Mobile Games Round-up

PUBG, Fortnite en meer voor iOS/Android

Fortnite

Het voordeeltje van 'gratis speelbaar' had Fortnite natuurlijk altijd al. De game was ooit bedoeld als een heel ander soort spel, waar na het succes van PUBG een Battle Royale-modus aan werd toegevoegd. Inmiddels is die basisgame zo ongeveer wel vergeten, terwijl de Battle Royale-modus in de wereld van games een heel eigen status heeft verworven. Professionele sporters voeren soms zelfs Fortnite-dansjes uit als ze scoren voor hun teams. Dat zegt wel iets over de populariteit van deze game, die met name op de consoles de concurrentie ver achter zich laat.

Titel Fortnite Mobile Score
Platform iOS (eerder op Windows, Mac, PS4, Xbox One)
Prijs Gratis

Fortnite is inmiddels - eveneens gratis - beschikbaar voor mobiele platformen, al gaat het daarbij alleen om iOS-toestellen. Android volgt later nog als platform. Ook Fortnite biedt spelers op een mobiel toestel globaal dezelfde opties als op de pc en consoles. Het werkt in Fortnites voordeel dat het spel ook in de pc- en consoleversies maar één map heeft, wat logischerwijs ook de map is waarop je in de mobiele versie speelt. Het gaat daarbij trouwens wel om de meest up-to-date versie. In de uitvoering zijn verder geen concessies gedaan, dus je speelt gewoon tegen 99 tegenstanders die allemaal beginnen aan boord van de welbekende Party Bus.

Pixelig

Daarbij is je op dat moment waarschijnlijk al iets opgevallen, namelijk dat dat de game behoorlijk pixelig oogt. De makers zijn duidelijk anders met de grafische uitdagingen omgegaan dan de ontwikkelaars van PUBG, waarbij we een lichte voorkeur hebben voor hoe PUBG het doet. Waar Fortnite oveirgens wel in slaagt, is om de herkenbare, cartoony look van het spel te behouden. Bovendien weet de game de omgevingen van een iets grotere afstand te tonen dan PUBG dat doet. Een kwestie van keuzes dus, waarbij Fortnite net wat meer grafische kwaliteit inlevert ten behoeve van de prestaties en de speelbaarheid.

Dat laatste, de 'speelbaarheid', is natuurlijk altijd een heikel punt als je een pc- of consolegame op een mobiel platform wilt spelen. Op de vorige pagina lazen we hoe PUBG dat aanpakt. In een rechtstreekse vergelijking scoort Fortnite zowel plus- als minpunten ten opzichte van zijn concurrent. Zo is het jammer dat je in Fortnite wapens en ammo niet automatisch oppakt. Je moet er op 'tappen' en soms tap je daarbij een verkeerd item aan of gooi je per ongeluk een wapen weg dat je niet kwijt wilde. Dat is niet altijd erg, maar zorgt soms voor lichte irritatie. De besturing blinkt echter uit als de 'build mode' om de hoek komt kijken. Het is verrassend gemakkelijk om ook in de mobiele versie van Fortnite muren en dergelijke te bouwen die je kent uit de 'grote' versie. Het switchen tussen bouwen en schieten vereist wat gewenning, maar als je een paar potjes hebt gespeeld, werkt het prima.

Dan nog valt op dat Fortnite op een mobiel toestel geen overdreven gemakkelijke game is. Daar weegt het punt dat PUBG bots gebruikt in de lagere niveaus natuurlijk bij mee, maar we kregen tijdens het spelen ook het idee dat het niveau van de spelers in Fortnite hoger ligt dan dat van de spelers in PUBG. We werden een paar keer 'gesniped' op manieren die we niet gewend zijn in mobiele shooters. We geven uiteraard een compliment aan de daders van die acties, maar het is ook wel iets om rekening mee te houden: een echte 'casual spelervaring' levert de mobiele versie van Fortnite niet. In sommige gevallen is dat verklaarbaar. Als je in een party zit waarin een pc- of console-speler, dan kom je ook als mobile speler op een pc- of console-server terecht. Dat is voor de mobiele speler uiteraard lastig. Als je niet in een groep zit of geen pc- of console-speler in je groep hebt, dan kom je op een mobiele server terecht, wat uiteraard prettiger is. Overigens is het natuurlijk wel mooi dat er een optie is om cross-platform te spelen. Het is voor de mobiele speler lastiger, maar het is prettig dat het kan. Gelukkig wordt de mobiele speler geholpen door wat handige middelen, zoals een indicator op het scherm die aangeeft uit welke richting schoten worden gelost. Dat compenseert de nadelen van de mobiele besturing echter niet helemaal.

Voor het spelen van Fortnite blijven we de voorkeur geven aan pc of console, maar het is natuurlijk alleen maar prettig dat een mateloos populaire game als dit ook mobiel speelbaar is. Het is goed dat de mobiele spelers zoveel mogelijk gescheiden gehouden worden van de anderen, maar ook prettig dat er wel een optie is om in een groep met andere spelers opgenomen te worden. Zo is de game voor elk wat wils. Over het uiterlijk en de interface zijn we echter niet helemaal tevreden en dus schalen we Fortnite op mobiel lager in dan de grote concurrent.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite