgen via microsoft en via je leverancier.

In Nederland mag dat niet en kun je gewoon een OEM versie kopen, ook zonder hardware. Maar dan moet je wel de verkoper in je computerwinkel zien te overtuigen, want MS zegt natuurlijk gewoon dat het niet mag. Aangezien het voor die winkel ook gunstiger is als jij de duurdere uitvoering koopt, of wat hardware aanschaft, zijn ze daar erg geneigd om MS maar te geloven.

De beperkingen op support (geen) en dat je het maar op 1 pc mag gebruiken blijven bestaan.

want MS zegt natuurlijk gewoon dat het niet mag
Dat zegt Microsoft helemaal niet.
Ze hebben zelfs officieel aangegeven dat jij als particulier een OEM versie kan kopen.

Maar het betekent wel dat je dan geen support krijgt.
Als je OEM van iemand anders dan Microsoft koopt, bv HP, dan moet HP de windows support leveren.
Als je zelf OEM van Microsoft koopt, dan moet jij zelf de support aan jezelf leveren....

bel maar eens naar je hardware leverancier voor support. als dit een fabrikant als dell ofzo is, even doorschakelen naar ons 0900 nummer.

nog een verschil, retail mag op een andere pc gezet worden, mits de eerste leeggemaakt is. retail mag dus overgenomen worden naar de nieuwe pc. oem niet

op deze manier is retail goedkoper (1 xp licentie, 6 jaar dienst, 3 pc's)
1x retail < 3x oem

Fout, heb al altijd OEM versies gehad (XP sp2, Vista ultimate en nu Win7 ultimate)
De activatie loopt idd fout als je een nieuw corecomponent erin duwt.
Er word je dan echter wel de optie gegeven te bellen om deze te activeren.
Krijg je een mooi antwoordapparaat aan de lijn die je erdoor helpt.
Bij de vraag 'Op hoeveel pc's is deze geinstalleerd ' antwoord je uiteraard op1
Krijg je nieuwe bevestigingscode via telefoon en boel is in orde.

Een OEM versie mag je kopen wanneer je ook andere essentiële hardware koop voor je computer.
Hoeft niet eens. Je mag een OEM-versie ook los kopen zonder hardware. Dit was in Vista ook al zo overigens. In XP mocht het idd niet zomaar.

OEM is namelijk voor system builders en onder die definitie valt ook iemand die software op een PC installeert, zoals op de MS Partner-site te lezen is.

Uiteraard heb je idd geen recht op support door MS (wel patches uiteraard), en je mag de licentie idd niet overdragen naar een andere computer.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op donderdag 22 oktober 2009 13:54]


[...]


Hoeft niet eens. Je mag een OEM-versie ook los kopen zonder hardware. Dit was in Vista ook al zo overigens. In XP mocht het idd niet zomaar.
Dat is onzin.
een OEM licentie mag alleen met een nieuwe PC mee worden geleverd c.q. gekocht.
Ik heb deze vraag 2 maal voorgelegd aan Microsoft en beide keren dit antwoord gekregen.

een OEM licentie mag alleen met een nieuwe PC mee worden geleverd c.q. gekocht.
Dit is onzin, en absoluut onjuist. Zie dit stukje van de microsoft site:
A system builder is anyone who assembles, reassembles, or installs software on a new or used computer system

[...]

System builders can acquire OEM System Builder packs from Microsoft authorized distributors
Zie https://partner.microsoft.com/40012170

Dus je mag wel degelijk als consument een OEM-versie kopen, zonder hardware. Je bent dan immers een system builder, zie de vetgedrukte stukjes hierboven!

[Reactie gewijzigd door wildhagen op donderdag 22 oktober 2009 18:19]


Dus je mag wel degelijk als consument een OEM-versie kopen, zonder hardware. Je bent dan immers een system builder, zie de vetgedrukte stukjes hierboven!
Dan is iedereen een system builder.
Neen, helaas.
Bel ze maar eens op.

Dan is iedereen een system builder.
Als ze aan de eisen voldoen wel ja, het staat nota bene letterlijk op de Microsoft-site, en dit is ook zo bevestigd door een Microsoft-man die enkele maanden geleden een presentatie (nou ja, demo) over Windows 7 bij ons op het bedrijf kwam doen.

http://www.nu.nl/internet...n-windows-7-verkocht.html

Uit onderzoek van gadgetsite Gadget.nl blijkt dat veel computerwinkels echter de goedkopere OEM-versies van Windows 7 verkopen. Deze versies zijn al snel de helft goedkoper dan de winkeluitvoeringen.

OEM-versies van Windows 7 mogen volgens de software- en hardwarefabrikant onder geen enkele voorwaarde aan klanten worden verkocht, omdat deze alleen bedoeld zijn voor computerwinkels en -fabrikanten.

Er is een verschil in wat Microsoft zegt en wat wettelijk is toegestaan...

Het kopen van hardware omdat het verplicht zou zijn bij aanschaf van een stukje software heet ook wel "Koppelverkoop" en de wetgeving geeft aan dat "koppelverkoop" verboden is.

Dat Microsoft jou zegt dat het niet los verkocht mag worden is logisch, ze willen dat jij de retail koopt aangezien ze dat meer oplevert maar OEM kan net zo goed.

OEM mag in theorie enkel bij nieuwe pc's geleverd worden, heb ik mij laten vertellen.

in theorie.

in de praktijk koop je die wanneer je wilt, en is Ms blij iets te hebben verkocht

Volgens mij mag je in sommige landen de OEM versie niet los verkopen, de Nederlandse regelgeving zorgt er echter voor dat het hier wel legaal is en dus inderdaad stukke goedkoper. Al mis je wel de support van Microsoft zoals zero_cool aangeeft.

(ik kan het ook verkeerd hebben hoor (A))

De niet OEM versies zou je ook op meerdere HW kunnen installeren.
Bij OEM zal de vast hangen aan die ene HW configuratie en bij een upgrade niet meer direct toepasbaar zijn. (telefoontje naar MS met de melding dat je MoBo kapot was lost dat op, zelfs de melding schijnt al overbodig te worden)
Bij de retail hangt dit niet vast en kan je die "over zetten" op andere HW, de oude wordt dan ongeldig.
Er zou ook een familie pack uitkomen voor 150€ van de premium die je dan op 3 pc mag installeren.
Maar in hoeverre deze in de lage landen beschikbaar komt, is maar de vraag.

Mag je een OEM versie van een computer naar een andere computer overzetten?
Koop een goedkope OEM versie en volgend jaar een nieuwe pc en...?

Officieel mag het niet, maar je krijgt dan een melding met een telefoonnummer, je belt en zegt dat je je pc geupgrade hebt en voila.

Officieel mag het niet, maar je krijgt dan een melding met een telefoonnummer, je belt en zegt dat je je pc geupgrade hebt en voila.
En dat is dus liegen en dus illegaal.
Kom op zeg.

sinds wanneer is liegen illegaal? Het is niet onder eed ofzo.

OEM versies zijn bedoeld voor bij een nieuwe PC. Dat staat zo ook in de voorwaarden waarmee je akkoord dient te gaan als je deze versie koopt.

Een OEM versie op een bestaande PC installeren of volgend jaar een OEM versie overzetten naar een andere PC is even legaal als de illegale versie te draaien. Het enige voordeel dat je hebt is dat MS daar geen echte controle op uitoefend en je met je OEM dus wel kan activeren en updates kunt downloaden.

Laatst heb ik een laptop van Samsung gekocht. Met mogelijkheden naar Windows 7 upgrade.
Ik had eigenlijk al een mail van Samsung verwacht, dat ik deze kan bestellen. Hopelijk schieten ze daar een beetje mee op.
Want ik zie wel een beetje uit naar Windows 7 i.p.v. Vista.

Volgens mij kan je dan lang wachten..

Lijkt me dat jij contact met hen op moet nemen.. Knopje helemaal rechtsonderin :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op donderdag 22 oktober 2009 11:11]


Quote van de pagina van die link:
In vergelijking met het systeem dat momenteel wordt gebruikt, is Windows 7 gegarandeerd stabieler dankzij zijn gebruikersvriendelijkheid, en we hopen dat u de kans krijgt om dat te ervaren.
Het is dus stabieler vanwege zijn gebruikersvriendelijkheid.
Dat lijkt mij klinklare onzin.

Er valt op zich wat voor die verklaring te zeggen. Hoe gebruiksvriendelijker het product, hoe kleiner de kans dat een doorsnee consument z'n PC om zeep helpt door een instelling te veranderen :P.

En Windows 7 is gewoon veel duidelijker voor die doorsnee consument.

ik heb tot nu toe één minpuntje gevonden voor gewone gebruikers (lees: mijn vander van 70):

het standaard samenvoegen en het verbergen van de labels bij het openen van meerdere vensters van dezelfde applicatie. Je hebt 5 vensters van Internet Explorer open en er staat er maar één op de taakbalk.

Je kunt het uitzetten, maar dit vind ik toch lastiger (minder gebruiksvriendelijk) dan voorheen in Vista/XP

IMO is dat juist een pluspunt. In je browser moet je ook gewoon met tabs werken, niet met vensters, dan is het ook voor je vader geen minpunt.

Ik werk met Vensters EN Tabs. Ik heb voor verschillende fora een apart venster waarin dan meerdere tabs open staan. Zo hou ik juist de verschillende dingen uit elkaar en overzichtelijk!
Wat mij betreft zou dat dus een minpunt zijn. Gelukkig werk ik niet met een MS browser waardoor ik dat probleem (hopelijk) niet zal tegenkomen.

windows 98 was heel simpel (gebruikersvriendelijk) om te configureren, toch crashte dit frequent.
gebruikersvriendelijkheid en stabilteit botsen nu eenmaal. net zoals veiligheid en gebruiekrsvriendelijkheid botsen.

als je iets maakt voor een idioot, kan je ook verwachten dat de idioot idiote handelingen gaat maken. dit kan je dan niet op het OS steken.
als het OS een opdracht krijgt, die blijkt het systeem om zeep te helpen, moet het OS dit in princiepe doen. dat is niet stabiliteit/veiligheid, dat is de juiste commando's geven.

vergeleken met Win98 is Win7 met de ogen dicht te installeren waar je bij win98 gekloot had met drivers etc. Verschil tussen een T-Ford (je hoeft niet meer te lopen) en een moderne auto

Ik vind dit ook vervelend, gewoon een instelling veranderen.
Rechtermuisknop op taakbalk, eigenschappen en dan zet je taakbalkknoppen op "nooit combineren" of op "combineren als taakbalk vol is".

Weet je dan ook dat als je met je muis op dat ene icoontje op de taakbalk gaat staan, er dan opeens 5 redelijk formaat pictogrammetjes boven de taakbalk openflappen met je verborgen 5 schermen? En die pictos zijn dan previews van de orignele pagina. dus je kunt meteen zien aan het pictotje of het een tweakers site is google what not.

Ik vind het juist een ontzettend gebruiksgemak. Ruimt behoorlijk op die taakbalk. Heb je ooit weleens 20 explorer windows open gehad in win 98 bv? werd je taakbalk 5 regels hoog en je zag alleen begin stukje tekst waar je dus geen wijs uit kwam. moest je alle vensters langs tot datgene wat je nodig had.

Maar inderdaad als je vander van 70 hier niet aan zou kunnen wennen dan kun je het uitzetten.

Hoe je windows instelt is persoonlijke voorkeur. De makers van windows hebben zo hen eigen ideeen maar snappen ook dat andere mensen daar anders over denken. Ze kunnen het natuurlijk niet voor iedereen out of the box perfect ingesteld hebben.

Gelukkig maar dus dat je voorkeuren kunt veranderen.

Standaard in vista als ik mij niet vergis staat ook nog steeds dat keyboard settings icoontje.
Bij tig mensen heb ik daar instelling nederlands moeten verwijderen zodat alleen amerikaans geselecteerd kan worden en daarna het icoontje verwijderd uit de taakbalk. Krijg ik iig geen belletjes meer van: Help mijn apestaartje is zoek! ik krijg een ander teken!

Bij de "normale" gebruiker is het dan dus altijd verstandig om het voor hen te installeren en in te stellen. Misschien verschillen onze definities van normale gebruiker maar ik neem aan dat je vader windows niet zelf gaat upgraden of een clean install gaat doen of wel?

Ik denk niet dat je minder werk gaat opleveren dan, want ik had het ook in windows 7 weer eens voor elkaar om die hotkey die de taalinstelling van het toetsenbord veranderd in te drukken.
Dus jammer genoeg nog steeds Nederlands weggooien en alleen Verenigde Staten (US) er te laten staan.

Trouwens voor de gene die deze taakbalk wel op prijs stellen en zelf KDE4 draaien, smooth tasks doet vrijwel hetzelfde
http://www.kde-look.org/c...ooth+Tasks?content=101586
Hij doet zelfs nog iets meer want als je op de taakbalk entry zelf klikt dan restored of minimalised hij alle venters.

Mij bevalt hij wel en ik heb graag dat m'n besturings systemen niet al te veel van elkaar verschillen :)

pwa, voor mensen die t op een mac geleerd hebben is dat dan weer makkelijker he ;)

Moet je inderdaad zelf contact voor opnemen.
Straks de laptop van m'n pa eens aanmelden, die heeft ook een gratis update.

Ja, en ik van de week drie HP laptops waarvan de gratis upgrade 24,90 verzendkosten met zich mee brengt... zal wel aan mij liggen maar het lijkt wel een malafide vliegreis actie!

Inderdaad, een stelletje laaielichters zijn het. De upgrade is zogezegd gratis maar het bedrijf dat de distributie verzorgt voor Microsoft vraagt wel even 25,- euro voor het verzenden.

Niks gratis dus.

En voor meerdere pc's tegelijk bestellen om zo maar 1x verzendkosten te betalen gaat ook al niet.

Acer vraagt 15 euro voor verzending...

Ik zou zeggen: schrijf naar Kassa of Radar.

Belachelijk in deze tijd van Internet. ISO'tje downloaden en licentiecode versturen. De licentiecode heb je ook niet. 24,90 voor een licentie waar je al recht op hebt?


Vanuit vista zouden ze een upgrade eigenlijk wel goedkoper mogen maken als "goedmakertje" voor een slecht OS

Vista is geen slecht OS. Het heeft alleen een slechte naam gekregen.

Dat weten we nu wel.
Volgens mij is het nog gewoon slecht. Op sommige configuraties werkt het prima (1.8Ghz dual-core desktop met 1Gb, nVidia 8400GS), op andere is het gewoon traag als dikke stont (1.8Ghz dual-core laptop met 2Gb, nVidia 8400M) en wordt dat alleen maar erger als je servicepacks installeert.

Deels kun je hiervoor andere fabrikanten verantwoordelijk houden die slechte of zelfs helemaal geen drivers hebben gemaakt, maar andere dingen liggen gewoon echt aan Vista/Microsoft zelf. Sommige folders en menu's openen gewoon traag.
De zoekfunctie van Vista werkt gewoon niet goed. Rizon, in opvolging van mijn vorige melding hiervan, ik heb het geprobeerd, maar als je zoekt op bv .pdf vind hij dus niets, zelfs als je in mapopties "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" uit vinkt, dan neemt hij de extenties bij het zoeken gewoon niet mee.

De minimum systeemeis van 512MB voor vista was gewoon onrealistisch terwijl de 1Gb voor Win7 wel realistisch is. (Officiele systeemeisen voor XP waren aanvankelijk ook te laag ingeschat: 64MB ram, 266Mhz processor maar dat draaide althans zonder sp's en patches nog wel enigszinds)

@watercoolertje
Als de fabrikant van mijn duur* aangeschafte printer het vertikt om een driver te maken voor Vista omdat 50% van de functionaliteit van die printer door Microsoft's driver in Vista al wordt ondersteund, dan verwacht ik dat ze ook voor Win7 geen driver meer zullen uitbrengen. Kortom, voor mij blijft dus de reden om te zeuren bestaan.

* Nee, dit was geen goedkoop modelletje van €79,- maar een 6-cartidge fotoprinter die cd's kan bedrukken en dus verre van goedkoop was.
Printer is geïntroduceert in mei 2005 http://www.hardware.info/...nteert_Stylus_Photo_R320/
is verkocht tot in 2006 review 19-04-2006
http://www.pcmweb.nl/hardware_review.jsp?productid=111
dus zo oud was die toen nog niet


Dit merk koop ik niet meer (mijn lijste wordt steeds groter) en pas als een andere fabrikant een printer op de markt brengt die dezelfde functionaliteit ook brengt, voor een voor mij dan acceptabele prijs, en met drivers voor de nieuwere OS-versies, dan zal ik ophouden te mopperen over Vista. Ik vraag me nog steeds af wat voor nut het opnieuw veranderen van het drivermodel had, XP en 2000 gebruikten immers ook al een ander drivermodel als NT4 en 95 hadden.

Nou het net van veranderen driver model is nodig om toekomstige (nu dus Win7) goed te kunnen ontwikkelen.
Door veranderingen op het gebied van beveiliging, DRM (valt HDCP ook onder) en nog meer zaken. Kom je er op een gegeven moment er niet onderuit dat je huidige standaard niet meer voldoet en het dus nodig is voor een nieuw model. En dat fabrikanten daar niet snel genoeg mee omspringen, of helemaal niet in jouw Epson geval, kan MS ook niet veel aan doen. (lees MS kan het ontwikkelen van drivers niet dwingen). Eigenlijk mag je blij zijn dan MS nog de moeite heeft genomen om je printer te ondersteunen want MS heeft niets verdient aan de verkoop van de hardware...

Het blijft natuurlijk rot dat je niet alles kunt gebruiken onder een OS. Ik heb namelijk hetzelfde met een navigatie systeem welke alleen onder XP drivers heeft :S en zelfs via Virtualisatie werkt het niet.

Maar ondanks dat ben ik wel gewoon blij met Vista en heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Ook al vind ik het netwerkcentrum een gedrocht ;)

Welke functionaliteit mis jij dan?

Ik heb een R200. (vrijwel identieke printer) en ALLE functionaliteit is beschikbaar in Vista.

Het enige printermerk wat je ivm drivers echt moet vermijden is HP. Met Canon en Epson is wat dat betreft niets mis.

dus
, een framedrop van 60 naar 40 (slechte performance),
windows search4.0 die heel het systeem om zeep gooit (je kan niets meer opendoen),
servicepack installaties die geheel mislopen
, Aero dat rete instabiel is
, te lange opstarttijden, slecht ingestelde indexering (start veeeeeeeel te snel / performance killer)
, slechte hardware support,
login problemen met spontaan beschadigde profielen die dan ook muurvast zitten.
schijven die Unmountable_boot_volume geven en met een enkele chkdsk opgelost zijn, uiteraard dien je hiervoor je pc op te starten met een cd, want windows kan chkdsk.exe niet van de hd afhalen (maar het windows logo en de blue-screen zelf lukken wel hoor....)
partitietabellen die spontaan verdwijnen waardoor je schijf ineens "leeg" is.
onherkenbare/lege partities (een ntfs partitie die plots "onbekend" wordt).

de lijst gaat nog wel even door, dit zijn een paar van de kleine problemen die regelmatig binnenkomen, en duidelijk te linken zijn aan vista pc's. en jij durft dit een goed OS te noemen? dan heb je blijkbaar niet echt veel ervaring met het herstellen van pc's.

Performance issues in 3D waren in den beginne groot maar zijn vandaag grotendeels verdwenen. Aero heeft bij mij nog nooit onstabiel gedrag vertoond en de hardware support is niet de schuld van MS maar van de fabrikanten van de hardware.

En hoeveel van de andere fouten zijn echt het gevolg van Vista en hoeveel zijn er de schuld van externe applicaties die simpelweg niet compatibel zijn? Of drivers die wel lijken te werken maar niet compatibel zijn?

Op een redelijke moderne game PC is Vista SP 1 over het algemeen gelijkwaardfig of zelfs sneller dan XP SP3 in games.
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp

Slecht is misschien een verkeerd woord, maar het is zeker niet hun beste product. Ik heb sinds maart Vista, maar ik vind het een ramp. Windows XP, 2000, en 98SE voldeden prima, maar Vista wat mij betreft niet. Windows 7 is daarentegen wel een volwaardige opvolger van XP.

Met Vista kreeg ik problemen met de installatie van software, en UAC biedt ook een hoop gezeik (een bestandje verwijderen van een externe harddisk moet je ineens 3 keer bevestigen). Ook moest ik allerlei dingen uitzetten om het ding enigszin fatsoenlijk te kunnen gebruiken (de score is nu 4.0, niet bijzonder maar wel werkbaar). Dit betreft een laptop met Intel T2300 processor en 2 GB geheugen.
Windows 7 op m'n 6 jaar oude Pentium 4 3.0 GHz desktop met 512 MB draait soepeler, had geen enkel probleem met oude software en oude drivers, en ook UAC is veel beter afgesteld. 't Zal dan ook niet lang duren voor er Windows 7 op m'n laptop komt...

Bla bla bla, dat wordt je alleen maar aangepraat, windows vista met SP2 werkt al prima, tuurlijk is Windows 7 beter, anders heeft het weinig nut die uitte brengen :) En het schijnt dat de volgende SP vista aardig naar het windows 7 niveau trekt, oftewel je hoeft echt niet te upgraden hoor...

het hele gezeik met drivers is volgens mij de oorzaak van de niet tevreden personen, nou quess what deze keer zijn de fabrikanten er wel optijd bij want de drivers van vista werken prima op windows 7 oftewel dat hele gezeur slaan we over. En daar kon MS weinig aandoen, op een moment moet je de overstap maken als je denkt dat je wat beters weet :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 22 oktober 2009 11:14]



Waarom zou er geen SP meer uitkomen voor Vista?

Ik heb nog niets gelezen over het stopzetten van de support voor Vista. Ik draai het inmdidels naar volle tevredenheid op zowel mijn notebook (met Vista HP) als mijn werkbak waar ik een Vista licentie voor heb gekocht omdat XP niet meer voldeed (geen 64b, geen GPTsupport). Ik ben niet van plan te upgraden, het OS werkt heerlijk vlot en stabiel. Win7 werkt ook prima, maar ik zie er de voordelen nog niet van in om eerlijk te zijn. Sterke nog, ik vind dat de GUI van 7 minder is (ik mist het startmenu bijvoorbeeld).

Er is toch wel degelijk een startmenu in 7? Op exact dezelfde manier ingericht als Vista...

Nou , het eerste gezeur met drivers onder Windows 7 heb ik al achter de rug...

he.. HP.. waar blijft die driver voor de printer die ik een half jaar geleden heb aangeschaft !

heb het ding nu noodgedwongen via de XP mode draaien. Win7 print dus nu naar een shared printer in xp mode.. das lekker handig...

(en nee, de vista drivers werken niet. die laten de print spooler32 crashen en laten geen papier uit de printer komen)

Hee, spooler crashen? Bekend verhaal met brakke drivers onder Vista... En dan ook gelijk lastig te verwijderen zonder extra hulpprogramma's.

Mijn vriendin had hetzelfde probleem met haar HP F4280. De oplossing was relatief eenvoudig: vinkje weghalen bij geavanceerde print mogelijkheden (weet even niet de exacte locatie).

Hah! Exact de reden om geen HP meer te kopen. Goeie printers, slechte drivers(-support). Laatste HP inkjet-MFC die ik heb moeten installeren voor iemand was +350MB groot en wou niet meer installeren omdat de eigenaar de printer (tegen de instructies in) de printer al had aangekoppeld via USB voordat de drivers waren geïnstalleerd.

De installatie is niet meer gelukt, zelfs niet door het register uit te pluizen en dus heb ik windows (XP) moeten herinstalleren omwille van de aanschaf van een nieuwe printer.

Hoezo gebruiksvriendelijk?

Systeemherstel naar een dag eerder werkt toch wel?

Mocht dat weer gebeuren dan kun je via apparaatbeheer de printer alsnog installeren. Meestal staat er dan een geel icoontje voor de printer. Systeem herstel of een herinstallatie is echt niet nodig.

Als dit niet werkt dan kun je altijd de usb kabel in een andere poort stoppen waardoor hij overnieuw gevonden word.

Overigens kun je voor de meeste printers van HP een kleine driver pack downloaden of de universele drivers.

Waarom koop je dan nog HP printers?

Met elke OS upgrade ben je bij HP de klos. Dat mensen dat voor Vista niet in gaten hadden kan ik me nog voorstellen.
Maar bij Vista is er zoveel aandacht voor gekomen dat je nu echt niet kan beweren dat je niet van tevoren wist dat HP je in de kou laat staan bij een OS upgrade.

Zo duur is het toch niet? Adviesprijs is 149 euro voor de family pack, welke je voor 3 Home Premium systemen kunt gebruiken. Da's nog geen 50 euro per computer.

Verder begrijp ik ook niet wat iedereen tegen Vista heeft. Hier werkt het prima (E8400 systeempje met 4 GB RAM, dus weinig bijzonders), alhoewel ik liever met Linux werk, omdat ik al 11 jaar lang met Linux gewend ben te werken :) Maar ik vond Vista eigenlijk juist een van de betere Windows versies. Het zag er redelijk gelikt uit en ik ondervond eigenlijk niet echt problemen.

Ik heb nu Windows 7 geïnstalleerd en ik begrijp niet wat iedereen er zo geweldig aan vindt ten op zichte van Vista. Het is uiteraard wel een kleine verbetering, maar het is echt niet veel beter/sneller/hipper/whatever. Het ziet er gewoon net iets gelikter uit allemaal en het voelt wat sneller aan.

Ik zou zelf graag willen zien dat Windows eens out-of-the-box direct bruikbaar was, zonder dat ik drivers moet gaan installeren voor mijn 3ware RAID controller en Asus Wireless LAN. En zonder Wireless LAN geen internet...

probleem is dat dat alleen maar upgrades zijn.

[Reactie gewijzigd door freaq op donderdag 22 oktober 2009 11:20]


Big deal, download je toch gewoon ff een iso en ram je daar je key in?

Dan kun je net zo goed gelijk heel Windows 7 illegaal downloaden aangezien je dan net zo illegaal bezig bent ;)

nee

@sinner2stroke: want?

[Reactie gewijzigd door macnerd op donderdag 22 oktober 2009 12:30]


het is niet illegaal om een ISO te dowloaden en dan je eigen, legale key erin te zetten. je betaalt voor de liscentie, niet de cd/dvd

150 euro niet veel?
50 euro per pc.
50 euro is voor de meeste mensen een dag werken. (taxen blablabla, dit hou je ongeveer over)
dus jij denkt dat een cd, die nog maar een paar cent kost om te persen/vervoeren, een dag werken waard is?

vista als voorbeeld:

3 maanden na de release is M$ trots om te melden dat vista zichzelf heeft terugbetaald.
dalen de prijzen? neen hoor, een cd'tje van nog geen euro productiewaarde blijft aan de woekerprijs van 130 euro in de winkel liggen. dat noem ik alles behalve goedkoop.

een auto is zijn geld teminste waard, windows niet.
het enige spijtige is dat de grote bedrijven hier teveel geld op verdienen, en dat de keuze dus ook zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt.

En wat kost een computer? €1000 aan een computer uitgeven maar dan geen cent meer hebben voor de software?

En als windows zijn geld niet waard is, gebruik dan een alternatief.

Ja hoor, als we enkel de kosten van het CD'tje terugbalen is Microsoft uit de kosten. 8)7
Ooit al eens gedacht dat Microsoft een hele berg programmeurs in dienst heeft om het OS te ontwikkelen. Die werken volgens jou dus allemaal gratis.

Als je even het OS vergelijkt met andere software dan komt Windows er vrij geodkoop uit denk ik.
Na wat opzoeken viel mijn oog als eerste op Adobe Photoshop CS4: retailprijs 699$ (enkel photoshop niet de studio). Dat is ongeveer 3x de prijs van De duurste windows versie.

Vergelijk de twee paketten even, en trek dan je conclusies

Tja, deze ondersteuning is bij linux beter, mede omdat er veel vaker updates (= compleet nieuwe versie) voor uitgebracht worden.

Is dat zo? Laatst Ubuntu 9.04 op mijn notebook geinstalleerd. Ik heb twee wlan adapaters (usb en pcmcia) en geen van beide werkte ze out-of-the-box. Sterker nog, ik moest de windows drivers van een windows systeem af peuteren en die met een ndiswrapper onder linux gebruiken.

Die ervaring heb ik ook, maar daarentegen heb ik afgelopen weekend voor nood een Ubuntu 8.04 live cd in mijn notebook gebruikt en de geïntegreerde WLAN-adaptor werd vlekkeloos herkend. Het ligt er dus maar net aan bij beide systemen.

laat me raden, atheros chip?

deze is de enige die ik niet degelijk werkend krijg onder linux.
tegelijk ook de enige die niet degelijk wilt werken onder windows (op bepaalde netwerken gaat ie gewoon niet op, zonder foutmelding wat dan ook)

Hoezo? Hij zegt toch dat het perfect werkte?

Intel 3945abg werkt ook perfect out of the box met Ubuntu.

Dat licht niet aan ubuntu, maar aan de fabrikanten die geen drivers leveren.

Dat is netzo als dat je je Creative Zen mp3 speler in itunes werkend wil krijgen, dat licht niet aan creative zen dat het niet kan maar aan itunes die geen ondersteuning levert voor Creative Zen (wat ik opzich logisch vind).

Wauw, iemand die beweert dat een van de grootste pijnpunten van linux tot op vandaag gewoon niet bestaat :/
edit: En ik zeg niet dat het de schuld van de community is want het zijn gewoon de bedrijven die eens wakker moeten worden of niet zo bang zijn om specs vrij te geven. Maar zeggen dat er geen driverproblemen zijn is gewoon ... wow!

[Reactie gewijzigd door Rizon op donderdag 22 oktober 2009 11:41]


Zijn/haar reactie is inderdaad ongenuanceerd, maar met windows moet je niet proberen om de harde schijf uit een gecrasht systeem te verwijderen en in een nieuw systeem te hangen (nieuw mobo, cpu, ram etc.). Gegarandeerd BSOD.

Een doorsnee linux zal opstarten (op voorwaarde dat je uiteraard regelmatig updates hebt geinstalleerd), waarna je waarschijnlijk hier en daar nog wat instellingen moet wijzigen om binnen het uur terug verder te kunnen werken van je vorige systeem.

Ik vermoed dat spNk naar deze eigenschap verwijst en niet wilt beweren dat 100% van alle apparaten onder linux wordt ondersteund.

Ik denk wel dat op dit ogenblik je meer kans hebt om een wifi-adapter out of the box te zien werken op linux dan op windows. De wireless stack onder linux heeft serieuze vorderingen gemaakt sinds kernel 2.6.27...

Out of the box zit er een cd bij met drivers voor windows versies vanaf 2000 ;)

met windows moet je niet proberen om de harde schijf uit een gecrasht systeem te verwijderen en in een nieuw systeem te hangen (nieuw mobo, cpu, ram etc.). Gegarandeerd BSOD.
Echt niet. dat was vroeger met Windows XP misschien soms zo maar Vista en 7 hebben daar geen last van, dat gaat vlekkeloos.

Ik heb laatst toch echt een BSOD gehad omdat ik mijn hardeschijf uit een nForce mobo had gesloopt en in een Intel bak heb gedouwd. Om dat nou vlekkeloos te noemen.

Wat bedoel je met een gecrasht systeem?

Wat betreft een bestaande windows installatie in een nieuw systeem hangen: Dat heb ik al ontelbare keren gedaan zonder problemen.

Zijn/haar reactie is inderdaad ongenuanceerd, maar met windows moet je niet proberen om de harde schijf uit een gecrasht systeem te verwijderen en in een nieuw systeem te hangen (nieuw mobo, cpu, ram etc.). Gegarandeerd BSOD.
Oneens, ik ben er meermalen in geslaagd om een schijf van de ene pc naar de andere te hevelen zonder problemen.

1x een schijf met XP van een AMD s939 systeem naar een s478, hoefde alleen videofrivers opnieuw te installeren.

van de week nog een schijf met Win2K uit een AMD socket A overgezet in een Slot1 systeem met een P-II, no problemo.

En gisteren nog een schijf met win7 van mijn laptop overgezet in de laptop van een huisgenoot, wederom vlekkeloos.

Helaas werkte het niet toen ik van mn MSI neo3 FR tijdelijk over moest stappen naar een P5GC (met Win7)


En het gaat sowieso 95% van de keren goed als bij de moederborden dezelfde chipset(familie) hebben :)

tsja, het kan ook nog gekker: laatst een ssd geinstalleerd en ubuntu daarheen verplaatst. Ubuntu draait prima, windows 7 (niks aan veranderd) crasht bij het opstarten met een BSOD... oplossing: windows 7 herinstalleren met resultaat dat ubuntu niet meer opstart. Wanneer leert microsoft nou eens dat het niet netjes is om maar aan te nemen dat je windows automatisch wilt opstarten :S

Euhm moet je hier dan niet gebruik gaan maken van een bootloader?!?

Drivers zijn niet een van de grootste pijnpunten van linux. Dat is lang zo geweest en omdat je met een nieuw OS vrijwel altijd wel hier en daar een probleempje tegenkomt voelt het soms zo.
Maar installeer windows xp/vista/7 voor het eerst en je zult zien dat je op 9 uit 10 pc's langer in de weer bent al je apparatuur aan de praat te krijgen dan onder Ubuntu.

Op mijn Dell laptop is alles plug and play bij Ubuntu:
- fotocamera,
- webcam,
- printer/scanner
+ alle interne hardware inclusief extra mediatoetsen
(na eerste opstart biedt het systeem aan de officiele proprietary Nvidia driver te downloaden en installeren).

Dit lukt je bij windows gewoon niet.

Tja je neemt dan ook een standaard config. Die drivers steken ze met opzet erbij omdat het een bekende config zal zijn/worden.

Bij Windows zijn drivers sowieso een non-issue want die staan gewoon op een cd'tje.

4 GB RAM weinig bijzonders? Mijn PC heeft 1 GB en mijn netbook 0.5 GB.

Welkom op Tweakers.NET. :)

mag ik je bakkie even lenen voor een paar games? ik heb teveel geheugen om win98 te draaien, en je netbook komt er net :)

Cybje verwoord het eigenlijk prima. Met Vista was helemaal niet zoveel mis. Zeker na SP2 niet meer. Ik kan er nog aan toevoegen, dat ik nu meer problemen heb met Windows 7. Voornamelijk met enkele nog nieuwe games, die het onder mijn Vista 64bit wel prima deden.
Windows7 voelt iets sneller, maar in benchmarks is hier niets van te merken. En ook in Windows 7 mist wat belangrijke driver ondersteuning, die ze eindelijk wel eens aan hadden mogen pakken.
Toch zal ik mijn beta-versie verwisselen voor een release versie in de hoop, dat ze die nog wat verbeterd hebben.....

quote: Cybje
Ik zou zelf graag willen zien dat Windows eens out-of-the-box direct bruikbaar was, zonder dat ik drivers moet gaan installeren voor mijn 3ware RAID controller en Asus Wireless LAN. En zonder Wireless LAN geen internet...
Tsja, op zich is dat geen probleem. Alleen word Windows 7 dan geleverd op 4 DVD's of zo om alle miljoenen hardware te kunnen ondersteunen. Het is de keuze van de fabrikant om zijn of haar drivers mee te laten leveren bij een Windows versie. Ik geloof alleen dat het niet gratis is... vandaar dat vele fabrikanten dit dus niet doen denk ik.

Zo duur is het toch niet? Adviesprijs is 149 euro voor de family pack, welke je voor 3 Home Premium systemen kunt gebruiken. Da's nog geen 50 euro per computer.
Als ik het goed heb begrepen komt die Family Pack niet naar Nederland.
Verder begrijp ik ook niet wat iedereen tegen Vista heeft. Hier werkt het prima (E8400 systeempje met 4 GB RAM, dus weinig bijzonders), alhoewel ik liever met Linux werk, omdat ik al 11 jaar lang met Linux gewend ben te werken :) Maar ik vond Vista eigenlijk juist een van de betere Windows versies. Het zag er redelijk gelikt uit en ik ondervond eigenlijk niet echt problemen.
QFT. Zou Vista soms bedoeld zijn voor Linux gebruikers? ;)
Ik hoor eigenlijk nooit een goed argument tegen Vista. Ze zijn er wel, maar over de dingen die echt fout zitten hoor ik eigenlijk nooit iemand klagen. UAC is het enige waar terecht over geklaagd wordt, dat is gewoon een verwarrend programma.

Alle klachten over het geheugengebruik en de slechte drivers zijn onzinnig. Niet onwaar, maar onzinnig. Het duurt helaas nu eenmaal een paar jaar voor er drivers zijn voor alle gangbare hardware. Dat er een hoop hardware is die alleen een XP driver heeft kan je Vista niet toerekenen. Toen XP uitkwam bestond dat probleem ook en was het nog wel groter, maar dat lijkt iedereen weer te zijn vergeten.

Linux heeft last van hetzelfde probleem. Iedereen heeft zo lang alleen maar XP gebruikt dat men niet meer beter weet, en denkt dat het vanzelfsprekend is dat alle hardware wordt geleverd met een driver voor jouw OS, en dat er met Vista/Linux blijkbaar iets falikant mis is omdat er hardware bestaat zonder fatsoenlijke driver.
Ik heb nu Windows 7 geïnstalleerd en ik begrijp niet wat iedereen er zo geweldig aan vindt ten op zichte van Vista. Het is uiteraard wel een kleine verbetering, maar het is echt niet veel beter/sneller/hipper/whatever. Het ziet er gewoon net iets gelikter uit allemaal en het voelt wat sneller aan.
Ik heb zelf nog maar weinig ervaring met W7, maar ik deel je mening. Juist om het hele bovenstaande verhaal te voorkomen heeft MS zich uitgesloofd om zo min mogelijk aan de driver interface te veranderen waardoor ze gebruik kunnen maken van de Vista drivers die de afgelopen 3 jaar zijn ontwikkeld.

Familypack is hier wel te koop (alleen wel engelstalig)! Zie site microsoft.nl

Family zal er de komende tijd alleen in het engels zijn en de kans dat het in het Nederlands verkrijgbaar zal komen is nihil. Het komt "ja" maar in het engels. Voorzover ik heb na kunnen gaan staat er nog geen datum wanneer Family ook werkelijk verkrijgbaar zal zijn!

Je had met Vista natuurlijk ook de reviews en dergelijke kunnen lezen en zélf beslissen dat je het niet wilde ...

Ikzelf heb sinds het begin Vista gebruikt en ben er altijd tevreden over geweest ook.
(behalve dan de file copy prestaties vóór SP1 :p)

En in het begin waren de prestaties grafisch heel slecht, dankzij (cynisch bedoeld) slechte drivers van de hardware fabrikanten van de grafische kaarten. Maar sinds dat op orde is en SP1 is uit vind ik Vista een heel erg fijn besturingssysteem. Ik heb er weinig op aan te merken.

Ik ben het met iedereen eens, dat iedereen is aangepraat dat Vista slecht is. In het begin had het inderdaad wat problemen, waardoor die slechte naam ontstaan is, maar ik vind het absoluut GEEN tweede Windows ME. Verre van zelfs.

De prestaties waren helemaal niet slecht, de stabiliteit wel nogal. Maar dat viel ook op te lossen door gewoon de laatste beta's te installeren ipv WHQLversies die altijd 3maand achter zitten.

Ik blijf alvast bij Vista. Misschien met de overgang naar SSD's eens Win7 maar ik heb nu al een Win7 die er gewoon beetje anders uitziet.

Inderdaad. Maar laten we eens terugkijken naar XP. Ook dat was voor SP1 niet het meest geweldige OS. Maar toen was er weinig andere keus. Win2000 was er niet echt voor thuisgebruikers (terwijl dat juist een geweldig OS was, het is dat mijn hardware er niet mee mee overweg kan, maar ik vond het fijner dan XP). WinME was rampzalig in 99% van de gevallen, en XP was mede doordat het op de NT kernel was gebouwd wel heel wat beter dan Win98.

XP is vrij lang meegegaan, en iedereen kent het nu zo'n beetje en heeft er wel eens mee gewerkt, dus het is bekend en inmiddels werkt zo'n beetje alles wel met XP. Daarom is XP voor veel mensen een goed alternatief geweest voor XP en wilde weinig mensen naar Vista.

Ook iets om op te letten onder Windows 7 die biedt een nieuwe grafische driver via Windows Update aan voor de Lenovo SL500 (nVidia 9300M GS). Vensters en animaties bewegen daarna niet meer lekker vloeiend, dus terug naar vorige versie.

een nvidia vga driver nooit installeren via windows update. het zou niet de eerste maal zijn dat je geen beeld meer krijgt na je windows loading logo bij boot.....


(testen kennen ze daar blijkend ook niet..)

Je had met Vista natuurlijk ook de reviews en dergelijke kunnen lezen en zélf beslissen dat je het niet wilde ...
Had ik ook beslist, maar op een gegeven moment wilde de nieuwe buren site niet meer werken met de oude desktop pc dus toen moest er iets nieuws aangeschaft worden en toen konden we al niet meer om Vista heen.

Ik vind 47 euro (incl verzendkosten) per licentie niet zo duur zijn. OK, het zou altijd nog goedkoper mogen natuurlijk..

Wat me dan wel stoort is de upgrademogelijkheden.. Ik heb zelf een legale Vista Ultimate en een legale windows 32bit (En ook wel een illegale 64bit) dus mag ik mooi *alles* wipen en een clean install doen |:(

als je wilt verstuur ik je pakket voor 15 euro. dus 47 euro is meer dan 3x zoveel.

47 euro om een papiertje op te sturen is wel degelijk duur.
dat je alles mag wipen? jah, wat had je verwacht? het is geen linux he :)

Tip om goedkoop aan je legale Windows 7 Disk te komen

Mocht je toevallig een student of educatieve medewerker zijn, dan kan je op slim.nl heel goedkoop je Windows 7 DVD bestellen. Het gaat dan om de Ultimate upgrade.

Ultimate Upgrade
Student: 69 euro
Medewerker: 17 euro

Dit is een overheidsinstelling, volkomen legaal.
Ga 'm daar ook halen :Y)

Voor basisschool-leerlingen bestaat iets vergelijkbaars: surfspot.nl

[Reactie gewijzigd door Torrentus op donderdag 22 oktober 2009 11:17]


Goeie tip, maar studenten en leraren kunnen ook gelijk bij surfspot terecht. Das misschien nog wel makkelijke dan bij slim, omdat je gelijk met je login info kunt inloggen (en geen account hoeft aan te maken).

Beetje jammer alleen dat surfspot er momenteel uit ligt |:(

We zijn blijkbaar niet de enige die op dit idee kwamen...

Ik heb al eens eerder iets van surfspot/slim besteld, namelijk SPSS en toen kreeg mijn hele klas dus zelfde serial. Is dit ook zo met je osen?

nee, alle OS-en die ik via surfspot besteld hebt hebben een unieke key. let wel dat je enkel 1 maal kunt bestellen, per product. Dus Win 7 ultimate EN(UK) 64 bit kun je dus maar 1 maal bestellen. Daarnaast zijn er dus nog 3 varianten, 32 bit, 64 bit, nederlands en engels. Je kunt dus aan 4x win7 ultimate komen voor 72 euro als je medewerker bent bij een basisschool, uni of instelling aangesloten bij surfspot.

Bij vorige windows versie kwamen 'later' ook download versies beschikbaar.
En die tellen apart!
(Sterker: de teller voor de dvd-versies werd topen ook gereset).

Ook komen er soms combipakketten (win+office) en die tellen als ik me goed herinner ook weer apart.

Vertel je er ook even bij dat je dan wel geacht wordt de boel te deinstalleren als je afstudeert of niet meer werkzaam bent bij een universiteit? De licenties van slim.nl zijn namelijk niet oneindig, ook al wordt dat verder nooit gecheckt door de software zelf.

Dat klopt dus niet wat je zegt, deze licenties blijven geldig nadat je bent afgestudeerd :)

Dat is volgens mij niet waar, je kunt de software gewoon blijven gebruiken en je zal er ook nooit problemen mee krijgen, maar in de EULA staat dat de licentie niet meer geldig is als je geen relatie meer hebt met de onderwijsinstelling.

Dit was sowieso een aantal jaar terug nog zo, toen had ik een Visual Studio licentie via slim.nl, maar daar werd expliciet vermeld dat je de software moest verwijderen als je afgestudeerd was. Kan me bijna niet voorstellen dat dit veranderd is.

edit: even opgezocht op de slim.nl website:
Het is niet toegestaan de software van Slim te kopiëren, aan derden te verkopen of ter beschikking te stellen. Bovendien mag de software alleen gebruikt worden door personen die geregistreerd staan als medewerker of student van de onderwijsinstelling. Commerciëel gebruik van de software is nimmer toegestaan.
http://www.slim.nl/ws/def...amp;contentid=429&url=

Lijkt me duidelijk zat...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op donderdag 22 oktober 2009 16:35]


de windows versies van Slim zijn eeuwigdurend. en hoeven dus niet te worden verwijderd als je van de school afgaat..

ik heb het document waarin dit werd aangekondigd zelf gelezen een aantal jaar geleden

Zelfs de msdn aa versies die gratis zijn zijn geldig. En blijven geldig.

Alleen ken ik maar één persoon met msdnaa toegang.

Van Slim weet ik het niet maar bij surfspot zijn de meeste licenties inderdaad eindig en verlopen zodra je niet meer studeert maar de licenties op Microsoft en Adobe producten verlopen echter niet; die mag je gewoon na je studie blijven gebruiken. Staat ergens in de FAQ op surfspot ofzo.

mag niet, lukt wel


Het is gewoon een truukje van Microsoft, zodat mensen "vast" zitten (qua wat ze gewend zijn) aan Windows. Aan deze mensen verdienen ze later dan lekker veel.
Het is niet zo dat ze het aan iedereen voor 17 euro zouden kunnen verkopen en dan nog genoeg geld overhouden.

[Reactie gewijzigd door 2playgames op donderdag 22 oktober 2009 12:30]


Dat is nou een mooie prijs, voor een update €17,-
Voor die €69 verwacht ik eigenlijk al weer een full edition.

TIP om NOG GOEDKOPER aan je legale Windows 7 Disk ISO te komen

Kijk of je via je school, uni bij MSDNAA aangesloten bent (al dan niet via ma3d.com).
Zou kunnen mensen die bij de TU Delft zitten gewoon gratis Windows 7 Enterprise downloaden (naast nog tig andere MS pakketten).

Is te vinden in je blackboard bij software en dan MSDNAA.

de Enterprise editie is niet meer te downloaden, enkel nog de professional
gelukkig heb ik zelf snel de 32 bit versie kunnen downloaden, toch wel enigszins spijtig, want ik wou wel de 64 bit :(

Als je toevallig (of ouders/kennissen) medewerker van een school was geweest had je een upgrade kunnen kopen voor 17 euro voor ultimate.

Inderdaad.

W7 Pro NL retail € 254,50
W7 Pro NL retail upgrade € 237,00 :?

Tsja, wat voor gebruiker ben je? Heb je pro nodig? Ik heb stiekem het idee dat ze van die pro versie af willen, en ook aan het MKB hun alles-in-1 small-business parketten willen verkopen, die inderdaad al snel goedkoper zijn. Heb je geen behoefde aan domain support en native inloggen via RDP (waar zat alternatieven voor zijn die ook goed werken, ik noem VNC), dan is Home Premium vaak al snel een betere keuze, sterker nog: zat eenmanszaakjes/kleine VOF-jes die op home versies draaien.

Voor thuisgebruikers is Home Premium eigenlijk altijd de betere keuze, of je tweaker bent of niet. Heb je er echt behoefte aan, is Ultimate er natuurlijk ook nog, wat specifiek gericht blijkt op de tweaker.

Voor de verschillen versimpeld: http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/products/compare

En wat uitgebreider: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Ik snapte al tijden eigenlijk niet waarom er zoveel home-users waren die XP Pro draaiden, anders dan de redenen waarbij de gebruiker constant door "Arrrrgh" en "matey" als stopwoordje gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op donderdag 22 oktober 2009 11:35]


nou eigenlijk is het makkelijk:

pro versie:
Additional features include operating as a Remote Desktop server, location aware printing, Encrypting File System, Presentation Mode and Windows XP Mode.

Remote desktop server en xp mode zijn erg fijn.

De reden dat zoveel gebruikers de xp pro draaien is omdat die het meest illegaal geinstalleerd werd wegens een Volume License die enkel wordt geblokkeerd bij installatie van WGA.
Alsook de PRO liet voor SP2 meer opties toe zodat je je netwerk en alles beter kont afstellen.

Die eenmanszaakjes/kleine VOF-jes die op home versies draaien zijn dan wel compleet illegaal bezig - ze kunnen net zo goed een gekopieerde versie installeren en zo ook de aanschaf van een home-versie uitsparen.

Spijtig genoeg beseffen veel mensen dit niet, maar het principe is simpel: als je niet in de voorwaarden bent van een home-licentie en je gebruikt een home-licentie, dan werk je even illegaal als de gebuur die geen licentie heeft.

wordt weer anders als je de pc/ laptop zowel voor zakelijk als prive gebruikt. Dan hangt het weer af van of het apparaat zakelijk of prive betaald is maar daar valt natuurlijk wel mee te schuiven als in bruikleen geven etc.

Gewoon een verse installatie uitvoeren, waarom upgraden? ik heb in het verlleden bij upgrades van een OS een enorme hoop narigheid gezien, zodat men alsnog opnieuw moest beginnen. Verder de data (meestal de bekende Mijn Documenten Mappen en alles wat daar onder zit en later aangemaakt is) op een 2de fysieke harde schijf zetten, zodat wat er ook gebeurt de boel altijd aanwezig blijft (zelf deed ik dat door met grote ingrepen dan de Mijn Documenten mappen even naar de originele locatie op C: terug te brengen met eigenschappen en alle documenten niet verplaatsen naar de default map). Ik ben nog nooit Data kwijt geraakt op die manier met alle Windows versies vanaf 98 die ik op tientallen machines heb gezet in de jaren.

Ik heb Windows 7 laatst op een laptop hier in huis gezet en ik was er enorm verbaasd over. Je hoort uit verschillende hoeken wel positieve kreten, maar zo goed als het echt was had ik niet verwacht. Microsoft komt nu toch een stapje dichterbij OS X, maar ze zijn er nog niet ;)

[Reactie gewijzigd door jhogervorst op donderdag 22 oktober 2009 11:06]


Ten opzichte van OS/X zijn ze jaren vooruit. Sinds Windows XP heeft feitelijk elke consument een professioneel OS; een besturingsysteem dat voor bedrijfstoepassingen is gemaakt. OS/X is een consumenten OS en als je serieus de issues volgt die ermee zijn blijkt telkens dat het maar beperkt getest is. Daar zit een enorrm verschil.
Waar Windows minder consumenten-features heeft is het wel meer kwaliteit, zeker als je kijkt naar de duizenden hardware devices die het ondersteunt. Eigenlijk twee moeilijk te vergelijken producten omdat ze in basis voor verschillende doelgroepen zijn gemaakt.

Heb je wel eens met OS X (niet OS/X) gewerkt? Ik vermoed van niet.
Issues? Onderbouwing graag?
Beperkt getest? Het is al aan z'n 8e seizoen bezig hoor.

Ben zelf een paar maanden geleden overgestapt en ga never nooit meer terug naar Windows. Dat is overigens meer een kwestie van smaak, ik vind OS X gewoon fijn werken.
Daarmee zeg ik niet dat Windows rommel is of achterloopt. Het is gewoon anders.

Ik ben het dan ook niet met je eens dat OS X jaren (!) achterloopt.
Je kan toch niet ontkennen dat de nieuwe geroemde taskbar niet op zijn minst wat kenmerken van de OS X dock heeft geleend? Niet dat ik daar problemen mee heb, laten de OS-boeren maar zoveel mogelijk van elkaar kopieren, daar hebben wij consumenten alleen maar voordeel bij. Die previews van de taskbar buttons zou ik graag ook in OS X terugzien (daarvoor moet je nog naar Expose, is toch een langere weg). Net als de venster-trucjes.
Windows moet daarentegen nog steeds zoiets geweldigs als Time Machine ontberen. Zou voor veel nitwit-thuisgebruikers een lifesaver zijn.

Maar het is goed om te zien dat Windows eindelijk eens een paar stappen voorwaarts maakt. De adoptie van 7 zal zonder twijfel een stuk sneller gaan dan die van Vista.

Ik denk eerlijk gezegd andersom. De OS X dock heeft kenmerken van Windows 1.0 taskbar :p

http://windowstips.files....dows1.png?w=640&h=350

Gezien de vele positieve reacties hier op de rc wil ik deze zsm gaan halen; om XP te vervangen. Deze draait nu al zolang dat het tijd wordt.
Edit:
gefeliciteerd Microsoft!

[Reactie gewijzigd door Floor op donderdag 22 oktober 2009 11:07]


Waar blijft de review van Tweakers? ^^


Previews en tests over béta's. Maar stiekem zie ik je punt wel. Je kan nu wel reviews schrijven (hoewel een /bump van de preview en nader bekeken leuk kan zijn), maar stiekem heb ik meer interesse om eens een onderzoekje te houden over een langere periode. Als T.Net nou eens 3-4 maanden lang een thuisgebruiker (en dan bij voorkeur een gamer, een OC-er, en verzin nog maar wat categorieën) gaat volgen, het op een paar kantoor werkplekken installeert, en een paar 'extremisten' het een tijd door de strot schuift (een linux-gamer, een macceraar, en een Church of XP lid), en dáár ervaringen van opschrijft.

Ik bedoel, MS doet zelf dat soort onderzoekjes wel eens, maar om heel eerlijk te zijn zal ik het een leuke stap vinden als Tweakers.net wat verder gaat dan de standaard review, 20 websites die performance enzo lezen, en short-term reviews maken. Maar dan heb je het 'wij van WC eend raden WC eend aan, en als u ons niet geloofd, luister dan naar dit model op onze loonlijst!' verhaal weer.

Of je kan over 4 maanden Tweakers.net naar Zevenhuizen sturen, en daar onder andere de burgermeester van Leek interviewen (ik woon ongeveer 1 kilometer er vandaan, maar geen gratis seven voor mij), hoewel er maar 800 gezinnen wonen met in totaal zo'n 2200 mensen, zijn er vast wel wat 'tweakertjes', gamerts, en kantoorlui/eenmanszaken te vinden. Wie weet hebben ze er ook een mac-hippy wonen en een gast die zijn Unox-muts bewerkt tot 'Unix' en dat overal naar toe aan draagt in de winter.

Aan de eerste heb je niet veel meer dat ging over een RC als ik het juist heb en niet over de RTM alsook zijn we nu een half jaar verder en staan sommige drivers misschien beter op punt waardoor het verschil tussen xp & w7 beter wordt.

De andere 2 bevatten enkel info over nieuwigheden wat al door alle reviews wordt gecoverd.

Wat ik nog eens graag zou zien zou die benchmark zijn voor xp, vista sp2 & W6.1 (oh sorry W7) maar dan met de officiele NL versie die vandaag is beschikbaar gesteld en niet alleen voor desktop toepassingen maar ook voor games, netwerk communicatie & andere punten die hekel waren tussen xp & vista.

Windows 7 is geen revolutie. Het is een evolutie.

Windows 7 werkt goed om 2 redenen.

1) MS zelf had 3 jaar de tijd om de ruwe kantjes (hele kanten!) bij te schaven.
2) (hoofdreden denk ik) driverdevelopers hadden 3 jaar tijd gehad om te testen.

Maar Vista was de revolutie, nieuw drivermodel, nieuw rechtensysteem. 7 borduurt hier fijn op verder waardoor het ook veel gemakkelijker is voor driver developers om hier op te programmeren. Ze hebben al 3 jaar tijd gehad!

3 jaar? wel langer... ze konden, volgens mij, een half jaar of jaar voor release van vista al testen...

Windows 7 is geen revolutie. Het is een evolutie.
En zo hoort het ook.

Een leuke assumptie.

Neem nu als voorbeeld de overstap van Basic en C naar Object Georiënteerd programmeren.

Neem nu als voorbeeld een stuk code wat zo vaak gepatched is dat niemand meer weet wat hoe het doet wat het zou moeten doen, maar waar je wel bugs in vindt. Onmogelijk om nog te patchen.

Gewoon maar twee voorbeeldjes waarvan je kan afleiden dat er geen *wet* is om nooit meer van scratch te beginnen. Of dat het altijd beter is. Van scratch af beginnen is soms het beste en soms het slechtste wat je kan doen.

Software revolutie's zijn niet per definitie slecht.

@MadEgg In theorie heb je gelijk. Een goede patch maakt het niet minder overzichtelijk. Maar als je in praktijk ziet hoe mensen patchen, denk ik dat uithuilen en overnieuw beginnen een goede optie kan zijn. Ik zeg niet altijd, maar ook zeker niet nooit.

Op het moment dat je gaat denken dat je software kan schrijven die tot in de eeuwigheid blijft werken loop je achter op wat er (tzt) op technisch gebied mogelijk is. Blijf je steken op 16 Bits C code terwijl de markt gaat vragen naar de mogelijkheden van 64 Bit en C#.

De kunst is uiteraard om tijdig te switchen naar een nieuwe (en juiste) codebase.

[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op donderdag 22 oktober 2009 12:01]


Je voorbeeld is nogal slecht. Als je een stuk code patcht wordt het niet minder overzichtelijk; het wordt alleen bugvrijer en daar wordt het alleen maar beter van. En mocht je het verkeerd gepatcht hebben, dan doe je het gewoon opnieuw.

Zoals in het verhaal geschreven wordt verloopt code niet. Er is niets mis met refactoring, functies uit elkaar trekken, regels code herschrijven etcetera. Maar er is wel wat mis met alle code weggooien, de code die getest is, waar fouten uit gehaald zijn en die gewoon werkt.

Wat wil je hiermee zeggen? Dat ze een compleet nieuw OS hadden moeten bouwen in 3 jaar, dat ze 3 jaar uit hun neus hebben lopen vreten, of dat je niet snapt hoeveel werk/manuren het kost om een OS met een userbase zo groot als die van Windows te shippen?

En 3 jaar de tijd nemen is niet erg, dat ze 3-4 jaar geleden de beslissing hebben genomen om Windows 7 te gaan releasen, da's belangrijker. Ik vind de timing wel goed.

Ik ben het wel met je eens, dat ze in het vervolg beter vaker en "kleinere" releases maken. Ubuntu (en alle andere Linux distributies), Mac OSX, Sun Solaris hebben toch ook niet steeds een revolutionaire release. En gaan langzaam maar gestaag vooruit.

[Reactie gewijzigd door OMX2000 op donderdag 22 oktober 2009 11:38]


Windows 7 is geen revolutie. Het is een evolutie.
Wie beweert dat het een revolutie is?
En wat is er mis met evolutie?

Met andere besturingssystemen is dat niet anders. Of wil je dat MS elke paar jaar met een van de grond opgebouwd OS komt?

Aanzienlijk minder driverproblemen. Dat was net het punt waarop Vista zwaar werd afgekraakt, maar nu elk bedrijf drivers voor Vista heeft, werken deze bijna altijd op W7.
Dus 1 van de grotere minpunten van Vista heeft Windows 7 ook, maar doordat de ondersteuning er nu is, is dit geen minpunt meer voor W7. Geweldig toch :)

welkom in de wereld van Windows 2000 naar Windows XP :)
(want toen gebeurde precies hetzelfde)

Die situatie is niet te vergelijken met nu, Windows 2000 is niet bedoeld voor prive-gebruik (er is ook geen home-versie uitgekomen bijvoorbeeld), en XP was niet de opvolger van Windows 2000, maar de opvolger van Windows ME.

Windows 2000 is bedoeld voor zakelijk gebruik, en is de opvolger van Windows NT 4.0

Daarnaast kwalificeerden veel gebruikers Vista als 'zwaar' en 'log', en presteerde het OS daardoor op oudere hardware maar matig.
Ik ken mensen die een splinternieuwe pc/laptop kochten en dat de meegeleverde Windows Vista ook zo traag was als stroop. Dus van oudere hardware was geen sprake. En nee, het waren echt niet enkel budget computers die daar last van hadden.

Ik snap dat Tweakers het probleem van Vista nu wil laten overkomen als gezeur van wat klanten met trage oude pc's, maar dat was zeker niet het geval.

Overigens zorgde de kwalificatie van gebruikers er niet voor dat het traag was. Dat is oorzaak en gevolg omdraaien.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op donderdag 22 oktober 2009 11:11]


Oei toch niet z'n versie van een willekeurige OEM die allemaal troep installeerd? En jij vind het gek dat het sloom is? Vista draaide hier perfect op een Pentium M 1.6Ghz met 512Mb, en net als windows 7 heb ik verder nog nergens last van gehad... behalve dat er geen 64 bit drivers zijn voor me wlan maar dat is me eigne schuld dat ik die versie installeer :P

Vista draaide op mijn systeem toch echt een stukkie slechter dan XP of Windows 7.

Ik draai Vista op een AMD Athlon 3000+ Singlecore CPU met 1.5 Gig, draait prima :D Denk eigenlijk ook dat ik W7 oversla, tenzij ik een nieuwe PC ga halen ofzo.

Terechte opmerking als je kijkt naar veel OEM-PC's (A-merken). Als je de PC opstart krijg je allerlei anti-virus en ant-spam producten van verschillende leveranciers die allemaal tegelijk actief zijn.
Had het laatst weer met een Dell. Nadat eenmaal alle fijne 'gratis' evaluatiesoftware eraf was gehaald draaide Vista prima.
Desondanks heb ik ook nieuwe hardware gezien waar het zeker niet lekker ging. Maar er wordt vaak te makkelijk geroepen dat het alleen aan Windows ligt terwijl er enorm veel troep wordt geïnstalleerd.

Eigenlijk onbegrijpelijk dat MS zich niet wat harder opstelt v.w.b. die crapware. Het haalt de hele 'experience' van Windows naar beneden, dat straalt toch af op MS en niet op HP of Dell die dat soort rotzooi pre-installen. Die doen dat alleen maar om de totaalprijs naar beneden te krijgen.

En met hard opstellen hebben ze over het algemeen toch niet zoveel moeite: om XP op netbooks te zetten mogen ze niet meer dan 1 GB hebben, scherm mag niet groter zijn dan 10 inch, enzovoorts. Net als Intel eist dat er geen dual core in mag. Jammer voor ons, maar zakelijk gezien snap ik het wel.
Maar die crapware laten ze maar op z'n beloop? Dat kost toch ook goodwill/aanzien en dus uiteindelijk geld.

Breng dan op zijn minst PC's uit met en zonder crapware: tweakers weten er wel raad mee (gaan voor het goedkoopste en raggen er een nieuwe install overheen) en digibeten willen die paar tientjes er wellicht wel voor neerleggen om een cleane, goedwerkende PC te krijgen. En zo niet, moeten ze niet zeuren :)

Ik snap dat Tweakers het probleem van Vista nu wil laten overkomen als gezeur van wat klanten met trage oude pc's, maar dat was zeker niet het geval.
Tuurlijk wel. En het was precies hetzelfde gezeur als destijds met XP, maar iedereen schijnt dat vergeten te zijn...

Dan heeft Microsoft toch wel grove fouten gemaakt. Zij hebben immers Vista ready kwalificaties uitgegeven waar mensen blindelings op af zijn gegaan bij de aankoop van een nieuwe pc.

Eenmaal thuisgekomen en alles up and running hebbend kwam de teleurstelling voor deze mensen. Denk je een nieuwe pc te hebben gekocht die in staat moet zijn om het nieuwste meest hippe besturingssysteem goed te kunnen draaien blijkt het allemaal naadje te zijn. Lekker voor de gebruikerservaring.

Microsoft heeft overigens naar stortladingen aan klachten overigens ook klanten de mogelijkheid gegeven terug te stappen op XP. Maar volgens jou lag het dus aan de klanten die gewoon oude troep nieuw kochten....
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:58 Sid Meier brengt Civilization naar Facebook
Vorige 11:01 Screenshots Painkiller Resurrection
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011