Far Cry New Dawn

Tweede avontuur in Hope County

Bekend, maar nog steeds goed

Dezelfde spelwereld en nagenoeg dezelfde grafische kwaliteit, dat klinkt alsof New Dawn vooral 'dezelfde' game is als Far Cry 5. Eigenlijk is dat ook zo. Er valt weer genoeg te ontdekken en het is leuk om te zien hoe de wereld is veranderd, maar verder speel je eigenlijk gewoon weer Far Cry 5. Zodra je voor het eerst in het spel een Outpost benadert die je moet zien te bevrijden, merk je dat je op dezelfde manier te werk gaat als voorheen, terwijl je op dezelfde manier perk points verzamelt en op dezelfde manier nieuwe vaardigheden voor je personage vrij speelt. Dat klinkt even voorspelbaar als het is, maar voor een 'standalone uitbreiding' is dat natuurlijk niet heel vreemd.

Ethanol verzamelen

Je voortgang in Far Cry: New Dawn is gekoppeld aan de ontwikkeling van Prosperity. De momenten waarop je Prosperity laat stijgen in level, zijn steeds belangrijk in het verhaal. Om het te kunnen doen heb je grondstoffen en specialisten nodig. Die specialisten krijg je door ze te bevrijden uit handen van de Highwaymen, of door ze op een andere manier te helpen, zodat ze zich als dank zullen inzetten voor Prosperity. Grondstoffen, en dan met name ethanol, heb je nodig om de verschillende onderdelen van Prosperity te verbeteren. Upgrade je de Armory, dan kun je betere wapens maken. Pak je de Infirmary aan, dan krijg je een grotere levensbalk, en ga zo maar door. Vooral die twee elementen maken je als speler sterker.

Door de Armory zo snel mogelijk te verbeteren, maak je Far Cry: New Dawn zeker vroeg in de game wel een tikkeltje te gemakkelijk. Elke missie die je uitvoert heeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad, en je wapens beschikken over diezelfde gradaties. Zo kun je dus gemakkelijk zien of de niveaus een beetje overeenkomen. Het leuke is trouwens dat je een deel van de missies opnieuw kunt spelen, op een hogere moeilijkheidsgraad. Je geeft dan een al veroverde Outpost terug aan de Highwaymen en kunt hem opnieuw innemen, om daarmee opnieuw een flinke lading ethanol te verdienen. De tegenstand wordt echter wel per keer lastiger, wat uiteindelijk tot aardig intense vuurgevechten leidt.

Andere omgevingen

Ook de nieuwe Expeditions kunnen op deze manier worden gespeeld. Deze expedities bieden Far Cry: New Dawn met name nieuwe omgevingen. Je vliegt daarbij per helikopter naar een gebied buiten de normale map, om er een speciaal pakket te stelen van de Highwaymen. Het leuke is dat de plaatsen waar je dat doet erg veel variatie bieden. De ene keer zit je op een vliegdekschip, een volgende keer in een vervallen pretpark en later weer in een neergestort ruimtestation. Het is duidelijk dat Ubisoft hier bewust heeft willen differentiëren van wat Hope County heeft te bieden, zodat gamers worden bediend die behoefte hebben aan wat andere omgevingen. Buiten dat zijn deze expedities ook gewoon leuk om uit te voeren. Bovendien verdien je er veel grondstoffen mee die je nodig hebt om betere wapens te kunnen maken. En zoals gezegd geldt ook hier dat je de missies opnieuw kunt spelen, maar dan tegen sterkere tegenstanders, in ruil voor een grotere buit.

Hoewel de game niet eens over een overweldigend aantal verhaalmissies beschikt, is het toch zeer eenvoudig om tientallen uren bezig te zijn met Far Cry: New Dawn. Dat heeft alles te maken met het succes dat het spel als 'sandboxgame' heeft. Het is simpelweg leuk om een willekeurig voertuig te pakken en door Hope County te scheuren, op zoek naar interessante dingen zoals Outposts of Treasure Hunts om mee bezig te zijn. Dat schatzoeken is een bekend onderdeel uit de vorige game, maar blijft onverminderd leuk. Je weg vinden door de puzzeltjes brengt variatie in de gameplay, en de beloning is prima.

Ook het Guns for Hire-systeem is weer van de partij, wat betekent dat je op vrijwel elk moment in de game een personage met je mee kunt nemen als partner. Welke partner het best uitkomt hangt van je eigen speelstijl af. Wij gaan prat op een 'stealth' aanpak, wat de aanwezigheid van het hondje Timber prettig maakt. Hij kan vijanden in de buurt opmerken, waardoor ze automatisch worden getagged en jij ze dus ook ziet. Ook valt Timber vijanden aan als ze jou dreigen aan te vallen of als jij hem die opdracht geeft. Minder efficiënt, maar zeker niet minder leuk is Horatio, het wilde zwijn. Horatio beukt met het grootste gemak vijanden omver en hij kan behoorlijk wat hebben als er op hem wordt geschoten. De overige potentiële partners zijn wat traditioneler dan Timber en Horatio, en ook minder schattig en minder grappig. Je begrijpt al dat wij zelden een menselijk personage aan onze zijde meenamen.

Geen sterke personages

Met de expedities en wat nieuwe toevoegingen in de wapens bevat Far Cry: New Dawn best wat vernieuwing in de gameplay, maar veel is het zeker niet. Het verhaal is wat dat betreft dus de grootste nieuwe factor, maar het is helaas niet het element dat de kastanjes uit het vuur kan halen voor Far Cry: New Dawn. Mickey en Lou voldoen aan de 'eis' dat een Far Cry-game een keiharde slechterik moet hebben, maar ze leggen het af tegen bijvoorbeeld Vaas of Joseph Seed. Hun 'slechtheid' ging gepaard met een bepaalde charme. Je zag wel de genadeloze vijand, maar ook een gestoord genie dat het op een bepaalde manier goed bedoelde voor 'zijn mensen'. Mickey en Lou vertonen niet dezelfde diepte, en datzelfde geldt voor het plot.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite