Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 7.837 •

Currence heeft gemeld dat op 11 december de 25 miljoenste iDeal-transactie verwerkt is. Verder weet het betaalbedrijf te melden dat er tot en met november 88 procent meer transacties zijn uitgevoerd dan vorig jaar in dezelfde periode.

Volgens beheerder Currence is de mijlpaal van 25 miljoen transacties uitgevoerd bij online retailer Bol.com. Dit is volgens Currence-woordvoerder Bob Goulooze niet vreemd, aangezien dit de grootste internetwinkel van Nederland is en de helft van de iDeal-transacties plaatsvindt in het marktsegment waar ook Bol.com actief is. Het iDeal-systeem wordt overigens voor allerlei aankopen gebruikt, zoals tickets, computerhardware, consumentenelektronica, boeken en dvd's.

Ruim tienduizend webwinkels accepteren iDeal als betaalmiddel en daarmee is dit het meest geaccepteerde betaalmiddel op het Nederlandse internet. Van de 750 grootste online retailers accepteert 84 procent betalingen met dit systeem en dat percentage is ruwweg tweemaal zo hoog als dat van de meestgebruikte creditcards.

Currence, dat ook verantwoordelijk is voor de merken Pin en Chipknip, introduceerde iDeal in 2005. Met het systeem kunnen aankopen op het internet direct met een bankoverschrijving worden betaald. Het systeem werkt alleen in Nederland en alleen met rekeningen van ABN Amro, Fortis, Postbank, Rabobank en SNS Bank, maar Currence heeft internationale plannen voor iDeal.

Lees meer over

Reacties (45)

Ik heb een tijd geleden eens iemand geholpen met het integreren van een iDeal bestaalsysteem op een site en vond het toen erg complex (geen goede tutorial bijvoorbeeld). Ben benieuwd of het tegenwoordig eenvoudiger is.

Aan de klantkant vind ik het ontzettend handig overigens.
Zowel hier (Rabobank) als hier (links naar andere banken) is aardig wat informatie te vinden.

verder is het, zoals de naam al zegt, ideaal. Gewoon je vertrouwde omgeving m.b.t. internet bankieren. En je hebt direct betaald. Geen orderstatus meer van 'wacht op betaling'.

Hopelijk kan dit systeem in europa doorgevoerd worden zodat we straks niet weer terug bij af zijn met papieren acceptgiro's, als het betaalverkeer in europa gestandardiseerd is.

[Reactie gewijzigd door Rhapsody op 12 december 2008 11:59]

Ik heb het voor een webshop die handelt in kralen geïntegreerd een tijdje geleden, maar veel lastiger dan bijvoorbeeld automatisch via Paypal betalen is het niet. En ik had de Lite Versie van de Rabobank (goedkoopste, en het meeste programmeer werk). Prima te doen met redelijke documentatie over de interface.

Uiteraard moet je wel wat kennis hebben om een versleutelde string te genereren met de juiste informatie, maar als je dat niet kan dan neem ik aan dat je jezelf geen webontwikkelaar noemt.
Eerlijk is eerlijk op sommige punten is de ondersteuning in het integratie traject om te huilen. Alleen support via e-mail bijvoorbeeld en de beheer interface van de Rabobank is ook niet je van het, om nog maar niet te spreken over de code voorbeelden in de bijgeleverde handleiding. Om een voorbeeld te geven:
$str = "$variable";
Zo zijn er nog wel een aantal rare voorbeelden te vinden in de voorbeeld-code. Het doet je soms twijfelen aan hoe de implementatie van iDeal zelf er uit ziet.

Echter, van de andere kant, wanneer het eenmaal goed functioneerd is het zowel voor de beheerder als voor de ontwikkelaar een ideaal (vergeef me de woordspeling) systeem.
Ik hoop dat dit systeem internationaal doorbreekt. Is echt een ideale manier van betalen.
Ik gebruik alleen mijn creditcard als er onvoldoende saldo op mijn rekening gebruikt.

Voordeel van een creditcard is wel dat je geen randomreader nodig hebt en dat aankopen automatisch verzekerd zijn. Verder heb je, nu, voor internationale sites en winkelen in het buitenland alsnog een creditcard nodig dus missen kan ik hem nog niet.
Je kunt ook gebruik maken van PayPal. Ik Gebruik dit nu al zo'n 2 jaar en het bevalt me best. Je kunt er simpelweg elke bankrekening aan hangen en de kosten zijn minimaal. Alleen het terugstorten van geld naar je bankrekening kost geld. (geloof zo'n 2 euro)

Hopenlijk word iDeal een goede concurrent voor PayPal.
Volgens mij betaal je een bepaald percentage bij PayPal bij elke transactie. De werkelijke wisselkoers is nooit hetzelfde als bij PayPal valt me altijd op.
Lijkt me nogal logisch, elke bank vraagt geld voor het wisselen van geld. Daar verdient een bank het aan.

*tromgeroffel*

Bekijk de volgende link maar eens. Misschien is het nu iets duidelijker.

http://www.pottchange.com/rates_en.shtml
Of je een randomreader nodig hebt of niet ligt ook aan je bank. Bij de Postbank kun je b.v. een SMS krijgen met je TAN-code, waardoor je alleen je telefoon bij je hoeft te hebben (en dat is meestal wel het geval). Dan is het systeem de naam iDeal echt waardig, maar inderdaad nog geen volledige vervanger voor de credit card.
ikzelf gebruik ook erg veel iDeal. Het werkt erg goed en vaak krijg je m.b.v. iDeal je product de volgende dag nog in huis.

Ik hoop dat iDeal ook in het buitenland zal gaan werken zoals ze aangeven te willen gaan doen.

Overigens hoef je in het buitenland alsnog vaak niet perse een creditcard gebruiken aangezien in het buitenland PayPal erg veel gebruikt wordt. Ook dat werkt erg goed. Daar hoef je ook niet moeilijk te doen met wisselkoers. Wordt direct voor je geregeld. (overigens geen ervaring met creditcard, maar denk dat dat wel hetzelfde werkt, qua wisselkoers)
Een nadeel van PayPal is, is dat je als minderjarige geen rekening mag hebben. In principe doen ze er niet moeilijk over. Maar als je totaal ¤1000,- hebt ontvangen via PayPal vragen ze om een kopie van je paspoort/ID-kaart. En dan wordt je account geblokkeerd voor 180 dagen (kan je niks mee doen, terwijl er dan nog wel geld op staat) en na die 180 dagen wordt je account verwijderd (alleen dan kan je je PayPal-saldo nog op je rekening zetten).

Daarom is PayPal voor minderjarigen geen handig betaalmiddel (en met iDEAL kan je als minderjarige natuurlijk wel betalen).
Kunnen minderjarigen dan internetbankieren tegenwoordig?
Ja, bij de Postbank (of ING tegenwoordig) wel in ieder geval.
De vraag is maar of dit internationaal doorbreekt. Probleem is dat elke land wel zijn eigen systeem heeft. Het systeem van iDeal is niet echt uniek. Ik hoop het in ieder geval dat er ten minste op Europese schaal 1 standaard kan komen. Hetzij een bestaand systeem, hetzij een nieuw soortgelijk systeem.
Niet alleen heeft ieder land heeft een ander systeem, iedere bank heeft een ander systeem. Juist daarom is iDeal ontwikkeld: zodat de afhandeling met de klant aan de bankkant ligt, maar er een algemene API is tussen de bank en webshop. Daardoor is het dus ook goed te gebruiken in andere landen.
Als ik kan kiezen gaat mijn voorkeur toch echt nog steeds uit naar de creditcard. Daarbij heb ik een stuk meer zekerheid. Erg principieel is die keuze niet. Wanneer het verschil in kosten te groot wordt en de winkel oogt valide dan doe ik het alsnog gewoon met iDeal.

Ik baalde laatst echter wel dat ik met iDeal betaald had. Had ik mijn bestelling bij de wehkamp met een CC gedaan dan had mij dat een behoorlijke berg ergenis met de klanten (non-)service gescheeld....
iDeal is in mijn ogen zoals de naam al zegt ideaal. Desondanks betaal ik bij Bol.com nog steeds met mijn creditcard of ik moet toevallig mijn pinpas in de buurt hebben liggen (welke trouwens best wel onmisbaar is voor iDeal betalingen).

Het grote voordeel van de Creditcard vind ik dat de nummers relatief eenvoudig te onthouden zijn, wat het ook direct relatief fraudegevoelig maakt. Dat is dan weer het voordeel van iDeal, dat is vele malen veiliger maar niet overal toepasbaar en je moet je pinpas en random-reader bij hebben, plus een bank die het ondersteund.

Zelf zit ik bij de Rabobank en ben erg tevreden over het systeem. Ik heb ook over de schouder gekeken bij andere banken en dan ben ik nog tevredenerder (ofzoiets) over mijn bank.
Ik zit bij de Postbank/ING, en daarbij is iDeal ook écht ideaal. Het is me nu dit schooljaar al een paar keer overkomen dat ik ineens een boek moest hebben, ik kan dan gewoon >TIJDENS< het college het boek bestellen bij bijvoorbeeld Bol.com, log in met m'n username/password (die ik onthoud), en vervolgens krijg ik na het accepteren van de betalingsgegevens een SMS-je met een tan-code die ik in moet voeren. Dat SMS-je verschijnt gewoon op m'n GSM, die op stil staat, maar ik kan m'n SMS ook lezen via b-tooth.
Zoals al eerder gezegt, werkt het bij de postbank met tancodes die je via een smsje ontvangt wanneer je een betaling aanvraagt. Dat werkt dus erg ideaal:)
grote voordeel van de Creditcard vind ik dat de nummers relatief eenvoudig te onthouden zijn
16 digits + 4 voor de vervaldatum + 3 voor de security code onthouden. Heel knap. In die 23 digits wil er bij mij nog wel eens een overtypfout insluipen. Daarom ben ik ook niet blij dat de rabobank steeds langere en meer controlle getallen gebruikt bij online betalen.
alleen bij grotere bedragen...tot 500 euro is het dacht ik nog steeds maar 1x 10 getallen
En word de gelukkige gebruiker ook verwend?
Ik vind iDEAL zelf ook enorm handig met betalingen!

Als ik via internet iets bestel en via iDEAL betaal dan heb ik vrijwel direct een mailtje van 'Uw betaling is ontvangen'. Dag ernaar wordt het product dan verzonden. Nu hoeven ze niet meer te wachten totdat het is overgeschreven via de bank etc.

Geen wonder dat het zo enorm gegroeid is, het is namelijk een uitermate fijn systeem om mee te betalen.
Helemaal mee eens, in het verleden was het gewoon zwáár irritant, hoewel veel (web)winkels zowel een Postbank als een rabo-rekening hadden, was het vaak toch een cross-bank overschrijving, waardoor het soms wel 3 dagen duurde totdat de betaling registreerde als "geaccepteerd". Een creditcard is voor mij als student helaas te duur, ik heb er geeneens recht op omdat ik geen studiefinanciering krijg, en de bank me dus als "gewone" klant ziet. Resultaat: ik moet minimaal ¤650 netto per maand verdienen wil ik een creditcard kunnen krijgen.

En dan nog, ik geloof niet in krediet. Het hele "economie gebaseerd op geleend geld" systeem walg ik van. Debet cards kunnen nog.
Creditcard bij postbank is wel handig. Ik heb zo'n studenten versie. Je kan maximaal 1000 euro uitgeven en dan begin van de volgende maand word het van je rekening afgeschreven.
Creditcard van de rabobank kost maar ¤3,- per jaar als je een studenten rekening hebt, studie financiering krijg ik ook niet meer!!!

En over krediet gesproken. Je moet geen aankopen doen met een creditcard als je niet zeker weet dat het geld aan het eind van de maand op de bank staat. Zo doe ik het in ieder geval.
ik weet neit hoe het bij de Rabo is, maar een van de voorwaarden bij de postbank met een sudenten rekening is is dat je je studie financiering op deze rekening laat storten.
Ik vermoed dat de Rabo ook wel iets van zulke regels heeft, zou dan ook even extra controleren ;)
Wat dus ook de reden is dat ik geen studentenrekening heb/kan krijgen. En die studie voorkomt door de tijd die er in gaat zitten heel efficiënt het punt van 650/mnd verdienen. Daar heb ik gewoon de tijd niet voor.
Gezien het feit dat creditcards torenhoge rentes hebben (18% is gebruikelijk) is dat inderdaad niet onverstandig. Ik doe hetzelfde met mijn creditcard: praktisch voor internationale aankopen (waar je met iDeal nog niet ver komt) maar niet om daadwerkelijk op krediet mee te kopen.
Veel Nederlandse zogenoemde creditcards zijn eigenlijk chargecards. Je betaalt geen rente, maar het geld wordt gewoon (1x per maand ofzo) van je rekening gehaald.
Nu hoeven ze niet meer te wachten totdat het is overgeschreven via de bank etc.
Maar dat is natuurlijk ook slechts een computer handeling die in een paar milliseconden gedaan is. Probleem alleen is dat banken er er het verderfelijke gedrag op nahouden een paar dagen te tijd de nemen om wat te gaan speculeren met het geld waarvan jij de opdracht hebt gegeven om het aan iemand anders te geven.
dat is allang niet meer zo
postbank postbank duurt een paar seconden
postbank andere bank altijd de volgende dag

dus dagen is erg overdreven
Ik vind iDEAL zelf ook enorm handig met betalingen!
Als ik via internet iets bestel en via iDEAL betaal dan heb ik vrijwel direct een mailtje van 'Uw betaling is ontvangen'. Dag ernaar wordt het product dan verzonden.
De dag er na ? Dan kan ik het ook wel girotellen is het geld er ook morgen. Het voordeel is dat ze het dezelfde dag nog kunnen en zullen versturen en ik het morgen in huis heb. Bij 'Alternate' bijvoorbeeld. Maar handig is het in elk geval wel.
Kan aan mij liggen hoor maar 25 miljoen? Ik vind dat gewoon heel erg weinig voor een systeem dat zo goed werkt (en alweer een dikke 3 jaar bestaat). Ik betaal binnen Nederland eigenlijk standaard met iDeal als ik online bestel (als de mogelijkheid er is uiteraard).
Ik had verwacht dat er veel en veel meer betalingen gedaan zouden zijn. Ik bedoel, zelfs mijn vader gebruikt het wel eens (dat is eigenlijk altijd wel een goede graadmeter).

Net even door mijn mailbox gespit, ik heb 89 iDeal betalingen gedaan (of gevonden iig). Daarmee lig ik dan 'iets' boven het gemiddelde vermoed ik :P
Inderdaad ik vind het ook een behoorlijk laag getal inderdaad en zoals je zegt helemaal na 3 jaar....

Als elke Nederlander 2x een betaling maakt met ideal zit je al met gemak over de 25 miljoen betalingen heen. Ik had persoonlijk verwacht dat dit getal al vele malen hoger zou liggen. Ik betaal veel via ideal, alleen gebruik ik paypal veel meer.

Bij Paypal zit ook een verzekering, als je een product niet ontvangt, of als je verneukt wordt door een verkoper, dan kun je je geld terug krijgen. Dit is mij al 2x overkomen en altijd netjes mijn geld teruggekregen via Paypal.
Dit is niet het geval met ideal, vandaar dat ik ideal ook nog niet zie als een ideaal betalingssysteem internationaal, er is geen consumenten bescherming. Dit is echter wel nodig als je ideal internationaal een succes wilt laten worden.

Verder moeten de kosten van ideal naar beneden, deze zijn te hoog je betaald bij de meeste banken een opzet fee, een fee per maand en vervolgens nog een fee per transactie. Gewoon gratis opzet, geen fee per maand en alleen transactie kosten of alleen een fee per maand. Daarnaast iedereen gewoon de pro versie dan ter beschikking stellen.

Als je nu onderling gaat vergelijken zit er een leuk verschil in de bedragen welke de banken vragen voor ideal. Dit verschilt soms behoorlijk per bank. Postbank is momenteel de goedkoopste met een zeer sterke technische helpdesk. Echter ben ik niet wilt van de manier hoe de Postbank zijn bankzaken afhandelt. Traag traag traag, het duurt eeuwen voor geld op je rekening staat of bij een ander op de rekening staat.
Ik heb er 205 gedaan, me broertje gebruikt het ook maar me ouders al een stuk minder en me opa en oma helemaal niet. Verder was het in 2005 nog vrij onbekend. Het zal nu ook wel sneller en sneller gaan. Daarnaast gebruik je IDeal alleen via internet natuurlijk en heel veel mensen kopen alles nog gewoon direct in de winkel of betalen niet graag voorruit.

[Reactie gewijzigd door MrBlueEyes op 12 december 2008 12:23]

Dat zijn toch 22810 betalingen per dag uitgaande van 1096 dag (1 schrikkel jaar ;) )
Los van alle betalingen die online nog via creditcard/ rembours/ vooruitbetaling via de bank zelf worden gedaan en dat die alleen maar in Nederland werkt vind ik het toch best veel.
Baas boven baas. Ik zit op de 658 sinds ik mijn tan-codes via SMS ontvang. Maar ik moet toegeven dat ik heel vaak geld van mijn ene naar mijn andere rekening overmaak. (Op de ene komt mijn geld binnen en op de ander gaat er er uit.)

Toch zijn mijn digibete ouders flink geschrokken van iDeal. Toen zij het aanvroegen heeft de postbank iets verkeerd begrepen en al het tegoed van de spaarrekening naar de betaalrekening geboekt. Toen stond er ineens een getal met X cijfers op hun betaalrekening. Hierna hebben ze iDeal direct weer uitgeschakeld en alles door de klantenservice terug laten draaien. Gemiste kans van de postbank vind ik, want het is een zeer handig systeem.

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 12 december 2008 13:29]

Heb jij het nou over Internet Bankieren of iDeal betalingen?
Raar verhaal. iDeal hoef je immers niet aan te vragen. Je kunt het direct gebruiken wanneer je kunt internetbankieren bij eerder genoemde banken. Dat is nou juist de kracht van iDeal, dat je niks extra's hoeft aan te vragen.
Ik doe op mijn werk (administratief) enquétes digitaliseren en kijken of de vakjes door de computer goed aangevinkt zijn . Echter uit een gemeente enquete waar we nu mee bezig zijn krijgen we ook de open vraag, welke betalings systeem mensen preferen.

Zo zie je dat mensen Mastercard/creditcard, internet bankieren, paypal en iDeal prefereren. Echter springt Ideal hier met kop en schouders er boven uit.

Mede gewoon doordat het heel simpel en direct in gebruik is.
Als het kan en niet 10 euro extra kost gebruik ik liever creditcard of Paypal.

Pas nog waren vele iphone kopers opgelicht en met iDeal stonden ze erg zwak. Je kan het geld niet terug laten halen als je niet tevreden bent. Met een goede creditcard ben je soms een jaar tegen diefstal, verlies en beschadiging verzekerd en je kan zelfs retourneren als de webwinkel het daar niet mee eens is.
Kun je dit toelichten? Ik snap wel dat je het geld niet kunt terughalen, maar als je iDeal gebruikt is het wel duidelijk waar je geld naartoe is gegaan, dus kun je altijd naar de politie stappen, lijkt mij...
Gelukkig is dit systeem wel een succes! En terecht: Het systeem werkt gewoon helemaal naadloos samen met je (vertrouwde?) internetbankieren-omgeving dus als mensen nou nog steeds dit systeem niet snappen moeten ze OF van computers afblijven OF ze doen nog niet aan internetbankieren en moeten gewoon weer lekker offline gaan kopen :).

Trouwens, een internationale standaard voor zoiets als dit zie ik ook wel zitten (dat je aankopen op eBay ook gewoon via de iDeal omgeving van je eigen bank kan betalen). Aan de andere kant: Ik vertrouw Paypal op zich ook wel. Het is alleen jammer dat zij geen 2-factor authenticatiemethode hebben.
IDeal is echt ideaal. Het is snel, maar nog belangrijker betrouwbaar ;) Ik betaal (als het kan) tegenwoordig alleen nog maar met IDeal, ben er erg tevreden over :)

[Reactie gewijzigd door Lau26 op 12 december 2008 16:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013