Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

OCZ RD400-ssd Review

Debuut van een nieuwe testmethode

Nieuwe benchmarks

Het nieuwe testprotocol, dat samen met oppertweaker en storageconnaisseur Femme is opgesteld, bestaat uit een deel synthetische benchmarks en een deel traces, ofwel op echt gebruik gebaseerde testresultaten. Het aantal benchmarks is gereduceerd om de doorlooptijd die voor het testen van ssd's nodig is, te beperken. Zo kunnen we ssd's sneller testen en bovendien zijn we van mening dat de oude benchmarks niet meer allemaal even relevant zijn voor de huidige generaties ssd's. Zo heeft het ons inziens weinig zin om IOMeter-benchmarks te draaien, omdat de interpretatie van deze extreem synthetische benchmarks specialistische kennis vereist en de resultaten voor de meeste gebruikers weinigzeggend zijn.

We hebben de synthetische test AS-SSD wel behouden, simpelweg omdat dit een vrij zware synthetische benchmark is, die eenvoudig de door de fabrikant opgegeven claims kan bevestigen of weerleggen. We meten met AS-SSD de sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden, en de doorvoersnelheden van 4k-bestanden met een enkele thread en met 64 threads. AS-SSD maakt gebruik van niet-comprimeerbare data en is daarmee een worstcasescenario voor de ssd's. De controller kan de data niet reduceren en moet dus elke byte naar het geheugen schrijven.

Testsysteem
Processor Intel Pentium G4400 (Skylake)
Geheugen Crucial Ballistix Sport 4GB ddr4
Moederbord Asus Z170 Deluxe
Systeemschijf Samsung 850 Pro 128GB
Besturingssysysteem Windows 10 Pro 64bit
Benchmarks AS-SSD 1.6.4
Intels NASPT 1.7.1
PCMark 8 2.7.613

Onze traces, voorheen afkomstig van en gedraaid op een Windows 7-systeem, zijn vereenvoudigd en geheel vernieuwd. We draaien vanaf nu nog drie groepen, waarin we de workloads hebben opgesplitst. Ten eerste hebben we een lichte workload, gevolgd door een gametrace, en ten slotte een zware Adobe-werklast. Alle traces zijn uitgevoerd onder Windows 10, en opgenomen en gefilterd met Proces Monitor. Het afspelen van de traces gebeurt met Intel NAS Performance Toolkit en de tests betreffen de gemiddelde doorvoersnelheid over de totale duur van de transacties in de trace. Dat wil zeggen dat de tijd waarin de ssd of harde schijf idle was, niet is meegeteld.

De light desktop workload bestaat uit het starten van het Windows 10-systeem, waarna alledaagse programma's als de Chrome-browser en Office-applicaties worden gebruikt. Om de testduur te verkorten wordt de idle-tijd tussen transacties beperkt tot maximaal 100ms. De gemiddelde doorvoersnelheid in de trace is, na verkorting van de idle-tijd, 22,9MB/s. In totaal wordt er 1,96GB gelezen en 1,37GB geschreven. 6,8 procent van de transacties is sequentieel.

De Photoshop & Lightroom Heavy Workload is gebaseerd op een trace van Photoshop en Lightroom in een multitaskingscenario. Hierbij wordt gewerkt met Photoshop-bestanden die zeer veel geheugen gebruiken en daarmee een grote aanslag doen op de scratchfile die gebruikt wordt voor het bijhouden van de history states. Gelijktijdig met het gebruik van Photoshop wordt er gebrowsed door een catalogus met twintigmegapixelfoto's in Lightroom, en worden er foto's gekopieerd van een netwerkshare naar de lokale drive en van daaruit in Lightroom geÔmporteerd.

De Photoshop & Lightroom Heavy Workload is een zware trace. Om de testduur te verkorten wordt de idle-tijd tussen transacties beperkt tot maximaal 100ms. De gemiddelde doorvoersnelheid in de trace is, na verkorting van de idle-tijd, 162,9MB/s. In totaal wordt er 19,1GB gelezen en 56,0GB geschreven. 4,0 procent van de transacties is sequentieel.

De gametrace met de games Grand Theft Auto V en Rise of the Tomb Raider is een relatief lichte workload met veel idle-tijd tussen de transacties. Om de testduur te verkorten wordt de maximale idle-tijd tussen transacties beperkt tot maximaal vijftien milliseconden. De gemiddelde doorvoersnelheid in de trace is, na verkorting van de idle-tijd, 54MB/s. In totaal wordt er 13,0GB gelezen en 1,3GB geschreven. 31,2 procent van de transacties is sequentieel.

Deze test betreft de gemiddelde doorvoersnelheid over de totale duur van de transacties in de trace. Dat wil zeggen dat de tijd waarin de ssd of harde schijf idle is, niet wordt meegeteld.

Traces Bytes gelezen Bytes geschreven Percentage sequentieel
Light workload (boot, Chrome, LibreOffice) 1,96GB 1,37GB 6,8 procent
Gaming (GTA V en Rise of the Tomb Raider ingebouwde benchmarks) 13GB 1,3GB 31,2 procent
Heavy workload (Photoshop enLightroom met datatransfers via netwerkshare) 19,1GB 56GB 4 procent

Ten slotte gebruiken we een zeer lange benchmark, een aangepaste versie van de uitgebreide Storage Consistency-test van PCMark 8, om te zien hoe de ssd's omgaan met degradatie bij zware werklasten. De volledig lege ssd's worden daarbij eerst twee keer compleet volgeschreven met random data als preconditioneringsstap. Het flashgeheugen is dan vol en de drive presteert suboptimaal. Er zijn immers geen lege pages om data naartoe te schrijven. Normaal gesproken gaat de garbage collection aan de slag om pages leeg te maken, maar daar geven we de drives de kans niet toe. In de volgende stap wordt de drive namelijk achtmaal getest met traces, waarbij tussendoor steeds data naar de drive wordt geschreven om herstel te voorkomen. De random data wordt gedurende tien minuten, met toenames van vijf minuten per run, volgeschreven, steeds gevolgd door het draaien van de traces. Dit is de degrade-fase en brengt de prestaties naar het laagste niveau.

Vervolgens worden de tracebenchmarks tijdens de steady state-fase vijfmaal herhaald, steeds voorafgegaan door 50 minuten random data schrijven. Zo krijgt de garbage collection geen kans en een stabiel laag prestatieniveau. Ten slotte laten we de drive in de recoveryfase herstellen. De tracebenchmarks worden nog vijfmaal gedraaid met tussenpozen van steeds 5 minuten. De ssd kan nu steeds huishoudelijke taken als garbage collection en trim uitvoeren, en we zien de prestaties herstellen. Hoe snel dat gebeurt, is afhankelijk van de controller en firmware, en natuurlijk de overprovisioning. De controller kan dan immers makkelijker data heen en weer schuiven om de flashblokken te optimaliseren.

We kunnen op deze manier enerzijds de prestaties van de ssd bekijken in een zeer zwaar scenario, waarbij de drive een bijzonder zware werklast te verwerken krijgt, en anderzijds kunnen we zien hoe de drive zich herstelt na zo'n episode. Met andere woorden, als je je ssd zeer zwaar belast, hoe kun je dan vlot weer goede prestaties verwachten of heeft de drive lang nodig om te herstellen?

Alle benchmarks worden gedraaid op een Windows 10 Professional-systeem met een Skylake Pentium G4400-processor in een Asus Z170 Deluxe-moederbord. Het ddr4-geheugen hebben we, om caching van data te beperken, beperkt tot 4GB. We gebruiken AS-SSD 1.6.4, Intels NASPT versie 1.7.1 en PCMark 8 versie 2.7.613.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True