Redacteur audio en games

Animal Crossing: New Horizons Review

Ontspannende game in spannende tijden

Naar een onbewoond eiland

De opzet van New Horizons is iets anders dan die van de voorgaande delen. Dit keer boek je bij Nook Inc. een vakantie. Je kiest daarbij het Deserted Island Getaway Package en gaat naar een eiland dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven. Dat is een flink verschil met de meeste voorgaande edities, waarin je van start ging in een al bestaand dorp. Nu kies je eerst op welk halfrond je terecht wilt komen en daarna selecteer je een van de vier vrijwel identieke onbewoonde eilanden. Welk eiland je kiest, maakt eigenlijk niet uit.

Helemaal alleen ben je echter niet. Timmy, Tommy en Mr. Nook himself gaan ook mee, net als medevakantiegangers Mira en Dom, al kun je zelf twee andere medevakantiegangers treffen. Bovendien zijn er al wat basisvoorzieningen op je eiland. Er is een centraal plein met daarop de tijdelijke tent van Mr. Nook. Er is bovendien een haventje waar Orville de scepter zwaait, en daar ligt het watervliegtuig Dodo Airlines klaar. Welk eiland je ook kiest, het is verdeeld in drie delen, van elkaar gescheiden door riviertjes waar je niet overheen kunt. Althans: nog niet, want later in de game leer je bruggen te bouwen.

Alles in real time

Het centrale thema van de serie is dat alles in real time verloopt. Zo begonnen wij op 4 maart om 12:14 uur met de game. Dat was zo in het echt, maar ook in de game. De tijd verloopt in het spel net zo snel als in het echt. Bovendien wordt het op de juiste momenten donker en houdt de game rekening met de seizoenen. Nieuw in deze versie is dat er bovendien weersinvloeden zijn. De game weet niet je echte locatie en ook niet het lokale weer, maar de weersomstandigheden zullen in New Horizons wel veranderen. Zon, wind, regen en sneeuw, het komt allemaal voorbij. Je vakantie-eiland kan hierdoor ineens minder idyllisch worden. Je ziet de bloemen en bomen buigen door de wind, en wolken die voorbijtrekken, zorgen voor schaduwen op de grond. Ook 's nachts kunnen de omstandigheden flink variëren. Er zijn prachtige wolkeloze nachten waarop je uren naar de sterren en de maan kunt kijken, maar de hemel is net zo vaak flink bewolkt.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite