Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Het Chinese Meizu kondigt waarschijnlijk op 22 februari een nieuwe Ubuntu-smartphone aan. Mogelijk gaat het om een Ubuntu-editie van de Meizu Pro 5, een Android-smartphone die in september 2015 verscheen.

Love UbuntuMeizu heeft op het Chinese sociale netwerk Weibo op Valentijnsdag een teaser geplaatst met de tekst 'Love Ubuntu'. De afbeelding is vergezeld van de datum 22 februari en de tekst MWC2016. De hints lijken te verwijzen naar een introductie van een nieuwe Ubuntu-smartphone tijdens het Mobile World Congress, dat van 22 tot en met 25 februari plaatsvindt in Barcelona.

Volgens geruchten gaat het om een Ubuntu-versie van de Meizu Pro 5. Die smartphone kwam in 2015 op de markt met Android. Het toestel beschikt over dezelfde Exynos 7420-soc als de Samsung Galaxy S6 en heeft een 5,7"-oled­scherm met resolutie van 1920x1080 pixels. Eerder lekten al foto's uit van een Meizu Pro 5 waar Ubuntu op draait.

Momenteel heeft Meizu één Ubuntu-smartphone in het assortiment: de MX4 Ubuntu Edition, waar Tweakers in november een review van publiceerde. De Chinese fabrikant kondigde die telefoon op het MWC van 2015 aan. Een jaar eerder toonde Meizu de MX3 met Ubuntu op de telecombeurs in Barcelona.

Mogelijk wordt de nieuwe Ubuntu-smartphone van Meizu het eerste model dat geleverd zal worden met Ubuntu 16.04 'Xenial Xerus', dat uitkomt op 21 april. Daarin zit standaard ondersteuning voor onder meer Convergence, dat het mogelijk maakt om een Ubuntu-apparaat te koppelen aan een toetsenbord, monitor en muis en deze zo als pc te gebruiken.

In november 2015 zei Canonical-voorman Mark Shuttleworth nog dat Ubuntu voor smartphones nog niet klaar is voor het grote publiek. De toevoeging van Convergence zou echter een belangrijke stap moeten vormen om het besturingssysteem aantrekkelijk te maken.

Meizu Pro 5 Ubuntu

Uitgelekte foto's tonen een Meizu Pro 5-smartphone die draait op Ubuntu.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Zou het door dezelfde Exynos 7420-soc niet betekenen dat het porten naar de Samsung Galaxy S6 (en vergelijkbare) een stuk makkelijker wordt?
Ik hoop nog altijd dat ubuntu met convergence mogelijk gaat worden op mijn Note 4 vanwege de goede resolutie hiervoor.

Ik begrijp dat de rest van de hardware nog een obstakel zal vormen, maar de basis is dan makkelijker gelegd lijkt mij.
Ik hoop nog altijd dat ubuntu met convergence mogelijk gaat worden op mijn Note 4 vanwege de goede resolutie hiervoor.
de resolutie van je toestel maakt toch niet uit? het gaat er juist om dat je telefoon makkelijk een andere resolutie kan sturen naar een externe monitor.
Eerst BQ en nu Meizu.
Convergence lijkt me wel wat!
Meer, meer, meer!

Ik hoop dat deze nieuwe generatie foons aanslaat want ik wil features als convergence en continuum als standaard in smartphones.

Een desktop in je broekzak wordt de nieuwe standaard en van mij mogen Android en iOS wel een schop onder de kont krijgen.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 15 februari 2016 14:32]

Ik vind dit er echt top uit zien! Convergence heeft mijns inziens echt de toekomst, en ik vind het briljant dat je hiermee ook meteen gebruik kan maken van de repo's van Ubuntu.

Ik ga hier denk ik mn geld wel tegenaan gooien! :-D
Dit gerucht ging al even rond, maar nu doen ze er zelf aan mee. _/-\o_
Naast BQ zal dit dan de tweede fabrikant zijn die een Ubuntu Phone met convergence gaat uitbrengen. BQ gaat ook een tablet ermee uitbrengen. :9~
Andere fabrikanten zullen later dit jaar gaan volgen.

Jammer dat mijn MX4 geen hardwarematige convergence ondersteund. Softwarematig zijn ze ermee bezig, maar dat zal pas goed werkbaar zijn wanneer mijn MX4 versleten is. 8)7
Awesome! 5.7 Inch is my wat te groot maar ik vind het geweldig om te zien dat er nu naast BQ ook Meizu telefoons met Ubuntu zijn...en convergence!
Binnenkort kunnen we nog veel meer nieuws verwachten van Ubuntu en mobiele telefoons en tablet.
Geez 5,7", ik vind de opties mooi maar een kleiner toestel zou aantrekkelijker zijn.
Ik zie mezelf nog niet van een relatie kleine iPhone 5s naar dit overstappen, 5" was wel de limiet.
Ik zou inderdaad ook graag een veel kleiner scherm zien. Een piepklein scherm zet nl. de kracht van convergence meer in de kijker. Zo zal een klein scherm minder stroom verbruiken en kan ook nog eens de GPU terugschalen zodat de batterij langer meegaat.
Oh wow, is Ubuntu al werkelijk klaar voor smartphone-gebruik dan? Ik dacht dat het nog een lange weg te gaan had. En zijn er al apps? En is er incentive voor developers om met apps te komen?
Er zijn applicaties.

@_Thantos_
Daarmee wil ik zeggen: Ubuntu draait Linux programma's. Applicaties, dus. Voor zover ik weet is er geen Linuxapplicatie voor de door jou genoemde diensten. Sterker nog, volgens mij bieden die figuren helemaal geen desktopapplicaties. Wat ze aanbieden is een goede desktopwebsite, en een beroerde mobiele website. en apps om dat te compenseren.
(Dat is kort door de bocht, de 9292-website is heel fatsoenlijk, ik heb die app niet meer zo hard nodig)

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 17 februari 2016 11:41]

Ook van de grote merken? Zoals Twitter, Whatsapp, 9292, etc? Of moeten we daarvoor weer leunen op crappy alternatieven of een halfwerkende Android emulator, net als in Sailfish?
De Pro 5 kost zo'n 500, ik verwacht dat de prijs zo ongeveer hetzelfde zal zijn.

Ik zie het wel zitten zo'n Ubuntu telefoon!
Met die prijsstelling gaan ze nooit marktaandeel halen. Midden en bovenkant van de markt zijn ingenomen door hoofdzakelijk Apple en Samsung en de onderkant door Android. Microsoft heeft het geprobeerd door uitstekende toestellen aan te bieden aan goede prijzen en zelfs zij hebben gefaald.

Wat we eigenlijk zouden moeten hebben is een systeem waarbij je zelf kan kiezen welk OS je wil draaien op je toestel, net zoals bij computers, als je het ene beu bent installeer je wat anders. Hoe moeilijk kan het zijn om met drivers te werken? Helaas, de fabrikanten willen het niet.
Ik denk dat het een fout zou zijn om nu met agressieve prijzen marktaandeel te winnen. Dat moet je pas doen als het systeem echt goed werkt en het eco systeem voldoende ontwikkeld is. Dat zou best snel kunnen gebeuren maar nu nog niet.

Nu is het voornamelijk voor de liefhebbers en mensen die al Linux gebruiken. Hoewel ik er zelf heel graag een wil, zou ik hem niet aanraden aan mijn ouders....

Met je tweede stuk ben ik het helemaal eens maar je ziet dat het soms al een uitdaging is om Linux op je notebook te zetten met alle drivers, op telefoons is het denk ik een nog grotere uitdaging.
Je hebt volkomen gelijk dat een agressieve prijsstelling pas interessant wordt wanneer het systeem goed werkt. Waar ik op doelde maar niet duidelijk formuleerde is dat ik ik niet denk dat Canonical over de financiele middelen beschikt om te doen wat Microsoft geprobeerd heeft.
Ik denk ook niet dat dat de insteek van Canonical is. Ze zijn realistisch genoeg om te beseffen dat ze niet de wereld gaan veroveren met alleen BQ en Meizu apparaten.

Ik denk dat het meer waardevol is om te onderzoeken of ze een bestaande telefoon ( de Meizo Pro 5 in dit geval ) kunnen verkopen met Ubuntu. Als je tegelijkertijd de prijs aanpast (omhoog f omlaag) ga je extra variabelen in de vergelijking gooien, en dan heb je ng geen helder beeld van de markt. Je moet te weten komen of er mensen zijn die je product willen hebben als alle andere factoren (hardware, design, prijs etc.) gelijk blijven.
De meeste apparaten op Ubuntu zijn gelukkig 'plug-and-play': dat heeft Windows (ondanks dat ze het plug-and-play noemen daar) niet. Ook werkt Ubuntu vlekkeloos op oudere apparaten: probeer daarentegen Windows 10 maar eens op een ouder apparaat te installeren (daar zijn geen drivers voor).

Als het niet "plug-and-play" is heeft het meestal inderdaad nogal wat voeten in de aarde om een apparaat werkend te krijgen. Uitzonderingen zijn video-en chipset drivers die vaak met een paar drukken op de knop te installeren zijn.

Ik ben zelf druk bezig om tweedehands een Nexus 4 op de kop te tikken om eens te kijken hoeveel werk het is Ubuntu op een smartphone te zetten en natuurlijk om te kijken of een aanschaf van een high-end telefoon al de moeite is.
Het is heel toevallig dat het PC eco-systeem heeft kunnen ontstaan en dat is onder meer gekomen omdat PC's modulair zijn. Neem zoiets eenvoudigs als de muis, dat is een apparaat dat zelfs de leek wel vervangt omdat de oude kapot is en dan gewoon verwacht dat hij iedere muis werkt en niet alleen Muis X2.0 op PC Alpha2.0

Maar op mobiele telefoons heb je alleen het aanraak scherm die door de maker gekozen is en die vervang je nooit.

Het is best mogelijk om met drivers te werken op ARM hardware maar het eco systeem bestaat er gewoon niet voor. De hardware makers en software makers zijn het niet gewend.

Zie Apple met zeer specifieke eisen voor uitbreidbare hardware hoe het had kunnen lopen zonder Compaq en Microsoft op de PC. Ook op originele Unix systemen heb je niet de keuze vrijheid die je van Windows/Linux systemen bent gewend.
Het is heel toevallig dat het PC eco-systeem heeft kunnen ontstaan en dat is onder meer gekomen omdat PC's modulair zijn.

Zie Apple met zeer specifieke eisen voor uitbreidbare hardware hoe het had kunnen lopen zonder Compaq en Microsoft op de PC. Ook op originele Unix systemen heb je niet de keuze vrijheid die je van Windows/Linux systemen bent gewend.
Je bedoelt toch zeker IBM h, want die hebben de modulaire PC uitgevonden.
Ja maar als IBM het voor het zeggen had gehad dan was een PC nu nog duizenden Euro's. Het is Compaq met de IBM compatible die de PC goedkoop heeft gemaakt en alle andere goedkope clone makers.
Ik ook, maar alleen jammer dat die geen Android apps draait.
Als dat wel zo was zou je een veel groter marktaandeel kunnen krijgen, zelfs zonder Google Play.
Dar moet toch niet moeilijk zijn op een ARM subsysteem ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 15 februari 2016 14:01]

Dar moet toch niet moeilijk zijn op een ARM subsysteem ?
Apples Ax processors draaien ook op ARM architectuur, moet dus niet zo moeilijk zijn om daar Android op te draaien, toch? Of anders hebben we Windows die draait op x86 processors, Linux draait daar ook op en OS X zelfs ook. Moet toch niet zo moeilijk zijn om de programma's makkelijk uit te wisselen, toch?

Je merkt, de hardware architectuur is maar een klein deel van het totaal plaatje. Ubuntu op de telefoon bouwt voort op de Android basis-architectuur, maar voor zover ik weet is de volledige Java runtime (Dalvik of ART) die Android gebruikt helemaal niet aanwezig. Bij gebrek daaraan moet Ubuntu dus z'n eigen emulatie/runtime implementeren, iets wat Jolla bijvoorbeeld heeft gedaan bij haar SailFishOS, maar Canonical dus (nog?) niet.
waarom? je installeerd gewoon de apk? doe ik met mijn blackberry ook. de ubuntu phone werkt op eenzelfde manier; kunt gewoon android appjes installeren. zie het probleem niet.

het is juist dat je meer controle hebt over het systeem waar je gebruik van maakt. jij bent de eigenaar van jouw telefoon, niet een obscuur bedrijfje als apple.

als het systeem beetje vergelijkbaar is met meago van bijv. de N900 gaat het helemaal goed komen met de support, community en UGC

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 februari 2016 13:33]

Ik begrijp die controle niet zo die overal nodig is. Heb je dat bijvoorbeeld ook met de ECU van een auto? Ik heb jaren Android gedraaid maar begrijp die fuz van de controle niet. Op het laatst was ik alleen nog bezig met het configureren van de custom rom. Leuk als je tijd genoeg hebt en een spare telefoon tot je beschikking. Ik hou me nu tot het gebruik ervan.

En om Apple als obscuur bedrijfje neer te zetten.....
Dit is nogal een kromme vergelijking. Jou ECU heeft waarschijnlijk geen contact met MS, Goolge, Apple, facebook, enz.
Van jou telefoon wilt ongeveer iedereen weten waar deze is, wat je contacten zijn, wat je bekijkt, welke sms-en je verstuurd, enz.
Met een permissie manager kan je hier nog wat aan doen, maar met een Linux/Ubuntu telefoon heb je hier hopelijk volledige controle over.
Precies ! Tenslotte heeft het traditionele Ubuntu ook gigantisch veel ontwikkelaars achter zich staan, ondanks het marginale marktaandeel van enkele procenten.
Je schets hier een mooi kip-ei probleem, hetzelfde verhaal dat ik regelmatig moet aanhoren als het gaat om triple-A videogames op Linux.

Als niemand de telefoon koopt dan blijft de userbase inderdaad 0, maar je moet ergens een keer beginnen met jezelf op de markt zetten. Daarna is het wachten op klanten. Ik denk dat Ubuntu op je smartphone of tablet met Convergence een sterk selling point heeft ten opzichte van wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. En omdat je een volwaardige Linux distributie tot je beschikking hebt heb je in ieder geval al toegang tot veel Linux software (het meeste is namelijk al geport naar ARM) plus alles wat er op het web te vinden is.
En omdat je een volwaardige Linux distributie tot je beschikking hebt heb je in ieder geval al toegang tot veel Linux software (het meeste is namelijk al geport naar ARM) plus alles wat er op het web te vinden is.
Behalve dat alle niet speciaal aangepast software nauwelijks te bedienen is. Met pen input is het nog wel te doen maar de widget toolkits houden geen rekening met touch support, alles is te klein en vereisen exacte input.
Al het begin is moeilijk. De software zal door de tijd heus wel beter geoptimaliseerd worden. Voor de "early adopters" zal het af en toe wat prutsen zijn, maar met de kennis die wordt opgedaan zal het mobiele Ubuntu steeds wat beter worden. Het zal zijn tijd duren.
Ik ben een early adopter sinds 2002 (Linux op iPAQ), sindsdien is er niets veranderd. Als een applicatie niet specifiek gericht is op een touch/pen interface, dan is usability ver te zoeken.
Het ei was er eerder dan de kip (dieren die eieren legden bestonden al miljoenen jaren voordat de gedomesticeerde kip over de aardkloot liep), maar dat is een geheel ander verhaal ;)

Maar je hebt wel gelijk. Ergens moet een begin worden gemaakt. Ik ben al lang blij dat er avontuurlijke mensen en ontwikkelaars bestaan die het aloude "Google - Microsoft - Apple"-verhaaltje wel een beetje beu zijn en iets anders willen proberen. Zoiets kan ik enkel toejuichen. Ik wil zelf bepalen wat ik met mijn hardware doe, alleen is Google zo'n beetje de enige die dat (tegen inleveren van mijn privacy) toestaat. En dat is natuurlijk heel erg jammer. Custom firmwares (zoals CyanogenMod) zijn een optie, maar zijn bijna onwerkbaar op mijn Galaxy Note 4. Zo werkt de camera niet goed en hoor ik constant rare klikjes via de speaker - een bug die er al jaren in zit.

Dus ja, wat moet ik anders ? Nu zal Ubuntu (en Canonical) ook niet zaligmakend zijn, maar het is in mijn optiek weer een stapje in de goede richting.
Dat is bij ieder OS het geval. Als iedereen zo redeneert zoals jij zou geen enkel project van de grond komen. Er zijn nu eenmaal mensen nodig die gewoon lak hebben aan de mening van anderen en er gewoon mee aan de slag gaan.

Ik wacht de review van deze nieuwe smartphone af. Als deze een goede accuduur heeft en over een SD-kaartlezer beschikt wil ik het zeker overwegen. Android is tenslotte ook niet alles - hoewel het (voor mij) de minst slechtste optie is van de huidige beschikbare mobiele besturingssystemen.
Jammer heb net een Nexus 5x aangeschaft.
Had graag deze Meizu via Europese kanalen gekocht.. Met 5.7"" voor mij echt te groot.
Convergence lijkt me wel een winnaar.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 15 februari 2016 13:02]

Die Exynos 7420-soc zou een hele mooie keuze zijn. Dusver hebben veel "alternatieve" telefoons last van hoge prijzen voor matige hardware. Dit ding zal ook wel duur zijn maar je krijgt er dan wel top-hardware voor terug. Als je dan toch een premium betaalt dan wil je ook een beetje snelle telefoon. Liever te veel betalen voor een snelle telefoon dan te veel betalen voor een langzame telefoon.

(teveel is natuurlijk nogal relatief, de doelgroep koopt zo'n ding niet om goedkoop uit te zijn)
OMG! Ubuntu! geeft al wat meer specs:
There’s no firm details on which device it is to be, but a recent photo leak on Chinese social media suggests it could be the Meizu Pro 5 — its USB Type-C connector, 4GB RAM, 64GB eMMC storage and Exynos 7420 octa-core processor making it a prime convergence flagship.
Dit zou een episch apparaat zijn, veel eerder dan ik had verwacht van Canonical en zeker geschikt voor convergence! Ik wacht ook nog even de review af, maar ik ben al een tijdje aan het sparen voor een vervanging van mijn vier jaar oude Galaxy S3 and dit ziet er wel heel verleidelijk uit :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True