Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 15, views: 7.148 •
Submitter: My-life

Fujifilm heeft twee nieuwe FinePix-modellen met Super CCD EXR-beeldsensor aan zijn assortiment toegevoegd. De Japanse camerafabrikant heeft tevens zijn A-, J- en Z-compactcameraseries van een update voorzien.

De nieuwe modellen met de Super CCD EXR-beeldsensor zijn de F70EXR, Fujifilms eerste kleine compactcamera met een 10x-zoomlens, en de S200EXR, een zogeheten bridge-compactcamera, die de in oktober vorig jaar geïntroduceerde S100FS opvolgt. De Super CCD EXR-beeldsensor kent een kleurgroepering van de fotocellen die afwijkt van het gebruikelijke Bayer-patroon. Hierdoor is het mogelijk om bij veel licht de waarden van twee aangrenzende fotocellen te combineren voor een groter dynamisch bereik, terwijl bij weinig licht gekozen kan worden voor een lichtgevoeliger stand met minder beeldruis. Bij deze laatste twee modes wordt de effectieve resolutie van de beeldsensor gehalveerd.

De F70EXR is voorzien van een 1/2"-Super CCD EXR-beeldsensor met 10 megapixels, terwijl de lens van de camera een kleinbeeldequivalent bereik heeft van 27mm in de uiterste groothoekstand tot 270mm in de uiterste telestand. De F70EXR, die is uitgerust met een 2,7"-lcd met 230.000 subpixels, beschikt over ccd-shift-beeldstabilisatie. De camera kan in de EXR Auto-stand automatisch bepalen of resolutie, lichtgevoeligheid of dynamisch bereik prioriteit heeft, maar de gebruiker kan dit via de EXR Priority-instelling ook handmatig bepalen. Ook beschikt de camera over de Pro Focus- en de Pro Low-light-modus. Hierbij worden meerdere, snel achter elkaar genomen opnamen gecombineerd voor respectievelijk het opzettelijk onscherp maken van de achtergrond en het verminderen van de beeldruis. De F70EXR is verder uitgerust met de mogelijkheid om de karakteristieke kleureigenschappen van een vijftal soorten klassieke filmrolletjes te emuleren, waaronder Velvia, Provia en Astia.

Fujifilm heeft de S200EXR een 1/1,6"-Super CCD EXR-beeldsensor met 12 megapixels meegegeven. Net als de voorganger S100FS heeft de nieuwe S200EXR een 14,3x-zoomlens met handmatige zoom. Het kleinbeeldequivalente zoombereik van de lens loopt van 30,5 tot 436mm. De maximale lensopening bedraagt f/2,8 in de groothoekstand, terwijl dit in de telestand daalt naar f/5,3. Net als de F70EXR is de S200EXR voorzien van EXR-voorkeurstanden, een EXR Auto-functie, en de Pro Focus- en Pro Low-light-standen. De S200EXR maakt gebruik van dezelfde lcd als de F70EXR.

De camerafabrikant kondigde verder nog een aantal nieuwe modellen aan in de A-, J-, en Z-series van compactcamera's met een conventionele beeldsensor. De A170 en de A220 hebben een 3x-zoomlens en een 2,7"-lcd, en verschillen van elkaar in het aantal pixels van de beeldsensor: bij de A170 bedraagt dit 10 miljoen, terwijl de A220 12 megapixels heeft. De J27 en de J30 hebben in grote lijnen dezelfde specificaties als de A170 en de A220, maar hebben bovendien een panoramastand en een strakker uiterlijk. De compacte Z35 ten slotte heeft 10 megapixels, een 3x-zoomlens, een 2,5"-lcd en een 'blog-modus'.

De FinePix F70EXR is leverbaar in de kleuren zilver en zwart voor een adviesprijs van 299 euro, de FinePix S200EXR is alleen in zwart leverbaar voor een adviesprijs van 549 euro, de nieuwe A-serie is vanaf 109 euro te verkrijgen, terwijl de adviesprijs voor de nieuwe J-modellen begint bij 139 euro. Alle aangekondigde modellen zijn in september leverbaar.

Dat laatste geldt ook voor het Real 3D-camerasysteem. Eerder was al bekend dat de 3d-camera in september in de Verenigde Staten zou worden uitgebracht, maar Fujifilm heeft nu bekendgemaakt dat de bijzondere camera ook naar Nederland komt, waar het apparaat 599 euro gaat kosten.

Fujifilm FinePix F70EXR Fujifilm FinePix F70EXR Fujifilm FinePix F70EXR Fujifilm FinePix S200EXR Fujifilm FinePix S200EXR Fujifilm FinePix Real 3D Fujifilm FinePix Real 3D

Reacties (15)

yeeh, mijn submit op T.net :P

Ik heb echt hoge verwachtingen van de S200EXR. Wel vind ik het jammer dat de lens bij 30.5mm begint. Ook de prijs is behoorlijk.
Hopelijk kan hij de verwachtingen waar maken, ik kan niet wachten op de eerste reviews.

Prachtige grip ook zo te zien.

[Reactie gewijzigd door My-life op 22 juli 2009 14:11]

De maximale lensopening bedraagt f/2,8 in de groothoekstand, terwijl dit in de telestand daalt naar f/5,3.
Op de lens zelf staat echter ook: f=7.1-101-5mm?
Dat is de brandpuntsafstand, daarnaast staat 1:2.8-5.3.
Dat is de brandpuntsafstand.

Let op het subtiele verschil tussen "f=" en "f/" :)
" f/" geeft het diafragma aan. Vaak wordt daarvoor ook F gebruikt. "f/2.8" is dan gelijk aan "F2.8"

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 22 juli 2009 15:55]

Dit komt mooi uit, mijn F700 (één van de beste kleine compacts ooit) is onlangs overleden na jaren trouwe dienst.

De reviews van de F200EXR (de eerste camera met EXR sensor) waren al veelbelovend, echter waren er nog wat kleine minpuntjes. Hopelijk hebben ze die er bij de nieuwe modellen uit weten te halen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juli 2009 14:21]

Let er even op dat in de F70EXR een iets kleinere sensor zit (1/2").
In de F200EXR en de S200EXR zitten dezelfde sensor (1/1,6"), lekker groot.
Maken schitterende foto's overigens :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2009 14:38]

"Hierdoor is het mogelijk om bij veel licht de waarden van twee aangrenzende fotocellen te combineren voor een groter dynamisch bereik, terwijl bij weinig licht gekozen kan worden voor een lichtgevoeliger stand met minder beeldruis. Bij deze laatste twee modes wordt de effectieve resolutie van de beeldsensor gehalveerd."

Kijk, dan heb je nog eens wat aan je 10/12 megapixelcamera :). Het zou mooi zijn als ze deze technieken in een toekomstig model met meer pixels nogmaals zouden kunnen verdubbelen.
Beetje misser van de F70exr vind ik het gemis van de HD (720p) movie functie. Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de foto's en een vergelijk tegen de Casio ex-H10.
terwijl bij weinig licht gekozen kan worden voor een lichtgevoeliger stand met minder beeldruis
Een veel gehoord misvatting helaas.
De totale hoeveelheid beeldruis op je foto blijft gewoon gelijk. Het enige wat veranderd is de hoeveelheid ruis per pixel. Maar als je de foto zelf zou herschalen naar de helft van de resolutie dan zou je op exact hetzelfde resultaat uit komen.

Maar aangezien de ruis waarschijnlijk zodanig groot wordt dat je fijne details toch niet meer kunt zien, is het dan wel handig om in de camera al te herschalen, want dan spaart het je ruimte op je geheugenkaartje.
Het is dus wel een nuttige feature, maar niet voor de reden die in het artikel genoemd word.
Dit is dus niet waar. Visueel gezien mag het verschil dan niet heel duidelijk zijn, vergeleken met zelf terugschalen, technisch gezien zijn de gebruikte methodes wel verschillend en de verschillen zijn meetbaar.

Hier een uitleg en vergelijk:
http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF200EXR/page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF200EXR/page7.asp
Heb een vroege bridge-compactcamera van Fujifilm, de s6500fd. Kostte ca. 2 jaar geleden 260 euro, prima deal. Hoewel het een veredelde compactcamera is met veel tekortkomingen (o.a. lage reso EVF, slechte ruisonderdrukking), maken de grote lens, het lage gewicht en natuurlijk vooral de lage prijs het een leuk ding voor casual gebruik.

Daarom vraag ik me af waarom de S200EXR zo duur is met z'n 550 euro. Als je dat bedrag wil uitgeven, wat weerhoudt je er dan van om een instapmodel spiegelreflex te kopen?
Voor mensen die geen lenzen willen vervangen?
Tuurlijk, je kan veel meer met een redelijke DSLR, echter wil niet iedereen lenzen met zich mee slepen.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 23 juli 2009 01:44]

[/quote]Een veel gehoord misvatting helaas.
De totale hoeveelheid beeldruis op je foto blijft gewoon gelijk. Het enige wat veranderd is de hoeveelheid ruis per pixel. Maar als je de foto zelf zou herschalen naar de helft van de resolutie dan zou je op exact hetzelfde resultaat uit komen.

Maar aangezien de ruis waarschijnlijk zodanig groot wordt dat je fijne details toch niet meer kunt zien, is het dan wel handig om in de camera al te herschalen, want dan spaart het je ruimte op je geheugenkaartje.
Het is dus wel een nuttige feature, maar niet voor de reden die in het artikel genoemd word.[/quote]
Ik had juist begrepen dat hij in een burts 4 foto's maakt en die combineert tot 1 foto waardoor je minder ruis hebt maar wel een goede foto.
zie hier

The Pro Low-light Mode is applied to solving the problems of noisy low light shots. With current cameras, it is possible to achieve relatively blur-free low light shots using high ISO and CCD shift (or optical image) stabilization. But this comes at a cost, as the ISO 1600 setting will invariably produce distracting and ugly noise. Once switched to Pro Lowlight Mode, the camera will take burst of 4 high sensitivity images using Pixel Fusion Technology* in quick succession. By Multi Frame Technology, 1st, 2nd, 3rd and 4th images are overlapped to create one image with extremely low noise.
Op de digoital camera review site werd al eerder geconstateerd dat het verschil tussen de 200EXR en de eerdere F10-F31 serie minder was dan verwacht, die waren al bijna perfect. Ik kan dat als bezitter van zowel een F11 als F30 beamen: zelfs bij heel weinig licht geven die prima resultaten. Ook het anders instellen van de camera dan de automatiek geeft zelden nuttige verbeteringen. Wat er nog wel verbeterd kan worden, kan beter achteraf in bv Adobe Lightroom (perfect programma, niet zo verdomde complex als hun Photoshop)
Zal de nieuwe compact nu eindelijk de eerdere F3x-serie doen vergeten? Voor de bridge moet blijken of de chromatische aberratie, hèt grote kritiekpunt op de 100FS, nu in-camera wordt verwijderd. Hetzij vooraf door een beter optisch ontwerp (2,8 is knap lichtsterk), hetzij door postprocessing door de beeldchip. Panasonic laat zien dat zoiets makkelijk kan. Immers de camera weet zelf welke brandpuntsafstand + diagfragma is gebruikt, als je via postprocessing bv via Lightroom de CA te lijf gaat moet je de correcties zelf proberen.
En burstmode uitgezonderd heeft zo'n beeldchip het grootste deel van de tijd niets te doen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013