Door Paul Hulsebosch

Redacteur

LawBreakers Review

Waar vaardigheden het verschil maken

17-08-2017 • 06:00

61

Singlepage-opmaak

Conclusie

Boss Key Productions doet veel goed in LawBreakers, de eerste game van de studio. Het is een team-based shooter, en daarmee begeeft Boss Key zich in een drukke markt. Het zal dus lastig worden een plekje te veroveren. Aan de kwaliteit van de game zal het niet liggen. LawBreakers past in het gat tussen Counter-Strike en Overwatch. Het heeft de classes van Overwatch, maar is veel meer een pure shooter zoals Counter-Strike. Gelukkig heeft LawBreakers ook genoeg eigen karaktertrekken. Zo is de gameplay veel sneller en heeft het spel de unieke zones waar weinig zwaartekracht heerst. Dat is ook precies wat LawBreakers leuk maakt: het is bijna een ouderwetse shooter zoals Quake en Unreal, maar dan in teamverband gespeeld. Boss Key heeft daarbij slim gekozen voor classes die niet zo uiteenlopen als die in Overwatch. Het draait hier niet om 'rock, paper, scissors', maar om pure skills, met name snelheid, coördinatie en nauwkeurigheid.

De besturing van de game is prima, net als de classes en hun skills, en de spelvormen zijn goed gebalanceerd. Er wordt niet in elke spelvorm even goed gebruikgemaakt van het zwaartekrachtloze veld, maar dat mag de pret niet drukken. Het grootste minpunt is dat LawBreakers wat karakter mist. Zeker in vergelijking met Overwatch heeft LawBreakers vrij anonieme personages, en ook de setting spreekt niet echt tot de verbeelding. Hij is mooi gemaakt, maar ook wat fantasieloos. Dat neemt niet weg dat LawBreakers een prima game is die uitdaagt om het uiterste uit je vaardigheden te halen. Dat is de grootste kracht van deze game.

LawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers ReviewLawBreakers Review

Reacties (61)

61
61
21
0
0
30
Wijzig sortering
...Misschien rare vraag @Paul Hulsebosch hoe speelt deze game als 30+ er? "Vroeger" was ik een baas in quake/unreal/tribes(clanbase cup) wanneer ik die (vernieuwde) titels tegenwoordig speel, merk ik dat niet meer meekom (ouder/trager). Hoe verhoudt zich dat tot deze game?

//Edit: game nog altijd fulltime, vroeger na school nu na werk. Effectieve gametijd nauwelijks gewijzigd

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 15:30]

Ik heb t zelfde probleem haha, ik ben 32 en ben ook vaak te traag vergeleken met ventjes van rond de 16 17 18 jaar. Zeker in cs go of player unknown.
Bij PUBG hoeft dat niet zo te zijn. Als je maar slimmer bent.

Meestal zit het niet in reactievermogen maar mapkennis.
Als hij rechtsom gaat en jij linksom weet hij dat jij 2 sec later het hoekje om komt en staat je op te wachten. Dat is verschil tussen 8 uur per dag en 8 uur per week.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 22 juli 2024 15:30]

Heb je helemaal gelijk in, je moet voldoende spelen inderdaad en dat doe k helaas niet vanwege tijdgebrek. In solo kom k meestal wel in top 30 uit in pubg. En ben ook geen progamer ;)
Ik ben 30 maar ik moet zeggen dat ik hier nog niets van merk, tuurlijk zijn er ventjes van 16 die beter dan mij zijn, maar ook genoeg die dat niet zijn.
Je zult vast ook mensen hebben die 50-70 en beter dan jou zijn. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=MsTTzXzcvWs
Als je maar genoeg uren draait zijn die uiteraard ook aanwezig haha.
Voor ons hebben ze mahjong.
Als je altijd wilt winnen van de beste dan is wellicht dit type game niet meer voor jou, als 40+ heb ik er zeker nog lol mee. Maar ik ben haast nooit eerste, soms derde in een game van 10 spelers. Ligt ook heel erg aan de gamemode, map, mijn mood, etc. Maar ik ben dan ook nooit 'baas' geweest in quake/unreal/tribes, I kinda suck en winnen heeft mij nooit echt geïnteresseerd...

Wat heel erg belangrijk is in deze game is naast movement ook de awereness van waar iedereen beweegd, voornamelijk van je tegenstanders. Omdat je door die antigrav heel erg (vlot) in 3d kan bewegen is dat een belangrijke vaardigheid die niet slechter wordt als je 30+ bent...
Zo is het ook prima verwoord :)
Ik merk dat (helaas) ook, maar doordat er in LawBreakers wel wat verschil zit in de uitrusting van de verschillende classes, kun je vast wel iets vinden waarmee je uit de voeten kunt. Maar snelheid en precisie zijn wel erg belangrijk. Gelukkig het laatste nog meer dan het eerste, dus daar liggen je kansen ;-)

Ter aanvulling: het is niet sneller dan Quake III: Arena vroeger of Quake Champions nu, al is er wel wat meer verticaliteit en dat is even wennen. Dat vergt wat meer van de stuurkunsten. Maar als je mee kunt komen in Quake Champions, kun je dat in LawBreakers vast ook wel.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 22 juli 2024 15:30]

Ik als 32er merk het niet in games. Je moet gewoon dagelijks blijven spelen wilt je reactie vermogen op pijl blijven. Jongeren doen dit al sneller natuurlijk. Een shooter waar ik niet in mee kan komen moet nog gebouwd worden.
Goed verwoord, veel mensen denken dat de 16 jarige sneller dan hen zijn omdat ze jonger zijn, terwijl die 16 jarige elke dag 10 uur spelen en de '' oudere'' 10 uur per week, dat maakt het grote verschil, niet de leeftijd.
Ik merk anders toch echt wel flink verschil met voorheen. Ben met 3D shooters opgegroeid, Duke Nukem 3D, Quake, CS, etc. en speelde indertijd inderdaad veel (zeker 2-3 uur elke dag, gemiddeld) en kon me iig met de NL top redelijk meten. Midair rockets, mensen met de shaft in QW DM4 in de lucht houden etc, geen enkel probleem ik was snel en mijn aim was goed.

Rond mijn 25e een beetje de intresse in shooters verloren, maar nu dik 10 jaar later weer opgepakt: frustrerend initieel, ik raakte geen olifant die recht voor me stond en iemand tracken was al helemaal godsonmogelijk. Inmiddels speel ik vrijwel alleen Overwacht als enige shooter en hoewel mijn aim eigenlijk (inmiddels) best wel weer accuraat is, merk ik desondanks behoorlijk verschil in reactievermogen. Mijn aim is prima met flicks, tracking gaat ook goed maar ik corrigeer gewoon te traag ten opzichte van vroeger (denk goede Genji's/Tracers). Ook een grote ruimte binnenkomen en scannen op tegenstanders duurt gewoon net die paar milliseconden langer waardoor je gewoon een nadeel hebt tov een puber. Je kan er erg dicht bij in de buurt komen door veel te oefenen, maar imo leg je het uiteindelijk altijd af als het op pure reactie aankomt. Mijn 2 centen ;)

[Reactie gewijzigd door porn* op 22 juli 2024 15:30]

Hier heb je wel gelijk in, maar geld denk ik niet voor iedereen, of me reactie moet vroeger heel erg snel geweest zijn. In cs go raak ik 8/10 keer een schot waarvoor je 140ms de tijd hebt op te reageren, veel mensen lukt dit niet, je wordt ook al snel cheater genoemd wanneer je hem wel kan raken.
Ik ben inmiddels 37 en moet zeggen dat ik er niet zo heel veel van merk.
Wellicht dat je reactievermogen heel iets minder wordt maar ik denk dat het voornaamste verschil is dat die jongelui veel meer tijd hebben om te spelen/oefenen.
Daar tegenover staat ook dat je naarmate je ouder wordt een beter inzicht krijgt in tactieken en strategieën. Al met al denk ik dat je zeker niet slechter hoeft te presteren als je maar voldoende tijd hebt om te oefenen.
Het niet meer meekomen als een 30+er komt niet door de leeftijd, maar door de manier waarop je tijd spendeert aan het spelen van games. Wat jij nu aanhaalt geldt niet alleen voor 30+ers in nieuwe shooters, maar voor alle soorten games en voor spelers van alle leeftijden.

Laat ik mezelf even aanhalen als voorbeeld, al ben ik nog (net) geen 30. Mijn niveau nu is lager omdat ik niet meer continue in een vast team speel maar in pick-up groups (matchmaking), ik heb niet de laatste jaren bijna elke dag competitief gespeeld zoals ik dat vroeger deed, ik speel met veel minder regelmaat, ik speel meer verschillende games door elkaar en ik speel minder. Iemand die die zaken nog wel op de oude manier doet kan makkelijk op oud niveau meekomen. De reden dat jongere spelers het vaak makkelijker hebben met dit meekomen komt met name doordat zij het makkelijker hebben qua tijdsindeling en moeilijker qua financien.

Dat een leeftijd van 30+ op zichzelf geen legitieme reden is om niet mee te komen is vrij duidelijk als je kijkt naar de Quake Champions World Championships. Al die jonge tieners die in de sub-top van CS:GO en Overwatch zitten zijn er vrijwel meteen hard uitgeknald. Veel van degenen die nu naar de QuakeCon finales gaan, zowel in Duel als Sacrifice, zijn 30+. Dit terwijl qua reactievermogen Quake Champions juist aanzienlijk meer vraagt van de speler dan andere moderne shooters.
Amen to that, dit probleem is zeker waar. Speel wel regelmatig games maar ook door elkaar en dan moet je telkens weer inkomen en daar speel.je dan weer net te weinig voor.

En goede teammates is inderdaad belangrijk. Als je met een setje russen in de game zit is t al hopeloos.
Het lijkt inderdaad op een wat meer grafische variant van overwatch.

Maar dat betekent niet dat ik het niet ga uitproberen
Ik weet niet waarom, maar ik vind het toch wel op Brink lijken (visueel)
Ziet er goed uit! Dit doet me denken aan Quake III Arena. Hierin kon je overigens met een commando een Grappling hook activeren. Dit zorgde ervoor dat je vliegensvlug door de level heen kon (bijna)"Vliegen" en was je haast niet te raken door de tegenstanders als je het goed onder controle had. En ook daar komt dan weer een stukje skills en beheersing bij kijken.

Ben benieuwd!! Naar mijn mening, ziet het er wel veelbelovend uit.
Hmm, dan speelde je niet tegen erg high-skilled players want als je een graple gebruikt word je traject net voorspelbaar en bijgevolg een makkelijker doelwit voor een ervaren speler.

Je moet er maar eens op letten, genoeg quake games te vinden op youtube, ze strafejumpen rond aan hoge snelheid maar zodra ze in een vuurgevecht komen stoppen ze met springen en gaan ze gewoon strafen, want als je in de lucht hangt kan je niet dodgen.
want als je in de lucht hangt kan je niet dodgen.
Dat kan in Law Breakers dus wel met een aantal classes en met alle classes kan je achter je schieten (LEFT CTRL) waardoor je je voortbeweegt zero-G. Ook leuk voor als je achtervolgd wordt...
Ik speel de game al vanaf de 1e closed beta.
De game heef een best hoge learning curve.
Snelheid zit er zeker goed in echt unreal style speed.
Nadeel is alleen de game krijgt overal goede scores maar niemand speelt het jammer genoeg.En dat blizzard de summer games starte op de releasedatum van LB heeft ook niet geholpen het is een geweldige game maar low player base jammer .
Tja, ze hadden kunnen weten dat de summer games van Overwatch rond die tijd gingen komen.
Je heb maar 5 vs 5 nodig, dat zou qua matchmaking nog geen probleem mogen zijn. Zeker niet als je al in een game zit met leuke spelers, kan je met ze allen door en wordt het team rebalanced.

Het spel kost €30 van een relatief onbekende uitgever en dat is de drempel waar het mee te maken heeft. Plus dat de tutorials best bagger zijn...
dit, voor 15 euro zou ik hem wel halen denk ik, ik heb overwatch voor 20 euro gekocht, waarom zou ik voor dit spel 30 euro neerleggen.
Wel, Overwatch is aan rap tempo aan het leeglopen, dus misschien wordt het later wel iets.
Ziet er tof uit. Wel jammer dat het alleen op de pc gespeeld is want ik vraag me juist af zo'n snelle shooter als dit wel goed uit de verf kan komen op de ps4, waarbij je toch wat lomper en trager bent met je controller.
Ik heb de beta gespeelt dit spel is echt niet snel. Zijn veel poppetjes die niet kunnen rennen en echt heel traag lopen. Rennen is een ability voor sommige.

Dan weer dat stukje 100 kogels in iemands lichaam schieten voordat diegene dood is. Verschikkelijk. Netzo als in overwatch.
Na 3 potjes heb ik de beta verwijdert. Helaas.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 22 juli 2024 15:30]

Wat verwacht je dan? Een realistische shooter waarbij de eerste kogel in het hoofd dodelijk is? Dan zit je duidelijk in de verkeerde hoek te zoeken. Dit soort games draaien om balans en gameplay. In Overwatch hebben de meeste karakters niet eens kogels. Hoe ga je het dan realistisch maken?
Je kunt gewoon naar achteren schieten voor een momentum boost, verschilt een beetje per character hoeveel nut dat heeft maar over het algemeen knal je daarmee door de no-gravity zones.

Het spel is snel zat, je moet alleen wel zelf goed genoeg zijn om die snelheid hoog te houden.
Je zit gewoon in de verkeerde hoek. Dit genre past niet bij jou(w) (skill).
Je moet natuurlijk wel op hoofden mikken he, veel mensen zijn nogal geneigd om op het centrum(buik) van enemy te mikken om er meer zeker van te zijn dat ze raak schieten, terwijl een headshot vaak 5x meer damage doet :)
Who doesn't like murdering people (in de einde van de video)
He wat!!!

Klinkt niet echt lekker, had beter geweest als hij zij Who doesn't like murdering people in games, maar ok.

Ziet er leuk uit, het is een Overwatch achtige spel zo te zien.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 15:30]

Nee, eigenlijk absoluut niet. Movement is king in dit spel, voor alle spelers. Natuurlijk is er wat variatie tussen de classes, maar het is allemaal puur gericht om tegenstanders uit te schakelen en elke class kan dat zonder problemen. De abilities van characters zijn een leuke toevoeging ipv. een hardcounter tegen andere classes. Ik maak eerder een vergelijking met Tribes Ascend dan met Overwatch. De gamemodes lijken ook geheel niet op die uit Overwatch.
Dat klopt, maar Overwatch is de game die iedereen kent en de game die veel mensen spelen, en dat geldt voor Tribes Ascend niet...
Dat maakt de vergelijking niet beter :p
Nee, maar hopelijk wel voor meer mensen begrijpelijk... :?
Zoveel mensen hebben Team Fortress 2 ook niet gespeeld en toch wist iedereen waar je het over had als je zei dat Overwatch een Team Fortress 2 kloon was. Die vergelijking was echter accuraat, waar deze vergelijking dat duidelijk niet is. Zo kan je evengoed Quake Champions een Overwatch-achtige game gaan noemen. Lawbreakers is immers veel meer arena-fps dan Overwatch-fps.
Het spel lijkt wel een klein beetje op Tribes: Ascend, maar dan vooral op de niet zo populaire Arena modus van dat spel. De enige echte populaire modus van Tribes: Ascend is capture the flag, en LawBreakers speelt heel anders dan dat.
Game is redelijk, had 'm op PC gekocht maar na een paar uur refunded. Het probleem was dat er te weinig mensen spelen en ik constant in een queue stond en dan vervolgens met mensen gematched werd die duidelijk op een ander niveau horen te spelen. Over het algemeen geen probleem maar daardoor verlieten anderen ook steeds de matches en werd het snel oneerlijk. Heb het idee dat de game binnen no-time dood is op PC tenzij dit een €15 game wordt oid. (of misschien zelfs F2P).
Free to play was ooit de bedoeling en is juist geschrapt voor het huidige model, waarin je de game gewoon eenmalig aanschaft. Ik ben daar zelf wel blij mee. Juist free to play opent de deur voor mafkezen die tijdens een match afhaken.
Tjah, het is natuurlijk wel de vraag of ze dat model voor altijd houden. In de toekomst kan het natuurlijk als nog vervangen worden voor een free-to-play model. De game is nu bijna 60.000 keer verkocht op steam en de 24h peak in concurrent players ligt op ongeveer 1200 spelers. Dat zijn geen mega-goeie cijfers.
Dat zijn inderdaad geen hoopgevende cijfers...
Ik heb er toch ook echt last van op de huidige manier, ik heb in ieder geval weinig vertrouwen er in dat de game gaat slagen. Want dan had de game direct veel beter moeten aanslaan dan wat het nu doet.
Waar is de score, Tweakers? Het cijfer dat jullie aan de game geven? Het lijkt op dit moment te ontbreken...

Ik had de game zelf ge-pre-ordered. Prima titel. Goeie graphics, leuke gameplay. De uiteindelijke game heeft een aantal maps die de bèta niet had. En binnenkort komen er weer 2 maps gratis bij. De game verkoopt nog niet als een tierelier, en de spelersaantallen zijn aan de lage kant. Maar je hebt maar 10 mensen nodig voor een volledige server, dus zo erg is dat niet.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 22 juli 2024 15:30]

Een 7,5

Wat voegt die score voor jou toe? Je leest toch de review (of enkel de conclusie ) en bepaalt dan of je de game leuk vindt?
Normaliter krijgt iedere game die door Tweakers gereviewed wordt een score/cijfer. Dit is de eerste keer dat ik geen score zie. Dus ik ging ervanuit dat die vergeten is.

Ik wil dat de review start met een mooie samenvatting, met plus- en minpunten. En een eindcijfer.
In voorgaande reviews (hard- en software) is er veel discussie geweest over het uitgedeelde cijfer. Wellicht heeft Tweakers zich beraad en probeert het nu zonder cijfer.
Ik kan me er wel in vinden.
Op mobile kan ik ook nergens een cijfer vinden. Lijkt me vrij stupide om deze weg te halen als dat het geval is.

[Reactie gewijzigd door SCIxX op 22 juli 2024 15:30]

Geen idee wat hier aan de hand is, maar ik zie zowel op desktop als op mobiel gewoon een cijfer.
Ik zie hem onderhand ook. Vanochtend stond dat blok er niet bij echter. Ik ben niet de enige die geen cijfer zag, waren meerdere meldingen.
Ik zag in eerste instantie ook het cijfer niet nee, maar nu wel.

Fijn dat cijfers gewoon blijven bestaan! Klinkt misschien wat krom, maar als ik een cijfer van bijvoorbeeld 5 of 6 zie, dan vertrouw ik op jullie mening en ga ik de review al niet eens lezen waarschijnlijk.

Scheelt een hoop tijd! ;-)

(al vind ik je reviews altijd wel leuk en goed in elkaar zitten @Paul Hulsebosch ! )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.