Wel numerieke domeinnamen, geen accenten

Het domeinnaamdebat 2006 is afgerond en daar werd beslist dat er voorlopig geen mogelijkheid komt tot het registreren van Internationalized Domain Names, maar dat het op korte termijn wel mogelijk moet worden domeinnamen te registreren die enkel uit cijfers bestaan. De SIDN gaat hiermee onder andere haar Belgische collega DNS.be achterna, waar het al langer mogelijk is om domeinnamen als 1027.be te registreren. Binnenkort kunnen Nederlanders bijgevolg adressen als 9292.nl verwachten, maar café.nl behoort vooralsnog niet tot de mogelijkheden. Door het uitstellen van IDN, wordt het namelijk nog niet mogelijk om speciale karakters en tekens in de url op te nemen. Nummerdomeinen zullen overigens zonder beperking geregistreerd kunnen worden. In eerste instantie werd er gesproken over het uitsluiten van bepaalde combinaties als telefoonnummers en rekeningnummers, maar daar werd vanaf gezien.

Stichting Internet Domeinregistratie Friesland
Voorlopig nog geen www.fryslân.nl te registreren

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

20-06-2006 • 09:25

98

Bron: Domeinnaamdebat2006

Reacties (98)

98
96
34
11
2
47
Wijzig sortering
ben ik het helemaal mee eens, het is niet alleen lastig om url's met accenten uit te spreken, maar om constant te moeten checken of je accenten wel goed staan is ook een crime. En het werkt domeinkaping in de hand want ébay.nl is natuurlijk zo geregistreerd
ébay lijkt me geen domeinkaping, dat spel je niet perongeluk.

Daarbij gaat het er om dat talen (zoals het Fries) met accenten natuurlijk 'gediscrimineerd' worden door deze regel.

edit: Ik snap dat zo'n accent voor ons lastiger lijkt, maar voor een fransman of italiaan is het juist voor de hand liggender en die weet de bijbehorende knop (vaak idd één knop) ook sneller te vinden.

@ kikkervis: Wat is eenduidig dan? café spel je nou eenmaal café..en niet cafe of cafè
Gediscrimineerd?

Wat een onzin. Een naam moet eenduidig zijn en als er straks cafe.nl café.nl cafè.nl en cafê.nl zijn weet niemand meer waar hij of zij moet zijn.

Vergeet niet dat het gros van de Internetgebruikers al moeite heeft met het spellen van z'n eigen voornaam.
Mij maakt het niets uit. Zuipen doe je niet op '.nl', maar in het café om de hoek. :Y)
Anoniem: 157515 @kikkervis20 juni 2006 10:04
Jan.

Me voornaam spellen is gelukt :Y)
.oisyn Moderator Devschuur® @kikkervis20 juni 2006 12:36
@br men: Alleen jammer dat je wat meer moeite hebt met het woordje "mijn".
Anoniem: 76395 @japsai20 juni 2006 09:49
Het Nederlands heeft ook accenten hoor. Het is ook geen discriminatie, het is gewoon even bedenken wat handig is en wat niet.. (zoals accenten in je url).
Anoniem: 46304 @japsai20 juni 2006 10:06
Maar het is wel handig voor phishers om zo'n domein te registreren, er dan mensen heen te leiden en ze te laten geloven dat het echt het domein van hun bank is. Het het verschil tussen een "i" en een i-trema/accent egu/grave is vaak onduidelijk op een scherm (www.ing.nl lijkt me een dankbaar doelwit).
Het is veel erger als je internationale alfabetten (chinees, thai, etc) toelaat: daar vind je makkelijk andere letters die op een van onze letters lijken maar iets anders zijn. Inderdaad voor phishing handig.

Mensen met een kleurtje in titelbalk waarschuwen dat er zo'n verborgen letter zit, gaat niet werken.
Hm.. om een of andere reden kan/mag ik mijn post niet editen.

*1000den unicode letters:
http://www.theregister.co...07/browsers_idn_spoofing/
*gaat niet werken:
http://www.theregister.co.uk/2006/06/07/why_phishing_works/
waarmee de Fransen dus ook makkelijker ébay typen en het weer wel domeinkaping is :).
Je spreekt jezelf tegen.
Anoniem: 96159 @OpenMinded20 juni 2006 10:47
Fransen hebben geen internationaal toetsenbord. Die gebruiken enkel en uitsluitend alleen azerty. (Wij in belgie trouwens ook, vooral onder franse (waalse) invloed)
domeinkaping is het via fraude wijzigen van een dns entry, niet het registreren van een vrije domeinnaam
De enige goede Fries is een ......... :)
Niet per ongeluk?

Stel effe je toetsenbord in op VS-Internationaal en typ ' en dan e.
De ' zit vlak bij de . dus de fout www.'ebay.nl is zo gemaakt.
Wat nog erger is is duitsland. Daar kunnen ze ook geen accenten en vooral het niet hebben van een umlaut is een probleem. In plaats dat ze gewoon bijv. www.koln.de voor de stad köln gebruiken gaan ze het faklen door er www.koeln.de van te maken.. Ik vind accenten dan makkelijker, kom er maar eens op dat je het woord dat je zoekt opeens helemaal anders spelt.

Edit: oh, koln.de werkt dus ook, maarja, het gebeurd iig wel met andere adressen geloof ik, toch niet echt handig.
Dat is niet faken, dat is de oorsprong van de umlaut.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Umlaut
Anoniem: 61983 @GENETX20 juni 2006 12:00
De Umlaut boven een letter staat ook daadwerkelijk voor een extra "e". Het zijn ook eigenlijk twee streepjes en geen puntjes. Deze streepjes zijn weer een overblijfsel van een kleine "e" die eeuwen geleden boven de klinker werd geschreven. Echter door de stugheid van het perkament is die "e" tot twee streepjes gedegradeerd.
Het is in Duitsland al sinds mensenheugenis gebruikelijk om bijv. "ö" te vervangen door "oe".

Edit: typo
Ik moet er niet aan denken dat er accenten ofzo in domeinnamen komen. Dat is toch echt megaonhandig...
En wie wil er uberhaupt een domein met een teken dat niet 1,2,3 op je toetsenbord te vinden is :?

Goede beslissing dus IMHO :)
Phishing wordt zo enorm veel makkelijker met IDN's. Er zijn letters in het Grieks en Russisch die enorm lijken op de latijnse characters. Spontaan kan men www.postbank.nl, www.postbank.nl en www.postbank.nl registereren.
Zie je het verschil? Ik alleen maar door dat server certificaat de controleren wat de echte Postbank bij Thawte/VeriSign hebben gekocht.
Met Firefox 3.0 wordt hier dus echt 3 maal www.postbank.nl geopend.
Ik zie en merk hier geen enkel verschil.
Opera 9.0 Final geeft ook drie keer postbank.nl :D

In IE komen de eerste twee links wel uit op de normale postbank.nl (alleen heel erg langzaam) en de derde is een witte pagina
Spontaan kan men www.postbank.nl, www.postbank.nl en www.postbank.nl registereren.
Ze komen alle drie gewoon bij de normale postbank site uit, er is geen verschil :P
[url="http://www.pоѕtbank.nl"]www.pоѕtbank.nl[/url] en [url="http://www.postbаnk.nl"]www.postbаnk.nl[/url] zijn wel twee voorbeelden die hetzelfde lijken, maar dat niet zijn. Internet Explorer 7 schijnt deze wel als postbank weer te geven, maar in de praktijk naar hun IDN variant verwijzen. Safari en Firefox geven zogenaamde punycode Url's. Check http://www.nameisp.com/puny.asp
de a en de o die ik respectievelijk bij de eerste en tweede postbank heb gebruikt zijn geen latin-westerse a en o, maar tekens uit een andere taal (Cyrillic). Naar is dat deze taal een paar tekens (o.a. de a en de o) heeft, die er hetzelfde uitzien als de westerse varianten, maar een andere unicode code hebben. je kan niet zeggen: deze cyrillische tekens komen in het Nederlands alfabet ook voor, gebruik maar Nederlandse tekens i.pv. de cyrillische tekenes die er (toevallig) hetzelfde uitzien!

Moet ik nog uitleggen waarom IDN's naar zijn? Voer eerst maar eens verschil tussen OpenOffice.nl en openoffice.nl in. Daarna gaan we naar IDN kijken.
84hannes wrote:
Voer eerst maar eens verschil tussen OpenOffice.nl en openoffice.nl in.
Case sensitive domains?? Ben jij mal? Dat krijg je er bij de leken nooit meer in, dat ze ook nog eens op hoofdletters gaan letten! Zo zou je de phishers echt een enorm plezier doen! |:(
Case sensitive domains?? Ben jij mal? Dat krijg je er bij de leken nooit meer in, dat ze ook nog eens op hoofdletters gaan letten! Zo zou je de phishers echt een enorm plezier doen! |:(
IDN brengt nog ergere problemen met zich mee dan case sensitive domains, want bij case sensitivity is het verschil tenminste nog te zien als je even fatsoenlijk uit je ogen kijkt, terwijl je bij IDN dus verschillende karakters krijgt die er echt hetzelfde uit zien.

En dat was volgensmij precies het punt van 84hannes. Als we niet bereid zijn de problemen van case sensitive domains te accepteren, waarom zouden we dan de (ergere) problemen van IDN wel willen accepteren?


Oh, en een wat vriendelijkere reactie had geen kwaad gekund :)
@84hannes:

He, wtf..

hoe komt het dat het niet werkt?

er staat toch echt www.postbank.nl, als ik er op klikt werkt het niet, als ik het overtyp werkt het wel.

Iemand verklaring?
Je kunt als phisher ook gewoon een certificaat kopen bij Thawte wat enkel gecontroleerd wordt op basis van e-mailadres. ALS gebruikers uberhaubt al kijken naar een certificaat dan klinkt niemand door naar de betreffende informatie IN het certificaat :)

Daarmee ben je dus qua https ook al 'binnen'.
Dat een character niet 1,2,3 op jouw toetsenbord te vinden is wil nog niet zeggen dat het in andere landen ook niet zo is. Zo groot is het Nederlands taalgebied nou eenmaal niet.
Domein: 1.nl

subdomeinen 127.0.0.1.nl :P
Hé, je pikt mijn idee in :)

Naja, dan registreer ik de andere 2 tot 266 wel.
127.0.0.2 werkt net zo goed :)

En gelijk ook de 09xx cijfers :)
Anoniem: 89252 @SPee20 juni 2006 11:02
of iets in de 192.168.1.XXX reeks :)
Ik denk niet dat je ooit 0 t/m 9 kan registreren.
Er is ook geen a.nl. Een domeinnaam moet uit minstens 2 karakters bestaan.
Met uitzondering van X.org :+
"q.com", "x.com", "z.com", "i.net", "q.net" en "x.org"
Hm, lijkt me toch handig dat ze 112.nl niet vrij laten.
Alleen cijfers mag dus wel.. hmm even denken hoor...

1. Je had dus eerst ip-adressen met cijfers, dat vond men onhandig om te onthouden. ;(

2. Toen is het systeem van domeinnamen en dns-servers ontstaan, namen zijn tenslotte makkelijker te onthouden dan getallen. :Y)

3. En nu gaan we die dns-servers dus weer laten verwijzen naar domeinnamen met alleen maar cijfers. :?

* Gepetto heeft het gevoel dat we hiermee weer terug bij af zijn.
112.nl is toch wel wat anders dan 212.153.134.213 112 is een algemeen bekende term en het IP adres niet...

Dit is dan als voorbeeld, dit geldt dus ook voor andere diensten, of bekende termen met nummers.
error: ongeldig ip adres
die is al geclaimt door iemand met een www persoonlijke domeinnaam ;)
Klopt, en die zette er privé plaatjes op.
Anoniem: 81030 20 juni 2006 09:48
Iedereen zou gratis zijn postcode+huisnummer als domeinnaam moeten krijgen.
Handig voor als je verhuist.

Ik ben sinds mijn xs4all acount al 5 keer verhuist,
mijn emailadres en webspace is nog de enige manier
om sommigen mij nog weten te bereiken.
Binnenkort kunnen Nederlanders bijgevolg adressen als 9292.nl
9292ov.nl hebben we toch ook of niet dan?
Yup, dat domeinnaampje is het typische voorbeeld dat al jaren buiten de DNS specs valt. Het eerste karacter moet een letter zijn, gevolgt door letters, cijfers en enkele andere leestekens.
Denk ook aan de doorsnee mens die al moeite heeft in een Word document een accent op een letter te krijgen. Laat staan in een URL ...
Ik heb het altijd anderom, wil je iets quoten krijg je é ipv 'e |:(

Leuk die taalinstellingen van windows :r
Waarom stel je je toetsenbord niet in dat hij gewoon "en dit is een quote" geeft in plaats van ën dit is een quote

Even rechts onderin je scherm op dat toetsenbordje klikken, opnieuw instellen en klaar is skabouter. :)
Anoniem: 175658 @gumkop20 juni 2006 10:14
Dat is toch een probleem voor de domeinnnaamhouder dat velen zijn URL kunnen intikken?
Ik moest meteen denken aan het vroegere www.2525.com
Als ik eerlijk moest zijn dacht ik dat dit ook al kon in NL.
toch lijkt het me wel wat ...
[url="http://I-Chat®.slap-geouwehoer[TM].nl"]I-Chat®.slap-geouwehoer[TM].nl[/url] of .eu natuurlijk
Dit wordt een leuk marketing-item:
Nu bij uw nieuwe telefoonnummer uw eigen domein!
Bij een gecombineerd internet en telefoon abonnement uw telefoonnummer als domeinnaam!
8-) 8-)
Dit is misschien dan wel een grap, maar ik zie er dus echt wel een markt ervoor.

Naast emailadres geven, kun je dan gerust zeggen, *telnummer*.nl.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.