Jammen met je iPod

Het succes van de iPod heeft een stroom aan interessante accessoires op gang gebracht. De muziekspeler van Apple was bijvoorbeeld al inzetbaar als voicerecorder of als imagetank, en nu is het apparaat ook al geschikt om een oefenruimte te vervangen: met de JamPod kan een gitaar worden aangesloten, waarvan het signaal wordt gemixt met dat van de iPod. Met dit gadget tussen iPod en hoofdtelefoon hoeft de (bas)gitarist dus alleen nog maar een mp3'tje met geschikte begeleiding uit te zoeken. Het zoeken van een band, het slepen met versterkers en microfoons en - niet onbelangrijk - klagende buren horen hiermee mogelijk tot het verleden. De gemiddelde gitaarkabel lijkt wat te zwaar voor dit miniatuurtje, dat bovendien alleen een mini-jack-aansluiting biedt; gelukkig wordt een geschikt kabeltje meegeleverd. De JamPod wordt op 11 april in de VS geïntroduceerd en zal daar dan rond de 30 dollar kosten. Over een introductie in Europa is helaas nog niets bekend.

JamPod tussen iPod en elektrische gitaar

Door René Wichers

Eindredacteur

04-04-2005 • 21:43

60 Linkedin

Bron: DVForge

Reacties (60)

60
57
30
12
5
9
Wijzig sortering
Jampod: een oplossing op zoek naar een probleem.
Anoniem: 95252
@ymmv5 april 2005 12:30
Het probleem is er al: Buren! (indien de muzikant tenminste niet in een hutje op de hei woont)
Dit probleem komt zo verschrikkelijk veel voor.

Vooral in oefenkamertjes is het volume van een simpele versterker al burenruzie-genererend. Ik gebruik zelf een simpele 25-watt Ibanez versterker en als ik die op 10% vermogen zet genieten de buren al mee. Nou is dat overdag niet erg maar 's avonds wel.

Om met een koptelefoon mee te spelen op muziek gebruik ik zelf voor dat soort gevallen een mengpaneel. Apple springt heel slim op dit probleem in.
Anoniem: 38839
4 april 2005 23:56
Erg leuke gadget al zeg ik het zelf.

Ik heb vaak genoeg zin om ff 's avonds met wat cd's mee te spelen, dan heb je niet echt zin om ff je 100 Watt Marshall open te zetten (ik heb aardige buren, maar dit zullen zij zelfs niet leuk vinden). Ik speel dan meestal over een multi-effect pedaal (Digitech) met koptelefoon.

Vroeger zette ik weleens 2 koptelefoons over elkaar heen (2 kleine dopjes en een grote Sennheiser) om 's avonds of 's nachts met cd's mee te kunnen spelen. Door deze gadget hoeft dat dus niet meer en wordt alles in je iPod gemixed, ideaal.

Het argument "het geluid is bagger" vind ik niet relevant, daar gaat het niet om. Er zijn genoeg gitaristen die op een transistor versterker spelen en dat geluid is ook bagger vergeleken bij een goede buizenbak. Dit is gewoon bedoeld om licks en nummers mee te oefenen en niet om voor 20.000 man in Ahoy te spelen.
oh he dat is wel vet, lekker gitaarspelen met je ipod...

ik vraag me nog steeds af, er staat dat hij wel als voicerecorder gebruikt kan worden (site is nu down btw) maar een ipod heeft op dit moment (nog) geen line in toch?

Als ze nu echt een beetje de muziekmarkt, bandmarkt, muzikantenmarkt aan willen boren moeten ze even een line in erop bouwen en directe opname mogelijk maken...

Dat zou helemaal goed zijn, gewoon met je band, microfoontje erin, of aan het mengpaneel hangen, of direct je gitaar erin en opnemen maar!

Mijn droom Ipod ;)

enn idd ^^ beetje duur wel ja
Pff, vergeet niet dat zonder correcte modelling (of gewoon een goede versterker) je geluid erg dun en vies word. Ik wil zelfs niet eens weten hoe een actieve bas op zo'n ding klinkt; volgens mij is het 1 en al kraakwerk wat er dan uitkomt..
En dan ook nog eens het detail dat er soms hele bizarre signalen uit een (bas)gitaar komen die over het algemeen best fataal zijn voor je apparatuur..

Maar stiekem toch benieuwd :P
En dan ook nog eens het detail dat er soms hele bizarre signalen uit een (bas)gitaar komen die over het algemeen best fataal zijn voor je apparatuur..
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat je er stroom in moet sturen om er iets uit te krijgen... en je iPod zal vast niet teveel sturen :P
Anoniem: 97768
@B_S5 april 2005 14:14
Volgens mij had voordeur het over een actieve bas. Deze heeft een eigen voeding in de vorm van een batterij.
Anoniem: 82475
@GX4 april 2005 22:50
ja, precies. het zal verschikkelijk klinken.

'zo zie mij even hip stoer doen en een waanzinnig k#t geluid produceren' :Y)
De GoGoPod van Time, een goedkoop 20 GB harddisk mp3 spelertje heeft wel een line-in. Ik gebruik hem ook altijd in de oefenruimte om ons op te nemen. Kwaliteit is goed dan! Overal mics wegpleuren (1 bassdrum, 1 hihat/snare, 1 overhead, 1 gitaar, 2 zang: dat mengpaneel heeft maar 6 mic ingangen, wat niet erg was omdat we nog geen bassist hadden, maar sinds deze week wel dus wordt nog een probleem) en dan gewoon de line-out van het mengpaneel zo op de line-in van de GoGoPod en op record drukken. 3 uur lang nemen we onze hele oefensessie op en soms zijn er wel 3 liedjes ofzo die er tof opstaan zonder dat er iemand doorheen ging ouwehoeren ineens ofzo :'( Of dat het drumstel uit elkaar viel, of de mics weer ineens begonnen te feedbacken uit het niets, na een uur lang al zo te spelen enzo. Grr altijd problemen... Het leven van een muzikant gaat niet over rozen...
Dus het bestaat al wel en nog eens een stuk goedkoper dan de iPod ook... Alleen jammer dat ie wel eens vastloopt, ook tijdens het recorden. En dan altijd net als er ineens een paar liedjes helemaal goed gaan, blijken ze er niet op te staan...
De GoGoPod van Time, een goedkoop 20 GB harddisk mp3 spelertje heeft wel een line-in
Derde generatie iPod's hebben zelf ook een fijne mic-in / line-in. Sampling rates tot maximaal 96kHz. Moet je d'r alleen wel eerst even Linux (Podzilla) opzetten, want Apple gebruikt die inputmogelijkheid niet.

http://www.ipodlinux.org/Podzilla

Aan support voor de jongste generatie iPods (4g) wordt nog gewerkt.

http://www.ipodlinux.org/4g
en dan nog wireless erin zodat je geen snoeren meer mee loop te zeulen.. wel special 256-mbit :P met een bereik van over 2 km hé, anders kun je thuis je shuffle de vaat niet meer laat doen
Anoniem: 21352
4 april 2005 22:23
Erg Leuk zo ding
Nu maar wachten op de eerste Karaoke uitbreiding :+
Dit IS de karaoke uitbreiding.
Je had al jaren walkmans waarmee je kon meespelen, zelfs met galm, crunch, pitch control, etc erop (Ibanez). Echt nieuw is het natuurlijk niet, wel dat het met de iPod kan.

Maar vanwege de opnamemogelijkheden houd ik het op mijn 'JamBook' met Garageband ;)
Ideaal voor gitaristen die live nog niet voortreffelijk gitaar kunnen spelen!

Verder vind ik eerlijk gezegd deze "tool" één uit de lange, lange rij te dure accessoires uit Apple Store. Door het ontwikkelen en de goede verkoop van de IPod lijkt het geen ze juist goed kunnen een beetje achterop te raken.

Steve, "back to the drawing board!". We willen gestylede compu's zien, niet alleen maar kinder speeltjes!
Anoniem: 60561
@Yo-han5 april 2005 00:26
dayoma:
Steve, "back to the drawing board!". We willen gestylede compu's zien, niet alleen maar kinder speeltjes!
Werkt er ene Steve bij DVForge? Die jongens maken, of liever gezegd 'packagen' dit speeltje namelijk, en niet Apple...

http://www.dvforge.com/jampod.shtml

dayoma:
één uit de lange, lange rij te dure accessoires uit Apple Store.
Apple Store:
Results for: jampod
No items were found that matched your query.
Kortom, waar heb je 't over?
Ik neem niet terug wat ik ooit over de iPod heb gezegd (duur, lelijk, niet origineel), maar er blijkt een markt voor te zijn, dus geef Apple maar eens ongelijk dat ze hem produceren. Bovendien geeft Apple mij ook niet de indruk dat ze gstopt zijn met computers en zich alleen nog maar met dit soort speeltjes bezig houdt.
Maar waar lees jij dat dit ding van de tekentafel van Steve Jobs komt? Daar lijkt t namelijk niet op wat mij betreft.
Apple maakt een MP3 Speler en vervolgens lift de halve wereld er op mee.
Dat moet toch een kick geven daar bij Apple.
En of, maar ook voor de gebruikers van andere producten is het de moeite waard. Door de Pod heb je zo'n enorme push in innovatio voor handheld devices dat ook andere dingen er van meegenieten. We gaan steeds meer naar een portable device waar je van alles mee kunt en daar heeft Apple echt wel aan bijgedragen. Overigens, niet zozeer door eigen innovatie (eigenlijk hebben ze niet echt iets nieuws gebracht, alleen iets dat er beter uitziet dan de rest) maar door het leveren van een populair platform. En daar mogen we vooral de marketing- en designjongens (en meisjes ;) ) van Apple voor bedanken.
Ehm, eerste HD MP3 speler. Revolutionaire navigatie (die nu door iedereen wordt nageaapt). Neh, niets nieuws :z
Anoniem: 92624
@rtgo5 april 2005 14:12
Wat is er zo vernieuwend aan een IPOD?
niets!

MP3 spelers bestaan al lang..
Ik denk dat videospelers echt de toekomst hebben.

maar misschien komt Apple ook met een soort VPOD?
Waar ze het vast helemaal in hun broek van doen is dat door de iPod mensen in aanraking komen met hun merk en bij de volgende PC aankoop wel eens een Mac kunnen overwegen.
grappig dat je dat zegt, ik heb in ipodlounge buyersguide wel iets over een karaoke functie gelezen, dat die binnenkort komt

maar ja, het is weer een acc. erbij voor je ipod, en ik moet eerlijk zijn dat dit weer zo iets is waar zo'n kleine markt voor is dat ik me niet kan voorstellen dat dat een mega succes wordt, maar er zitten een hele hoop gave gadets tussen (denk aan fm transmitters e.d.)
Anoniem: 141152
@Denko4 april 2005 23:13
Die FM transmitters zijn inderdaad heel erg gaaf! Helaas voor de meeste tweakers niet in Europa te koop vanwege frequentieregels. Gelukkig neemt * 786562 superpuppy
don't tell anyone but...

these guys ship to whole eu...
Allemaal leuk en aardig, dat de iPod handheld-ontwikkelingen stimuleert, maar deze toepassing gaat het volgens mij niet redden. Jammen doe je met een band, en daar is menselijke interactie essentieel.
Anoniem: 129948
@resink5 april 2005 10:03
ja maar er zijn al artiesten die een global jam sessie hebben gehouden en wat ze met garageband en de nieuwe Ichat zullen interface op de "asteroid" zal er toe leiden dat je als particulier een global jam session kan houden.. oops dit is allemaal bedrijfsgeheim en straks worden we geplaagd door de advokaten.... LOL!!

Sources:

www.appleinsider.com
www.thinksecret.com
Een global jamsessie? ik heb geprobeerd te jammen met een dikke internetverbinding, maar je blijft altijd een te grote vertraging hebben om nog synchroon te kunnen spelen. Ze mogen de netwerksnelheden nog wel iets omhoogkrikken wil je dit gewoon van thuis uit kunnen doen.
Er zijn genoeg mensen die gewoon voor de lol een gitaar thuis hebben staan en af en toe willen Jammen. Dit product is op deze doelgroep gericht en niet op de bands.
Anoniem: 141200
@Dreamer5 april 2005 15:30
inderdaad, maar ik zie zo vaak dat iemand gewoon voor de lol een gitaar wil kopen en dan thuiskomt met echt het meest waardeloze spul voor veel te veel geld (maw: ze zijn afgezet, bigime!). Dit is een van die producten die zo'n verkoper een onwetende koper zal aansmeren. Mensen die een i-pod bezitten, bezitten ook een pc/mac en daarmee heb je standaard meer mogelijkheden mee dan met een i-pod.
Jampot :+
Maar wel apart. Straks kan je nog Jembe spelen op je ipod?
jampot ? lach maar...

wacht jij maar tot je hele gitaar onder zit ;) JAMmer zou ik dan willen zeggen ;)
Anoniem: 129948
@HeepH5 april 2005 09:58
of inderdaad op je drumstel..

rampot!!

Gatver das ranzig..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee