Hoofdcategorieën
Device Settings

Nederland verscherpt kinderporno-wetten

Door Mark Timmer, donderdag 11 juli 2002 10:39
Bron: Justitie, views: 1.818

Bij het Ministerie van Justitie is een persbericht verschenen waarin beschreven staat dat de verspreiding van virtuele kinderporno vanaf nu ook een strafbaar feit is geworden. Tot nog toe was pornografie met kinderen pas strafbaar als deze ook daadwerkelijk fysiek waren misbruikt, maar de gemaakte wijzigingen in de zedelijkheidswetgeving maken het mogelijk om voortaan ook personen aan te pakken die via een fotobewerkingsprogramma beelden hebben gemaakt waarop het slechts lijkt dat er iets gebeurd is. De maximumstraf hiervoor is vastgesteld op vier jaar, met een uitbreiding tot zes jaar voor personen die hier hun beroep of gewoonte van hebben gemaakt:

JustitieIn de bestaande strafbepaling is die betrokkenheid voorwaarde voor strafbaarheid. Voor een effectieve bestrijding van kinderporno met name op het Internet, moet het echter ook mogelijk zijn om op te treden tegen schijnbaar echte kinderporno. Het doel van de zedelijkheidswetgeving blijft de bescherming van kinderen tegen seksueel misbruik, maar de wetswijziging beoogt kinderen ook te beschermen tegen het gebruik van hun afbeeldingen waarbij seksueel misbruik wordt gesuggereerd.
Volgende 11:34 Yahoo voor het eerst sinds zes kwartalen winstgevend
Vorige 09:35 DCi PC707-69 desktop case bekeken
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Als ze de straffen nu ook nog wat verhogen dan zijn ze na misbruik van kinderen en verscpreiding van kinderporno niet alsnog na 2 jaar weer vrij...

Het doel is niet om ze zo lang mogelijk van de op te sluiten maar ze te straffen zodat het ze het niet weer doen. Misschien een illusie, maar langer opsluiten heeft weinig zin denk ik.

Hmm.. misschien ben ik gek, maar hoe langer achter de tralies hoe langer ze niks kunnen doen :)

Die mensen zijn toch ziek of gewoon op zoek naar snel geld en dit best schaamteloos willen verdienen ten koste van kleine kinderen. Daar is in beide gevallen geen blijvende oplossing voor voor zover ik weet.

Iemand straffen is een middel, geen doel.

Hmmz, het lijkt erop dat je je beter aan een kind kan vergrijpen, dan plaatjes ervan verspreiden. Als je een kind misbruikt krijg je 240uur dienstverlening, als je een plaatje soept krijg je 6 jaar.. Beetje krom..

Dit is alleen wat er als maximum straf voor ingesteld is. Niet wat ze daadwerkelijk krijgen.
Waarschijnlijk wordt de echte straf 24 uur vrijwilligerswerk in een kinderdagverblijf.

Kunnen we niet voor sommige misdrijven hier lijfstraffen/de doodstraf instellen? En dat dan als minimum he?

"Waarschijnlijk wordt de echte straf 24 uur vrijwilligerswerk in een kinderdagverblijf"

*huh*
Gasten die gepakt worden omdat ze geilen op kinderen, als straf geven dat ze met kinderen moeten werken??? Ik noem dat geen straf voor hun maar een beloning ...

Zet ze gewoon 24 uur in het gevang, na 24 uur zullen ze hun lesje geleerd hebben (veel gevangenen houden niet van 'kinderliefhebbertjes')...

Skyclad:
Waarschijnlijk wordt de echte straf 24 uur vrijwilligerswerk in een kinderdagverblijf.

thedalus:
*huh*
Gasten die gepakt worden omdat ze geilen op kinderen, als straf geven dat ze met kinderen moeten werken??? Ik noem dat geen straf voor hun maar een beloning ...


Beste thedalus, voor jou het volgende:

sar·cas·me (het ~)

1 bittere, bijtende spot
2 Hij / Zij is sar·cas-tisch.
Het doelbewuste overdrijven wanneer het tegenovergestelde wordt bedoeld.

Bron: www.VanDale.nl

Ik zie geen ;) Ik kan uit de posts niet opmaken dat het echt sarcastisch bedoelt is.

Ben benieuwd hoe jij dat doet in het normale leven. Als mensen gewoon praten zie ik doorgaans ook geen :) 's langsvliegen hoor.....

Met lijf en doodstraffen komen we weer bij de amerikaanse-AI.

If they shoot me then i shoot back

AWM uit de kast halen en 1shotkillz maken, want ze kunnen dan niet meer fire-back doen.

Werd eindelijk eens tijd dat ze dat wat harder gaan aanpakken , ik hoop alleen dat het in de praktijk ook wel een beetje door gevoerd gaat worden
Op papier ziet het er goed uit , maar ja dan is het nog een kwestie van uitvoering he !

In principe zou ik ook zeggen dat we dat soort figuren (alsmede alle criminelen) harder moeten aanpakken, maar ik ben me de laatste jaren ook gaan beseffen dat de wereld (het leven zo je wil) altijd een balans zoekt en dat is lang niet altijd (meestal zelfs niet) de balans die mensen graag zien (vrede en harmonie). Hoe harder je een bepaalde groep gaat aanpakken, hoe harder je kan verwachten tegengewerkt te worden. Met een hardere aanpak ga je verder in de richting van één extreem. Om dat te compenseren moet er ook iets bij aan de andere kant van de 0-lijn.

Misschien ga ik helemaal offtopic, maar de film Ghandi heeft me wel aan het denken gezet. De beste man geloofde in geweldloosheid. Hij keerde iemand zijn linker wang toe als diegene hem op de rechter sloeg. Oftewel, hij liet zich in elkaar meppen als dat nodig was zodat iemand zich ervoor ging schamen dattie zo geweldadig was. Als iemand je slaat en je mept terug dan heeft degene die het hele zooitje in gang heeft gezet een rechtvaardigingsgrond om te blijven meppen.

Trek deze lijn even door naar de kinderpornofreaks. En het is ook zo met criminelen. Zijn er minder criminelen gekomen doordat wij voor een hardere aanpak zijn gegaan? Nope. Gaan er minder mensen blowen door een reclamecampagne tegen blowen? Nope. Tegenwerking creeert een rechtvaardigingsgrond. Het wordt erkend.

Ik denk dat de enige manier is om dit soort dingen op termijn te elimineren in ieder geval NIET is om een hardere aanpak in te voeren. Dat werkt averechts. Als je mensen iets verbiedt, dan creeer je JUIST criminaliteit. In dit kader zou ik b.v. ook hardrugs DIRECT legaliseren. Dan haal je de criminaliteit eraf. mensen die het willen doen, die doen het toch. En als je het moeilijker maakt, dan interesseer je weer een nieuwe groep die kickt op het feit dat het verboden is.

Bottomline...je lost het nooit op door het tegen te werken. Ironisch genoeg werkt alleen meewerken eraan. Nou hoor ik je al zeggen: "Meewerken aan kinderporno?" Mijn antwoord: "JA!"

De reden is heel simpel. Door het zichtbaar te maken vlak je het uit, het is niet speciaal meer. De mensen zien zichzelf. Aanvankelijk wordt het een chaos, maar op de lange termijn is dit DE manier de kwaliteit van leven te verbeteren.

En hoe wil je dan aan het materiaal komen? Je hebt niet alleen met een dader maar ook met een slachtoffer te maken.

Euh... dude...

Stel dat pedofilie een sexuele geaardheid is heh, dan doen mensen het niet omdat het verboden is en spannend ed.

Trouwens, je moet je even bedenken WIE de rechtwang (of de billetjes) toe moet draaien. Het misbruikte kind right. Ik hoop niet dat iemand zo idioot is om als z'n kind komt klagen over de vieze buurman zegt "Zeur niet jongen, geef 'm wat ie wil. Dan vlak je het uit. Dan ziet ie zichzelf."

Nice troll btw ;-)

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ik wil je niet afzeiken maar geloof me kinderporno wordt niet gedaan omdat het niet mag nee omdat ze behoeften hebben, zogenaamde zieke behoeften met kinderen en daar kan je zulke mensen niet zwaar genoeg voor straffen maar dit moet wel effectief zijn, zodat ze zich niet nog eens vergrijpen !!!
En zodra er een remedie is deze toepassen het zijn namelijk ook mensen.
Zo lang er geen remedie is 24 uur toezicht en ze hier zelf voor laten betalen door te werken. maar ja ...
Het zal moeilijk zijn en zwaar!

Ik ben het niet eens met de uitspraak om criminaliteit maar zoveel mogelijk te legaliseren, omdat een harde aanpak hier tegen toch geen baat zou hebben...

Ik ben van mening dat we in een maatschappij leven waarbij controle en handhaving van de wet juist heel erg belangrijk is. Er zijn nou eenmaal een hoop individuen, en nog gevaarlijker groepen, mensen die misbruik maken van een machtspositie. Om dat te voorkomen moet er een groep mensen zijn die wel op een juiste manier met zo'n machtspositie om kan gaan en dat koste wat kost verdedigen. Zulke groepen zijn dus de regeringen, militairen, politie etc...

Het klinkt natuurlijk heel mooi om zoveel mogelijk mee te werken met mensen die illegale dingen doen, maar je blijft dan altijd zitten met de groep die denkt van 'hey das mooi, het is niet verboden dus ik kan gewoon m'n gang gaan. hehehe!'. :7 Een mooi en helder voorbeeld is wellicht de landen in het midden oosten. Als je zou legaliseren dat ze massavernietigingswapens MOGEN ontwikkelen, staan hun in de handjes te wrijven en zullen ze die macht zoveel mogelijk uitbuiten...

Ik weet gelukkig zelf niet hoe het is om pedofiel te zijn, maar het is wel goed voor die mensen dat het een kwestie is die echt niet door onze maatschappij kan en zal worden getollereerd. Dat laat hun hopenlijk beseffen dat het tijd is om hulp te gaan zoeken.

In the end lijkt het me dus wel een goede zaak dat ze op dit punt de wet verscherpen.

Het ligt aan de kapitalisme, in communistische landen heeft men minder problemen met kinderporno.

Kapitalisme werkt met VRAAG & AANBOD.

(vraag) Als mensen zo veel kinderporno willen en natuurlijk veel geld geven voor kinderporno. (aanbod) Dan maken Detroux & co massa's kinderporno en zij verdienen massa's geld.

Oplossingen
1) Mensen minder op kinderen laten geilen.
2) Free-kinderporno, mensen willen niet meer voor kinderporno betalen, dus Detroux & co verdienen geen geld meer, dus minder kinderen misbruiken.

Zoals Metzie al zegt....ook die regels zouden ze moeten aanscherpen !
Maar dat Justitie krom werkt in plaats van recht zouden de meeste mensen nu wel moeten weten !

prachtig - al is het een beetje schimmige omschrijving: "Virtuele KinderPorno".

het wordt ook wel omschreven als "schijnbaar echte kinderporno"

Dat klinkt net zo als Breedband Internet met Casema Basic... (alsof je een baksteen in een doos koopt via Marktplaats.nl)...

Ik vraag me dan wel af hoe ze dat gaan doen met manga en hentai zooi, dat is duidelijk nep, maar vaak wel bedoeld om de indruk te wekken dat het om zeer jonge 'wezentjes' gaat...

Is dit weer zo'n grijs gebied in de wet offe....

Ja dat vraag ik me inderdaad ook....
Ik weet niet of er hier mensen zijn die het spel "Fatal Relations" kennen, maar ik ben benieuwd of dat nog wel toegestaan is....

En licht dit er ook aan dan hoe goed het gefotosoept is????

Hm.... dus als ik een vriendin haar hoofd fotosoep op dat van een baby mag ik 6 jaar de bak in? Leuk vooruitzicht want dat heb ik eergisteren namelkijk gedaan :'(

Hoe maken ze trouwens uit of iemand 14 of 18 is. Ik ken genoeg meisjes die 18 zijn en er jonger uitzien (en omgekeerd). Dat ze alles is duidelijker omschrijven, straks vlieg je de cel in als je pics van je zussie van 10 online zet :r

alleen denk ik als je met je vriendin bezig was toen de foto gemaakt werd of als je vriendin naakt was...

maar dit gaat weer nergens heen

Waar het om gaat is plaatjes van kinderen op zo'n manier digitaal te bewerken dat het lijkt alsof ze naakt zijn/misbruikt worden. Stel je voor dat iemand een foto neemt van je 8-jarige dochtertje op het strand, en dan later het op zo'n manier bewerkt op internet zet dat het lijkt alsof ze verkracht wordt. Daar gaat het om.

Als het alleen "een foto van een baby" is, dan is het dus geen kinderporno. Als je daarop alleen het hoofd van een vriendin fotosjopt, dan is het dus geen "schijnbaar echte kinderporno" (want het was om te beginnen al geen kinderpono).

Al dit soort maatregelen hebben toch geen zin als ze de straffen niet verhogen ?
Verhoog de straffen en hou daarmee dit soort mensen van de straat. Ga dan nog es kijken wat je kan doen.
Want nu pakken ze mensen en die staan dan na goed gedrag in een jaar weer op straat !
btw ... alle regels tot nu toe zijn vaag gebleven. En dat leid weer tot discussie. kunnen ze nou niet 1 keer duidelijk zijn ?

Misschien raar, maar ik ben er tegen om dit strafbaar te maken. Ik denk 'liever dit dan echte plaatjes'. Hiermee worden er geen kinderen misbruikt en dus moet je zoiets niet strafbaar stellen vind ik of in ieder geval niet zo zwaar. Ook om het volgende:

Er zijn nou eenmaal mensen die, hoe ziek dan ook, het fijn vinden om te kijken naar kinderporno. Ik ben geen deskundige maar ik denk dat dit echt een drang is waar ze niet veel aan kunnen doen, misschien nieuwsgierigheid soms. Liever dat ze die drang achter de computer op 'nepplaatjes' uitleven dan dat ze de straat op gaan en een kind ik de bosjes trekken.

Misschien is dat een beetje kort door de bocht maar veel mensen hebben zoiets van: Als we het allemaal maar hoge straffen geven doen ze het wel niet. Helaas blijkt dat niet waar natuurlijk. De mensen die kinderporno kijken hebben een (geestelijk) probleem en moeten geholpen worden maar de makers van echte kinderporno moeten KEIhard aangepakt worden omdat zij hiermee het leven verwoesten van die kinderen.
Maar kijk dus even wat verder dan 'ze kijken die plaatjes dus ze zijn door en door slecht en moeten jaren in de gevangenis', het ligt zoveel gecompliceerder dan dat.

(ik probeer alleen even de andere kant te belichten, dus schrik niet :))

[edit] typo

Goed punt!!

Je hebt wel gelijk.
De echte plegers moeten worden aangepakt.

En niet de zieke geest die graag plaatjes kijkt. Die moet alleen psychische hulp krijgen.
Maar dat zei je al...

Beste Marijn,

Het gaat hier duidelijk om maatschappelijk (en individueel) gezien ongewenst gedrag. Het is een duidelijk punt dat hier gemaakt wordt in het kader van de wet: zeer jeugdigen mogen NOOIT geassocieerd worden met sexuele handelingen.

Het bleek erg lastig sommige verspreiders en bezitters van dit soort materiaal aan te pakken, omdat er zogenaamd geen strafbaar feit was gepleegd.

Indien men in staat is ook dit soort afbeeldingen strafbaar te kunnen maken, wordt het lastiger voor lieden om hun deviante voorkeuren te ontwikkelen door zich te verkwikken aan dit soort beeldmateriaal.

Zou jij het leuk vinden als er plaatjes circuleerden waarop het lijkt alsof je kinderen misbruikt worden? Of dat soort plaatjes van jou (afhankelijk van je leeftijd)? Dat je met je kind door de stad loopt en aangestaard wordt door een pedofiel die je kind herkend? Dat je op school komt en klasgenoten vragen 'Was het lekker?', en je de rest van je schooltijd het nadragen?

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik vind het ook raar dat zoiets strafbaar is. De maker doet er namelijk niet iemand kwaad mee.

Als de maker het als legaal plaatsvervanger ziet voor het aanschaffen van echte kinderporno, en nu dus na invoering van deze wet het zich om het even is waar de afbeelding vandaan komt, wordt het tegenovergestelde van het doel bereikt.

Echter, ik vind het wel goed dat het strafbaar is om mensen die er bijvoorbeeld een beroep van maken aan te kunnen pakken.

De vorige wet zou toelaten dat je kinderen professioneel virtueel mag misbruiken en dat gaat toch ook echt wel te ver. De wet liet bijvoorbeeld wedstrijden toe wie het beste plaatje kan maken.

Toch vind ik dit een moeilijk onderwerp. De grens tussen wat wel en wat niet toelaatbaar is wazig. De echtheid van de afbeelding speeld blijkbaar een rol, maar ook _wat_ er te zien is. De houding van het kind maakt namelijk of er sprake is van een sexuele handeling.

Verder vind ik dat er nogal een verschil zit tussen het bekijken, het maken, het in bezit hebben en het verspreiden van dergelijk materiaal. Van belang is tevens of er geld mee gemoeid is. Waar geld is datgene dat een eventuele achterliggende organisatie aanmoedigd.

[Edit:] aan andere reactie te zien is het een onderwerp dat doorgaans met moeite genuanceerd bekeken kan worden. Zwart wit kijken naar iets dat zoveel grijstinten kent leidt tot niets.

Ik ben het voor een groot deel eens met Marijn.

Als virtuele kinderporno al zou aanzetten tot een grotere zoektocht naar 'echte' plaatjes, of het gevaar zou inhouden dat pedofielen hun fantasieën werkelijk zouden willen maken, hoe zit dat dan met geweld in games? Zou dat dan ook niet net zo goed verboden moeten worden? Want stel je voor dat mensen het na gaan doen, of op zoek gaan naar 'echte' beelden van schietpartijen...

Als hier tegenin gebracht zou worden dat games voor ontspanning zijn, of juist om spanning af te reageren, geldt dat dan niet net zo goed voor het kijken naar seksueel getinte afbeeldingen (waarbij ieder zijn eigen voorkeur heeft, net als bij games)? Pedofielen hebben die voorkeur nu eenmaal, en ook al is het voor de meeste mensen verwerpelijk, moeten zij hun hele leven hun seksuele leven verdrukken? Nu *is* er een manier waarop ze die voorkeur kunnen bevredigen zonder dat daar slachtoffers bij vallen, wordt zelfs dat verboden...

Kans op nawijzen op het schoolplein lijkt me uiterst klein en vergezocht: hoe vaak heb jij in je groepje van 11-jarigen foto's met kinderporno uitgewisseld, of hoe vaak kom je het nu zelf tegen op het net?

Vooralsnog lijkt me het wat voorbarig om het verband tussen kijken en nadoen zo makkelijk te trekken (zie de games discussie), en vind ik de aanname van het wetsvoorstel ook niet helemaal... 'weloverdacht'.

Overigens zou ik wel kunnen snappen dat dit ervoor zorgt dat de toch al aanwezige vage grens tussen echte en nep porno hiermee in een keer wordt weggehaald: alles wordt aangepakt, dus ook de echte scene.

Kinderen in de laatste klassen lagere school en eerste klassen van de middelbare school zitten ook al veel te internetten wanneer ze die kans krijgen. Er hoeft er maar 1 het ergens tegen te komen... (Beginnende sexualiteit, die weten echt wel porno te vinden)

Er was een week of 2 geleden op Anandtech Off-Topic een thread van iemand die zijn ex had herkend op voyeur fotos, waaruit hij kon opmaken dat er bij haar een camera verstopt was (ze belden nog wel af en toe, en ze vertelde dat er een deur had opengestaan waarvan ze zeker wist dat ze die dicht had gedaan). Omdat ze met ruzie uit elkaar waren gegaan besloot hij ook nog eens het niet aan haar te vertellen.
Denk je dat het voor haar leuk is wanneer een collega of zo die foto's tegenkomt? Of andere mensen die haar kennen?

Zelfs al is de kans klein, als het gebeurd is het erg naar voor het slachtoffer.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:34 Yahoo voor het eerst sinds zes kwartalen winstgevend
Vorige 09:35 DCi PC707-69 desktop case bekeken
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011