Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 15.727 •
Bron: Robin Good

Justin Frankel, de maker van onder andere Winamp en Gnutella, heeft een nieuw stukje software ontwikkeld: Ninjam. Het programma wordt al ‘Skype for musicians’ genoemd. Ninjam, Novel Interval-based Jamming Architecture, stelt individuele muzikanten in de gelegenheid om via het internet met iedere andere muzikant te musiceren. Daarbij maakt het niet uit of er op de piano gespeeld wordt, op een gitaar getokkeld wordt, of dat er gezongen wordt. Daarbij kan iedereen naar eigen smaak de muziek afmixen.

De door het internet veroorzaakte vertraging maakte het tot nu toe onmogelijk muzikanten synchroon te laten spelen. Frankel heeft dit opgelost door die vertragingen te verlengen tot vaste eenheden, waardoor het wel mogelijk wordt om samen te spelen. Pas nadat een bepaald stuk muziek door de Ninjam client is opgenomen, wordt hij naar de andere muzikanten gestreamd. Iedere Ninjam-deelnemer speelt met een vorig interval van een andere muzikant mee.

Voor diegenen die eens met Ninjam willen experimenteren, is er de Jamfarm. Frankel denkt erover om muzikanten in de toekomst tegen geringe betaling een soortgelijke service te bieden. Ninjam werkt zowel onder Windows, Mac, als Linux. De software is hier gratis te downloaden.

Ninjam

Reacties (30)

Klinkt leuk, maar als de lagg nu is ingedeeld in vaste eenheden kun je nog steeds niet real time jammen :?
Die gozer maakt leuke en goede software..
Inderdaad, dit programmaatje is de combinatie van zijn vorige twee progjes; Winamp en Gnutella
ik snap er niet veel van... als ik een toon aansla en die wordt eerst gebufferd voordat hij verzonden wordt... komt ie bij de ander bijv. een 'beat' later aan... als die daarop reageert en ook van toon veranderd... komt zijn toon weer een beat later aan bij mij (omdat het steeds gebufferd wordt toch?)... dat klinkt dan toch niet?
iets zegt me dat via hun techniek dat het toch mogelijk is om samen te spelen. anders zou de release er niet zijn noch de naam hebben en ook niet het idee van 'skypen' overnemen. maw de software zal wel goed functioneren dus probeer het eens en je deel je ervaringen zou ik zeggen ;)
dacht trouwens dat Justin voor AOL werkte? dus uiteindelijk moet die kleine bijdrage in het de zak van AOL? of is deze kleine bijdrage om zijn werk te financieren
Hij werkt al sinds januari 2004 niet meer voor AOL (daarom is Winamp ook zo goed als overleden).
AOL heeft dus niks te maken met dit stukje software.
Ik gebruik nog steeds winamp 4 :) vol versie was toen nog gratis :+
wtf, ze hadden winamp 4 toch geskipped (8> hele 2+3=5 verhaal
en wie trapt er met zijn grote voeten in? :+
één persoon speelt.. de ander(en) kunnen eroverheen jammen.
Het eindresultaat is op te nemen.

Maar de eerste persoon kan niet anticiperen op de jammers.. en dat is JAMMER!
Als ik het goed begrijp levert dit hele rare akkoorden op. Als immers de ene gebruiker moet wachten op het geluid van de ander, kan het zijn dat er een ander akkoord gespeeld wordt dan verwacht, zodat je een hele dissonante mix krijgt.

Je zou het probleem denk ik veel praktischer - maar wellicht wat minder mooi - kunnen oplossen door wel real time midi signalen over de wereld te zenden. Die zijn qua data zo klein, dat moet wel gaan denk ik. Hoop ik.
tuurlijk niet je hebt toch nog steeds met de latency te maken vna je internet connectie... zeg 90ms wordt dan 180ms voor je het weer hoort.
Voordeel is dan wel dat je tenminste op het komende akkoord kunt anticiperen...
De door het internet veroorzaakte vertraging maakte het tot nu toe onmogelijk muzikanten synchroon te laten spelen.

Dus als je realtime midi-signalen stuurt heb je geen lag?
* 786562 fl!pulI
Het principe doet me nogal denken aan die zogenaamde Bullet Time die ze in multiplayergames willen proberen, Zie dit bericht van 21 juli.
http://www.tweakers.net/nieuws/38153/
Als je dus de eerste muziekant bent, hoor je dus niets van de andere... Dit gaat dus niet werken imho.
jawel hoor, je hoort ze alleen later.. jij zet het in.. en na een gepaalde tijd hoor je de rest inhaken.. zaak dus om je jamsessie redelijk uniform te houden en niet opeens dingen te veranderen.. want dan gaat het natuurlijk fout :P
waarmee dus het hele idee van een jamsessie teniet gedaan wordt :7
Mijns inziens is de mogelijkheid tot jammen afhankelijk van de sfeer die je met meerdere muzikanten _tegelijkertijd_ in een stuk stopt. Dit zou ik eerder onder de noemer van spontaan, online amateur-studiowerk laten gaan.
misschien moeten we het maar gewoon eens proberen voor allemaal vragen en antwoorden neerleggen
Ok dus er wordt eerst opgenomen en dan pas verzonden, dus geen realtime. Hoeveel mensen kunnen er tegelijk 'jammen' ?
Het is ook niet het idee om realtime te kunnen jammen.
Het idee is dat je een muziekstuk kunt maken met meerdere mensen over het internet zonder daardoor beperkt te worden door fysieke locatie.
Bijv:
Gitarist 1 speelt een leuk deuntje in dat een aantal maten duurt en stuurt dit door zodra het stukje helemaal gespeeld is.
Gitarist 2 ontvangt dit en bedenkt daar een leuke melodie over en stuurt zijn stukkie weer door (ondertussen kunnen de anderen alvast horen wat gitarist 1 heeft gemaakt.)
Pianist 1 hoort van Gitarist 1 en een paar minuten later van gitarist 2 wat ze hebben gemaakt en bedenkt daar weer een mooie begeleiding onder.
Etc.

Het resultaat is een muziekstuk waar meerdere mensen hun creatieve geest op hebben losgelaten zonder dat ze zich druk hebben gemaakt dat de een in Tokio, de ander in New York en de volgende in Arnhem zit. Ik ga het zelf vanavond installeren.

Realtime Jammen kunnen we voorlopig nog even vergeten, ondanks dat ze je met de tvreclames van wannadoo op het verkeerde been zetten (op 100MB is het eventueel te doen). Daarbij is het met realtime jammen ook altijd erg prettig om elkaar in de ogen te kunnen kijken.
Nou Slontje2005, ik heb de software geïnstalleerd, me geregistreerd en het net geprobeerd.Ik ga je teleurstellen (of niet ;) ). Maar het is wel degelijk het idee om realtime te jammen. En het aardige is: het werkt ook nog goed! Ik heb zojuist met twee Brazilliaanse gitaristen een paar rifjes gespeeld. Werkt prima...

Alleen jammer dat er alleen maar gitaristen inloggen. :o Tenminste op het moment dat ik online was op Ninjam.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013