Hoofdcategorieën
Device Settings

Windows Genuine Advantage terug naar tekentafel gestuurd

Door Yoeri Lauwers, dinsdag 9 augustus 2005 10:25
Bron: Sidney Morning Herald, submitter: CyberAmp, views: 71.987

Microsoft heeft de ontwerpers van het Windows Genuine Advantage-programma terug naar de tekentafel gestuurd, zo meldt de Sidney Morning Herald. Het was de bedoeling dat dit systeem zou voorkomen dat gebruikers van een illegale Windows-installatie nog updates zouden kunnen downloaden, met uitzondering van belangrijke veiligheidsupdates. Hackers slaagden er echter tot twee keer toe in het systeem vrij snel na de lancering en aanpassing te kraken. Microsoft benadrukte dat het systeem niet bedoeld was om hackers tegen te houden of aanvallen te blokkeren. 'Its intent is to help innocent customers realise the full value of authentic Windows software while protecting investments made by our partners', aldus een woordvoerder. Gisteren meldde de Daily Times echter nog dat het bedrijf sterkere controles ingevoerd had in het Genuine Advantage-programma om piraterij tegen te gaan.

Windows Genuine Advantage
Volgende 10:46 Intel wil energieverbruik high-end cpu's halveren
Vorige 09:26 DIY: Nintendo DS uitgerust met GPS-module
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Tsjah, hoe goed ze het ook maken... Als je het uit kunt zetten, schiet je er nog niks mee op... :P

Het moet wel uitgezet kunnen worden. In sommige landen is het niet toegestaan zomaar informatie van computers te verzamelen en te gebruiken.

Je kunt via Windowsupdate de updates nog wel binnenhalen door het WPA invoegtoepassing uit te schakelen.

De losse downloads ( MS antispyware) downloaden werken helaas niet op deze manier.

Dan krijg je het scherm in het bovenstaande artikel te zien.

Als je het WGA progje runt in windows 2000 compatibiliteits-modus zou het nog moeten lukken.
(stond op ZDnet dacht ik)

En anders windows 98 bijv op een virtuele PC installeren, dan kan je het ook zo downloaden.

Of natuurlijk de losse updates via je linux server downloaden :P

Je kunt via Windowsupdate nog wel binnenhalen door het WPA invoegtoepassing uit te schakelen
Kleine aanvulling:

Dit werkt alleen als SP2 al is geinstalleerd, vanuit internet explorer:

Extra -> invoegtoepassingen beheren

nog een stapje dichter naar de closed source? ik zie het nut er niet van in om nu eigelijk nog meer updates tegen te houden .. (voor andere programma's oke, maar das bijzaak nu)
en hiermee zal het "illegaal" downloaden ook niet echt gestopt worden.. eerder meer gebruik van andere os'sen enzo.
maar dat is al een jarenlange discussie..

ik geef ze 3 dagen eerdat de nieuwe versie weer gekraakt is :7

Wat is er mis met het beschermen van je eigen producten en investeringen?? Ik zou het ook niet prettig vinden als Jan en Alleman zomaar gebruik konden maken van mijn producten en diensten, zonder daar betaald voor te hebben.

En waarom zou deze maatregel het gebruik van andere OS' en tegenhouden??

Ik denk dat juist als mensen met hun neus op de echte feiten (lees: kosten) worden gedrukt, ze juist sneller bereid zullen zijn om een ander (gratis, en dus zeer ws. Linux of een van de varianten) OS te gebruiken.

Het is irritant voor een bedrijf als andere mensen zonder te betalen gebruik maken van hun diensten, maar van dit soort troep wordt het niet beter, deze acties zijn precies als de anti-kopier reclames op dvd's, de extra goed beveiligde cd's (dat ze nagenoeg niet meer af te spelen zijn) de gewone klant word benadeeld en behandeld als crimineel, en daar moeten ze echt mee stoppen.

Het enige goede voor windows op het gebied van illigaal kopieeren wat dit soort irritante acties met zich meebrengt is dat windows zo inpolulair wordt, dat niemand het meer wil hebben.

Gelukkig is dit alleen irritant voor de mensen met een illegale windows versie, op de legale windowsversies werkt windowsupdate gewoon.

Hoe bedoel "behandeld als een crimineel"?? Omdat je toevallig je windows versie moet laten verifieren?? Zo'n probleem is dat toch niet, of wel?

Ik heb meer het idee dat heel veel mensen hier tegen zijn, omdat ze niet meer makkelijk kunnen updaten met hun illegale windows versies, en er steeds meer moiete voor moeten doen om hun illegale versies werkend te houden.
Zelf ben ik ook niet altijd even braaf, maar software die je dusdanig vaak gebruikt, en waar je gewoon elke dag gemak van hebt (en dat heb je gewoon wél van windows), moet je gewoon niet zeuren en betalen, en als je dat niet wilt, andere software gebruiken. Er zijn immers genoeg alternatieven :)

Zelf ben ik ook niet altijd even braaf, maar software die je dusdanig vaak gebruikt, en waar je gewoon elke dag gemak van hebt (en dat heb je gewoon wél van windows), moet je gewoon niet zeuren en betalen, en als je dat niet wilt, andere software gebruiken. Er zijn immers genoeg alternatieven
Grapjas. Ik wil gamen op mijn pc, en 9 van de 10 games vereisen directx.

Noem 1 os dat directx games net zo goed draait als windows? Ik zou dolgraag gamen op linux, maar dan moeten games wel opengl zijn. Dit zijn er helaas maar weinig, maar ze bestaan gelukkig wel. Echter, met vista&opengl wordt de toekomst er niet zonniger op.

Genoeg alternativen my ass. Als je op je pc fatsoenlijk wilt gamen, wordt je gedwongen tot windows, tis niet mijn vrije keus.

Volledig mee eens.
Er zijn gewoon geen alternatieven.
Voor behoorlijk gamen heb je gewoon windows nodig, punt.

Geven ze windows weg voor 100 euro dan hoor je mij niet moeilijk doen, dan koop ik het wel.
Maar zoveel geld neerleggen omdat je wel 'moet' om je spel te kunnen draaien... no f*cking way..

Zo'n beetje alle populaire software wordt wel gemaakt voor windows, en de alternatieven voor linux voldoen gewoon niet.

Onlangs nog geprobeerd een ServicePack of security rollup te downloaden voor W2K of XP met behulp van bijvoorbeeld W98/NT4/Linux/apple/whatever ?

Ik wel.

edit: had een reactie op Dynacomp moeten zijn

geneuzel, qua games heb je grotendeels gelijk, maar wat betreft andere software ben ik het in zijn geheel niet met je eens. Ik vind de linux desktop een stuk fijner werken dan windows. Je weet dan tenminste wat er gebeurt op je systeem en het is tenminste responsive en stabiel.

magoed, ik kan me voorstellen dat iedereen hier zijn eigen ideen over heeft. Ik vind alleen wel, dat als je dan ervoor kiest om windows te gebruiken, betaal er dan ook voor! en hetzelfde geldt natuurlijk voor ms office en photoshop.

Ja en als je dan windows hebt, moet je je computer ook nog zwaar beveiligen met allerlei (betaalde) antispy, virusscanners, firewalls etc.

@verwendegasten

Er zijn genoeg alternatieven, wanneer jij het spel gewoon niet koopt, omdat deze niet draait onder het OS van jouw keuze, dan zal de maker van het spel op den duur rekening met je moeten houden, geen inkomsten meer, zo simpel is dat.

Zoalng iedereen dit nog wel doet, zal er niks veranderen, de kracht zit in je beurs, zie maar wat het kan doen met supermarkten.

Ik koop al tijden geen spel meer wat ik niet kan spelen op mijn OS, dan maar niet de toffe gast, de store jongen die alles als eerste heeft.

Helaas is dat voor de meeste consumenten onmogelijk vanwege de volgende oorzaken:

Ze gebruiken de pc om hun werk mee te doen en op kantoor gebruiken ze windows programma's met gesloten standaarden.

Ze hebben kennissen die hun dingen toesturen die vrijwel alleen onder windows te gebruiken zijn (mooie word documenten worden namelijk niet 100% goed weergegeven in bv openoffice)

Ze hebben de kennis niet om linux e.d. te gebruiken/installeren. Hier is meestal een dikke handleiding van honderden pagina's voor nodig, wie heeft daar nou zin in?

Ze willen spelletjes spelen (wat dus echt niet te doen is onder linux, bijna alle spellen zijn directx en wine e.a. emulatoren werken niet bij alle spellen. Ook zijn linux drivers meestal veel langzamer).

Hierdoor moeten ze wel windows gaan gebruiken. Tenzij er een ander OS komt waarop gewoon alle spelletjes en andere windows producten het 100% doen en wat gebruiksvriendelijk is zal MS gewoon een monopoly houden. Hierdoor kan MS de prijs bepalen en daarom hebben ze ook een winstmarge van 400%. Dit pikken consumenten niet en gaan dan kijken wat ze er aan kunnen doen.

Laat ik mijn moeder eens als de gemiddelde consument nemen.
Ze gebruiken de pc om hun werk mee te doen en op kantoor gebruiken ze windows programma's met gesloten standaarden.
Als zij thuis is gaat ze echt niet met haar werk bezig. De gemiddelde consument doet dit ook niet. Ik werk zelf veel met computers en op mijn werk doe ik niets anders, echter op mijn pc thuis doe ik alleen prive spul.
Ze hebben kennissen die hun dingen toesturen die vrijwel alleen onder windows te gebruiken zijn (mooie word documenten worden namelijk niet 100% goed weergegeven in bv openoffice)
Inderdaad, ik krijg die dingen ook wel eens van haar. Het merendeel bestaat uit
* Powerpoint files (werken prima in OOo, nooit gezeur gehad)
* Plaatjes (No prob dus)
* Websites met flash (Idem)
Ze hebben de kennis niet om linux e.d. te gebruiken/installeren. Hier is meestal een dikke handleiding van honderden pagina's voor nodig, wie heeft daar nou zin in?
De gemiddelde consument heeft ook niet de kennis windows te installeren. Zelfs mijn vader, die al sinds de jaren '70 met computers werkt, doet dit niet zelf. Dit laat men door kennissen die er wel verstand van hebben doen, of door de leverancier van de computer.
Bovendien, 'vroegah' was het heel normaal handleidingen van apparatuur en computers door te nemen. Men is gewoon lui en gemakzuchtig tegenwoordig. Vandaar zoveel computers geinfecteerd met virii e.d.
Ze willen spelletjes spelen (wat dus echt niet te doen is onder linux, bijna alle spellen zijn directx en wine e.a. emulatoren werken niet bij alle spellen. Ook zijn linux drivers meestal veel langzamer).
Voor games ga je snel naar jongeren toe. Daarbij ben je inderdaad beter af met windows. Voor mij voldoen UT2004, Quake en Doom3 echter prima. Terug naar mijn moeder, die zal zich prima vermaken met wat er voor Linux beschikbaar is (hoewel ze eigenlijk het liefst SNES games speelt). De nVidia linux drivers doen ook totaal niet onder voor de windows drivers. Met Doom3 was de performance onder linux bij mij zelfs beter, een jaar terug.

Als je geen (recente) top-games hoeft te spelen, hoef je als gemiddelde consument je echt niet aan Windows te binden. *nix biedt je dan meer dan genoeg.

Wat @JURRiE ook al heeft gezegd.

Om een desktop te installeren heb je heus niet zoveel kennis nodig, alleen even goed lezen wat er bedoeld wordt met bepaalde dingen, wat je ook tijdens een installatie van windows moet doen, dacht je nou werkelijk dat die mensen met windows wel een mail-, ftp- of een webserver gaan draaien, ik dacht het niet, de desktop alleen is voldoende.

Wanneer mensen echt lui een gemakzuchtig zijn, moeten ze linux gaan gebruiken, geen geleuter met validatie van nieuwe hardware, geen spyware proggies, antivir is niet noodzakelijk (wel sociaal), geen registry cleaners, etc... en hiervoor behoef je dan ook niet naar bepaalde websites te gaan (waar je geinfecteerd kan worden) om je cracks en serials te halen, ze willen het allemaal gratis hebben.

Met linux kun je gewoon via je packagemanager allerlei software installeren, het is in feite belachelijk dat je van een 1 of andere website een .exe haalt en die zomaar op je systeem installeert, waar blijven de bestanden, wat doet het met de rest van je systeem en wat blijft erachter als ik het de-installeer en wanneer windowsgebruikers linux gebruiken denken ze nog steeds in windows, want ze willen dat ene programma hebben, pakken de .tar.gz uitr, gaan compileren (wat natuurlijk niet lukt), terwijl het programma 99 van de 100 gewoon met de packagemanager geinstalleerd kan worden.

Rare mensen, die windowsgebruikers.....

Ik heb niets tegen beschermen van producten maar als een OEM versie gekoppeld aan een nieuwe PC vele malen goedkoper is dan een los exemplaar lijkt het mij dat een los exemplaar ook voor die prijs te leveren moet zijn. Neem van mij aan dat dat zeker een groot deel illigaliteit weg neemt.

Minder dan 3 dagen

5 minuten volgens deze site.

Dat is de oude versie nog...

'Its intent is to help innocent customers realise the full value of authentic Windows software while protecting investments made by our partners'
Ze bedoelen op het schuldgevoel inwerken van mensen die last hebben van hun geweten (als die er al zijn aangaande microsoft piraterij) of de minder slimme consument te imponeren.

Of natuurlijk de opgelichte consument informeren en helpen om weer legaal te gaan gebruiken. In een slag kunnen ze zo computerwinkels die bewust illegeale windowsen verkopen straffen (en dat vind ik zeer goed!)

Ik ben ook geen voorstander van software piracy, maar mag dan de prijs ff iets naar beneden? Die marges zijn wel erg hoog.

Ok, marges zijn hoog.. Maar dit product gaat wel 4/5 jaar mee.
Meeste software pakketen stoppen gewoon met updaten na vX en dan moet je weer een nieuwe licentie kopen. Als je dat gaat berekenen over 4/5 jaar zit je ook al snel op een aardig bedrag (als je de laatste versies wilt houden, wat met Windows XP het geval is)

Bij de launch gaat windows nog een paar jaar mee, maar bij de launch kost windows dan ook nog een paar honderd euro (xp home, retail). Dat vind ik gewoon te veel.

Nu kost het zo'n 150 euro, terwijl windows nog 1 jaar mee gaat. Is dus gewoon nog steeds te veel. Als windows bij de launch 150 kost (en waarom zou dat niet kunnen), dan is het het overwegen waard.

Trust me, als ik het geld heb gebruik ik dolgraag alleen maar legale software, maar je kunt de consument ook een poot uitdraaien..

Bill Gates heeft niet voor niks zoveel poen! Je denkt toch niet dat dat geld zich zelf vermenigvuldigt heeft?

Hoezo 1 jaar? XP gaat nu nog zeker een jaar of 5 door hoor (ondersteuning en patches).. En voor iets dat jij waarschijnlijk elke dag gebruikt voor een paar uur is die prijs helemaal niet zo denderend hoog..

Een computer winkel is wel zo slim om geen volledige kosten te rekenen voor een illegale XP.. een klant krijgt simpelweg de installatie (+/- 40 euro) op zijn rekening, en over het algemeen vinden ze dat wel best!
(heb tijd in computerwinkel gewerkt dan weet je hoe het gaat)

70 procent van alle windowzen is illegaal daar.. en over windows XP PROF ga ik hetn iet eens hebben hehe

Een fatsoenlijke computerwinkel is slim genoeg om gewoon alles legaal te houden, de klant betaalt de kosten toch, en de winkel maakt geen kans op een leuke boete.

Dan heb jij toch in een andere zaak gewerkt als ik. Bij mij in de winkel zijn we juist erg streng als het op illegale software aankomt. Brengt een klant z'n PC met een illegale Windows, dan doen we daar verder niets aan. Wil ie Windows problemen opgelost hebben dan mag hij eerst zorgen voor een correcte licentie.

Je bent als Computershop redlijk gestoord als je nu nog illegale software gaat verkopen. Niet alleen licht je je eigen klanten op, je kan er zelf ook nog eens flink de pineut mee worden.

Er zijn een aantal zaken in Nijkerk en Amersfoort waarvan wij klanten krijgen die gewoon een illegale Windows installatie hebben gekregen. De klanten kan je het eigenlijk niet aanrekenen, die weten gewoon niet beter. Daarom is zo'n Windows validatie gebeuren nog niet eens zo'n heel erg slecht idee. Weten ze gelijk dat ze opgelicht zijn.

Inderdaad, indien klanten bij ons komen in de zaak met een illegale windows kunnen we ze helaas niet helpen. De meesten doen het er bewust om, sommige denken dat het normaal is om een cdtje met illegale windows kado te krijgen van de buurman.

Overigens nog niet meegemaakt dat men de computer dus niet liet voorzien van een legale windows wat overigens aangeeft dan men wel wil ook al kost het daardoor extra.

Overigens maken wij veel nieuwe systemen mee die ook illegale windows versies bevatten, dat bedrijf is inmiddels failliet dus helaas kunnen onze klanten daar geen actie meer tegen ondernemen.

sinds wanneer is het niet goed om menschen aan te spreken op illegaal gedrag?

Sinds wanneer is het slecht om diefstal te honoreren met dezelfde upgrades als iemand die wel netjes betaalt?

Helemaal mee eens. Als je niet wilt betalen voor Windows, gebruik het dan niet. Van mij mogen ze die controle 100% waterdicht maken en de security updates ook uitsluiten.

Als dat gebeurt gaan mensen vanzelf Windows kopen of iets anders gebruiken, in beide gevallen is MS van zijn probleem af en in het tweede geval zou het zelfs wel eens tot een opener markt kunnen leiden, van mij mag het!

@Green.Velvet: Niet bepaald, zie onder.

Helemaal mee eens. Als je niet wilt betalen voor Windows, gebruik het dan niet. Van mij mogen ze die controle 100% waterdicht maken en de security updates ook uitsluiten.
En dat schrijf je mogelijk terwijl je vollop divx'en, mp3's en andere illegale stuff ligt te leechen zeker ? :o

Op zich wel waar... maar waarom zou je dan iets anders gebruiken? Je zou je Windows ook niet kunnen updaten. En een SP kun je overal wel downloaden. Daar haal je het ook niet mee...
Ik kan me voorstellen dat gebruikers niet gelijk denken "ohoh, ik mag niet updaten laat ik maar een genuine windows aanschaffen of linux gebruiken".
Terwijl je ook anders aan je updates kan komen...

Oftewel: het is mij nog een raadsel wie ze hiermee willen 'pakken'.

Dat ze de security updates ook maar uitsluiten, en die genuine dingen ook in de service packs steken. Anders is het dweilen met de kraan open, of gewoon een image willen creëren van wij doen aan anti-piracy terwijl het hen geen zak kan schelen, want security updates is het enige dat je van microsoft echt nodig hebt. Maar ja, die discussie is inderdaad al jaren oud...
(en nee, 'k zit geen illegale mp3's te gebruiken of divxjes te zien, alles legaal op mijn legale (en gratis :p ) Kubuntu, waar zelfs ons ma mee kan werken.

En dat schrijf je mogelijk terwijl je vollop divx'en, mp3's en andere illegale stuff ligt te leechen zeker ?
Ik leech inderdaad weleens een TV serie of 5 ja, maar dat is volgens de Nederlandse wetgeving niet illegaal. Verder heb ik geen bitje illegale software in huis, de BSA mag hier rustig een kopje koffie komen halen.

2x Gentoo Linux en 1x Windows XP Pro btw.
Je zou je Windows ook niet kunnen updaten. En een SP kun je overal wel downloaden.
Je moet je Windows natuurlijk niet updaten, maar als de volgende sasser mydoom, etc worm losbreekt ben je behoorlijk zuur als je dat niet kan doen.

Een SP kun je wel downloaden (alhoewel dat ook niet hoeft te kunnen, kan best WU-only worden), maar als daar dezelfde check inzit kom je nog niet ver.

Helemaal mee eens. Als je niet wilt betalen voor Windows, gebruik het dan niet. Van mij mogen ze die controle 100% waterdicht maken en de security updates ook uitsluiten.
Wat mij betreft moeten ze doen wat ze niet laten kunnen. Ik weet dat ik een illegale windows gebruik en dat ik dus niks te zeuren heb. Als zij windows 100% waterdicht krijgen zetten ze mij (en vele) anderen voor het blok. Mij hoor je niet klagen, ik zie wel wat ik dan doe.
Kleine kans dat ik alsnog windows koop (tenzij vista bij de launch niet meer dan 150 is), grotere kans dat ik windows 2000 erop flikker voor games, en gentoo voor de rest.

Nu gebruik ik uitsluitend windows vanwege het gemak niet constant te hoeven rebooten. Windows xp en vista kunnen ze misschien nog helemaal beveiligen, windows 2000 is "af"

(overigens zou ik ook net zo goed alsnog winxp kunnen gebruiken, als je toch alleen gamed hoef je niks te updaten)

uhh een andere optie is dat MS:

1) de prijzen voor thuisgebruik drastisch verlaagd.
2) ophoudt met hun irritante activatiepolitiek.
3) aantal pc's waarop MS per licentie voor thuisgebruik geinstalleerd mag worden omhooggooid.

wat dacht je van hobbyisten die eerst software willen testen voor dat ze het in hun werk toepassen? in 30 dagen ken je een programma nog niet inside out...

Ja, maar ze hebben de website er al zo aangepast dat je dat niet meer kan, misschien dat je nog wel gewoon een reg tweakje kan doen.

en ach wat zal ik zeggen, m`n W2k3 draait prima en ben nu met Vista Beta 1 bezig op m`n laptop :P

Dat zal lachen worden 2 weken na de release van Vista

"Vista terug naar tekentafel gestuurd"

:+

Als ze hun eigen producten al op deze manier beschermen, dan zet je toch vraagtekens over hoe ze de gebruiker en z'n data beschermen :D.
Laten we hopen dat dit komt omdat het personeel dat er echt verstand van heeft op dat moment aan Vista werkte, en niet aan deze tool :).

Vraag me toch af hoe hun dit dan getest hebben ?
aangezien het al 7 maanden ofzo loopt (vrijwillig) en nu pas terug gestuurd wordt naar de tekentafel..

@Black Box
Ze bedoelen op het schuldgevoel inwerken van mensen die last hebben van hun geweten (als die er al zijn aangaande microsoft piraterij) of de minder slimme consument te imponeren.
Onzin natuurlijk, anders hadden ze wel een verkooppraatje erneer gezet hoe veel geld het wel niet kost om dat product op te markt te zetten

Het is vaak ook een keuze tussen gebruiksvriendelijkheid, of moeilijker kraakbaar maken.
Het lijkt me dat het niet in het belang van microsoft is om hun software gebruikersonvriendelijker te maken.
Want daardoor kan het zo makkelijk gekraakt worden: Je kan namelijk simpel een code invoeren.

Als ze nu eens zaken als DirecxX zouden vrijgeven, dan zou ik geen illegale windows xp hoeven te gebruiken, want dan kan ik (vermoedelijk) gewoon spelletjes spelen op een linux-besturingssysteem.
Komt Microsoft van een illegale gebruikers af en krijg ik als illegale gebruiker een legaal alternatief.
(ik heb hier overigens nog een pc staan waar ik wel een xp-licentie voor heb, maar waar ik linux op heb staan draaien - echt 100% illegaal ben ik dus niet)

Dat ding vindt ook van Wine 20050725 dat het een volledig legale Windows kopie is. In eerdere versies van WGA werd Wine nog expliciet uitgesloten kan ik me herinneren, nu kan ik gewoon Microsoft Anti-Spyware downloaden met behulp van Wine :D.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:46 Intel wil energieverbruik high-end cpu's halveren
Vorige 09:26 DIY: Nintendo DS uitgerust met GPS-module
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011