Hoofdcategorieën
Device Settings

Britse overheid wil Wii inzetten in klaslokaal

Door Paul Hulsebosch, maandag 28 januari 2008 15:25, views: 12.914

De Britse overheid wil het gebruik van de Wii-console op scholen bevorderen. Na een proef op vijf scholen zouden er voldoende aanwijzingen zijn dat het klassikale gebruik van de spelcomputer nuttig is. Het moet kinderen aanzetten tot bewegen.

De Britse overheid geeft toestemming voor een landelijke proef voor het gebruik Nintendo's Wii op Engelse scholen. De console zou ingezet moeten worden bij de lessen physical education, oftewel de gymlessen. Uit een proef op vijf scholen in Worcestershire bleek dat kinderen genoeg energie verbruiken om de console in te zetten bij lessen "Virtual PE", ofwel gymmen door middel van Wii Sports of het nieuwe Wii Fit. Het Britse Ministerie van gezondheid heeft enthousiast gereageerd op de proef in Worcestershire, waarmee deze mogelijk een landelijk vervolg krijgt.

Het is niet de eerste proef die gedaan wordt naar het energieverbruik tijdens het spelen met de Wii. Een week geleden meldde de John Moores University uit Liverpool al dat dikke tieners 12 kilo per jaar kunnen verliezen als ze een kwartier per dag met de Wii spelen. Ook in Canada is onderzoek verricht. Studenten aan de Dalhousie University in Halifax deden dagelijks een bokstraining, speelden met de Wii en wandelden een rondje rond het park. De bokstraining was het meest effectief, maar spelen met de Wii bleek meer energie te vergen dan wandelen rond het park.

Wii Sports
Volgende 15:57 Platenlabels ontkennen deal met gratis p2p-dienst Qtrax
Vorige 14:57 Ebay koopt Fraud Sciences om Paypal-betalingen veiliger te maken
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ik dacht juist dat er net een onderzoek was geweest waar werd aangetoond dat je niet veel meer caloriën verbrand dan met gewoon zitten (400 tegen 300 per uur dacht ik). Volgens mij is gewoon gym niet te vervangen met een simpel spelletje wii sports.

In vergelijking met gewoon zittend gamen dacht ik, dus, gamen is gezond! :Y)

Klopt, maar zoals vaak is dit een idee van de overheid wat de bel heeft horen luiden, maar net niet weet waar de klepel hangt. Zie je hier ook zo vaak. Men heeft zich waarschijnlijk laten adviseren door de een of ander, misschien dat mensen door een Wii aangezet worden tot echte sport...dat zou dan op zich wel een goed effect zijn. De Wii zou dus meer energie vergen dan wandelen in het park, maar laten we wel wezen, ook al is wandelen gezonder dan zitten, het voorkomt helemaal niks. Je hebt echt wel meer inspanning nodig om een gezond effect teweeg te brengen. Net zoiets als die wandelstok-groepjes van tegenwoordig, als ik dat soms zie kan ik mij ook niet voorstellen dat het beter is dan even wandelen zonder stokjes, zweten, spierpijn krijgen (en geen Wii RSI), de hongerklop tegenkomen, dan ben je bezig. Zwemmen is altijd nog 1 van de beste sporten voor gestel en vetverbranding, maar het heeft altijd met lange inspanning te maken, een botje boxen, de Wii spelen of noem het maar op valt wat mij betreft onder lichte cardio-fitness, je trained je hart ermee, veel meer niet.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 28 januari 2008 15:58]


Niet om al te moeilijk te doen hoor, maar; wat voorkomt wandelen niet wat anders bewegen wel doet? Of dacht jij werkelijk dat veel en hard sporten echt goed voor je was?

Ik blijf het raar vinden om te zien dat mensen denken dat 'in goede gezondheid' hetzelfde betekend als 'in goede vorm' zijn. Die laatste heeft bovenal betrekking op hoe je er uit ziet (lichamelijk, verhouding(!!) vet- en spierpercentage), die eerste bovenal op hoe jij je voelt, energiepeil et cetera en dingen als een goed cholesterolniveau en een gezond vetpercentage. Het is echt niet zo dat je er uit moet zien als de gemiddelde atleet om gezond te zijn, sterker nog; een lekker vetlaagje is gewoon gezond!

TEveel en TEhard sporten is ongezond, net als topsport dat ook is. Daar heb ik verder ook niets over gezegd. Wat mensen tegenwoordig als veel sport zien is alleen een beetje te makkelijk geworden. "Oh jee, 5 km hardlopen, poepoe", de mentaliteit is vaak verkeerd als het gaat om het gezondheidseffect en bewegen.

Vet heb je nodig voor een gezond lichaam, helemaal waar, TEveel echter niet en daar gaat het natuurlijk om. Wandelen zal geen effect hebben op je vetgehalte, wat weer kan zorgen voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het is vrij simpel hoor, zitten heeft dit effect ook niet. Van wandelen gaat mijn hartslag niet in die mate omhoog dat het je hart stimuleerd om sterker te worden (en ja, een TE getrained hart is ook weer slecht), dus het is zelfs geen cardio-fitness. Het kost meer energie, dat wel, maar ik haal voldoende uit de suikers die ik elke dag eet, met als netto eind-resultaat voor het lichaam: 0 (of eerder +, want met wandelen verbrand ik zeker niet al die suikers).

Verder heb je zeker gelijk dat je gelukkig voelen, ook een belangrijke gezondheidsfactor is. Stress is dan nog een extra risico.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 28 januari 2008 16:16]


In jou geval wordt je hart misschien niet sterker van een beetje wandelen. Maar er zijn genoeg mensen in een zodanige conditie dat ze wel met wandelen moeten beginnen omdat ze niet tot iets anders in staat zijn.

En zelfs voor mensen in een goede conditie kan wandelen nog zwaar zijn. Ook bij wandelen kan je tenslotte je grenzen verleggen. Denk hierbij aan langere afstanden lopen en op andere soorten terrein(bijv de bergen.)

Verder blijkt uit onderzoek ook nog dat nordic walking juist uitermate gezond is en zeker veel meer calorieen verbrand dan gewoon wandelen. Dit komt doordat het tempo over het algemeen vele malen hoger ligt dan bij normaal wandelen. Ook worden er veel meer spieren gebruikt. Dit geldt uiteraard wel alleen als het op de juiste manier gedaan wordt.

On Topic:
Het lijkt mij dat het spelen op de wii onmogelijk evenveel calorieen kan verbranden als een uurtje gym aangezien je veel minder spieren gebruikt dan bij de echte sporten. Bijv. het tennissen op de wii. Om daar een potje te spelen hoef je bijna alleen maar je polsen, en misschien je onderarm te bewegen terwijl je bij een echt potje tennis het hele veld over moet rennen etc.

Het lijkt me wel een mooie aanvulling op de lessen. Je kan jongeren op deze manier wel heel snel met verschillende sporten in aanraking laten komen. Bijv tennissen, boksen en golf in een les. Ik ben wel van mening dat de spellen dan aangepast moeten worden. De sporten zoals die in Wii sports etc. worden gespeeld zijn tenslotte totaal geen afspiegeling van de werkelijkheid.

Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat wij wandelen anders definieren. Ik zie wandelen neit als het 'rondje in het park' van 500 meter met de hond. Dat is struinen, kuieren en weet ik t wat. Bij wandelen denk ik meer aan een wandelvierdaagse, kilometers maken en dergelijke. En zover ik weet, verbrand je in een 4-tal daagjes á 50km wandelen best wel het een en ander aan vet!

Voor mij; relatief lage inspanningsintensiteit + lange duur = gegarandeerd vet verbranden. (en blaren op je voeten, dat ook... ;)).

door alleen cardiotraining te doen (wandelen dus) verbrand je weliswaar vet maar ook spieren. Je moet dit aanvullen met krachttraining en goede voeding om ervoor te zorgen dat je spieren niet geconsumeerd worden door je lichaam. Zowiezo kan een mens -maximaal- 1 kilo vet per week verstoken (bij mensen die erg vet zijn (vetpercentage boven 15%) kan dit iets meer zijn)

@djef
Dat lijkt mij ietwat sterk, je lichaam gaat echt niet de eigen weefsels verbranden. Dit gebeurt pas wanneer je alle suiker en vet hebt verbruikt en in zeer slechte conditie verkeerd...zoals inspanning zonder te eten voor een paar dagen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 28 januari 2008 20:08]


@garagaholic
Ok, dat is inderdaad een andere definitie ja. Ik refereerde aan het wandelingetje rondom het park. Zoals het in het artikel staat is het natuurlijk onzinnig. En de lange duur had ik dus aangegeven, daar gaat het om, inspanning (relatief voor jouw lichaam) gedurende lange tijd.

En wat betreft het wandelen met stokjes moet je dat natuurlijk wel goed doen wil het helpen, ik had het over de gemiddelde beoefenaar van deze schitterende sport. En laten we wel wezen, die stokken worden gewoon gemaakt omdat het verkoopt, je kan net zo goed gaan snelwandelen of simpelweg hardlopen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 28 januari 2008 20:09]


Inderdaad, als ik soms zie met wat voor een extreme blessures gewone vrijetijdsvoetballers oplopen... Om de maand een blauw oog, gescheurde enkel band, afgeragde knie, gebroken teen, gebroken benen...

Mijn collega's speelden een jaar lang elke vrijdag middag een uurtje zaalvoetbal, met bovenstaande resultaten. Gezond hoor! :X

En raad eens wie er het werk kon opknappen als er weer een eentje een paar weken uit de running was?

Dan is het toch een stuk gezonder om lekker naar je werk te lopen (mits loopbare afstand ;) ) in plaats van te proberen in 1 uurtje per week als een beest je calorieen op te branden.

Als je als werkgever naar het gemiddelde ziekteverzuim kijkt, dan zal opvallen dat sportende mensen minder vaak ziek zijn. Deze hebben minder vaak hoofdpijn (ja, zelfs dan nemen mensen vrij), liggen minder vaak in het ziekehuis, roken vaak niet, etc. Voetbal lijkt echter af en toe de uitzondering ja, maar dat noem ik ook niet de meest gezonde sport vanwege die punten.

Dan moet je ook gaan staan Wii'en en niet zitten en met je ellebogen in de bank beuken.

Er was ook nog een onderzoek dat liet zien dat het energieverbruik tijdens het spelen op de Wii nog niet eens 2x hoog is als dat je op een gewone console speelt.

Waarom kun je die kinderen niet gewoon laten sporten op school? Wat een onzin is dit zeg. Een Wii zal wel makkelijker zijn dan een leraar die met de kinderen wat moet gaan doen.

Dat hangt dus af van welk onderdeel je speelt in Wii sports, als je bv een potje gaat boxen weet ik haast zeker dat je meer als 5x zoveel verbrand, maar een potje bowlen kost idd niet bijster veel energie.

@84hannes
Als ik thuis intensief en serieus wat sta te boxen krijgen ik na een tijdje een stijgende bloedsomloop, snellere ademhaling, lichte transpiratie en merkbare vermoeidheid wat soms na afloop resulteert in spierpijn de volgende dag of erna. Dit heb ik echter nog nooit gehad met een potje fps, racing of whatever.

Edit: Dan nuanceer ik ook ;)

[Reactie gewijzigd door sjekneck op maandag 28 januari 2008 23:46]



Dit is een discussie hannes, bijna niemand hier is expert op de gezondheid volgens mij, eerder expert op de gezondheid van een silicium-based-chip.

Leuk idee, denk dat het wel zal helpen dat kinderen meer gaan bewegen.
Wel zou ik als ik op die school zat naast spelen op de Wii ook gewone gymlessen wil hebben, want zo'n ding kan natuurlijk ook niet alles.

Hahaha! En dan lekker Bully of Manhunt 2 gaan spelen! :+

Ik heb toch wel ernstige twijfels of virtueel sporten wel een goede vervanger is van het echte werk..

[Reactie gewijzigd door Genji op maandag 28 januari 2008 15:30]



Hoezo "DUUH!!"?

De gemiddelde game wordt beleefd half onderuit hangend op een zitmeubel (waarbij het lichaam dus redelijk bewegingloos is) en waarbij alleen de handen worden gebruikt voor besturing. Ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat bijna alle andere games dan op de Wii minder energievretend zijn dan wandelen in een park.

Dus echt een inkopper is dit onderzoek niet maar ik weet ook niet of het onderzoek echt vruchten af zal werpen omdat je moeilijk een Wii verplicht kan stellen als huiswerk...

volgens mij is het ook meer een aanvulling, geen vervanging van de lichamelijke opvoeding...

Ik vind het erg moeilijk te geloven dat een spelletje op de wii gelijk zou staan aan iets als apenkooien oid :/
Een goed idee om mensen meer aan het bewegen te krijgen, maar wat voor signalen geef je af met iets als "Op een console spelen is goed genoeg, je hoeft niet je huis uit" ?

Het is wel erg triest gesteld als gamen op een Wii (laten we wel wezen, dat kun je zittend doen met alleen bewegingen van de pols) gelijk staat aan gym.

Lekker zuinig :p Dan hoeven ze ook geen gymleraar meer in dienst te nemen.

Bij gym gaat het toch niet alleen maar om calorieën verbranden?
Gym is om je coördinatie ter verbeteren, balvaardigheid te krijgen, verschillende sporten te leren kennen, etc.
Een simpel computerspelletje waar je een beetje met je armen loopt te zwaaien kan toch in geen enkel opzicht met gym worden vergeleken?

Gym is in de ogen van veel kinderen een uur beweging die ze zelf niet altijd nodig vinden. In die context is anders bewegen (bijvoorbeeld met een Wii) iets meer toegespitst op de jeugdigen van tegenwoordig.

Ben het trouwens niet helemaal eens met je uitspraak want coordinatie verbeteren kan net zo goed met een spelcomputer als door op een veldje tegen een bal te trappen of te speerwerpen (las een tijd terug dat gamende chirurgen beter presteren dan niet-gamende collega's).

http://www.techzine.nl/ni...rgen-presteren-beter.html

Ben het trouwens niet helemaal eens met je uitspraak want coordinatie verbeteren kan net zo goed met een spelcomputer als door op een veldje tegen een bal te trappen of te speerwerpen (las een tijd terug dat gamende chirurgen beter presteren dan niet-gamende collega's).
Dat zegt niet zo veel, want er wordt vergeleken met chirurgen die niks deden. Misschien dat chirurgen die bijv. tennisten wel veel beter presteren dan gamende chirurgen.

Dat onderzoek kan dus nooit staven dat de Wii een passende vervanging voor gymles zou kunnen zijn.

Dat coördinatie onderzoek is redelijk logisch en gaat om oog-hand-coördinatie via een beeldscherm. Daar blijkt uit dat als je vaak iets op een beeldscherm aanstuurt (hier in de vorm van gamen) je beter wordt in iets op een beeldscherm aansturen (een kijkoperatie).
Dat is iets heel anders dan simpele oog-hand-coördinatie om bijvoorbeeld iets te gooien en vangen e.d.

@vgroenewold (hieronder)
Gym is altijd nog dat eeuwige nekbreek-turn-gebeuren. Misschien aardig voor wat coordinatie-training, maar ik snap het nut er eerlijk gezegd niet van. Team-sporten, ontwikkelen van spieren en uithouding, dat zou gym als basis moeten hebben en dan vooral op het hoe en wat van je houding en technieken. De rest kan op de sport-club.
Hoe je gym hebt hangt naar mijn ervaring erg af van de sportieve achtergrond van de gymleraar. Op de basisschool was gym inderdaad veel turnen en apenkooien. Wat niet vreemd is, want daarbij krijg je goede controle over je spieren.
Op de middelbare school heb ik kennis gemaakt met vrijwel alle populaire sporten die er zijn. Atletiek, basketbal, voetbal, volleybal, honkbal, softbal, conditietraining, handbal, en introducties in golf, bergklimmen, fitness, squash, tennis, skeeleren, enz...
Maar wat jij het mankement aan gym vindt wordt toch niet opgelost door een Wii?

Gym is altijd nog dat eeuwige nekbreek-turn-gebeuren. Misschien aardig voor wat coordinatie-training, maar ik snap het nut er eerlijk gezegd niet van. Team-sporten, ontwikkelen van spieren en uithouding, dat zou gym als basis moeten hebben en dan vooral op het hoe en wat van je houding en technieken. De rest kan op de sport-club.

edit: @coocoo, nee klopt, vandaar dat het ook een off-topic opmerking was eigenlijk. ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 28 januari 2008 20:41]


Ja, prachtig, we gaan extra stimuleren om binnen te blijven!
Naar buiten met die kinderen en tegen een bal shotten! (of iets anders)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:57 Platenlabels ontkennen deal met gratis p2p-dienst Qtrax
Vorige 14:57 Ebay koopt Fraud Sciences om Paypal-betalingen veiliger te maken
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011