Door Jurian Ubachs

Redacteur

FIFA 22 Preview

Belooft grote stap vooruit op nieuwe consoles

20-07-2021 • 19:00

116

Multipage-opmaak

Eerste 'echte' next-gen FIFA

Titel FIFA 22 FIFA 22
Platform PlayStation 5, Xbox Series X/S, Google Stadia

Afwijkend: pc, Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 1 oktober 2021

Voetbal is een sport van momenten. Momenten die wedstrijden bepalen, maar ook momenten die een wedstrijdbezoek of het bekijken van een wedstrijd op televisie speciaal maken. Het moment dat een beslissende goal valt, brengt spelers en fans in extase. Dat moment moet idealiter voelbaar zijn in voetbalgames. Scoren moet in FIFA 22 daarom mooier, beter en spectaculairder worden overgebracht dan ooit tevoren. Dat zit niet alleen in hoe je een goal maakt, maar ook in hoe alles eruitziet en klinkt. Denk daarbij aan de gezichten en emoties van de spelers, de impact van de bal die tegen de touwen vliegt, en de orkaan van geluid die losbarst vanaf de tribunes. De game moet een zo realistisch mogelijk ogende en klinkende simulatie van de mooiste momenten uit de voetbalsport bieden.

Mocht je nu denken dat je dit eerder hebt gelezen: dat klopt. Het zo spectaculair mogelijk in beeld brengen van voetbal is een terugkerende belofte bij de jaarlijkse verschijnende FIFA-game van EA Sports. Toch belooft dit jaar anders te worden en de reden laat zich raden. FIFA 22 is de eerste game in de serie die bij release meteen verkrijgbaar is voor de nieuwere platformen. FIFA 21 was ook speelbaar op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, maar kreeg pas in december 2020 zijn ‘next-gen upgrade’, waarbij de versies voor de oudere consolegeneraties natuurlijk nog steeds de basis van het geheel vormden. Dat is dit jaar anders. Je zou kunnen zeggen dat FIFA 21 een officieus debuut was en de komende FIFA-game pas het échte debuut van de serie op de nieuwe consoles wordt.

Dat betekent dat er stappen vooruit worden gezet, in allerlei systemen. Onlangs presenteerde EA Sports deze vernieuwingen aan media en fans. Ook kon alvast een vroege versie van de game worden gespeeld, met als duidelijk doel de vernieuwingen op audiovisueel- en gameplaygebied over te brengen. Uiteraard verandert er ook het nodige rond de wedstrijden. Denk daarbij aan nieuwe features voor bekende spelmodi als Ultimate Team en de Career Mode, maar daarover brengt EA op een later moment informatie naar buiten.

Mooier en herkenbaarder

De term die je in de aanloop naar de release van FIFA 22 waarschijnlijk het vaakst zult horen, is Hypermotion. Dit is een hippe naam die hoort bij de nieuwe manier waarop EA voetbal en voetballers in beeld brengt. De Hypermotion-technologie vindt zijn oorsprong in twee nieuwe elementen die EA Sports gebruikt voor de animaties die gamers op hun scherm zien. De eerste is ‘Advanced 11x11 Match Capture’ en de tweede is machinelearning. In het verleden nam EA Sports vaak beelden op van voetballers via motion capturing, maar daarbij ging het altijd om een of enkele voetballers in een relatief kleine ruimte.

Nieuwe manier van bewegingen opnemen

Met de nieuwe manier van opnemen die voor FIFA 22 is gebruikt, kunnen volledige wedstrijden van elf tegen elf wordt gevolgd en opgenomen. Dat betekent dat je allerlei bewegingen oppikt die je in een gesloten setting - zoals een hal - anders niet zou opnemen. Daarnaast worden er simpelweg meer bewegingen opgenomen en dat komt van pas bij het tweede doel. Een door EA zelf geschreven algoritme trekt lering uit de 8,7 miljoen beschikbare animatieframes en schrijft waar nodig nieuwe animaties, om de digitale voetballers een nog uitgebreider palet aan mogelijkheden te geven. Al met al levert het FIFA 22 meer dan vierduizend nieuwe animaties op. Geen enkele eerdere FIFA-game kwam daar bij in de buurt.

FIFA 22

Een paar leuke marketingtermen en hoge aantallen frames en animaties: het zijn woorden die op zich weinig zeggen. Belangrijker is immers wat je uiteindelijk merkt van deze verbeteringen. Daarvan gaf EA Sports wat voorbeelden. Een herkenbaar voorbeeld is te vinden in de transities. Animaties aan elkaar plakken is een kunst op zich en hoewel sportgames hier in de loop der jaren beter in zijn geworden, gaat het nog steeds af en toe mis. Dan zie je een onnatuurlijke beweging die de laatste stap van een sprint koppelt aan een schot. Dat moet in FIFA 22 verleden tijd zijn. Je zult spelers vaker kleine bewegingen zien maken om zichzelf in positie te brengen voor de volgende actie, om te voorkomen dat ze niet lekker uitkomen met hun stappen.

Mooiere aannames

Bovenstaand effect wordt ook geholpen door een andere feature, genaamd Composed Ball Control. Dit wil zeggen dat er meerdere acties in een animatie zijn verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop een speler een bal controleert als die op borsthoogte aankomt: aanname op de borst, bal valt naar beneden, vervolgens controle met de voet. Dat kan in één animatie door, waardoor het er vloeiend uitziet, maar het kan ook gebeuren dat de actie niet verloopt zoals verwacht en de animatie een andere kant op zal gaan. Het is dus niet zo dat zo’n animatieblok van meerdere bewegingen vaststaat zodra het begint, maar het moet onderaan de streep wel soepelere bewegingen opleveren.

Net als elk jaar moeten teams en hun spelers er ook in deze FIFA weer realistischer en geloofwaardiger uitzien. Dat geldt voor hun looks, maar ook voor de manier waarop ze zich opstellen. Onder de noemer Tactical AI moeten computergestuurde spelers beter positie kiezen en betere loopacties maken. Met name de prestaties in de zoneverdediging zouden een stuk beter moeten zijn. Wat betreft de spelers zelf: hier belooft FIFA 22 vooral in gedragingen en gezichtsuitdrukkingen een stap te zetten. Spelers zullen meer lichaamstaal laten zien door bijvoorbeeld te wijzen, te vragen om de bal of reacties op gebeurtenissen in de wedstrijd kenbaar te maken. Daarbij zal op de gezichten duidelijk een verschil in emotie zichtbaar zijn.

Die feature loopt eigenlijk over in een andere, die ook betrekking heeft op de weergave van wedstrijden. Met FIFA 22 neemt EA namelijk opnieuw de ‘matchday experience’ op de schop. Dat gaat gepaard met allerlei nieuwe pre-matchanimaties, nieuwe supportersacties in de stadions, een rol voor mascottes en tal van andere zaken. Daarnaast moeten iconische doelpunten en andere momenten meer cachet krijgen door verschillende reacties in het stadion van zowel het publiek als de spelers en de coaches. Als voorbeeld zagen we Pep Guardiola op zijn kenmerkende manier juichend rondrennen en springen nadat zijn Manchester City een belangrijke wedstrijd winnend had afgesloten.

Universele features

Verschillende al genoemde features hebben ook betrekking op de gameplay. De Tactical AI zorgt immers niet alleen voor realistischer ogende teams; als het goed is, verandert hij ook het spel. Een beter opgestelde defensie zou minder kwetsbaar moeten zijn voor bepaalde aanvalspatronen die in FIFA 21 misschien wat al te effectief zijn. Ook de aanvallende verbeteringen met het oog op het gedrag van je teamgenoten zullen helpen. De game maakt zes keer vaker dan voorheen een berekening van wat de beste volgende stap zou zijn.
De tot hier genoemde features zijn alleen van toepassing op wat EA ‘Gen-5 FIFA’ noemt, dus de versie voor de PlayStation 5, Xbox Series S/X en Google Stadia. Andere versies, waaronder inderdaad de pc-versie, moeten het stellen met een minder uitgebreid featurepakket op zowel audiovisueel- als gameplaygebied. De uitleg hiervan? EA wil de minimumsysteemeisen laag houden om alle pc-gamers de kans te geven FIFA 22 te spelen. Dat lijkt te betekenen dat een versie met HyperMotion en alle andere nieuwe toeters en bellen niet zou kunnen draaien op low-end pc’s. Het is een keuze van de makers die ongetwijfeld niet lekker valt bij pc-gamers met fatsoenlijke pc’s. Het betekent immers dat zij dit jaar zijn veroordeeld tot de last-gen-versie.

Betere keepers

Gelukkig voor hen - en voor gamers met oudere consoles - zijn er ook allerlei features die gedeeld worden door beide versies van FIFA 22. Een van de meest in het oog springende daarvan draait om de keepers. Ook dit betreft een onderwerp dat vrijwel elk jaar wel terugkomt bij FIFA. De prestaties van doelverdedigers zijn belangrijk en helaas lang niet elk jaar even sterk, wat de features ook beloven. Ook dit jaar ligt er weer een opfrispakketje klaar. Het voorziet keepers van betere reddingen, meer persoonlijkheid in hun spel en een sloot nieuwe animaties. Dat alles met als doel om hun spel op een hoger niveau te krijgen en er realistischer uit te laten zien. Hoewel de sample size nu natuurlijk nog klein is, durven we alvast te beweren dat je deze wijzigingen duidelijk gaat merken in de gameplay. Niet alleen pakken keepers veel, ze doen dat ook op meer verschillende manieren dan voorheen. Het grotere aantal animaties is hier duidelijk in terug te zien.

FIFA 22

Ook in het dribbelen verandert er dit jaar iets. Spelers moeten meer gebruik kunnen maken van hun snelheid, dankzij Explosive Sprint. Dit moet met name plotselinge versnellingen een stuk effectiever maken. Wel merkt EA hierbij meteen op dat het geen overpowered wapen moet worden. Dat risico bestaat inderdaad, want snelheid is in FIFA de laatste jaren oppermachtig: niet voor niets bouwen miljoenen FUT-spelers hun teams al jaren op met vooral veel heel snelle spelers. De verschillende eigenschappen van spelers in balans houden is ook een doel op zich voor EA, dat tijdens de presentatie aangaf goed te hebben geluisterd naar de community om de meest oneerlijke kanten van de gameplay bij te kunnen schaven. Daarvan werden geen concrete voorbeelden gegeven, dus de tijd zal leren om wat voor wijzigingen het gaat.

De nieuwe manier van sprinten is in de gameplay goed merkbaar. De eerste paar stappen van een speler die aanzet tot een sprint gaan duidelijk sneller, waardoor het op het juiste moment uitvoeren van zo'n versnelling verschil kan maken. Wel lijkt het erop de dat de verdere gameplay mede hierdoor wat trager aanvoelt. FIFA is door de jaren heen vaak een game geweest waarin je de sprintknop vaker wel dan niet indrukt. Dat verandert de laatste jaren al meer en meer, en FIFA 22 lijkt die ontwikkeling nog verder door te zetten. Hierdoor lijkt het algehele speltempo iets verder te zakken.

Meer tactiek en statistiek

Voor en na de wedstrijden veranderen er ook wat zaken. Zo kunnen spelers vooraf tactieken instellen per helft van het veld. Zo kun je je team agressiever laten jagen op je eigen helft, of een andere manier van passing hanteren waarbij je op de eigen helft minder risico neemt dan op de helft van de tegenstander. Na de wedstrijd kun je zoals altijd allerlei statistieken inzien, maar die zijn dit jaar gedetailleerder. Hierdoor kun je een wedstrijd desgewenst beter analyseren, met onder meer de ‘ExG’-statistiek (expected goals) en een waslijst aan aanvallende en verdedigende statistieken als indicatoren van hoe de verhoudingen tijdens de wedstrijd lagen.

Voorlopige conclusie

Als er na de presentatie en de eerste paar potjes in de bètaversie van FIFA 22 (waar we helaas niets van mochten opnemen) iets duidelijk is geworden, is het dat deze FIFA alle voorgaande versies visueel ruim achter zich laat, met name dankzij een groot aantal nieuwe of verbeterde animaties. Of dat een betere game op gaat leveren, valt uiteraard af te wachten. De ervaring leert dat voetbalgames in de periode tussen de eerste bètatests en de uiteindelijke release nog behoorlijk kunnen veranderen, zodat een game die op dit moment iets trager aanvoelt dan zijn voorganger nog heel anders uit zou kunnen pakken. Daarnaast is het wachten op meer informatie over de vernieuwingen in FUT, de Career Mode en de overige spelmodi die we jaarlijks in FIFA terugzien. Daarover zal de komende maanden meer naar buiten komen, voorafgaand aan de release van de game op 1 oktober 2021. Als gezegd komt er dan een ‘Gen5-versie’ voor PlayStation 5, Xbox Series X/S en Stadia, en een ‘Gen4-versie’ voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en - jammer genoeg - pc.

Reacties (116)

116
114
62
8
1
36
Wijzig sortering
Geen next gen op de PC is echt een slechte beslissing. Daar slaan ze toch echt de plank mis, geef dan tenmiste een optie als je systeem het toelaat. Dit is gewoon de PC spelers wegjagen van de game.
Gewoon later alsnog de Next-gen uitbrengen, tegen een 'meerprijs' ;)

Het is niet om de 'verdeling' van de playerbase, aangezien console dit dit jaar heeft, en dus volgend jaar ook.
Geen meerprijs gewoon gratis. Ze graaien al veel te veel.
Ik sla hem hierdoor weer over, net als vorig jaar en het jaar daarvoor.
Ja idd, geef dan idd de keuze. Het probleem is natuurlijk dat de gemiddelde PC niet beter is dan de PS5 of Xbox Series X … of zelfs maar de S. Mijn eigen PC rent rondjes om de deze console, en daarom had ik toch graag de keuze gehad. Het heeft vast iets te maken met consistentie tussen online spelers oid
Onzin. De echte achterliggende reden is veel simpeler; FIFA verkoopt het beste op consoles, niet op PC. Dus waarom moeite stoppen in een veel ingewikkeldere port met alle nieuwe fancy next-gen systemen en graphics?

Gewoon lekker een goedkope studio outsourcen om een simpele PS4 port te maken. Doet men al 7 jaar dus kost tegenwoordig toch geen drol meer.
Onzin. De echte achterliggende reden is veel simpeler; FIFA verkoopt het beste op consoles, niet op PC. Dus waarom moeite stoppen in een veel ingewikkeldere port met alle nieuwe fancy next-gen systemen en graphics?

Gewoon lekker een goedkope studio outsourcen om een simpele PS4 port te maken. Doet men al 7 jaar dus kost tegenwoordig toch geen drol meer.
Tja, dat argument hoor ik Rockstar ook steeds gebruiken. PC zou geen markt meer voor zijn en toch komen ze na jaren ontwikkeling nog met een pc-versie.
Maar Rockstar games verkopen wél goed op PC. Maar bijna niemand die ik ken verkiest een PC versie van Fifa boven een console versie.

Natuurlijk zijn er wel PC spelers, maar de FUT markt op PC wijkt vaak ontzettend af van de console versie, en de game wordt sneller geplaagd door cheaters.

Hier zie je een overzicht van de sales van Fifa 2018. Natuurlijk al eventjes geleden, maar het is in de afgelopen jaren echt niet ontzettend veel verschoven.

Ik snap dat ze het niet "waard" vinden, maar paradoxaal genoeg zorgt hun gebrek aan focus op de PC markt ook voor een kleiner marktaandeel, want het platform wordt ook niet aantrekkelijk gemaakt. Vooral als PC spelers vaak achter lopen qua updates, features, en noem zo maar op.

Ik kan me nog herinneren dat ik Fifa 2016 op de PC had. Er zou een gratis EK update uitkomen, die kwam wel uit voor de consoles maar niet voor de PC. Uiteindelijk hadden spelers maar halfslachtig zelf een soort mod gemaakt.
De FIFA mods zijn van alle tijden. Meest populair was de periode 2001-2006. Daarna is er vanuit EA minder aandacht gekomen voor de career mode en meer aandacht voor andere spelmodi. PC is als platform met name geschikt voor career en de bijbehorende mode. Dus zo heel vreemd is de afname niet.
In de periode 2001-2006 is dat relatief logisch ja.

Maar tegenwoordig is de PC helemaal niet langer slechts geschikt voor "Career" en bijbehorende modi. Tegenwoordig sluit je immers heel simpel een Xbox of Dualshock controller aan (zij het bekabeld of via bluetooth), hebben de meeste games native ondersteuning voor deze controllers (en enige andere X-input controllers zijn simpel te mappen). Tegenwoordig hebben we cross-platform support voor multiplayer. Er zijn overkoepelende diensten zoals Gamepass, Steam, en EA Origin die het mogelijk maken om friends lists te syncen over verschillende platformen.

Er is dus geen specifieke reden waarom FIFA heden ten dage niet zou kunnen werken op de PC, met de focus waar het exact voor EA toe doet; FUT.

Maar omdat de PC markt al jarenlang wordt genegeerd door EA, en zoals jij aankaart wellicht na de periode 2006 er gestaag minder kopieën van FIFA werden verkocht op de PC, blijven ze van mening dat de titel niet populair is op het platform. En dat klopt natuurlijk ook, maar dat blijft alleen kloppen omdat het platform al jarenlang een 'afterthought' is voor EA.
PES zal gratis aangeboden worden en is met unreal 4 engine 8-)
Ja wie speelt er nou Fifa op een PC? voor Gamers die FIFA spelen op de PC ga je schamen
Wie speelt er nu single player, tja zo ken ik er nog wel een paar. FIFA is groot geworden op de PC. Zelfs keyboard ondersteuning zit er na 25 jaar nog steeds in. Het is in basis een PC game wat draait om de career mode, helaas is dat tegenwoordig meer naar de achtergrond verdwenen.
Ik! Wijkt niet af van de Xbox met het gebruik van een controller. Sterker nog, het ziet er allemaal veel vloeiender en mooier uit dan bij mijn vrienden op de PS5. Dit vanwege de hogere resolutie en framerate.
Ik houdt m'n hart elk jaar weer vast. Even zonder grappen, wij (lees: Fifa/voetbalgame-fans) horen en lezen letterlijk al 4 jaar op rij: "Betere keepers". Ik meen mij te herinneren dat EA 2 of 3 jaar geleden zelfs met de term: "Keepers 2.0" kwam. Nog nooit in mijn leven heb ik een game op dat specifieke gebied zo ver achteruit zien gaan als bij Fifa. En ook dit jaar was er weer een waslijst aan bugs, irritaties en dingen waar je je over verbaasd dat het mogelijk is.

FIFA = FUT en FUT = $$$. Hate it or love it, dit is al jaren aan de gang en zolang EA zijn lootboxes mag verkopen in het grootste gedeelte van de wereld zal er maar bijster weinig echt "veranderen" aan de game. Hier en daar wat tweaks en graphische upgrades. Volgens mij is er min of meer al bevestigd dat je straks in Career Mode eindelijk je eigen club kan maken (met kits, badge, etc.) maar ik denk dat iedereen wel in kan vullen hoe dat er uit gaat zien: een 10 á 20 tal vaste vormen en patronen waarmee jij je shirt en badge kan maken en dat was het dan.

Man wat baal ik elk jaar dat Konami niet eens gas geeft en weer een PES a la 2011 op de mat legt. Dat was genieten. EA besefte zich toen ook dat ze gas moesten geven. Inmiddels is er al jaren geen sprake meer van concurrentie en dat toont zich elk jaar met de minimale vooruitgang in EA. Jammer, vooral voor de voetballiefhebbers. Want ja: ook al is FIFA het geld eigenlijk niet waard, ik ben voetballiefhebber genoeg om met de nieuwe kits, selecties, stadions etc. te willen spelen. Helaas...
Oneens, keepers zijn door de jaren heen duidelijk beter geworden. Vroeger waren er nog veel bizarre acties, maar die zijn eruit, of mij in ieder geval nooit opgevallen.
Nou, hoe vaak keepers 'at the near post' worden verschalkt. Zelfs in de Derde Divisie gebeurt dat niet.
Meen je dit? In fifa 21 waren keepers nog nooit zo slecht. Elke bal ga gewoon binnen,.
Krijg een Déjà vu van het lezen van dit artikel.. toen de PS3 uitkwam en toen de PS4 was gelanceerd.
Dat het mooier vloeiender gaat worden zal best maar uiteindelijk gaat het om de game play.
En er zal niets veranderd zijn met de insteek van FUT wat de grote melkkoe is en daardoor de rest van de game ondergeschikt is
Eerst maar eens wat echte gebruiker reviews (en niet van die gesponsorde YouTube spelers of niet onpartijdige media) afwachten na de release. Waarschijnlijk vooral weer veel focus op FUT en Volta en is er echt in het spel maar minimaal wat veranderd op wat graphics na. Vanaf FIFA 17 denk ik elke keer de dezelfde game te spelen met enkele aanpassingen en geüpdate spelersroosters. EA verdient teveel aan de micro transacties, waardoor de basisgame marginaal verbeterd wordt, eerder verslechterd d.m.v. scripting.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 14:45]

Och, nee. De zoveelste FIFA… Gaap!

Elk jaar beloven ze weer GROTE veranderingen, bla, bla, bla. Maar het voelt nog steeds als voetbal op rails en feitelijk verandert er amper wat. Daarom een tegelspreuk voor op het kantoor van EA:

"Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven!".
https://youtu.be/5jYQ44pD904

Deze kerel loopt de gehele preview rustig na en laat haarfijn zien wat er nog steeds mis is met FIFA. Het lopen op rails/schaatsen dus weer zoals jij al zegt. Natuurlijk zijn er ook dingen wat verbeterd maar die animatie anno 2021 kunnen gewoon echt niet. Voor mij weer PES dit jaar.
Elk jaar trappen miljoenen er weer in.

Mensen zijn ook al jaren PES aan het ophemelen, maar komen toch weer terug bij FIFA omdat vrienden het spelen en om FUT.
Jammer dat PES het geld en de mensen er niet voor over heeft om er iets van te maken. Ik denk dat een sterke tweede voetbalgame ook bij fifa zou zorgen voor snellere ontwikkelingen.

Edit: kennelijk vooral ook niet de licenties

[Reactie gewijzigd door Dom op 22 juli 2024 14:45]

Ben benieuwd of PES veel spelers gaat afsnoepen. Dit aangezien zij free-to-play worden en FIFA de laatste jaren toch niet echt vernieuwend is geweest.
Ik denk het niet. Wat er tot nu toe van PES is laten zien is niet best. Dit was dé kans voor Konami om een voorsprong te nemen… maar ik denk dat het enorm tegen gaat vallen.
Anoniem: 306567 @Yordi-20 juli 2021 20:42
Er is nog niks bekend van pes 2022. Het enige wat bekend is, dat is de demo om het netwerk te testen. Dat is een hele oude build met een dikke disclaimer erbij.
PES 2022 dat heet nu voortaan eFootball

free-to-play op PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One en PC (later op Android en IOS)

Komt in de herfst uit.:-)

https://nl.ign.com/pes-20...-is-volledig-free-to-play

Neymar Jr. is de officiële ambassadeur van eFootball PES 2022

[Reactie gewijzigd door NoNutsNoGlory op 22 juli 2024 14:45]

Klopt, allemaal vandaag bekend geworden. De dag na mijn bericht dus ;-)
Konami heeft zojuist een trailer geplaatst van PES2022.

Met echte gameplay clips, geen snel flitsende beelden zoals FIFA.

https://youtu.be/Jzd7OpCHCi0

[Reactie gewijzigd door F A op 22 juli 2024 14:45]

Oh mijn god, dit ziet er echt heel slecht uit. Hier was ik al bang voor. De eerste seconde van die gameplay... hoe traag die aftrap verloopt. Dan zie je op 1:26 dat de spelers zweven in plaats van op het veld lijken te staan. Dan de bal in al die acties... de bal beweegt constant in een rechte/gehoekte lijn. Ook die slechte animaties die zo raar als een robot eindigen... Zucht.

[Reactie gewijzigd door Yordi- op 22 juli 2024 14:45]

PES 2012 begint er al aardig uit te zien! /s
Dat het free to play word lijkt mij niet echt een zege te zijn, ze moeten nu eenmaal ergens inkomsten halen en dan kom je al snel uit bij een pay to win game. Want vraag mij af op welke manier ze inkomsten gaan vergaren. Gaan ze dan bepaalde competities/teams/spelers achter een paywall steken of gaan ze het aantal wedstrijden dat je kan spelen beperken want een voetbalgame leent zich mijn inziens toch niet echt tot cosmetic upgrades. Of het zouden skins voor voetballen moeten zijn maar wie gaat er daar geld tegen aan gooien.
Hoe kom je daar toch bij? F2P gaat uitstekend zonder pay2win. Zat voorbeelden (lol, warzone, etc). Genoeg whales die alleen cosmetics kopen.
Cosmetics in een voetbal-game lijkt me nogal vreemd. Zie je in eens een clown, acrobaat, een baron en zijn aanhang over het veld banjeren. Konami is niet vies van een spelletje gokken en denk dat het gewoon player packs worden a la FIFA Ultimate team.
Cosmetics in een voetbal-game lijkt me nogal vreemd.
Shirtjes, schoenen, stadion, bal..?
Ik herinner me opeens een cheatcode waarmee de scheidsrechter een herdershond werd in international superstar soccer, de voorloper van PES...
Ik zie het commentaar al voor me.. "Drommels drommels drommels" wat een frikandel dat ie die kans mist.. ik zou de Baron als Commentator direct aanschaffen ;)

Ik snap niet waarom op de PC niet gewoon Gen 5 is, De Consoles lopen al achter op PC's op de dag dat ze uitkomen, dat was vroeger zo, en dat is nu niet anders. Verder hoop ik maar dat je de game gewoon offline kan spelen, maar dat zal ook wel niet meer. Ik ben denk ik daar al te oud voor... gewoon lekker tegen de computer, ontspannen op de momenten die je zelf wilt, daar heb ik geen Inet voor nodig.
Tja ze willen dat lui met hele oude hardware het nog kunnen draaien.
niet iedere pc heeft een rtx kaart hoor.
door de gen4 te gebruiken kunnen de vereisten drastisch naar beneden
ooit de oude PES games gespeeld. PES was toen in zijn prime. Toen hadden ze ook van die leuke cosmetics. https://www.youtube.com/watch?v=uTrvlF-XG0I
Een pinguin die een dino eruit loopt, heerlijk. :o
Ik ben zelf geen fan van voetbalgames, maar in mijn ogen is Fifa op dat moment toch nog erger dan p2w op PES? Ik bedoel bij Fifa betaal je eerst de hoofdprijs voor de game, waarna EA ook nog p2w elementen er in gooien. Dat is toch dubbelop? En nee ik snap best dat je voor de game skill nodig hebt en je die niet kunt kopen. Maar stel je hebt 2 gelijkwaardige spelers, maar speler X heeft er 5000 euro tegenaan geklapt en speler Y heeft alleen betaald voor de game. Dan heeft speler X wel degelijk een gekocht voordeel door het hebben van goede spelers. En met 5000 euro heb je gegarandeerd goede spelers er tussen zitten.

Dat maakt PES dan toch het minder erge jongetje in de klas lijkt me? Gezien die dan ook een p2w element hebben, maar je niet eerst 60 euro (of meer) er tegenaan moet gooien om überhaupt aan het kaartencasino mee te mogen doen.

Van mij mogen voetbalgames dat p2w element helemaal verwijderen. Geldt overigens voor alle EA sport games.
Anoniem: 306567 @Jeffrey20 juli 2021 19:12
Daar ben ik ook benieuwd naar, daarnaast ben ik ook heel erg benieuwd naar de nieuwe engine die ze dit jaar gaan gebruiken (Unreal engine). Als ze nog wat aan de menu's doen en de sfeer in de wedstrijd wat meer verhogen dan maken ze echt wel kans dat ze veel klanten weg trekken bij Fifa. Ik denk dat het wel een goede zet is geweest, want ze gaan toch nooit alle licenties van Fifa afpakken en daar focussen toch veel mensen op. Jammer dat niet iedereen de licenties kan kopen, dan heb je ook een eerlijkere strijd.
laatst voor het eerst weer eens ouderwets PES gespeeld, wat speelt dat lekker zeg. Fifa is zo traag vergeleken met PES alles gaat veel natuurlijker. Lekker dribbelen en dollen!
https://twitter.com/PESRu.../1417533856794791936?s=20

Ik lees dit zojuist. Als dat verhaal waar is betekend dat niet veel goeds voor PES...
Anoniem: 306567 @Timoo_FR20 juli 2021 19:32
Dit is ook net aangekondigd :

https://mobile.twitter.co...tatus/1417472852480167941

Ze hebben nu neymar als boegbeeld voor pes. Denk dat het wel mee valt, we zullen binnenkort wel wat meer horen over hoe de game eruit komt te zien.

Als het goed is krijgen we morgen de officiële onthulling van pes 2022:

https://www.xgn.nl/nieuws...iciele-onthulling-in-juli

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 14:45]

Ik snap je argument niet helemaal. Dus omdat ze Neymar een bak geld gegeven hebben is het aannemelijk dat het een goede game wordt?
Ik denk dat @Anoniem: 306567 reageert op het bericht van @Timoo_FR. De tweet waar die laatste naar refereert gaat over allerlei problemen met de ontwikkelingen van PES22, wat er op kan duiden dat er iets van vertraging komt (mijn conclusie). Ik denk dat Ghost babel met zijn links wil laten zien dat er nog geen man overboord is. Ze hebben niet voor niets Neymar een bak met geld gegeven en het is nog steeds de verwachting dat de game vandaag aangekondigd wordt... Nergens zegt Ghost babel dat het een goede game gaat worden; wel dat we binnenkort wel gaan zien hoe de game eruit komt te zien.
F2P en cross-platform, super. Maar de animaties zien er echt niet best uit vind ik. Slechte promotie voor de gameplay deze reveal trailer...

https://www.youtube.com/watch?v=Jzd7OpCHCi0

[Reactie gewijzigd door Timoo_FR op 22 juli 2024 14:45]

Zonder licenties gaat het sowieso niet meer lukken.
Heeft of krijgt PES een game-mode waarbij een eigen team gebouwd kan worden? Zoals Fifa Ultimate Team.
PES heeft 'My Club'
Dit is vrijwel hetzelfde als FUT

[Reactie gewijzigd door Wiardvdberg op 22 juli 2024 14:45]

Al geef je een aap een gouden ring...

Na Fifa 17 geen Fifa meer gekocht en ook de overhypte nieuwe Battlefield ga ik lekker links laten liggen tenzij de berichten na release meevallen. Allemaal melkkoetjes van onze EA vrienden. Naar mijn mening is een groot deel van de game industrie langzaam kapot aan het gaan door het kapitalisme, alles draait er om psychologisch mensen verslaaft te maken aan micro transacties of gokelementen.

En als we geen nieuwe dingen meer kunnen verzinnen dan releasen we wel een remaster, waarom niet, genoeg mensen die het kopen. De mensen die het verdedigen zijn nog onderdeel van het probleem ook, het werkt, mensen betalen er voor.
Dan gaan we weer allemaal de originele doom spelen. Elke FSP is eigenlijk een kopie van DOOM. Dus zijn alle FPS allemaal melkkoeien want ja FPS is FPS.

Dat is natuurlijk heel krom denken :+

Maar dat is natuurlijk in heel veel gevallen zo. Kijk naar GTA, Call of Duty, of welke andere serie games dan ook.

Ik heb dat bij FIFA maar ook bij PES. Elk jaar komt er een nieuwe versie soms valt de verbetering mee of tegen soms ook wouw momenten.

Ook met CoD. Speel het eerste spel eens en de laatste die is uitgebracht idee is het zelfde de een in WW2 andere in een toekomstige wereld. Verhaal is anders maar het idee er achter is gelijk.

Zolang men plezier heeft met het spelen van zulke games, prima toch? Keuze ligt bij jou of je wel of niet de game wil kopen.
Anoniem: 306567 @To_Tall20 juli 2021 20:39
Het enige probleem is dat het bij fifa helaas achteruit gaat. Ea steekt alle energie in fifa ultimate team. Er wordt niks meer gedaan aan de andere dingen binnen fifa.

Fifa 06 had bijvoorbeeld een veel betere carrière modus dan de huidige generatie fifa's. Genoeg video's over te vinden :

https://youtu.be/Yig1zNBb6HQ

Daarnaast heb je ook nog eens het algoritme van ea die ervoor zorgt dat je ineens beter wordt als je achter staat. Zodat iedereen kan winnen.

Alles draait om maar zoveel mogelijk micro transities te verkopen. Ik heb thuis alles consoles staan thuis. Maar speelt toch vaker op de ps2 en ps3 dan op de ps5. Waarom? Omdat de games toen nog niet draaide om micro transities of pay2win. Het is wel een trend in de game industrie. Daarom ben ik nog wel blij dat Sony met zijn exclusives dit niet doet. Er zijn nog genoeg uitzonderingen gelukkig, maar ea is er daar helaas geen van.
Dat is een speel wijze. Ik speel heel graag FUT. Carrière modus speel ik eigenlijk niet. Casual spelletje spelen kan ook prima in FUT. Het is uitdagender.

Maar dat is mijn mening ik koop ook geen lootboxen. Ik weet dat daar veel geld in om gaat. Ja dan krijg ik niet de beste spelers.

Maar spelers winnen door genoeg munten te pakken bij winst is prima. Mijn team bestaat dan ook niet alleen uit top spelers. Soms weet ik wel eentje op de veiling te winnen maar.

En ik win nog steeds van ventjes die spelers als bergkamp, Ruud Gullit, Maradona Ronaldo enz hebben.
Anoniem: 306567 @To_Tall20 juli 2021 20:50
Ik heb niks met fut, ik ben meer van de realistische teams. Niet een Almere city die met Ronaldo en Messi speelt. Het hele fut systeem is precies wat ik niet in een voetbal game wil hebben. Dus het is niet alleen een speel wijze. Ik wil gewoon de oude fifa terug, waar je een goede carrière modus hebt, waar je bekers kon spelen etc. Tegenwoordig stelt dat allemaal niks meer voor.
Anoniem: 702616 @miccamw220 juli 2021 19:52
Precies na Fifa17 ben ik ook helemaal gestopt deze voetbal games zijn helaas niet meer het zelfde sinds dat je in-game ook meuk kan kopen eeuwig zonde ik speel al sinds fifa98.
Grappig, ik zit ook nog steeds op Fifa 17.
Lees altijd met veel plezier in de reacties op tweakers.net dat er weinig verbeteringen zijn in nieuwe versies, dus geen reden tot 'upgraden'.
Ik vraag me hardt op af of het überhaupt nodig is om een preview en een review van bijvoorbeeld fifa 22 te ontleden, tuurlijk er zijn veel gamers op tweakers.net die fifa spelen en zullen veel kliks genereren op Google en terecht komen op tweakers.net mensen kopen het toch wel.

Had de tijd die er ingestoken is, niet veel beter kunnen steken in
- een top 10 Indië games die onbekend zijn, maar toch, relatief veel speel plezier heeft.
-of een interview met een developer
-beste muziek in games
-hoe ziet een dag van een e-sporter eruit.
Ik noem maar een paar voorbeelden.

Ik snap dat het onrealistisch is, de punten die ik beschrijf waar je ook een artikel over kunt schrijven, het is ook geen game-site,van uit commercieel oogpunt is fifa gewoon een publieks trekker om naar de site te komen, het is ook te begrijpen dat zulke keuzes gemaakt worden om dat tweakers.net ook gewoon het hoofd boven water moet houden en dat niet alles mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 14:45]

Het voegt weinig toe voor de mensen die jaarlijks Fifa kopen, daar heb je helemaal gelijk, maar ik ken ook mensen die het 1-2x per console generatie kopen.

Juist deze gen 5.0 versie is nou net interessant om dat het toch significant wat toevoegt ten opzichte van een budgetbak fifa als je een PS5 of Xbox Series S|X hebt en nog geen Fifa. De kans is groot dat als je deze koopt, en niet persé de nieuwste selecties hoeft elk jaar, dat je er jaren mee voorruit kan tot er een gen 6 versie is (en dan ook nog door kan eventueel met fifa 22, niks mis met oudere games, maar bij gen 6 zal het pas weer als een echt grote update voelen gok ik).
Hoewel ik je reactie begrijp zit er toch een tegenstrijdigheid in.
Je hebt blijkbaar wel het artikel gelezen en daaruit alleen al blijkt dat je er geïnteresseerd in bent.
Vervolgens neem je de moeite om bovenstaande reactie uit te schrijven in datzelfde artikel.
Het is een beetje in de categorie "uitgevers van pay 2 win games zijn uitmelkers" en ondertussen een abbo hebben. Er is niks verkeerd aan, maar daarmee ondermijn je je eigen reactie (en in dit geval heb je het al deels aangestipt).

[Reactie gewijzigd door Edsger op 22 juli 2024 14:45]

Fifa is nou eenmaal een super populaire game. Ik lees hier in de reacties ook vaak dat Fifa elk jaar hetzelfde is nou ja het is en blijft voetbal maar toch zijn er ieder jaar grote verschillen in de gameplay. Ik kan je meteen zeggen welke versie ik speel na minuutje te spelen. Een kleine wijziging kan nl al een grote impact hebben in een game als Fifa zo zijn de nieuwe skil-moves ook vaak te overpowered. Ik kijk er weer erg naar uit. Ik lees ook vaak wie geeft daar nu ieder jaar zijn geld aan nou ik vind het reuze meevallen want ik betaal 80€ (10€ korting door de vorige fifa en 10€ korting door ea play) voor de ultimate edition en ik speel minstens 1000 potjes online. Ook zonder Fifa punten kan je een meer dan goed team hebben en dat maakt het juist leuk voor mij om te grinden naar betere spelers.
Inderdaad. Het lijkt heel erg op een fanboy artikel want.

nieuws: Alleen FIFA 22-versie van 100 euro geeft recht op upgrade voor nieuwe...

Dat plus de rest van "niet-positief nieuws"omtrent EA en dan komt er een artikel als dit waarin men doet alsof hun neuds bloed.

Ik had toch meer ruggengraat verwacht van tweakers.net
Elke keer beter dit, beter dat. maar het word alleen maar slechter.
Precies dit. Ik ben al een aantal jaren af aan het haken en heb dit jaar eigenlijk niet meer gespeeld. De glorietijden waren rond fifa 09 - 12 vind ik.
eens. fifa 12 was de laatste die ik kocht. daarna werd het langzamer en langzamer
Zullen wel weer flinke zakken met geld richting EA gegaan zijn om de zogenaamde next-gen versie exclusief te houden voor bepaalde platformen.. Technisch is er natuurlijk geen enekele reden waarom het niet op PC zou kunnen..
Vergis je er niet in hoeveel mensen FIFA spelen op PC's uit het jaar kruik. In Zuid-Amerika is het bv ontzettend populair, maar daar loopt de gemiddelde PC een jaar of 10 achter de gemiddelde PC hier in NL.

In oostblok landen gamen veel mensen ook nog op antieke PC's, vandaar dat CS en dat soort lichte games daar nog razend populair zijn.

Verkijk je er niet op hoe weinig mensen een Ryzen of recente i5-i7 hebben om mee te gamen, dat is maar een minderheid op de globale PC gamersmarkt.
Als ik naar de Steam hardware survey kijk dan zie ik dat bijna de helft van alle Steam gebruikers die eraan meedoen een 6-core of hogere CPU al hebben, dus dat het een minderheid is die een redelijk recente PC heeft valt wel mee denk ik..

Ik geloof er niks van.. Het is gewoon een financiële en marketingtechnische reden die erachter zit.. Zoals ik al zei, bedrijven als Google die liever zien dat mensen Stadia gaan gebruiken en MS en Sony die willen dat jij hun PS5 en nieuwste Xbox kopen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 14:45]

Fifa21 komt toch wel op de pc uit? Maar zonder de nieuwe console features of heb ik het bericht niet goed gelezen?
Die is er mogelijk wel, als je ook wil dat iemand met een i3 2300 kan spelen dan wordt het toch wat anders
Dat is natuurlijk een drogreden.. Het PC platform is altijd het meest krachtige platform geweest qua beschikbare hardware, waar men de nieuwste technische features introduceert en waarop je altijd met verschillende instellingen ervoor kan zorgen dat games ook op oudere hardware kunnen draaien.. Er is geen enkele technische reden om de nieuwste FIFA niet op de PC uit te brengen.. Dan blijven alleen financiële redenen over..
Alleen bij AI is dat wat lastiger
Alsof FIFA opeens zo'n zware game is voor CPU's.. Ik geloof er geen reet van..
Je roept heel stellig dat het onmogelijk kan, er zijn echt wel redenen te bedenken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.