Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 1.185 •
Bron: Tom's Hardware Guide

Nintendo GameCube (kleinst)Tom's Hardware bericht dat spelconsolegigant Nintendo weer is begonnen met het produceren van de GameCube. Het Japanse bedrijf legde de assemblage van de console enkele maanden geleden stil, omdat tegenvallende verkopen hadden geleid tot grote voorraden. Deze ontwikkelingen zorgden er zelfs voor dat sommigen verwachtten dat het einde van de console nabij was. Prijsverlagingen in zowel de Verenigde Staten als in Europa, waar de GameCube nu voor ¤99 te koop is, hebben er echter mede voor gezorgd dat de opgebouwde voorraad snel geslonken is. Bovendien wordt de komende maanden, met dank aan de feestdagen in december, een relatief grote afzet verwacht.

Reacties (62)

Reactiefilter:-162062+147+214+32
wel grappig dat ze nu weer met dit bericht komen. Maar veel vertrouwen zullen consumenten niet meer hebben in een producent die zijn fabriek stillegt wegens tegenvallende verkopen...
Ligt er maar net aan hoeveel extra overstock ze hadden, is dit 10.000 of 1.000.000.
Als ze er bijv 1.000.000 extra hebben verkocht nu is dit een teken dat er weer een groot vertrouwen is.
consumenten houden zich niet bezig met de voorraden van producenten. Die willen alleen weten, of die spelletjescomputer veel wordt verkocht. Als de leverancier de productie stil zet en vervolgens de prijzen halveert, straalt dat weinig vertrouwen uit...
Nou, ik denk dat de gemiddelde GameCube koper niet eens weet wat overstock is, en hoe de productie van zo'n console eigenlijk werkt.
Met andere woorden, de meeste klanten gaat het om het eindproduct, en de prijs daarvan.
Dat blijkt dan niet uit de verkoopcijfers, want die zijn vertienvoudigt na de prijsverlaging. En wat interesseert het de consument nou dat hij "uit voorraad" koopt ipv dat zijn Spelkubus pas uit de fabriek is komen rollen.
Daarnaast zijn er genoeg games op de markt om te garanderen dat je voorlopig niet uitgespeeld bent.
Consumenten boeien zich ook niet voor of een computer veel wordt verkocht. Ze boeien zich voor de games die erop komen. Als dat er veel en leuk is zit het goed.

Als er een paar miljoen extra cubes zijn/worden verkocht, betekent dit voor ontwikkelaars een behoorlijke toename in afzet. Resultaat is meer games.
alsof de gemiddelde consument weet of nintendo de productie heeft stopgezet .... Dit is een leuk nieuwtje voor lezers als tweakers .... De gemiddelde consument weet hier niet van.

Die denkt enkel ... 99¤ ... lekker goedkoper dan die anderen ... gouw meenemen ;)
Ik vind 99 euro eigenlijk ook helemaal niet zo veel voor deze console, dus denk wel dat ze er nog wel veel meer zullen verkopen.
Ik vind 99 euro eigenlijk ook helemaal niet zo veel voor deze console
Nintendo hoopt dat iedereen zo denkt natuurlijk. :)
Als je als koper niet in de gaten hebt wat je kwijt bent aan software dan kom je later bedrogen uit.

De PS2 en XBOX zijn tenminste nog als CD/DVD speler te gebruiken.
Dat software argument van jou geldt voor alle consoles. In proportie tot de aanschafprijs van een Gamecube zal je het misschien wat eerder voelen dan bij een andere console op de huidige markt. Big deal. :+

En ja -een PS2 en XBox zijn ook een DVD/CD speler, maar om nou te zeggen dat ik zit te springen om een extra DVD speler naast de DVD-ROM unit in mijn HTPC en de losse DVD speler...nee. Wees blij dat Nintendo ook daar de kantjes er vanaf heeft gesneden -de royalties voor DVD technologie hoef je nu namelijk ook niet betalen :)

Tel ook voor de lol eens op wat een goedkope DVD speler en een Gamecube bij elkaar kosten -dat zit voorlopig ook nog beneden de prijs van de concurrenten -vergeet vooral niet de optionele remotes bij de prijs op te tellen ;)
Euhm ik wil niet zeggen hoor maar de games zijn daarnaast ook goedkoper dan bij de PS2 en de Xbox.
Trouwens de DVD speler gedeelte bij zowel de Xbox als de PS2 vind ik nogal tegenvallen. Zelfs redelijk goedkope losse DVD spelers gaan er met gemak overheen vooral qua bediening en opties die de dvd speler heeft.

Ik heb zelf nu de Cube gekocht voor die 99 Euro met Zelda en ik moet je heel eerlijk zeggen dat alleen dat spel de console al waard is. Ik heb sinds ik de cube heb mijn PS2 niet eens meer aangeraakt.
Door de prijsverlaging van de Gamecube zijn veel standaard consumenten de Gamecube gaan kopen. Er worden daardoor niet meer consoles verkocht aan de hardcore gamers. Er worden daardoor ook niet veel meer games verkocht, omdat de doorsnee consument maar enkele games koopt. De games zie ze kopen zijn tevens de games met de meeste marketing en de minste ontwikkeling.
Ik denk dat deze impuls voor Nintendo dan ook van korte duur zal zijn, omdat steeds meer developers voor de Gamecube het laten afweten en op den duur verlies je daar al je klanten mee, ook de doorsnee consument. Want die willen een wand vol Gamecube spellen zien in de speelgoedwinkel.
Ik denk dat je je daar erg in vergist Nintendo heeft een veel groter aantal vaste fans dan Microsoft of Sony door het groote aantal franchises (characters) waar men zelf de rechten op heeft. Ik noem maar Donkey Kong, Mario Zelda, pokemon,F-zero, pik min. En omdat bij nintendo het grootst gedeelte van de verkochte games op deze characters is gebaseerd verdienen ze relatief veel meer per Game dan Sony of Microsoft zij kunnen dus met een lagere marge op de cube genoegen nemen. In America is trouwens het aantal verkochte spelen sinds de prijsverlanging net zo hard gegroeid als het aantal cubes volledig ten koste van Sony die binnen een kwartaal hun omzet in de PS2 met 36% hebben zien instorten.

En heel simpel een hardcore gamer tien spellen per jaar koopt. En een standaard consument 3 maar er 1000 zoveel standaard consumenten als hardcore games dan weet ik wel aan welke markt ik zou willen verkopen.
Ik wil een nog bolder statement maken:

'doorsnee consument' == 'hardcore gamer'

Oftewel: wat je zegt is onzin, omdat 'doorsnee consumenten' niet zo gek veel minder games kopen dan de 'hardcore gamers'.
Hmm, stond voor het weekend al op cubehacker maar ja.

Anyway, heb er zelf ook maar 1 gekocht. Voor 88 euro bij de mediamarkt.
Het wordt tijd dat die schijfjes gewoon gebackupped kunnen worden. Dan gaat het ineens veel harder lopen verwacht ik. (want pas dan kan je een backup maken van je origineel zodat die niet kan beschadigen; net als bij je PCspellen) :P
Dat is niet zo simpel, een disk van een gamecube draait de andere kant op dan een "normale" DVD.

Dus dan zou je al een speciale game cube backupper moeten hebben :D . Een gat in de markt voor gamers met liefde voor hun kostbare games en voor echte prof. bakkers.
Hoe vaak moeten we deze onzin van "De disc draait de andere kant op" nog horen? |:(

HEB je uberhaupt een Gamecube? Zoja, doe het dekseltje eens open voor de lol en kijk welke kant de disc opdraait... juist ja, gewoon, precies dezelfde richting op als ieder andere DVD of CD.

Dat is zo bij alle cubes, JAP, USA of PAL... et maakt niet uit.
Volgens mij gaat het gerucht niet om dat ie links of recht omdraait maar dat de cd vanaf de buitenrand naar binnen wordt gelezen. Het is tevens al aantal weken mogelijk om backups te spelen door de cube via broadband adapter te koppelen aan een pc.
Inderdaad, met behulp van een exploid in Phantasy Star Online en de broadband adapter, beiden zijn echter massaal uit de schappen gehaald door Nintendo dus het aantal mensen dat hier gebruik van kan maken zal tegenvallen.

Waarom de BB adapter is teruggehaald is mij echter een raadsel.

[edit]
Wh00pz dubbelpost, zie hier onder
Der is al een manier gevonden om gamecube spellen illegaal af te spelen vanwege een bug in Phantasy Star Online 1+2. Dat spel is online te spelen maar door de bug en de gamecube op je pc aan te sluiten kunnen er ISO's geladen worden en is het alsnog feest voor de copyboys onder ons. Op dit moment zijn er zelfs ISO's te vinden van Mario Kart, F-Zero GX, Luigi Mansion, noem het maar op. Alleen blijkt het te onhandig te zijn en zitten er nogal wat bugs in deze manier waardoor veel mensen er niet eens aan willen beginnen.

Backuppen op CD's zal er wel nooit inzitten. Zoals sharkys al zegt draait de cd andersoms. Heb je twee opties nodig: een knetterdure GameCube brander die nergens te koop is of je gamecube modden wat tot nu toe nog niemand is gelukt.
Gamecube discs draaien helemaal niet andersom.... Ze gebruiken een aangepast medium formaat waarbij er heel veel mogelijkheden zijn om met de trackdichtheid cq. formattering te spelen. Je hoeft je dan ook niet aan de bestaande standaarden te houden...
Dientengevolge zal het marktaandeel van de GC nooit zo hoog worden als wanneer het illegale gebeuren wel mogelijk was.

Ik had zelf een GC willen hebben, maar ben daarvan afgestapt toen ik zag wat een 'aangepaste' ( :P) XBOX allemaal kon.Nu heb ik voor in totaal 400 euro een compleet home entertainment systeem, te weten een gameconsole, dvd/divx/mp3 speler en ftp server staan. Daar kan geen enkele andere console tegenop.
Het is al tijden zo dat wanneer je een licentie op iets aanschaft en de mediadrager kapot gaat (op wat voor manier dan ook) je recht hebt op een nieuwe mediumdrage voor alleen de verwerkingskosten.

Als jij je GameCube spel helemaal bekrast hebt en het opstuurt naar Nintendo, dan zijn ze verplicht je een nieuw spel te geven voor enkele euro's.
Onzin. Als het schijfje beschadigd is geraakt, dan is dat veelal door verkeerd gebruik en zijn zij jou helemaal niet verplicht een nieuw exemplaar toe te sturen. Vroeger stond er ook in elk cdhoesje hoe je er mee om moest gaan. Zou wat moois zijn als ik in een baldadige bui m'n hele cd collectie met een schroevendraaier bewerk, in de veronderstelling dat de uitgever het wel eventjes voor een paar centen gaat vervangen.

Moet je je voorstellen dat dit wel waar zou zijn, en iedereen hier veelvuldig gebruik van zou maken. Dan kunnen de bedrijven wel een extra productielijn opzetten voor alle mensen die zo nodig een vervangend exemplaar willen ontvangen van een cd/video of cdrom
Over kort door de bocht gaan gesproken..

Ik zie nog lang niet iedereen zijn cd/dvd/game verzameling met de schroevendraaier bewerken.

En aan de andere kant, ook bij normaal gebruik komen er krassen op een schijfje. Als je zelf geen backup hebt omdat je die niet mag / kunt maken is het niet meer dan redelijk om deze van de fabrikant te krijgen. Deze kan aan de andere kant dan natuurlijk wel verzendkosten en een paar cent voor de mediadrager in rekening brengen.
Je moet dit vergelijken met het door de fabrikant laten repareren van een kapot apparaat, deze doet dat ook, maar buiten een bepaalde garantie periode zitten er kosten aan verbonden.
Nee, op het moment dat de fabrikant aangeeft dat de cd bij normaal gebruik een leven lang meegaat, dan houdt het daar op. Dus als hij dan toch voortijdig beschadigd raakt, dan ligt de schuld bij de gebruiker en hoeft de fabrikant/uitgever niets te vervangen. Natuurlijk wel als het om een fabricagefout gaat, maar als dat zo is, dan was dat al veel eerder duidelijk geworden. Wil je toch een vervangende cd, dan zal je gewoon naar de winkel moeten gaan om een nieuw exemplaar te kopen. Vind je dat onredelijk, dan zal je dus backups moeten maken. Vandaar dat het wel legaal is om een backup te maken van een bepaalde mediadrager, mits voor eigen gebruik natuurlijk.

Beetje het zelfde idee als wat de McDonalds op dit moment doet. Zij zetten op elk koffiebekertje 'pas op, heet', zodat niemand ze er nog op kunnen aanspreken. Dit geldt ook voor mediadragers. En kan je ook niet vergelijken met de garantietermijn van een ander (elektronisch) artikel. Een cd mag je ook niet omruilen binnen een bepaalde termijn, terwijl dat bij vrijwel ieder ander artikel wel mag. Hieruit kan je al concluderen dat de regelgeving wat mediadragers betreft anders ligt.
Helaas, zo makkelijk is dat niet. mc donalds kan wel pas op heet op de beker zetten, maar als de bodem er uit valt dan kan de klant nog steeds hun aanklagen (zal hier niet zo snel gebeuren overigens)
Argument ;), backup gaat niet op.
Je kan gewoon je oude disc opsturen naar nintendo en een vervanger krijgen voor een klein bedrag.

Verniel je je schijfje ruil/koop je een nieuwe.

SIMPEL
Klopt, een cube disc draait gewoon de normale kant op. Het probleem is dat het formaat geen DVD formaat is (daarom kan je een cube disc ook niet in je dvd speler lezen) en er zit ook een kleine barcode op de cube discs die ingelezen wordt vlak nadat je de cube opstart (je hoort ook een zacht piepje dan).

hier staat meer hardware info overigens:

http://www.dextrose.com/_forum/showthread.php?s=&threadid=9305
Draait wel de zelfde kant op, maar van de buitenkant naar de binnenkant. Een normale cd/dvd leest van binnen naar buiten.
Als ik Nintendo was zou ik een tweede versie van de Gamecube uitbrengen net zoals Sony nu doet met de PS2 (zijnde de PSX).

Als verandering zou ik er voor zorgen dat de Gamecube DVD's kan afspelen, dit zou de verkoop van de Gamecube een enorme boost geven.
Panasonic heeft een console waarmee je GC-games kan spelen en DVD's kan afspelen.
klopt.. maar de Panasonic is op dit moment nog steeds rond de 400 Euro :) en kan volgens pricewatch alleen in hong kong worden besteld.

Dan koop ik liever een normale Gamecube en een el-cheapo dvd-speler voor op me tv van een of ander gaar merk. :)

Ben je voor 159,- Euro klaar.
Nog een GROOT nadeel aan die Panasonic GC.... de gameboy player werkt er niet op :(
Er is een Gameboy Player voor de Panasonic Cube (lik-sang) :Y)
gamecube schijfjes zijn van die kleine pocket CD'tjes (DVD'tjes). Nintendo gaat niet plots hun cube de helft groter maken, omdat je dan dvd's zou kunnen zien en gecopieerde spellen kunt afspelen. Nee, ze hebben een quasi perfecte beveiliging juist doordat ze geen normale standaard gebruiken.
@ Douchekop:

Wat je zegt is gewoon totale onzin. De meeste kopers van de Playstation 2 zijn casual. En toch is dat verreweg de best lopende console opzich en bij devs ook.
Elke verkochte gamecube zorgt voor meer inwerking in de markt. Vrienden gaan immers bij elkaar spelen en zien bij de ander een gamecube en die vinden ze cool, dus kopen zie die ook. Zo werkt het in de console wereld.
Developers kijken ook alleen maar naar de cijfertjes, zijn de verkopen slecht? Dan komt hij er gewoon niet op uit want dat kost teveel geld. Het is als dev onzin om te zeggen dat de game te geweldadig voor de gamecube omdat er veel kinderen mee spelen. Nou ik ben zelf 17 en heb een boel vrienden met een gamecube, en op pc ben ik shooter fan.

Geld daar draait het om.
Hardcore games kopen geen Nintendo meer (hebben er vast al een naast andere consoles staan). Maar non-game boys zoals ik willen toch hun antieke console wel eens gaan vervangen maar niet de hoofdprijs betalen. En ja, dan wil ik af en toe wel eens een nieuwe game kopen: een snowboard game en een race spelletje is toch wel het minimum.

Ik heb het idee dat de Nintendo benadering eigenlijk heel tactisch is al is het misschien een noodgedwongen stap geweest. Veel niet-hardcore gamers kiezen nu sneller voor de Nintendo en kopen daarna af en toe eens een spelletje. 5 af en toe kopers kopen misschien net zo veel als 1 hardcore gamer. Dus trekt de game markt voor Nintendo wel weer aan en komen de ontwikkelaars ook ongetwijfeld weer terug - of er komen nieuwe ontwikkelaars.
Het gaat inderdaad alleen om het marktaandeel te vergroten om de developers aan te trekken en, uiteindelijk te paaien voor de volgende nintendo.
Als Nintendo nu kiest voor de normale markt hebben ze daar groot gelijk in. Zodra er een nieuwe console uitkomt zullen de hardcore-gamers hun oude vertrouwde console als een blok laten vallen, de niet-hardcore markt is veel stabieler en zeker niet minder winstgevend; kijk maar naar de verkoopcijfers van spellen als The Sims, hun demografie bestaat voor het leeuwendeel uit non-gamers.

Nintendo gaat voor een "familie"-markt, heeft dat altijd al gedaan en het heeft hun geen windeieren gelegd, dat Nintendo nu even moeilijke tijden doormaakt heeft meer te maken met het feit dat ze érg laat op de markt kwamen met relatief lage specs. Deze lage specs zorgen er ook voor dat ze nu financieel gezien de markt kunnen aanboren dat altijd al hun doel is geweest; hun concurentie is nu de PSOne, die toch wel een stuk minder is dan de GC.
Hahahaha waar haal je deze informatie vandaan.

1. Gamecube is sneller dan de ps2 trager dan de xbox.

2. En dat met die PSOne kom op man ... die is nu echt dood.
1. Jij vergelijkt zeker rauwe CPU kracht? Er zitten meer onderdelen in een spelcomputer en dan hebben we het niet niet eens over de architectuur gehad. Eindresultaat is dat PS2 gewoon hogere framerates en/of hogere beeldkwaliteit haalt, dát is wat telt, geen onzinnige MHz verhaaltjes, zéker niet bij consoles (lees anders maar eens de specs van de oude Jaguar door als je niet gelooft hoe belangrijk architectuur is).

2. My point exactly. Nu de GC zo goedkoop is heeft hij weinig concurentie meer, het enige apparaat in de prijsklasse van de GC is momenteel de PSOne. Verder mag je even goed lezen wat ik eerst al schreef, dan snap je het misschien.
The Xbox is door de Gamecube Nummer 3 in the VS

het laat zien hoe gammel de xbox staat in de VS
Moet je nagaan dat de gameboy advance nog meer kost dan de gamecube :)

Vroegah ondenkbaar :)
Effe voor de duidelijkheid: de GBA SP kost meer dan de Gamecube, de gewone GBA niet :Y)
euh... hoeveel is de gameboy advance dan? gamecube is 88 bij mediamarkt...
Eigenlijk best vreemd dat de xbox ook niet verkoopt, want het is wel de krachtigste van de 3 next gen consoles.
Xbox heeft maar een 32 bits processor.

"Krachtig" is een heel relatief bij consoles, want theoretisch is de Plasystation II het krachtigst met een dual 64 bit processor en een emotion nogwat engine, maar het optimaal gebruik maken ervan is voor programmeurs ongelofelijk moeilijk.

Daarnaast is het zo dat de specificaties niets zeggen over het succes van een console, zo was de Sega Dreamcast de krachtigste console van zijn tijd, maar toch geflopt en heeft de Nintendo 64 jarenlang op de tweede plaats gestaan achter de minder krachtige playstation, en dan is er nog de Game Boy, er zijn al diverse "krachtigere" concurrenten geweest (Sega gamegear, NeoGeo, WonderSWAN, Nokia N-gage) maar de Game Boy is nog steeds de best verkochte game computer ooit.
Xbox heeft maar een 32 bits processor.
Als er iets is wat weinig zegt over de snelheid van een console, is het wel het aantal "bits" van een processor. Een 386 is een 32bits processor die op zo'n 25Mhz liep, maar op 3Mhz wist een supernes met een 16bits processor veel snellere spelletjes en met name 2d sprites neer te zetten, gewoon omdat de grafische engine veel sneller en geoptimaliseerder is.

Een Xbox heeft een snelle Gforce3/4 achtige chip die optimaal benut kan worden door spellenmakers en die veel beter is in graphics neerzetten dan de PS2 en de NGC. Dus ook al zijn die PS2 en de GC zogenaamd "128bit", dan nog is de Xbox sneller (overigens noemt een Gforce1 zich al "256" omdat er ergens een 256bits geheugenbusje in verstopt zit voor cache ofzo, terwijl zelfs de snelste P4 "slechts" 32 bits is). Een PS2 is ook dermate lastig te gebruiken dat de echte theoretische kracht in de praktijk nooit gehaald wordt, in tegenstelling tot een Xbox, wat objectief en hardwarematig gezien gewoon de beste game console van dit moment is.

Dat neemt niet weg dat alledrie de consoles gewoon mooie spellen op de TV neer kunnen zetten en de GameCube leuke exclusieve games zoals mariokart en F-zero heeft en maar 100 euro kost. De keuze is verder heel persoonlijk, maar heeft bijzonder weinig met "bits" te maken. Meer met spelaanbod en persoonlijke keuzes.

Mijn keuze is gevallen op de GC omdat die stil is, goedkoop is en ik nintendo spellen vaak erg leuk vind.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013