Redacteur audio en games

Animal Crossing: New Horizons Review

Ontspannende game in spannende tijden

Op zoek naar nieuwe bewoners

Doel van dat alles is niet alleen dat je een relaxte bezigheid hebt. Als je eiland een prettige verblijfplaats wordt, trekt dat immers ook nieuwe bewoners aan. Jij bepaalt waar die komen te wonen en dient ook de materialen te verzamelen voor hun huis. Zo weet de game je steeds bezig te houden, al kun je nooit echt de schouders eronder zetten. Lever je de materialen in die nodig zijn om het huis van een nieuwe bewoner te bouwen? Dan is dat huis morgen af. En iets dergelijks geldt voor de meeste zaken. In New Horizons kun je per dag maar een beperkt aantal acties uitvoeren. Als je alle takken hebt gesprokkeld, al het hout hebt gehakt en alle bloemen hebt geplukt, houdt het wel een beetje op. Dan kun je nog vlinders vangen en vissen en schelpen verzamelen, maar ook daar ben je al snel mee klaar. Na een uur of drie is het allemaal wel gedaan. Dan kun je later op de dag, of desnoods in de nacht, nog wat verse vlinders of vissen vangen, en misschien is er nog iets aangespoeld op het strand, maar veel meer zit er niet in. Er zit weinig anders op dan wachten tot de volgende dag.

Nintendo heeft daarbij leuke details in de game verwerkt. Zo fladderen de vlinders vrolijk rond, maar kevers en andere insecten zitten op een bloem of boomstronk en letten goed op. Die zul je heel behoedzaam moeten benaderen als je ze wilt vangen. Hetzelfde gaat op bij de vissen. Er is een minigame waarmee je ze kunt vangen, maar succes is niet bepaald verzekerd. Overigens vliegen er 's nachts andere insecten rond dan overdag. Zo zie je motten rond het licht van de huizen op het eiland cirkelen. En over details gesproken: je kunt door de ramen van je huis naar buiten kijken en ziet dan zelfs de regendruppels over het glas naar beneden sijpelen. De game heeft zo nu en dan ook een verrassing voor je in petto. Zo waart er 's nachts af en toe een spook over het eiland of blijkt er iemand aangespoeld op het strand. En als je geduldig bent, kun je op heldere nachten soms een ster zien vallen. Als je op tijd reageert, mag je een wens doen.

Spelers uitnodigen

Geheel in lijn met de voorgaande games kun je andere spelers uitnodigen. Je woont als enige speler op het eiland, maar kunt wel andere spelers over de vloer krijgen. Speel je lokaal, dan kunnen er maximaal vier spelers op een eiland rondstruinen. Als je online speelt, zijn het er maximaal acht. Hoe leuk het ook is om elkaars huizen te bekijken, heel veel meer dan op je eigen eiland kun je als bezoeker niet doen. Het dient misschien vooral om inspiratie op te doen, want gedurende de game krijg je steeds meer mogelijkheden. Zo hebben we voor deze review tweeënhalve week gespeeld, maar zijn we nog niet toegekomen aan een optie die we eerder tijdens een previewsessie konden uitproberen, namelijk het flink verbouwen van je eiland. Later in de game krijg je de optie om land aan je eiland toe te voegen of land weg te halen. Je kunt je eiland naar eigen inzicht verhogen of juist verlagen, en rivieren, vijvers en watervallen aanleggen. Wanneer je die opties vrijspeelt? Geen idee. En evengoed weten we niet wat er daarna nog voor mogelijkheden komen. En dat is wat New Horizons toch best een beetje spannend houdt. Je bezigheden zijn simpel en ontspannend, maar tegelijk zit er aardig wat vooruitgang in de game. Die vooruitgang verloopt alleen in een veel lager tempo dan in de gemiddelde game.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite