Met de Nest Audio brengt Google de langverwachte opvolger van de Home-smartspeaker uit. Hoewel de Nest Audio de nodige slimme features bevat, zit de echte vooruitgang vooral in de kwaliteit van het speakergedeelte. Bovendien is de speaker bij introductie een stuk vriendelijker geprijsd dan zijn voorganger. Als je op zoek bent naar een slimme speaker met digitale assistent, dan is de Google Nest Audio zeker een aanrader.
In de afgelopen week kondigde Google een reeks nieuwe producten aan, waarvan er één zeker naar de Benelux komt: de Google Nest Audio. De nieuwste smartspeaker uit de gelederen van Google is de opvolger van de Home-speaker, die de Amerikaanse zoekgigant in 2016 op de markt bracht. Na vier jaar werd het ook weleens tijd om naar de tekentafel terug te keren. Hoe dat heeft uitgepakt, lees je in deze review.
Een smartspeaker is een graag geziene gast in de meeste smarthomes. Een dergelijke speaker maakt stembesturing van aangesloten, slimme apparaten mogelijk: “Hey Google, zet de lampen aan” of “OK Google, speel muziek”. Zeker in de wat betaalbaardere segmenten is het speakergedeelte het ondergeschoven kindje. Dat is deels een kwestie van prijs, deels een kwestie van de omvang van de klankkast.
Googles portfolio
Zo zijn de betaalbaarste speakers uit Googles assortiment de Google Home Mini, vanaf 30 euro, en zijn directe opvolger de Google Nest Mini, vanaf 40 euro. Deze speakers zijn betaalbaar en klein van stuk en dat hoor je ook als je ze muziek laat weergeven. Het geluid is dun en wat schel en op details in het laag hoef je zeker niet te rekenen. Deze speakers zijn dus vooral zeer geschikt voor plekken waar je vooral stembesturing zal toepassen.
Een trapje hoger vinden we de originele Google Home-smartspeaker, die bij de introductie zo’n 170 euro kostte. Sinds halverwege 2019 is hij ook goed vindbaar voor een slordige 90 euro. Zolang je de Home tenminste nog kan vinden. Verschillende shops in de Pricewatch tonen nog voorraad, maar in de Google Store staat een onberispelijk ‘niet meer beschikbaar’ op de productpagina te lezen.
De nieuwe Google Nest Audio smartspeaker is met een introductieprijs van 99 euro nauwelijks duurder dan de overgebleven voorraad Home-smartspeakers en aanzienlijk goedkoper dan die laatste bij hun introductie. Dat doet de vraag rijzen: wat heeft Google veranderd en wat levert dat op?
Google Nest Audio
Ontwerp en techniek
Als we de Google Nest Audio uit de verpakking halen, valt direct op dat de hele speaker met een ruwe, hoogwaardig aanvoelende stof is bekleed. Voorlopig zijn in de Benelux een witte en een donkergrijze versie beschikbaar, al waren er tijdens Googles Launch Night ook exemplaren in andere kleuren te zien. Google heeft net als bij de Mini en de Home voor een sobere aankleding gekozen en dat bedoelen we als een compliment. De Nest audio heeft geen schreeuwerige merkuitingen op zijn behuizing. Smaken verschillen uiteraard, maar de Nest audio is overduidelijk vormgegeven met huiskamerwaardigheid als uitgangspunt.
Behalve in de beschikbare kleuren donkergrijs en wit lijkt het erop dat de Nest Audio later ook in drie andere kleuren wordt uitgebracht
Onder de motorkap
De Nest audio heeft onder de motorkap een quadcore-A53-processor met een kloksnelheid van 1,8GHz. Voor het geluid zijn een 75mm-midwoofer en een 19mm-tweeter aan boord. Daarmee moet de Nest Audio volgens Google zo’n 75 procent luider klinken, met een 50 procent sterkere bas. Voor het luisteren heeft de speaker de beschikking over drie zogenaamde far-fieldmicrofoons, die specifiek geschikt zijn voor het oppikken van geluid dat zich op grotere afstand van de microfoon bevindt.
Behuizing
De speaker is in de basis een rechthoek, maar met zacht afgeronde randen en hoeken. De Nest audio meet 17,5x12,4x7,8cm. Met een gewicht van een slordige 1,2 kilogram is hij relatief zwaar. De bekleding is gemaakt van gerecyclede plastic flessen, de behuizing eronder bestaat voor zo’n 70 procent uit gerecycled plastic.
Aan de voorzijde is de speaker ogenschijnlijk leeg, al zitten onder de stoffen buitenkant wel de bekende vier notificatieledjes en heb je aan de bovenzijde de beschikking over volume zachter (links) en volume harder (rechts), met daar tussenin de functietoets. Aan de achterzijde Is er plaats voor een bescheiden G van Google, een DC-aansluiting voor de broodnodige stroom en een fysieke aan-uitschakelaar voor de microfoons.
Privacy met fysieke microfoonschakelaar
Die laatste is geen overbodige luxe. Googles smartspeakers ‘luisteren’ nu eenmaal mee en wat ze opvangen, komt onherroepelijk terecht in de cloud. Deze informatie wordt uiteindelijk gebruikt om relevante advertenties te laten zien, waarmee Google een belangrijk deel van zijn geld verdient. De mogelijkheid om zelf met een druk op de knop te bepalen wanneer de speaker wel of niet meeluistert, is dan ook een belangrijk bastion voor de bescherming van je privacy. Wil je weten wat er van jou is opgeslagen, dan kan je deze data inzien in de Google Home-app onder ‘Mijn activiteit’ en zo nodig laten verwijderen. Lees desgewenst meer over Google en privacy.
Op de Google Nest Audio vind je achterop een fysieke aan-uitschakelaar voor de microfoons
Installatie en gebruik
De installatie van de Nest Audio is kinderlijk eenvoudig. Nadat je hem met het lichtnet hebt verbonden en de boel is gestart, verschijnt de speaker in de Google Home-app, die er is voor zowel iOS als Android. Als je op de pop-up ‘Nest Audio verbinden’ klikt, is het een kwestie van de aanwijzingen op het scherm volgen. Hier wordt je onder andere gevraagd of je gebruiksstatistieken naar Google wilt laten versturen om de gebruikservaring van de speaker in de toekomst te verbeteren. Dat vonden wij niet direct nodig, regulier meeluisteren leek ons voorlopig voldoende.
Eenmaal toegevoegd aan Google Home kan je de chromecastfunctie van de Nest Audio activeren. Daarmee cast je de audio van je telefoon dus net als video naar de ontvanger, in dit geval de speaker. De speaker kan overweg met diverse muziekdiensten, zoals YouTube Music, Spotify, Deezer en Tuneln Radio. Ouderwets je eigen muziek vanuit de opslag van je telefoon afspelen behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.
Stereo-opstelling
Een feature die we erg weten te waarderen, is de mogelijkheid om twee Nest Audio-speakers in stereo-opstelling te plaatsen. Dit doe je door beide individuele speakers aan de Google Home app toe te voegen, waarna je bij de instellingen van een van beide ‘speaker pair’ kunt selecteren. De speakers verschijnen vervolgens als één apparaat in de Home-lijst.
Als je twee Google Nest Audio-speakers hebt, kun je ze in stereo laten functioneren
Slimme features
Volgens Google doet de Nest audio enkele slimme dingen met het geluid. Zo kan de speaker bijvoorbeeld met behulp van de Media EQ-feature zijn geluid automatisch aanpassen, afhankelijk van de bron. Ook stemt de speaker autonoom het volume af op de aanwezigheid van achtergrondgeluid, zodat je altijd de Google Assistent kunt horen. Google noemt deze feature treffend Ambient IQ. Deze functie kun je desgewenst onder apparaatinstellingen uitschakelen.
De speaker ondersteunt uiteraard ook de zogenaamde Voice Match feature, die de individuele stemmen van gebruikers leert herkennen. Dit personaliseert de gebruikerservaring van de Nest Audio door bijvoorbeeld direct toegang tot je agenda te geven. Voor het activeren van deze functie wordt tijdens de installatie van de speaker specifiek om toestemming gevraagd.
Vermeldenswaardig is de mogelijkheid om met de Nest Audio via Google Duo te bellen met smartphones, tablets en laptops. Daarnaast heeft de speaker een intercomfunctie, waarmee je elke andere Nest-speaker kan bereiken door bijvoorbeeld “Hey Google, bel de huiskamer” te roepen. Wil je alle speakers in je huis direct bereiken, dan komt de Broadcast-functie goed van pas. Zeg daarvoor “Hey Google, roep om” en voeg je boodschap toe.
Geluidskwaliteit
Beluisterde nummers
Bad Kingdom van Moderat
Smells like Teen Spirit van Nirvana
Thunderstruck van ACDC
Moonlight Sonata van Beethoven
A forest van The Cure
You Want it Darker van Leonard Cohen
Man in the Long Black Coat van Bob Dylan
Viva la Vida van Coldplay
Golden Brown van Dave Brubeck
People Get Up And Drive Your Funky Soul (remix) van James Brown
Is This Love van Bob Marley
Om de geluidskwaliteit van de Google Nest audio te beoordelen, hebben we geluisterd naar nummers van diverse artiesten, die uiteenlopende muziekstijlen ten gehore brengen. Zie kader. Ter vergelijking beluisterden we dezelfde tracks afwisselend op een losse Nest Audio, twee Nest Audio-speakers in stereo-opstelling, een Nest Mini, Google Home, LG WK7 en Sonos IKEA Symfonisk-speaker. De WK7 was de winnaar van een eerdere test, die we deden met zeven smartspeakers met een digitale assistent aan boord. De Symfonisk nemen we mee omdat de prijs van deze connected speaker vergelijkbaar is met die van de Nest Audio.
We zeiden eerder al dat de geluidskwaliteit van de Nest Mini niet voldoende is om fatsoenlijk naar muziek te luisteren. Dit is een slimme speaker die zonodig ook geluid kan voortbrengen, meer niet. De Google Home is duidelijk een stap vooruit, maar is evenmin een aanrader voor de muziekliefhebber. Het geluid is dun en aan schelle kant, terwijl het totale gebrek aan laag van de Nest Mini maar ternauwernood is verbeterd.
Vlnr: Google Nest Mini, Home en tweemaal Nest Audio
Het geluid dat de Nest Audio weet voort te brengen, is duidelijk van een heel ander niveau. Het hoog klinkt fris en helder en het geluid heeft een behoorlijk volume. Bovendien is het geluidsbeeld, zeker in stereo-opstelling, behoorlijk breed, waarmee de ervaring ten opzichte van de Home-speaker significant beter is. Het midden en laag worden eveneens heel behoorlijk weergeven, rekening houdend met de afmetingen van de klankkast, maar niet zo indrukwekkend als het hoog.
LG WK7
Schakelen we vervolgens naar LG’s WK7, dan horen we een redelijk vergelijkbare geluidskwaliteit. De Nest Audio heeft een wat gecontroleerder hoog, waar de WK7 op een wat strakker laag kan bogen. De Nest Audio heeft wel duidelijk de mogelijkheid van een stereo-opstelling voor op de slimme speaker uit Zuid-Korea. Laten we echter de Symfonisk van IKEA/Sonos aan het werk, dan horen we de baas boven baas. Het geluid dat de Symfonisk weet voort te brengen, is van een nog hoger niveau, waarbij vooral de details in het midden en laag positief opvallen. Let wel, de Symfonisk is een ‘gewone’ streamingspeaker, zonder assistent-functionaliteit.
Symfonisk van IKEA/Sonos
Conclusie
Met de Nest Audio brengt Google de lang verwachte opvolger van zijn originele Home-speaker op de markt. De smartfeatures zijn her en der wat verbeterd, maar de echte vooruitgang zit duidelijk in het speakergedeelte van deze smartspeaker. Het geluid van de Nest Audio is, gezien de omvang van de speaker, heel behoorlijk, met een breed geluidsbeeld en lekker fris hoog. De details in het midden en laag worden heel aardig weergegeven, al moet de Nest Audio op dit vlak zijn meerdere herkennen in de even dure Sonos Symfonisk van IKEA.
Ben je op zoek naar een connected speaker die vooral muziek moet voortbrengen, dan is de Symfonisk dus de betere optie. Zoek je bij uitstek een slimme speaker vanwege de assistent-functionaliteit, dan heeft de Nest Mini met zijn zachte aanschafprijs de beste papieren. Wil je echter zowel de smartfunctionaliteit als een fatsoenlijke speaker om naar muziek te luisteren, dan is de Nest Audio een uitstekende keuze. Bovendien hoeft je portemonnee daarvoor niet te bloeden. De introductieprijs van 99 euro is aanzienlijk schappelijker dan die van zijn directe voorganger en verklaart de Great Value-award die we hierbij uitreiken.
Juist bij dit soort apparaten zou ik het interessant vinden als Tweakers een stapje verder gaat, hoeveel requests maakt dit apparaat? Waar naar toe gaan die requests? Met andere worden hoeveel informatie staat dit apparaat de ganse dag te verzamelen?
Het is opvallend dat het privacy aspect geheel buiten beschouwing gelaten wordt, zeker omdat je hier het product bent ipv de klant. Enkel de techindustrie en de drug industrie spreken over gebruikers, andere industrieën hebben het over klanten.
We hebben dit inderdaad niet getest omdat dit product niet anders is dan de andere Google Assistant apparaten als het om data-uitwisseling met Google servers gaat. Tests met sniffers en Google Assistant apparaten zijn in het verleden door meerdere van instellingen en consumenten gedaan. Dat zegt uiteraard niet dat wij hier zelf ook geen praktijktests naar kunnen doen, maar in dit geval hebben we ons vooral gericht op de audio-kwaliteit van het nieuwe apparaat en hebben we de Assistent-functionaliteit niet opnieuw uitgediept (ook niet qua functionaliteit).
We laten het privacy aspect overigens niet 'geheel buiten beschouwing', op pagina twee besteden we wel beknopt aandacht aan de privacy implicaties.
Misschien een leuk in-depth artikel voor Tweakers, om de verschillende thuis-speakers te testen. Ik ben benieuwd of er nog een duidelijk verschil is tussen Amazon Echo/Nest Home/Homepod, etc. op dit vlak.
Volledig mee eens, is een Google audio probe, lijkt me ook interessant om daar eens een sniffer op te zetten! Maar goed, wss zie je alleen audio fragmenten heen en weer schieten ("de ruwe data") wat Google er dan mee doet blijft verborgen in de diepe krochten van de Google cloud.
Het is natuurlijk pure treurnis dat we anno 2020 luisteren naar ondermaatse speakers . Gedurende de jaren 70 tot en met 90 was het hebben van een 'hifi' installatie thuis een teken van enige welvaart. De opslagmediums hebben zich ontwikkeld van band, plaat en cd naar allerhande digitale varianten. Ook de spelers hebben zich ontwikkeld. Er is qua muziek veel keuze en in hoge kwaliteit.
Qua speakers zie ik de algemene trend thuis juist afnemen: vooral kleine (maar wel draadloze en 'slimmere') speakers die zich niet kunnen meten met een beetje kwaliteit-speaker op een dito versterker. Ik ben niet tegen dit soort speakers maar please.... écht muziek luisteren kan zoveel beter! Doe jezelf een plezier en koop échte .
Ik ben het met je eens.... Maar... Geluidskwaliteit van vergelijkbaar geproportioneerde boxen en het verschil hoor je pas al je de boxen letterlijk naast elkaar zet. Zoals dat gebeurd bij hifi zaken als je op zoek bent naar een hifi systeem.
Echter hebben consumenten tegenwoordig meer eisen dan alleen geluidskwaliteit. Gemak is een belangrijke factor net zoals integratie met derden partijen.
Ik heb een Sonos systeem (playbar, sub en 2x play 3) en ja ik heb letterlijk de verschillen gehoord tussen Sonos, een set Quadral en B&W boxen en nog een paar. Voor muziek zou ik direct voor de Quadral boxen gaan. Voor films zijn zuilen minder geschikt dus daar ging ik al nat. En ik heb ook rekening te houden met een wederhelft. Die had geen zin in een paar van die torens in huis.
Dus compromis (we houden van polderen) kwam de Sonos set. En Sonos,of vergelijkbare systemen is meer dan prima voor muziek en films. Maar blinkt dan ook weer nergens in uit.
Het is echter wel gemakkelijk in gebruik, subtiel weg te werken en het integreert makkelijk met derde partijen.
Ik denk dat mensen dat tegenwoordig (gemiddeld genomen) belangrijker vinden. Maar dat is gebaseerd op onderbuikgevoel.
[Reactie gewijzigd door BestevaerNL op 22 juli 2024 15:22]
Sorry, Hier ben ik het dus zo niet mee eens, ik heb hier thuis een 7.1 opstelling van een compleet Canton setje, 2x 3 wegs zuilen staan als Front. (Worden verkocht als "muziek" speakers) en dat blaast die Sonos meuk helemaal omver. Als je van beide werelden wilt en dat kan makkelijk met goede speakers moet je naar all around merken kijken zoals Canton of KEF. Met muziek TOP en met Films al helemaal, zeker met films met goede muziek.
Met een goede Hifi stream apparaat zoals een NAD of een complete reciever van bijvoorbeeld Marantz of Rotel geniet je jaren van kwaliteitsgeluid en gebruikersgemak. De HEOS app van Marantz is goed doorontwikkeld en anders gewoon de ingebouwde Airplay gebruiken. Grootste pluspunt blijft dat JIJ bepaald hoe lang een speaker mee gaat, en niet Sonos met hun update beleid.
Zoals ik zei zijn er beter boxen beschikbaar dan Sonos of vergelijkbare merken/oplossingen. Dat ben ik met je eens
Maar welke gemiddelde consument wil tegenwoordig nog 8 kabels die een bestaand huis heen trekken voor 7.1 geluid?
Let op hè, we hebben het over gemiddelde consumenten. Geen audiofielen of mensen die alle speciaal edition 4k bluray schijfjes van alle films en series kopen.
Ja precies. Ik heb ook altijd goed geluid gehad, en om eerlijk te zijn altijd m'n woonkamer ingedeeld om m'n geluid en beeld maar goed te hebben. M'n wederhelft vond me verder schijnbaar lief genoeg om daar slechts milde ruzie over te maken. Maar heb onlangs een ander huis gekocht, en het blijkt dat ik het toch iets minder belangrijk vind dan vroegah.
Een (degelijke) soundbar en sub is goed genoeg, en als ik alleen ben is een koptelefoon een mogelijkheid.
Je geeft het al aan compromis, maar denk ook gewoon gewenning aan die kleine speakers. Als je niets anders hoort dan weet je ook niet beter dat het geluid leuk klinkt.
Hoor je dan echte dikke boxen, een echte dikke zware sub tja dan gaat er een andere wereld voor je open.
Maar goed als de massa er mee tevreden is zal het wel goed verkopen.
Helaas zie ik dan wel dat die kleine zooi voor zulke dikke bedragen verkocht wordt dat ze soms voor meer dan echte kwaliteit verkocht worden.
De massa hoort nooit die box van Google direct naast een box van een erkent hifi merk.
Dus voor hun klinkt alles beter dan het geluid uit hun tv of het speakertje die via BT is gekoppeld aan hun telefoon.
En laten we eerlijk zijn. Stel als je audiofiel bent. Is het dan verstandig om iedereen hifi audio zuilen of boekenplank speaker aan te praten ipv en speaker van €100,- die prima geluid produceert?
Tja, de grote massa prefereert nu eenmaal gemak, design en prijs boven kwaliteit.
Dat zag je ook met tv's en bijbehorende audio zaken als soundbars etc. LCD tv's, inferieur tegenover bijv. plasma, maar wel lekker veel tv voor minder geld. Soundbars, niet te vergelijken met een goede 2.1/5.1 set, maar lekker makkelijk, neemt niet te veel ruimte in en minder kabels...
Hm, dat argument gaat niet echt op: voor de prijs van een "smart" speaker kun je echt heel veel meer geluidskwaliteit krijgen als je voor 2domme" speakers gaat.
Niet zo negatief over soudbars. Dat Sonos, Bose (deels), Samsung, LG en andere C, B en sommige A merken er een beetje een zooitje van maken is zeker een feit, maar dat er soundbars zijn die absoluut niet onder doen voor speakers van hoge kwaliteit en goed te koppelen zijn met rear speakers voor goed 5.1 surround indien nodig is ook een feit.
Maar de lat ligt ook erg laag en veel mensen hebben toch geen content waarbij het verschil goed merkbaar is of het boeit ze niet. Waarom zouden merken er dan in investeren. Maar dat neemt niet weg dat er genoeg soundbars zijn die net zo goed (of beter zijn) dan veel 2.1 setjes.
Ga maar eens voor een Sennheiser AMBEO of Yamaya YSP-2700 of zelfs YSP-5600 zitten en je moet wel een héééél goede 2.1 set hebben om er wat tegen in te brengen. Maar zelfs een YAS-207 of 209 is al beter dan al het aanbod van Samsung en LG bij elkaar. Zelfs zonder losse subwoofer.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor
Ik ben geen audiofiel en moet ook niet perse een set van 10k omdat 'je anders geen goed geluid hoort en dus kennelijk niet van muziek houdt'.
Mijn punt was alleen maar om aan te geven dat de gemiddelde consument eerder voor goedkoop, design en gemak gaat dan voor kwalitatief hoogstaande oplossingen. En spelen de fabrikanten ook op in.
Die ambeo heeft ook wel goede prijskaart, de YSP-5600 is wat goedkoper.
heb je met die dingen dan nog steeds 2 speakers achterin nodig of ben je dan helemaal klaar?
De AMBEO en ysp 5600 en 2700 leveren een microfoon mee die je op de luisterpositie moet plaatsen om de boel te configureren. Zo meet de soundbar de nodige weerkaatsing en volume per speaker om surround te krijgen.
Dat werkt in vierkante ruimtes, of ruimtes die aanwezige muren hebben het best. Een gordijn is ook geen probleem, maar een opening aan de zijkant voor bijvoorbeeld een open keuken maakt het allemaal wat lastiger. De precieze beperkingen zijn op de sites van de betreffende merken te vinden. Yamaha maakt, om dat op te lossen, verplaatsbare en inklapbare geluidsschermen die los te koop zijn. Maar mooi is anders.
Vanwege de kosten en omdat mijn ruimte er ook niet bij past heb ik de voorkeur voor een Yamaha bar 40+sw. Er is ook een bar 400 set te koop, maar de subwoofer van de 40+sw is beter voor een vergelijkbare prijs. Ik verbind er dan 2 musiccast 20 mee voor de linker en rechter rear speakers. Het heeft dan geen atmos/dts:x en geen dd+. Maarja ik mis dat niet zo.
Er is nog een hele goede optie als je kwaliteit voor weinig wil: Gebruikt.
Zo veel verbetering is er in speakerland nu ook niet meer geweest de afgelopen 30 jaar.
Je kan van een goed merk ook 10 of 20 jaar oude speakers kopen. Dan koop je voor weinig gewoon heel mooi goed spul, waarmee je jaren vooruit kan en bovendien nog eens heel goed geluid.
Er is juist op speaker gebied en ook in de aansturing (versterking, dag, room eq, actieve aansturing) juist heel veel vooruitgang geboekt. Ik zou zeker aan elektronica maar ook wat betreft speaker niet maar zo oude meuk willen hebben.
Soundbars zijn troep, is puur gemak en design waar mensen voor kiezen. Hifi kwaliteit kost gewoon geld, voor een setje van Sonos van 2k koop je veel betere losse speakers.
De meeste mensen horen het verschil écht niet. Zeker ook om wat ze afspelen ook niet om meer vraagt. De lat ligt bij reviews ook bijzonder laag hier. Dat is nou eenmaal wat het is.
Ja precies, je zou zeggen dat na zoveel jaar ontwikkeling ook de categorie slimme speakers een volwaardiger alternatief zou moeten zijn voor een ‘gewone goede hifi’ installatie.
Eens hoor! Het is daarnaast ook de moeite waard om goede speakers te belonen met hogere kwaliteit muziek. Deezer hifi of Tidal ofzo klinkt zoveel beter dan basic Spotify (even los van de discussie of je cd's en flac library beter zijn). Voordeel van simpelere speakers is weer dat je dat verschil dan weer niet hoort
Tja ik heb een max en normale Google home en voor effe wat muziek opzetten is het prima. De echte muziekgenieter heeft vaak ook nog een normale set erbij staan, dus het blijven wel 2 groepen.
Inderdaad verbaas ik mij ook over wat voor pauperzooi binnen mijn kenniskring gangbaar is. Paar uitzonderingen daargelaten die dan ook meteen voor de grootste zuilspeakers gaan. Misschien is de WAF toch dominant. In mijn huiskamer staat de Echo via aux verbonden met een Marantz versterker en een paar Boston boekenplank speakers, dan klinkt streaming wel OK.
In mijn geval heeft het ook te maken met een vrouw die niet twee van die grote mooie goed klinkende luidsprekers in de woonkamer wil hebben staan. Het moet allemaal in het interieur passen.
Er zijn echt ‘heule mooie’ speakers te koop. Afhankelijk van je smaak denk aan KEF LS50 of speakers van het sjieke Franse Focal. Die zijn redelijk wife-proof. Afhankelijk natuurlijk van de ‘Wife’... ;-)
Ik wens dat daarom de Chromecast audio met zijn digitale output nog in het assortiment was. Ik heb zo veel plezier van die dingen gecombineerd met een leuke stereo set en het gemak. Zeker omdat je een home speaker in de keuken kunt vragen of ze op de echte stereo willen spelen.
Een smartspeaker is een graag geziene gast in de meeste smarthomes. Een dergelijke speaker maakt stembesturing van aangesloten, slimme apparaten mogelijk: “Hey Google, zet de lampen aan” of “OK Google, speel muziek”.
Ik heb geen ervaring met een smartspeaker maar ik betwijfel of zo'n speaker wel zo makkelijk is. Dit lijken mij eerder verkoop uitspraken. Neem “Hey Google, zet de lampen aan”. Welke lampen? Ik heb ca. 15 Hue lampen. De meeste gaan aan (faded en wel) ietsje voor zonsondergang, gegroepeerd per kamer en scene. Na 12 uur gaan de meeste uit of een deel naar een nachtstand. Nu het 's morgens weer donker wordt gaan de lampen een paar uur aan in een gedimde setting. Dat is 1 keer instellen en de rest regelt de bridge, volautomatisch. Vele mensen hebben Hue lampen en bijbehorende scenes. Wat zou ik dan met een slimme speaker moeten? En hoe bedien ik die? “Hey Google, zet de lampen aan in de woonkamer aan op scene lezen, de lampen in de keuken op scene ontspannen, de buitenlampen op scene nacht" en zo heb ik nog een paar groepen. En dan hopen dat Google het allemaal in één keer begrijpt. En 's avonds weer zo'n riedel uitkramen om de meeste uit te krijgen en de rest op een nacht stand. Bijzonder handig lijkt me dat ... not.
Alleen als ik een serie of film kijk zet ik de woonkamer groep in een gedimde stand. Daar zou het handig voor kunnen zijn. Nu is het één klik op de widget van mijn telefoon, naast de Netflix knop.
Hetzelfde geldt voor “OK Google, speel muziek”. Welke muziek? Met welke app? Welke artiest? Welk album of playlist? (nog afgezien van het feit dat ik geen muziek via zo'n mono speakertje ga luisteren).
Nu heb ik verder niet veel smarthome producten, maar voor de mensen die dat wel hebben is het veelal de lol en de uitdaging om zoveel mogelijk te automatiseren, dus ik vraag me af of zo'n speaker voor die categorie mensen nou wel zo veel meerwaarde heeft.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:22]
Hetzelfde geldt voor “OK Google, speel muziek”. Welke muziek? Met welke app? Welke artiest? Welk album of playlist? (nog afgezien van het feit dat ik geen muziek via zo'n mono speakertje ga luisteren).
Nu heb ik verder niet veel smarthome producten, maar voor de mensen die dat wel hebben is het veelal de lol en de uitdaging om zoveel mogelijk te automatiseren, dus ik vraag me af of zo'n speaker voor die categorie mensen nou wel zo veel meerwaarde heeft.
Je vraagt gewoon welke artiest en song
en noemt de app die je wilt gebruiken ... Spotify YouTube enz.. als je geen app noemt neemt hij de standaard app die je hebt gekozen .
Ikzelf ben zeer tevreden van de nest hub
De speaker is waardeloos maar daarom heb ik uiteraard een Google audio Chromecast aan men stereo hangen .
Dus hey Google speel wat muziek op men stereo .
Dat hij mijn interessante gesprekken zit af te luisteren kan me geen snars schelen .
Zo een overpriced hue lamp begrijp ik dan weer niet enja heb er zeker met liggen klooien
Je "zet de lampen aan" voorbeeld werkt alleen 100% als je 2 lampen in je woonkamer hebt, als je overal in huis (zoals jij denk ik) lampen hebt staan knal je gewoon alles aan.
Je kan zelf tegenwoordig routines aanmaken, je kan dus iets maken met "lezen in de woonkamer", waarbij je dan instelt dat de woonkamerlampen dan een bepaalde scene moeten uitvoeren. Daarnaast kun je ook de namen van de lampen gebruiken (en die ook weer groeperen), je kan bijvoorbeeld zeggen "zet de lampen in de keuken op 100%".
Bij "speel muziek" gaat hij verder met je laatst afgespeelde playlist, als je Google met Spotify koppelt is het dus een spotify playlist.
Waarschijnlijk heb je voor de meeste domotica acties niet echt Google Home nodig, veel gaat met de app sneller of beter. Ik zie het meer als een extra manier om X te bereiken, als mijn primaire manier niet mogelijk is (telefoon leeg of te ver weg, handen vol, etc) dan is het tegen Google schreeuwen een goed alternatief.
Toegegeven ik ben geen audiofiel, verre van, maar ik vind het geluid uit een normale Google Home wel lekker klinken. Het is natuurlijk geen 7.2 surround set, maar voor wat muziek tijdens het koken is het prima.
Je kan in de Google Home app ruimtes en groepen instellen. Als ik mijn werkkamer inloop en tegen Google zeg om de lichten aan te doen gaan alleen daar de lichten aan. En de integratie met Hue werkt goed, heb recentelijk een aantal nieuwe lampen toegevoegd thuis en deze werden direct overgenomen in Google Home in de juiste kamers.
En zoals @ThaStealth al zegt je kan ook routines instellen. Zo heb ik ingesteld dat als ik bij thuiskom zeg "ik ben thuis" dat er bepaalde lichten aangaan, en er een specifieke playlist gestart word.
Als je in het begin even de tijd neemt om de zaken goed in te stellen heb je er relatief weinig handelingen aan verder. Het gebruik om tegen zo'n speaker te schreeuwen is wel even wennen. Maar dat gaat best snel.
Aan tafel: 3 eetkamer lampen gaan aan en over alle googles wordt omgeroepen dat we gaan eten.
Weltrusten: alle lampen beneden gaan uit, behalve de kleine lampjes op de slaapkamers.
Lekker koese: bedlampen gaan uit, volume gaat naar 0,1 en Radio 1 gaat spelen en stopt na 1 uur.
Het is avond: bepaalde lampen gaan aan op een bepaalde sterkte.
Kortom, alles is mogelijk. Ik heb nu ook een lichtsensor en bewegingsmelder, als het te donker is en er is iemand in de kamer gaan sommige lampen aan.
Algemeen: lampen aan (gaat alleen de desbetreffende ruimte aan, waar een Google staat.
Alle lampen aan: alles gaat aan.
Alexa, turn of everything. Alle Lampen, Receiver, TV etc gaat uit (ik moet alleen de deur achter me dicht trekken ;-).
Alexa, movie time. Lampen dimmen in woonkamer, TV gaat aan op het juistte kanaal, Reveiver gaat op 'Movie' stand, met het juistte volume.
Alexa, how much time is left for this (movie|episode)? X ends at <time>.
De automation zit inderdaad niet in de smart speaker, de speaker triggered alleen een bepaalde automation. Dat zou natuurlijk ook middels een afstandsbediening of IOT button kunnen. Maar het werkt wel makkelijk zo.
[Reactie gewijzigd door Jay-v op 22 juli 2024 15:22]
De Sonos One klinkt duidelijk beter. We hebbe de Nest Audio voor deze test vergeleken met de Ikea Sonos bookshelf speaker (die zoals in de review beschreven beter klinkt dan de Nest Audio).
Die Ikea speaker klonk tijdens onze luidstertest vorig jaar minder goed dan de Sonos One.
[Reactie gewijzigd door Eric van Ballegoie op 22 juli 2024 15:22]
Het artikel spreekt wel over assistent-functionaliteit, maar maakt geen conclusie vanuit de optiek van de assistent-functionaliteit. Op welke manier is de Sonos One op het gebied van de smart assistant-functionaliteit te vergelijken met deze nieuwe Nest Audio?
Voor alle duidelijkheid: we vergelijken hem in deze review dus niet met de Sonos One, want die is een heel stuk prijziger. We vergelijken hem met de Ikea Sonos Bookshelf, en die heeft geen assisent-functie.
De One kan overigens met zowel Google Assistant als Amazon Alexa, al werkt dat laatste nieuwe officieel i NL. Qua microfoons en stem-pickup is de Sonos One gewoon goed, en de verwerking van de gegevens gebeurt uiteraard in de cloud, dus wat dat betreft is er geen verschil met andere Google Assistent speakers.
Gewoon tenenkrommend om te zien dat 0.0 aandacht word geschonken aan privacy etc alleen maar wauw nieuwe gadget terwijl het zo erg inbreuk op je privacy maakt.
Ja lekker goedkoop daar betaal je ook voor.
Voor alle tweakers hierbij een kijk tip op netflix "the social dilemma"
Dit is toch het eeuwenoude dilemma 'bieden we wat de klant (websitebezoeker) wil of wat de klant zou moeten willen?'
Gezien de reacties wil de overgrote meerderheid geen groot verhaal over privacy bij deze review. Is het dan erg dat Tweakers er voor kiest om dat privacyverhaal niet te schrijven?
Of als je vindt dat Tweakers dat verhaal wel zou moeten schrijven om de bezoekers te informeren (waarvan we dus weten dat de meeste er niet in geïnteresseerd zijn), waarom zouden ze dat dan precies moeten? Waarom hebben ze die verantwoordelijkheid volgens jou?
Ik vind het grote vragen die ik niet kan beantwoorden . Ik had een kritische noot van de redactie ook wel mooi gevonden. Ik zou het apparaat ook niet kopen hoor. Ik hoef geen advertenties obv wat voor geluiden ik in m'n huis maak.
De discussie is al een aantal malen gevoerd over zulke slimme luidsprekers en privacy is al een aantal malen gevoerd in reacties, er zijn mensen die zo'n ding wel zien zitten en mensen die zo'n ding niet zien zitten. Veel meer komt er ook niet echt meer uit en het voor mij voelt het ook niet nuttig om elke keer precies dezelfde discussie te voeren. Er komen ook geen nieuwe argumenten aan beide kanten vandaan, het laatste schandaal dat Google mensen inhuurde om fragmenten te luisteren is deels opgelost door er een opt-out van te maken en intussen al vrij lang geleden in technologietijd.
Wellicht is dat waarom de redactie er niet echt meer iets van bijzetten en de reacties ook niet meer uitgesproken als eerder die discussie voeren?
Het enige wat ik eraan nog kan toevoegen dat ik baal is dat winkels als de Kruidvat ze als snoepjes uitdeelt bij acties zoals 20 scheermesjes voor €30,- plus een Google Home Mini cadeau! Het is alsof Google wil dat hun spiekers bij iedereen in huis komen, want 20 scheermesjes voor €30,- al vrij goedkoop naar wat ze er normaal voor vragen (waarschijnlijk hebben ze een hoop van hun marge eraf geschoren) én daarbovenop doen ze nog zo'n ding ter waarde van €30,- bij cadeau. Daar moet toch verlies op geleden zijn?
[Reactie gewijzigd door Ikheetchris op 22 juli 2024 15:22]
Ja eens. Het is zo overduidelijk dat ze geld met je data verdienen en niet met de verkoop van het apparaat. Of dat dan slecht is, is een lastige.
Tikkie en alle andere betaalverzoek apps zijn natuurlijk precies hetzelfde.
Het zou niet slecht zijn als mensen een weloverwogen keuze kunnen maken, en begrijpen wat er werkelijk met hun data gebeurt. Maar dat is niet zo. Twee dagen geleden rapporteerde Tweakers zelf nog dat uit onderzoek blijkt dat Nederlanders hun kennis op security vlak overschatten. Als deskundige op privacy en IoT gebied kan ik zeggen: daar is het net zo erg. Als je een Nest thermostaat koopt gaat je data naar 1000 partijen. Wist je dat?
Doen alsof mensen "hun keus toch al gemaakt hebben" is ook nogal gek, aangezien we de laatste jaren steeds meer leren over wat er werkelijk met de data gebeurt. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een groot deel van de consumenten twijfels ontwikkelt over de betrouwbaarheid van IoT apparaten, iets dat gezien de eindeloze barage schandalen niet zo gek is. Door dat groeiende bewustzijn zou het benoemen van privacy issues steeds logischer worden. Immers, als consument wil je weten: zit het bij dit apparaat wel goed? Welk apparaaat beschermt mijn privacy het beste? Dat zijn vragen die een publisher als Tweakers zou kunnen helpen beantwoorden.
Mensen denken "ach, voor wie is het nou interessant dat ik mijn lampen met m'n stem aanzet". Maar ze begrijpen niet hoeveel dat onthult. Van het in kaart brengen van je leefpatronen binnenshuis (slaap je wel lang genoeg? Ga je op tijd naar bed?) tot aan het afleiden van psychologische profielen uit je stemgeluid (bijvoorbeeld de staat van je relatie), en het fingerprinten van je stem (o.a. nodig zodat je met je stem aankopen kunt doen, maar het betekent ook dat je in principe overal waar je zo'n microfoon hangt en je je mond opentrek te herleiden bent).
Historisch gezien is het aan tech publicaties om dit soort dingen ook een beetje uit te leggen. Mensen komen op Tweakers niet alleen om te leren over een nieuw product, maar ook om te leren hoe het werkt. Hoe verschilt Tweakers anders van de "tech cheerleaders" bij Bright, om maar eens wat te noemen. Zelfs The Verge vat tegenwoordig in hun reviews samen waar je allemaal "I agree" tegen zegt.
Dit issue is in 2017 al aangekaart. Toen zou er een extra redacteur privacy komen (dat werd Tijs). Maar dat lijkt geen enkele invloed te hebben gehad op het review beleid.
Wel de vele privacy schandalen als nieuws brengen, maar dan net doen alsof die niet relevant zijn zodra er een review geschreven wordt? Dat is niet alleen schizofreen, het is ook gewoon een gemiste kans.
[Reactie gewijzigd door unfold op 22 juli 2024 15:22]
Omdat als je iets aanraad, je dat ook compleet moet onderbouwen. Dan zet je de voordelen en nadelen op een rij.
Daarnaast heb je als autoriteit op dit gebied een verantwoording, anders verlies je die autoriteit.
Omdat als je iets aanraad, je dat ook compleet moet onderbouwen.
Maar wat is compleet? Wie bepaalt dat? Ik kan nog tientallen zaken bedenken die ze hadden kunnen uitzoeken, die ze niet hebben onderzocht.
Het zijn allemaal trade offs. Meer tijd aan x besteden betekent minder tijd aan y. Ik snap dat ze keuzes maken. Ik denk dat de redacteuren een redelijk beeld hebben van wat de gemiddelde lezer wil.
Als je schrijft wat de gemiddelde lezer wil horen dan zijn het sowieso geen reviews meer.
Nu staat er bij de eindconclusie "goed geluid" dat is gewoon lachwekkend. Beter had bijvoorbeeld geweest; De Nest klinkt voor een slimme speaker ok, maar zeker niet goed. Dat kan ook niet met dit formaat.
Dan ben je objectief.
Nu heb je het opeens niet meer over compleetheid (worden alle belangrijke criteria besproken) maar over hoe goed elk criterium wordt getest...
Als je schrijft wat de gemiddelde lezer wil horen dan zijn het sowieso geen reviews meer.
Ik bedoelde dat je die criteria reviewed die je lezers gereviewed willen hebben. Als je dat doet, maak je, denk ik, betere reviews dan wanneer je punten reviewed waar mensen niet in geïnteresseerd zijn.
Nu staat er bij de eindconclusie "goed geluid" dat is gewoon lachwekkend. Beter had bijvoorbeeld geweest; De Nest klinkt voor een slimme speaker ok, maar zeker niet goed. Dat kan ook niet met dit formaat.
Dan ben je objectief.
Tsjah. Uiteindelijk vergelijken ze hem met een paar andere speakers. Dat vind ik dan weer een stuk objectiever of in ieder geval uitgebreider dan alleen maar zeggen "De Nest klinkt voor een slimme speaker ok, maar zeker niet goed. Dat kan ook niet met dit formaat." Ik weet niet wat jij doet, maar ik lees de hele review . Ik kan die opmerking "goed geluid" dan wel in context plaatsen.
Hier het stuk over privacy:
--privacy
Google heeft een microfoon in je huis die altijd staat te luisteren naar commands, Google zegt dat ze aan de GDPR voldoen. Google kan dus potentieel alles opnemen in je huis.
---/privacy
Er is niet bijster veel over te zeggen, als je zo een ding koopt weet je dat je een extra microfoon (telefoon is niet veel anders) in je huis hebt die aan het luisteren is. Als je geen microfoon van Google in je huis wilt dan koop je hem niet, als je het risico accepteert dan koop je hem wel.
Je smartphone doet toch precies hetzelfde? Maakt niet uit of je een Android of Apple hebt, standaard staan die assistenten aan, en 'luisteren' alles af maar dat merk je pas als je Hello Siri of Hello Google roept (of iets wat er in de buurt komt).
Stiekem ben ik ook wel benieuwd hoe die knop op de voorkant van de Nest Audio geschakeld is; doorbreekt die echt het fysieke circuit waar de microfoons in geschakeld zijn, of kan die knop alsnog softwarematig overruled worden? Niet alleen omdat ik Google niet op z'n blauwe ogen vertrouw, maar omdat zoiets ook kan gebeuren door een firmware bug of een hack.
Oftewel: hoe zeker ben je er nou écht van dat de microfoons uit staan als je die knop gebruikt?
Ik noem dan ook de telefoon in mijn comment en dat dit niet heel anders is.
Standaard staan de assistenten niet aan want je moet ze eerst configureren voordat deze kunnen werken, er is dus een stap van de gebruiker nodig om dit aan te zetten.
Dat klopt in de tekst staat klein kopje ik zou bij de conclusie toch daar wel een extra aandacht punt van maken Let op als je dit aanschaft dan gooi het allerlaatste stukje privacy te grabbel. de meeste mensen lezen nu eenmaal alleen de conclusie en als tweakers heb je ook maatschaplijke functie je bereikt eenmaal veel mensen creëer meer awareness zeker met dit soort producten.
Gewoon tenenkrommend om te lezen dat jij bij ELK artikel over Google iets over privacy wil lezen.
Het door jou zo aangeprezen Apple is "lekker duur" en die hebben ook zo'n assistent en maken volgens u dus ook "erg inbreuk op je privacy"?
Stop met wenen en laat iedereen kopen wat hij/zij wil.
- In tegenstelling tot een laptop of koptelefoon is een smart speaker een apparaat dat je niet alleen voor jezelf koopt, maar ook voor je gezin en je gasten. Als jij zo'n apparaat thuis hebt staan, dan kom ik liever niet langs, want ik weet gewoon iets teveel over hoe dat allemaal achter de schermen werkt, zowel qua tecniek als businessmodel (tip: bezoek naast Tweakers ook eens Slashdot).
- Apple heeft ook zo'n assistent, maar dat is juist een goed voorbeeld van waarom je het wel zou moeten hebben over privacy. Apple's aanpak is anders - privacy vriendelijker, en al veel meer lokaal. Daar is het gebruiken van je stemopnames om de ML te verbeteren tegenwoordig opt-in bijvoorbeeld. Daar kwamen ze na het schandaal vorig jaar vrij snel mee, terwijl Google en Amazon tijd rekten en hoopten dat het over zou waaien. Apple maakt een bewust andere keuzes, en dat, zou je denken, toont dat het interesant/relevant is om de verschillende aanpakken van Amazon, Google en Apple rondom privacy/data te benoemen.
[Reactie gewijzigd door unfold op 22 juli 2024 15:22]
Dan zou je dat bij iedere nieuwsbericht over smart artikelen moeten doen. Over de online veiligheid en privacy zijn op Tweakers al veel artikelen geschreven en er zullen er nog vele volgen schat ik in. Het is m.i. niet nodig om daar bij ieder artikel over een smart device uitgebreid bij stil te staan.
Daar ben ik het dan niet mee eens.
Voor een apparaat waar je deels met je gegevens voor betaalt hoort een categorie te hebben waarin dat wordt toegelicht. Anders is wat mij betreft de review niet compleet.
Er komen ook mensen op deze site die slechts dat ene artikel lezen, dan lijkt het nu alsof het allemaal wel meevalt. Maar dat doet het allerminst.
Dit zegt waarschijnlijk meer over mij dan wat dan ook, maar blijf het persoonlijk apart vinden dat ik zowel de Home Mini en de normale Google Home heb en ik in de praktijk het verschil niet merk (zolang ik het volume niet vreemd luid zet). Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn zoals ik voor wie het allemaal geen groot verschil maakt. Of misschien zetten mensen muziek een stuk luider dan ik gewend ben. De enige speakers die in mijn oren echt te slecht zijn, zijn sommige speakers op werk laptops.
[Reactie gewijzigd door David Mulder op 22 juli 2024 15:22]
De normale home heb ik niet. De mini werd ondertussen al vervangen door een Nest Hub Max. Zelfs het geluid van die Nest is niet echt top in vergelijking met de Sonos 1.
Ondertussen heb ik ook nieuwe wifi van Google. Die klinken meer zoals een mini, slecht dus, sorry
Sonos apparaten zijn ook geen hoogvliegers als het op geluidskwaliteit aankomt. Een kleiner apparaat kan dus best wel een concurrent zijn. Google neemt alleen geluidskwaliteit absoluut niet serieus en dat is jammer.
Maar Sonos zit wel in hetzelfde straatje als Google Nest, namelijk minder goede audiokwaliteit. Het kan dus best iets beter klinken door de extra speakerruimte, maar dat maakt niet dat het qua kwaliteit tot een ander segment behoort. Een Volkswagen Polo heeft ook meer kofferbakruimte dan een Mazda2, maar dat maakt niet dat de Mazda2 ineens tot een ander soort segment behoort...
[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 15:22]
Eerlijk zeggen, heb je ooit een stereo setje play 5 horen spelen of is het gewoon het merk Sonos wat je niet aan staat?
Ik was zelf ook erg skeptisch mbt Sonos, het is een beetje het nieuwe bose zegmaar. Maar als ik eerlijk ben, ik ben zeer positief verrast, en meerdere van mijn vrienden die ook een serieuze set hebben staan ook.
Een goed gepositioneerd en truplayed stereo setje play 5 daar zit toch echt wel muziek in. Zeker als je er ook sub aan toe voegt.
Maar goed, wat bexorcist hier onder zegt, elk oor is anders en audio is ook een kwestie van smaak.
Maar ik heb het idee dat veel “audiofielen” per definitie sonos niet goed vinden klinken zonder echt geluisterd te hebben. En dan heb ik het niet over een enkele play 1 of even kort in de mediamarkt.
Ik kom o.a. in Horeca maar ook in luxere vergader gelegenheden regelmatig de duurdere sonos tegen. Ik heb er nog geen een gehoord die niet enorm v-shaped is en een gebrek aan details laat horen.
Ik wil je niet overtuigen om Sonos te kopen of mijn gelijk halen, vind het wel een leuke discussie en Sonos als tech geek wel interessant wat betreft technologie.
Dat je de speakers in de horeca v-shaped vindt klinken daar kan ik heel goed inkomen. Standaard staat loadness aan, dat maakt ze nogal boomy en ik zelf zou daar
ook niet naar kunnen luisteren. Daarnaast hangen die dingen in de horeca vaak horizontaal geplaatst en dan missen ze mid/hoog.
Die play 5 speakers beschikken echter over een tilt sensor, zodra je ze in de horizontale positie plaatst wordt het klanktbeeld aangepast en komt er ineens een stuk meer detail en diepte in het geluid.
Als je ze vervolgens in een stereopaar goed positioneerd plaatst, zonder loadness, en eventueel truplay (room tuning) uit voert dan zullen ze je nog best wel eens kunnen verrassen.
Als je ze dan vergelijkt met andere setjes van rond dat bedrag, een versterker en twee boekenplank speakers, dan denk ik echt dat het qua geluidskwaliteit geen gekke koop is. (Onder de 1000 euro)
Wat wel blijft, je hoort dat het geluid gevormd is door een DSP, het is geen traditionele klankkast met speakers, maar een algoritme op een chipje die het geluid maakt dus ik snap wel dat puristen er ver weg van blijven.
Vrij zinloze discussie. Elk oor is anders. Sommige mensen zweren bij de Beyerdynamic DT990 Pro terwijl ik die echt enorm slecht klinken vind en de DT770 Pro verkies.
Jammer dat de Google Home Max nooit echt populair is geworden. Die is een stuk goedkoper dan een Sonos Play 5 (ik heb er voor jaar 2 gescoord met black friday voor 199 euro per stuk). Die klinken nog beter dan een Sonos 5
Nou, je moet niet zo overdrijven. De dynamiek is juist wat beperkt bij Sonos. Geluid bij Sonos is naar mijn ervaring vrij vlak en ontbreekt aan diepte en helderheid. Zeker met wat complexere muziek valt het snel door de mand. Wollig zou ik de bas misschien niet noemen, maar helder toch zeker ook niet. Ik ervaar het meer als vrij dof, maar dat anderen dat wollig noemen kan ik wel inkomen. Wat het wel is met Sonos, het is iets capabeler dan tv speakers of een goedkoop setje dat de meeste mensen thuis hebben staan en waar ze Sonos apparatuur voor in de plaats zetten. Het ligt echt volledig aan je vergelijkingsmateriaal hoe je ervaring is. Maargoed, ik ben iemand die z'n auto uitzoekt op geluidskwaliteit, dus ik doe te moeilijk.
Wat ik vervelend vind aan Sonos is het gebrek aan dts ondersteuning en de hoge prijs voor de geleverde kwaliteit. Een soundbar van Sonos van 500 euro klinkt beduidend minder vergeleken met bijvoorbeeld een Yamaha van 250. Terwijl Yamaha ook de goedkoopste niet is. Maarja je betaald voor het merk he, is bij wel meer hippe dingen zo.
Ik heb thuis ook twee mini's en vind eigenlijk ook dat er best redelijk geluid uit komt. Niet zo goed als mijn "echte" speakers, maar voor wat achtergrond radio best te doen.
Daarbij is het probleem denk ik dat audio gewoon iets heel persoonlijks is. Ik zit in hetzelfde kamp als jij, ik merk het verschil ook niet gigantisch op normale volumes. Maar ik ken ook weer mensen die zweren bij speakers die per stuk veelvouden kosten van deze speakers, en van hun leven nooit op zo'n kleine speaker muziek zouden luisteren.
Ik denk persoonlijk dat het een combinatie is van, mensen die het daadwerkelijk horen en gewoon het idee er achter. Als je zelf hard gelooft dat iets beter is, dan gaat het ook beter klinken.
Maar volume maakt daarbij ook heel veel uit inderdaad. Als je een mini wat harder zet dan merk je wel dat het niet de beste speaker is, en vanaf een bepaald volume krijg je dat ook met de normale home. Maar inderdaad, dan is de vraag hoe hard je je muziek thuis zet
Dan heb je denk ik nog nooit een goede speaker gehoord... Je hoort het namelijk echt, het is meer waar je de voorkeur aan geeft kwa uitgaves. Maar horen doe je het zeker.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik snap dat er mensen zijn die dat doen, maar de meeste mensen horen dan gewoon niet. En zoals ik zei, op standje buremruzie misschien wel, maar op normaal volume kan ik nooit die 1000 euro extra rechtvaardigen puur omdat ik het niet hoor
Dat is de reden dat ik er één ga halen. Mijn Nest Mini klinkt prima voor wat achtergrond-radio, als deze beter klinkt dan is het een no-brainer voor wat-minder-op-de-achtergrond-radio op de bovenverdieping.
Ik heb een originele Home Mini, voor Google Assistant en radio of podcasts te luisteren is die oké, maar om een woonkamer met muziek te vullen mist die echt veel diepte. Het is waarschijnlijk een kwestie van gewenning, en wat voor geluidsinstallatie je nog gewoon bent. We hebben in onze woonkamer een Home en Home Hub, de Home Hub klinkt voor mij een beetje zoals de Mini, zou ik dus nooit gebruiken voor muziek, maar mijn vriendin heeft daar dan weer geen enkel probleem mee (maar zij vond muziek uit een laptop ook nooit slecht klinken, luistert echt totaal niet kritisch).
Hmm, ik heb ook een Home (woonkamer) en een Mini (slaapkamer), maar ik deel die mening niet. Ik vind het verschil juist relatief groot, de reguliere Home klinkt in mijn optiek een stuk voller (vooral in het laag) waar ik de Mini juist behoorlijk schel vind. Ik heb ze tevens samen in een speaker groep zitten, om muziek door het hele appartement af te spelen, maar ik hoor toch wel duidelijk een verschil in geluidskwaliteit of ik in de woonkamer of in de slaapkamer sta. Ik kan nu niet echt zeggen dat ik hem erg luid heb staan, al denk ik dat het ook behoorlijk te maken heeft met de muziekstijl die je erop afspeelt.
met ondertussen twee chromecasts, een google home en een lenovo smart display is er eigenlijk geen behoefte aan nog een speaker.....maar zou het wel willen....net als die nieuwe Chromecast TV. Doen ze goed bij Google
ik zit ook net te denken: een stereoopstelling op mijn thuiswerplek zou wel een goede optie zijn. Maar met hoofdtelefoon op werken is voor iedereen in huis een stuk rustiger denk ik
Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem'. We hebben een Nest Mini in de keuken, ik heb mijn Nest Mini op kantoor ingeruild voor een Nest Hub, maar ik zou eigenlijk wel zo'n grotere speaker willen. Ik wil echter geen smart speaker in de woonkamer, en verder zie ik er nergens het nut van in. Dan zou ik een tweede apparaat op kantoor moeten zetten puur omdat het wel leuk is.
Jammer overigens dat de Nest Mini en Nets Hub allebei niet gewoon een 3.5mm uitgang hebben, dan had ik nu namelijk al helemaal geen Nest Audio nodig gehad.
Dat is inderdaad een optie. Je krijgt uit een Nest Mini toch geen perfect geluid (ook als er een 3.5mm uitgang op zat) dus dan is bluetooth goed genoeg. Misschien dat ik ook maar zo'n bluetooth ontvanger moet bestellen een keer om m'n speakers draadloos aan te sluiten
Een bluetooth ontvanger met 3,5 mm uitgang heb je al voor 4 euro uit China, de Logitech sets heb ik van MP, 15 euro gemiddeld, met subwoofertje. 1 in de woonkamer, sub verstopt in een plankenkast en 2 op de kamers van de jongens, ideaal! Enige nadeel: bluetooth valt wel eens uit, probleem ligt bij Google en ze zijn er mee bezig
[Reactie gewijzigd door dotternetta op 22 juli 2024 15:22]
Ik heb mijn huis gevuld met nest mini's en een hub. harder dan 25% gaan ze doorgaans niet en voor mij is het geluid wat eruit komt dus meer dan genoeg.
Inderdaad. De bass van de google home vind ik zelfs wat te overweldigend, zeker gezien het feit dat hij toch voornamelijk gebruikt wordt om nieuwsberichten / teksten voor te lezen.
Ik heb beneden een opstelling van 2 mini's (1x keuken, 1x woonkamer) + een google home speaker in de woonkamer. Ik ervaar hierbij hetzelfde, voor achtergrondmuziek zijn de mini's voldoende. De home geeft daarbij een iets voller geluid wat de ruimte genoeg vult, maar staat ook zacht afgesteld. Zolang de buren niet hoeven meegenieten vind ik de mini's een prima geluid afgegeven.
Die Link klinkt best okay. Mijn zoontje van 7 heeft er één en die heeft er echt veel lol van.
Ja, de bas is te ver opgepompt (dat is sws een ding met veel speakers wat mij betreft), maar de assistent functie werkt goed en het geluid is voor op zijn slaapkamer of voor bijvoorbeeld in het vakantiehuisje heel aardig
Stel ik zet twee van deze speakers in stereo, hoe werkt dat dan als ik "OK google" roep, gaan beiden mij dan beantwoorden? Of kan je eentje uitzetten als assistent?