Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Animal Crossing: New Horizons Review

Ontspannende game in spannende tijden

Conclusie

We hebben Animal Crossing: New Horizons slechts zo'n twee weken kunnen spelen. Dat is in dit geval lang niet genoeg. In die tijd is het tentenkamp op ons eiland uitgegroeid tot een plek met verschillende volwaardige huizen, een winkel en een museum, en zijn er verschillende nieuwe bewoners naar het eiland gekomen. Bovendien staat er een stadhuis van waaruit we verder kunnen plannen. New Horizons vergt de nodige tijd en dat is ook precies de charme van de game. Tegelijkertijd is het een game waarin je bloemetjes water geeft en aan bomen staat te schudden, in de hoop dat er iets naar beneden valt. Waarbij je overigens onaangenaam verrast kunt worden als je een wespennest uit de desbetreffende boom schudt.

Doordat de game de echte klok volgt, vergt het allemaal wat geduld van de speler. Geef je daaraan over. Speel een paar uur per dag, praat wat met je eilandbewoners, verzamel wat bouwmateriaal, plant een boom of een bloem en neem het leven en Animal Crossing zoals het komt. Laat je verrassen door de kleine dingen die er elke dag weer anders zijn.

Dat zal vast niet voor iedereen zijn weggelegd. Als je de rust niet op kunt brengen en je niet neer kunt leggen bij de beperkte speeltijd per dag, is dit geen game voor jou. Maar als je het wat tijd geeft, heb je opeens een game in handen die je niet in een paar dagen er doorheen jaagt, maar die je de rest van het jaar zult spelen.

De verschillende verkopers hebben elke dag wel wat nieuws in de aanbieding. Jonge bloemen en bomen groeien elke dag een beetje en ook bouwwerkzaamheden vorderen langzaam maar gestaag. Langzaam maar zeker verschijnen er nieuwe bewoners op je eiland, die nieuwe goederen met zich meebrengen. En dan moet het spannendste nog komen. Want wat heeft de game voor ons in petto als het lente, zomer, herfst en opnieuw winter wordt, met nieuwe bloemen, andere vissen en nieuwe insecten?

Heel vernieuwend is de game niet. Er is niet zo heel veel anders dan in de voorgaande games en perfect is het ook allemaal niet, maar Animal Crossing: New Horizons is wel een game die we voorlopig nog even door zullen spelen. Wij sprokkelen graag nog wat materiaal bij elkaar waarmee we onze lening afbetalen en geven ook graag de bloemetjes nog wat water, om zo langzaam te ontdekken wat de game in de komende maanden nog in petto heeft.

Getest

Animal Crossing: New Horizons, Switch

Prijs bij publicatie: € 54,99

Vanaf € 59,99

Vergelijk prijzen

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ergens vind ik het jammer dat ik al zoveel uren in Animal Crossing op de Gamecube en New Leaf op de 3DS heb gestopt. Na een uur of wat rond te hebben gerend in New Horizons bekruipt me toch een beetje dat "Groundhog day" gevoel; weer het museum vullen, weer dezelfde klusjes doen, etcetera. Alsof het in essentie nog steeds 2001 is, een aantal toevoegingen daargelaten.

Het craften is tot dusver vooral irritant, omdat bijv. de hengel die in eerdere delen niet stuk kon nu ineens wel kapot kan, puur zodat er wat te craften valt. Voelt als een overbodige afterthought,

Voor mij als oudgediende in ieder geval een deel waar ik nog niet helemaal door gegrepen ben tot dusver. Ik voel de magie van de vorige delen al weer om de hoek staan, maar ook alle frustraties en de uiteindelijke leegte die je ervaart als je na 4 maanden ineens tot het besef komt dat er eigenlijk niet echt meer een motivatie is om door te spelen. Waar ik van baal, want ik had gehoopt dat Nintendo met deze Animal Crossing écht even een nieuwe horizon zou opzoeken, maar tot dusver lijkt het eerder een verbreding van de oude horizon.
Ik heb het zelfde gevoel, bij de release in 2004 een paar maanden Animal Crossing gespeeld, nu het gevoel dat er niet veel nieuws is behalve het crafting.

Het was al leuker als er meer informatie was over hoe je bepaalde critters/vissen die je niet hebt kan vinden. Nu leer je pas over leefgebied en maanden/uren dat ze er zijn na de vangst. Terwijl er zo goed als geen motivatie is om iets een 2de keer te vangen (behalve het geld dat ze opleveren, maar dan kan je eender welk beest vangen). Zelfs in het museum geven ze geen hint wat er nog te vinden valt, enkel de criter pedia geeft het aantal lege velden aan. Zelfde voor furniture/recipes etc., je hebt geen idee wat je mist.

Nu is het dezelfde taken uitvoeren, hopen dat er random wat nieuws tussen zit. Al heb ik nu nog een sterke drang om de starters missies (craft materiaal voor nieuwe bewoners etc.) uit te voeren en mijn schulden af te betalen. Ook hoop ik dat terra forming snel beschikbaar komt :)
Precies. Er had in 7 jaar tijd veel meer uitgehaald kunnen worden. Een leuke game voor instappers in de franchise, maar voor long time players toch denk ik naast een feest van herkenning vooral een feest van herhaling. Ik kan me voorstellen dat men er genoegen mee neemt, maar ik vind dat er echt te weinig uitgehaald is.

En ergens mis ik die NES games wel die in de oude AC zaten 😅
Mijn vriendin heeft de game gekocht voor onze switch dus ik dacht leuk ga ook spelen, echter lopen je games door elkaar. zelfde eiland etc!

Dit vind ik wel echt lame! ik wil gewoon een eigen game kunnen spelen zo ook mijn vriendin, dus wil je game solo spelen DEEL JE SWITCH NIET daar komt het eigenlijk op neer.

Wel een beetje jammer!
Dat is echt jammer, ik deel mijn switch met 3 kids die natuurlijk allen hun eigen profiel hebben. Het leek mij wel een relaxte game ipv hetzelfde genre op de tablet maar waar het de hele gaat om het kopen van ingame geld.
Op The Verge stond een leuk artikel waarin dit punt juist benadrukt werd als leerzaam voor kinderen.

De auteur speelt samen met zijn vrouw en twee kinderen op dezelfde switch en dus op hetzelfde eiland. Hij gebruikt de game als hulpmiddel om te leren delen, spullen voor elkaar te laten liggen, iets weg te geven wat jij niet meer wilt hebben, etc.

[Reactie gewijzigd door D3F op 20 maart 2020 15:33]

Dat is allemaal fijn, maar laat dat dan wel optioneel zijn.
O wat irritant zeg. Ik ben blij dat ik het op tijd lees, thanks voor het melden! Ik wou vanmiddag deze game kopen maar laat het nu maar zitten. Dat gaat toch niet werken als je lekker ontspannen wilt spelen.
"Het duurt minstens een week voordat je een katapult hebt om ze uit de lucht te schieten." Valt wel mee, ik had het in dag 2 al. Mogelijk heb je bepaalde andere dingen gedaan :)
De katapult kan je gewoon kopen bij Timmy.
Ik kon de blueprint kopen ook de eerste dag al zelfs.
Ik heb het spel nog niet eerder gespeelt en moet zeggen dat het relaxt speelt. Beetje takjes verzamelen en vissen. Voor de komende dagen prima vertier.
Ik heb zojuist 1 blueprint van een kattepult gekocht maar op een of andere reden verschijnt die niet in mijn lijst.
Had hem ook al op dag 2. Je kunt kaarten kopen zodat je weet hoe je kunt craften en daar zat die bij mij in. Hierdoor kon ik direct zo'n cadeau uit de lucht schieten.

Verder een nette review moet ik zeggen en kan mij er goed in vinden. Vind de tekst ook te repetitief en dat haalt mij er een beetje uit.

Op dat ene puntje na is dit echt een erg goede game!
Ik vind juist de Nook Miles een hele leuke toevoeging! Geeft toch een ander soort beloningen dan gewone bells en je hebt een reden je achievements te halen en dagelijks je + miles te halen (iedere dag wat te doen).
Ik ben het ook niet helemaal eens met deze review. NookMiles vind ik persoonlijk wel een goede toevoeging. Dingen zoals fruit en hout hebben nu meer functionaliteit, zo kan je nu craften met hout. Daarom zal je minder vaak dingen verkopen en dus ook minder geld verdienen. Ook zijn de NookMiles een uitbreiding van het oude weekly en daily challenge systeem waarmee je dingen kon verdienen.

Het minpunt van te veel tekst vind ik persoonlijk geen probleem. De sfeer van deze game leent zich heel goed tot het hebben van uitgebreide dialogen met de verschillende karakters.
Dat is het nadeel van reviews van entertainment producten, ze zijn flink subjectief. Ik hecht niet veel waarde aan de mening, want het gaat hier om één persoon die zijn eigen beeld gevormd heeft en vaak op een hele andere manier naar een spel kijkt dan de meeste mensen die het spelen. Het is puur een stukje beeldvorming zonder dat je zelf direct het spel hoeft te kopen om te zien of het iets is.

Ik vind zelf het idee van NookMiles ook wel leuk, dat maakt alles toch iets minder repetitief. Ik heb een aantal weken lang New Leaf gespeeld op de 3DS en dat kwam me uiteindelijk echt de strot uit, op een begeven moment zit er weinig voortgang in en ben je puur je dagelijkse dingetjes aan het doen om je dorpsgenoten de behouden en bells te verdienen. NookMiles klinken voor mij als een goede toevoeging.
Same, ik ben blij met de Nook Miles, het geeft een kleine beloning aan activiteiten die je toch al wel doet. Dat koppelen aan exclusieve artikelen of andere eilanden bezoeken geeft mij meer motivatie om af en toe een rondje te doen.

Het blijft een relaxed spelletje en deze versie klikt bij mij na 1 dag al beter dan de 3DS versie deed. Dag 1 heb ik even een uur of 2 doorgespeeld, nu is het af en toe 15-30 minuten (handheld, net waar 't uitkomt) een rondje maken.

De hoeveelheid herhalende tekst vind ik inderdaad ook wat overbodig, maar niet heel erg storend. Uiteindelijk is dit nooit een spel waarbij ik haast heb :)
Ik vind die micro-achievements top, daar gaat het me niet om. Alleen had de beloning wat mij betreft ook gewoon in Bells gemogen. Dat is voor de speler alleen maar flexibeler.
Als ik de screenshots zie, lijkt me de art erg kiddy en zie ik veel aliasing rond de 3d modellen.
Hoe voelt dat aan als je een paar uur speelt? En voelt het grafisch prettiger aan als je docked speelt of handheld?

[Reactie gewijzigd door Fawn op 20 maart 2020 13:14]

De art style is wat het al jaren is. Het is vrolijk en vriendelijk, en dat is ook de sfeer die het spel probeert aan te houden.

En zowel handheld als in op de TV zie ik het effect at je op de screenshots ziet niet. Misschien als ik er echt op ga letten, maar ik denk dat je het beter ziet op een still dan in motion.

Of het prettiger op de TV of handheld speelt durf ik niet te zeggen. Ik speel echt alles handheld en soms op de TV. En dit spel is echt iets wat je liggend op de bank speelt. Lekker rustig, geen stress.
Ik heb dat hoe dan ook met deze game. Ik zou het leuk moeten vinden, maar toch heb ik mij er nooit aan gewaagd vanwege de kiddy look en eigenlijk ook kiddy opzet.Persoonlijk vind ik de style ook gewoon niet mooi.

En ik speel echt wel cartoony games zoals My time in Portia, Minecraft en Stardew Valley dus het is niet dat ik alles wat er kiddy uit ziet stom vind.
"Alles in real time" houdt dit dan in dat ik altijd in het donker speel?
Als je 's nachts speelt wel ja.
Zal voor de meeste werkende mensen zo zijn
Dan pas je de systeemtijd aan naar iets waardoor het wel overdag is, -8 uur bijvoorbeeld.

Daarnaast is er genoeg te doen in de avond en ‘s nachts.
Oplossingen zijn er vast wel. Ik zie alleen de toegevoegde waarde van real time niet. Een dag-nacht cyclus van b.v 4 uur vind ik handiger/leuker. (tenzij er gameplay elementen zijn die RT vereisen natuurlijk)
Dat is in dit geval van toepassing. De dag en nachtcyclus zorgt ervoor dat je overdag andere vissen/insecten kunt vangen maar gaat wel wat dieper dan dat, er van uitgaande dat je deze juist hebt ingesteld. Bijvoorbeeld tijdens feestdagen:
  • Met kerst is heel je eiland in kerstthema
  • Met pasen kun je eieren zoeken
  • Met halloween is alles in een spooky-thema
  • Met oud en nieuw gaat er vuurwerk de lucht in
  • Tijdens je verjaardag krijg je allemaal cadeautjes van de eilandbewoners
  • enz...
Nintendo heeft wat dat betreft heel veel aandacht in deze game gestopt om de werkelijke klok ook aan te houden.

Edit: maar ik snap wat je bedoeld. De klok gelijk laten lopen in een game als GTA V zou een totaal ander effect hebben.

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 maart 2020 11:50]

In principe wel, ik ga daar ook last van krijgen. Alleen merk wel dat ik daardoor motivatie heb om op dus nu ik vrij ben in iedergeval mijn switch ook overdag te voorschijn te halen. Uiteraard zijn er ook truucjes als je tijd veranderen enzo, maar dat vind ik persoonlijk niet leuk, dus dat doe ik niet.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 maart 2020 13:33]

Ik heb je artikel nog niet gelezen, maar een pluspunt van deze game is dat al je oude Amiibo's en Amiibo Animal Crossing kaarten ook gewoon werken.

Wij zijn sinds woensdag avond begonnen, en het nacht en dag ritme is echt leuk.
Voor mijn gevoel even een snelle start waar je snel dingen kan bouwen, maar nu echt een economie moet gaan starten om meer geld te verdienen. Het is een soort sims maar dan wat relaxter.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 20 maart 2020 13:05]

Als mensen dit leuk vinden, denk ik dat ik "My Time At Portia" ook wel kan aanraden :p
My Time At Portia is meer een farming sim met een sociaal aspect, dan een 2nd life-concept, toch?
Vooral farming sim ja, maar het sociaal leven gedeelte is zekers ook leuk :)
Quotes uit het artikel:
"Speel een paar uur per dag,.."
"Als je de rust niet op kunt brengen en je niet neer kunt leggen bij de beperkte speeltijd per dag, is dit geen game voor jou.."
Met alle respect, maar voor veel tweakers is een paar uur per dag gamen al een luxe. Als ik het zo lees heb je je avond aardig gevuld als je daarnaast ook nog sociale contacten hebt (los van de huidige situatie waar we momenteel in zitten).
Zelf krijg ik een sterk Stardew Valley gevoel hierbij, ook vanwege het museum waar je aan kan doneren. Alleen bij SV heb je verschillende doelen die je in je eigen tempo kan halen, ik denk dat ik die in dit spel ga missen. Voor €60,- sla ik deze daarom over.
Woensdag lag hij hier al in de bus :)

Moet zeggen dat het artikel in grote lijnen klopt. Maar een paar kleine kanttekeningen:
  • De eerste medebewoners zijn willekeurig, ik heb 2 anderen
  • De slingshot kwam voor mij op dag 1 (dag na de tutorial dag, voor mij nog steeds woensdag) al
  • Ik vind de nook miles wel een goede toevoeging, puur omdat je anders onbeperkt andere eilanden kan bezoeken (of de eiland bezoekjes verdienen zichzelf niet terug)! Ze hadden andere limiterende opties kunnen doen, zoals 1 vlucht per x uur maximaal. Maar ik vind dit systeem van air miles om te vliegen wel lekker werken. Sowieso mis ik het aspect van andere eilanden bezoeken en zo nieuwe flora en fauna aan je eigen eiland toevoegen een beetje. Net een van de nieuwe zaken in deze animal Crossing. Later kan je nook miles trouwens ook omwisselen voor geld (bells) heb ik in een andere review gelezen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True