Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Apple iPad 2018 Review

De tablet waar Apple mee weg kan komen

27-04-2018 • 06:00

247

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De iPad van 2018 is eigenlijk net als de iPad van 2017, met maar twee verschillen: hij ondersteunt nu de Apple Pencil en hij heeft een nieuwere soc. Die soc is welkom, al is het lang niet de nieuwste die Apple in productie heeft; hij zit ook in de iPhone 7. De Pencil moet je los bijkopen en werkt prima, al werkt hij net iets beter op de veel duurdere iPad Pro's. De rest is ongewijzigd en dat is jammer. Zo is het scherm niet gelamineerd, en ontbreken de antireflectiecoating en de functie om de kleurtemperatuur automatisch aan te passen. Sommige onderdelen van de iPad zijn van vijf jaar geleden en het ontwerp gaat al een jaar of vier mee. Er is kortom weinig nieuws onder de zon, maar dat hoefde ook niet. Er is namelijk weinig concurrentie op de tabletmarkt, waardoor dit met enige afstand de aantrekkelijkste tablet in zijn prijsklasse is.

Het lijkt erop dat de concurrentie het heeft opgegeven. Natuurlijk zijn er nog andere tablets te koop, maar steeds minder fabrikanten maken nieuwe modellen en de overgebleven concurrenten verversen hun modellen bovendien minder vaak. Tablets waren acht jaar geleden nog een spannende markt, waarin veel gebeurde, maar nu is er op de tabletmarkt zelden wat te beleven. Apple is de onbetwiste koning van de tabletmarkt.

Dat betekent niet dat tablets mislukt zijn, integendeel; heel veel mensen hebben er een in huis en vooral in gezinnen met kinderen zijn vaak tablets te vinden. Misschien zijn tablets wel té goed geslaagd; mensen zijn er zo tevreden over, dat ze er makkelijk vier of vijf jaar mee doen. Dat is een stuk langer dan telefoons meegaan, en dus kochten veel meer mensen in de afgelopen jaren een nieuwe smartphone dan een nieuwe tablet.

Bovendien blijkt niet iedereen die een tablet heeft gekocht, er nogmaals een aan te schaffen. Telefoons met grote schermen lijken de functie deels te hebben overgenomen en de noodzaak voor een product tussen smartphone en desktop of laptop lijkt daardoor minder groot te zijn. Dat is duidelijk te zien geweest aan de marktcijfers voor tablets; de verkoop is jarenlang teruggelopen.

Deze nieuwe iPad komt terecht in een markt waarop Apple weinig te duchten heeft van concurrenten. Vandaar dat Apple het zich kon veroorloven het apparaat te presenteren op een evenement waarop het vooral sprak over software voor iOS in het onderwijs. Op scholen kent Apple wél veel concurrentie, op de consumentenmarkt niet.

Scherm en accuduur

Het scherm van de iPad van 2018 is vermoedelijk ongewijzigd ten opzichte van de 2017-versie. Het gaat om een lcd met een diagonaal van 9,7", een resolutie van 2048x1536 pixels en een verhouding van 4:3. Wat het meest opvalt aan het scherm, is dat het niet gelamineerd is. Er zit duidelijk een luchtlaag tussen het oppervlak en het scherm, iets wat bij andere iPad-uitvoeringen niet het geval is. Nu is het lastig om de iPad te vergelijken met andere tablets; het aanbod van nieuwere tablets is niet zo groot. Desondanks heeft Apple in de afgelopen jaren op veel tablets een stuk mooiere schermen gezet dan dit. Vermoedelijk is het juist het gebrek aan concurrentie dat Apple ertoe aanzet dit inferieure scherm in zijn iPad te blijven zetten; het is immers slikken of stikken.

Niet dat het scherm lelijk is; de pixeldichtheid is hoog genoeg en het scherm is verder prima, maar alle verbeteringen die je krijgt met de iPad Pro's, ontbreken. Behalve zonder laminering moet de iPad het doen zonder TrueTone, de functie van iPad Pro's om de kleurtemperatuur aan te passen aan de omgeving. Dat is jammer, want die functie is heel fijn. Eveneens afwezig is ProMotion van de iPad Pro's, de hogere verversingssnelheid van de display. Die missen we, want ook dat is heel fijn in het dagelijks gebruik en heeft tot gevolg dat een tablet veel vloeiender aanvoelt. En o ja, de antireflectiecoating van de duurdere iPads - die zat ook op de iPad Air 2 - is er evenmin.

  • Max helderheid
  • Min helderheid
  • Contrast
  • Grijswaardenfout
  • Kleurfout
Maximale helderheid
Tablet Gemiddelde candela in cd/m² (hoger is beter)
Samsung Galaxy Tab S3
628
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
509
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
501
Apple iPad (2017)
489
Minimale helderheid
Tablet Gemiddelde candela in cd/m² (lager is beter)
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
3,16
Apple iPad (2017)
3,70
Apple iPad (2018)
3,80
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
3,95
Samsung Galaxy Tab S3
8,20
Contrast
Tablet Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
1508:1
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
1406:1
Apple iPad (2018)
975:1
Apple iPad (2017)
889:1
Gemiddelde grijswaardenfout
Tablet Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Samsung Galaxy Tab S3
2,00
Apple iPad (2018)
2,70
Apple iPad (2017)
3,40
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
4,10
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
4,50
Gemiddelde kleurfout
Tablet Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Apple iPad (2017)
1,53
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
1,78
Apple iPad (2018)
1,90
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
2,05
Samsung Galaxy Tab S3
2,54

Als het aankomt op de elementen die we testen met onze SpectraCal C6-colorimeter en CalMAN 5-software, doet het scherm van de iPad het prima. De helderheid is met 507cd/m² in lijn met die van de iPad Pro's. Het contrast is wel erg laag. Dat levert een minder mooi beeld op en maakt het scherm minder leesbaar in de Hollandse voorjaarszon. De afstelling van het scherm is wel prima. De kleurfout en grijswaardenfout zijn miniem.

Het scherm is dus prima afgesteld, maar aan de kenmerken die ontbreken, is te zien dat het een punt is geweest waarop Apple besparingen heeft doorgevoerd. Nu is het Apples goedkoopste nieuwe tablet en iedereen mag voor zichzelf bepalen of deze compromissen erg zijn. Voor een apparaat dat in 2018 meer dan 350 euro kost, vinden wij het scherm in elk geval karig, zeker als je weet hoe het scherm van een iPad ook kan zijn.

Apple iPad 2018 met scherm aan

Accuduur

Behalve het scherm is ook de accu van de iPad ongewijzigd. Het is fysiek dezelfde accu met dezelfde capaciteit: 32,4Wh. Dat is een uitstekende capaciteit voor een tablet van deze grootte.

  • Wifi
  • 4g
  • Videotest
Accuduur bij webbrowsen wifi (helderheid @ 250cd/m²)
Tablet Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
11u39m
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
9u53m
Apple iPad (2017)
9u34m
Apple iPad (2018)
8u26m
Samsung Galaxy Tab S3
6u17m
Accuduur bij webbrowsen mobiel netwerk (helderheid @ 250cd/m²)
Tablet Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
10u51m
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
10u
Apple iPad (2018)
8u54m
Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
Tablet Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Apple iPad (2017)
13u35m
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
13u21m
Samsung Galaxy Tab S3
13u11m
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
11u2m
Apple iPad (2018)
10u3m

In de browsetest gaat hij ongeveer negen uur mee en dat is prima. Omdat we een 4g-versie hebben, hebben we de browsetest ook over 4g uitgevoerd en het resultaat is daarbij ongeveer hetzelfde. Dat is prima. Hij scoort weliswaar iets lager dan de iPad van vorig jaar, maar het verschil zal niet merkbaar zijn. In de videotest valt op dat hij veel minder scoort dan de iPad van vorig jaar; het resultaat ligt meer dan drie uur lager. We kunnen er de vinger niet op leggen waar dat aan ligt.

  • Procent vol na 30 minuten
  • Laadtijd
Procent vol na 30 minuten
Tablet Gemiddelde toename acculading in % (hoger is beter)
Samsung Galaxy Tab S3
22
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
15
Apple iPad (2018)
12
Apple iPad (2017)
12
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
10
Laadtijd
Tablet Gemiddelde tijd in uren en minuten (lager is beter)
Samsung Galaxy Tab S3
3u1m
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
3u42m
Apple iPad (2018)
4u34m
Apple iPad (2017)
4u35m
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
5u18m

Een iPad laden duurt wel even. Je mag gerust rekenen op een uur of vier voordat hij helemaal vol is. Snelladen ontbreekt bovendien met de lader, die 10W levert. Met zo'n grote accu is dat geen wonder, maar het is iets om rekening mee te houden als hij bijna leeg is.

De software is verder gelijk aan die van de vorige iPad, behalve natuurlijk de ondersteuning voor de Pencil. We hebben de iPad getest met iOS 11.3, versie 15E218. Apple heeft veel wijzigingen aan de interface van iPads doorgevoerd in iOS 11. Deze versie draait op alle iPads van de afgelopen jaren en er zijn geen specifieke functies die alleen in deze iPad zitten.

Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3
Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3
Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3Screenshot Apple iPad (2018) met iOS 11.3

Hardware en ontwerp

Apple geeft steevast weinig specificaties vrij van zijn apparaten en dat is in dit geval niet anders. Wat in elk geval opvalt, is dat Apple zijn X-versies van socs lijkt te bewaren voor de Pro-iPads. Net als de iPad van vorig jaar krijgt ook de versie van dit jaar de reguliere versie van de soc, zoals die ook in smartphones zit. In dit geval is het de A10 Fusion-soc uit de iPhone 7. Die X maakt in dit geval veel verschil. De soc van de iPad 2018 heeft niet alleen twee processorkernen minder dan die van de iPad Pro, maar Apple laat hem bovendien maken op een ouder procedé: 16nm, tegenover 10nm van de A10X uit de iPad Pro-serie.

Tablets iPad 2018 iPad 2017 iPad Pro 10,5"
Soc A10 Fusion A9 A10X Fusion
Cores 2x Hurricane @ 2,34GHz
2x Zephyr
2X Twister @ 1,85GHz 3x Hurricane @ 2,34GHz
3x Zephyr
Ram 2GB lpddr4 2GB lpddr4 4GB lpddr4
  • Geekbench
  • Geekbench - Single
  • 3DMark - Sling Shot
Geekbench 4.1 - Multi
Tablet Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
9.325
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
9.297
Apple iPad (2018)
5.928
Apple iPad (2017)
4.447
Samsung Galaxy Tab S3
3.930
Geekbench 4.1 - Single
Tablet Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
3.950
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
3.941
Apple iPad (2018)
3.482
Apple iPad (2017)
2.549
Samsung Galaxy Tab S3
1.730
3DMark - Sling Shot Extreme
Tablet Gemiddelde 3DMarks in punten (hoger is beter)
Apple iPad Pro 12.9 (2017)
3.332
Apple iPad Pro 10.5 (2017)
3.224
Apple iPad (2018)
2.725
Samsung Galaxy Tab S3
2.534
Apple iPad (2017)
2.238

De zesde generatie iPad scoort beter dan de voorgaande, maar minder goed dan de iPad Pro's; dat is de trend die we zien in de benchmarks. In Geekbench zien we resultaten die rond een kwart hoger liggen dan die van de iPad van vorig jaar en dat is wat je zou verwachten. De gpu scoort ook ongeveer een kwart beter in 3DMark, maar dat is nog altijd een stuk minder dan waartoe de Pro's grafisch in staat zijn.

Er zijn meer punten waarop de specs afwijken. Zo heeft deze iPad 2GB geheugen en dat is de helft van de 4GB van de iPad Pro. Daarom heeft Apple beperkingen opgelegd aan de software. Je kunt apps naast elkaar draaien; dat is een functie van iOS 11, maar waar de iPad Pro drie apps op de voorgrond kan hebben, zijn dat er bij deze iPad maximaal twee. Je zult er niet vaak tegenaan lopen, maar het is een gekke manier om wat euro's op de kostprijs te besparen.

De nieuwe iPad heeft bovendien twee luidsprekers in plaats van vier zoals bij de Pro. Beide luidsprekers zitten aan de onderkant, aan weerszijden van de Lightning-poort voor het laden van de tablet en voor het laden van de Pencil. Verdere elementen zijn ongewijzigd. Ook de 3,5mm-jack zit gewoon op deze tablet, waar die op iPhones al een paar generaties ontbreekt.

Het scherm ondersteunt nu ook de Apple Pencil. Die moet je er apart bijkopen voor 99 euro. Het is een stylus die werkt via bluetooth en hij functioneert prima op de display. Het tekenen werkt minder lekker dan op een iPad Pro. Ten eerste zie je de output minder vaak verversen. Het scherm gaat immers tot 60 en niet tot 120Hz, zoals op de Pro. Bovendien zit er meer ruimte tussen het oppervlak en het scherm, en dat is vooral onder een hoek goed zichtbaar: je 'pen' raakt zichtbaar 'het papier' niet.

Er is ook bij deze tablet geen ruimte in de behuizing om de stylus op te bergen en dat is jammer. Daardoor is de kans om hem kwijt te raken groter. De ondersteuning voor de Pencil komt vermoedelijk door de toevoeging van de Broadcom BCM15900B0-touchscreencontrollers. Die zitten ook in beide iPad Pro's, merkt iFixit op.

De homeknop heeft de Touch ID-sensor van de eerste generatie, een product van NXP. Daarmee is hij iets langzamer dan Touch ID op de iPhone 6s, nieuwere iPhones en de iPad Pro's van vorig jaar. De iPad van vorig jaar heeft dezelfde sensor. De lagere snelheid is in de praktijk nauwelijks een probleem, maar wie een iPhone gebruikt met een snellere Touch ID-sensor, zal het verschil zeker merken.

Tablet iPad 2018 iPad Pro 2017 10,5" iPad Pro 2017 12,9" iPad 2017
Hoogte (mm) 240 250,6 305,7 240
Breedte (mm) 169,5 174,1 220,6 169,5
Dikte (mm) 7,5 6,1 6,9 7,5
Gewicht (g) 469 477 692 469

Het ontwerp is zo goed als ongewijzigd ten opzichte van de iPad van vorig jaar. Het gaat om dezelfde metalen behuizing die goed aanvoelt en er strak uitziet. Wel is het lastig om de tablet te repareren als hij stukgaat. De camera's vinden we op dit model niet relevant - het zijn dezelfde als vorig jaar - en hebben we dus niet getest.

Apple iPad (2018)Apple iPad (2018)
Apple iPad (2018)Apple iPad (2018)Apple iPad (2018)

Conclusie

Is dit de beste iPad die Apple had kunnen maken voor deze prijs? We kunnen niet meekijken met de ontwikkelingen binnen het bedrijf, maar het is lastig om aan te nemen dat Apple niet meer verbeteringen had kunnen aanbrengen. De enige vernieuwingen zijn de soc en ondersteuning voor de Pencil, en beide zijn al jaren geleden ontwikkeld. De A10 is veel minder dan de A11 en A10X, die Apple ook al heeft gemaakt, maar de nieuwere soc ten opzichte van de vorige iPad met 9,7"-scherm is welkom. De Pencil werkt beter op de iPad Pro's, maar functioneert op deze iPad ook prima.

De lijst van zaken die de fabrikant had kunnen verbeteren, is lang. Een gelamineerd scherm staat bovenaan het wensenlijstje, maar er ontbreekt veel meer: TrueTone, ProMotion, de coating die reflecties tegenhoudt, de Smart Connector, een nieuwere versie van Touch ID, een nieuw ontwerp met minder bezels en meer geheugen om beter te multitasken.

Kun je het Apple kwalijk nemen dat dit er allemaal niet in zit? Nauwelijks, want de concurrentie is ook niet echt bezig om Apple uit te dagen. Zelfs zonder echte verbeteringen is deze iPad namelijk de beste keuze in de prijsklasse onder vierhonderd euro. Er zijn veel apps en accessoires, Apple geeft lange ondersteuning van de software en de accuduur is prima. Wie op zoek is naar alternatieven met Android, zal zien dat de keuze beperkt is, terwijl er weinig tabletapps op Android zijn en er nauwelijks accessoires voor beschikbaar komen.

Het gebrek aan concurrentie blijkt duidelijk uit de keuzes die Apple voor deze tablet heeft gemaakt. Dit is zeker een tablet waarmee Apple nog een jaar kan wegkomen. En voor mensen die zoeken naar een tablet die geen rib uit je lijf kost, is de nieuwe iPad rationeel de beste keuze.

  • Grijs, 32GB
  • Zilver, 32GB
  • Goud, 32GB
  • Grijs, 128GB
  • Zilver, 128GB
  • Goud, 128GB

  • Grijs, 32GB 4g
  • Zilver, 32GB 4g
  • Goud, 32GB 4g
  • Grijs, 128GB 4g
  • Zilver, 128GB 4g
  • Goud 128GB 4g

Reacties (247)

247
223
145
13
0
51
Wijzig sortering
Anoniem: 84766 27 april 2018 06:26
De A10 is veel minder dan de A11 en A10X.
Maar de A10 is wel een hele snelle SOC. Het is natuurlijk vrij logisch dat Apple geen A11 of A10X in het instapmodel doet. Dit is een beetje hetzelfde zeggen dat een Core i5 wel veel minder is dan een Core i7. Maar voor de doelgroep, maakt het in de praktijk vrijwel geen verschil.

Stiekem had ik wel op 3GB geheugen gehoopt. Maar voor veel mensen die al jaren een iPad Air hebben met een A7 of Air 2 met A8X, is dit een hele fijne upgrade tegen een goede prijs.

En Apple heeft dit apparaat in de markt gezet voor het onderwijs om tegen de Chromebooks te concurreren. Waarschijnlijk zijn ze daar juist net te duur voor.
"En Apple heeft dit apparaat in de markt gezet voor het onderwijs om tegen de Chromebooks te concurreren. Waarschijnlijk zijn ze daar juist net te duur voor."

En te incapabel, iPad kan als onderwijs tool echt niet tippen aan Chromebooks qua form factor en ecosysteem.

Edit in reactie op de minnetjes: geen multi-user support, zeer beperkte multi-window support, geen muis- touchpad invoer, rechtenmanagement is non existent. Google heeft een enorme voorsprong op Apple als het aankomt op betaalbare onderwijsoplossingen en daar gaat deze iPad met Pencil support echt niks aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Cartoon op 22 juli 2024 21:31]

Ha wat een onzin.
geen multi-user support, zeer beperkte multi-window support, geen muis- touchpad invoer, rechtenmanagement is non existent
Dit zijn juist de dingen die leraren in het onderwijs niet willen aangezien leerlingen hier juist allerlei truukjes mee weten te verzinnen waardoor het lijkt alsof je les gevolg wordt.

Nee als je als school echt serieus met dit soort systemen gaat werken dan heb je een classroom opstelling waarbij een docent bepaald wat er op je scherm staat. Daar heb je geen multi-user en multi-window support voor nodig. Bovendien zit het wel degelijk in iOS

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 21:31]

Welke trucjes? Voor jouw use case is een scherm met beamer voldoende, geen school gaat iedere leerling van een device voorzien om het display van de docent te klonen oid, het idee is volkomen belachelijk.

Multi-user/account zit niet in iOS en multi-window is een grap zolang je niet fatsoenlijk twee documenten van dezelfde app naast elkaar kan draaien.

[Reactie gewijzigd door Cartoon op 22 juli 2024 21:31]

Multi-user support zit er zeker in, maar alleen in de versie specifiek voor scholen (bron). De praktijk leert wel dat het switchen van gebruikers veel te lang duurt (bijna een minuut!), maar als je per les je 'eigen' iPad hebt, is dat zeker bruikbaar voor scholen.
Inderdaad. Dit komt in juni of juli ook uit in de iOS betas net als een aantal andere handige tools.
Voor jouw use case is een scherm met beamer voldoende, geen school gaat iedere leerling van een device voorzien om het display van de docent te klonen oid, het idee is volkomen belachelijk.
Ga jij je dan eerst maar eens inlezen op classroom functionaliteiten. Bovenstaande is namelijk precies niet wat de bedoeling is.

Dat onbegrip zorgt er dus voor dat je met het verkeerde apparaat aan komt.
en multi-window is een grap zolang je niet fatsoenlijk twee documenten van dezelfde app naast elkaar kan draaien.
well. Dat zit er volgens mij gewoon in hoor? Ik kan in safari twee tabs naast elkaar hebben en volgens mij in pages en numbers ook.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 21:31]

Sorry, maar als iemand die dagelijks met basisschooldocenten werkt, kan ik vertellen dat je argumenten niet helemaal stroken met de praktijk.

Tablets en laptops dienen vooral voor het maken van opdrachten. De docent ziet de voortgang. Als het een leerling niet lukt om alle sommen/opdrachten te maken ziet de docent dat vanzelf. Voordeel is differentiatie naar niveau en dat de docent geen nakijkwerk heeft.

Tablets zijn in essentie gericht op consumptie. Daarom kiezen steeds meer scholen voor Chromebooks. Voor veel toepassingen in de klas is een toetsenbord handiger dan alleen een touchscreen.

Sterker nog: de praktijk heeft geleerd dat te veel focus op tablets en dan vooral iPads niet werkt. De iPadscholen van Maurice de Hond zijn helemaal mislukt. De leerlingen liepen een forse leerachterstand op:
https://www.nrc.nl/nieuws...an-de-ipadschool-a1594285

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 22 juli 2024 21:31]

Tablets en laptops dienen vooral voor het maken van opdrachten. De docent ziet de voortgang. Als het een leerling niet lukt om alle sommen/opdrachten te maken ziet de docent dat vanzelf. Voordeel is differentiatie naar niveau en dat de docent geen nakijkwerk heeft.

Tablets zijn in essentie gericht op consumptie. Daarom kiezen steeds meer scholen voor Chromebooks. Voor veel toepassingen in de klas is een toetsenbord handiger dan alleen een touchscreen.

Sterker nog: de praktijk heeft geleerd dat te veel focus op tablets en dan vooral iPads niet werkt. De iPadscholen van Maurice de Hond zijn helemaal mislukt. De leerlingen liepen een forse leerachterstand op:
https://www.nrc.nl/nieuws...an-de-ipadschool-a1594285
Interessant dat je dit zo zegt, maar als dit het uitgangspunt van een school is en voorkomt uit een visie dan hebben ze het nog niet begrepen.

Allereerst is de onderwijsvisie van Apple is heel anders dan die van Google en Microsoft. Wat je van Google en Microsoft krijgt zijn werkpaarden. Een product uitgerust om met name opdrachten op uit te voeren en verslagen op te maken. Die visie kun je in elk klaslokaal lokaal kwijt en dus hoef je nog geeneens anders naar je onderwijs te gaan kijken maar kun je het in principe het lokaal in gooien.

De filosofie an Steve Jobs en nu Apple is anders. Zij willen het maximale uit kinderen door hun creativiteit en nieuwsgierigheid als uitgangspunt te nemen. En dat is precies wat Maurice de Hond nooit heeft begrepen. Hij heeft altijd als insteek gehad dat kinderen niet vroeg genoeg met technologie in aanraking kunnen komen omdat daar de toekomst ligt en als middel heeft hij toen voor de iPad gekozen. Dat iPad -scholen zijn mislukt zegt niks over de iPad en alles over Maurice de Hond.

Als je kijkt naar hetgeen nu door Apple is gepresenteerd dan zitten daar echt hele mooi dingen tussen, maar is het met name de wijze waarop je het onderwijs en de lessen inricht om te bepalen wat daar het beste bij past. Neem bijvoorbeeld de focus die ze leggen op programmeren. Verder is het ook zo dat bv. Office 365 ook gewoon op iPad draait. Ligt de focus dus minder op een device als werkpaard voor opdrachten en verslagen dan kun je ook met een iPad alle kanten op.

Het is nu pas dat scholen veel bewuster gaan kijken naar wat ze kiezen. Er is jaren lang en wordt nog steeds geld over de balk gegooid door te investeren in hardware en software zonder dat docenten daar daadwerkelijk meer mee doen dan een veredelde typemachine en een boek achter glas. Nergens zeg ik hier dat de ene keuze beter is dan de andere, maar er moet gewoon een verdomd goede visie en invulling achter zitten anders zijn ze net zo goed af met pen en papier...
Die scholen van De Hond waren volgens alle artikelen erover letterlijk opgezet als Steve Jobs scholen. En hebben enorm gefaald. De filosofie van Jobs blijkt dus gewoon niet goed te werken in de praktijk. Dan vind ik het een beetje makkelijk om achteraf te zeggen dat de filosofie niet goed is uitgevoerd.

Dit is voor mij een soort "you're holding it wrong" achteraf rechtpraten, tenzij heel duidelijk valt aan te tonen.

En met heel duidelijk bedoel ik een link naar een post van jou waarin je, voor de negatieve persberichten begonnen, aangeeft dat De Hond de filosofie van Jobs verkeerd interpreteert.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 22 juli 2024 21:31]

Haha grappig, zoveel mensen zoveel meningen. Wij zijn van mening dat de iPad beter werkt dan de chromebook, uitgevers hebben het op de iPad meestal beter voor elkaar. We hebben plus 1000 chromebooks en meer dan 2000 iPads. De tevredenheid over de iPad is groter vooral ook door de meekijk tool van Apple en via beacons in de les alleen maar apps die tijdens de les nodig zijn. Dit kun je (nog) niet met een chromebook. We zijn dus dan ook erg blij dat Apple wat met de prijs doet want dat is het enige minpunt. Zeker omdat bij aanschaf je niet zonder een hoes kan wat met een goede chromebook wel kan.

Jammer genoeg nog niet het 2018 model binnen maar we zijn zeer benieuwd naar het apparaat.
Nou wordt ik toch wel ff heel nieuwsgierig met zoveel van die apparaten onder beheer.
Moet ergens wel inzicht verschaffen over hoe ze kapot gaan of anderszins falen.
Wat zijn de (meest) voorkomende problemen met chromebooks en iPads?
iPads glasschade ondanks goede hoes. Daarna na 2 jaar gaan accu's eraan.

Chromebook gaat eigenlijk bijna niet stuk, we hebben ze van Dell en behalve een scharnier kapje wat door vallen los gaat en een scherm dat stuk gaat omdat er iets tussen ligt op het moment van dichtklappen.

iPads gaan wel echt bij bosjes kapot. Hooguit 1 chromebook per week tegenover zo'n 10 iPads.
Ik zou als opvoeder niet blij zijn mijn kind naar een school te moeten sturen waar met een dergelijk beperkt apparaat gewerkt wordt. Invoer via touchscreen werkt gewoon veel, veel, veel minder goed en belemmerd naar mijn mening de ontwikkeling van kinderen. Programmeren leer je niet op een tablet, simple.

Daarbij ben ik niet blij met dergelijke dure hardware. In essentie kun je op een raspberry pi al doen wat nodig is, welke een fractie kost van een Apple tablet. Belachelijk.
Volgens mij moet je eens een dagje meelopen op het voortgezet onderwijs. De gemiddelde leerling die nu binnenkomt weet vaak nog niet eens hoe je een hoofdletter typt. Hoe bestandsbeheer werkt. Ik had verwacht dat het niveau omhoog zou gaan maar niks is minder waar en dan wil je ze opschepen met een veel ingewikkelder apparaat. Je bent bij ons overigens vrij om naast je iPad of Chromebook ook een ander device te nemen. Voor lesgeven is het nou eenmaal makkelijker voor de docent dat wat je maakt voor de leerling kunt testen op het apparaat wat elke leerling ook heeft.
Eigenlijk net als bij oudjes: alleen willen weten hoe ze X of Y kunnen bereiken, geen interesse in wat eronder ligt.

Wat dat betreft hebben iPads en Chromebooks allebei het nadeel dat ze daar een hoop minder toe stimuleren dan, om maar het andere uiterste te noemen, de ms-dos computers uit mijn jeugd... Daar leerde je echt wel mee om te gaan als de beloning van je inzicht in directories en alle "bad command or file name" frustraties was dat je uiteindelijk een spelletje kon spelen (^.^)
Is dat niet vooral vanuit de docent bekeken? Daar zit denk ik juist ook een valkuil. Dit soort middelen moet niet primair gepromote worden onder het motto dat het makkelijker wordt voor docenten, bijvoorbeeld door minder nakijk werk. Het gaat erom dat bij de introductie ervan het kind centraal staat.

En dan is de uitkomstmaat niet hoe makkelijk de docent mee kan kijken, maar gaat het er uiteindelijk om hoe goed een kind wordt voorbereid op de maatschappij. En in de boze grote mensen wereld, zijn er niet zo heel veel bedrijven die met ipads werken ipv computers.

Maar, eerlijk is eerlijk, wat het beste werkt voor de ontwikkeling van kinderen in de zin van voorbereiding op de maatschappij weten we eigenlijk pas echt zeker over 20 jaar.

Tenzij het al direct duidelijk heel slecht gaat met basale vakken als taal en rekenen, zoals op de iPad / Steve Jobs scholen het geval was.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 22 juli 2024 21:31]

Apple heeft sinds een tijdje School Manager en Classroom. Je raadt het al: helemaal gericht op onderwijs.
Bekijk o.a. dit maar: https://www.apple.com/education/teaching-tools/
Met de Classroom app zijn er heel wat zaken mogelijk, zoals het locken / unlocken van de iPad door de leerkracht, een bepaalde app / url / e-book openen, etc.
Ook (een soort van) multi-user support zit er in. Multi-Windows support is beperkt, maar heb je op zo'n device echt meer nodig dan 2 schermen (in een klas-setting)?

Apple zet duidelijk in op het onderwijs. Al zal niet alles perfect zijn, het is duidelijk dat ze hier nog in zullen groeien.
Dat klopt, ze maken er werk van. Maar Google heeft in korte tijd een enorme voorsprong kunnen behalen, weggegeven door Apple, en dat heeft zich ook heeft vertaald naar marktaandeel. Ondanks dat Apple stappen in de goede richting zet, heeft Google gewoon de voorsprong op kwaliteit en marktaandeel en ook bij hen staat de ontwikkeling niet stil. Ik zie Apple dat niet 1-2-3 oplossen.
Oh Chromebooks zijn inderdaad enorm populair in de VS en dat is geheel aan Apple én Microsoft te danken. Toch is die voorsprong ook vooral gebaseerd op één ding: prijs. Het is dan wel het rijkste land ter wereld maar onderwijs is een kostenpost voor de staat, geen investering.

Als Apple met goedkopere devices op de proppen komt terwijl ze hun softwareaanbod op het gebied van het OS en management opties verbeteren dan kiest een school toch vaak voor een "coolere" iPad oplossing dan Chromebooks, zelfs als Chromebooks licht goedkoper zijn terwijl ze op papier meer kunnen.
Ik denk dat het markt aandeel van chromebooks in het onderwijs stijgt, omdat scholen als wel ouders er achter komen dat een tablet geschikt is om te consumeren niet om te produceren.
Ga maar eens een uitgebreid verslag maken achter je 10 inch scherm in een zeer niet ergonomische houding.
Uiteraard is dit op te lossen door een los toetsen bord misschien een muis extern scherm enz. Maar kun je dan niet beter een laptop kopen? I
Daar komt bij dat ouders zich behoorlijk bekocht voelen als ze een tablet aanschaffen om er vervolgens achter te komen dat ze eigenlijk ook nog een computer (laptop of desktop) nodig hebben. Terwijl ze voor het zelfde geld een laptop hadden kunnen kopen waar ze dat probleem niet mee hadden gehad.
Op een iPad een groot verslag typen is een beproeving, maar dat is op een $200 ChromeBook niet veel anders. Die dingen zijn voor op school, tijdens de les, die vervangen je boeken zodat de kinderen niet meer met een >10 kg schooltas rond hoeven te zeulen.

Thuis maak je verslagen op een Mac of pc, dat kan een desktop of laptop zijn.

Een compacte goed draagbare Windows laptop die een schooldag meegaat kost meer dan €1000 (een MacBook Air van €900 is dan beter en goedkoper). Maar apparaten van die prijs neem je niet dagelijks mee naar school.
Ik ben het helemaal met je eens dat een 1000 euro laptop een stuk beter gaat zijn dan een chromebook.
Dat wil niet zeggen dat het de meest geschikte oplossing is voor een scholier.

Ik heb hier een 12" chromebook van dell was nog geen 400 euro die doet het meer dan 8 uur op een lading.
Is als je het scherm om klapt als tablet te gebruiken.
Is super hufterproof, rubber randen en gorilla glas, is duidelijk gemaakt om dagelijks mishandelt te worden door scholieren. Niet even licht als een tablet maar het scheelt niet belachelijk veel zeker als je een redelijk toetsenbord mee neemt met je tablet.
Daar kun je echt op werken uiteraard er is altijd baas boven baas een desktop met 27 inch scherm werkt fijner.

Het klinkt misschien raar maar steeds meer mensen hebben geen desktop of laptop thuis omdat ze al een telefoon en een tablet hebben. Vandaar ook de frustratie van ouders dat ze net een tablet hebben gekocht en nu ook nog een pc in welke vorm dan ook kunnen gaan aanschaffen.

Uiteraard zijn er genoeg ook nadelen aan een chromebook. Maar ik vind het voor de prijs en de mogelijkheden een betere keuze dan een tablet.

Ik zou voor de grap eens gaan kijken hoe "weinig" boeken kinderen tegenwoordig bij zich hebben.
Maar dat is een heel andere discussie namelijk of tablet uberhaubt ergens op slaat.
Geen idee over welke school jij het hebt, maar VWO leerlingen sjouwen met tassen van boven de 10kg, dus verboden volgens de ARBO norm, en een vergeten boek is een aantekening.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg. Mijn punt was dat ook op scholen waar kinderen een tablet gebruiken de kinderen nog steeds een tas vol boeken mee zeulen. Dat tablet onderwijs dat probleem niet opgelost heeft.
In dat geval is het gebruik van een tablet redelijk nutteloos!
geen multi-user support
Bestaat al sinds 2016 voor iPads gebruikt in het onderwijs.
zeer beperkte multi-window support
Beperkt, maar te beperkt? We hebben het niet over expert gebruikers. Nog los van het feit dat ik binnen één monitor op macOS of Windows eigenlijk ook alleen maar fullscreen, split 50/50 en split 75/25 gebruik.
geen muis- touchpad invoer
Waar - maar het is ook precies de reden waarom een iPad zo lekker werkt in tegenstelling tot Windows. 100% geoptimaliseerd voor touch.
rechtenmanagement is non existent.
Wederom al sinds 2016 niet meer waar.
I stand corrected (iig vwb multiple users, over rechten kan ik minder vinden).

Of die beperkingen te beperkt zijn hangt af van de use case en zal samenhangen met het niveau van onderwijs. In mijn beleving maken de huidige mogelijkheden (beperkingen) Cook's claims van iPad als laptopvervanger erg ongeloofwaardig, en dat zeg ik na ruim een half jaar iPad (Pro 12,9" met iOS 11) only te hebben gewerkt (muv professioneel waar ik met Windows werk).

Ik vind ook dat touch in iOS subliem is uitgevoerd en dat de MS ervaring daarbij in vergelijking tenenkrommend is, maar dat is hier niet de discussie. Want touch is in mijn beleving - en de markt lijkt dat te onderschrijven - niet ideaal voor de educatieve sector.

Dat dat marktaandeel vnl. is bereikt door prijs, vind ik wat kort door de bocht. Niet alleen in de VS domineert Chrome. Bovendien kun je je afvragen of Chrome - na de initieel lagere investering - wel echt goedkoper is. Dat heb ik in discussies hierover in twijfel getrokken zien worden, de IT kosten zouden er hoger liggen dan bij Apple.
Beperkt, maar te beperkt? We hebben het niet over expert gebruikers. Nog los van het feit dat ik binnen één monitor op macOS of Windows eigenlijk ook alleen maar fullscreen, split 50/50 en split 75/25 gebruik.
Dat is ook niet de belangrijkste beperking. Een veel groter probleem is dat achtergrond applicaties gewoon uit het geheugen gegooid worden. Daarmee kan informatie verloren gaan en het kost je in ieder geval, in sommige gevallen, een behoorlijke opstart tijd.

Als ik bijvoorbeeld switch van Word naar Whatsapp en weer terug, moet Word volledig opnieuw geladen worden. Een probleem wat Apple had kunnen oplossen door een juiste hoeveelheid geheugen er in te stoppen (of gewoon fatsoenlijk memory management te gebruiken; mijn Samsung tablet heeft dit probleem namelijk niet).
Waar - maar het is ook precies de reden waarom een iPad zo lekker werkt in tegenstelling tot Windows. 100% geoptimaliseerd voor touch.
Voor content-consumering zonder meer waar. Voor content-creatie niet. Ik geef toe; in onderwijs ben je over het algemeen meer aan het consumeren dan aan het creëeren dus in dat geval geen groot probleem.
Dat is ook niet de belangrijkste beperking. Een veel groter probleem is dat achtergrond applicaties gewoon uit het geheugen gegooid worden. Daarmee kan informatie verloren gaan en het kost je in ieder geval, in sommige gevallen, een behoorlijke opstart tijd.

Als ik bijvoorbeeld switch van Word naar Whatsapp en weer terug, moet Word volledig opnieuw geladen worden. Een probleem wat Apple had kunnen oplossen door een juiste hoeveelheid geheugen er in te stoppen (of gewoon fatsoenlijk memory management te gebruiken; mijn Samsung tablet heeft dit probleem namelijk niet).
Ik vraag me wel af op wat voor een device je hier zo veel last van hebt. Vanaf 2GB of meer merk ik erg weinig van het offloaden van apps in de achtergrond, of het nou gebeurt of niet. Sowieso zijn fatsoenlijk geschreven applicaties vrij eenvoudig te restoren en zal het zeker in het geval van Word ook zo gebouwd zijn.
Voor content-consumering zonder meer waar. Voor content-creatie niet. Ik geef toe; in onderwijs ben je over het algemeen meer aan het consumeren dan aan het creëeren dus in dat geval geen groot probleem.
Zonder even op de discussie touch wel of niet voor content creation in te gaan is een iPad die perfect werkt touch only echt een betere ervaring als Windows 10 waarbij je vaak zit te priegelen met knopjes omdat ontwikkelaars van applicaties vaak gewoon niet aan touch denken. Hang je een toetsenbord aan een goede iPad dan kun je er gewoon verslagen mee schrijven. Maar op een moment houdt het gewoon op voor een iPad. Maar er is maar een smal eiland aan taken tussen een iPad en taken die alleen op een échte computer gedaan kunnen worden waarbij een Chromebook wel voldoet maar een iPad niet.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 21:31]

Inderdaad. Plus vergeet niet. Apple heeft ook een beetje de eigen ruiten ingeslagen. De iPad is namelijk van goede bouwkwaliteit. Ik heb er een die al 6 jaar oud is. Hij krijgt alleengeen updates meer. Maar voor browsen, Netflix en ect is hij Prima.
Mijn Nexus 10 is ook bijna 6 jaar oud en voldoet voor alles wat je noemt ook nog prima. De tablet-markt is voor mijn gevoel een extreem verzadigde markt, juist omdat 9 van de 10 tablets voor exact dit soort weinig eisende functies gebruikt worden. Waarom vervangt men een tablet? Omdat de oude kapot ging. Zelden omdat de oude te traag wordt om moderne apps te draaien.
Mijn Nexus 7 is even oud maar is niet vooruit te branden. En het scherm heeft problemen, soms werkt het helemaal niet en is het een "scrambled mess of pixels". Maar goed het was de eerste generatie N7 en die had wel wat problemen met bouwkwaliteit (en iets TRIM gerelateerd). Mijne behoorde tot de groep die een scheef geinstalleerd scherm had. Ligt hier momenteel ergens stof te verzamelen en is nooit vervangen geweest.
Dat geldt ook voor vrijwel iedere andere tablet zolang je er niet mee gooit en smijt. Maar wat jij dus eigenlijk zegt is dat Apple voor die premium prijs die ze vragen slechtere kwaliteit zou moeten leveren zodat ze eerder kapot gaan en mensen sneller een nieuwe moeten kopen?

Dus eigenlijk stel je jezelf de vraag waarom Apple je niet genaaid heeft met een inferieur product? Dat is toch ook wel heel bizar.
Anoniem: 321896 @mkools2427 april 2018 09:22
"Dus eigenlijk stel je jezelf de vraag waarom Apple je niet genaaid heeft met een inferieur product? Dat is toch ook wel heel bizar."

Zo heel bizar is dat niet. Planned obsolescence is gewoon een ding.
Cognitieve dissonantie is ook best een 'ding' als het om Apple gebruikers gaat.
@mkools24 heeft m.i. gewoon gelijk. Het argument dat een apparaat degelijk is omdat je hem al 6 jaar hebt is niet zo'n goed argument. Sterker nog, ik denk dat de meeste Android apparaten na 6 jaar nog wel bestaan en dan nog veel meer kunnen dan een beetje internetten. Toevallig zag ik onlangs nog iemand met een oudere iPad en probeerde een flinke website te benaderen en dat hele ding sloeg vast omdat de website waarschijnlijk te groot was of zo.
Cognitieve dissonantie is ook best een 'ding' als het om Apple gebruikers gaat.
Nou het omgekeerde is ook waar. Cognitieve dissonantie is ook best een 'ding' als het om anti-Apple gebruikers gaat.
@mkools24 heeft m.i. gewoon gelijk. Het argument dat een apparaat degelijk is omdat je hem al 6 jaar hebt is niet zo'n goed argument.
Dit ben ik met je eens, maar wat je vervolgens zegt...
Sterker nog, ik denk dat de meeste Android apparaten na 6 jaar nog wel bestaan en dan nog veel meer kunnen dan een beetje internetten. Toevallig zag ik onlangs nog iemand met een oudere iPad en probeerde een flinke website te benaderen en dat hele ding sloeg vast omdat de website waarschijnlijk te groot was of zo.
is ook niet een erg goed argument.

Wat m.i. dan wel weer interessant is in deze discussie dat de auteur duidelijk stelt

"Zelfs zonder echte verbeteringen is deze iPad namelijk de beste keuze in de prijsklasse onder vierhonderd euro"

En toch doet Apple het dan niet goed volgens een hoop tweakers.
Nou het omgekeerde is ook waar. Cognitieve dissonantie is ook best een 'ding' als het om anti-Apple gebruikers gaat.
Dat noem je jij-bakken. Het gaat lekker met het debatteren. ;-)

Dat er anti-Apple gebruikers zijn is m.i. niet zo gek. Apple en hun gebruikers roepen van de daken dat het zo gebruikers vriendelijk is en zo ontzettend goed. Maar als je serieus naar de producten kijkt is dat helemaal niet zo en ga je je dus afvragen wat er aan de hand is. Dan blijkt het meer een religie te zijn dan een product.
Op zichzelf vind ik het prima dat Apple gebruikers tevreden zijn, maar stop met het roepen dat het geweldig is, want dat is gewoon aantoonbare nonsens.
Neem alleen maar even de security debacles van de laatste tijd. Daarvoor heb ik hier al eens geroepen dat Apple de beveiliging en dus de gebruikers niet serieus neemt, natuurlijk kreeg ik meteen -2. Maar nog geen half jaar later begonnen de berichten over 'slordigheden' binnen te druppelen.

Maar je hebt gelijk, ik maak mij ook schuldig aan anekdotisch bewijs. Hoewel de gemiddelde Android met aantoonbaar betere hardware wordt uitgerust en daardoor langer meegaat is wel gewoon een feit.
Ach, eens per jaar gaan we op wintersport en dan zitten mijn vriendin en ik met onze oude Android-tablets tussen de nieuwe en oude iPads (iPad 2 tot de meest recente modellen) en wat doet iedereen met hun iPad/Android-tablet? Juist: mail checken, internetten en spelletjes spelen. Als iemand hier met droge ogen gaat beweren dat Android daar een veel minder goede ervaring biedt dan iOS, mag hij me dat echt eens gaan uitleggen. De spelletjes lijken 1:1 op elkaar zodra je ze hebt opgestart, de browser is natuurlijk niet 100% identiek, maar geeft de website gewoon identiek weer, dus who cares? En GMail of een andere mail-app onder Android werkt net zo goed als het Apple-alternatief.

En dat is precies waar het om gaat: er wordt geroepen dat iOS zo superieur is en dat Android op tablets continu in beta lijkt, inconsistent is, etc, maar de meeste Apple-gebruikers hebben al jaren geen Android-tablet meer in handen gehad en vice versa. Uiteindelijk zijn zowel Android als iOS voor de meeste mensen gewoon schermpjes waar icoontjes op een grid staan weergegeven, waar jet met een notificatiecentrum ziet dat je berichten hebt of snel instellingen kunt wijzigen en verder maakt het 0,0 verschil.
Ik heb me altijd verwonderd waarom veel mensen Apple producten per definitie heilig verklaarden. Zelfs zonder ze zelf ooit gebruikt te hebben maar obv verhalen van anderen.
Ik had tot een aantal maanden geleden ook alleen maar ervaring met Android; ik gebruik al jaren android en op mijn Samsung tablet draait een cleane lineageos ROM waar ik zeer tevreden mee ben (eerlijk is eerlijk: in tegenstelling tot de fabrieks ROM van Samsung).
Maar een paar maanden geleden kreeg ik de beschikking over een Apple iPad 2017. Mijn verwachtingen waren oog gespannen!
Ik heb er echt objectief naar proberen te kijken maar voor mij is het blijft het een enorme deceptie. Het enige aspect waarvan ik onder de indruk ben is de accuduur, deze is fenomenaal lang, en vooral standby houdt de iPad het lang uit; ondanks de nieuwste Android op mijn wat verouderde Samsung tablet loopt deze een stuk sneller leeg. Wat vooral tegenvalt is iOS. Ooit wellicht eens een vooruitstrevend OS, nu links en rechts ingehaald door Android. Een paar pijnpuntjes waar ik dagelijks tegenaan loop:
  • Geen back toets. Na maanden ben ik hier nog steeds niet aan gewend. Sommige apps hebben een ingebouwde back toets maar de overkoepelende back toetst ontbreekt. Open je bijv. een weblink vanuit je email app, en je wilt terug? Eerst naar home...
  • Geen eenvoudige app-wissel toets. Android: app menu laat overzicht van recente apps zien, dubbel-klik op deze toets en je wisselt naar de vorige. Apple: alleen een home toets waarmee je op je homescreen belandt.
  • De UI voelt vreselijk oubollig en achterhaald vergeleken met Android (zeker Android 7/8 maar ook vergeleken met 6).
  • App settings vind je niet in de app, nee je moet naar home en dan naar de algemene settings en dan je app hoezo intuïtief? Er zijn wel apps (zoals Google drive, gmail, etc. welke zelf settings suport in de app hebben ingebouwd, maar dit is dus niet standaard
  • Widget support is dramatisch. Wil je een widget op je default homescreen, samen met jouw favoriete apps? Vergeet het maar, er is alleen als je naar links swipet een 'speciaal' widget screentje.
  • Wil je een icoontje op je homescreen rechtsonder geplaatst hebben, met wat tussenruimte? Vergeet het maar, je kunt ze alleen aansluitend aan je ander icoontjes plaatsen. Wil je een icoontje verplaatsen of verwisselen? Dan gaat je hele sortering aan de haal.
  • Wil je alleen de icoontjes zien op je homescreen van de apps die jij gebruikt? Jammer, alle icoontjes moeten op de homescreen staan. Je moet dus een speciaal 'afval' homescreen creëren waar je deze rommel op zet.
  • Wil je geen default app-bar, dat ding aan de onderkant wat met elk homescreen meeschuift? Gaat niet, althans ik heb niet gevonden hoe.
  • Unlocken met je fingerprint: 1) Vinger opleggen en knop indrukken. 2) Vinger opleggen; scherm gaat aan. 3) Nogmaals vinger opleggen, ja hij is unlocked! Zucht...
  • Wil je icoontjes aanpassen of de tekst ervan aanpassen? Gaat niet, althans ik heb niet gevonden hoe.
  • Even snel naar je settings, bijv. vanuit een app? Android: trek je home screen naar beneden en voila. iOS: Naar home, op zoek naar settings, en daarna weer op zoek naar je app
  • Geen automatische helderheid obv omgevingslicht.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 579177 op 22 juli 2024 21:31]

Ooit eens dubbel gedrukt op de holeknop? Viola, je app wissel menu. Ik vind de terugknop juist een vreselijk gedrocht bij Android, het heeft een heel inconsistente functie, ook als je je toetsenbord wil inklappen na tekst invoeren dien je de terugknop te gebruiken, de andere keer is het weer om ergens naar het vorige scherm te gaan en voor je het weet sluit je de app er mee af omdat er blijkbaar geen vorige scherm was. Ik ben zelf al jarenlang android gebruiker maar het zijn dit soort kleine bedieningsdingen die er voor zorgen dat ietwat oudere generaties vaak lopen te hannessen met Android apparaten, waar je bij Apple soms minder fout kunt doen.
Anoniem: 321896 @MsG29 april 2018 18:59
Bij apple kun je inderdaad minder "fout" doen. Maar dat gaat meteen gepaard met minder opties.

Ik ben ook niet bepaald anti apple. Ik zal het de meeste mensen niet zomaar aanraden. Maar als iemand echt geen fuck geeft om wat ze uit moeten geven is "koop maar gewoon apple" prima advies. Hoewel er tegenwoordig wel bij moet "maar niet hun budgetrommel."
Ik vind/vond dat vooral een ding van 2010-2015. Toen was Apple gewoon makkelijk om te noemen omdat ze geen goedkope zooi in hun lineup hadden.

Dat een dell precision of Sony Vaio S gelijkwaardig was aan een MacBook pro maakte niets uit. Je kon niet enkel Dell of Sony aanraden maar alleen een specifiek model/specifieke serie.

Bij apple kon je in principe gewoon apple aanraden. Of het nou ging om een telefoon of tablet of laptop. Maar dat is tegenwoordig ook niet meer het geval.
Helemaal mee eens. Mijn vriendin heeft een iPad Air 2 met iOS 11, maar ik loop tegen dezelfde beperkingen aan. Zij is niet zo handig dus vaak moet ik iets aanpassen.
En verder: geen shared folder. Daarvoor gebruik ik Readdie Documents, maar dat is een workaround.
En ook als je iCloud uitzet, wordt die later vanzelf stiekem weer aangezet ? WTF ?? Er zit meer dan genoeg opslag op en voor backup gebruik ik wel een externe HD op de Mac. Ook dat is weer een beperking: je hebt een computer nodig om te backup-pen op lokale media.
Ook die beperking heeft Android niet.
Het is inderdaad zo dat Apple slordig is geweest. Met mijn laatste zin doelde ik dan ook op het in de markt zetten van deze tablet en niet in het geheel genomen.

Het jij-bakken vloeitvoort uit het feit dat het haast een sport is geworden is om mensen die wel iets positiefs over Apple zeggen vaak genoeg heel makkelijk in een hoekje te zetten... neemt niets weg dat mensen inderdaad zaken vaak genoeg wat beter mogen onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 22 juli 2024 21:31]

Ah ja idd dat is de geteste versie, het is nog vroeg :')

Naja 359 nog een hoop geld voor zo'n ding :P
€ 344,85 met onderwijskorting. Misschien een hoop geld, maar er zijn geen tablets op de markt die aantrekkelijker zijn. Daarbij loopt Apple kwa apps op de tablet zo ver voor op Android dat voor mij een Android tablet sowieso geen optie is.
Aangezien een basisschoolleerling zo'n € 7.000 per jaar kost, denk ik dat dit 5 van de beter bestede procenten daarvan zijn.
Nee, want ze gebben de versie met 4g getest en die is duuurder dan de versie met alleen wifi(359)
Je gaat voor het gemak uit van de duurste optie?
Anders vergelijk je de duurste uitvoering iPad even met de goedkoopste chromebook.

Duurste chromebook die ik in een minuut kon vinden Is >€700. Daar heb je 2 instapmodel iPads voor. ;)
Ik begrijp de conclusie over "verouderde componenten" ook niet.

Men kent de componenten die Apple gebruikt en trekt daaruit de conclusie dat het verouderd zou zijn.

Terwijl bij concurrerende merken men niet zo strak bijhoud welke componenten er exact in zitten en hebben er ook geen oordeel over.

Tweakers moet gewoon kijken naar de prijsklasse en de snelheid van de onderdelen en functies die je krijgt in plaats van de componenten verouderd te noemen.
Klopt. De A10 is gelijkaardig aan de snapdragon 835, dus echt traag kan je dat niet noemen.

Ipad staan bekend om hun lange levensduur en stevig ontwerp, vele accesoires, goede peninvoer etv. Cheapy chromebooks zijn echt niet gemaal om 5jaar mee te gaan dus voor minder dan 300euro (edu prijs) lijken ze wel compititief. Apple zet ook in op school software waarbij apps de progressie kunnen doorgeven aan de leerkracht zodat er opvolging mogelijk is. Ook ondersteune Ipad multi user support.(enkel edu ipads) Het staat in zijn beginschoenen maar sommige apps zien er zo geweldig uit (leren programmeren, werking organen, wiskunde...) dat ik er 100% zeker van ben dat goede interactieve touch screen apps mij als kind enorm zoudenngeholpen hebben tegenover statiche leerboeken. Dan is 300euro verwaarloosbaar.
Stiekem had ik wel op 3GB geheugen gehoopt. Maar voor veel mensen die al jaren een iPad Air hebben met een A7 of Air 2 met A8X, is dit een hele fijne upgrade tegen een goede prijs.
Voor een Air 1 (die ik ook heb): volmondig ja. De Air 1 heeft geen TouchID, met 1GB eigenlijk te weinig geheugen voor iOS 11 (al hebben ze hem met iOS 11.3 toch weer redelijk soepel gekregen), geen gelamineerde display, geen anti-reflectieve coating, etc.

Voor de Air 2 ligt het een stuk lastiger. De Air 2 heeft namelijk wél TouchID, een gelamineerde display en anti-reflectieve coating. Daarnaast heeft deze 2GB geheugen en een triple core processor, wat met de efficiënte van iOS (en de belachelijke voorsprong die Apple SoCs op de Android markt hebben) meer dan genoeg is voor alledaags browsen en apps gebruiken.
"Android werkt op een tablet niet optimaal, en veel apps zijn er niet."
Er zijn tekortkomingen maar echt alle populaire apps werken prima met tablets.
Beetje onzin statement.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 21:31]

Anoniem: 902873 @Xfade27 april 2018 15:16
Nee hoor. het statement klopt wel degelijk. Er zijn gewoon heel weinig Android Tablet specifieke apps. Dus specifiek aangepast voor tablet modus. Dit hebben ze bij Apple veel beter voor elkaar omdat je als ontwikkelaar verplicht bent om je apps zowel voor iPhone als iPad te optimaliseren wanneer je op beide platformen wilt launchen. Android heeft gewoon een probleem als het op specifieke apps aankomt. Je ziet dit met Android Tv setjes ook veel gebeuren. Veel apps zijn ook daar niet geoptimaliseerd voor de Tv en bediening.

Ik vind dit best goede argumenten waar tweakers zeker over mag praten.
Interessant. Dat wist ik niet, dat Apple dat vereist. Ik heb inderdaad gezien dat sommige apps slecht werken op die android tv boxen (ik heb 1), maar op tablets ervaar ik helemaal geen problemen. (ik heb er 2) Wellicht doet Android versie ook wat, want vanaf 7.0 en 7.1 lijkt het beter.
Anoniem: 902873 @Xfade27 april 2018 16:31
Wanneer je bij Google een app pushed naar de Play Store is je app direct toegankelijk voor elk android apparaat dat word ondersteund. Of dit nou een Galaxy s9, een Huawei Tablet of een Android setup boxje is. Zolang het apparaat Google play ondersteund kan je die desbetreffende app gebruiken. Weinig regels wat dit betreft want je kan als ontwikkelaar dus een normale telefoon app pushen naar een tablet. Enige dat Android dan doet is het opschalen van de app zodat het op het desbetreffende Android apparaat past en werkt. En dit brengt soms best lelijke en user onvriendelijke situaties met zich mee.

Apple doet dit anders. Apple heeft voor iOS 2 verschillende stores en voor tv 1 store. Wanneer jij als developer een app naar de AppStore wilt pushen kan je aangeven welke store. iPhone, iPad of beide. Wanneer je beide kiest moet je je app wel werkbaar maken en aanpassen om in de Store te worden geaccepteerd. En dit doet Apple heel handig met bijv Auto layout. Zo passen Developers hun apps zo aan dat ze ook op de iPad er goed uitzien en goed werken. Je moet ook iPad specifieke screenshots of marketing materiaal leveren om in de App Store te mogen staan. En een ander klein handigheidje wat Apple doet met apps die worden gelanceerd in de AppStore is ze automatisch vertalen naar BitCode waardoor hun compiler theoretisch de app kunnen compileren door ieder desbetreffende apparaat zonder dat de ontwikkelaar code moet herschrijven. Enige dat ze moeten doen is de Layout aanpassen. Maar dit is theorie.

En dit zijn kleine dingetjes wat Google niet echt door pushed. Juist omdat ik denk dat als ze dit wel gaan verplichten hun Tablet stores een stuk leger zullen zijn dan nu. Maar Google timmert hier flink aan de weg en apps worden steeds beter.
Ik moet wel zeggen dat vroeger je echt twee verschillende storyboards had vaak en dat het nu allemaal met autolayouts gedaan wordt, maar dat zorgt er wel voor dat je meer opgerekte interfaces ziet. Ik heb wel eens een middelcomplex scherm proberen te bouwen met autolayouts waarbij sommige constraints verborgen werden op het moment dat het op een iPad getoond werd en andere weer toegevoegd, bijvoorbeeld om twee blokken die op een telefoon portrait onder elkaar stonden bij een iPad altijd naast elkaar. Dat lukte dan wel, maar ik blééf warnings houden. Als ik het ooit nog een keer moet doen dan worden het toch twee verschillende schermen.

Overigens zijn bepaalde categorieën zoals onderwijs- of muziekapplicaties vaak wel netjes geoptimaliseerd voor iPads omdat er een evenredige vraag is voor iPad-versies van dat soort applicaties. Nog steeds is Android echt huilen met de pet op wat betreft Audio API's en is zelfs Superpowered nog trager. Als je daar software voor zoekt moet je gewoon niet bij Android zijn.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 21:31]

Snap de constante vergelijking met de iPad Pro en het daarbij horende geklaag dat er verschil in componenten zit niet zo goed. De iPad Pro wordt duidelijk anders gepositioneerd en is duidelijk de betere en krachtigere tablet. Dit is ook terug te zien in de prijs.

Het enige echt valide minpunt is het niet gelamineerde scherm. Zeker omdat de Air 2 dit wel had. Verder is de iPad 2018 gewoon een uitstekende iPad met, zeker vergeleken met zijn directe concurrentie, een top tablet voor een scherpe prijs.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @MazeWing27 april 2018 09:08
Dat staat er toch ook? De iPad Pro is duurder en luxer. Sommige mensen zullen er niet naar kijken, maar veel mensen die een iPad willen kopen, zullen denk ik graag willen weten wat je krijgt voor de meerprijs van een Pro. Ik denk als ik de vergelijking met de Pro had weggelaten, dat er veel reacties waren geweest waarin mensen vroegen om ze naast elkaar te leggen.

Zo is het nu eenmaal: deze review is bedoeld om mensen te helpen met de keuze voor een tablet. Met Pencil-ondersteuning komt een belangrijke functie van de Pro naar de goedkopere prijsklasse. De vraag hoe deze zich verhoudt tot de duurdere iPad Pro is daardoor in mijn ogen relevanter dan ooit.
Maar de review heeft een bepaalde toon dat het de iPad 2018 verweten wordt bepaalde zaken die de pro wel heeft, niet heeft.

Dit wordt ook nog eens aangestipt bij de opsomming van minpunten.

Je gaat bij de review van de Mercedes A-klasse toch ook niet vermelden dat hij niet de luxe van de S-klasse of de snelheid van de AMG-SLS mist?!

Daarnaast is een 7,5 voor de beste (wees eerlijk: er is geen enkele Android tablet die in de buurt komt qua snelheid of software) tablet voor consumenten erg laag. Dit had minstens een 8 of een 8,5 moeten zijn.
Nou, dat valt te betwisten. Het is nogal triest dat de zogenaamd beste tablet zoveel geld kost en dan zulke tekortkomingen heeft.

Vooral triest dat de concurrentie het zo laat liggen dat Apple ermee wegkomt om vijf jaar oude componenten te gebruiken en dan nog een beter product heeft.

Maar dat betekent niet dat Apple dan maar een hoge score verdient.
€359 is goedkoper dan ooit voor een nieuw model iPad. Indien de tekortkomingen je erg dwars zitten kun je altijd het dubbele uitgeven voor een pro.

Het hele bestaan van de iPad Pro is al discutabel. Zeker met apparaten zoals de Microsoft Surface die veel meer bieden voor praktisch hetzelfde geld (ik vergelijk nu de grote iPad Pro).
Wanneer Apple de fijnste zaken uit de Pro in de normale iPad zou stoppen (4x speakers, 120hz, truetone) dan heeft de Pro, afgezien van de extra performance, nauwelijks nog bestaansrecht (gekeken naar de kleine iPad Pro)

Feit is dat je voor €359 een uiterst capabele tablet krijgt met uitstekende performance (de A10 is nog steeds sneller dan praktisch elke andere SoC, op de Snapdragon 845, A10X en A11 na). Het enige echte minpunt blijft het niet gelamineerde scherm. Dit is gewoon een domme beslissing van Apple.
€359 is goedkoper dan ooit voor een nieuw model iPad.
Als je altijd duur bent geweest en nu ineens redelijk geprijsd, maakt dat je nog niet goedkoop natuurlijk. "Goedkoper dan ooit" klinkt dan ook wat overdreven voor een non-budget tablet. Niettemin snap ik best waarom mensen hiervoor gaan: het is een prima laptop voor de prijs, het is een Apple dus je weet dat het met de updates voorlopig wel goed zit en dat er een flink ecosysteem voor bestaat.
Wat bedoel je met duur?

De iPad is vanaf de iPad 1 al nooit "duur" geweest.

De iPad is juist een van de producten van Apple die altijd al zeer betaalbaar is geweest.

En gezien het ecosysteem nog steeds beter is dan die van Android voor tablets is er ook niet echt een Android tablet die het beter doet voor minder geld of zo.
Nee en al helemaal niet op tweakers want Apple is duur altijd duur en mist specs. Wat er maar niet in wil is dat een iPad helemaal niet te vergelijken is met een android tablet. En boeit die 369 nu? Trouwens die Samsung kost wel dik over de 500 euro. Dan is deze toch echt niet duur te noemen? Mijn ouders (die tikken tegen de 80) en die hebben nu wel voor 349 een fantastische iPad want 400+ vonden ze altijd te duur en een 2de handse vonden ze teveel gedoe en een risico. Ik vind het mooi te zien dat Apple zich ook naar de onderkant van de markt beweegt waardoor Apple producten voor veel meer mensen bereikbaar worden. Zou ik voor deze gaan? Nee! Ik vind 'm niet apple genoeg en ik zou voor de pro gaan. Als je alles van Apple hebt dan is een andere tablet niet aan de orde. Ik ben het er ook mee eens dat een 7,5 erg karig is. Echt een TAC!
Anoniem: 457607 @bilgy_no127 april 2018 11:18
Ik denk dat een belangrijke reden voor het gebrek aan concurrentie niet in hardware zit. Android fabrikanten hadden zeker Apple onder druk kunnen zetten met gelijkwaardige of betere hardware.

Het probleem zit in software, het Android ecosysteem is gewoon echt beduidend minder als het aankomt op tablet optimized apps. En dat is nog zacht uitgedrukt.
Anoniem: 567346 @MazeWing27 april 2018 18:39
Dit, de zurigheid spat er vanaf voor gewoon een goed en snel apparaat.
Dat is standaard bij deze reviewer over Apple produkten, op zn minst 1 sneer per paragraaf lijkt z’n persoonlijke doel.
Ik heb Arnoud behoorlijk hoog zitten hoor. En ik begrijp best dat er een vergelijking wordt gemaakt tussen de "normale" iPad en de "Pro" iPad. Wat ik echter niet begrijp is dat het in de review de iPad 2018 wordt aangerekend bepaalde functionaliteit van de iPad Pro niet te hebben.

Als er, vanwege de lagere prijs, zaken minder waren dan de voorgaande iPad (2017 model) dan zou ik het volledig snappen. Het enige echte minpunt is en blijft het ontbreken van een gelamineerd scherm terwijl dit wel op de Air 2 zat. Een apparaat dat uit 2014 komt. Het is stompzinnig dat enkel de Pro de beschikking krijgt over een gelamineerd scherm. Dit terwijl het al jaren gemeengoed is op praktisch alle (duurdere) telefoons en dus ook ooit op de "standaard" iPad...
Als je een review schrijft, vergelijk het dan met gelijkwaardige produkten. De aap kwam uit de mouw, er is niets gelijkwaardigs, dus 7.5 - dat is stompzinnig.
Ben het eens met je argumenten.
Behoudens om de prijs te drukken en daarmee deze iPad scherper op de markt gericht op consumenten te kunnen zetten, is een gelamineerd scherm ook veel duurder om te vervangen. Dat deze iPad ook in de markt gezet wordt voor gebruik op scholen en dat er daar nog wel eens een scherm sneuvelt zullen hierbij argumenten zijn geweest.
De iPad Air 2 uit 2014 is de voorloper van zowel deze, maar ook van de iPad Pro range. De duurdere Pro kreeg het gelamineerde scherm wel, de consumenten-iPad niet.
Als deze review is bedoeld voor mensen de keuze voor een tablet, had je naast de ipad pro, ook andere concurrentie mogen noemen. En dan met name de nieuwe huawei m5, die qua hardware veel beter is als deze ipad, met een gelamineerd scherm, 4 speakers, minder bezel, betere vingerafdrukscanner, quick charge support. Heb er 1, en het is echt een zeer solide apparaat voor 400 euro, met alle voor en nadelen van android op een tablet ten opzichte van iOS.
Leuk hoor, goede specificaties om er vervolgens uitgerekte telefoon applicaties mee te draaien...
Nou, ja en nee. Er wordt nogal veel overdreven met de kwaliteit van Android apps. De Huawei eigen apps zijn helemaal zo slecht nog niet op een tablet en de meeste mensen gebruiken 'm voor spelletjes en browsen, wat filmpjes en iets als spotify. Al die zooi werkt perfect op een Android tablet en zijn geen van alle uitgerekte telefoonapplicaties. Zeker de browsers niet. Ik vind bijvoorbeeld Opera op een Android tablet een stuk prettiger dan Safari op een ipad.
De mensen die ik ken met een Android tablet zijn inderdaad met name mensen die er media mee consumeren. Dan is een beter scherm en geluid interessant en het gebrek aan productieve applicaties niet van belang. Maar dan nog heb ik het idee dat veel tabletbouwers voor die prijs niet tenminste vier jaar updates leveren.
Dat is een minpunt, zeker, zo zijn er meer plus en minpunten, zoals bij ieder apparaat. De niet geoptimaliseerde apps werken wel prima hoor.
De iPad 2017 is ook voor ongeveer dezelfde prijs vergelijkbaar, zou je die ook nog bij het vergelijk mee kunnen nemen, die keuze is volgens mij moeilijker te maken gezien de prijs?
In de video review had ik wel een dieper vergelijk met de iPad 2017 willen zien en niet alleen het accu verbruik.

[Reactie gewijzigd door Smiler op 22 juli 2024 21:31]

Er is namelijk weinig concurrentie op de tabletmarkt, waardoor dit met enige afstand de aantrekkelijkste tablet in zijn prijsklasse is.
En dan een 7,5 geven..

En de aller duurste versie van de instap tablet nemen, en die vergelijken met de pro... :z

Verkeerde geantwoord, excuus

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 22 juli 2024 21:31]

Helemaal eens. En dan staat er wel een Samsung in de vergelijking, maar wordt er niet mee vergeleken.
Volgens de pricewatch is die Galaxy Tab S3 trouwens 559 euro, dus aanzienlijk duurder dan deze iPad.
Deze iPad is toch verkrijgbaar vanaf €573,75?
Het staat er nogal onduidelijk en dat is Tweakers kwalijk te nemen. De prijs van de iPad die ze hebben getest, namelijk de iPad met LTE en 128 GB aan opslag kost €573,75. De goedkoopste versie, zonder LTE en met 32 GB aan opslag, kun je kopen vanaf €349.
Ah, ok. Dan blijft de vraag of je de Samsung Galaxy Tab S3 van €559 kunt vergelijken met de geteste iPad van €349. Ik heb geen idee.
De geteste iPad was 573.75 euro zoals Th_mas je net vertelde...
Ah, natuurlijk, ik bedoelde of je de iPad van €349 kunt vergelijken met de Samsung van €559.
Te zien wat je eigen prioriteiten zijn in een tablet. Dit valt wel te rechtvaardigen. Als er helemaal niet vergeleken wordt met een concurrent heb je ook niet veel om mee te vergelijken buiten meer Apple en dat is voor mensen die niet exclusief Apple producten willen niet zo interessant. (en er zou geklaag zijn in de comments, zeker van :p)
Klopt maar je kan ook zonder sim model kopen voor 350 en die lage beoordeling kan echt niet. Apple heeft een betaalbare iPad uigebracht en daar worden ze voor afgestraft.

[Reactie gewijzigd door trui op 22 juli 2024 21:31]

Het zijn geen refurb onderdelen, het zijn gewoon nieuwe onderdelen. Ze zijn alleen niet specifiek voor dit model ontworpen.
Anoniem: 708439 @DLeijen29 april 2018 14:25
Nieuwe oude onderdelen dat begrijp ik maar het is bij elkaar geraapte technologie van de afgelopen jaren dat is wat ik bedoel, maar denk dat je dat wel snapte.
Anoniem: 708439 @Dark_man28 april 2018 00:10
Heb de review gekeken en hoor alleen maar iPhone 5S dit en iPhone 7 datmet behuizing en accu van oud model

Welke android tablets?
Jij praat over oude onderdelen.

Dat word voornamelijk toegepast bij Android apparaten.

Dat Apple 1 of 2 generatie oude componenten gebruikt is totaal niet relevant omdat dat dus bij android apparaten veel vaker gebeurd en zelfs specifiek budget componenten worden gebruikt.

Apple gebruikt de 1 jaar oude SOC bijvoorbeeld die gewoon high end was een jaar geleden.

En wat boeit de behuizing nou? Apple kiest er bewust voor de behuizing te laten zoals die is, een nieuwe behuizing is niet beter omdat het nieuwer is, de behuizing voegt geen functionaliteit toe.

Jij beseft je denk ik niet hoe dramatisch veel gecastreerde en oude onderdelen er in Android toestellen word gestopt.

Vaak zelfs onderdelen die nooit high end zijn geweest maar puur geproduceerd zijn om budget te zijn terwijl wat Apple op de markt brengt ongeacht of het een jaar of 2 jaar oud is ooit high end was en zelfs na 1 jaar de snelste op de markt is.
Welke gecastreerde en oude onderdelen zitten er dan wel in een high end Android? Want Apple producten met low end gaan vergelijken is natuurlijk weer belachelijk idioot. Die kosten natuurlijk maar een fractie daarvan.
Anoniem: 708439 @Dark_man28 april 2018 09:40
iPhone 5s is uit 2013 he
Precies, ik ergerde me dood aan die constante vergelijking. Alsof dit apparaat bedoeld is voor mensen die een Pro overwegen. Laat staan voor mensen die al een Pro hébben. Vreemde insteek voor een recensie.
Het is wel fijn als je een referentie kader hebt om een product tegen af te zetten. In die zin had 't misschien meer tov de concurrentie rond dezelfde prijsklasse afgezet kunnen worden.
Aan de andere kant zal 't voor veel mensen,die al bewust voorkeur geven aan Apple, interessant zijn hoe deze tablet zich tot de pro verhoud.

Je ziet duidelijk dat Apple deze gewone ipad heeft gedowngrade om het onderscheid in prijs en prestaties duidelijker te maken tov de pro.

Ik ben van ipad 2, air, air 2 naar Samsung galaxy tab S2 en S3 gegaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel weer terug verlangde naar een ipad. Die ik had weggedaan omdat video streaming vanaf een Nas met transcoding en bepaalde codecs maar niet lukte. Maar ik heb nu de de pro en nu lukt het wel. Het is ook eigenlijk de 1e tablet die ik zonder enige irritaties gebruik. Alles gaat zo lekker snel en soepel en het scherm en screen :bezel verhouding, formaat is duidelijk beter. Echt die meerprijs waard. Dat werd alleen nog maar meer zo omdat ik niet zo overtuigd was van de 2017 ipad. En deze 2018 lijkt min of meer hetzelfde te bieden, waardoor je voor een echte doorontwikkelde ipad zoals je verwacht anno 2018 toch wat dieper in de buidel moet tasten.

Toegegeven ik gebruik 'm ook zakelijk, dus dat maakt de keuze al wat makkelijker. Maar als de 2018 meer zoals de air 2, maar dan sneller, zoals de pro zou zijn geweest voor dezelfde prijs, dan hadden weinig de pro overwogen denk ik. Dus het is een logische keuze van Apple. En het is maar net hoe veeleisend je bent.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2024 21:31]

Ik heb een Ipad Air, waarvan ik overweeg of ik die binnenkort ga vervangen. Dus ik ben me wat aan het inlezen op het model 2017, de Pro en nu komt deze review voorbij.
Dus ja, ik ben wel blij dat er vergeleken wordt met de Pro: dat helpt bij het bepalen of de Pro voor mij (!) zijn meerprijs waard is :)
hoewel ik toch naar de winkel toe zal gaan om de diverse modellen even in mijn handen te hebben om zo de verschillen "live" te ervaren, natuurlijk
Het enige echt valide minpunt is het niet gelamineerde scherm. Zeker omdat de Air 2 dit wel had. ...
Juist, nog altijd geen reden om mijn Air 2 te vervangen voor een nieuwere iPad dus. Pencil heb ik niet nodig en de soc is leuk maar de Air 2 is nog altijd snel zat (lees, niet merkbaar traag in dagelijks gebruik)
Er is namelijk weinig concurrentie op de tabletmarkt, waardoor dit met enige afstand de aantrekkelijkste tablet in zijn prijsklasse is.
En dan een 7,5 geven..

En de aller duurste versie van de instap tablet nemen, en die vergelijken met de pro... :z
De huawei mediapad m5 heeft ongeveer dezelfde prijs en veel betere hardware. Betere speakers, beter scherm, betere vingerafdrukscanner, snellader. Zitten tussen de 300 en 400 euro, hebben zelfs pencilsupport. Er is wel degelijk concurrentie.
Anoniem: 1026419 @Ruw ER27 april 2018 11:09
Goeie tip, eens wat reviews checken. Gaat me voornamelijk om de pencil en gebrek aan latency. Dat doet Apple dan weer uitstekend, maar Samsung heeft een heerlijk amoled paneel.
De huawei mediapad m5 heeft ongeveer dezelfde prijs en veel betere hardware. Betere speakers, beter scherm, betere vingerafdrukscanner, snellader. Zitten tussen de 300 en 400 euro, hebben zelfs pencilsupport. Er is wel degelijk concurrentie.
Ook degelijke bouwkwaliteit, 3.5mm jack, Netflix HD ondersteuning, langdurige updates qua OS, etc etc ?
Netflix hd komt eraan, geen jack is zeker stom. Updates zullen op de ipad wel wat langer doorgaan ja. Bouwkwaliteit is gewoon goed. Net als bij ipads.


Maar ik zou dan alsnog kiezen voor de betere speakers, het gelamineerde scherm, en de extreem snelle vingerafdrukscanner plus snellader.
En natuurlijk sd kaart support, en een naar mijn mening veel fijnere navigatie. Heb een ipad pro gehad en was non stop aan het vegen en swypen over het scherm. Vond het verschrikkelijk. Met je vinger een back knop aantikken die altijd linksonder zit is zo veel fijner en sneller als van links naar rechts swypen, en dan hopen dat de app bouwer een back functie op die manier heeft ingebouwd. Of als je op het 1e scherm van de app zit, moet je de weer naar de homeknop, die fysiek indrukken. Zeker als ik mijn ipad bijvoorbeeld linksboven vast had en er mee liep en dan de homeknop fysiek in moest drukken was dat vervelend, omdat je de tablet dan wat wegdrukt. Noem het mierenneuken, maar het zijn veel van dat soort kleine dingetjes dieneen algehele gebruikerservaring verpesten.
Nee dat blijft het niet is gewoon goed.
Niet dus.

Al was het alleen al omdat ze bij Foxconn net dat beetje meer aandacht besteden omdat het een grote klant is en net dat beetje meer hun best doen.

Dat is bij vrijwel iedere fabriek in de wereld, in een fabriek worden grote en belangrijke klanten gewoon meer aandacht aan besteed.

Daarnaast is het zo dat Apple zelf ook meer aandacht besteed aan de kwaliteit, ze besparen niet op componenten als een van de weinig zo niet de enige in de industrie.

Dat zie ik al op mijn Galaxy S7 waar de vingerafdrukscanner gewoon een laagje plastic heeft terwijl het bij de iPhone gemaakt is van saffier.

En dat is dus Samsung die dus liever bespaart op dat soort dingen omdat ze er mee wegkomen.

En je kan niet eeuwig herhalen dat Apple duur is en tegelijk zeggen dat de concurrentie dezelfde kwaliteit levert voor een lagere prijs.

Apple kan zelfs hogere kwaliteit onderdelen voor een lagere prijs kopen dan concurrenten lagere kwaliteit onderdelen kopen simpelweg door de grotere inkoopkracht van Apple zoals met de saffier vingerafdrukscanner.

Dus maak het niet ingewikkelder, het is simpel.
Nee man mijn mediapad m5 is gewoon van hoge kwaliteit. Net zo stevig en goed als mijn oude apple ipad pro.
Stevig en goed zijn geen kwalificaties.

Zoals ik al zei, ik kwam er ook pas achter dat mijn Galaxy S7 een plastic laagje had in tegenstelling tot saffieren laag op de iPhone.

Zo ook met de camera lenzen van de iPhone, ook saffier in tegenstelling tot concurrentie.

Je moet wel concrete vergelijkingen maken in plaats van "stevig" en "goed" want dat is niet objectiet meetbaar
iPhone schermen hebben geen saffier.
Lezen.

Ik heb het over de camera lens en vingerafdrukscanner.
En daar gaat het nou dus juist niet om.

Het gaat om de software en die blijft gewoon achter op iOS.
Zelfs dan gebruik ik liever een apparaat met een beter scherm en betere speakers en sd kaart slot en quick charge en minder bezel en snellere vingerafdrukscanner.


Jij niet?
Een mooie steen is nog steeds een steen. Ik gebruik liever een apparaat waar ik écht wat aan heb ;)
Nou ik kan er fijn op browsen, zelfs kiezen welke browser ik standaard wil gebruiken. Op mijn ipad wilde ik graag chrome als standaard, maar iedere link opende die weer in safari.
Ik kan er beter een filmpje op kijken want beter scherm en betere speakers. Nou de twitch app op de ipad is iets beter afgestemd op de schermgrootte, dus bij het kiezen van de stream ben je wat in het voordeel, gelukkig is dat 10 seconden werk in vergelijk met de tijd dat je je apparaat niet aanraakt, en kijkt en luistert.
Oh ik gebruik het niet, maar heb zo'n aansluiting erop zitten zoals de ipad pro. Van die magneetpuntjes zeg maar. Dus kan makkelijk een toetsenbord aansluiten, word etc is gewoon geoptimaliseerd voor tablet. Dus mocht je zo achterlijk zijn om liever op een tablet te werken als op een laptop, ben je ook beter uit met de 10 inch huawei mediapad m5 als met deze ipad.

Dusja waar heb je écht wat aan? ;)
"Beter" scherm. Wat is "beter" ?

En waarom PERSE altijd de vergelijking met een iPhone als je praat over dat iets beter zou zijn?

Waarom niet vergelijken met een scherm van een LG?

Omdat men altijd wilt vergelijken met de beste gewaardeerde toestel op de markt en dat is een iPhone.

De rest wat je opnoemt kan je scharen onder het eeuwige specs discussie.

Want iedere willekeurige Chinese fabrikant kan een apparaat maken dat zelfs beter is dan een Samsung of Microsoft.

Waar het om gaat, waar het om ging en waar het altijd om zal gaan is de software. En laat Apple nou heer en meester zijn in de software, tegelijk is het ook nog eens zo dat ze kwa hardware ook nog eens voorlopen op veel punten.

Maar jij vergelijkt Apple met 10 fabrikanten en noemt ieder punt dat Apple mist, tjah zo kan je alles wel wegstrepen.

Je kan onmogelijk verwachten dat Apple als enkele fabrikant IEDER functionaliteit van ALLE andere Android fabrikanten inbouwt.

En zelfs al hadden ze dat gedaan zou je nog wel dingen vinden om kritiek op te leveren.

Zoals dat de vingerafdrukscanner van een ander merk sneller zou zijn, zelfs als dat zou kloppen over hoeveel snelheidsverschil praten we nou? 0.001 milliseconde?

Afgezien van het feit dat ieder Android device het weer op een ander manier implementeert en je dus de vingerafdrukscanner van Android sowieso nooit kunt vergelijken met een iPhone.

Je zoekt gewoon naar dingen die niet relevant zijn of die uberhaupt geen issue is.
Wat ik bij iPad nooit begrepen heb is de koppeling van GPS aan de cellulair variant.
Op vakanties is GPS heerlijk, je komt in hotel met WiFi. iPad weet via GPS waar je bent, en via tripadvisor op zoek naar restaurants. Maar daarvoor heb ik geen cellulair nodig. GPS chip kost haast niks.
Zo'n beetje elke Android tablet heeft wel GPS standaard,
Als ik mag gokken , gok ik er op dat het puur prijsstelling is, "hoe zetten we het in de markt" en "hoe komen we weg met die extra euro's die we er voor vragen" En dan keuze als een secundaire reden aanvoeren.

Als ik aan geld denk zou ik het ook zo doen, als ik aan techniek denk had ik alle iPads met GPS uitgerust.
Dat kan ook met ruwe locatiebepaling middels WiFi, op android althans.
GPS is van meerwaarde buiten de deur, en daarom denk ik gelinkt aan de simkaart en 4g.
Ik denk omdat cellular en GPS in hetzelfde chipje zitten, dus geen cellular chip = geen GPS?

Misschien gaat het dan niet zozeer om het chipje (ik denk zomaar dat het chipje minder kost dan een apart logicboard zonder chipje maken), maar ook om de antenne die voor beiden nodig is, en bijgevolg de plastic uitsparing in de behuizing die daar weer voor nodig is (de cellular heeft een stuk plastic aan de boven/achterkant waarachter de antenne zit).
Dat kan uitstekend met een WiFi model. Apple noemt dat assisted GPS en dat zit gewoon op ieder model. Ik kan mijn iPad desnoods met een app als maps.me als routeplanner gebruiken. Het is wat trager dan een echte tom-tom, maar ruim voldoende om te navigeren.

Zelfs hier op het platteland van Azië. In west-europa heb ik het ook vaak gebruikt (zonder enig probleem).
Het gaat om 99% van de markt.

Als 99% van de mensen het niet gebruikt maar je stopt het er toch in maak je die goedkoopste variant onnodig duur.

Als 1% van de consumenten een GPS nodig heeft kunnen die altijd nog de duurdere variant kopen met LTE.
De GPS chip is > 10000 stuks 0,08$
Zo zitten er nog 1000 onderdelen in die 8 cent kosten.

Op gegeven moment als je alles optelt kom je uit op een duurder apparaat.
Veel websites zullen alsnog kunnen vinden waar je bent, en je hebt vast nog een mobiel
Een beetje flauw dat jullie een erg dure variant testen; 128 GB met 4G. Dat wekt de indruk dat de nieuwe iPad bij een prijs van 580 euro start, terwijl het instapmodel 359 euro kost en dezelfde prestaties levert.
Voor velen is het instapmodel meer dan voldoende. Zelfs voor mij als intensieve gebruiker.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 21:31]

Nochtans zegt de conclusie duidelijk:
Zelfs zonder echte verbeteringen is deze iPad namelijk de beste keuze in de prijsklasse onder vierhonderd euro.
terwijl het geteste toestel € 575 kost (ik laat nog even in het midden of de stylus in die prijs inbegrepen is)
@Brousant: Mijn reactie was gericht op de uitspraak
quote: nms2003
Een beetje flauw dat jullie een erg dure variant testen; 128 GB met 4G. Dat wekt de indruk dat de nieuwe iPad bij een prijs van 580 euro start, terwijl het instapmodel 359 euro kost en dezelfde prestaties levert.
edit:
Verduidelijking naar Brousant

[Reactie gewijzigd door edeboeck op 22 juli 2024 21:31]

Ik denk dat bij die conclusie het verschil tussen het getest model en dat van onder de 400 euro wel is meegenomen, namelijk dat die laatste geen 4G en minder opslag heeft.
Is dat de schuld van Tweakers of van de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is?
Met reviewmodellen heb je over het algemeen niks te kiezen. De leverancier stuurt op wat ze willen showen, en na een maand moet het weer terug.

Ik heb dit hier zelf ook, regelmatig een doosje van Samsung ter evaluatie (helaas mag ik het niet houden :) ). Soms zelfs ongevraagd/onaangekondigd. Dit is dan niet voor een journalistieke review maar om te kijken of we het binnen het bedrijf kunnen toepassen (zeer grote multinational). Volgens mij gaat het met pers-review modellen net zo.

Maar ik krijg niet specifiek een model waar ik om vraag, tenzij we echt van plan zijn om er tig duizend aan te schaffen en het om die reden willen proberen.
De redactie heeft vaak niet te kiezen. Producten worden door de fabrikant ter beschikking gesteld en die stuurt natuurlijk liever een model met alle toeters en bellen.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @supersnathan9427 april 2018 09:01
Apple heeft het reviewmodel aan ons uitgeleend.
De TAB S2 en S3 zijn in mijn ogen wel degelijk serieuze concurrenten voor deze iPad. Mede als je geen Apple product in huis wilt. Toegegeven als je hem voor youtube, browsen e.d. gebruikt maakt het ecosysteem niet zoveel uit. Echter heb ik al 3 jaar een S2 en deze is nog steeds snel, heeft een schitterend (beter imo) scherm en vind ik er ook nog eens goed uit zien. Wellicht dat de Ipad de tablet koning is, wat heet, mensen noemen het niet eens meer en tablet, ipad is een begrip geworden, maar de S2 en S3 zijn een welkom alternatief als je geen Apple wilt.
Hier in huis heb ik zowel een Tab S2 als een 10,5” iPad Pro. En qua hardware moet ik toegeven dat de Samsung niet veel toegeeft op de iPad, de kleurweergave van het OLED scherm is prachtig en het apparaat zit goed in elkaar. Enige minpuntje is dat t.o.v. de iPad het scrollen in portrait stand op de tab S2 wat stroperig gaat.

Maar dan de software; ik begrijp echt niet hoe Android zo groot geworden kan zijn; de hele ervaring is nog steeds zo rommelig, inconsistent en onhandig dat je met Android steeds beseft dat je een apparaat in je handen hebt, terwijl IOS je veel meer laat focussen op dat waar je mee bezig bent; IOS verdwijnt als het ware naar de achtergrond. Ook de optimalisatie van apps voor tablets is bij Android praktisch non-existent. De grotere vrijheid voor het installeren van apps is het enige kleine voordeel dat ik nog kan verzinnen, maar buiten dat voelt Android eigenlijk als een product in continue beta, zo zeer, dat je Apple vergeeft dat IOS de laatste tijd ook wel veel irritante bugs heeft vertoond...
Anoniem: 457607 @Luke_msx27 april 2018 11:21
Min of meer dezelfde situatie hier, maar dan met een 12" pro als tegenhanger.

De S2 ziet er goed uit en de hardware lijkt in orde. De OLED vind ik echter vies tegenvallen, vind het op alle standen fors lelijker en uit balans dan een normaal LCD scherm.

Maar zoals gezegd zijn Android apps het probleem. Wat een goedkope kermis.
De Tab S3 is verkrijgbaar vanaf € 565,-
Daarmee is het wat mij betreft echt geen serieuze concurrentie voor deze iPad.
Veel mensen zie ik schrijven over de voordelen van Android en Chromebooks - vooral in het onderwijs.
Een kritische noot van: is het wel goed dat het onderwijs niets geeft om de privacy en alle gegevens van hun onderwijs (incl privacy van kinderen) bij Google heeft neergelegd.
Dan kun je gaan schermen met multi-user en goedkope (gratis) apps. Maar ik vind dit zeer bedenkelijk....
Nee, bij Apple moet je privacy gegevens neer leggen... :+
Dat kan je wel zo zeggen maar Google is het bedrijf wat verdient met jou advertenties doorgeven. Daarom zijn ze actief bezig met het verzamelen jou en mijn gegevens. Apple verdient zijn geld aan het verkopen van hardware en niet aan het voorschotelen van reclames. Ik leg mijn privacy vele malen liever in de handen van Apple dan van Google.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door cornebw op 22 juli 2024 21:31]

Om eerlijk te zijn heb ik met beide moeite, om dat beide Amerikaanse bedrijven zijn, en de huidige wind die in de Verenigde Staten waait (oud CIA directeur Mike Pompeo is minister buitenlandse zaken van de VS geworden) stel ik mij echt de vraag of mijn informatie veilig is bij bedrijven die hun hoofdkantoor in de Verenigde Staten hebben, en zich daarom moeten conformeren aan het beleid van de Amerikaanse overheid.

Wel geef ik je gelijk dat Apple als het op privacy aankomt zelf een goede staat van dienst heeft. Apple wil meer eigenaar zijn, of aan het stuur zitten, van een proces. Of we op dit laatste ook niet kritisch moeten zijn is een andere discussie. De precieze status van dat delen met de VS moest ik net ook even nagaan. Het speelt nog steeds, blijkt uit nieuws: Ierse rechter stuurt vragen over datatransfers in Schrems-zaak naar E.... Allemaal nog een gevolg van die Amerikaanse Patriot Act en de Europese reactie daarop (Privacy Shield). De grote drie (Microsoft, Apple, Google) hebben in reactie hierop lokale datacenters in Europa gebouwd. Dat bedrijven zich vanuit het oogpunt van dataveiligheid zich ook tegen overheden kunnen opstellen (nieuws: Microsoft neemt maatregelen tegen overheidsspionage) of zelf tegen zichzelf (nieuws: Insiders: Apples focus op privacy hindert ontwikkeling Siri) geeft ook aan dat de technologiereuzen het onderwerp heel serieus nemen.

Het laatste woord over die dataveiligheid is nog niet gezegd. Om die reden denk ik dat we kritisch moeten staan tegenover online opslag van persoonlijke informatie, zeker als dit onderwijsresultaten betreft van leerlingen. Wel denk ik dat we als samenleving steeds meer online gaan opslaan. Die trend valt niet meer te keren, we moeten dus ook niet onder een steen gaan zitten, daarvoor zijn de online mogelijkheden voor bijvoorbeeld het onderwijs te essentieel. Bedrijven, overheden maar vooral ook wijzelf moeten alleen nog wat meer leren omgaan met de verantwoordelijkheden die dit online leven met zich meebrengt. Volgens mijn kijken we later op deze decennia terug als dat we nu doen op de American frontier periode, de tijd van het wilde westen.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 21:31]

Ga voor de grap eens bijv bij de location services - system services, instellingen kijken van je Iphone. Ik heb absoluut niet het idee dat apple het nou zo veel beter doet.
Even een kleine selectie van bovenstaande.
Location based apple adds
Iphone analytics
popular near me
Location based suggestions.

Reken maar dat apple geld verdient met het voorschotelen van reclames of het doorverkopen van jouw gegevens.
Google zegt zelf de data van de users hun verdienmodel is. Dit hebben ze ook nog nooit ontkent; qua dat hebben ze ook niets te verliezen (net als Facebook; leven van persoonlijke data). Dit is een punt waar Apple (mochten ze hierop worden betrapt) VEEL TE VEEL te verliezen heeft...!

Dus ja - dan denk ik dat het plaatsen van data bij Apple behoorlijk wat veiliger is!
Zowel Google als Apple heeft veel te verliezen als de door hun verzamelde data ooit uitlekt. Ik vind het raar om te concluderen dat, omdat Apple geen geld verdient aan deze data, de data daar veiliger zou zijn. Je moet ook helemaal niet bang zijn voor het verzamelen door Google, Microsoft of Apple, maar voor het uitlekken / delen zoals Facebook dat deed met Cambridge Analytica.

Je kunt zeggen van Google wat je wil, maar als er 1 bedrijf is dat open is over wat ze met je data doen, is het Google wel.
Hahahaha - tja- ik weet uit eerste hand wat Google allemaal al heeft gedeeld; ‘before Cambridge’ had ik een soort van Analytics tracker op een homepage die hun data bij Google vandaan haalde; ik kreeg complete namen, plaatsen en email adressen in beeld van de bezoekers. Dus ja, ik weet zeker wat Google data doet. Dit is tussentijds gedicht. Maar vast blijft; Google gebruikt jouw data om jou en je omgeving compleet te analyseren.
Als als als.

Als de remmen van je auto het niet doen ben je vandaag dood.

Zo lust ik er nog een paar.

Apple heeft zelfs de FBI medewerking geweigerd om de iPhone te ontgrendelen.

Denk dat als 1 bedrijf is die duidelijk maakt hoe waardevol je gegevens zijn het Apple wel is.
Huh? Dat hebben Microsoft en Google ook :? Die grote techbedrijven trokken samen op om tegen deze wet in verweer te gaan omdat de privacy van hun klanten in het geding kwam.

Je verhaal over remmen slaat nergens op.
Samen optrekken heeft toch niets te maken met het businessmodel die volledig gebaseerd op gegevens verzameling om daarmee geld te verdienen?

Je doet nu alsof Apple en google volledig met elkaar te vergelijken zijn terwijl het 2 totaal verschillende bedrijven zijn.

De vergelijking met remmen heeft in zoverre te maken met dit onderwerp dat het een wat als scenario is.

Je kan allerlei scenarios loslaten en daarmee het ergste scenario laten zien terwijl dat helemaal niet aan de orde is.

Het gaat erom dat Apple in de discussie word betrokken terwijl ze er niets mee te maken hebben.

Waarom word Samsung of Huawei niet verweten iets met gegevens te doen?

Het is altijd omdat Apple zo lekker veel aandacht trekt en discussies uitlokt dat mensen Apple in de discussie betrekken terwijl er bedrijven zijn die veel potentieel gevaarlijkere dingen doen met gegevens.
Waarom word Samsung of Huawei niet verweten iets met gegevens te doen?
Het nieuwsbericht gaat over Apple, dus het lijkt me logisch dat er dan over Apple gesproken wordt en niet over Samsung en Huawei. (Waarom noem je HTC en Oppo niet?). Je kunt het toch niet steeds over alle partijen hebben? Apple is een grote. Iets met hoge bomen...
Ga je nou Apple bekritiseren terwijl hun nou JUIST het bedrijf zijn die beter omgaat met jouw privacy gegevens? 8)7
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook de Huawei MediaPad M5.
Hoe verhouden die twee zich tov elkaar?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar en dan vooral de m5 pro die ook een pen heeft.
Denk dat je Ipad veel langer updates krijgt.
De beste keuze onder de 400 euro?

Niet helemaal mee eens. De Galaxy Tab S2 is 300 en veel beter qua schermkwaliteit:
product: Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2016)

Die heeft een prachtig (RGB, niet eens PenTile) AMOLED scherm dat gelamineerd is en antireflectiecoating heeft.

Ja, er zit een oudere processor in maar dat is met deze iPad ook.
Je kan de A10 (12mm process) bezwaarlijk een “oudere processor” noemen, het is nog altijd een van de snelste ARM processoren op de markt. En zeker niet tov de SD652 (28mm process).
Ja maar de A10 is ook een stuk sneller dan de SOC die in de Tab s2 zit.
Prima review. Mijn oudste stiefdochter moest van haar school perse een iPad hebben, maar de jongste mag zelf kiezen of ze een tablet of laptop wil. Dat wordt dus zeker geen iPad, maar waarschijnlijk een tweedehands Elitebook met een i5/i7.
Dat vind ik zo belachelijk een school die een Apple device verplicht stelt, prima maar dan mogen ze hem ook zelf betalen.
Als de leerlingen dan geen boeken meer hoeft te kopen (wat nu wel is), dan vind ik het prima.

Vergis je niet, boeken zijn hartstikke duur.
Het is belachelijk, maar ze stellen het wel degelijk verplicht. Je kunt met extra korting een iPad kopen (lees: te veel geld voor een oud model).

Probleem is dat er vrijwel geen content is voor onderwijs. Vrijwel alle boeken zijn gewoon ingescand en gebruiksgemak is erg slecht. Tekst selecteren, onderstrepen, bookmarks, etc allemaal niet mogelijk. Er is zoveel mogelijk, maar niet in het onderwijs
Bovendien moeten ze nog steeds te veel boeken meenemen, dus de tassen zijn nog steeds overvol.

ipad op het onderwijs vind ik een grote flop en leerprestaties zijn minder dan het had kunnen zijn.
Ik zou het redelijker vinden als ouders hun tablet kunnen regelen via een huur of lease constructie. Dit is iets wat de school niet zelf hoeft te regelen. Sluit een aantrekkelijke overeenkomst met een 3de partij die voor de uitvoering van het lease contract zorg draagt. Zo loopt een school ook niet rond met het gedoe rond kapotte hardware en hebben leerlingen altijd adequate (zeg eens nadrukkelijk niet courante) hardware. Volgens mij zijn zo de kosten voor de ouders wel te drukken, en kan de school vertrekken vanuit een gestandaardiseerd proces.

Voor Apple kan dit een aantrekkelijke constructie zijn omdat zo veel jonge mensen in aanraking komen met hun hardware. Die jongeren stromen op een gegeven moment van die school af en raken dan hun gebruiksrecht op die hardware kwijt. Dit zijn dan de toekomstige klanten.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 21:31]

De school maakt ook gebruik van een derde partij. Ze hebben een contract, zodat ook reparatie en vervanging geregeld is. Leerlingen zijn verplicht een zeer zwaar beschermingsmateriaal te gebruiken.

Op zich zijn de kosten nog niet eens zo’n probleem. Het ontbreken van geschikt leermateriaal wel. Ik had gehoopt op mooie interactieve applicaties, helaas blijkt er niks te zijn.
Het ontbreken van geschikt leermateriaal wel. Ik had gehoopt op mooie interactieve applicaties, helaas blijkt er niks te zijn.
Eigenlijk wel raar, dat 8 jaar na het uitbrengen van de eerste iPad die leermiddelen nog steeds niet aanwezig zijn. Mogelijk zijn uitgevers nog iets teveel ge(ver)wend met papieren leermiddelen om het stokje op te pakken om digitale leermiddelen te gaan maken.

Het is ook moeilijk voor een industrie om vanuit een comfortabele positie (gegarandeerde afzet) je zelf tot veranderingen aan te zetten.
Misschien ben ik dan al een oude vent (nog niet over de 30 :9 ) maar een boek lezen vanaf een iPad of laptop scherm is voor mij verschrikkelijk.

Romans lezen doe ik vanaf een e-reader, studeren deed ik vanaf print of papieren boek. Je hebt meer interactie met annoteren, kunt makkelijker terugbladeren om te vergelijken en het is gewoon minder belastend voor mijn ogen.

OT: mijn iPad Air uit 2013 is wat aan de trage kant maar doet het nog perfect om een beetje video te kijken of wat te browsen. Verder vind ik tablets weinig toevoegen. Productie gaat een stuk beter op een laptop of desktop.
Mwa ik kan prima een boek lezen via mijn tablet. Ik heb ook een Kobo. De tablet bied opties (filters e.d.) om goed te kunnen lezen. De Kobo wint omdat ie wat lichter is.
op de middelbare school van mijn kinderen was dat inderdaad de argumentatie. Alleen waren nog niet alle les programma’s digitaal beschikbaar dus boeken waren nog steeds nodig naast de verplichte(!) chromebooks. Daarnaast hoorden we in de wandelgangen van leraren dat ze gingen weigeren volledig digitaal te gaan werken. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en lopen mijn kinderen met een volledig boeken pakket èn een chromebook rond elke dag. Besparing mijn reet dus. (De helft van mijn rant over dit onderwerp heb ik maar achterwege gelaten (maar voor een puberjongen is ongestraft porno kijken tijdens de les zeer cool)) (kon die niet laten)
Leermiddelen voor school in het VO zijn wettelijk door de school te voorzien.

Belachelijk is overigens echter dat dit in extreme vorm wordt doorgetrokken.
Wij kochten nooit boeken hoor, die leenden/huurden we altijd en einde van het jaar leverde je ze weer terug in. Als ze dan beschadigd waren mocht je wel gaan betalen. We moesten ze ook kaften enzo :)

Ik snap niet dat al die boeken nu ineens gekocht moeten worden, zeker op de lagere school hadden wij niet eens boeken pas vanaf middelbaar.

En ik mag even aannemen dat de uitgever geen gratis boeken voor de ipad verstrekt?

Ik vind het gewoon belachelijk dat je perséé Apple moet kopen om met die school mee te doen, een product waar de fabrikant 80% winst op maakt. Gewoon idioot, ik zou direct naar een andere school gaan of een klacht indienen. Ik snap niet dat die ouders het allemaal maar pikken en gelijk even 500 euro op tafel leggen, mijn ouders konden dat vroeger echt niet betalen! Zeker als je 3-4 kinderen hebt hoe ga je dat in godsnaam ophoesten?
Kom eens een keertje kijken over welke mobiele telefoons en middelen zelfs de minst gefortuneerde gezinnen hun kinderen in voorzien op het VO.
Ok maar ik zou nooit een school kiezen waar ze ipads verplicht stellen. Ik ben redelijk ouderwets daarin. Geef mijn kinderen maar gewoon een stapel boeken en een zakjapanner, ik ben totaal niet voor ipads/chromebooks of wat dan ook in de klas.

Misschien op de hoge school/universiteit maar zeker niet op lager/middelbaar, het leidt veels teveel af en ze zitten al genoeg op dat ding thuis.

En zou het voor mezelf zijn tja dan maak ik maar geen gebruik van classroom mogelijkheden :') Ik zou echt geen Appel kopen voor zo'n doel.
Ok maar ik zou nooit een school kiezen waar ze ipads verplicht stellen.
Je kiest als ouder dan ook geen school omdat ze Apple/Chromebook/Android gebruiken je kiest als ouder een school omdat het voor je kind het beste is en dan pas je jezelf aan naar de digitale methode waar de school voor gekozen heeft.
Maar als een school zich 'in-locked' op Apple devices heb ik al grote twijfels bij de kwaliteit van die school.
En dat is natuurlijk complete onzin.

Kwaliteit van de school hangt af van leerkrachten en les methode. Dat ze als gereedschap dan Apple devices (of Android. Of Chromecast) gebruiken mag je oordeel niet beïnvloeden. Dat zou wel heel erg kortzichtig zijn.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 21:31]

Anoniem: 321896 @mkools2427 april 2018 09:26
Nog nooit was iets zo handig als een surface pro destijds.
Er staat Apple naast je naam dus volgens mij ben jij niet geheel objectief
Er staat Apple naast mijn naam omdat ik juist veel goede informatie heb geleverd op de FP wat mensen waarderen en interessant vonden (en dus goede moderatiescore). Heeft niks met objectiviteit te maken.
Ik zou iig niet weten wat je qua studiemogelijkheden met een iPad wel kan wat je met iets goedkopers niet kunt.
Ik wel. Inhaken bij een classroom les gaat niet en ook het leerlingvolgsysteem kan dan niet worden geupdate met de gegevens van een tablet die daar niet aan kan hangen.
Maar blijkbaar loop jij over van ervaring of ben je zelf docent want je schijnt van de hoed en de rand te weten hoe het werkt op scholen.
Oh nee hoor. Toevallig laatst alleen een demo moeten geven voor classroom op een basisschool, maar verder niet.
En dat je beweert dat een school je geen netwerktoegang geeft als je met Android of met een Chromebook aankomt is echt te hilarisch voor woorden, complete FUD daar heb ik echt nog nooooit van gehoord.
Nou ik ken hier meerdere midelbare scholen die untrusted device types gewoon op een apart subnet gooien hoor. Direct de quarantaine in.
Anoniem: 902873 @mkools2427 april 2018 15:26
En dat je beweert dat een school je geen netwerktoegang geeft als je met Android of met een Chromebook aankomt is echt te hilarisch voor woorden, complete FUD daar heb ik echt nog nooooit van gehoord. Volgens mij is dat meer een wens van jou dan realiteit haha.
Op de plaatselijke middelbare school hier worden Chromebooks en Android tablets ook van het netwerk geweerd hoor. Alleen iPads, MacBooks en Windows producten worden toegelaten tot de school omgeving. Gewoon omdat hier de software en leeromgevingen voor zijn geschreven. Voor niet school gerelateerde dingen mogen ze wel op een ander wifi netwerk maar ze komen onder geen enkel beding op het netwerk waar de leeromgeving draait. Net zoals wij op ons bedrijf Windows en Android apparaten weren van ons interne netwerk vanwege privacy redenen en onze backends en onze interne werkomgeving specifiek voor Apple apparaten gebouwd is.

Het bestaat wel degelijk hoor dat bepaalde apparaten worden uitgesloten. Gebeurt bij grotere corporaties waar ze alleen iPhones gebruiken ook. Komen Android telefoons ook echt niet op het netwerk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.