Door Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator

GoPro HERO10 Black Review

Nieuwe processor, groot verschil?

15-10-2021 • 11:22

65

Singlepage-opmaak

Conclusie

De GoPro HERO10 Black is de beste actioncam van dit moment. Dat is geen verrassing, want vorig jaar schreven we hetzelfde over de HERO9 Black en zonder nieuwe camera's van de concurrentie heeft GoPro de markt voor high-end actioncams op dit moment feitelijk voor zichzelf. De verschillen met de HERO9 zijn echter klein, waarbij de belangrijkste verbetering zit in de mogelijkheid om met hogere framerates op te nemen, voor vloeiendere slowmotionweergave.

Daarnaast heeft GoPro tal van kleinere optimalisaties doorgevoerd. Zo start de camera sneller, is de verwerking van foto's vlotter en werkt de interface vloeiender. Ook kunnen wij het nieuwe Natural-kleurprofiel waarderen dat letterlijk een natuurlijker beeld geeft dan de standaard kleurmodus, die kleurweergave overdrijft, of de Flat-modus, die nabewerking vereist.

Heb je nu al een HERO9, dan is er weinig reden om de upgrade naar de HERO10 te maken, tenzij je de hogere framerates voor slowmotion écht belangrijk vindt. Maak je weinig of geen gebruik van slowmotionweergave, dan biedt de HERO10 geen goede reden om over te stappen. Heb je nog geen actioncam of bijvoorbeeld een oudere GoPro HERO8 of een DJI Osmo Action, dan is de HERO10 wél een duidelijke stap vooruit. Afhankelijk van waar je de HERO10 koopt, is het prijsverschil met de HERO9 ook maar 50 euro, wat de keuze voor de HERO10 wat ons betreft een logische maakt.

De prijsstelling van de HERO10 Black blijft zoals gezegd een vreemd punt. In de losse verkoop betaal je 530 euro voor de camera met één accu. Koop je hem direct bij GoPro in combinatie met een jaarabonnement op GoPro's abonnementsservice, dan krijg je niet alleen 100 euro korting, maar ook een extra accu én een externe acculader. GoPro hoopt dat consumenten met dit lokkertje warmlopen voor de voordelen van die abonnementsdienst om zo na de eerste periode voor 50 euro per jaar abonnee te blijven. Niets staat je echter in de weg om het abonnement binnen het eerste jaar op te zeggen.

GoPro houdt de HERO9 Black en zelfs HERO8 Black ook in het assortiment en biedt daarmee camera's op verschillende prijspunten. Concurrentie heeft GoPro op het moment van schrijven niet echt. De Instra360 One 4K Edition doet als actioncam onder voor de HERO9, bleek vorig jaar uit onze test, en dat geldt ook voor DJI's inmiddels wat bejaarde Osmo Action. Die laatste is met een straatprijs van 230 euro wél heel gunstig geprijsd en alles wijst er bovendien op dat DJI heel snel met een opvolger zal komen. Wordt vervolgd dus.

Reacties (65)

65
64
22
1
0
39
Wijzig sortering
mmmhhhh....
Eerst kocht je gewoon je product of software.
Nadien werd men inventief en kon je software niet meer aankopen, maar enkel nog onder abonnementsvorm nemen.
Gelukkig kon je producten nog kopen.
Maar ook hier wordt men inventief. Een camera koop je niet meer, maar je neemt een abonnement op je camera. Het heet niet eens leasen, maar volgt de softwarehype 'abonnement'. De nieuwste wagens hebben het al: je auto upgraden om de reeds gekochte onderdelen te 'mogen' gebruiken zolang je er blijft voor betalen.
Nu met actiecamera's...
Waar eindigt dit?
Het is niet on-topic, weet ik, maar het wordt het niet hoog tijd dat redacties 'abonnementsvormen' als iets heel negatiefs gaan beoordelen.
Voor alle duidelijkheid: Je koopt de camera in alle gevallen, hij is dus meteen jou eigendom. De GoPro subscription biedt extra's (cloudopslag, extra garantie, goekdopere accessoires) en als je dat erbij neemt krijg je dus korting op de camera. Maar in alle gevallen koop je die dus, het is geen lease of huur.
Als je een abonnement neemt bij aanschaf, en je zegt deze in het eerste jaar op, dan kan je de hardware toch gewoon blijven gebruiken in het geval van de HERO10 toch?

Het is dus een abonnement op de extra cloud diensten, maar de hardware staat daar los van. Je krijgt alleen extra korting op de hardware als je de cloud diensten een jaar wil proberen. Ik zie daar het probleem niet zo van eerlijk gezegd.

GoPro hoopt dat mensen inzien hoe handig hun dienst is in dat jaar. Maar wij nuchtere Nederlanders zijn daar minder gevoelig voor denk ik t.o.v. sommige andere landen.
Helemaal eens. Ik heb onlangs een Eufy slimme deurbel + beveiligingscamera's gekocht. Belangrijkste reden om voor Eufy en niet voor Ring of anderen te kiezen? Geen abonnement!
Reolink doet het ook erg goed. Ze hebben zowel sd kaart als eigen FTP opslag mogenlijkheden maar bieden ook zelf een NVR en ook Cloud opslag. In plaats van te limiteren bieden ze gewoon extra opties aan en daar ben ik zelf wel een fan van. Echter nog steeds wel Chinees spul.
Klopt. Eufy is van Anker en dus ook Chinees. Eufy biedt indien gewenst ook Cloudopslag aan, maar je kunt ook opslaan op je eigen NAS als je geen gebruik wil maken van de meegeleverde Homebase, of voor back-up bijvoorbeeld.
Reolink ken ik niet en heb ik dus ook niet in de vergelijking meegenomen. Ik werd overtuigd door de vergelijkingstest door de jongens van Bright (niet zo grondig als HWI en Tweakers, maar wel zo enthousiast)
Toch nog even off topic verder prediken. Ik zie ze overal Ring hangen en toch blijf ik me afvragen waarom iemand dit uberhaupt doet. 3 euro per maand betalen voor een deurbel? Dan ben je gewoon niet goed. Hier heb je 10 "ouderwetse" knopjes per maand voor.
Het is natuurlijk meer dan 'n deurbel, het is ook een intercom en beveiligingscamera. Maar eens, voor mij zo min mogelijk abonnementen.
Ring werkt ook prima zonder abonnement, dan mis je alleen dingen zoals oude videos bekijken bv.
Jezus, niemand verplicht je van een abo te nemen en de camera werkt evengoed zonder abo. Ik zie het probleem helemaal niet.
Als ik het zo lees, zijn dit soort camera's weinig geschikt voor (sport)opnames binnenhuis? Bijvoorbeeld op de grond neerleggen en omhoog een actie filmen. Een smartphone is kwetsbaar als er bijv. per ongeluk op gestaan wordt.
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @honey15 oktober 2021 11:53
Wat voor soort opnames zou je willen maken? Zeker als je de camera statisch gebruikt doet de camera het onder redelijke lichtomstandigheden prima. Het is vooral de beeldstabilisatie die minder goed gaat werken bij matig omgevingslicht, maar daar heb je dus geen last van als je de camera statisch gebruikt.
De camera licht statisch op de grond omhoog gericht. Doel is om de motoriek/beweging van onderen te filmen. Dus, misschien gaat het wel. Vanwege corona is het testen gestopt, maar ik heb nog een ongebruikte GoPro 8 ergens liggen. Ik zal het daarmee eens testen.

@kevlar01 een extra lichtbron plaatsen is geen optie, vanwege omstoten, maar belichting is zoals typisch in een sportcentrum. Dus aardig goed verlicht wel.
Wat ik me zo voorstel aan de hand van je beschrijving moet dat prima lukken. Ik zou verwachten dat je met 1080p60 zonder Hypersmooth al goed uit de voeten kan. Dat kan zelfs een (goedkope) Eken nog best acceptabel in een goed verlichte sporthal. De nieuwste Gopro (aan een tienvoudige prijs) "dus" zeker ook.
Vergeet niet dat 't wel tricky belicht is. Lampen hangen vaak aan 't dak en zullen dus recht de lens in schijnen als je 'm plat op de grond hebt. Kan dus zijn dat je onderwerp minder goed belicht is.
Klopt, het zijn allemaal lampen aan het plafond. Daarom is er relatief weinig licht als het door de deelnemers wordt geblocked. Een extra lamp schuin op afstand kan misschien helpen. Het ging me er meer om of het licht binnenhuis sowieso voldoende is. Buiten is er altijd heel veel meer licht.
Dat is waarom GoPro, en vele andere camera’s ook gewoon een auto exposure(AE) lock instelling aanbieden. Dat is bedoeld om de ‘lichtgevoeligheid’ van je opname vast te kunnen zetten. Standaard werken vrijwel alle smartphone- en actie-cameras met auto exposure aan; waardoor de camera dus zelf de beste licht/donker verhouding probeert te bepalen.

HDR opties in camera’s kunnen hier uiteraard ook bij helpen.

Op de meeste smartphones en actiecameras zet je AE-lock aan door het scherm ingedrukt te houden op de plek waar je het licht optimaal vindt en dus vast wil zetten.

[Reactie gewijzigd door Gody op 22 juli 2024 13:37]

Je hebt hypersmooth niet eens nodig (hét onderdeel wat bij weinig licht slechter gaat werken) omdat je camera statisch op één plek ligt. HyperSmooth is namelijk de beeldstabilisatie die het trillen/bewegen van de camera probeert tegen te gaan. En jouw camera beweegt niet.

Voor de rest werkt het prima. Let wel op dat als je de camera omhoog richt, je veelal juist tégen de verlichting in opnames maakt. Dit gaat wél voor problemen zorgen, omdat je onderwerpen van onder niet goed genoeg belicht worden, terwijl je wél hele felle lampen aan het plafond kan hebben hangen in beeld.

Je zorgt het beste voor twee dingen:
  • Géén directe lichtbronnen in beeld of op het glas van de lens: zelfs net buiten beeld kunnen de lampen nog zoveel flare veroorzaken dat al je contrast er aan gaat.
  • Zorgen voor een lichte (liefst witte) ondergrond: dit reflecteert het licht op je onderwerp. Leg bijvoorbeeld een groot wit laken, of een witte vloer onder de GoPro, of schilder de ondergrond wit.
Een alternatief is om aan de zijkant een hele grote raampartij te hebben, óf een flinke set verlichting neer te zetten, óf als het echt niet anders kan, met grote witte of zilveren borden (foamboard of fotografie achtergronden/reflectors, of zelfs grote spiegels) het aanwezige licht vanaf de zijkant op je onderwerp te mikken.
Dank allemaal. We gaan er mee bezig. :)
De camera licht statisch op de grond omhoog gericht. Doel is om de motoriek/beweging van onderen te filmen.
Zeg nou maar gewoon wat je bedoelt. Internet staat er vol mee :+
Extra lichtbronnen voegen veel toe. Je zou echt serieus moeten overwegen daar moeite in te investeren.
Niet voor niets lopen professionele fotografen en filmers nog steeds met 'hoogtezonnnen' rond.
Je kunt nu eenmaal niet alles met een software update oplossen ...
Wat voor soort opnames zou je willen maken?
Omhoogfilmen vanaf de grond wordt vrijwel uitsluitend bij klim- en dive sporten gebruikt.
In dit geval betreft het Japanse vechtsporten.
Voor zwemmers (start) hebben we ook camera's ingezet. Het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion heeft hele gave mogelijkheden om sporters te filmen.
Misschien wel als er een extra lichtbron bij geplaatst wordt? Vaak wordt een ledring of wit doek oid gebruikt. Of doel je op de highspeed shots?
Heb al andere reviews ervan gezien en die waren goed.
Vanavond bestellen.
Dit gaat een mooie bijdrage leveren aan mijn fotografieprojecten.
Zeer leuk om te zien wat voor processor het echt is. Ik had zelf nog nooit van Socionext gehoord. Bedrijven pakken vaak een extern product en rebranden dat als "innovatie" terwijl een heel ander bedrijf die innovatie heeft gedaan. Goed research gedaan!
Voor nog meer goede reviews kan je ook hier https://www.youtube.com/c...h?query=GoPro%20Hero%2010 kijken. De oververhittingstest is behoorlijk grondig gedaan. De conclusie daar was: als je ook maar een beetje airflow hebt heb je er eigenlijk geen last van. (Sowieso zijn de reviews van dc rainmaker erg uitgebreid en goed gedaan)
Bij Bright (Nederlandstalig) werd er ook melding gemaakt van oververhitting en zelfs kort in beeld gebracht. Bij de Tweakers video heb ik dit niet gezien.
https://youtu.be/YsUoY7_vRWw

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 juli 2024 13:37]

Is er niet ook een soort van garantie / vervanging in dat jaarabonnement verwerkt? Dat is wel de moeite van het vermelden waard als "lokkertje" :-)
klopt je ziet in de video dat ergens als screenshot staan
Dat wordt in de video ook genoemd @14:26.
Is er niet ook een soort van garantie / vervanging in dat jaarabonnement verwerkt? Dat is wel de moeite van het vermelden waard als "lokkertje" :-)
Voor 99 euro krijg je een nieuwe bij het terugsturen van je oude, no questions asked:
https://community.gopro.c...placement-FAQ/ta-p/394296
Als fotograaf in ieder geval niet interessant, wel leuk natuurlijk als action cam waar het ook voor is bedoeld.
Als fotograaf minder interessant. Ik heb een tijdje een GoPro op m'n camera gezet. Erg leuk voor bij sport, je volgt vaak momenten die leuk zijn om ook als filmpje te hebben. Nadeel is de bijgeluiden van je camera, die je ook op de GoPro hoort. Ook wel weer op te lossen met een externe microfoon of telefoon voor de audio, maar maakt je iets minder mobiel langs de lijn. Tip, gebruik wel een GoPro met interne stabilisatie.
GoPro’s zijn ook geweldig voor timelapses, wat ook onder fotografie valt.

Ze bieden zowel timelapses aan met losse foto’s (zodat je zelf sequences kunt maken) of direct als video. Ook kunnen de toestellen geladen worden tijdens een opname, waardoor je dus nog langer door kunt gaan met film/timelapses maken.

Let wel, de sensor van de GoPro is niet te vergelijken met een (full-frame) dslr sensor met mounts voor externe lenzen. De beeldkwaliteit is dus ook hier bepalend of dit toestel geschikt is voor jouw doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Gody op 22 juli 2024 13:37]

afgezien van de specs, die inderdaad niet een enorme upgrade zijn, zou de voornaamste update de betrouwbaarheid zijn. In feite is de GP9 niet geschikt voor productie-werk. De kans dat je video's verliest is te groot.
Voor mijn YT kanaal gebruik ik allerlei camera's. Ook wel goedkope SJcam 'meuk', maar die freezen in ieder geval niet.
Als ik de video Moet hebben gebruik ik nu nog de GP8's terwijl ik ook GP9's heb.. te veel risico op video-verlies..
Eigelijk lijkt de GP10 mij een bug-fix, en dat is prima want die was ook nodig
En als de 10 gelijk is aan de 9 hardware heb je nog enorme kans op pops in het geluid. Een probleem dat 'n 1 jaar nog niet opgelost is.

Koop je een 9 of een 10 controleer dan of je click en pop geluiden hoort in de stereo opname. Veel 9 gebruikers hebben hier last van. Ik heb via een gopro labs om een optie gevraagd waarmee je kunt kiezen welke van de 3 microfoons je wilt gebruiken. Zet ik daarmee microfoon 1 uit, dan heb ik geen last meer.
Hier het probleem:
https://community.gopro.c...-9-audio-pops/td-p/717018

Hier mijn gevraagde workaround, waarbij je 1 microfoon uitzet mbv Gopro labs:
https://community.gopro.c...-microphones/td-p/1033500
klopt.. pops en clicks heb ik inderdaad met de GP9 ook. Dank voor die tip! Daar ga ik naar kijken, al heb ik misschien die 2e microfoon nodig voor de wind-onderdrukking (?)

In de test-video's van GP10's heb ik het niet gehoord. Maar dat zegt niet alles.. Het treed op als je even geen geluid hebt...
Er zitten 3 microfoons in. Je kunt via de labs optie kiezen welke je aan of uit zet. Zie mijn aanbevelingen/resultaat in het gopro labs item. Ik ben nu erg tevreden met de 9.
Vergeleken met een Full Frame, wat voor brandpunt afstand heeft deze lens? Moet ik denken aan 14mm of iets dergelijke?
14,5mm als ik google mag geloven.

[Reactie gewijzigd door DutchEZmoder op 22 juli 2024 13:37]

Andere interessante review van Bright: https://www.youtube.com/watch?v=YsUoY7_vRWw

Daar adviseren ze te wachten op de DJI Action2. Wat zou de beste zijn?
Wat de beste zal zijn is vooralsnog een koe in de kont kijken. Ik heb een Osmo Action (1) en ben zeer tevreden. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. We zullen het zien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.