God of War Preview

Kratos versus Noorse mythologie

Kratos versus Thor en Loki?

Nog steeds krijgen we bij Tweakers weleens de vraag welke console eigenlijk beter is: de Xbox One of de PlayStation 4. Het antwoord op die vraag heeft vooral te maken met wat voor games je leuk vindt en welke console je vrienden hebben, want je wilt samen kunnen spelen. Toch heeft de console van Sony vaak een streepje voor. Niet omdat het apparaat beter of sterker is - de Xbox One X is de sterkste console momenteel - maar vanwege de ijzersterke games die als exclusives uit Sony's eigen ontwikkelstudio's komen. Titels als The Last of Us, Uncharted en Horizon: Zero Dawn zijn stuk voor stuk niet te missen games, en ook de nieuwste God of War lijkt zich aan te kunnen sluiten in dat rijtje.

Video met uitleg over het vechtsysteem in God of War

De nieuwe game toont Kratos in een nieuwe periode in zijn leven. Zijn strijd met de Griekse goden ligt, zo lijkt het in elk geval, definitief achter hem. Samen met zijn vrouw en kind leidt de oude vechtersbaas een teruggetrokken bestaan in een totaal andere omgeving. Die omgeving oogt winters en blijkt gedurende de eerste paar uur van de game 'Midgard' te zijn. Dat is de naam die de aarde draagt in de Noorse mythologie. Al snel wordt daarbij bevestigd dat in deze nieuwe omgeving en in deze nieuwe game een heel nieuw ensemble aan goden klaarstaat.

Het laat zich raden dat Kratos in deze nieuwe God of War bekende namen als Thor, Loki en Odin tegen zal komen. In de eerste paar uur van de game, die Tweakers onlangs kon doorspelen, is het echter nog lang niet zo ver. Aanvankelijk is er geen vuiltje aan de lucht voor Kratos. Althans, dat is niet helemaal waar, want zijn vrouw is overleden en Kratos is druk bezig om haar een passend afscheid te bezorgen. Dat doet hij samen met zijn zoon, die hij ondertussen leert jagen. Tijdens dat proces verschijnen al wat vreemde, niet al te sterke monsters op hun pad, maar echt zorgen maakt Kratos zich niet. Dat verandert als een figuur genaamd 'The Stranger' op de stoep staat. Al snel blijkt dat dit niet zomaar een tegenstander is. De vechter beschikt net als Kratos over bovennatuurlijke krachten. Zelfs als Kratos het gevecht met 'The Stranger' wint, is duidelijk dat het afgelopen is met zijn relatief rustige leventje.

Hoe het verhaal zich vanaf daar opent en wat de Noorse goden precies willen van Kratos, weten we uiteraard nog niet. Wel duidelijk is dat Kratos en zijn zoon op pad gaan om de as van hun vrouw en moeder naar de top van een berg te brengen. Een gevaarlijk en zwaar avontuur, waar het jongetje volgens Kratos eigenlijk nog helemaal niet klaar voor is. Dat brengt leuke situaties met zich mee. Al te veel enthousiasme van het jongetje leidt meestal tot fouten, wat hem op reprimandes van 's werelds ultieme 'tough love'-vader komt te staan. Toch beschikt het jongetje wel degelijk over kwaliteiten waar Kratos van kan profiteren. De manier waarop hun onderlinge band zich in verhaal en gameplay verder zal ontwikkelen, belooft een van de speerpunten van deze God of War te worden.

Veel opties in en rond gameplay

Zoals je mag verwachten, draait de gameplay van God of War voor het grootste deel om bruut geweld. Kratos beschikt over een speciale bijl die allerlei functies heeft. Toeval of niet: de Leviathan Axe doet een beetje denken aan Mjolnir, de hamer van Thor. Beide geven niet alleen harde tikken, maar kunnen ook door hun eigenaar worden weggegooid en weer teruggeroepen. Kratos kan zijn wapen op die manier gebruiken om vijanden van afstand aan te vallen, wat in diverse situaties handig is. Ook kan Kratos dingen bevriezen door zijn axe er tegenaan te gooien. Die functie heb je verschillende keren nodig om puzzels in de omgeving op te lossen.

Crowd control

Daarbij is vaak de hulp van Kratos' zoon nodig. Je bestuurt hem niet zelf, maar kunt hem aanwijzingen geven. Het jochie kan door Kratos vaak ergens omhoog geholpen worden, waarna het een ander pad voor zijn vader kan openen. Dat is echter niet het enige dat het jongetje kan. Kratos' zoon beschikt namelijk over een boog waarmee hij zijn vader kan helpen in gevechten. Zijn pijlen verrichten niet alleen schade, ze kunnen ook vijanden afleiden. Op die manier kan Kratos zijn zoon gebruiken voor wat 'crowd control' in gevechten waarbij hij het tegen veel vijanden tegelijk opneemt. Bovendien dragen de pijlen bij aan de 'stun-meter' die elke vijand heeft. Dat balkje vul je door klappen uit te delen, het liefst met Kratos' blote vuisten. Een verlamde vijand kan door Kratos in één keer worden uitgeschakeld door een speciale, vernietigende aanval.

Die mogelijkheden worden later nog aangevuld met extra aanvallen die Kratos krijgt door speciale runes te verzamelen. Wij voegden op deze manier de mogelijkheid toe om tegenstanders met een soort 'force push' naar achteren te lanceren, wat handig is als je door veel vijanden tegelijk raakt ingesloten. Toch spelen al deze functies tweede viool. De hoofdrol in de actie is namelijk weggelegd voor 'simpelweg' het hakken en meppen zelf. Daarvoor heeft Kratos een lichte en een zware aanval. Dat klinkt simpel, maar het werkt onwaarschijnlijk lekker. Kratos zwaait zijn bijl met een heerlijk ritme rond. Binnen de kortste keren rijg je de lekkerste combinaties aan elkaar, en elke klap voelt daarbij heerlijk. Als God of War ergens in slaagt, dan is het dat de game uitstekend overbrengt hoe allesvernietigend de beuken van Kratos zijn. Alleen dit losse element maakt God of War het spelen al waard.

Variatie in het vechten

In de eerste uren blijkt ook meteen dat dat fijne hakwerk niet bij elke vijand even effectief is. Zo kom je al snel een type vijand tegen dat onkwetsbaar blijkt voor Kratos' bijl. Op dat moment moet je dus overschakelen naar handwerk. Ook wil je zeker niet elke vijand van dichtbij benaderen. In de eerste paar uur kwamen we twee keer een bovengemiddeld grote vijand tegen. Die bleek best te raken met melee, maar de bijl van een afstand op zijn hoofd mikken bleek een minder gevaarlijke en toch net zo effectieve methode. Het wijst erop dat God of War veel variatie biedt in het vechten, zeker als Kratos na verloop van tijd steeds meer mogelijkheden in de gameplay krijgt.

De toename in aantal mogelijkheden hangt samen met het upgrade-systeem van het spel. De basis daarvan wordt gevormd door het looten van vijanden, het vinden van speciale schatkisten en het oplossen van puzzels om weer andere kisten te openen. Met de spullen en betaalmiddelen die Kratos vindt, kan hij zijn uitrusting en wapens verbeteren, terwijl hij runes op zijn wapens kan zetten voor de al eerder genoemde extra aanvallen. Kijkend naar de opties, de verschillende soorten quests en de diverse manieren waarop je Kratos kunt upgraden, lijkt deze God of War zelfs wat op een role-playing game. Nu hoort daar meestal ook een open wereld bij, en die biedt God of War - in elk geval in de eerste twee uur - niet. Duidelijk is echter wel dat spelers meer hebben te kiezen dan in voorgaande games in de serie.

Mooiste God of War

Ook de graphics zijn beter dan in de vorige games in de serie. Dat is op zich logisch, want deze God of War volgt bijna drie jaar na God of War III Remastered, de laatste game in de franchise. Daarbij komt dat dit ook de eerste game is die gebruik kan maken van de extra mogelijkheden van de PlayStation 4 Pro. Sony benadrukt dat je geen Pro nodig hebt om optimaal van God of War te kunnen genieten, maar wij zagen hoe prachtig de game er in checkerboard 4k en hdr uit zag. Zonder die features zal de game nog steeds best mooi zijn, maar voor de optimale ervaring lijk je de PS4 Pro nodig te hebben. Beide versies profiteren natuurlijk wel van Sony's prima oog voor detail. Of je nu let op het reliëf op de boomstammen of op de voetafdrukken die Kratos in de modder achterlaat, alles ziet er even goed en geloofwaardig uit. God of War belooft zich moeiteloos met de mooiste PS4-games tot nu toe te kunnen meten.

Voorlopige conclusie

Het beste aan onze speelsessie met God of War kwam aan het einde. Toen de game aangaf dat de demo voorbij was, vonden we het enorm jammer dat we de controller neer moesten leggen. Kratos had net een zeer kleurrijk, sterk bij het vorige stuk afstekend deel van de spelwereld ontdekt en we stonden te trappelen om daar meer van te verkennen. Helaas zullen we daarvoor nog een klein maandje moeten wachten. Natuurlijk weten we over de speelduur van de game en over het verhaal nog weinig, maar we durven onze handen er nu al voor in het vuur te steken dat God of War een van de beste games van dit jaar zal worden. De sfeer, de graphics, de setting, de besturing, alles lijkt even interessant en van een even hoog niveau. Wat kan een maand lang duren, zeg.