Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN lanceert push2talk-dienst

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 6 maart 2007 18:04
Bron: KPN, views: 25.660

KPN voegt vanaf vandaag een nieuwe dienst toe aan haar gsm-netwerk: push2talk. Hiermee kunnen mobiele telefoons gebruikt worden als een walkietalkie. De dienst is gericht op de zakelijke markt en kost 18,50 euro extra per maand.

push2talkVolgens KPN ligt het gemak van de dienst in het feit dat er met één druk op de knop met een ander persoon of een groep gepraat kan worden. Via het adresboek is te zien wie beschikbaar is voor een push2talk-gesprek. Eventueel kan met extra software een centrale coördinator (dispatcher) vanaf een pc gesprekken voeren met andere push2talk-gebruikers. De techniek maakt gebruik van het gprs-netwerk en wordt door KPN aangeboden in combinatie met de Porto 300, een robuust ogend toestel met push2talk-functionaliteit. Later dit jaar zal de provider met meer voor de dienst geschikte toestellen op de markt komen.

Het telecombedrijf zegt de eerste provider te zijn in Nederland die de dienst op haar netwerk kan aanbieden. In het buitenland, en met name in de VS, is push2talk al langer een succes. De toepassing wordt onder andere gebruikt in de horeca, bouw, transport en beveiling. KPN zegt dat een drie maanden durende proef met beveiligingsbedrijf Group 4 Securicor succesvol is afgerond en dat nu kan worden overgegaan tot landelijke invoering. De testers zeggen dat push2talk een beter bereik en een betere geluidskwaliteit heeft dan communicatie met klassieke portofoons. Toch is de vraag hoe betrouwbaar push2talk daadwerkelijk is, aangezien op bepaalde momenten een gsm-netwerk overbelast kan raken, zoals op oudejaarsnacht gebruikelijk is.

Volgende 20:30 EC wil webwinkelen over de grens bevorderen
Vorige 15:31 Microsoft valt Google aan op copyright
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

leuk, kan niet wachten tot het in België in gebruik word genomen. Lijkt me wel handig.

Hmmm internet plusbellen anyone? Ik zou voorlopig als bedrijf toch maar even bij de vertrouwde portofoon blijven voorlopig.

Push to Talk is al 3 maanden lang getest, bovendien zijn er ook al genoeg voorbeelden van plaatsen waar het grootschalig werkt.

IPB is flink mis gegaan, maar daar tegenover stelt KPN een hele reeks van kwalitatief goede producten. Bovendien is IPB een hele andere afdeling dan Mobiel, dacht ik zo.

Ook InternetPlusBellen is 'intensief' getest voordat het beschikbaar is gemaakt voor het grote publiek.

Indien een bedrijf een te grote vraag niet door een trechter laat lopen (aantal aansluiten langzaam opvoeren, en tegelijkertijd de capaciteit !), zullen dit soort problemen voorkomen. (Geen bedrijf zal een veel te grote capaciteit hebben, dat kost alleen maar geld.)

Ik was verbaasd toen ik dit bericht las, want de meeste providers in de rest van de wereld hebben ptt al een tijd in gebruik.

Ik woon zelf in Istanbul, en hier hebben all drie de providers ptt al een jaar in hun lijst van services staan.

Ptt? Betekende dat niet wat anders in binnen- en buitenland, of ben ik nu een ouwe man? Zou p2t niet handiger zijn?

ptt --> push-to-talk

Nog altijd beter dan de variant die je krijgt als je je nokia op het nederlands zet;

dvs --> druk-voor-spreken |:( |:(

Ah jij hebt het zeker ook nog steeds over een CVE als je CPU bedoelt, niet? Of VGV ipv FAQ.

Hier is het Nederland, en verwacht ik dat ik fatsoenlijke vertalingen krijg. dvs is imho een prima vertaling.
imho :?

In Mijn Heldere Ogenblik? :Y)

@Hennie-M, waarom slaat die reactie nou weer op mij :?

@Sjunnie, in my holy opinion ;)

in mijn heldere optiek? :P

Of je zegt het goed, In My Humble Opinion.

* PolarBear zet alles standaard in het Engels. Aan vertalingen wordt vaak te weinig aandacht besteed.

Helemaal eens met het feit dat er te weinig aandacht aan vertalen wordt besteed.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook vaak voor de engelse vertaling ben, maar als er dan vertaald wordt, doe het dan goed..

Dus geen DVB (druk voor spreken) maar zoek een alternatief wat wat meer aanspreekt en probeer niet bij het eerste alternatief te blijven hangen.. Voorbeelden zouden kunnen zijn:

SSS - Snel Spreek Stand
SST -Snel Spreek Toets
DC(T) - Directe Communicatie (Toets)
KvK (Klik voor Kleppen :z )

Daar zitten al afkortingen tussen die veel beter klinken dan de DVB afkorting. En als er wat meer gevoel gelegd wordt in die vertalingen zou het best kunnen zijn dat nederlandse vertallingen niet meer zo tenenkrommend zijn.

OOk

VSK - VoetSpreekKnop
LPT - LoopPraatToets
VCS - VerplaatsbaarCommunicatieSchakelaar

zijn over het hoofd gezien.

Portofoon-Knop?

Nee, da's het knopje voor verzendkosten.

(Weet u zeker dat u uw kosten wilt verzenden?)

In Mijn Huichelachtige Opinie :P

Ik ben benieuwd of Telfort dit ook gaat aanbieden.
Ik heb net mijn Nokia 6021 met DVS (Drukken voor Spreken zoals hun dat noemen), maar ik zou het wel graag willen gebruiken...

Aangezien Telfort nu onderdeel is KPN, lijkt het mij niet waarschijnlijk dat Telfort dit gaat doen.

Men is druk bezig om het Telfort netwerk uit te faseren en alles over te zetten op KPN netwerk. Het zou wel heel erg raar zijn als ptt niet beschikbaar zal zijn voor Telfort abonnees. Feitelijk is er straks op netwerk niveau geen verschil tussen KPN en Telfort. Sta ook niet raar te kijken dat de naam Telfort op den duur ook gewoon verdwijnt.

Netzo als de namen Hi, en Simyo, vast verdwijnen?

Mijn 6111 heeft het ook.. Heb me altijd al afgevraagd waar het nou voor was :Y)

Schijten om te praten, succes!

Waarom wil je het gebruiken? Welk nut zie je erin als particulier?

Je moet toch wat om te patsen hebben :Y)

Hoera, ik heb al drie jaar een telefoon die dat kan (5140) Nu eindelijk een dienst erbij.

Arien, je hebt gelijk. Het zit er op, dus moet hij het doen.
Bij de aankoop zeiden ze mij dat deze dienst binnen afzienbare tijd klaar zou zijn. Mede op basis daarvan heb ik dat ding ook gekocht. Het is een goede oplossing voor overleg op afstand. (Momentje, dat meet ik ff op e.d.)

Aaah! Dat is dus wat ze gebruiken in programma's zoals Hogan Knows Best en American Chopper... Daar zie je dat ze het heel veel gebruiken, lijkt mij opzich wel grappig, maar eerst de kinderziektes afwachten...

idd, de serie Las Vegas gebruikt het ook. ik vond het altijd zo ongeloofwaardig, maar blijkbaar is het helemaal niet zo ver gezocht.

wat d8 je van 24 :P


mja ze willen er eerst dik aan verdienen en dan word ut pas aantrekkelijk voor het publiek. ik vind 18euro per maand wel heeeeel erg duur voor zoiets, je kan beter groepsgesprekken starten of bellen haha
(als je praat als een walki talki kan het tog zijn dat iemand je niet verstaat als de gsm in de jas/broek zit, dit probleem heb je niet als je gewoon belt)

ik vind 18euro per maand wel heeeeel erg duur voor zoiets
Toch kan het interessant zijn, heb je enig idee wat een professioneel portofoonsetje kost?

Daarnaast maak je hiermee gebruik van een bestaand netwerk in tegenstelling bij een portofoon waarbij je zelf moet zorgen dat je gesprekken door de ether gedrukt worden.
En daarbovenop heb je hiermee in een klap een veel groter bereik dan bij de klassieke portofoon.

Ik vraag me alleen af of en hoe dit later gaat werken tussen klanten van verschillende providers.

Yep, 800 euri voor 1 portofoon plus kosten voor een zendmachtiging.

Het voordeel van een porto is wel dat je 'm kunt verstaan als je 'm niet tegen je oor houdt.
Voor de gemiddelde Tweaker zal dat geen probleem zijn maar als je een product op de markt zet als vervanger van de portofoon zitten er zoals in het artikel staat bouwvakkers. Daarvoor lijkt het mij totaal ongeschikt.
Regen, stof, kloddertje cement, stoten etc.

Hoe lang gaat de batterij van je GSM mee?

Het voordeel van een porto is wel dat je 'm kunt verstaan als je 'm niet tegen je oor houdt.
Voor de gemiddelde Tweaker zal dat geen probleem zijn maar als je een product op de markt zet als vervanger van de portofoon zitten er zoals in het artikel staat bouwvakkers. Daarvoor lijkt het mij totaal ongeschikt.
Daarvoor heb je dus headsetjes, worden binnen de brandweer en beveiliging ook gebruikt icm met normale portofoons.

en dan ben je met 800 euri nog goedkoop uit. Als je pech hebt en je zit over een groter gebied (bijvoorbeeld taxi's of bij evenementen in verschillende delen van een stad, dan is het bereik van de porto's vaak niet afdoende. Dan moet je met een steunzender werken (als je daar een vergunning voor krijgt) en dan zijn de kosten veel hoger.

Bijkomend voordeel van dit soort technieken is dat ze niet met een simpele scanner af te luisteren zijn. Dat geeft je in een aantal gevallen wat meer vrijheid om dingen te roepen die niet voor ieders oren bedoeld zijn.

vwb het afluisteren: ook dit is bij deze dienst ook niet bepaald eenvoudig.

Wat zijn we weer vooruitstrevend in Europa.

Dat systeem kan je al enkele jaren ten overvloede aan het werk zien en horen in de USA in de grote pretparken.

Families welke in aparte groepjes rondtrekken of ouders die zo contact houden met hun kinderen.

Maar hier is het nu ineens flashy nieuw... Duh...

Maar hier is het nu ineens flashy nieuw.
Ik heb nog geen fabrikant gezien die reclame maakt met de slogan: "NU... OUD SPUL speciaal voor u verkrijgbaar..."

Kom op, ff niet zo negatief. Voor Nederland is het nieuwe techniek, en de KPN zijn er (zo te zien) de eerste die er mee komen. Natuurlijk brengen ze dat alsof het de nieuwste en beste uitvinding sinds gesneden brood is...
Bovendien ga je voorbij aan de enorme groep niet-tweakers/niet-nerds, die nog nooit gehoord hebben van P2T, of zich afvragen wat die instelling op hun mobieltje nu eigenlijk doet...

Wat stom, dit zit al een hele lange tijd op de Nokia die ik heb.

Het leek me een dienst die vrijwel gratis geintroduceerd kon worden (vergelijkbaar tarief als het bellen ofzo), in de US kost het in ieder geval heel erg weinig.

Met deze prijs heb ik er geen interesse in, terwijl het me juist heel handig lijkt.

Enig idee of dit ook beschikbaar gaat worden voor bijvoorbeeld Telfort klanten (wat tegenwoordig ook KPN met een andere naam)? En wat dan van Debitel Telfort klanten? (Zoals ik, ik gebruik ook gewoon het KPN netwerk dus technisch moet dat haalbaar zijn)

De techniek zelf is ook al behoorlijk oud, de introductie zal dus waarschijnlijk weinig problemen met zich meebrengen. Helaas weet je het bij KPN nooit.

Ik snap het idee niet. Moet je dan binnen een bepaald afstand zijn om te kunnen praten; en kost dit ook geld per minuut?

Nee, werkt net als SMS-en, maar dan met spraak, en ik verwacht dat het een vast bedrag per maand zal zijn. Het is ook een uni-directionele dienst, dus een echt gesprek voeren is er niet bij

Het kost inderdaad geen geld per minuut:

Website van KPN zegt:
** Onbeperkt nationaal gebruik Push2Talk inbegrepen. Voor gebruik in het buitenland wordt ¤ 5,- per MB op Data VoordeelNetwerken en ¤ 12,50 per MB op overige datanetwerken in rekening gebracht (betaling per 10 kB).

Zou een skypetelefoon geen oplossing zijn??

Nee, die kun je niet meenemen.

Dit is echt superhandig. Effe snel iemand oppiepen met spraak ipv sms. Alleen jammer dat er weer zoveel voor betaald moet worden. Afijn, de grootzakelijke markt leegplukken is ook veel makkelijker dan de eindgebruiker zoveel laten betalen. En dat terwijl de kostprijs van een SMS-je ook ver onder de 5 eurocent ligt.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:30 EC wil webwinkelen over de grens bevorderen
Vorige 15:31 Microsoft valt Google aan op copyright
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011