Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Super Mario 3D World Review

Met Bowser's Fury als dubbel hoofdgerecht

Nog steeds uitstekende platformer

Super Mario 3D World en Bowser's Fury

Met deze Switch-versie bewijst Super Mario 3D World - oorspronkelijk verschenen voor de Wii U in 2013 - nog steeds een platformgame van hoog niveau te zijn. De game ziet er nog altijd prima uit en loopt nu soepeler, waarbij de personages ook meer snelheid hebben. Ook is de game speelbaar met vier personen, zowel lokaal als online. Op zich zou het daarmee al een fijne game voor de Switch zijn, maar er is meer. Bowser's Fury is meer dan een extra. Deze openwereldgame laat een modernere visie op Mario-gameplay zien, waarbij Mario vrij is om heen en weer te reizen tussen de verschillende zones in de spelwereld. Een gaaf concept, met een even sterk level design als dat van Super Mario 3D World zelf. Alleen al op Plessie door de wereld heen surfen is gaaf, net als het uitpluizen van alle uitdagingen en het vinden van alle Cat Shines. Zo zijn Super Mario 3D World en Bowser's Fury samen goed voor talloze uren platformplezier, eventueel met vier personen in de eerste game en met twee personen in Bowser's Fury.

Getest

Super Mario 3D World + Bowser's Fury, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 51,75

Vergelijk prijzen

Een eerder uitgebrachte game uitbrengen voor een nieuwe console is anno 2021 de normaalste zaak van de wereld, maar vrijwel nergens is het al zo lang gesneden koek als bij Nintendo. Niet verwonderlijk: games binnen de eigen franchises van Nintendo zijn en blijven mateloos populair. Dat een als nieuw uitgebrachte game al eens eerder speelbaar was, is niet meer dan een detail. Gamers kopen hem toch wel. Dat klinkt wellicht cynischer dan wij het bedoelen. Dat de games opnieuw worden gekocht, is namelijk het logisch gevolg van het feit dat de gameplay die Nintendo in de games verwerkt vaak van een torenhoog niveau is. Daardoor staat zo’n spel ook jaren later nog zijn mannetje, met een nieuwe jasje als leuke extra. Super Mario 3D World zou een blauwdruk van het bovenstaande kunnen zijn, maar is dat niet helemaal. Dat komt deels door enkele kleine aanpassingen, maar vooral door de aanwezigheid van Bowser’s Fury. Dat is namelijk een tweede volwaardige game. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit het hoofdmenu is, met de recycled Super Mario 3D World als extraatje …

Vooruit: die laatste zin is een tamelijk overdreven statement. Het grootste deel van de uren die je aan Super Mario 3D World + Bowser’s Fury spendeert, zitten toch echt in de al bekende game. Dat komt voor een deel doordat daar simpelweg meer content in is te vinden, maar bijvoorbeeld ook doordat de co-op-content ervan sterker is dan die in Bowser’s Fury. Super Mario 3D World is met vier spelers lokaal en online te spelen, en in Bowser’s Fury ligt het maximum op twee spelers, waarbij we eigenlijk moeten opmerken dat de rol van de tweede speler daar niet zoveel bij voorstelt.

De Nintendo Switch blijft een apparaat dat lastig is te verslaan als het gaat om welke console de beste couch-co-op biedt. Super Mario 3D World herinnert ons er nog maar eens aan waarom dat zo is: rondrennen met Mario, Luigi, Peach en Toad is en blijft vermakelijk. Dat de oorspronkelijke game al in 2013 voor de Nintendo Wii U is verschenen, is opmerkelijk te noemen, maar geenszins een beperking voor het spelplezier nu. Sterker nog, zowel in gameplay als in visuals valt op dat de game van acht jaar geleden het ook nu nog uitstekend doet.

Super Mario 3D World op de Switch is exact dezelfde game als op de Wii U. De personages zijn hetzelfde, de levels zijn hetzelfde, en ga zo maar door. Ook zijn er weinig noemenswaardige grafische verschillen te bemerken, anders dan de performance. De game draait op de Switch namelijk wel zeer stabiel op 60 frames per seconde, zowel docked als in de handheld-modus. Dat is fijn, maar het verandert weinig aan het feit dat je deze game mogelijk al eens hebt gespeeld. Mocht dat zo zijn, dan valt je wellicht iets op dat deze game een stuk lekkerder speelbaar maakt. Zou je beide games naast elkaar leggen, dan valt direct op dat de personages in de Switch-versie standaard een stuk sneller lopen. Dat is fijn, want het maakt het geheel een stuk vlotter. Waar je op de Wii U eigenlijk standaard de sprintknop zou willen gebruiken, is het in deze versie een stuk aannemelijker dat je sommige lastige stukken juist op het normale tempo afwerkt. Buiten de verandering in snelheid en de uitstekende performance is er weinig visueel verschil tussen de oude en de nieuwe versie.

Met multiplayer

Wat betekent dat voor Switch-gamers? Welnu: dat een van de beste platformgames ooit, die 2d en 3d op een leuke manier met elkaar combineert, nu ook speelbaar is op de Switch. Je kunt de weg door zeven werelden met daarin steeds een aantal levels in je eentje afwerken of samen met drie vrienden. Dat laatste is uiteraard het leukst, maar ook lastiger. De spelers delen namelijk één voorraad levens, dus als je medespelers al te veel fouten maken, kan dat het avontuur een stuk lastiger maken. Desondanks drukt dat het spelplezier niet. Samen spelen blijft bij vlagen hilarisch en doordat wordt bijgehouden hoe veel punten elk personage scoort, is er ook nog een competitief element. De spelervaring is uiteraard het soepelst wanneer je lokaal samen speelt, maar de game is ook online in multiplayer speelbaar.

Super Mario 3D World biedt veel vermaak en eigenlijk is alles te herleiden naar de veelzijdigheid van de levels en de hoge kwaliteit van de basisgameplay. Daarnaast blijft het een kunst om in alle levels alle sterren en stempels te verzamelen, wat voor de verzamelaars onder ons automatisch meer uurtjes spelplezier oplevert. Eigenlijk zijn de levels oneindig herspeelbaar zolang je met andere mensen samen speelt. Super Mario 3D World speel je niet uit omdat je zo graag wil weten hoe het verhaal afloopt. Je speelt het omdat de levels een vermakelijke en wisselende vaardigheidstest bieden die leuk blijft om van tijd tot tijd weer eens opnieuw op te pakken. De leeftijd van acht jaar is in elk geval niet voel- of zichtbaar in deze game, en we vermoeden dat Super Mario 3D World de tand des tijds ook de komende jaren met gemak zal overleven.

Openwereld-Mario-game

Ondanks dat Super Mario 3D World op zichzelf nog steeds uitstekend is, is het toch wel fijn dat er nog een B-kant op deze plaat zit. Die komt in de vorm van Bowser’s Fury, een volledige extra game. In dit spel speel je - verrassend - als Mario, die in een open wereld terecht komt die grotendeels is besmeurd met zwarte smurrie. Hij komt Bowser Jr. tegen, die met frisse tegenzin Mario om hulp vraagt. Wat is het geval: zijn papa, Bowser, is flink gegroeid en van tijd tot tijd maakt een allesvernietigende woede-aanval zich van hem meester. Aan het gelegenheidsduo Mario en Bowser Jr. de schone taak om deze gloednieuwe spelwereld te ontdoen van de invloed van de angstaanjagende Bowser.

Alle Mario-werelden achter elkaar

Vanaf de eerste seconde is Bowser’s Fury een heel andere game dan Super Mario 3D World. Dat spel is wat ouderwetser, met een ‘overworld’ die de verschillende zones en levels met elkaar verbindt. Bowser’s Fury bevat ook verschillende zones en verschillende levels binnen die werelden, maar deze bevinden zich allemaal in dezelfde wereld, genaamd Lake Lapcat. De spelwereld ligt volledig in een groot meer, waarbij de stukken land de diverse zones zijn. Ze zijn duidelijk gebaseerd op de bekende Mario-werelden. Je begint in de standaard ‘groene zone’, komt een ijswereld tegen, belandt in een lava-wereld, en ga zo maar door, maar dan zonder tussenkomst van een overworld, laadschermen of andere spelonderbrekende elementen. De hele game is open en wordt aan een stuk door gespeeld. Je kunt dus letterlijk van een eiland af stappen, waarbij je min of meer het level verlaat, om elders een ander level in te stappen. Een level begint, mocht je het je afvragen, officieel bij de boog aan het begin van een nieuw stukje van het eiland, maar je kunt in principe overal beginnen.

Het beginpunt wisselt dus, maar het doel is duidelijk: Mario moet Cat Shines verzamelen. Elk level herbergt meerdere Cat Shines, wat ervoor zorgt dat je gebieden meerdere keren kunt bezoeken omdat er dus vaak meer is te halen. Sommige Cat Shines zijn makkelijk te vinden en te pakken, andere zijn wat lastiger. De variatie in de opdrachten die je krijgt vormt een belangrijk deel van de reden waarom Bowser’s Fury zo leuk is. Vaak speel je, als je ergens voor het eerst komt, eerst gewoon zoals je een normale Mario-game speelt: je springt en rent je een weg door het level en aan het einde vind je een Cat Shine. Daarna wordt het interessanter, want binnen dezelfde omgeving krijg je nieuwe opdrachten. Een opdracht kan luiden dat je in korte tijd een aantal blauwe muntjes moet pakken, maar ook dat je een specifieke vijand moet verslaan in een soort arena of dat je een sleutel moet vinden om een kooi te openen waarin weer een Cat Shine gevangen zit. Ook korte time-trials, waarbij je op de rug van Plessie door het meer racet, leiden tot meer Cat Shines.

Cat Shines

Dat je die Cat Shines nodig hebt, heeft alles te maken met de nog steeds furieuze Bowser. Om de zoveel tijd komt de kolos namelijk omhoog uit het meer. Je merkt dat in eerste instantie doordat je zijn gigantische schild langzaam omhoog ziet komen. Vervolgens begint het te regenen en wordt de wereld duister. Wanneer Bowser actief wordt, verandert de wereld. Vredige wezens veranderen in gevaarlijke vijanden en er verschijnen allerlei nieuwe blokken waar je op kunt springen. Ondertussen regent het vuurballen, terwijl Bowser af en toe een vernietigende vuurstraal afvuurt. De kleine Mario heeft geen manier om Bowser te verslaan. De Cat Shines kunnen redding brengen: ze activeren vuurtorens en zodra je er een activeert, verdwijnt Bowser een tijdje. Doe je dat niet, dan gaat Bowser trouwens na enkele minuten vanzelf weer weg. Als je over voldoende Cat Shines beschikt, is er echter een manier om terug te vechten.

Verspreid over de spelwereld vind je namelijk ook enkele grote bellen. Deze bellen lijken op de kattenbel die Mario van de kat-powerup uit Super Mario 3D World voorziet, maar dan groter. De werking? Inderdaad: ze veranderen Mario in een supersized versie van Cat-Mario, die wél in staat is om het op te nemen tegen de megagrote Bowser. Op dat moment begint een baasgevecht waarbij Mario de aanvallen van Bowser moet zien te ontwijken om hem vervolgens schade toe te brengen als zijn kwetsbare onderkant kan worden geraakt. Doe dit vaak genoeg en Bowser is verslagen. Tenminste, voor eventjes. Wanneer je Bowser verslaat, duikt hij het meer weer in en wordt een stukje van de spelwereld ontdaan van de zwarte drab die er door Bowser overheen lag. Elke keer dat je Bowser verslaat, open je dus een nieuw stukje van de wereld waar je vervolgens weer meer Shines kunt verzamelen. Uiteindelijk heb je vijftig Cat Shines nodig voor je het eindgevecht met Bowser in gaat. Dat eindgevecht kun je al na zo’n drie uur spelen bereiken, en dat is wat aan de korte kant. Het kostte ons langer, omdat we niet elke uitdaging even makkelijk vonden en dus best wat tijd nodig hadden om alle Cat Shines te verzamelen. Goed om te weten is ook dat je na de credits nog door kunt spelen. De spelwereld bevat dan opnieuw vijftig Cat Shines, die vaak net wat lastiger zijn te veroveren. In totaal verzamel je dus honderd Cat Shines voordat je Bowser’s Fury helemaal hebt uitgespeeld.

30fps op handheld

Op technisch vlak is Bowser’s Fury natuurlijk een heel andere game dan Super Mario 3D World: dit is een stuk zwaarder voor de Switch. Toch draait de game in docked-mode stabiel op 60 frames per seconde. Dat je daar grafische kwaliteit voor inlevert is evident als je de fotomodus in het spel opstart. Dan valt op dat alles er scherper uitziet. Met name objecten wat verder weg vertonen dan ineens meer detail. Het is duidelijk dat de game met die grafische kwaliteit niet stabiel genoeg zou draaien, wat de kleine downgrade verklaart. Haal je de Switch uit zijn dock, dan blijft het beeld op zich net zo mooi. Er is wel sprake van een kleine daling in resolutie, maar dat verschil is niet eens zo heel groot. Belangrijker is dat de game in handheld-mode een cap heeft op 30 frames per seconde. Op zich is dat voldoende, zeker als je de game primair handheld speelt. Zou je regelmatig wisselen tussen dock en handheld, dan valt het verschil uiteraard meer op.

Camera

Een ander technisch puntje dat ons parten speelde, betreft de camera. Je bent in Bowser’s Fury vrij om te gaan en staan waar je wil en de camera draai je daarbij zelf mee met de rechter-thumbstick, zoals je dat waarschijnlijk gewend bent in actiespellen. Dat meedraaien verloopt echter niet altijd lekker en af en toe was een klein beetje hulp hier wel handig geweest. Zeker als je snel verschillende kanten opgaat, is meedraaien soms een sloom proces. Dat merk je vooral ook goed in de baasgevechten met Bowser, die rollend op zijn schild langs je heen schiet, waarna je hem even uit het oog verliest. Soms is een druk op de linker-schouderknop een handig hulpmiddel. Daarmee centreer je de camera op elk moment direct recht achter Mario, maar dan moet hij natuurlijk wel de juiste kant op kijken.

Conclusie

Bowser’s Fury scoort met level design, zoals we dat gewend zijn van Nintendo. De manier waarop je al die levels tot je neemt, hoe je er vrij tussen kunt bewegen - het liefst op de rug van Plessie - is wat deze game bijzonder maakt. We kunnen ons dan ook niet aan de indruk onttrekken dat we hier kijken naar de basis voor een toekomstige, grotere Mario-game. Daarmee bedoelen we zeker niet dat deze game als een tussendoortje moet worden gezien, maar er is natuurlijk wel een reden waarom Bowser’s Fury niet als losse game uitkomt maar gebundeld is met Super Mario 3D World. Bowser’s Fury bevat op zichzelf niet voldoende content. Dat is niet erg, want de uren die er wel zijn, behoren tot enkele van de beste die je doorbrengt met je Switch.

Op het gebied van prijs-kwaliteit is er ook niets mis, dankzij de aanwezigheid van Super Mario 3D World, dat in 2021 eigenlijk geen grafische upgrade nodig blijkt te hebben om nog steeds een uitstekende game te zijn - al is het feit dat de personages standaard een stuk sneller lopen wel een fijne vernieuwing. Al met al bevat dit duo-pack met Super Mario 3D World en Bowser’s Fury behoorlijk veel waarde, want stellen dat dit twee volwaardige games zijn is bepaald niet overdreven. We hebben dan ook overwogen om hier te gaan voor Great Value, maar daarvoor had Bowser’s Fury zelf langer moeten zijn. Dat neemt echter niet weg dat Super Mario 3D World nog steeds een van de beste platformgames is die je kunt spelen, terwijl Bowser’s Fury een modernere visie vertegenwoordigt, voorzien van hetzelfde hoogstaande level design. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury heeft de eer als eerste game op Tweakers een Excellent-Award in de wacht te slepen.

Getest

Super Mario 3D World + Bowser's Fury, Switch

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 51,75

Vergelijk prijzen

Gemist? Tweakers heeft ook voor gamereviews per direct afscheid genomen van cijfermatige beoordelingen en is overgestapt op hetzelfde Awardssysteem dat gebruikt wordt voor overige reviews op de site.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (95)

Wijzig sortering
Dit blijven toch van die titels waarin Nintendo heel goed laat zien dat ze donders goed weten hoe ze een game moeten maken. Een spel die nauwelijks bugs bevat, gameplay die soepel speelt en uitdagend is voor iedereen. Of je nu een beginnende of gevorderde speler bent. De game is leuk en blijft leuk. Hiervan krijg je gewoon een glimlach op je gezicht.
Ik sta daar toch anders in. Nintendo weet inderdaad donders goed hoe ze een succesvolle game kunnen en moeten maken. Helaas spenderen ze al een aantal jaar lang nauwelijks tijd, geld en energie in het maken van een nieuwe game. Het zijn voor de Switch vooral remasters van Wii U games, net zoals dat het voor de Wii U games remasters van Wii games waren. Iedereen zit te wachten op een nieuwe Zelda, Kirby, Yoshi, Metroid etc. maar ze komen elk jaar eigenlijk gewoon met een nieuwe remaster van een wat oudere game aan met een beetje opgepoetste graphics. Als een EA, een Ubisoft, een Activision dit zou doen dan schreeuwt het hele internet er schande van, maar Nintendo komt er blijkbaar elk jaar mee weg.
Logisch toch. De Wii:U verkocht heel slecht, maar de spellen waren héél goed. Meer dan 96% van de Switch bezitters heeft deze spellen nooit kunnen spelen, omdat ze nooit een Wii:U hebben gehad. Dat is zonde, want er zitten serieuze pareltjes tussen. Ik kan Nintendo wel waarderen dat ze deze spellen opnieuw uitbrengen/porten. Het is ook niet zo dat ze de markt overspoelen met remakes.

Er komt wel wat nieuws uit de Nintendo stal, maar tussen Mariospellen heeft altijd al veel tijd gezeten. Tussen Oddysey en 3D World zit ook 4 jaar en dat is nog relatief kort.

De nieuwere first party spellen komen echt wel weer, ik krijg niet het idee dat we er nu langer op moeten wachten dan normaal. Ookal voelt dat wel zo door dit soort releases.
Logisch toch. De Wii:U verkocht heel slecht, maar de spellen waren héél goed. Meer dan 96% van de Switch bezitters heeft deze spellen nooit kunnen spelen, omdat ze nooit een Wii:U hebben gehad.
Precies dit.

Ik blijf me verbazen over deze copy/paste reacties. Hoe vaak moet dat nog uitgelegd worden:
WiiU -> een gestande console
Switch -> tweede kans voor WiiU games

Niet alleen zitten hier pareltjes tussen, blijkbaar willen bergen met mensen ze kopen. Er wordt al jaren geschreeuwd om 3D World, puur omdat het een kneiter goede game is. Wat een schoften bij Nintendo zeg! Dat ze die game bij 67 miljoen nieuwe gebruikers aanbieden. Die hadden toch gewoon een WiiU kunnen kopen om al die oude games te spelen!

Alsof deze game daadwerkelijk de ontwikkeling van Zelda BOTW of Mario Odyssey 2 in de weg gaat zitten. En iedereen weer dat de grote Zelda's, 3D mario's, Karts, etc. sowieso NIET aan de lopende band tijdens een generatie uitkomen. In tegenstelling tot die machinale franchises als Forza, Assassins Creed, COD en vooral.... Fifa... Wat gewoon een nieuw stikkertje plakken is. En dat is een jaarlijks ritueel, niet situatie die ontstaat door een gezonken schip.

Bovendien hebben we een Zelda, Mario, Yoshi en Kirby al gehad, is een nieuw Zelda en Metroid (en uiteraard Mario) in de maak. Mario Tennis is er, nu komt Golf eraan.

Ja natuurlijk, graag meer. Doe mij jaarlijks een 2D en 3D Metroid als het kan..... Maareeee, je kun niet altijd 6 gooien.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 18 februari 2021 15:37]

WiiU -> een gestande console
Switch -> tweede kans voor WiiU games
En de mensen die wel een WiiU hadden?
Daarbij, ports/HD remasters voor 60 piek... (SSHD) Om daar nou dankbaar voor te zijn vind ik wat vreemd.
En de mensen die wel een WiiU hadden?
Niet kopen? En lekker spelen op de WiiU?
Ik had volgens mij 13 games op WiiU en heb geen seconden de druk gevoeld om alles opnieuw te moeten kopen.

Wat doe jij elke keer als iets cross console uitkomt? Overal op kopen? Ik maak namelijk keuzes.
Hollow Knight, Dead Cells -> Switch (lekkere on the go games)
Witcher 3, Dark Souls, Doom, etc. -> PS5 / PC (tof dat het kan, maar liever iets meer rekenkracht graag)

Alleen Ori vind ik moeilijk kiezen, omdat dat weer zon heerlijke on the go game is, maar die wil ik eigenlijk in volle glorie op groot scherm. En deze is op PC iets meer high fidelity.
Daarbij, ports/HD remasters voor 60 piek... (SSHD) Om daar nou dankbaar voor te zijn vind ik wat vreemd.
Wie heeft het nou weer over dankbaar? Er is gewoon een groep van 67 miljoen, waarvan een groot aantal de kans niet heeft gehad deze games te spelen. Nintendo aan de andere kant heeft nooit het financieel potentieel uit deze games gehaald omdat het platform meteen kapot ging.
En nu verkopen deze games als een dolle omdat.... het zijn frkn goede games!! Wie had dat gedacht.

En ja.. Nintendo Tax.. Het zijn dure games. Maar dat zijn ze sowieso, port of geen port. Mario 3D World doet echt niet onder voor nieuwe Nintendo games. En eigenlijk ook niet voor andere nieuwe games die nu uitkomen. In termen van productiekwaliteit, fun, uren content, etc.

Vind je het 3x niks -> vote with your wallet. Zo ingewikkeld is het echt allemaal niet.
"Het zijn dure games."

Dat vind ik juist erg meevallen.

Heb een jaar terug nog Mario Galaxy 2 gekocht voor de Wii op de 2e hands markt. €25,- geef je er daar nog voor voor.
Welke AAA franchise kan nog, 10 jaar na uitkomen (!!!), ca. de helft van de aankoopwaarde vangen?

Probeer maar eens aan een Super Mario Party te komen voor de Switch. Tweedehands, €40,-. Die game is ook alweer jaren op de markt. Breath of the wild, Mario Oddissey zelfde idee.

Als je geen verzamelaar bent en games na gebruik wilt doorverkopen is de Switch juist het goedkoopste platform. Althans wat Nintendo franchise zaken betreft.
Niet kopen? En lekker spelen op de WiiU?
Ik had volgens mij 13 games op WiiU en heb geen seconden de druk gevoeld om alles opnieuw te moeten kopen.
Ten eerste, off topic, zou je iets meer je naam eer aan kunnen doen en rustiger reageren. Het is alsof je in de fik staat, chill out von dude...

Ten tweede, on topic: ik ben eens dat er geen verplichting tot aanschaf is voor wiiU bezitters als jij en ik, en deel ook niet de analyse dat het andere grote titels in gevaar brengt. Het brengt eerder een steady cash-flow die ingezet wordt voor de nieuwe AAA-titels.

Ik ben het echter oneens dat het niet kriebelt als ik de versie van vandaag voorbij zie komen met versnelde gameplay, online multiplayer en BF als extra toevoeging. Maar om daar nou de volle mep nogmaals voor te betalen voelt als een te groot offer, wat ik mij gezien de huidige financiële situatie - ondernemer aan de TOZO - ook niet kan en wil veroorloven. Het had de big N gesierd als ze een poging hadden gedaan om, bijvoorbeeld met behulp van de registratie van het spel in de My Nintendo omgeving, de al eerder geregistreerde klanten een leuke korting aan te bieden. Als het er toch niet zoveel zijn is het alleen maar meegenomen dat mensen als jij en ik alsnog deze mogelijkheid krijgen en het is, mits technisch goed dichtgetimmerd, geen risico dat nieuwe gebruikers die pas sinds de Switch Nintendo weer omarmt hebben er een nadeel van ondervinden. Mario blij, ik gelukkig en Bowser nog altijd furieus, maar dat zit nou eenmaal in de aard van het beest.
Die hoeven geen geld neer te tellen voor een Switch versie, want ze hebben de game al gespeeld...
Die prijzen vond ik in eerste instantie ook wat hoog vergeleken met andere consoles en de PC, tot ik op V&A keek en die spellen tweedehands (ook de oudere) nog steeds voor € 40,- zag staan, ze houden dus hun waarde. En als het spel goed is en je het lang speelt is het dat wel waard vind ik, en zoniet dan zet je het weer op V&A en kun je voor (bijna) hetzelfde bedrag weer verkopen, kost je dus uiteindelijk slechts de verzendkosten.

Dat is dus uiteindelijk de reden geweest om een Switch te kopen voor de kinderen, de Nintendo games zijn bekend (door de DS) en zij (en ik) vonden die erg leuk.

Maar nu heb voor mezelf maar eens een spel gekocht, voor een bedrag ter grootte van de 'verzendkosten' wilde ik Zelda, Breath of the Wild na alle positieve reviews wel eens proberen. Dat spel leek me minstens zo leuk als Morrowind, een van de weinige games die ik als niet gamer (weliswaar niet tot het einde) heb gespeeld. Ik vind de gameplay van Zelda geweldig. Al betwijfel ik of ik kan uitspelen, mijn knoppenmotoriek is niet geweldig om het maar zo te zeggen. Maar dan nog heb ik er plezier mee gehad als ik het spel uiteindelijk weer op V&A zet en weer verkoop voor ongeveer het bedrag dat ik ervoor betaald heb.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 19 februari 2021 10:00]

Mensen kopen het omdat de releases in het algemeen op de switch mager zijn. Constante release droogtes.
Ik wordt ook niet vrolijk van al die remasters met een €60 prijskaartje.

Maar om nou zonder enige onderbouwing te roepen dat ze "nauwelijks tijd, geld en energie" steken in het maken van een nieuwe game is wat kortzichtig. Naar mijn idee is Nintendo juist één van de weinige studio's die nog tijd geld en energie steken in het maken van industrie-changing games.

In plaats van games met geweldige potentie te releasen in beta-fase (Cyberpunk) of desastreuze rehashes (Madden 2021 / Warcraft 3 reforged) door de trot te douwen van trouwe fans. Doet Nintendo het anders, zie de Metroid announcement als voorbeeld. Dit spel was al vele jaren in development wat dus onwijs veel geld tijd en energie gekost heeft, maar werd volledig in de prullenbak gegooid in deze announcement. Hier kan ik alleen maar respect voor hebben en kunnen menig studio een voorbeeld aan nemen.

Uiteraard zijn er ook genoeg dingen die Nintendo absoluut beter kan doen (online spelen bijvoorbeeld). Maar Nintendo is toch echt één van de weinige grote studios die wel de tijd neemt om een goed spel op de markt te brengen en niet zwicht onder druk van aandeelhouders.
Je slaat de spijker op zijn kop. Wii:U heb ik nooit gehad dus kan me hier prima mee vermaken op de Switch. Dus ik ben heel blij met deze remake.
Dat is leuk voor jou, echter hebben Nintedo fans deze games al wel gespeeld. Het is echt niet erg dat ze met remasters uitkomen. Alleen komen ze nauwelijks met nieuwe games uit en dat is gewoon slecht.
Ik ben een fan en heb m niet gespeeld
Inderdaad. Ik heb zelf ook nooit een WiiU gehad, maar de spellen die erop zaten leken me best leuk. Net zoals 3D All Stars vind ik het leuk om klassiekers on te go te spelen (Galaxy bijvoorbeeld, gewoon geweldig spel, hoef ik nu niet voor mn tv staan te spelen.) Ja remakes zijn niet heel creatief en lui, maar met bowsers fury krijg je wel iets extra's er nog bij.
Wii u is nog steeds te koop hoor, super mario 3d world kocht ik recent in wii u store van Nintendo voor €25 (digitale download)
Tegenover €60 voor deze remake...
Klopt, maar ik vind het niet nodig om nog een console op mijn veel te vollen tv kastje te zetten, plus op de switch is portable en bowsers Fury vond ik de 60 euro helemaal waard :)
Niet alleen dat. Nintendo maakt in de meeste gevallen niet alleen een remake. Ze voegen ook nog nieuwe dingen toe, zodat iemand die het spel al wel een keer gespeeld heeft ook nog nieuwe dingen tegenkomt. De content uitbreiding Bowser's Fury is daar gelijk een mooi voorbeeld van.
Ik snap de badge excellent eigenlijk niet zo goed. Waarom wordt deze game niet beoordeeld met een cijfer? Ik koop standaard de games die boven een 8 worden gerated maar nu twijfel ik.
Je vergeet Super Mario Bros Wii U en Mario Maker 2 ook nog. Die zaten er ook nog tussen.
Helaas spenderen ze al een aantal jaar lang nauwelijks tijd, geld en energie in het maken van een nieuwe game.
Dat is natuurlijk gewoon onzin. Er zijn verschillende teams en de "hoofdteams" zitten gewoon op die nieuwe games te hakken, terwijl de kleinere teams (en soms externe ontwikkelaars) ports en remasters/remakes maken.

Als we altijd moesten wachten op nieuwe delen, dan ging er 5 jaar tussen elk spel. Nu wordt die 5 jaar overbrugd met heruitgaven van oude spellen, zonder dat het de ontwikkeling van een nieuw spel negatief beïnvloedt.

Dit is echt een win-win-situatie voor iedereen: Nintendo blijft lekker geld verdienen, wij blijven steengoede games krijgen. Sommige mensen hebben die games dan al gespeeld en die kunnen er dan voor kiezen om het niet te kopen.
Ik ben het met je eens dat Nintendo de Switch volpropt met Wii U-ports. Dat veel Wii U-games remasters waren van Wii-spellen, daar ben ik het niet mee eens. Het feit dat er zoveel originele spellen van de Wii U zijn om naar de Switch te porten, bewijst dat denk ik ook wel. De enige Wii-ports die ik zo direct kan bedenken waren Wii Sports Club en Twilight Princess HD. Voor de rest weet ik niet waar je het over hebt...
even een kleine greep ;)
Super mario kart 8
Super mario deluxe
Zelda hyrule warriors
volgens mij was zelda breath of the wild officieel een Wiiu game maar tegelijk op de switch uit kwam
Bovenstaande games zijn allemaal niet op de wii uitgebracht. Alleen op de wii u en daarna geport naar de switch. @Sevenanths bedoeld wii games die geport zijn naar de wii u en vervolgens naar de switch.
oh je hebt gelijk niet goed gelezen maar blijft dan nog wel het feit dat ze heel veel porten
Klopt, omdat de installbase van de wii u maar iets van 12 miljoen is. De switch zit al boven de 60 miljoen. Dus dan heb je waarschijnlijk al minimaal 50 miljoen gamers die deze games nog nooit hebben gespeeld.
Ze zitten zelfs al rond de 80 miljoen ;)
Nouja ze zijn natuurlijk ook wel bezig met nieuwe games, waaronder Metroid, maar blijkbaar zijn die nog niet af. Het is niet zo dat ze helemaal niet in ontwikkeling zijn. Zelfde voor de nieuwe Zelda game, ook die is in ontwikkeling.

Het wegvallen van Metroid (omdat ze opnieuw zijn gestart) en de problematiek, althans daar lijkt het op, rond Bayonetta hebben voor een gat gezorgd. Dat wordt nu soort van opgevuld.

Vergeet overigens ook Animal Crossing niet vorig jaar. Die game was een gigantische hit.
Overdrijven is ook een kunst. Ja een groot aantal WiiU games zijn/worden geport. Niet zo gek ook, gezien hoe weinig mensen een WiiU hadden. Neen, dit betekent niet dat Nintendo "nauwelijks tijd, geld en energie in het maken van een nieuwe game" steekt.

Op deze image zie je een overzicht van de games die Nintendo gepubliceerd heeft op Switch tot ~november 2020. De WiiU ports staan specifiek in het blauw omkaderd - dit zijn er 14 van een veel grotere library. 15 als je Skyward Sword HD al meetelt.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 18 februari 2021 13:33]

Er staan en paar fouten in:
2018:
Dragon Quest Builders is geen port.
Go Vacation is een Wii port (nog erger)
2019
Super Kirby Clash is Switch only, en bovendien gratis.
Dragon Quest XI is geen port (wel multiplatform)

Het aantal ligt met Skyward Sword dus op 11, en sommige daarvan zijn dan wel door Nintendo uitgegeven, maar niet door Nintendo gemaakt.
Je hebt gelijk! Deze image is niet door mezelf gemaakt, en misschien heb ik de intentie van de originele auteur verkeerd onthouden. Anyway, mijn punt blijft hetzelfde :P

Super Kirby Clash is trouwens een upgrade van 3DS game Team Kirby Clash Deluxe. Dragon Quest Builders is een Port van een Vita/ps3/ps4 game.
Dat vind ik dus ook. Wel innovatief met de hardware (zij het wel dat ze niet super degelijk zijn). Jarenlang hetzelfde spel opnieuw uitbrengen in een opgepoetst jasje. Gameplay vind ik ook overigens erg matig.
Akkoord. Ik ben sinds kort Sackboy op de PS5 aan't spelen, en dan zie je toch dat de concurrentie ook niet stilgezeten heeft. Sackboy is voor mij toch weer een pak beter dan pakweg Mario 3D World.
De concurrentie heeft altijd al goede platformers gehad. Ratchet and clank, jak and daxter, little big planet etc. Maar mario steekt er voor mij vaak wel bovenuit. Behalve bij odyssey, die vind ik zelf een stuk minder dan 3d world.
Dit is juist de kracht van Nintendo, ze creëren op deze wijze tijd voor zichzelf om met echt goede games op de proppen te komen. Het feit dat hun games amper bugs bevatten is een 1-op-1 gevolg van focus op kwaliteit i.p.v. vlot een nieuw game uitbrengen. Een verademing t.o.v. van zowat al het andere binnen de gaming industrie.En het werkt nog ook, want ze verkopen zo goed dat ze de hoge ontwikkelingskosten er zeer ruim uit halen.
Volledig mee eens. Switch is inmiddels hoe oud? Geen nieuwe zelda, geen nieuwe metroid... Dit lijkt een niuwe trend te worden - eindeloos recyclen van oude titels.
Heb hem zelf ook en kan me goed vinden in de review.
Mario 3D world is fantastisch, zowel in je eentje als met 4 personen. Met meerdere spelers is het spelbeeld heel anders en veel moeilijker, omdat je moet samenwerken.
Bowsers Fury is ook super, gelukkig iets moeilijker dan de vorige 3D mario (odyssey).
Wat ik wel begrepen heb is dat je na het uitspelen van Bowsers Fury de game nogmaals kunt spelen op een hogere moeilijkheidsgraad, echter ben ik zelf nog niet zo ver. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen? :)
Als je de game hebt uitgespeeld kun je nogmaals tegen Bowser vechten, deze heeft dan meer health en is iets sterker. Maar de hele game nogmaals spelen op een hogere moeilijksheidsgraad is niet mogelijk voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door Stjin op 18 februari 2021 12:23]

Ik kwam het tegen in een IGN post, waar ze het hier over hadden en het ivm embargo niet mochten zeggen.
Onderin dit artikel noemt de schrijver nogal cryptisch iets over die replay value.

"De credits rollen en we keren terug op het titelscherm, wat ons gekgenoeg de mogelijkheid tot doorgaan geeft. Uiteraard koos ik hier direct voor waarna Mario terugkeert in een wereld waar alles weer is zoals het was met de gigantische Bowser die dreigend over het land hangt – zonder uitleg, maar met nog een keer 50 sterren en een tweede grote ontknoping."

Met het nog een keer 50 sterren, las ik 50 nieuwe, maar dat blijken dus dezelfde te zijn helaas
Er zijn 100 sterren in totaal. Na het verslaan van Bowser bij de 50 sterren krijg je credit-roll daarna zijn er idd nog 50 te vinden.
Geen idee of het artikel is bijgewerkt in de tussentijd, maar er staat (nu):
Goed om te weten is ook dat je na de credits nog door kunt spelen. De spelwereld bevat dan opnieuw vijftig Cat Shines, die vaak net wat lastiger zijn te veroveren. In totaal verzamel je dus honderd Cat Shines voordat je Bowser’s Fury helemaal hebt uitgespeeld.
Het lijken dus inderdaad nieuwe shines te zijn op nieuwe plekken. Dat zou je kunnen zien als extra moeiijkheidsgraad :)

Ik krijg de game hopelijk vandaag binnen, dus kan nog niet zeggen of dit echt een groot veschil maakt!
Of overheen gelezen of aangepast. Blij te horen dat dit zo blijkt te zijn
Je wordt dan een soort van super saiyan leeuw, incluis geel en wuivend haar.
Goede tip voor wie geïnteresseerd is. Deze en andere nieuwe switch spellen zijn veelal behoorlijk goedkoper bij launch op amazon Frankrijk. Dit spel is daar nu al te halen voor €45! Zitten vaak nog wel wat verzendkosten bij.
Daar zijn ze inderdaad een stuk goedkoper. Heb je dan geen last van de taal, of zijn ze universeel?
Doosje is frans denk ik.
Het doosje is in sommige gevallen Frans, heb ook al een aantal gewoon in het Engels gekregen. Voor het prijs verschil heb ik hier zelf geen enkel probleem mee en het spel past zich aan naar de taal van de switch.
Ik wacht met smart op een remake van Super Mario 64. Iemand heeft eens in Unreal Engine een bowser castle level daaruit nagebouwd en dat zag er fantastisch uit.

Edit: https://youtu.be/6qZ2hoj2too

[Reactie gewijzigd door BremFM op 18 februari 2021 11:45]

Gezien SM64 net opnieuw is uitgebracht in de All-Stars editie samen met Sunshine en Galaxy, gaat een remaster er natuurlijk nooit komen (op de Switch in ieder geval niet).
Ik raad je aan Render96 te googlen. (ultra) widescreen HFR texture en model mods etc. Echt leuk om te zien hoeveel moeite hierin zit.
Vind het weer een geweldige mario game ook al is het een remaster. Wel jammer dat bowsers fury op 30fps draait in handheld. Daardoor wil je dat eigenlijk niet in handheld spelen. Terwijl ik juist vaak handheld speel.
Is het dan 60fps in console modus?

Blijf apart vinden dat ze de fps aanpassen afhankelijk welke vorm je speelt. Hardware matig veranderen we nou niet...
Niet helemaal waar. De Switch clocked flink terug in handheld mode om energie te besparen.
Ah, dat klinkt eigenlijk nog best logisch. Ik blijf het alleen wel zonde vinden.
Wel qua energieverbruik... In de dock heeft de Switch 'unlimited juice', in handheld mode zal de Switch het van de batterij moeten hebben.
Ja 60fps met hier en daar wat drops heb ik gemerkt. Maar omdat mario vaak snelle gameplay heeft is dat alsnog veel fijner om te spelen.
Kan ik me ook wel voorstellen, zeker als je van console naar handheld 'switch'ed (ha), valt het natuurlijk wel op!
Als minpuntje zou ik toch wel noemen dat ze verwachten dat men de volle mep neerlegt voor dit. Ik heb de game al uitgespeeld in 2013 en die extra 3 uurtjes van Bowser's Fury maken het niet de volle prijs waardig vind ik. Ietsje scherper en That's it verder.

Sowieso blijft dit mijn grote hekelpunt aan Nintendo. Ook weer met die Zelda SS remaster, hoppa, 60 euro. Forget about it.
Jep. Ik koop tegenwoordig mede daardoor niet snel Nintendo meer. Vind het te veel van hetzelfde. Zeker er zitten echt wel leuke dingen bij maar het is gewoon zo dat ik heel snel uitgekeken raak op weer een heruitgave van een game die ik al ken met Mario of weer een Mario party/Mario kart.

Ik ben op dit moment naast pc meer Xbox georiënteerd. Dit icm met gamepass geeft mij persoonlijk heel veel value voor het hele gezin. Er zit voor iedereen in het gezin altijd wat leuks tussen op de gamepass. En alles wat ik van eerder heb kan ik op mijn One x spelen en straks ook weer meenemen naar een series X. Zo kan ik bijvoorbeeld een aangekochte game als stardew valley straks gewoon weer spelen zonder opnieuw te kopen. Dit kon ik bijvoorbeeld bij de PlayStation niet. Als ik game van de PS3 op de PS4 wilde spelen mocht ik deze gewoon doodleuk opnieuw kopen.

Maar gelukkig is er in ieder geval keuze, ben blij dat er een Sony en een Nintendo zijn naast de Xbox.

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 18 februari 2021 22:35]

Koop het spel fysiek en verkoop door wanneer je het uitgespeeld hebt.
Zo vallen de prijzen altijd goed mee :)
Ik heb hem zelf al voor de Wii U en het is echt een hele leuke game. Zeker lokale multiplayer is super. Je werkt samen maar tegelijk wil je ook de meeste punten scoren en als eerste het level finishen.

Wel goed dat het geen directe port is maar dat ze er dan nog de Bowser's Fury uitbreiding bij stoppen. Vind zelf dat Nintendo op het moment iets te veel remasters/ports aan het uitbrengen is dus vooruit.

[Reactie gewijzigd door mcgloud op 18 februari 2021 11:49]

Ik vermaak mij hier wel mee. Bowser's Fury is erg kort en simpel, maar is een leuke toevoeging op een prima game. Ik had wel graag gezien dat er een soort 'easy modus' is bij de originele game. Doordat de camera vaak niet handig meewerkt springt een onervaren gamer vaak mis. Dat kan best frustrerend zijn. Bij Mario Oddyssey had je wel een hulp. Hier krijg je na 5x doodgaan een speciaal pak, maar dat voorkomt alsnog niet dat je af gaat wanneer je ergens naast springt.
3D-world is eigenlijk de enige mario game die ik volledig heb uitgespeeld tot en met de Championships Road die alleen vrijkomt na alle sterren en alle vlaggen in de top en alle stempels. Nu met de kleine man nogmaals proberen te halen 7 jaar later. Al betwijfel ik of ik dat nog kan
Super game!
Voor elke leeftijd aan te raden.
Vooral het met 4 speler tegelijk spelen is erg leuk!
Lijkt me nog wel leuk spel om binnenkort eens te halen, hoef hem niet gelijk nu te hebben.
Ik heb ook nooit de WiiU gehad dus deze nooit gespeeld.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True