Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties, 10.431 views •

Ontwikkelaars van applicaties die in T-Mobile's mobiele downloadwinkel komen, moeten betalen als gebruikers teveel data verstoken. Dat staat in de kleine lettertjes van de overeenkomst van T-Mobile.

De downloadwinkel is nog niet open, maar de ontwikkelaarssite werd vorige maand al geopend. De plannen voor T-Mobiles eigen versie van de App Store kwamen anderhalve maand geleden al naar buiten. In de downloadwinkel moeten applicaties komen te staan voor alle mobiele telefoons behalve de iPhone: applicaties daarvoor mogen alleen in Apple's eigen App Store verschijnen.

Ontwikkelaars die een applicatie schrijven, waarbij gebruikers het internet opgaan, zullen een addertje onder het gras vinden: ze zullen moeten betalen als gebruikers teveel bandbreedte gebruiken op het netwerk van T-Mobile. De provider laat toe dat gebruikers 15 MB verstoken, daarna moeten ontwikkelaars twee dollar per gebruiker overmaken aan T-Mobile. Als de applicatie T-Mobile nog veel meer bandbreedte kost, loopt dat op tot 4,50 dollar per gebruiker. Bij betaalde applicaties geldt de grens van 15 MB niet: ontwikkelaars moeten dan direct per gebruiker betalen, waarbij dezelfde tarieven gelden.

Het is de vraag of T-Mobile deze beperking kan handhaven. Ontwikkelaars hebben immers een keuze en kunnen op steeds meer plaatsen hun applicaties aanbieden. Zo komt Google met een Android Market, wil Microsoft een downloadwinkel openen voor Windows Mobile en hebben Samsung en Nokia hun eigen plekken, waar gebruikers Symbian-applicaties kunnen downloaden.

Tarieven T-Mobile applicatiewinkel

Reacties (46)

Noem dit geen goeie actie voor ontwikkelaars.
meschien dat de grote spelers er niet zoveel moeite mee hebben.
maar echte kleine nieuwe ontwikkelaars zul je niet zien dan bij t-mobile aps
Er zijn zoveel redenen te bedenken om niet voor dit platform te kiezen, dan is dit toch wel een hele forse deal-breaker. Ik neem tenminste aan dat een ontwikkelaar alleen bij aankoop vangt.

Je zult toch zien dat het aanbod dan een stuk kleiner zal zijn, je mist dan vooral de kleine ontwikkelaars die waarschijnlijk toch vaker met innovatieve applicaties zullen komen. Maar goed, een klein aanbod is toch niet interessant.
De gebruiker betaalt toch al zijn data abonnement? De kosten van het dataverkeer zijn al gedekt imho, vanwaar deze uitzuigerij?
Om nog meer geld binne te halen. Het is een commercieel bedrijf dat gewoon winst wil maken.

Als ontwikkelaar zijn er genoeg andere plekken. Dus ik denk dat ze het snel laten varen.
Je kan het ook zien dat ze zo de ontwikkelaars willen aansporen om data zuinige applicaties te ontwikkelen.
Als je ziet dat in de US een extra 1.5B moet geinvesteerd worden omdat de iPhone zoveel data nodig heeft en dus het netwerk overbelast... (1 iPhone verbruikt evenveel als 20 BlackBerry's)
Erm, bekijken we dezelfde prijslijsten? Als programma's nog geen 30 MB per maand mogen gebruiken, waar zijn de telco's dan in godsnaam mee bezig met hun netwerken???

Dit is dus puur gedklopperij.

En over de iPhone: waaraan ligt dat denk je? Het is het gemakkelijkst, en het vergt het minste inzicht om te zeggen dat de iPhone een slechter platform is dan de blackberry.
Wat je er ook kan in zien is dat de telco's een hopeloos verouderde houding hebben, namelijk dat gebruikers bijna geen bandbreedte nodig hebben. De iPhone gebruikers hebben dus eht tegendeel bewezen: men wil wel degelijk overal normale internettoegang.
Dan kan jij wel zeuren dat dit te duur is, maar punt blijft dat de gebruiker het blijkbaar wil! Men wil mobiel surfen, men wil mobiel mailen, men wil mobiel videos bekijken op youtube.
Dat de telcos nu eens een investering moeten doen, enkel omdat ze veel te lang hebben geteerd op hun verouderd GSM-netwerk, is hun fout en dus hun probleem.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 oktober 2008 17:14]

kiang, ZpAz, ik gebruik een BlackBerry; kijk er YouTube op, gebruik een GPS systeem, surf, gebruik messengers,... en verbruik minder dan 100mb per maand.

Moest je iets van BlackBerry afweten, dan wist je dat alles eerst toekomt op hun server, en er daar een compressie gebeurd. Om dan pas naar je toestel gestuurd te worden. Je mails, websites,... alles.
Minder data verkeer dus.
Je kan nog een stuk steviger compressen als je de presieze resolutie weet van het eind schermpje!

Beter dat je de resolutie terugbrengt voordat het verzonden word dan nadat de bytes al binnen zijn.
Dat compressen gebeurd bij de iPhone in Nederland ook, omdat T-Mobile een (vrijwillige!) speedmanager heeft wat exact hetzelfde doet.
Het is dus een netwerkfeature, toestelonafhankelijk.
Zoals jij het zegt kost het extra bandbreedte: web -> bb server -> bb :+
Daar staat tegenover dat over het algemeen de netwerken in de US nou niet echt je van het zijn...

Bovendien is dat gewoon vooruitgang, de volgende generatie BlackBerries zal zeker ook meer data gaan binnenhengelen.. hoewel ik me afvraag in hoeverre BB's en iPhone's met elkaar te vergelijken zijn. Het is logisch dat zakelijk gebruik (vooral text/e-mail whatever) minder data gebruikt dan entertainment wat zga. altijd uitkomt op beeld, audio of video. Zodoende dus ook dat een iPhone meer data zal downloaden dan een BB (20x kan ik opzich wel geloven ja)

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 2 oktober 2008 23:38]

Dit zorgt er dus voor dat ontwikkelaars T-mobile's marketplace gaan mijden. Doe je goed T-mobile. Sowieso snap ik neit waarom T-mobile hier NU mee komt. Ze willen toch graag succes met de G1, laat dan die marketplace achterwege en stop je geld in de Android marketplace.
Wat een belachelijke regeling. De ontwikkelaars zouden juist betaald moeten krijgen als de gebruiker veel brandbreedte verstookt, als je ziet wat de netwerken in rekening durven te brengen (al helemaal als mensen per ongeluk over de grens wat data gebruiken).

Nu vangen ze dus aan twee kanten geld.
Helaas gaat dat bij T-Mobile anders, die hebben echt onbeperkt mobiel internet voor ¤9,50 per maand. (De andere aanbieders geven je voor dat bedrag slechts 250MB).

Dus logisch dat hiervoor betaald moet worden.
Ik vind het een goed idee, hoewel t-mobile zijn zakken weer vult met het geld. Als applicatie ontwikkelaar moet je rekening houden met het aantal MB's die je applicatie opslurpt.

Als T-Mobile dit niet zou doen dan hadden de gebruikers die extra MB's moeten betalen.
Hoewel het natuurlijk wel bij de eind gebruiker ligt of hij/zij die applicatie wilt gebruiken of niet
Dus als ik als hobby-ontwikkelaar een tooltje maak om YouTube filmpjes te kijken en dat wil sharen met andere T-Mobile gebruikers zou ik ineens duizende euro's moeten ophoesten?

Nee dank je, ik release m'n tooltjes niet meer :r
Je kunt het best releasen, alleen kun je het beter niet op de T-Mobile shop doen. Wat gerbuikers doen met tools die ze ergens anders vandaan halen is een zaak tussen hun provider en henzelf, daar sta je als ontwikkelaar buiten. Misschien kunnen ze dan niet eens achterhalen wie die tool geschreven heeft.
Als T-Mobile dit niet zou doen dan hadden de gebruikers die extra MB's moeten betalen.
En denk je echt nu niet ? Verkeerd gedacht, T-Mobile laat én de ontwikkelaars én de gebruikers betalen.
Dus als je een nieuwe browers maakt dan heb je gelijk een probleem.
Waarom vergeten jullie altijd om Handango e.d. te vermelden?
Omdat dat nog wel het ergste publicatie platform is. Zoek maar na op XDA hoeveel klachten daarover zijn.
Ik zie niet helemaal in waarom een ontwikkelaar persee bij t-mobile zijn applicatie wil neerzetten.

1. je moet betalen voor het datagebruik van je klanten...
2. Je bereikt geen klanten buiten t-mobile

uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat er weinig applicaties in de t-mobile shop komen.
Bandbreedte is de verantwoordelijkheid van de gebruiker en van de provider .. niet van publisher of ontwikkelaar. Het zou toch gekkigheid worden als ontwikkelaars geld zouden moeten betalen aan Microsoft voor hoeveelheid minuten dat Xbox gebruikers (online) spelen...

Ontwikkelaars zullen dit massaal gaan vermijden. Het idee van de T-M appstore was al ronduit slecht. Nu is het gewoon ten dode opgeschreven.
Wat is dat voor iets geks? Dat T-Mobile een percentage van het verdiende bedrag van elke verkochte applicatie vangt lijkt me logisch. Maar om ontwikkelaars in de vingers te snijden door ze per gebruiker te laten betalen als ze meer dan 15MB aan data verstoken is ronduit belachelijk. Dat is niet een klein beetje scheef, maar bijna dieverij als je 't mij vraagt. Zo laat je de ontwikkelaars van gratis applicaties ineens geld inleveren, terwijl ze er niet eens wat op (hoeven te) verdienen. Welke ontwikkelaar gaat met zo'n regeling nog iets ontwikkelen voor zo'n store.

Ik zou zelf mijlenver wegblijven van élke store met zo'n regeling.

Even een kleine berekening:
Er zijn in de App Store van Apple (voor de iPhone/touch) gratis applicaties die wereldwijd makkelijk 200.000x gedownload zijn. Een beetje app brengt je zonder al te veel moeite boven de 15MB aan dataverkeer per maand, dus dat is even incasseren: 2 euro x 200.000 is al een vette ¤400.000,-... mag ik even vangen? En dan hebben we 't niet eens over de grotere bedragen die betaald mogen worden à 4,50 per klant, wat zou uitkomen op ¤500.000,- :/

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 2 oktober 2008 16:46]

Inderdaad, dan is de gratis hosting voor free apps en de 30 / 70 regeling van Apple's AppStore toch wel interessant opeens... Zelfs kleine spelletjes zoals Koi Pond (vijvertje met visjes) is al meer als 100.000 keer gedownload voor 79 cent per stuk. De ontwikkelaar zou dat niet voor die prijs aan kunnen bieden bij T-Mobile's app store, en gratis spelletjes zoals TapTap revolution of Palringo, Twitterific etc zijn gewoon niet mogelijk.

Jammer T-Mobile, dit gaat dus compleet floppen.

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op 2 oktober 2008 17:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True