Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Ziggo Mediabox Next Review

4k kijken en opnemen in de cloud

Aanbod

Voorlopig valt het aanbod van 4k-materiaal nogal tegen. Naast een enkele lineaire zender is er nog wat 4k-aanbod via Ziggo's video-on-demanddienst, maar veel stelt het allemaal nog niet voor; het aantal beschikbare films was tijdens onze test letterlijk op een hand te tellen. Het aanbod aan series was groter, maar daarvan waren we evenmin onder de indruk. Bij Ziggo's grootste vod-concurrent Netflix is het 4k-aanbod aanzienlijk beter en zijn bovendien al veel films en series in hdr beschikbaar. We vinden de stap van sdr naar hdr op een goede hdr-televisie duidelijk groter dan van hd naar 4k.

Alle 4k-films die beschikbaar waren tijdens de testperiode

Uiteraard zal Ziggo in de toekomst de hoeveelheid 4k-content uitbreiden, maar op korte termijn zal er niet heel veel bijkomen. Voor 4k-films moet in elk geval extra worden betaald. Zo kost een relatief recente film uit 2018, 'Spider-man: Into the Spider-Verse', zo'n zes euro om te huren in hd en zeven euro in 4k. Als je een film huurt, krijg je van Ziggo 48 uur om hem te bekijken. Het is leuk dat je hem binnen die tijd net zo vaak mag zien als je wilt, maar als je tijdens een film in slaap valt en je hebt de dag erna geen tijd, moet je dus nog een keer betalen om hem af te kunnen kijken.

Het hd-aanbod is een stuk beter

De hd-filmcollectie is een heel stuk interessanter. Er zijn flink wat oudere films te vinden die inmiddels de status van klassieker hebben verdiend en daarmee voor veel filmliefhebbers aantrekkelijk zijn, temeer omdat dit soort films op concurrent Netfix steeds minder te vinden zijn. Wat recente films betreft is het aanbod naar ons idee aan de magere kant, maar het voordeel van oudere films is natuurlijk wel dat ze een stuk betaalbaarder zijn.

Wat series betreft is het aanbod behoorlijk goed te noemen doordat er veel populaire content van HBO beschikbaar is. Series als Game of Thrones, Chernobyl en Westworld zijn beschikbaar. Het complete aanbod vind je hier. Voor het grootste aanbod van HBO-content heb je overigens wel het duurste Ziggo-abonnement nodig. Bij het goedkoopste abonnement waarbij je een Mediabox Next kunt krijgen, zit een kleiner aanbod aan films en series.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.