Shadow of the Tomb Raider Review

Volwassen Lara eindigt trilogie in stijl

Sfeervol, maar niet al te lang

Hoe solide en goed voor de balans die actiescenes ook zijn, het is niet waar Shadow of the Tomb Raider om draait. Lara Croft is niet voor niets de 'tomb raider', dus het verkennen van de spelwereld en het ontdekken van verborgen en minder verbogen tombes is waar de game eigenlijk om draait. In algemene zin valt op dat de tombes gewelddadiger en moeilijker zijn dan in de vorige twee games, wat natuurlijk hand in hand gaat met het feit dat Lara ze gemakkelijker aankan. Zoals gebruikelijk liggen de beste items en beloning verstopt in de diepste tombes, waarvan er dus veel optioneel zijn.

Verborgen stad

Dat optionele aspect gaat samen met wat Eidos Montreal omschrijft als 'de grootste hub die je ooit in een Tomb Raider-game gezien hebt'. Dat slaat op een verborgen stad die Lara gaandeweg de game tegenkomt. Niet alleen belandt het hoofdverhaal hier uiteindelijk in een stroomversnelling, er valt ook veel te doen en te ontdekken. Daar zit echter een belangrijke 'maar' aan. De game laat de speler namelijk vrij soepel de rode lijn volgen. Er wordt zeker gemeld dat er meer te doen is, maar niets van die extra bezigheden draagt al te veel bij aan de eindgame. Goed, je verdient wat extra spullen en skill points, maar buiten dat valt het nogal mee. Het is dus verdacht gemakkelijk om al die optionele quests links te laten liggen, en dat is zonde, want juist een aantal van die sidequests en Challenge Tombes zorgen voor goede Tomb Raider-actie.

Shadow of the Tomb Raider

Het ontwerp van die tombes is, zoals verwacht mag worden van een Tomb Raider-game, van hoog niveau. De puzzels zitten regelmatig leuk in elkaar, al zijn ze voor gamers die vaker een Tomb Raider- of bijvoorbeeld Uncharted-game spelen ook niet echt heel moeilijk te doorzien. De verschillende valstrikken zijn leuk verzonnen, al word je in Shadow of the Tomb Raider dus niet echt bestraft als je dood gaat. Dat maakt de impact van zo'n valstrik wel wat minder heftig. Binnen de kortste keren ben je terug op diezelfde plek en dan weet je al waar je op moet letten.

Keuze in graphics

Niet alleen de werking van de puzzels, maar ook de aankleding van de tombes - of eigenlijk de hele spelwereld - is prachtig. Je komt in verborgen tombes terecht die behoorlijk veel indruk maken met hun hoge detailniveau. Elk hoekje van de spelwereld ademt sfeer. Het helpt dat de game dat geheel er prachtig uit laat zien, zeker als je in de gelegenheid bent om hem in 4k te spelen. Het is daarbij trouwens wel jammer dat consolegamers de keuze moeten maken tussen een optimale framerate of een optimale beeldkwaliteit. Het is te prijzen dat gamers die keuze zelf mogen maken, maar dat er überhaupt moet worden gekozen, is natuurlijk jammer.

Shadow of the Tomb Raider

Het geluid, en dan met name de muziek, volgt het hoge niveau van de graphics moeiteloos. Ook de voice-acting is van hoog niveau. Het enige dat aan te merken valt op de presentatie is de timing van sommige cutscenes. Het gebeurde een paar keer dat een tussenscène een onderbreking vormde in een stuk waarin de game net een lekker tempo kreeg. Het is een gevoelskwestie en waarschijnlijk ervaart elke gamer dit weer anders, dus we zullen het Eidos Montreal verder niet aanrekenen. Het gevoel van 'kom op, beetje tempo' tijdens die tussenscènes kwam bij ons echter wel een paar keer naar boven.

Voldoende content?

Toch kon dat het spelplezier niet onder druk zetten. Shadow of the Tomb Raider is enorm leuk om te spelen en zou heel goed de beste Tomb Raider-game tot nu toe kunnen zijn. De balans tussen sluipen en schieten is net als het verhaal beter dan in Rise of the Tomb Raider. Toch scoort deze game niet hoger, verklappen we alvast. Hoe zit dat? Simpel: Shadow of the Tomb Raider trekt de lijn van de vorige games wel door, maar speelt enorm op veilig. De gameplay bevat wel wat verbeteringen, maar lijkt tegelijkertijd in veel op die in de vorige games, zeker als je de optionele content in de hub laat liggen. Daarnaast kun je je afvragen of Tomb Raider voldoende content biedt. Veel meer dan twintig uur zul je er niet aan kwijt zijn. Dan opent wel de 'New Game+', maar een game dat zo verhaalgedreven is, is zelden voor een tweede keer boeiend. Extra Challenge Tombes kunnen worden toegevoegd door een season pass voor de game te kopen, maar dan hebben we het dus al over dlc. Kortom, het ritje zit erg goed in elkaar, maar na het ritje is het ook wel afgelopen met Shadow of the Tomb Raider.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite