Redacteur audio en games

Resident Evil 7: Biohazard Review

Niet zo eng als we hoopten

Bossfights

Hoewel de game over het algemeen prima is opgebouwd, geldt dat niet voor de belangrijkste confrontaties, namelijk de diverse bossfights in de game. Dat valt extra op doordat er best veel van die bossfights zijn. Je vecht een aantal keer tegen de verschillende leden van de Baker-familie, en de moeilijkste confrontatie heb je ergens halverwege. Vanaf daar wordt de game eigenlijk alleen maar makkelijker. Dat komt ook doordat je vanaf dat punt een aardig arsenaal aan wapens begint op te bouwen. Waar de campagne toch al niet moeilijk is, ligt de grootste uitdaging op dat vlak in de eerste helft - en niet in de tweede.

Het maakt de angst er niet groter op, ondanks dat Capcom ook een ander aspect van de game goed uitgedacht heeft. Zoals het hoort in een Resident Evil-game, begin je met niets en heb je een zeer beperkte inventaris om voorwerpen in te verzamelen. In de inventaris moeten wapens en munitie passen, maar ook medicijnen, sleutels, aanwijzingen en losse ingredi├źnten. Wat dat laatste betreft: de game heeft een crafting-systeem. Dat is beperkt, maar past prima bij de opzet van de game. Je kunt munitie en medicijnen maken. Gedurende de game leer je betere medicijnen en krachtiger munitie maken, maar veel verder gaat het niet. Het spannendste is dat je inventaris beperkt is en je dus constant keuzes moet maken, wat zomaar kan betekenen dat je bij de eerstvolgende confrontatie te weinig munitie of medicijnen hebt omdat je dat extra wapen op voorraad wilde houden of die sleutel mee wilde nemen. Het is misschien wel het leukste, want meest uitdagende aspect van de game.

Inventaris

In RE7 puzzel je niet alleen met je inventaris, want ook het huis van de Bakers bevat de nodige puzzels. Stel je daar echter niet te veel van voor, het puzzelwerk is zeker niet zo uitgebreid als in sommige voorgaande delen van de serie, maar om van het ene deel naar het andere deel te komen, dien je vaak eerst een raadsel op te lossen en wat voorwerpen te verzamelen. Ingewikkeld wordt het nooit, al kan het even duren voor je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Het kenmerkt echter wel de game, want in grote delen ervan is dat wat je doet: door het huis zwerven op zoek naar aanwijzingen of voorwerpen waarmee je deuren open kunt krijgen, in de hoop dat je daarbij niet onverwacht gestoord wordt door enge belagers.

Ter afwisseling kun je af en toe een optionele zijweg bewandelen. Her en der door het huis verspreid vind je videorecorders en tv's, en even vaak kun je een videoband bemachtigen die je in de videorecorder kunt stoppen. Dat geeft je de mogelijkheid om een deel van de campagne vanuit een ander perspectief te spelen. De zijwegen sluiten naadloos aan op waar je op dat moment in de campagne bent aanbeland, en ze bieden meer achtergrond bij het verhaal. Je speelt in die delen tijdelijk even niet als Ethan Winters maar als iemand anders, en je hebt ook niet de middelen die je als Ethan hebt verzameld. Zoals gezegd zijn de videobanden optioneel, maar het is zeker aan te raden ze te gebruiken.

Virtual reality

We stipten al even aan dat RE7 in zijn geheel in vr kan worden gespeeld, mits je de PlayStation 4-versie hebt. Uiteraard hebben we deze optie uitgeprobeerd. Wie beide versies vlak na elkaar speelt, zal merken dat de game er in vr veel groter uitziet. Waar de game je zeker in de ondergrondse delen van de mansion vaak door nauwe gangen en kleine kamertjes stuurt, zien die er in vr opeens een stuk ruimer uit. Uiteraard bekijk je de game nog steeds vanuit eerstepersoonperspectief, maar je lijkt in vr een stuk kleiner dan als je geen headset op hebt. Bovendien zijn de kleuren anders in vr. De game lijkt opeens kleurrijker, wat uiteraard prettig is. De lage kwaliteit van de textures vallen in vr ook minder op, zodat de game er in vr eigenlijk beter uitziet dan in de normale weergave. De game laat zich na wat gewenning ook prima besturen. Je draait je personage in stapjes van 30 graden om zijn as door middel van de rechter-joystick. Dat is even wennen, maar het werkt prima. Prettig is vooral dat je bij elke savegame die je opstart kunt kiezen of je in vr of 'gewoon' wilt spelen. En die savegames worden in RE7 gelukkig op erg veel punten gemaakt. Capcom is daarbij behoorlijk vergevingsgezind, want je verliest niets als je een keer doodgaat en de sectie opnieuw probeert.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite