Door Jurian Ubachs

Redacteur

Far Cry New Dawn

Tweede avontuur in Hope County

15-02-2019 • 06:00

158

Singlepage-opmaak

Conclusie

Het is vrij simpel: wie na Far Cry 5 zin had of heeft in meer Far Cry 5, heeft met Far Cry: New Dawn precies de game die hij of zij wil hebben. Je zou vroeger een 'add-on' immers ook niet kopen als je de originele game niet al had en leuk vond. Ubisoft levert een standalone uitbreiding af die met name scoort op punten die ook in Far Cry 5 al goed waren. De game blijft lekker spelen en er goed uitzien, en het is leuk om te zien hoe Hope County is veranderd door The Collapse. Onderaan de streep blijft het echter wel zo dat je op dezelfde manier rondloopt in dezelfde spelwereld, met een personage dat niet afwijkt van het hoofdpersonage uit Far Cry 5. Dan nog is Far Cry: New Dawn een game waar wij ons uitstekend mee hebben vermaakt, maar onmisbaar is dit tweede bezoekje aan Hope County zeker niet.

Reacties (158)

158
148
109
10
0
6
Wijzig sortering
Minpunten:
- Meer van hetzelfde
- Weinig boeiend verhaal

Maar kennelijk wel mooie kleurtjes dus een 8!

Het wordt eens tijd om studios als Ubisoft af te straffen voor dat eeuwige copy paste geintje. Deel eens een cijfer uit als een 4 of een 5 voor dit soort praktijken.
Ook al is dit meer van het zelfde, moeten we wel gewoon eerlijk blijven, geen onzin cijfers geven puur voor het afstraffen
een 4 en een 5 zijn gewoon zware onvoldoendes, en als ik alles zo lees is het spel echt niet zo slecht

Plus het spel wordt niet voor volle mep verkocht, dus beetje nuance mag wel
Ik heb de farcry spellen altijd overweldigend gevonden vooral die engine die alles blijkbaar realistisch alles kan weergeven vind ik overweldigen. Hoe hij nu uitziet op de playstation 4 is best goed.
En die kleuren in het spel vind ik ook best cool om te zien.Normaal krijg je schut kleuren te zien, maar bij dit nieuw deel dus niet.Het ziet er goed uit, ze hebben het weer voor elkaar.
Minpunten voor meer van hetzelfde is inderdaad onzin. Het gaat er om hoe goed het spel is, niet of we het eerder hebben gezien. Anders zou een nieuwe Gran Turismo ook een 5 moeten krijgen.

Als iemand die FC5 heerlijk vond ben ik juist erg blij met dit spel. We hoeven niet meerdere jaren te wachten op een nieuwe FC. Het spel gaat verder in de oude omgeving die is veranderd, wat juist erg leuk is om te zien als je FC5 hebt gespeeld. Verder is het een 35 euro spel en geen 50+ euro. Sowieso een erg nette prijs, helemaal als je gaat kijken hoe enorm veel tijd je er in kan stoppen. Als iemand die er fan is van shooters ben ik juist erg tevreden met wat we hier krijgen.
Ik ben het totaal met je eens. Het is meer van hetzelfde en als pluspunt: Totaal veranderde, bekende spelwereld
Het is een bekende speelwereld wordt als een pluspunt beschreven. Nu snap ik dat je iet blind moet staren naar de plus en min punten.

Maar wat 10 jaar geleden als een add on voor een spel uit zou komen wordt het nu verkocht in een nieuwe jasje en er wordt de volle pond voor gevraagd.

Je kan Ubisoft zelf afstraffen door het niet te kopen.
Volle pond? Ik zie hem niet voor 60eu in de winkel liggen hoor. Hij is juist wat goedkoper
In de tekst staat uitgelegd dat het een herkenbare wereld is, die veranderd is door The Collapse. Dat is absoluut een pluspunt, als je FC5 hebt gespeeld: het is gaaf om te zien hoe gebouwen zijn vervallen, de natuur plekken heeft overwoekerd, etc. Als je de game benadert als een heel nieuw spel is het uiteraard minder positief, want dan teveel een kopie. Maar het is een (standalone) uitbreiding, en in die rol erg goed.

Een grote add-on als dit was trouwens ook gewoon duurder dan 10 euro.
Oh ik koop ze zeker niet meer.
Heb me echt uitstekend vermaakt met FC3 maar bij FC4 ben ik er niet meer doorheen gekomen omdat ik gewoon constant hetzelfde aan het doen was en het verhaal was gewoon tenenkrommend slecht (je komt het as van je moeder uitstrooien en binnen 10 minuten ben je de verlosser van een burgeroorlog).
Sindsdien ben ik afgehaakt totdat ze er weer eens echt iets van maken maar daar lijkt het voorlopig dus nog niet op.
Ik snap je punt m.b.t. FC3 VS FC4. Ik vond deel 3 echt super cool, terwijl ik na een paar uur al afhaakte bij deel 4. Te veel van hetzelfde, niet boeiend verhaal etc etc. Deel 5 sprak mij in eerste instantie totaal niet aan en lijkt natuurlijk veel op zijn voorgangers. Toch moet ik bekennen dat ik erg veel plezier met de game heb gehad. Leuke setting, geloofsgekkies als badguys. Ik zou hem dus echt niet afschrijven als ik jou was. Als je hem een keer voor een mooie prijs kan kopen, kan ik hem zeker aanraden. Houd wel in je achterhoofd, het is en blijft een FC ;)
Viel mij ook al op inderdaad...
Far Cry begint zo een beetje op Fifa te lijken, of Need for Speed.
Elk jaar een nieuwe versie, met wat kleine veranderingen...
Far cry doet al jaren tik/tok; FC3 en Blood dragon, FC4 en Primal, nu FC5 en New dawn.

Opzich niks mis mee toch ? Een stuk hergebruiken en toch nieuwe content aanbieden. Daar kunnen veel games nog van leren.

De prijs is ook iets lager dus opzich...

Fifa doet ieder jaar gewoon dezelfde engine, nieuwe spelers, en mini maintenance ... en ieder jaar de volle pot.

[Reactie gewijzigd door svennd op 22 juli 2024 16:51]

Bovendien zegt niemand dat je elke iteratie uit de serie moet kopen... Ik heb 1, 2 en 3. Primal wil ik ook nog wel eens halen, en deze ziet er ook interessant uit.

Een gamer hoeft toch geen completionist te zijn(zoals bij verzamelaars)? Doe jezelf een plezier en pak de krenten uit de pap. Tenzij de serie zo gaaf is en blijft dat je alles wel wil. En anders: wacht op een deel met genoeg vernieuwing....

Ik vind de AC serie zo gaaf dat ik elke koop(al heb ik Odyssey nog niet). Vond ik het veel van hetzelfde had ik een paar overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 16:51]

Compleet akkoord. Ikzelf liet blood dragon liggen en 5 moet ik nog ergens in een promo weten te vinden...
Fifa is niets mis mee als je FUT achterwegen laat, dus dat vind ik een rare vergelijking. Logisch ook dat voetbal hetzelfde blijft lijkt mij . Maar ik begrijp je punt wel en daarom vind ik far cry ook geen zak meer aan.
Genoeg mensen die het wel nog leuk vinden blijkbaar. Zelf heb ik hem ook gekocht, spelen moet ik nog starten maar ik heb me met alle voorgaande delen steeds prima vermaakt.
Hm, ben het daar niet mee eens. Vergeleken met 5 is het erg vergelijkbaar maar gezien het een sequel is in dezelfde omgeving is dat meer dan logisch.

Zou je Spider-Man ook zo kritisch bestraffen omdat het zich weer voordoet in New York..?

Daarnaast is Ubisoft juist enorm omgedraaid kwa manier van werken en dat mag zeker ook een keer benoemd worden. For Honor is herrezen uit de dood tot een zeer vermakelijke game. Ghost Recon Wildlands had zijn kuren maar is enorm verbeterd en er is enorm veel gratis verkregen sinds launch. The Division is van simpele loot shooter gestegen naar een geweldige game met diepgang en voortgang hoe je ook speelt.

De laatste Assassins Creeds zijn ook erg goed ontvangen en niet meer het copy/paste werk van vroeger.

Als je dan kijkt naar een EA, Activision, Epic, is Ubisoft toch de enige die zijn lever verbeterd heeft en heeft geluisterd naar zijn spelers, en dat mag beloond worden.
Zou je Spider-Man ook zo kritisch bestraffen omdat het zich weer voordoet in New York?
Nee, die films zou ik bestraffen omdat het steeds maar weer een herhaling is van de vorige iteratie. Wéér een uitleg over hoe spinnemans zn krachten krijgt, hoe z'n oom in de pens wordt geschoten en hoe hij met de Osbornes in de clinch ligt.

Maar dat terzijde.

Of dit nu als copy/paste klus wordt gezien of niet maakt niet uit - "vote with your wallet", zoals het gezegde gaat. Ik koop dit wel wanneer het voor €5,- op Steam staat of zo (Tenzij dit weer een Ubistore exclusive wordt 8)7 ), maar meer is het mij niet waard. En uiteraard weer een jaarje of anderhalf wachten, want de "season pass" onzin die de laatste paar jaar helemaal hip is, zorgt er voor dat je nooit het volledige spel krijgt.

[Reactie gewijzigd door Zodiac op 22 juli 2024 16:51]

Afstraffen.. bla bla. Dan koop je het toch niet. Het is gewoon een serie product. Ik hou er wel van en ik ben er vele uren mee bezig waarschijnlijk. Ga je een auto fabrikant afstraffen of willekeurig welke smartphone fabrikant omdat ze al jaren hetzelfde doen? Het voldoet gewoon aan een bepaald soort ontspanning, net als de volgende marvel film in de bios.
Je hebt farcry 5 uitgespeeld, zin in meer van hetzelfde? Goeie deal dus, voor minder dan een full game, en ook nog eens standalone.
^- precies dat, zo zwaar teleurgesteld met de laatste paar Ubisoft games, The division bijv. ook zon mooie copy/past game. Hoe interresant het ook lijkt, onderaan de streep zit er bizonder weing verschil tussen hun titels (en zeker opvolgers). Alsof ze 0 inspiratie hebben om iets nieuws te proberen. De open-werelden zijn over het algemeen erg gaaf van opzet, details en uitwerking, maar -iedere keer weer- verzaken ze het op gameplay. En gameplay is nu juist het gene wat een game goed/slecht maakt.
En wat mij voornamelijk tegen de borst stoot is dat die semi rpg elementen die ac voor mij de nek om hebben gedraaid hier ook in zitten. Healthbars en continue zoektocht naar reaources voor upgraden.
Je kan het ook omdraaien, staan er twee vrouwen op de cover met een vastgeketende man, en wordt er weer direct SJW geroepen. Altijd dat argument "als het andersom was", stel je niet aan man.
Ja, bij veel dingen gaat het inderdaad veel te ver, maar om er in dit geval over te klagen is volkomen onzinnig.
Op veel dingen ben ik het, op zich, wel met je eens.

Dit echter:
Er kán gewoonweg geen situatie bestaan in een of andere dystopische anarchie waar vrouwen meer macht hebben dan mannen
Ik wil er niet te ver op in gaan, maar het gaat niet alleen om fysieke kracht. Bij lange na niet. Er zijn in de geschiedenis genoeg vrouwen geweest die het tegendeel hebben gewezen.

Ook ging het je aanvankelijk of de sociale implicatie en niet de mogelijkheid ervan. ;)

En de -1 politie is weer langs geweest. Jammer, want onze discussie zou hooguit als off-topic bestempeld moet worden.
ik heb van Far Cry alleen deel 2 niet gespeeld. Kan me ook nauwelijks herinneren dat die er was. Anyway, vond deel 5 niet echt tof, setting deed het voor mij niet en de RPG elementen waren weinig belonend. Ik sla deze dan sowieso over als het meer van hetzelfde is.
Ik zou je aanraden om FC2 toch een keer te proberen. Volgens mij kost die een tientje op Steam tegenwoordig. FC2 is een van mijn all time favourite games. Daar zat nog echt een geloofwaardig verhaal achter. De hele sfeer van een Afrikaanse burgeroorlog wordt in mijn ogen perfect neergezet. Ja, er zitten vervelendere aspecten aan het spel (respawnende vijanden in outposts, lange stukken lopen/rijden) maar dat draagt ook wel weer bij aan de keiharde, afstraffende omstandigheden die bij de setting van het spel horen.

Qua gameplay: geen outposts unlocken, geen torens beklimmen, geen x-ray vision nadat je mensen hebt gespot. Gewoon jij en je geweer. En laat die laatste je nou ook regelmatig in de steek laten...
Gewoon jij en je geweer tegen tegenstanders die bulletsponges zijn, X-ray vision en 100% raak schieten. Wapens die om de haverklap stukgaan, outposts die je net gecleard hebt en weer gevuld zijn als je een keer omkijkt. Nee echt, geniaal spel. Grootste teleurstelling ooit wat mij betreft.
FC2 is het slechtste deel dat er bij zit, een paar missies gedaan en meteen aan de kant gegooid.

Vanovond new dawn maar even proberen.
Sommige visuele elementen waren wel beter dan de nieuwere FarCry-versies, en het is nog vóór de beruchte "Laten we de exacte gameplay van Assassin's Creed verwerken in elke game die we uitbrengen"-luiheid van Ubisoft. Maar het snel respawnen van outposts deed me weer denken aan de NES en de SNES, waar vijanden vaak weer opnieuw spawnen bij het opnieuw binnengaan van een ruimte.

Hier de details van FarCry 2 vs FarCry 5: https://www.youtube.com/watch?v=FCeEvQ68jY8
Dat is jouw mening, en veel mensen delen die mening met jou. Maar je kan niet zeggen dat het een feit is dat FC2 de slechtste FC game is.

Ik geef enkele redenen waarom het voor mij persoonlijk een all time favourite is. Ik denk dat het gros van de gamers liever de latere edities speelt omdat de gameplay daarvan meer polished is. Ik heb zelf gewoon een zwak voor de setting/ambiance van FC2.
De setting was inderdaad een van de (weinige) positieve zaken aan FC2. Helaas onderuit gehaald door zwakke missies, respawnende vijanden als je 100m de verkeerde richting uitliep en meer... Ik herinner me dat ik echt heb moeten doorbijten om die game uit te spelen waar dat niet zo was voor FC1 en FC3/4.

FC1 was een leuke game, maar compleet anders dan de vele sequels.
FC3 is voor mij voorlopig de topper, die introduceerde een aantal gameplay elementen die ondertussen helaas grijs gedraaid zijn (torens, wilde dieren om de 10 meter, wallets maken van gestroopte huiden, outposts veroveren zonder impact op de game en niet te skippen videos...)...
Zal wel aan mijn spanningsboog liggen maar na een stuk of 3 outposts en een paar van die andere elementen "(torens, wilde dieren om de 10 meter, wallets maken van gestroopte huiden, outposts veroveren zonder impact op de game en niet te skippen videos...)" sloeg het gevoel van herhaling bij mij al snel toe. Het verhaal was vermakelijk maar dat "grinden" om verder te komen was heel vervelend. Heb FC4 5 minuten gespeeld en toen zag ik het dat gewoon FC3 was in een andere skin. Tegenwoordig is dat blijkbaar dus nog steeds zo bij de nieuwste... Ik sla deze weer over.

[Reactie gewijzigd door WllmZ op 22 juli 2024 16:51]

Trust me, als je dit gaat doen, download een mod zodat je geen malaria meer hebt.
Dat is inderdaad te overwegen. Ik vind de malaria er goed bij passen (en paspoorten ruilen voor medicijnen draagt ook weer enorm bij aan de hele setting) maar de willekeur waarmee het toeslaat kan soms letterlijk dodelijk zijn. Malaria-aanval tijdens een shootout? Succes ermee ;)
Ik heb helaas FC2 volledig uitgespeeld (zonde van mijn tijd geweest), maar het aspect van malaria heeft nooit bij mij problemen opgeleverd qua gameplay. Ik had meer last van jammende geweren en herspawnende ventjes als je je omdraait dan een paar grafische effecten door de malaria.
FC2 is by far de beste FC ooit uitgebracht.
Is FC2 op een PS4 te spelen?
Nee, wel op Xbox One.
Van mij ook, fc2 had een hele gave sfeer. Denk dat ik hem 3 keer gespeeld heb of zo. Fc2 heeft ook nog mods die hem nog iets 'realistischer' maken.
Pluspunten
Totaal veranderde, bekende spelwereld

Minpunten
Meer van hetzelfde
Weinig boeiend verhaal en personages
Sorry maar ik heb moeite met begrijpen hoe deze plus- en minpunten tegelijk kunnen bestaan.

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 22 juli 2024 16:51]

Het eerste punt alleen al. Totaal veranderd, maar bekend. :?
Dat staat uitgelegd in de tekst. Het is de map die je kent uit Far Cry 5 (bekend dus), maar totaal veranderd door The Collapse, waardoor gebouwen vervallen/ingestort zijn, de natuur plekken heeft 'terugveroverd', etc. Dat is heel tof om te zien, en daarom dus een pluspunt?

Het minpunt 'meer van hetzelfde' slaat met name op de gameplay: je doet uiteindelijk vooral hetzelfde als je in Far Cry 5 deed. Daar is het dan ook een standalone uitbreiding voor.
Heeft de wereld de zelfde grootte als het vorige deel?
Ik heb de maps niet op elkaar gelegd, maar ik denk van niet. Gevoelsmatig miste ik wel een stukje.
Nee, het is kleiner. Zeker in het noordelijke deel mist een hoop.
Ik snap wel dat het gaaf is om te zien, maar ik vind het meer zo iets als een skin voor een wapen.
Ander kleurtje, andere texture, zelfde wapen.
Er zal best een hoop aangepast zijn hoor, daar niet van.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 juli 2024 16:51]

Far Cry is niet meer leuk, zelfde meuk jaar in jaar uit!
Laatste die ik gespeeld heb is deel 4. Het is gewoon eentonig geworden. Vraag me af waarom ze steeds nog verkopen?
Wellicht omdat deel 5 een zeer sterke game was. Ik heb, op primal na, alle delen gespeeld en ik vind 5 zeker niet de slechtste!
Deel 5 was niet op alle punten sterk. "Oh, oh. Ze zitten achter je aan nadat je te veel kont hebt geschopt. Nu ben je bewusteloos (zonder goede reden). Nu ben je gevangen en moet je ontsnappen."

Dat maal negen, of zoiets. Zeer irritant.

Verhaal zou ik matig noemen, met name hoe geforceerd het is. Sfeer is wel goed. Wapentuig is OK-ish. Dat je je hond niet kan meenemen in je auto is slecht. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:51]

Oh zeker niet alles was sterk, maar vooral de sfeer en geloofwaardigheid van de karakters beviel mij in ieder geval heel goed.

Overigens hoeft niet alles voor mij geloofwaardig te zijn of een reden te hebben, soms is iets gewoon cool ;-)
Overigens hoeft niet alles voor mij geloofwaardig te zijn of een reden te hebben, soms is iets gewoon cool ;-)
Het is niet 'cool' dat je lekker aan het spelen bent en plots bewusteloos bent om geforceerd het volgende verhaal event te volgen. Zeker niet als alle events zo op elkaar lijken.
Omdat het leuk is. Het is een beetje een guilty pleasure van mij. Ik weet dat het eigenlijk steeds hetzelfde is, in een net wat ander jasje, en toch vind ik het leuk om het steeds weer te spelen. Far Cry is trouwens niet de enige serie die steeds weer hetzelfde trucje uithaalt.
Dat is inderdaad ook juist wat me trekt, heerlijk! Je weet wat je kan verwachten :)
Ik denk dat 4 ook wel de eentonigste is hoor... De game zelf is heel leuk, maar die wereld is gewoon knettersaai, en een pot nat.
Voor mij was Far Cry 5 de eerste kennismaking. Eén van de leukste games die ik gespeeld heb. New Dawn ligt dan ook (as het goed is) vanmiddag in de brievenbus :) Zin in!!
Dan sta je ook niet achter de "jaarlijkse"/regelmatige releases van Activision, EA, e.a. (Zoals Assassins Creed, Fifa, Call of Duty, Battlefield, Anno, Settles, Sim's...) Eigenlijk hebben ze er allemaal wel last van.

Het enige wat ik van een Developer vraag is dat hij een game aflevert, zonder onnodige bugs, micro transaction, loot crates, play to win en met voldoende content, zodat de DLC's niet uitgemolken worden. Dit wordt (wat me opvalt) steeds lastiger. Ik denk dat wij als consumenten daar zelf ook mede schuldig aan zijn. Want we kopen ze. Laten we nu bij games eerst even een paar dagen afwachten na een release en eens op internet kijken, wat de game/DLC e.a. inhoud voordat we dat kopen. Door kritisch te zijn bepalen wij uiteindelijk de kwaliteit ;)
Anoniem: 306567 15 februari 2019 07:21
Toen far cry 5 uit kwam had ik er heel veel zin in. Maar na een paar uur spelen was ik wel een beetje far cry moe, ze zijn echt heel erg de mist in gegaan met die game. Deze sla ik dan ook over als het meer van hetzelfde is, ga naar punt a, doe dit, ga naar punt b. Beetje ubisoft eigen aan het worden, al begin ik me ook wel een beetje aan open wereld games te ergeren. Verhaal komt niet altijd goed uit, als je dan naar een resident evil 2 kijkt hoe tof dat is gedaan.
Goh... Toen ik Far Cry 5 kocht leek het me niet echt wat. Enkel gekocht om even te beoordelen of mn zoon het wel of niet mocht spelen. Maar bleek één van de leukste verslavende spellen te zijn..... Dus New Dawn had ik direct ge pre-ordered.

Ik hou van Open wereld. Lekker zelf op pad en de boel verkennen. Vond dat bij FC5 het verhaal daarin juist prima uit de verf kwam! Mooie opbouw, steeds heftiger en uiteindelijk een machtig einde!
Machtig einde? Really?

Het einde van FC5 is afschuwelijk slecht. En daar is zo ongeveer iedereen het unaniem mee eens.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 juli 2024 16:51]

Ah... altijd een goed argument: 'ongeveer iedereen vindt dat!' ;)

[spoiler]
IK vond het einde waanzinnig (de apocalyps versie dan). Zag hem totaal niet aankomen en psychologisch bezien een geniaal concept dat juist die twee samen in een bunker eindigen en eigenlijk de gehele strijd die je gevoerd hebt voor niks was omdat alles toch uiteindelijk weg is... Het is nogal tegendraads tov de meeste andere games waar je uit de bus komt als de held die een happy end mogelijk gemaakt heeft. Vind dit wel een mooie uitleg: https://www.gamecrate.com...r-cry-5-ending-good/18875

Dus ik snap dat sommigen het frustrerend vinden (waarom heb ik in vredesnaam de hele tijd de held uit lopen hangen als het uiteindelijk toch niks uitmaakt?) . Maar als je er over nadenkt is het (in mijn ogen) het enige goede eind voor dit verhaal... Het hele spel zijn er al hints naar dat de hele wereld toch kapot gaat. De hele tijd is er de vraag of jouw strijd wel zin heeft. Voor mij kwam met dit einde alles perfect samen. Maar dan moet je wel even iets verder erover nadenken dan enkel het stuk simpel vermaak (dat de rest van de game voor een deel weer wél is)... Het is best een diep, psychologisch einde. En dat best perfect bij Joseph en de hele sekte.
[/spoiler]

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 22 juli 2024 16:51]

Ik wou er niet te ver op in gaan, puur omdat je dan de boel totaal spoilt. ;)


Welke hints dan precies? De radio uitzendingen zijn zo ongeveer de enige echte hints. (is ook zo ongeveer letterlijk door Ubisoft gezegd)
Die sekte is zo fout als het maar kan. Of ze nou gelijk hebben ja of nee. Die Joseph is geen good guy, hoe je er ook naar kijkt. Er is ook weinig dieps of psychologisch aan wat mij betreft, die kerel en sekte is zo gek als een deur, en moet (moest) gestopt worden, of ze nou gelijk hebben ja of nee.
Dat hij gelijk heeft over 1 feit, maakt hem niet ineens heilig.

Ik vind vooral de manier van het verhaal vertellen niet leuk, en het hele verhaal ook gewoon niet geweldig. Gedwongen meerdere malen uit het spel gehaald, zelfs al zit je in een helikopter. Ik wou proberen te ontsnappen oid, dat is gewoon niet mogelijk, scherm word zwart en je zit opgesloten, ook als je wil schieten, of ontsnappen op een andere manier, dat is gewoon niet mogelijk. Vroeg of laat word je gepakt.
Sommige mensen vinden dat leuk, en voegt het toe aan de spanning, ik vind het gewoon irritant. Ben ergens mee bezig, kamp veroveren, missie(!), en word gedwongen om iets anders te doen.
Ik wist ook na 2 of 3 keer dat ik niet kon ontsnappen, dus ging ik maar gewoon stil staan. Immersion! Dan is de spanning natuurlijk totaal weg.

Far Cry 2-3-4 waren ook nog best realistisch, hier is het echt een totaal fantasieverhaal met drugs zombies, en allerlei andere rare dingen. Trekt mij gewoon minder. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Niet dat FC een simulatie is, maar de voorgaande delen hadden nog wel iets van realiteit, dat is hier wel totaal verdwenen.
Valt me ook tegen dat er VEEL minder wapens zijn als in FC3 bijvoorbeeld.
Het was voor mij gewoon op meerdere fronten een teleurstelling.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 juli 2024 16:51]

Oh die momenten dat je ineens weg getrokken wordt en onder invldoed van bliss of muziek of brainstorm ineens opgelsoten zit en uiteindelijk zelfs iemand dood. Ik vond dat fantastisch in het verhaal (soms wel bloed irritant om te spelen... maar na afloop steeds toch weer de moeite...).

Ik vind het bijvoorbeeld nog steeds mooi om te filosoferen of Joseph (of zijn familie) nu echt pure evil zijn óf dat ze zelf in hun eigen leugens geloven en oprecht zelf denken goed bezig te zijn... Ook al is er geen discussie over mogelijk dat die hele sekte evil is...

Heel mooi thema dat (helaas) ook actueel blijft.

En verder: jij vond dit niet zo geslaagd. Dat kan natuurlijk. Ik vond het (onverwacht) geweldig gebracht qua game en qua verhaallijn.
Ik vind het ook lastig om precies uit te leggen waarom het me nou niet beviel. ;)

En het blijft natuurlijk erg persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 juli 2024 16:51]

Zo is het... Wat de één geweldig vindt, vindt de ander verschrikkelijk. Smaken verschillen (gelukkig).
[spoiler]

Nou nou, hij had al die tijd gelijk, enorm diep inderdaad...
Begrijp me niet verkeerd heb me ook prima vermaakt met de game, maar het einde is imo weinig verassend. Omdat ze de game niet "goed" laten eindigen betekend niet dat de game dan ineens diepgang heeft.
Ik weet niet of de game zelf diepgang heeft. Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Dus voor mij was die diepgang er zeker wel. En dat is persoonlijk.

Ik hou heel erg van psychologie. En dus ook hoe de mens gek genoeg gemaakt kan worden om een sekte in getrokken te worden, al dan niet onder invloed van bepaalde middelen (bliss). En dat kwam in dit verhaal mooi uit de verf (wederom: naar mijn mening!)
Ik heb vroeger Far Cry: Primal, Assassins Creed: Origins en Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands achter elkaar gespeeld, allemaal van Ubisoft. En man ik kan je verzekeren, als ik ze alle drie had uitgespeeld kon ik geen Ubisoft-games meer spelen. Ik was het zo beu. Telkens dezelfde game-elementen komen terug. De torentjes beklimmen bijv. kent iedereen wel. Telkens dezelfde gameplay. Na een jaar geen Ubisoft-games meer hebben gespeeld ben ik er eindelijk klaar voor om misschien eens Far Cry 5 te spelen die ik al lang geleden heb gedownload.

Resident Evil 2 heb ik ook net uitgespeeld en vind ik ook een goed spel maar wel spannend met die angstaanjagende muziek. ;) Resident evil 7: Biohazard vond ik nog ietsje beter.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 22 juli 2024 16:51]

Je hoeft in fc5 geen torentjes te beklimmen.
Je bedoeld dat ie die grap maakt aan het begin van de game en vervolgens alsnog torentjes moet beklimmen om ze uit te schakelen?
Ik heb FC5 niet eens uitgespeeld, het is veel van het zelfde en het verveelt na verloop van tijd (gekregen bij mijn GPU). Deze zal ik zeker niet kopen.
Vroeger klinkt alsof het allemaal heel lang geleden is, maar Wildlands en AC:Origins zijn nog aardig recente spellen, Primal ietsje ouder maar alsnog vrij recent.

Maar inderdaad, in alle games dezelfde elementen die als het ware een blauwdruk vormen voor de games van Ubisoft, maar dan in andere settings.

Zo heb je ook in Wildlands je drone om te spotten, in Origins heb je, jawel, een vogel om te spotten.
En in primal die uil toch?
Idd dat bedoel ik, ik was het al vergeten dit element maar zo'n dingen komen steeds terug bij Ubisoft.
Ja en met die uil en een paar dieren kan je het hele spel uitspelen zonder 1 keer je wapen te gebruiken ;)
Assassins Creed: Origins en vroeger? Ik weet dat de tijd snel kan gaan maar Origins valt bij mij nog niet onder vroeger :+
nvm, verkeerd gelezen

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 22 juli 2024 16:51]

Maar er is toch weeral een nieuwe Assassins Creed uit. Odyssey als ik mij niet vergis?

Ok, met vroeger bedoelde ik het recente verleden.
Tis ook maar hoe je het bekijkt, voor een eendagsvlieg is het pre-historie. Bij mij begint vroeger zo ongeveer vanaf 10 jaar terug.

In alle eerlijkheid dacht ik dat je gewoon Ass Creed 1 bedoelde.
Same here. Enige dat in Far Cry 5 verder nog wat potentie had was de Far Cry Arcade: zelf PvE/PvP maps maken en/of duizenden maps van andere creators checken. Dat biedt al veel meer variatie dan de enkele expeditions in New Dawn.

Jammer dat de arcade qua experience zo karig was afgemaakt. Alleen (Team) Deathmatch PvP, slechte mechanics (max 8 vehicles per map, zonder respawn) en dito usability hebben het de nek omgedraaid.
Far Cry 5 was een grote teleurstelling voor mij. Grafisch heel mooi maar geen enkel verhaal. Ik vond het onsamehangende pretentieuze maar inhoudsloze onzin. :(

Het klinkt stom maar zonder een knappe story line - die er wel was in FC3 en FC4 (hoe gek dat voor sommigen mag klinken) werken dit soort games niet.

Waarom zou ik allemaal activiteiten ondernemen als ze niets betekenen?

[Reactie gewijzigd door Q op 22 juli 2024 16:51]

Far Cry 5 voelde naar mijn mening al als eenheidsworst aan na een uurtje spelen. Surtout elke keer dezelfde reincarnatie van Redneck Jezus afknallen droeg daar aan bij.

Ik vraag mij af hoe ze "meer van hetzelfde" verkocht krijgen :/
Dat doen ze anders al jaren succesvol. Assassin's Creed, Watch_Dogs, FarCry vanaf 3, The Division, ik heb steeds het gevoel dat ik hetzelfde spel zit te spelen. Niet voor niets zijn er complotten van connected universe bij Ubisoft :-P.
Goh, dat doen ze al jaren met een commercieel succes. Net zoals Mc Donalds een commercieel succes is (lijkt ?) :)
Nou ja genoeg commerciële successen die niet exact de specifieke gameplay letterlijk kopiëren. Maar blijkbaar vind het merendeel het niet saai worden daardoor. Ik was die Tetris-achtige herhaalgameplay al zat bij Assassin's Creed 1. Assassin's Creed stopte er na deel 1 trouwens wel meer verhaal en leuke missies in waardoor ik deel 2 wel weer erg leuk vond. Ik hoop dat ze SplinterCell buiten de Assassin's Creed-klonen houden qua gameplay.
Door er wat potten verf overheen te gooien ;-)
More redneck Jesus? I'm sold! Take my money!
Jammer dat het niet zo over de top is als Blood Dragon, maar als ie over een paar maanden is afgeprijst schaf ik 'm zeker aan :)
Blood Dragon was dan ook de beste FC tot nu toe! :Y)
Later in de game krijg je een 'double jump' die iets van de snelheid van Blood Dragon terughaalt. Das wel nice!
Double jump? Ok..next...
Wil hem wel graag spelen, maar ik wach lekker op een 50-70% korting sale ervan. Zal misschien nog wel een flink aantal maanden duren, maar prima. :)
Zo denk ik er ook over, even geduld hebben en dan scoren voor een regenachtige zondagmiddag
Dat doe ik eigenlijk met elk spel, nog zat liggen waar ik nog niet aan toegekomen ben en anders speel ik FC3 nog wel een keertje uit :)
Ik denk dat er genoeg animo voor is maar voor mijn is het niet. Zeker die opmerking bij intro van Jurian "Far Cry: New Dawn een leuke game is die je voor vier tientjes aan je collectie kunt toevoegen" als het vier tientjes kost terwijl is het bijna copy past van vorige game. Dit zou eerder een DLC moeten zijn of gratis update als goedmakkertje voor slechte DLC als Mars en Zombie die zatten in season pass.

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 22 juli 2024 16:51]

Daarbij zit er volgens mij ook veel minder content in deze game waardoor de 4 tientjes eigenlijk al teveel zijn imo. Die tweeling uit de trailers lijkt me verder ook vrij oninteressant, waarbij ook het verhaal erg belabberd schijnt te zijn (iets wat ook wel genoemd had mogen worden)

Echt een game die je beter bij een sale kan halen. Komende juni maar eens kijken bij de grote sales en anders pas rond black friday of kerst

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 16:51]

Je kan Far cry halen via allkeyshop vanaf 23 ekkies. Ik wacht nog wel ff de steam reviews af.
Maar als je die hebt gespeeld, voelt het helemaal aan als verkapte overpriced DLC
vroeger kreeg je leuke DLC bij games. tegen woordig worden ze jaar in jaar uit als een voledige game verkocht. en dat de game hier een 8 krijgt snap ik ook niet de meeste websites geven een slechte cijfer omdat het meer op een DLC lijkt
Ik kan nog niets zeggen over de grootte van de game, maar 'vroeger' betaalde je ook voor uitbreidingen.

Maar dat terzijde, welke websites geven dan allemaal een slecht cijfer? Aangezien volgens Metacritic de gemiddelde score 76% is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.