Hoofdcategorieën
Device Settings

Symbian: beter geen Linux op telefoons

Door Arnoud Wokke, vrijdag 19 september 2008 12:10, views: 24.813

Telefoonfabrikanten kunnen beter geen besturingssysteem op basis van Linux op hun telefoons zetten. Dat zegt Symbian-topman Jerry Panagrossi. Volgens Panagrossi zouden telefoons technisch te beperkt zijn om Linux te draaien.

De processoren in telefoons hebben veel lagere kloksnelheden dan die in desktopcomputers. Bovendien hebben mobieltjes veel minder werkgeheugen aan boord. Daarom is het onmogelijk Linux zomaar over te zetten op een mobieltje, zegt Panagrossi, die topman is bij de Amerikaanse tak van Symbian. De lagere specificaties van mobieltjes stellen andere eisen aan het besturingsysteem, stelt hij. Bovendien is Linux alleen een kernel. Fabrikanten hebben meer nodig om een telefoon in elkaar te zetten, zoals toesteldrivers en een interface om programma's in te draaien.

Panagrossi zette met zijn uitspraken de aanval in op open source-besturingssystemen. Enkele maanden geleden maakte Nokia wereldkundig dat het Symbian overneemt en vervolgens open source maakt. Symbian is een van de meestgebruikte besturingssystemen voor mobiele telefoons ter wereld, maar heeft in Noord-Amerika door concurrentie van Motorola en RIMs Blackberry weinig marktaandeel. Linux is de basis van de besturingssystemen Limo, Openmoko en Android.

Panagrossi deed zijn uitspraken tijdens het Mobilize-congres van Gigaom. Hij kreeg direct weerwoord van Morgan Gillis, topman van de Limo Foundation. Limo, een afkorting van Linux mobile, zet mobieltjes in de markt met een eigen, op Linux gebaseerd besturingssysteem. "We hebben al 23 mobieltjes gelanceerd sinds vorig jaar", zei Gillis. Linux is allang geschikt voor mobieltjes, aldus de Limo-topman. "De vraag of Linux daarvoor geschikt is, is al vier of vijf jaar geleden beantwoord."

Linux' boegbeeld Tux met Palm Treo-smartphone
Volgende 12:58 T-Mobile introduceert Android-smartphone ook in Europa
Vorige 11:36 'Irex introduceert maandag e-reader met 10,2 inch-scherm'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Wij van WC eend ...

Ik vond die Motorola A1200 anders wel een mooi Linux toestel.

Ik wou net zeggen: een grote mond over linux maar eigenlijk niet weten waar je over praat. Tenminste, hij zal er vast wat vanaf weten maar z'n uitspraken zijn gebakken de lucht. De reden is dat linux erg efficient is, de kernel draait op systemen met zeer lage systeemeisen. Waarom zou de kernel dan niet kunnen draaien op mobieltjes met zeer lage systeem eisen? Daarbij komt dat het open source karakter alle mogelijkheden biedt om het systeem uit te breiden. In principe plemp je er zo telefoon mogelijkheden is, wat natuurlijk nog wel gemaakt moet worden.
Op het laatste valt te zeggen dat deze software te zwaar wordt voor een mobieltje, maar dat is weer afhankelijk van de programmatuur.

Symbian is wel erg gesteld op een gesloten karakter. Het lijkt inderdaad een aanval op de opensource wereld en Symbian behoort daar helemaal niet toe. Hun systeem is zelfs zo dichtgetimmerd dat uitbreidingsmogelijkheden zeer beperkt zijn.

De Symbian foundation gaat Symbian OSS maken, dus in dat laatste komt verandering.

Uit het artikel:
Panagrossi zette met zijn uitspraken de aanval in op open source-besturingssystemen.
en de reactie van EnsconcE:
Symbian is wel erg gesteld op een gesloten karakter. Het lijkt inderdaad een aanval op de opensource wereld en Symbian behoort daar helemaal niet toe.
Het is een aanval op de concurrentie, maar zeker niet op de open-source wereld. Symbian wordt in de komende 2 jaar namelijk ook onder een open-source licentie beschikbaar. Zie de recente overname door Nokia en oprichting van de Symbian Foundation. Zonder Android was dit waarschijnlijk nooit gebeurd, maar Symbian is ook nu al (in vergelijking met Windows Mobile en Iphone OS) behoorlijk open.

[Reactie gewijzigd door lammert op vrijdag 19 september 2008 13:13]


Symbian is wel erg gesteld op een gesloten karakter.
Exact, en precies daarom urineert deze man in z'n broek van angst. Nokia heeft namelijk - het heeft een poosje geduurd - bedacht dat een open ontwikkelplatform voor haar telefoons toch beter én goedkoper is dan het huidige gesloten model dat ze hanteren.
Onder andere daarom heeft Nokia Trolltech gekocht. Trolltech is de maker van het QTopia-platform; een afgeleide van QT4. QT4 is exact de technologie waar KDE4 op draait. Nu het meest beangstigende; voor Symbian: QTopia draait prima op een Linux-kernel / toolchain; en Nokia wil graag met QTopia aan de slag. Anders hadden ze immers Trolltech niet gekocht. Met steun van TeleNor - een van de grootste telecom providers ter wereld (denk zo groot als T-Mobile maar onbekend in NL/BE) lopen een stelletje studenten in Noorwegen al innovatieve applicaties te maken voor QTopia (zie PATS); laatste tijd een beetje té stil toch).

Eenieder die tijd over heeft kan in C/C++ voor QTopia applicaties maken. Sterker: Dat is het hele doel van QTopia! Dat eenieder applicaties kan maken voor de mobiele telefoon betekent minder afhankelijkheid van Symbian; dus minder werkgelegenheid bij Symbian.
Verder schieten Linux-platformen voor telefoons als paddestoelen uit de grond. Al heel lang ontwikkelt een medrijf genaamd MontaVista (heeft niks te maken met Windows Vista; het bestaat zelfs al langer) Linux voor op ingebedde apparaten. Stoplichten zijn een voorbeeldje, en nog nooit heeft een automobilist gezeurd dat regelkasten van stoplichten te beperkt zijn om Linux op te draaien vanwege de trage processor en weinig RAM. MontaVista is inmiddels bij versie 5 voor haar Linux voor mobiele apparaten.
Trolltech kwam een paar jaar daarna met QTopia; een doorontwikkeling van QT3. Daarnaast kreeg je LiMo - hetgeen door vele Nokia-concurrenten gebruikt wordt, en toen kwam Google met Android. LiMo markeert een belangrijk punt voor Symbian. Voor 1998 waren namelijk Ericsson, Nokia, Sony, Samsung en Panasonic eigenaren van Symbian Ltd, en na 1998 werd Motorola / Psion mede eigenaar. Kijkend bij LiMo ziet men dat Motorola, Samsung en Panasonic tot de 'Stichters' behoren, en dat Ericsson (met ook MontaVista) bij de 'Associate' leden behoren; terwijl Psion al naar Linux begon te kijken sinds 1998 toen Nokia belangrijkste Symbian-eigenaar werd.
Terug naar Android: De Google-lui urineerden blijkbaar ook in hun broek van angst dat ze in het smartphone-tijdperk buiten spel kwamen te staan gezien de enorme rits aan belangrijke telecom-bedrijven die LiMo steunen. Waren ze niet bang geweest hadden ze niet met Android hoeven komen; en hadden ze wel gewoon applicaties voor LiMo of QTopia gemaakt; hetgeen ze een hoop kosten had bespaard.
Daarnaast draaien tegenwoordig een groot aantal 'beperkte' laptops op Linux; en de klanten lopen ermee weg; zoals met de Asus PC; maar ook Intertoys-speelgoed als de TrendTac (a.k.a. Alpha 400 van diverse merken; vanaf $100). Wederom een bewijs dat trage zut prima op Linux loopt.

Conclusie van het voorgaande: Wie heeft er nog Symbian nodig?

[Reactie gewijzigd door kidde op zaterdag 20 september 2008 20:26]


Conclusie van het voorgaande: Wie heeft er nog Symbian nodig?
Nokia heeft Symbian blijkbaar nodig. Daarom hebben ze Symbian ook net gekocht...

/offtopic
Verder aardige reactie, maar wel een beetje geobsedeerd door urine...

Leuk verhaal en je hebt gelijk over Linux en Panagrossie niet maar afgezien van dat een Symbian top-man loopt te baselen is de conclusie is gelijk voor beide systemen en Symbian heeft nog steeds de voorsprong.
(Iedereen kan trouwens ook voor Symbian applicaties maken in C/C++/Java/Python/enz. en dat gebeurd ook veel.)

Ik vind dit wel een ultiem domme aktie, omdat de feiten van vandaag al deze uitspraken al ontkrachten. Het lijkt een paniekreaktie om te voorkomen onder de voet gelopen te worden door Linux-based devices. Dit valt in de "we zullen nooit meer dan 64kb geheugen nodig hebben" categorie wat mij betreft en hiermee geeft Symbian zijn concurrenten op PR-vlak veel munitie in handen.

Tsss. Mijn HDD-Videorecorder loopt anders al jaren prima op Linux. ARM processortje. Die zit ook in de gemiddelde smartphone dus waarom zou Linux niet kunnen ?
Kennelijk weten ze bij Symbian niet meer wat ze moeten doen nu Android eraan komt.

Dat was mijn eerste gedachte ook.

Tegenwoordig zijn mobieltjes sneller dan een 80386 en daarop krijg je echt wel een distributie aan het draaien. Dus ik snap zijn opmerking niet.

Alleen als hij ook een 387 coprocessor aan boord heeft. Anders moet je de kernelemulator gebruiken en die is echt traag. Zal tegenwoordig ook wel niet veel meer aan geoptimaliseerd worden.

Indien het een actuele processor zou zijn, werd er wel aan geoptimaliseerd. Aangezien de ARM een actuele processor is, is jouw aanvulling op de vergelijking niet van toepassing.

De A1200 is al opgevolgt door A1600 en A1800, ook met linux based os. Linux draaid er echt super op.

Jammer dat deze nooit in NL te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door Chilly_Willy op vrijdag 19 september 2008 14:13]


Sorry maar de a1200 is traag heeft een user interface uit het stenen tijdperk en is ook nog eens relatief duur. De symbian telefoons zijn echt een stap verder En ja ik heb er een.

De A780 is anders nog steeds bij mij in gebruik als reserve telefoon en heeft zelfs gps aan boord (handig tijdens de motor vakanties). Trager dan symbian/nokia telefoons uit dezelfde periode is ie zeker niet.

[Reactie gewijzigd door digifan op vrijdag 19 september 2008 19:17]


Sorry maar de a1200 is traag heeft een user interface uit het stenen tijdperk
Das waar, maar destijds was de GUI van de Amiga 1200 toch best wel vooruitstrevend hoor. Windows liep een stuk achter. Als commodore verder was gegaan met de a1200 zou het nu zeker gewoon een moderne interface zijn geweest. Volgens mij is er alleen nooit een a1600 en a1800 geweest?

Je hebt de klok horen luiden...

Het gaat over een Motorola A1200...

Nee dat symbian is lekker... heb nu een symbian toestel (nokia 6120), en basis functionaliteit als bellen doet ie nog niet eens goed |:(
Het ding heeft de rare neiging om z'n audio te laten crashen. Als ik dan gebelt wordt hoor ik niks, en de ander hoort mij ook niet. Als ik dan media af probeer te spelen hangt het hele apparaat... Enige manier om het weer werkend te krijgen is een reboot. Is me tot nu toe gemiddeld eens per week gebeurt...
Misschien moet ik toch maar eens kijken naar een linux based mobieltje :)

Dat ligt niet aan Symbian, maar aan Nokia. Andere Symbian toestellen kennen die fout niet en werken prima. Of sterker nog, jouw toestel kan ook wel een exemplarische fout hebben (gewoon stuk).

mee eens, heb zelf de oudere versie van de A1200, nl de A780 die recentelijk met brute kracht door een vriendin is gesloopt maar ik ben al weer hard opzoek naar een vervangend model...

dus als iemand nog een A1200 of A780 heeft liggen....

die A780 is op papier alweer bijna 5 jaar oud maar kan nog steeds prima mee wat mij betreft.. (ok, geen 3g of wifi maar wel touchscreen, cam, agps met routeplanner, word, excel, pdf reader, MS synchronisatie, micro-sd, usb, support voor alle muziek en film codecs, edge (prima om te surfen, mailen, msn'en) en natuurlijk shell toegang) en die processor draait notabene op iets van 200mhz meen ik me te herinneren.

dus hoezo geen linux op telefoons..

pff.. maar goed, symbian zou wel gek zijn om te zeggen dat de concurent beter is... wat een quento de queso zeg.

[Reactie gewijzigd door GiLuX op vrijdag 19 september 2008 14:36]


Ach ja, elke toeleverancier in elke branche stelt altijd: de producent kan beter geen toeleverproduct X toepassen, want das niet zo geschikt voor het eindprodukt.
Ze leveren dan vaak zelf een ander product Y, waarop een betere winstpercentage is of dat meer omzet geeft, of dat door hunzelf is ontwikkeld.

Uitspraken die je met korreltje zout moet nemen altijd.

Inderdaad, ik zie microsoft ook niet snel afkomen met de bewering dat linux beter is.


Waarom zouden ze by Microsoft anders Unix draaien op hun servers.

Over welke servers hebben we het dan ?

Over welke servers hebben we het dan ?
Bij een flinke wormuitbraak moest Microsoft overschakelen op andere DNS-servers, omdat hun eigen DNS-servers die draaiden op Windows dan lamlagen. In het verleden is het wel eens gebeurd dat een van de bedrijven die ze inhuurden als DNS-reserve/back-up-capaciteit hun DNS servers op Linux draaide; dus ging je naar bepaalde websites van Microsoft via een Linux-DNS server. Omdat de Windows-DNS servers te vatbaar zijn voor 'malware' dus.

dit was in het verleden zeker waar, bv. de hotmail servers maar is tegenwoordig niet meer van toepassing hoor

Qua basis te vergelijken? De kernels sowieso al niet, de programmatuur eromheen wel omdat die aan de posix standaard voldoet (bijvoorbeeld). Op die basis kan je windows echter ook vergelijkbaar met unix noemen, want daar heeft MS immers ook aanvullingen voor uitgebracht...

Overigens denk ik dat jouw verhaal over unix-servers dateert uit de tijd dat ze Hotmail overnamen (wat nog lang op de oude servers bleef draaien voordat het op Windows servers gezet werd), of uit de tijd dat ze Akamai inhuurden om bandbreedteproblemen in windows update te lijf te gaan.

Of heb ik iets gemist? Zo ja dan zou ik een bron, of meer details, op prijs stellen.

Op die basis kan je windows echter ook vergelijkbaar met unix noemen, want daar heeft MS immers ook aanvullingen voor uitgebracht...
Ja, maar dat was voor Xenix, en dat heeft dan weer geen drol met Windows te maken. Windows is immers gebaseerd op OpenVMS, wat op zijn beurt geen drol met Unix te maken heeft.

Precies! Op dezelfde manier is Linux dus ook niet vergelijkbaar met Unix te noemen.

Windows NT is niet gebaseerd op OpenVMS. Een van de VMS ontwikkelaars heeft wel in het Windows NT team gezeten maar voor de rest heeft Windows geen reet met VMS te maken..

Volgens mij was het verhaal dat ze hosting hadden bij Akamai voor hun webservices, en dat Akamai op Linux draait, en dat het daarom leek alsof MS op Linux servers draaide. Ik geloof er in ieder geval weinig van. Zelf vind ik windows nou ook niet bepaald een goede keuze voor een webserver, maar vanuit MS gezien zou het onacceptabel zijn om aan de buitenwereld te laten zien dat ze zelf ook geen windows willen.

beter ten opzichte van wat?
Heb je het over DirectX / OpenGL? Aanschafkosten? Gebruiksgemak? Ontwikkelplatform? Filemanagement? Onderhoudskosten?

Totaal verschillende producten met maar weinig raakvlakken... Een operating system ja, maar dat is ook alles mee gezegd.

beter ten opzichte van wat?
Zou Microsoft dezelde filosofie als hoe *nix systemen zijn ingericht hebben, zou er maar één basis Windows versie bestaan voor de desktop met verschillende optionele softwarepakketten om het OS meer functionaliteiten mee te geven.

Voordeel van zo'n modulair OS is dat er maar één drivermodel is dat vele jaren mee kan gaan en dat we niet opgescheept zitten met allerlei verschillende Windows versies zoals nu het geval is. SP3 voor XP x64 is bijvoorbeeld nog niet uit, veel elementen in Windows voor bijv. multimediatoepassingen stammen nog uit de tijd toen XP voor het eerst uitkwam etc. Resultaat is dat moderne apparatuur zoals een receiver via HDMI niet goed werkt op XP en misschien zelfs niet op Vista.

*nix daarentegen wordt continue geupdate en zodoende werkt mijn TV via een receiver beter dan onder XP.

Daarom had ik graag gezien dat MS met Windows 7 een nieuwe richting in zou slaan en nu blijkt dat Windows 7 gewoon weer een aftreksel van Vista is.

veel elementen in Windows voor bijv. multimediatoepassingen stammen nog uit de tijd toen XP voor het eerst uitkwam
Het is zelfs nog erger, sommige dingen in XP waren gewoon overgenomen van windows NT (via windows 2000, waarin het ook niet geupdate was). Ik weet niet of dit nog voor vista geld, maar XP heeft nog steeds last van system.ini, een plain text config file waarin "acm" en "drv" drivers gespecificeerd staan voor multimedia toepassingen. Dit is allang al achterhaald sinds DirectX en stamt volgens mij nog uit windows 3.x, maar sommige programma's, zoals dat slecht geschreven Ventrilo, maken er nog gebruik van.

Sterker nog, wie in XP met een editor in ftp.exe neust vind nog de oorspronkelijke copyright notice van BSD terug; al heeft men die BSD-versie wel uitgekleed en daarna van een Microsoft-copyright ernaast voorzien.

Hij kan moeilijk anders dan dit zeggen, of hij spreekt zijn eigen winkel tegen! Hij probeert gewoon zijn OS te verdedigen boven alle andere OS'en. Erg zwak van hem. Wellicht onder druk van de aandeelhouders dat hij dergelijke uitspraken doet.

Erg zwak, waarbij hij compleet voorbij gaat aan het feit dat Linux-gebaseerde OSen hebben gedraaid (en waarschijnlijk nog steeds draaien) op hardwaresystemen die minder resources tot hun beschikking hebben dan de meeste hedendaagse smartphones (die tegenwoordig toch wel 96+MB ram tot hun beschikking hebben). Sterker nog: toen windows XP uitkwam moest het overgrote deel van de pc's het doen met (maar!) 64MB ram. Daar draaide Linux ook vlekkeloos op. Voor de cpu geldt een soortgelijk verhaal: de cpu's van hedendaagse smartphones zijn denk ik makkelijk een stuk sneller dan de cpu's die inmiddels bejaard zijn.

Persoonlijk vind ik dat hij had hij eerder z'n mond had moeten houden dan een statememt maken die zo makkelijk onderuit te halen is.

Dan heb je het over linux van 10 jaar terug. Linux van 10 jaar terug is niet te vergelijken met linux nu. Het is .b.v. heel bewerkelijk een recente linux distributie te vinden die draait in 4 MB of 8MB op een 486. Mijn simpele telefoon beweert 1MB vrij te hebben.

Voor dat soort mobiele apparatuur wil je misschien geen linux , maar een kleiner OS draaien.

Ik beweer niet dat het niet kan, (tomtom, 32 MB ram, draait b.v. linux), maar het niet altijd de meest logische keuze.

Op jouw simpele telefoon zal ook geen Symbian kunnen draaien?

Een recente (desktop) distro met voorgebakken kernel niet .. alhoewel ik distro's als 'damn small linux' nog best een kans wil geven. Maar ik pak de source voor een recente 2.6 kernel erbij en ik bak er zo een kerneltje uit voor een 386SX/20 met 16 of zelfs 8 MB ram (ik heb zelf ooit gespeeld met een 386SX met 4 30 pins reepjes van 4MB ... toen ik hem kreeg al een 'bejaarde' computer en die reepjes kostten ooit een vermogen). Boot perfect. Als het ECHT moet krijg ik de kernel ook nog wel in 4MB en houd genoeg ruimte over voor een paar user processes (te beginnen met 'init' natuurlijk)... maar installeren met een install disk van *buntu e/d is daarmee natuurlijk uitgesloten. Misschien dat je met Slackware 7 een eind komt... alhoewel daarbij volgens mij de standaard 'bare' kernel een beetje te groot is voor 4MB en je wil natuurlijk geen ramdisk gebruiken...

[Reactie gewijzigd door jiriw op vrijdag 19 september 2008 13:35]


De eerste distributie die ik installeerde, Slackware 3.0 op een 486 op 100MHz, kon best booten met 4MB. Mijn systeem had toen 8MB en later 12MB, een hele luxe (zelfs een zeer getweakde OS/2 draaide er nog vrij soepel op). Zelfs X11 heb ik er op aan de gang gekregen (dat was toen "iets" meer werk dan simpelweg de installer van Ubuntu draaien).

Heel wat mindere specs dan de simpele E50 die ik nu heb, en dat is zo'n beetje de onderkant van de smartphone markt.

Het verschil tussen een distributie en de linux-kernel moet je niet uit het oog raken.

Vergelijk het maar eens met de embedded linuxen die op wifi routers als de Linksys WRT54G(L) draaien. Dat is ook gebaseerd op een moderne linux kernel en het draait in 8MB ram en 4MB flash. Die hoeven wel geen grafisch scherm aan te sturen, maar de smartphones die het met dergelijke minimalistische specs moeten doen zijn met een lantaarntje te zoeken. 64MB flash (uitbreidbaar met een SD kaartje) en 64MB ram zijn wel zo'n beetje de kleinst die ik tegenkom. Ook de CPU van een beetje smartphone doet die van een wifi router redelijk verbleken.

Je hebt dus hardware genoeg in een smartphone om een flinke embedded Linux distro te plaatsen. Inclusief allerlei leuke en nuttige applicaties.

Symbian draait in principe ook niet op de minimalistische telefoontjes die gratis bij prepaid aansluitingen zitten. Het gaat hier wel over een hogere klasse hardware. Mijn Symbian (S60R3) telefoon heeft nog ca 40MB vrij (van de 64) voordat ik applicaties ga opstarten. En dat is al weer een verouderd model. Dat is een hoeveelheid geheugen waar een embedded Linux distro in kan gaan liggen.

De Nokia E50 heeft maar 32MB RAM. Toch draait TomTom er goed op.

Ach, er zijn toch ook telefoons die windows draaien? Dat is ook zo lomp als een varken, qua geheugen en cpu gebruik. Ik zie niet waarom windows beter geschikt zou zijn dan linux, eerder andersom... (linux kun je nog zelf aanpassen)

[Reactie gewijzigd door kozue op zaterdag 20 september 2008 13:05]


Het is .b.v. heel bewerkelijk een recente linux distributie te vinden die draait in 4 MB of 8MB op een 486
Onzin; jij weet niet waar je zoeken moet; dat is iets heel anders. Men gaat toch geen hedendaagse desktopdistributies gebruiken voor ingebedde apparaten? 486's worden immers vandaag de dag niet meer gebruikt omdat ze te groot, lomp, inflexibel en stroomslurpend zijn, daar kan je telefoon dus nooit op draaien. Daarvoor in de plaats zijn een hoop efficiëntere chips gekomen zoals XScale, ARM, OMAP en nog een hele rits exotischere. Dat is net zoals je nergens meer een 10 jaar oud model van 'antenne van 1m lang' kan kopen 'om aan je mobiele telefoon te zetten'; want vandaag de dag zijn er betere alternatieven.

Linux is tegenwoordig hét platform voor embedded apparaten, waar mobieltjes ook onder valleen. Laat me je helpen:
Mobilinux 5.0 can be implemented in under 2 megabytes and for a typical mobile phone with basic functionality, less than 14 megabytes
(bron)
En hier: Linux voor <624mHz

Verder kan je zoeken op 'embedded Linux'; en je krijgt een hele lading mogelijkheden (1,7 miljoen resultaten!).

[Reactie gewijzigd door kidde op zaterdag 20 september 2008 21:00]


Imo een beetje vreemde uitspraak van Panagrossi als je bedenkt dat er linux varianten in de omloop zijn die zich laten booten van een floppy op een 386. Dus als er wel een OS is die zover te strippen valt dat het op nagenoeg niets draait is het wel linux wel. Daar komt ook nog eens bij dat mobieltjes qua hardware ook steeds sterker worden waardoor het steeds minder problematisch zou moeten zijn op hardware niveau om er fatsoenlijk een OS op te draaien. Waar hij dan misschien een punt op heeft is het de GUI. Echter gelet op Limo & Android lijkt het me ook eerder een kwestie van tijd of daar is wel een sterk weerwoord gereed tegen Symbian. Dan zijn argument dat de support er lastig voor is, ook hier komt eerder de kracht van de Linux community om de deur kijken dat er altijd wel ontwikkelaars zijn die het leuk vinden om een BT stack te schrijven terwijl je bij Symbian fo welk andere mobiel OS wel afhankelijk bent van de verspreider.
Voor mij lijkt het dan ook eerder dat Panagrossie een concurrent erkent en niet zo snel een passend antwoord erop heeft, al lijkt het me wel interessant om te zien hoe dit zich ontwikkeld gelet op hoe Android met Google de aanval heeft geopend.

Je hebt helemaal gelijk denk ik echter meen ik dat voor je business model het niet zo handig is als je afhankelijk bent van een community.

Als jij met je linux telefoon een probleem hebt en je moet gaan wachten op de welwillendheid van de community om een stack te gaan schrijven zou ik daar m'n business niet aan toe vertrouwen en zo denken veel zakelijke gebruikers erover.

Niks tegen linux, is prachtig en heeft zeker toekomst maar ondersteuning vanuit een professionele invalshoek zoals Novell dat doet is mi noodzakelijk. Jammer dat het initiatief van Novell door dezelfde community zo wordt neergefakeld.

Overigens vind ik mijn Nokia 6500?, ook zonder Symbian of Linux al sch**ttraag.

Ja, fijn. Waar vind ik een moderne versie van UIQ (=Symbian) voor m'n SE P910?
Nee, dan toch liever een community. Die biedt meer continuiteit dan de meeste commerciele aanbieders.

Overigens betekent het gebruik van Linux niet per se dat je afhankelijk bent van een community. Zie Maemo van Nokia. Open source, maar wel ge-support door Nokia.
Als extra bonus heb je ook nog een community.

[Reactie gewijzigd door Schnupperpuppe op vrijdag 19 september 2008 12:44]


Die biedt meer continuiteit dan de meeste commerciele aanbieders.
Hmm. Sommige stukken van sourceforge lijken meer een Open Source kerkhof dan op een levende community. Het probleem is dat het ontwikkelen veel tijd kost, en vaak krijgt een ontwikkelaar na verloop van tijd andere prioriteiten (ander project, gezin, sport etc). In de commercieele wereld is dat veel beter voorspelbaar, zolang er voldoende geld mee verdiend kan worden gaat het door.

Dat is natuurlijk grote onzin. Je bent helemaal niet afhankelijk van een community.
Voor een gemiddelde GNU/Linux distributie op je PC misschien wel, maar als bedrijf X besluit om op zijn telefoon Y een GNU/Linux kernel wil draaien, met een eigen distributie, dan zijn ze van geen enkele community afhankelijk, terwijl je wel een community om je toestel heen kan creëren die zelf applicaties schrijven, eventuele verbeteringen doorvoeren, enzovoorts. Maar je moet als bedrijf wel zorgen dat je een werkend toestel levert waarvan de drivers enzo al werken.
Zie het zoals OSX, je hebt maar een vaste set aan PC's (toestellen), waarvoor je zelf de drivers maakt, en je maakt gebruik van een open source kernel, en bent daarvoor van geen enkele community afhankelijk.

Bovenstaand artikel geeft een vertekend beeld van zijn uitspraken. De argumenten waren meer tegen de fragmentatie van Linux, dan tegen de performance.

"When you ask the Linux solution providers what percentage of software runs across all of their platforms, the answer is near zero per cent. There's such a degree of high fragmentation in that space, and I think it's high time we set the record straight,"

Overigens ook een non-issue, maar goed.

Het lukt Microsoft en Apple wel om hun kernels en libraries te laten werken op mobieltjes, waarom zou het Linux dan niet kunnen? Het is natuurlijk wel zo dat Linux op mobieltjes al jarenlang de beloftes niet waarmaakt, maar waarom richt Symbian zijn kritiek dan niet op Microsoft, Apple en RIM/Sun? Dat zijn de echte concurrenten.

Wij van WC eend...

Omdat Linux een bedreiging voor ze is. De kans is heel groot dat over 5 jaar Linux gebaseerde systemen Symbian hebben verdrukt.

Als ik een telefoon fabrikant was, waarom zou ik dan Symbian kopen als ik gratis bijv. Android kan installeren? En over 5 jaar wanneer Android echt stabiel is zijn er hordes applicaties voor ontwikkeld.

Voor Symbian is alles een bedreiging. Op gebied van smartphones hollen ze in marktaandeel achteruit, simpelweg omdat al het andere beter is. Windows Mobile werkt beter samen met Windows (scoort qua gebruiksvriendelijkheid niet beter), BlackBerry OS heeft de zakenwereld in zijn broekzak, iPhone OS vreet marktaandeel van alle partijen en straks komt Android eraan om een gebruiksvriendelijk platform te bieden aan mensen die geen iPhone willen. (net als iPhone OS nog ver van voltooid, maar de concurrentie al ingehaald).

Vijf jaar is trouwens lang in de telecomwereld. De iPhone heeft in een jaar tijd een ontzettend trend ingezet in de gsm wereld door touch-based bediening en software een slinger te geven. Android brengt niets nieuws (dat doet Google zelden), maar biedt vooral een verbetering op wat de meeste (in dit geval Symbian, Microsoft en Blackberry) aanbieden.

Ik vrees voor Symbian dat het niet lang meer duurt. Gelukkig voor Symbian zijn er weinig partijen geïnteresseerd in een OS voor de gewone GSM en heeft lang niet iedereen behoefte aan e-mail op de telefoon. Dus dat soort licenties blijven ze wel verkopen. Echter, nu de smartphones langzamerhand zo interessant worden dat ze grote overlap krijgen met pc's is het niet meer dan logisch dat de ontwikkelaars van computer-besturingssystemen een mobiele versie maken. En het is makkelijker om te kijken hoe je bestaande applicaties naar een mobiele toepassing kan brengen dan na te moeten denken welke mobiele toepassing je aan een telefoon wilt toevoegen.

Blackberry heeft dit beter ingezien heeft voor deze stap het bedrijfsleven al naar haar hand gezet door toepassingen te bieden voor Windows en OS X enigszins kwalitatief op de smartphone verschenen.

Dus ja, je hebt een goed punt. In reactie op het artikel komt de vraag in mij op... is iPhone OS niet ook een beetje Linux? Gezien het UNIX-based is? De animatie op de iPhone (toch een intensief proces) loopt vlekkeloos met menutjes, CoverFlow en oh ja, de games als Spore en Super Monkey Ball. Als je dat vergelijkt met de beschamende haperende animatie op dat dure nieuwe Samsung model (typenummers onthouden doe ik al sinds de iPod Mini niet meer) kan je maar één ding concluderen: Unix-based op een smartphone; ja gráág!

"Gelukkig voor Symbian zijn er weinig partijen geïnteresseerd in een OS voor de gewone GSM en heeft lang niet iedereen behoefte aan e-mail op de telefoon."
Huh? Symbian maakt alleen een smart phone OS met email!
Ben je in de war met iets anders? Jammer van je lange reactie

Omdat zij (windows in iedergeval) een aparte kernel maakt voor de telefoon.
Linux is Linux of het nu: op een super computer,in een telefoon of om de aarde draait.

Als je een reactie schrijft, moet je zorgen dat je geen onzin uitkraamt. Natuurlijk is linux voor telefoons etc geoptimaliseerd als het hierop ook wordt gebruikt. Wat denk je waar koelkasten, huishoudelijk apparatuur en tegenwoordig zelfs CV's op draaien?, jawel hoor embedded linux!

Omdat Mac OS X, Windows en Symbian een microkernel hebben en ook nog eens allerlei software leveren zoals drivers en API's om een goed systeem op een telefoon neer te zetten, met Linux heb je alleen een semi-monolitische kernel en moet je als fabrikant alles zelf maken of software van derde partijen gebruiken die vaak niet erg uitgebreid gedocumenteerd, getest, gecertificeerd, of ondersteund wordt.

Je leeft blijkbaar nog in het ICT stenen tijdperk. Een commercieel bedrijf can het zich niet veroorloven een potentiele flop te produceren. Concurrentie is hard.

Linux kan werken op een 486. Mijn mobiele telefoon is toch best wel een stukje krachtiger dan een 486. Dus helaas mr Symbian.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op vrijdag 19 september 2008 12:17]


Heel mooi. Dan zit je echter wel vast met een commandline (of uiterst beperkte grafische interface), geen e-mail client, geen gprs, geen... Als al die functionaliteit er in zit, zal je 486 het zo goed niet meer kunnen trekken. Geldt overigens niet alleen voor Linux...

Ik heb hier een SMC-skype telefoon met een 200 MHz CPUtje, kleuren schermpje en 16 MB ram.
Dat ding draait linux, met een grafische schil. Sprite_TM (hier wel bekend) heeft er een mooie SIP-phone van weten te maken door een eigen kerneltje te bakken en wat software van andere toestellen te combineren.
Ding werkt dus prima met Linux en WiFi. Waarom zou het dan in een smartphone met aanzienlijk betere specs niet werken.

IMO hier. Mijn firewall/router, een Soekris 4501, 133MHz CPU, 64MB RAM, 82MB voor het OS. Met een simpele grafische kaart is dit systeem ook in staat een grafische schil te draaien.

Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 998984 82112 866524 9% /
tmpfs 8192 552 7640 7% /rw

Dat ben ik niet met je eens, je kunt prima een grafische desktop draaien op een 486, als je een beetje je best doet.

En de gemiddelde huidendaagse smartphone is een stuk krachtiger dan een 486.

mieJas, m'n jongen je moet nog veel leren, helaas. Kom maar eens achter die windows bak vandaan en orienteer je eerst eens voordat je ongefundeerde uitspraken doet die ook nog eens niet waar zijn.

Als ik linux/slackware prima kan draaien op mijn oude 486 (met gui) dan kan ook prima draaien op mijn SE M610i (waar nu symbian op draaid). Lijkt me inderdaad een opmerking om mensen bang te maken en mis informatie te wereld in te sturen. Er zijn weinig OSen die je op oude hardware prima kan draaien, en linux is daar zeker een van. Verder heb je nog andere embedded OSen zoals QNX. Al met al een voorspelbare opmerking van deze man, hij zal toch niet zijn eigen inkomsten aan banden willen leggen door te zeggen dat linux based telefoon OSen een prima alternatief vormen?

Ik had al linux draaien op een 66Mhz 486 met 128Mb intern. Deze bewuste man weet niet waar hij over praat. Ik snap eerlijk gezegd de nieuwswaarde van dit artikel ook niet zo...

...het is volgens mij hetzelfde als iemand van Shell die beweert dat je beter niet bij Esso kunt tanken.

pffff kan zelfs op een Commodore 64 en 128


Linux kan op een C64 hoor.... SLOF heeft gelijk (wetens of niet wetens buitegesloten)

Zoek maar eens met google...

o.a.: http://lng.sourceforge.net/ (unix achtige variant, maar kernel is zeker te compileren op linux basis)

Niet dus.

LUnix != Linux !!

Commodore 64 en 128 lijkt mij ook overdreven.
Maar voor zover ik weet werkt Linux wel op een Commodore Amiga, en de specs van een Amiga zijn toch ook niet hoog te noemen ten opzichte van de huidige systemen.

edit
Ok blijkbaar niet zo overdreven als dat ik dacht.
Dankje wel desafiadore

[Reactie gewijzigd door KaleBrink op vrijdag 19 september 2008 13:01]


Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Tuurlijk geen X11, K of Gnome interface. Webserver draaien op je C64, geen probleem.

Op een linux moebieltje kan je wel gewoon alles installeren zonder eerst je telefoon open te hacken. Mijn N95 moest ik helemaal bewerken voor hij alle "homebrew" ging draaien die ik wilde...

Beetje wij van wc eend verhaal inderdaad...

Knap :) Mijn N95 draait self-signed software prima.. Alleen even instemmen met dat de software niet ondertekend is door een vertrouwd bedrijf bij installatie..


Wat een onzin dat een touchscreen een teken van vooroplopen is. Het is misschien een relatief nieuwigheidje, maar er komen nog steeds genoeg telefoons zonder touchscreen uit. En die worden toch vrij veelvuldig gekozen en met veel plezeier gebruikt. :-)
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:58 T-Mobile introduceert Android-smartphone ook in Europa
Vorige 11:36 'Irex introduceert maandag e-reader met 10,2 inch-scherm'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011