Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Apple iPhone 7 (Plus) Review

Of toch meer een iPhone 6ss?

Secundaire camera iPhone 7 Plus

De iPhone 7 Plus heeft nog een camera, met wat door Apple een 'telephotolens' wordt genoemd. Met 56mm is het meer een standaardlens, waar de normale lenzen van smartphones zoals gezegd groothoeklenzen zijn. De 'camera telephotolens' heeft ten opzichte van de andere camera wel een functie die vergelijkbaar is met de functie van een telelens, namelijk dingen dichterbij halen. Je kunt dus betogen dat de iPhone optische zoom heeft, een heilige graal voor smartphonefotografie. Het is namelijk erg lastig om echte optische zoom in een smartphone te bouwen zonder dat de telefoon daar enorm van aankomt, zowel wat gewicht als wat dikte betreft. Met de tweede camera kun je echter optisch zoomen doordat de lens objecten twee keer zo dichtbij haalt. Digitaal zoomen is daarvoor minder prettig, omdat je simpelweg inzoomt op de pixels, wat resulteert in een hoop detailverlies.

Bij de bovenstaande foto's zie je dat gebeuren. De eerste foto is gemaakt zonder te zoomen en dus met de groothoekcamera. De foto ernaast is een crop van die foto en dus digitaal ingezoomd. De meest rechtse foto is gemaakt met de 'telephotolens', die alles simpelweg door zijn andersoortige lens dichterbij haalt en daarmee twee keer zoom bereikt. Als je bijvoorbeeld inzoomt op het T-shirt van de tweaker in het midden, zie je het verschil in kwaliteit heel goed tussen de crop en de secundaire camera. Dat, dames en heren, is het grote voordeel van de tweede lens op de iPhone 7 Plus.

Het is in de praktijk een fijne functie, want er zijn veel situaties waarbij het van pas komt, zoals langs de lijn van een sportwedstrijd of op een feestje als je iemand van een afstand op de korrel wil nemen. Eigenlijk kan het bijna overal van toepassing zijn, want een moment is soms al voorbij voordat je dichtbij genoeg bent.

Gefopt

Dat klinkt fantastisch en dat is het vaak ook. Toch is er een kleine 'maar'; de tweede camera heeft namelijk een aantal eigenschappen die minder zijn dan de primaire camera. Zo heeft hij geen optische beeldstabilisatie, is de sensor met 1/3,6 inch een stukje kleiner en heeft hij een diafragma van slechts f/2.8, met aanzienlijk minder lichtsterkte als gevolg.

Toen we wilden laten zien wat het verschil is als je een foto met dezelfde kadrering maakt met beide lenzen, met andere woorden verder weg gaan staan als je inzoomt, verbaasden we ons over bovenstaande resultaten. We hadden minder verwacht van de ingezoomde foto, gezien de matige lichtomstandigheden. Toen we naar de exifdata keken, bleek dat de ingezoomde foto in werkelijkheid was genomen met de primaire camera, hoewel daar ten onrechte wordt genoemd dat het om de 56mm-lens gaat, tenzij de resultaten van beide camera's gecombineerd worden. Voor dat laatste hebben we echter geen aanwijzingen gevonden.

Over het algemeen schakelt de camera als je twee of meer keer inzoomt weer terug naar de primaire camera wanneer de lichtomstandigheden verslechteren en de sluitertijd dus langer wordt. In de praktijk gebeurt dat al redelijk snel. In de kantooromgeving bij Tweakers schakelde de camera al. De tweede camera en daarmee optische zoom komt dus alleen bij ideale lichtomstandigheden in actie. Aangezien de groothoekcamera een object op kortere afstand nog scherp krijgen, schakelt de iPhone 7 Plus bij twee keer of meer zoomen ook terug naar de primaire camera.

Digitaal zoomen kan natuurlijk ook nog steeds en wel tot tien keer. We waren positief verrast hoeveel detail er nog in de foto zat bij maximaal inzoomen op het reuzenrad hierboven.

Weinig scherptediepte in Portret-stand

Een interessante modus die momenteel nog wordt ontwikkeld door Apple, omdat hij nog niet klaar was ten tijde van de introductie van de iPhone 7, is enigszins vergelijkbaar met wat we bij de Huawei P9 zien en wat HTC deed met de One M8 in 2014. Daarbij wordt de stereoscopie van de camera's gebruikt om de achtergrond wazig te maken en zo een kleinere scherptediepte te simuleren.

Apple heeft het de naam Portret gegeven en hij is te vinden tussen de Foto- en Vierkant-modus in de interface. Gebruik je die stand, dan wordt automatisch overgeschakeld naar de de tweede camera, met het langere brandpunt. De software laat zien of het een object op ongeveer de juiste afstand heeft gezien. Als dat niet zo is, staat er in beeld 'Kom dichterbij' of 'Ga verder weg'.

Omdat Apple slechts elf uur voordat deze review een testversie van iOS 10.1 online zette, hebben we deze functie nog niet uitgebreid kunnen testen. Wel hebben we er kort mee kunnen spelen.

Om te beginnen valt op dat het effect live in beeld te zien is, en je dus niet hoeft te wachten tot de foto is gemaakt om te kijken hoe de foto eruit komt te zien. Dat werkt fijn. De modus lijkt zijn beste werk te doen als het object iets verder weg is dan de minimaal vereiste afstand.

Aan de testfoto's kunnen we afleiden dat het blur-algoritme niet enkel werkt met diepte-informatie, maar ook kijkt naar contrastrijke overgangen. Zo is te zien dat hij bij de randen van de kraan de mist in gaat en ook bij het Star Wars-logo gaat het mis. Voor de rest is het effect lang niet slecht; op de laatste foto zie je bijvoorbeeld goed dat de mate van blur duidelijk afhangt van de afstand tot de camera.

Het is een leuke functie die in theorie mooie plaatjes mogelijk maakt, maar Apple heeft nog werk te verzetten voordat het goed genoeg functioneert om in veel situaties te gebruiken. Overigens heeft Apple de Portret-modus het bètalabel gegeven, dus er zijn geen harde conclusies aan de eerste foto's te verbinden.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite