Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 16.282 •

Red, bekend van de professionele Red One-filmcamera, heeft een nieuw modulair foto- en videocamerasysteem aangekondigd. Het Dsmc-systeem bestaat uit de kernmodules Scarlet en Epic, aangevuld met een groot aantal accessoires.

Al enkele weken voor de introductie van de Scarlet en de Epic plaatste Jim Jannard, medeoprichter van Red, als teaser uitsnedes van foto's van het nieuwe camerassysteem om de community alvast warm te maken voor de introductie. Nog voor de aftelling op de website ten einde liep, maakte Jannard uiteindelijk op 13 november alle specificaties bekend. Als klap op de vuurpijl kondigde Red aan ook te werken aan een 3d-camerasysteem.

De Scarlet is de kleinere van de twee 'breinen', zoals Red de kernmodules noemt. Deze zal beschikbaar komen in vier uitvoeringen. De twee Scarlet 2/3"-versies hebben een 4,9-megapixel beeldsensor en zijn daardoor voornamelijk geschikt als hd-camcorder. Een stuk duurder is de Scarlet S35 met een iets bredere sensor dan de gemiddelde dslr met 13,8 megapixels, terwijl de Scarlet FF35 een fullframe-beeldsensor heeft met 24 megapixels.

Het Epic-brein is er in drie uitvoeringen: twee ervan zijn uitgerust met de beeldsensor van de Scarlet S35 en de FF35, terwijl er ook een variant beschikbaar komt met een 65-megapixel beeldsensor in middenformaat. Tot slot staat er ook nog een Epic-versie met een 261-megapixel beeldsensor in de planning. Deze moet onder meer concurreren met Linhof-camera's voor extreme panoramaopnames.

ModelSensorgrootteMegapixelsA/DDynamisch bereikFpsPrijs (dollar)
Scarlet 2/3"10,1x5,35mm4,9MP12bit11+ stops1202500
Scarlet S3530x15mm13,8MP12bit11+ stops307000
Scarlet FF3536x24mm24MP16bit13+ stops3012.000
Epic S3530x15mm13,8MP12bit11+ stops10028.000
Epic FF3536x24mm24MP16bit13+ stops10035.000
Epic 64556x42mm65MP16bit13+ stops5045.000
Epic 617168x56mm261MP16bit13+ stops2555.000

Red voert het modulaire concept van de Epic en de Scarlet tot in het extreme door. Anders dan bij bijvoorbeeld middenformaatcamera's van concurrenten als Leaf, Phase One en Hasselblad, is niet alleen de sensor c.q. digitale achterwand, de lens en de zoeker te verwisselen, maar is ook de mount verwisselbaar zodat naast de nieuw aangekondigde lenzen voor het systeem, ook lenzen van onder meer Mamiya, Canon en Nikon op het systeem bevestigd kunnen worden. Ook kunnen losse handvatten, opslag- en i/o-modules en batterij-addons aan de basisunit gekoppeld worden. Zowel de Epic als de Scarlet kunnen zo tot een volledig professionele videocamera uitgebouwd worden.

De Scarlet-serie is leverbaar vanaf 2500 dollar voor de 2/3"-versie tot 12.000 dollar voor de FF35-basismodule. De Epic-serie is te koop vanaf 28.000 dollar tot en met 45.000 dollar voor het middenformaat-systeem. De systemen zijn pas vanaf de zomer van 2009 leverbaar. Gebruikers van de huidige Red One-filmcamera kunnen korting krijgen op een Epic of Scarlet.

Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet Red Epic Scarlet

Reacties (41)

Dat ziet er goed uit :) Voor meer informatie loopt er trouwens ook een topic in FGA: [RED] Scarlet en Epic DSMC

Hoe kan het dat het dynamische bereik van de Epic/Scarlet FF35, Epic645 en de Epic617 een schatting is terwijl dat bij de andere niet zo is? (Zie http://tweakers.net/ext/i/1226585456.jpg)

[Reactie gewijzigd door asfaloth_arwen op 13 november 2008 19:27]

Waarschijnlijk omdat die sensoren nog in ontwikkeling zijn.
Opnames tot 28k aan 25fps! FFS!
28000x9994 pixelsize.
Dat is niet echt normaal meer! :)
ik denk dat de gemiddelde fotograaf deze niet eens kent, laat staan dat de scooterdief hem op marktplaats kwijtraakt
Ik vraag me af waar de beelden op worden opgeslagen. Het lijkt me dat bij zulke hoge resoluties een uncompressed beeld gewoon VEEL te groot is om te versturen.
Het word opgeslagen op een CF kaart of een SSD die je op de camera kan klikken. In de toekomst word het ook mogelijk om het over LAN of over een wireless verbinding te streamen.

4K is is ongeveer 28 MB/sec (megabytes per second), wat ongeveer 224 Mb/sec. (megabits per second) is. HDV (De codec) heeft een troughput van ongeveer 25 MB/sec. Dat is dus redelijk vergelijkbaar, alleen heeft de Redcode codec in 4K mode zo'n 10 keer meer detail.
Wat je daarzegt dat klopt ben ik bang niet.

Hoer kan een uncompressed beeld met een veel hogere resolutie maar 3MB/s groter zijn dan een compressed beeld van (dacht ik) PAL resolutie? Er gaat daar echt iets verkeerd in je argumentatie
Gaat in dat geval om fotografie (concurreert met panorama camera van Linhof).
Jij en ik... niets. Maar de filmindustrie smult hiervan. Het detail is immens. Hoe meer pixels, hoe beter er digitaal gemonteerd en gemanipuleerd kan worden.
De Film-industrie schiet en werkt met veel lagere resoluties.

Sowieso, 216MP is leuk, maar ik denk niet dat er veel bedrijven zijn die de computing power hebben om hier mee uberhaupt te werken. Je hebt het dan over 12 GB/s aan beeldinformatie.

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 13 november 2008 19:45]

Nee helemaal niet interessant voor de filmindustrie, aangezien het veel te duur is om met zulke resoluties te werken (opslag/verwerking/etc)..
35mm film rollen + ontwikkelen + scannen (naar digitaal dus ook opslag nodig) en colorcorrectie is gratis?

Laat ik het anders stellen. Schieten met een moderne 24mp slr is duurder dan schieten met een ouderwetse slr met filmrolletjes?
Nou een stapel negatiefbladen neemt minder ruimte in dan die zelfde hoeveelheid aan 216MP foto's op CF kaarten :+
Hou er ook even rekening mee dat dit vooral een erg wijde sensor is.. Lijkt me eerder geschikt om panoramafoto's mee te maken en die erg groot af te drukken.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 13 november 2008 20:55]

Gaaf hoor.

Voorlopig zijn het echter alleen 3D max renders. De RED One is dan wel uit, RED neemt nu wel heel veel hooi op de vork. Ook veel te veel modellen in 1x als je het mij vraagt. En ze zeggen niks over de prijzen van accessoires. Want die zijn fors geprijsd en wat ik ervan kan zien is het een gesloten systeem. Zelfs de CF cards zijn repackaged (zo lijkt het).

Dat gezegd te hebben wel een geweldige ontwikkeling. Modulaire systemen zijn altijd welkom en de grote jongens (Canon, Sony, Panasonic en JVC) staan nu maximaal onder druk om te innoveren en hun prijzen te verlagen. De afgelopen jaren hebben die ons toch wel flink afgezet. Elk jaar een kleine nieuwe feature op een nieuw model maar wel de hoofdprijs vragen. Die tijden zijn nu voorbij. RED maakt een sprong die normaal gesproken 5 jaar zou hebben geduurd. Dat kan als je nog geen legacy producten hebt.

Maar ik wil eerst prototypes zien en en sample footage.
nja ik ben ook wel benieuwd. Maar ze gaan het zo te zien wel gefaseerd aanpakken..
261mp..

Laat ze eerst maar eens een codec ontwikkelen die echt GOED werkt voor de post productie want voorlopig komt er nog veel omrenderen bij kijken en dat duurt op HD al lang, laat staan op de formaten die hier naar voren komen.
De huidige redcamera's die 2k of 4k schieten geven nog steeds geen goede playback tijdens montage op AVID of Final cut. De belofte dat je gewoon de native .r3d files met proxxies zou kunnen gebruiken voor montage gaat slechts op voor 1K resolutie in veel gevallen. Ook de high end postproductie moet alles omgerenderd terug krijgen wat een hoop gezeul met DATA met zich meebrengt. Als dat nu op 2k en 4k al problemen geeft, waarom dan een camera maken die 261mp schiet.. Ik kan snap best dat het fantastisch is plates mee te schieten voor 3D maar daar houdt het wat dat betreft ook wel op. Bovendien is de manier waarop RED 4K schiet discutabel. Als je een key trekt op het materiaal zie je al snel de compressie eruit springen, het komt simpelweg NIET in de buurt van filmmaterial waarin het echte logaritmische bereik wel zit. Maargoed de ontwikkeling is altijd leuk om te volgen...
Als je offline monteert, desnoods gewoon op SD, en daarna alle bewerkingen een paar daagjes laat renderen naar die 261MP heb je de resolutie toch maar én je hebt vlot kunnen monteren. Lijkt me niet zo'n probleem. De huidige analoge filmmontage is ook offline, dus zelfde omweg. En over een paar jaartjes bestaan er computers die dit online kunnen renderen. In dat opzicht is RED misschien gewoon zijn tijd vooruit ;)

Ik denk trouwens dat je die 261MP eerder als een digitaal equivalent voor 70mm moet zien, of om te gebruiken bij bepaalde compositingshots. De huidige 4k-standaard volstaat om 35mm te vervangen.

[Reactie gewijzigd door Valaraukar op 13 november 2008 20:34]

Klopt, je hebt zelfs al de mogelijkheid om tegelijkertijd SD, HD, 2K en 4K op te slaan zodat je bij het editen kan kiezen welke je gebruikt.
Dat is de Red One.. Vergeleken met een non systeem camera.. brakke review iig.
Voorbeeld. Erg mooie filmpje ;)
http://www.skydivingmovie...mp;id=7041&string=red

Wel even registeren, maar het is de moeite waard.
Jammer dat het niet voor 2500 dollar een complete camera is.. daar komt nog een lens bij, opnamebox, etc.. dus niet zoals ze eigenlijk beloofd hadden, een volledige camera voor rond de 3000 dollar... jammer..
Ik vind $3000 voor een camera die 3K schiet, verwisselbare lenzen heeft en volledig modulair is niet zo ontzettend duur. Zeker niet als je het vergelijkt met een goede full HD camera met ongeveer dezelfde features die zo rond de ¤8000 kost.
Als je daarmee een foto van iemand wil maken wordt je op voorhand opgepakt voor verboden wapen bezit!:P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013