Redacteur audio en games

Animal Crossing: New Horizons Review

Ontspannende game in spannende tijden

Letter voor letter

Je gereedschap, zoals je schep, hengel, vlindernet en bijl, verslijten in de loop der tijd. Dat is vervelend, maar het hoort bij de charme van de game. Je kunt nieuwe gereedschappen maken en daarmee op een zinvolle manier gebruikmaken van de grondstoffen die je verzamelt. Bovendien maakt het duidelijk dat er beperkingen zijn aan wat je op een dag kunt doen. Toch zullen er best mensen zijn die zich hier af en toe aan ergeren. En dat geldt ook voor andere aspecten. De typisch Japanse gewoonte om letter voor letter in een tekstballon te laten verschijnen, vinden wij behoorlijk irritant. En hoewel de muziek van de game prima is, hebben we al snel het geluid uitgezet vanwege het brabbeltaaltje van de bewoners van het eiland. Dat taaltje is een soort versneld afgespeeld Engels waar met enige moeite echte woorden in zijn te herkennen. Het geluid ervan is nogal hoog in frequentie, waardoor het niet prettig in het gehoor ligt.

Daarnaast is er de al even Japanse gewoonte om personages veel te veel tekst mee te geven. Vooral museumdirecteur Blathers heeft er last van. Iedere keer dat je bij hem een nieuw museumstuk in kunt leveren, moet je dezelfde teksten aanhoren. Je moet steeds een stuk of tien tekstregels weg klikken die allemaal letter voor letter in beeld zijn gekomen voor je een donatie hebt gedaan. Dat had best wat minder gemogen. Het neemt echter niet weg dat zijn museum een erg leuk onderdeel is van je eiland. Dankzij je eigen verzamelwerk kun je de collectie in het museum langzaam maar zeker zien groeien. Overigens heb je ook nog de nieuwe NookPhone, waarop wordt bijgehouden wat je allemaal aan beesten en planten hebt waargenomen. Je kunt er bovendien je achievements op zien en bekijken wat je allemaal kunt maken.

Overbodige Miles

De game bevat verder een nieuwe geldeenheid. Naast de aloude Bells zijn er nu ook Nook Miles. Je verdient ze met de vele miniachievements die je in de game kunt behalen. Vang een vlinder en je scoort wat Miles. Vang daarna tien vlinders en je behaalt weer een miniachievement. De Miles die je daarmee verdient, kun je bij Mr. Nook omwisselen voor kleding of spullen voor in je interieur. Veel meubilair kun je zelf maken aan de werkbank, maar voor Nook Miles koop je wat exclusiever spul waar geen bouwplan voor beschikbaar is. Het leuke is dat het aanbod elke dag net iets anders is. Als je de ene dag iets hebt gezien, maar er niet genoeg Miles voor op zak hebt, kan het de volgende dag weer weg zijn. Er is meer aanbod dat dagelijks wisselt, wat de game alleen maar ten goede komt. Dat voor sommige zaken een aparte geldsoort is bedacht, is wat ons betreft wat overbodig. De vertrouwde Bells hadden net zo goed voor alle aankopen als betaalmiddel kunnen worden ingezet. Het is slechts een kleine kanttekening bij een verder uitstekende game.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite