Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Het gebruik van voip op telefoons is fors gestegen, zo meldt Deloitte op basis van eigen onderzoek. Waar in 2014 5 procent van de Nederlandse ondervraagden zei voip te gebruiken, steeg dat in 2015 naar 23 procent. De belfunctie in WhatsApp kwam afgelopen voorjaar uit.

Bij die 23 procent gaat het om mensen die bij de Global Mobile Survey van Deloitte zeiden dat ze in de afgelopen zeven dagen gebruik hadden gemaakt van voip-toepassingen op hun smartphone. Deloitte heeft niet onderzocht of er een verband is met de release van de belfunctie van WhatsApp, maar dat ligt wel voor de hand, omdat in 2014, voor de release van die functie, ongeveer 5 procent van de ondervraagden zei een voip-toepassing te hebben gebruikt.

De meeste mensen bellen nog steeds via de provider en het aantal respondenten dat gebruik heeft gemaakt van regulier bellen stijgt nog steeds. Het zit iets boven de 80 procent. Het gebruik van chatapps is gestegen naar meer dan 70 procent. Chatapps hebben in het onderzoek voor het eerst sms ingehaald, dat in gebruik is bij ongeveer 60 procent van de respondenten.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 4g-gebruikers hun smartphone minder verbinden met wifi. Van de mensen die tussen de eersten zaten die 4g namen, gebruikt 52 procent wifi en gebruikt 48 procent voornamelijk 4g. Bij respondenten die later 4g namen, gebruikt 31 procent voornamelijk 4g en bij 3g-gebruikers is dat 14 procent. Inmiddels heeft 35 procent van de ondervraagden 4g.

Deloitte geeft ook een overzicht van de marktaandelen per provider. KPN, Vodafone en T-Mobile verliezen alledrie marktaandeel, voornamelijk aan hun eigen submerken als Simyo van KPN en HollandsNieuwe van Vodafone.

Deloitte: marktaandelen per provider 2015 in Nederland

Voip op mobiel?

Gebruik jij voip op mobiel?

Ja, ik bel wel eens via WhatsApp
40,1%
Nee, dat gebruik ik niet
25,0%
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik doe dat nu niet meer
22,5%
Ja, ik voer gesprekken via een andere app
10,8%
Ik heb geen telefoon die dat kan
1,6%

Aantal stemmen: 4.077. Deelname gesloten op 04-02-2016 14:52. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

1 2 3 ... 6
Bijzonder. Ik ervaar alleen nog maar irritatie door deze implementatie van Voip op Whatsapp. Veel vertraging op de lijn met nog meer onderbrekingen, wat resulteert in verschrikkelijke communicatie. Vaak druk ik dan ook per ongeluk op bellen-via-WhatsApp, terwijl ik eigenlijk via de normale weg wil bellen.
Vaak druk ik dan ook per ongeluk op bellen-via-WhatsApp, terwijl ik eigenlijk via de normale weg wil bellen.
Voorheen was het ook de knop voor 'normaal' bellen. Heb me daar wel eens in vergist.
Vroeger gebruikte ik ook de bel knop in whatsapp en schakelde hij naar mijn dialer app. zwaar irritant dat dit er niet meer in zit en hij zijn eigen crappy voip functie gebruikt. Ik heb zelf onbeperkt bellen dus bel ik liever via het mobiele netwerk dan via internet omdat ik daar aan een bundel vast zit.
Ik vind het ook zwaar irritant dat je het niet kan uitzetten bellen via whatsapp, ik vond het juist handig dat ik zo via de dialer kon bellen.
Ik heb onbeperkt belminuten ik hoef niet via whatsapp te bellen, gemist kans van whatsapp maar weer alles opdringen en niet de keuze geven.
Op Windows Phone hebben ze hem op de oude plek van de emoji's neergezet, erg irritant :P
Ik druk ook op dat knopje als ik helemaal niet wil bellen... Hij zit naast de paperclip om een bestand te verzenden! Ugh.
Als ze toch op zijn minst een bevestiging vragen..
"Wilt u Kim Holland bellen via Whatsapp?"
"Bellen / Annuleren"

Of nog beter:
"Bellen Kim Holland:"
"Whatsapp / Eigen telefoon"
Waarvan 80% 'per ongeluk' of onbewust via WhatsApp belt, omdat het tegenwoordig de standaard optie is als je vanuit WhatsApp op bellen duwt..
Juist ja, en daarnaast heeft iOS geen manier om whatsapp voip-gesprekken te blokkeren. Super irritant. Ik zou graag 2 nieuwe opties zien:
  • Optie om Whatsapp gesprekken (compleet) aan een uit te zetten.
  • Optie om alle gesprekken standaard via voip of via het mobiele netwerk te laten lopen. Ik heb onbeperkt bellen in Europa, dus hoef heel dat voip gebeuren niet. Als ik op de bel-knop klik, wil ik liever dat mijn telefoongesprek via 4G het mobiele netwerk loopt en niet via dat internet. VOIP zou wel als backup gebruikt kunnen worden als mijn mobiel op flight-mode zit en WIFI aan heeft.
EDIT: verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door Rex op 14 januari 2016 16:18]

Laten we gaan voor een tussen-oplossing.

Als je in whatsapp zit en je wilt bellen, de keus voor een whatsapp-gesprek of een "normaal'-gesprek.
Op WiFi is voor mij whatsapp de goedkope oplossing, maar zit ik op 4g dan maar een normaal gesprek(belbundel).
Als ik whatsapp zou zijn, zou ik een heel systeem erachter bouwen waarbij de gebruikers kunnen aangeven wat ze standaard willen (VoIP of mobiel gesprek). En ik zou zelfs de mogelijkheid geven om voor binnenlandse gesprekken 1 standaardoptie te hebben en voor buitenlandse gesprekken en andere. (Zodat je via mobiel naar NL kunt bellen en VoIP naar het buitenland.)
Daarnaast zou ik de optie geven om per persoon te kunnen "overriden", zodat je af kunt wijken van je standaardkeuze.
En als laatste zou ik dan jouw oplossing in de bel-knop inbouwen, zodat je per gesprek ook nog eens kunt afwijken.
Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren, omdat WhatsApp juist niet voor elke scheet en elke mogelijke voorkeur voor de geur daarvan een optie wil maken... Dan krijg je een warboel, waardoor gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. En dat willen ze niet. Simple, to the point en zo min mogelijk opties.

De optie om het gedrag van het belicoon te beïnvloeden dmv een keuze popup als je er op tikt (keuzescherm) werd geloof ik nog wel overwogen. Het helemaal uitzetten niet. En dat is stiekem ook wel logisch, of je de functie nou leuk vindt of niet. Net als dat je bij Skype de chatfunctie niet kan uitzetten...
Inderdaad ik zou ook graag een optie zien om het te blokken, het moet toch niet zo moeilijk zijn schuifje in de app inbouwen om deze functie uit of aan te zetten.
Je zal op dit moment nog niet via 4G bellen , dit word pas mogelijk wanneer VOLTE beschikbaar word. Afhankelijk van je provider zal je dus terugvallen op 3G of 2G/GSM, dit kan het gevolg hebben dat je op een locatie kan zijn waar nog wel 4G bereik is maar geen 3G waardoor je dus niet bereikbaar bent. Ik ben het daarom ook met je eens dat het ideaal zou zijn als je Whatsapp bellen als backup zou kunnen gebruiken en niet als primaire keuze in whatsapp zelf.
Mijn punt was niet dat de telefoongesprek persé over 4G zou moeten gaan, maar dat het uberhaupt via het mobiele netwerk zou moeten gaan en niet via VoIP.
Ik wil überhaupt niet via VoIP bellen, daarvoor heb ik voor mijn gevoel niet genoeg data. Ik kom nu nét uit, als ik via VoIP ga bellen denk ik niet meer..
Je kan niet op flight-mode zitten en tegelijk WIFI aanhebben :)
Heb zitten googlen en jij hebt gelijk. Zal wel zijn omdat luchtvaartmaatschappijen WiFI gaan of willen gaan aanbieden en dan blijkbaar GSM/2/3/4G uit willen hebben, maar WiFi niet.

Lijkt me een beetje een onzinnige tussenstap. Zeg dan gewoon, u mag uw telefoons en andere electrische apparaten allemaal gebruiken, hoe u het wilt, want het vliegtuig valt er toch niet van naar beneden.
Klopt, maar in de lucht heb je toch niks aan xG dus dan kan die beter uit omdat je dan telefoons hebt die steeds gaan zoeken naar signaal.
Het is wel vreemd dat Wifi wel in eerste instantie uit gaat als je naar vliegmodus gaat, ook al heb je verbinding, en daarna pas weer aan kan zetten.
Dat is allang acherhaald. Al op 2 vluchten had ik mobiel bereik omdat er een pico cel aan boord was. Plus wifi. Steeds meer maatschappijen staan elektronica gewoon toe. In een KLM-toestel mocht ik zelfs expliciet van de purser m'n laptop op schoot houden tijdens opstijgen en landen. Regels zijn al enorm veranderd.
Dat heeft weinig met storende telefoonzenders te maken, maar meer dat de kans groter is dat je turbulentie hebt en dat men niet wil dat je aluminium Macbook van voor tot achter door het vliegtuig vliegt (dezelfde reden waarom je een riem moet dragen tijdens die procedure).
Dit kan wel. Probeer maar. Eerst flight-mode aanzetten en daarna je WiFi weer aanklikken.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 14 januari 2016 16:10]

Volgens het artikel gaat het om mensen die ondervraagt zijn. Het lijkt me dus aannemelijk dat het grootste deel van deze groep daadwerkelijk gebruik maakt van voip.

Overigens lijkt me dat verbetering van het netwerk (4G) voip ook een stuk aantrekkelijker maken. De stijging vooral toeschrijven aan Whatsapp lijkt me dus wat kort door de bocht.
Jep, ik Skype ook vaak via mijn telefoon. 4G is betrouwbaarder dan het WiFi netwerk bij de meeste bedrijven waar ik kom.
Vind je de vertraging niet irritant? Dat weerhoudt mij er echt van.
Ik vermoed ook dat mensen Skype niet beschouwen als VOIP.
Inderdaad erg vervelend. Nu moet ik eerst helemaal het telefoonboek openen etc. Dan ben ik nog sneller als ik naar "oproepen" ga.
Ja, super irritant. Ik vond het juist een erg prettige feature dat ik vanuit WhatsApp direct "gewoon" kon bellen met de persoon met wie ik aan het chatten was. Je zegt dat dit de "standaard optie" is.. Kan je het ook wijzigen dan? Ik heb deze instelling niet kunnen vinden in WhatsApp...
Nee, zover ik weet (nog) niet. Gaan ze ook niet doen, verwacht ik persoonlijk, want dan stappen veel mensen er van af (denk ik).
dat dus, ik vind het machtig irritant dat watssapp het zo doet. een dataverbinding (voor hier in de buurt) valt nog wel eens weg en reguliere bel via de provider is toch robuuster.
Als ze onbewust zouden bellen, zouden ze de optie "nee, ik bel niet via VoIP" (oid) hebben gekozen lijkt me.
Ja, wordt je spontaan geld met een hele andere ringtone. Probeer je na het gesprek er achter te komen waarom je ringtone spontaan anders is, vind je het niet. Wordt je nog een keer gebelt en valt het je ineens op dat het whatsapp is die rinkelt. Mijn oma belt nu de ene keer normaal en de andere keer via whatsapp en kent hoogstwaarschijnlijk het verschil niet (en ik heb ook weinig reden om haar uit te leggen dat het 2 andere dingen zijn).
Ik gebruik het niet, heb het nog nooit gebruikt en zie er de noodzaak niet van in. Ik probeer Whatsapp sowieso weinig te gebruiken omdat ik het irritant vind.

Maar zoals in de reacties al veel te lezen is: ik denk dat veel mensen de functie per ongeluk gebruiken.
Als ik vragen mag: wat vind je 'irritant' aan WhatsApp?
Natuurlijk mag dat.
Ik vind Whatsapp het equivalent van SMS maar dan via internet.
Je kunt er berichten mee sturen maar enkel per telefoon (je hebt niets aan de webclient als je telefoon leeg is en sowieso is die webclient hopeloos). Omdat het phone only is heb je dus ook geen watch app, waardoor je niet makkelijk kunt communiceren. Foto's en filmpjes die je verstuurd, worden zo toegetakeld dat je er niets meer mee kunt en het versturen van andere bestanden kan geheel niet. En met al die nadelen is VOIP bellen via FaceTime of Skype nog handiger, beter en praktischer.

Als je dat vergelijkt met alternatieven als iMessage of Telegram, dan zijn die in die zin veel verder. Meer mogelijkheden voor de meer eisende gebruiker.
Ik gebruik WhatsApp helemaal niet meer omdat ieder contact je automatisch ziet en kan chatten en nu ook kan bellen! En de forcering met Facebook en nu ook bellen. Beter een systeem van uitnodiging zoals met Skype. Maar ja, zo is Whatsapp doorgebroken. 'lekker makkelijk' Zo ook met het nieuwe bellen erbij.
Privé en zakelijk gebruik ik Skype daardoor best veel en steeds meer. Ook door de integratie in Windows 10 (desktop/laptop en mobiel) Een beetje het imessage idee. Ik mis WhatsApp helemaal niet meer omdat er toch al meer manieren van communiceren zijn.
Mensen met je whatsapp konden je al bellen. Ze hebben immers je nummer nodig om je te kunnen appen.
Klopt. Alleen niet via WhatsApp. Dan staat de call log in WhatsApp. Bedenk dat ik een zakelijk nummer heb voor zakelijk en privé. Zakelijk bellen is dan beter via Skype. En staat het ook centraal (Windows 10) in plaats van in WhatsApp. Privé en zakelijk was daardoor niet goed meer te scheiden. En dan is WhatsApp eruit de beste optie.
Het gaat hier om een enquête, niet om daadwerkelijk 'gemeten' VoIP-gebruik. Zou jij zeggen 'ja, ik gebruik VoIP regelmatig' terwijl je eigenlijk bedoelt 'ik gebruik het alleen per ongeluk'?
Ik vind het toch wel opvallend. Zelf gebruik ik Whatsapp bellen vrijwel nooit gezien de vertraging die zeker in het begin duidelijk aanwezig was. Daarnaast is bij de meeste abonnementen met data het bellen tegenwoordig gratis, dus om de kosten hoef je het eigenlijk niet meer te doen.
Vertraging is bij goede verbinding (wifi of 4G) hetzelfde als bij gewone gesprekken. In het buitenland had ik via 4G zelfs een duidelijk lagere vertraging dan bij gesprekken via traditionele telefoonlijnen. Gesprekskwaliteit is sowieso veel beter dan bij gewone gesprekken (behalve als je geluk hebt dat je iemand met dezelfde provider belt en HD Voice hebt).
Ik deel die mening niet. De kwaliteit is bij mij slechter en vooral de vertraging is merkbaar hoger.
Bel je via een slechte verbinding dan?
Bij mij is de vertraging via VOIP altijd vreselijk irritant, ook als we beiden op een goed Wifi-netwerk zitten. Ik heb geen zin om telkens weer een seconde of zo te moeten wachten na elke keer dat ik iets zeg, niet te doen. Je praat daardoor ook steeds per ongeluk door elkaar heen.
Ik merk ( via wifi - andere partij ook ) een énorme vertraging bij het bellen.
Soms meerdere sec waardoor een normaal telefoongesprek onmogelijk is.

Met facebook messenger en skype heb ik dit probleem minder, al zou ik liever whatsapp gebruiken.

Whatsapp voip is in mijn geval quasi onbruikbaar. Het kan aan mijn toestel liggen maar als ik zo rondlees ben ik absoluut niet de enige :(
Apart, want mijn ervaring is echt dat het beter is dan gewoon bellen :o

Ik bel zelf met een SGS6 en dan regelmatig met mensen die een soortgelijke telefoon of iPhone hebben, gaat perfect. Via wifi wil het gesprek wel soms wegvallen maar op 4G kun je gewoon blijven bellen zonder onderbreking en zonder vertraging, zelfs vanuit de VS regelmatig via 4G (T-Mobile USA) gebeld met Nederland (ook via 4G, KPN en Vodafone NL) en dat was duidelijk beter dan wanneer je het via een normaal netwerk deed, dan is er wel altijd vertraging merkbaar. Nu ook maar niet anders dan bij een gesprek via normaal NL netwerk.

Ben benieuwd waarom mijn ervaring zo veel anders is dan, want vertraging bij het bellen vind ik ook superirritant en merk ik ook snel op.

-edit-
In een reactie van user WhatsappHack hieronder lees ik dat het een bekend probleem zou zijn dat Whatsapp het beter doet over mobiel netwerk dan over wifi. Bijzonder maar ik bel dus ook bijna alleen via 4G en dat kan het verschil in ervaring wellicht verklaren :)

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 15 januari 2016 09:05]

Dit inderdaad. Er is lag, en veel abonnementen zijn met NL onbeperkt bellen. Ik zie niet waarom ik Whatsapp-bellen zou gebruiken. Ik bel perongeluk wel eens iemand via Whatsapp (als ik al in de chat zit en wil bellen met die persoon) en dat vind ik alleen maar irritant :)
Als ze de kwailteit en snelheid zo goed krijgen als met Skype zou je het kunnen overwegen, maar dan nog kost het dataverkeer terwijl je dus onbeperkt bellen hebt...
Maar met Skype heb je toch ook gewoon die lag? Ik in elk geval wel, niet te doen.
Bij mij is dat hetzelfde als bij Whatsapp ongeveer. Vertraging lijkt wel (marginaal) groter te zijn bij Skype.
Bij mij is het ook ongeveer hetzelfde helaas.
Dat ook ja. Erg vervelend gewoon. Terwijl als ik via voip over de vaste internetlijn van mijn ouders bel, ik geen vertraging ervaar.
Hmm dat is wel interessant. Waarom kan het daarbij wel?
Apart netwerk volgens mij. Bij VoLTE is dat ook zo. Daar hoor je geen enkele vertraging (behalve uitzonderlijke gevallen), dus is die round-trip latency max 50ms. Terwijl als je een latencymeting doet op 4G je toch vaak rond de 30-40ms uit komt, dat x2 en dan ook nog eens x2 bij de andere kant. Dus toch snel 120-160ms round trip.

Ik kan in elk geval niet wachten tot dat erin komt. Toch voip, maar dan wel werkbaar. En de vaste lijn van (in het geval van mijn ouders) Telfort heeft ook praktisch nooit vertraging dus als ik ze bel of zij mij.
Hmm oké, een apart netwerk...Maar als je gewoon telefoneert via mobiel gaat dat toch gewoon over je 2G of 3G of 4G? Dus waarom zit daar dan geen lag in? En hoe komt het dat ik via Wi-Fi evenveel lag heb met Skype e.d.? Het is eerder 1000 dan 100 ms.
Rotservice. Ik heb al meerdere gesprekken gevoerd met mensen via Whatsapp's belservice maar ik ervaar het slecht. Om een of andere reden voelt gewoon bellen een stuk beter aan.

Edit:
Mensen die mij via Whatsapp bellen druk ik ook gewoon weg. Simpel.

[Reactie gewijzigd door Boost9898 op 14 januari 2016 15:21]

Skypen valt ook onder Vo-IP, dan denk ik dat WhatsApp iets niet goed doet. Want Skype werkt prima op mijn mobiel.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 14 januari 2016 15:22]

Daar ben ik het mee eens. Skype gebruik ik op mijn computers altijd, staat altijd aan. Alleen op de telefoon mist het iets wat het snel/gebruiksvriendelijk maakt vind ik.
Inderdaad. Ik gebruik Skype ook wel vaak. Als WhatsApp het nou net zo goed weet te maken als Skype for desktop, vind ik het gescheten :).
Net zo goed als desktop is iets lastiger, omdat je daar vaker een hogere en stabielere verbinding heeft, WhatsApp moet optimaliseren met de gedachte "werkt op 2G", dat is een wat grotere uitdaging. Plus meer moeten doen aan energieverbruik.

Bizar is dat WhatsApp Call vaker goed werkt op mobiel netwerk dan op WiFi, waar de buffer problemen oplevert waardoor je jitter krijgt. Wordt nog altijd geoptimaliseerd... Ook de kernel van het toestel en de Android versie telt mee. Op iPhone naar iPhone en HTC naar HTC of iPhone (en vice versa) werkt t in principe altijd goed.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 januari 2016 15:50]

Hier ook geen problemen met skype op mobiel , maar bij whatsapp hoor ik steeds mijzelf nog een keertje voordat ik de andere kant hoor.
Precies. Kwaliteit is prima, maar de lag die er in zit, stoort mij te veel waardoor ik het niet gebruik. Want als ik wat zeg, dan duurt het even, en dus begin ik, en degene aan de andere kant, elke keer tegelijkertijd met praten :(. Waardoor je als het ware door elkaar praat..
Mogen we nog wel oppassen ook. Als je kijkt naar de kosten van mobiel internet, dan zijn ze de afgelopen jaren ineens omhoog geschoten. Door deze ontwikkeling moeten de providers zorgen nog meer geld te gaan verdienen en dit kunnen ze alleen doen door de prijzen omhoog te gaan gooien. Ik vind het zelf behoorlijk jammer dat het niet altijd gestimuleerd wordt.
Dan bel je toch via wifi? Probeer ik zoveel mogelijk te doen, aangezien ik geen belminuten heb, maar wel een databundel.
Dat is zeker een optie, maar hoe dan ook moeten de providers de winst behouden, dus als veel mensen overgaan op wifi en ze klanten kwijtraken, zullen de prijzen stijgen. Misschien zelfs de prijzen van de mobiele telefoons omdat hier een hoger winstpercentage op zit.
Als de prijs van mobiele data omhoog gaat raken ze alleen sneller klanten kwijt aan voip. De prijs van een mobiele telefoon bij een provider is geen issue, je kan een telefoon overal kopen.
Van de prijzen van de mobiele telefoons bij een abonnement is het gewoon een kwestie van uitzoeken naar de prijzen van webstores. Studentmobiel had laatst een hele vreemde zet. Xperia Z3+ aqua green. Eenmalig ¤143 bijbetalen, geen toestelkosten erbovenop. Zit nu dus op ¤12 per maand. Als ik de zwarte uitvoering wilde, en in 1 keer wilde betalen, was er ¤350 bovenop dat andere bedrag gekomen. Alleen vanwege de kleur.. Alle kosten over 2 jaar uitgerekend, kom ik inclusief de ¤143, niet eens boven de huidige winkelprijs uit qua kosten op papier dan. Zelfs telefoons in het segment van ¤200 betaal je meer bij dan dit toestel.
Misschien moesten ze van de aqua groene af?
Providers maken meer winst omdat mensen steeds meer data willen. De prijzen van data dalen alweer langzaam en ik vermoed dat dat ook zo blijft doorgaan voorlopig, die langzame daling.

Onbeperkt bellen is nu al vaak (vooral voor consumenten) onbeperkt of iig heel goedkoop deels omdat dat voorkomt dat mensen overstappen naar VOIP-oplossingen. Doordat "gewoon" (en dus gemakkelijk) bellen goedkoop wordt is er minder reden om te zoeken naar apps die VOIP-bellen gemakkelijk maken.

Denk wel dat providers het moeilijk gaan hebben met het feit dat ze steeds meer een doorgeefluik worden en steeds minder toegevoegde waarde kunnen bieden naast hun netwerk. In markten waar deze beweging plaatsvindt (zoals NL, de VS) zie je dat er steeds meer nadruk wordt gelegd op kwaliteit van het netwerk, misschien juist wel omdat dat netwerk en niet de aanvullende diensten steeds belangrijker worden.

Consumenten worden steeds slimmer en nemen bijvoorbeeld in het buitenland goedkope lokale simmetjes ipv gebruik te maken van roaming. Facebook etc. werkt immers precies hetzelfde, welk simkaartje je er ook in hebt. Dus je bent niet bepaald getrouwd met je NL provider.

Ik denk dus dat hun toekomst vooral zit in een goed en soepel netwerk dat ook bij grote drukte overeind blijft, en denk ook dat roaming steeds meer een belangrijke rol gaat spelen. Kijk o.a. naar wat Ziggo en T-Mobile nu doen met bundel in de hele EU kunnen gebruiken, en kijk naar de speciale abonnementen die KPN en Vodafone hier inmiddels ook voor aanbieden met 1 GB in de EU (en bij Vodafone bij wat landen erbuiten).
Ik heb dat andersom. Geen databundel (wel 64kbs onbeperkt) wel belminuten. Ik merk voor mijzelf dat de sites die ik het meest bezoek prima reageren op een lage snelheid. Tweakers, Nu.nl, Insidegamer, 9292 en voetbalzone. Voor eventuele andere sites zet ik in UCbrowser alle afbeeldingen uit. Zelfs het spel Hearthstone werkt uitstekend.
Al met al vind VOIP een handige functie in Whatsapp. Alleen gebruik ik het niet omdat ik me er toch niet helemaal fijn bij voel. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat Whatsapp tegenwoordig van Facebook is. Ja, er zullen apps en dergelijken zijn die waarbij de inbreuk op privacy (als dat al aan de orde is) groter is, maar qua perspectief blijf ik het toch niet fijn vinden dat al mijn communicatie via dat bedrijf/dochterbedrijf loopt.. Dit is dus niet echt gebaseerd op feiten maar meer een gevoelskwestie voor mij.
Daarnaast hebben de meeste abonnementen tegenwoordig toch onbeperkt bellen en is het in mijn ogen dus vooral handig voor buitenlandse gesprekken.
Bij WhatsApp zijn je oproepen wel end-to-end encrypt, dat kan je van je provider niet zeggen. Dat scheelt wel. :P
Encrypted ja, maar wie heeft allemaal de sleutel? Dat heb je als gebruiker geen invloed over.
Jij en je gesprekspartner, anders is het niet bepaald end to end encryptie...
Dat kan je alleen niet verifieren als gebruiker - met Whatsapp genereer je je keys niet zelf, en zelfs al zou je je eigen keys aanmaken - je hebt ook geen zekerheid dat Whatsapp geen kopie van die keys maakt (of die aan anderen heeft doorgespeeld).
Die keys maakt je toestel wel degelijk zelf... E2E kan ook geen betrouwbare E2E zijn als de server die zou genereren en dus constant kan meelezen, dat gaat nergens over natuurlijk... Hoe kom je erbij dat de server de sleutels zou aanmaken? Oo

De functie om het te verifiëren komt ook snel op de markt, binnen enkele iteraties van WhatsApp is het beschikbaar op Android, iOS, Blackberry en Windows Phone. Ik vrees nog even niet voor Symbian... Misschien droppen ze dat OS binnenkort wel volledig, zou me weinig verbazen.

Als WhatsApp zo dom zou zijn om de decryptiesleutels naar de server te sturen, dan hadden we dat intussen wel gemerkt gezien de communicatie met de servers vaak zat is geanalyseerd, is doorgelicht, de broncode van WhatsApp is zeer uitgebreid doorgelicht, de servers zijn doorgelicht, etc. etc..

Like it or not, de encryptie functies in WhatsApp zijn gewoon zeer veilig bevonden door alle experts, belangengroepen en individuele private onderzoekers. Axolotl, het protocol van Open Whisper dat in gebruik is, staat bekend als hét encryptie protocol dat je wilt hebben voor E2E messaging, dus wat dat betreft hebben ze het beste van het beste ingebouwd... Zelfs Snowden gaf aan dat de NSA met de handjes in t haar zit omdat ze er (nog) niets mee kunnen.

Zit allemaal prima in elkaar dus. ;)
Het is geen nep encryptie.
Ik bedoel niet dat ze op de server worden aangemaakt, maar dat je niet zelf (externe, zelfgegenereerde) keys aanlevert, maar dat de Whatsapp applicatie die zelf genereert. De gebruiker heeft geen invloed hoe dat gebeurt. Ook krijgen de gebruikers de app als pre-compiled binary binnen, je kan zelf de broncode van jouw binary niet doorspitten of je eigen app compileren met 'schone' broncode. Dat is allemaal vertrouwen wat je legt in WhatsApp/Facebook.

WhatsApp kan in principe veilig zijn, maar je zal daar een aantal schakels in de ketting voor moeten vertrouwen - Google/Microsoft/Apple die de app testen en de binary in hun app store verspreiden, Facebook die de applicatie compileert en aanlevert, en het dev team dat de implementatie heeft geschreven. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 januari 2016 00:42]

Nee dat klopt, want dat zou nogal een gebruiksgemak hel zijn. :P
Voor een Tweaker is het misschien een simpele stap, maar je moet ff onthouden dat WhatsApp bijna 1 Miljard actieve gebruikers heeft. Waarvan het merendeel geen Tweaker is. Maarja, hetzelfde verhaal in dezen gaat dan ook op voor systemen als SSL/TLS.

Zelfs als je de sleutels zelf genereert laat je dit over aan andere software, die komt vaak ook binnen als pre-compiled binary of op Linux als een RPM; daar kan ook een backdoor inzitten. Je kan het zo gek niet maken: maar om keys te genereren moet je altijd wel op een stukje software vertrouwen, daar kan je niet omheen. (tenzij je een rekenwonder bent.)

Dat je zelf de broncode niet kan doorspitten is het geval bij alle apps eigenlijk. Zelfs als je de broncode normaliter kan inzien, kan je nog steeds niet zien wat er in de store staat. Dan moet je helemaal niets vertrouwen behalve software die je zelf naloopt, vervolgens zelf compiled en ook nog eens handmatig installeert op je toestel. (En dan maar hopen dat het OS geen backdoor heeft. ;))

Op een gegeven moment houdt het op, en 100% veiligheid kan je niet garanderen; en je zult *altijd* een stukje vertrouwen moeten hebben... Gezien meerdere partijen, inclusief felle voorvechters van je privacy en veiligheid op het net, aangeven dat de boel goed in elkaar zit moet je je afvragen: "Twijfel ik aan de mening van de experts?".

Je hebt gelijk dat in theorie Google/Microsoft/Apple hun eigen code in de app zouden kunnen injecteren voordat het in de store wordt geplaatst. Maar als ze dat doen, hoef je in principe maar weinig zorgen te maken om de veiligheid van die sleutels; dan heb je wel grotere zorgen dan dat. Dat kunnen ze namelijk met *alle* applicaties doen, plus die hebben sterk verhoogde toegang tot het OS en kunnen waarschijnlijk die data wel krijgen zonder de binary aan te passen. Daarnaast denk ik dat als uitkomt dat ze dat doen (en dat zal behoorlijk snel gaan, want aardig wat devs controleren achteraf zelf nog even of de hashes wel matchen.) er een *enorme* rel ontketend wordt, dus wat dat betreft zit het denk ik best snor.
(Noot: backdoors en veiligheidslekken in het OS is een ander verhaal. Dat is problematisch, maar dat geld voor alle apps.)

Et cetera, et cetera.
Je zult inderdaad een paar schakels moeten vertrouwen, zonder dat te doen kan je geen enkele app met een gerust hart vertrouwen... Het enige dat je dan nog kan doen is een veiligeRE app kiezen. (En let's face it: eentje met E2E-encryptie is altijd veiliger dan eentje zonder deze vorm van encryptie. :P)

Het zegt echter helemaal niets over de veiligheid van WhatsApp en hun encryptie... Het zegt enkel iets over derde partijen.
Zeker gezien WhatsApp dus meerdere malen is doorgelicht, meerdere keren compleet random is onderzocht (dus ook incl. spulletjes in de App/Play Store) en door alle experts unaniem als "yup, doen wat ze beloven" wordt bestempeld.

Het enige argument is "De encryptie zit uitermate goed in elkaar (noot: maar dat wisten we al, want Axolotl), maar je kan niet verifiëren of het gesprek wel encrypt is!".
En dat stukje gaat WhatsApp nu dus oplossen. ;)

Je hebt gelijk dat je met die insteek geen enkele app kan vertrouwen (dit verhaal slaat namelijk op *alle* apps op je smartphone, niet enkel op WhatsApp.), en als je leven er vanaf hangt: dan zou ik dat ook zeker niet doen. :P Maar als je op z'n minst wilt beperken in hoeverre anderen mee kunnen kijken, dan zal je met een app als WhatsApp zonder uitzondering veiliger uit zijn dan met een app die geen E2E, of überhaupt enige vorm van encryptie, toepast op de communicatie.

Ergo: zelfs in dit doomscenario, zal WhatsApp veiliger zijn om te gebruiken dan andere applicaties.
Het probleem dat je omschrijft kan je 1 op 1 doortrekken naar elke willekeurige applicatie, maar zegt helemaal niets over de kwaliteit van de encryptie van WhatsApp zoals die origineel bedoeld is.

Ik denk overigens dus niet dat Apple/Microsoft/Google de binaries aanpassen of backdoors in hun OS bouwen om die sleutels te jatten, dat stukje *vertrouwen* geef ik ze wel. Derhalve ga ik er vanuit dat de WhatsApp binary niet door die partijen is gewijzigd, en dus bewezen ijzersterke encryptie toepast. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 januari 2016 04:11]

Je hebt ook helemaal gelijk hoor! Misschien moet ik ook me mening eens bij gaan stellen hoor, maar er blijft toch een soort van twijfel bij me hangen. Zoals ik zei, het is echt een gevoelskwestie ;-)
Ik woon nu bijna een jaar in Frankrijk (met een héle brakke internetverbinding, midden in de Vogezen) en heb veel vrienden & kennissen in NL (nog). Voor mij is dit een absolute uitkomst, daar ik nu via mijn wifi thuis gratis kan bellen naar hen, in plaats van 0,5¤ per minuut (ofzo) te moeten afrekenen...
Bij Orange, Free etc heb je toch allemaal onbeperkt bellen vanaf vast? Dat doe ik al jaren vanuit Frankrijk.

Offtopic: Brakke internetverbindingen in Frankrijk, daar heb je overigens gelijk in - meer dan 0.5 Mbit upload zit er hier niet in, dus allerlei toepassingen als remote desktop, Skype groepsgesprekken en Plex servers zijn nagenoeg onbruikbaar. We weten in Nederland niet hoe hoe we het hebben...
Bij Orange, Free etc heb je toch allemaal onbeperkt bellen vanaf vast? Dat doe ik al jaren vanuit Frankrijk.
Naar heel de EU!? (Timoo had het over bellen van FR -> NL)
Dat moeten ze hier ook eens gaan invoeren. o0

... En het liefst op m'n mobiel. :')
Als het goed is, komt dat vanaf juli 2017.
Dan zouden de roaming costs moeten worden afgeschaft, toch?
In theorie wel. In de praktijk heb ik er m'n twijfels bij. Er is zoveel veranderd, afgezwakt en vaag verwoord dat het me niet zal verbazen als er nog steeds kosten voor gerekend worden; al is het maar "valt buiten de belbundel", waardoor je alsnog apart per minuut mag gaan dokken.
Yep, vast-naar-vast is gratis door heel Europa bij alle Franse ISP's.
Ik zou het vaker óf altijd gaan gebruiken als de spraakkwaliteit wat beter was. Toen het gelanceerd werd verwachtte ik een soort Skype qua geluid, maar het is een heel blikkerig galmend en na-ijlend geluid, verre van kwalitatief. Ik weet niet of ze de bandbreedte bewust laag houden, óf dat spraak over IP moeilijker is dan je zou denken, maar het viel mij wat tegen van zo'n grote club.
Het ligt aan de sync met de relay, als de lag test na korte test denkt dat je internet snelheid niet hoog genoeg is valt hij terug op 8Khz OPUS codec, en dat klinkt behoorlijk ruk ja. Normaliter wordt er 16Khz gesynced, en dat klinkt prima.
de krimping van andere providers is wel te merken

tegewoordig heb je alleen een kpn sim-kaart nodig en internet voor wattsapp bellen.

kpn prepaid is 7,50 per jaar (1e jaar 2,50)
dit zijn alleen de kosten voor opwaarderen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True