Door , , 152 reacties

Beste koop: Nikon D3300 Body Zwart

Tweakers zegt: 8,5

In deze round-up vergelijken we drie goedkope dslr's uit het instapsegment, bedoeld voor mensen die iets meer controle willen dan een eenvoudige camera biedt. Het is uiteindelijk de Nikon D3300 die als winnaar uit de strijd komt en zowel de EOS 1300D van Canon en de Sony A58 achter zich laat. De camera is verrassend compleet en biedt voor de beginner de meeste mogelijkheden om door te groeien naar een meer ervaren fotograaf.Prijs bij publicatie: € 322,-Nu verkrijgbaar vanaf: € 325,-

Hoewel veel mensen tegenwoordig hun smartphone inzetten als primaire camera, kan deze niet opboksen tegen de beeldkwaliteit, instelmogelijkheden en veelzijdigheid van een echte camera. Waar je vroeger flink wat geld moest neerleggen voor een camera met verwisselbare lenzen, is dat tegenwoordig wel anders. Voor relatief weinig geld koop je al een spiegelreflexcamera en het is dan ook geen verrassing dat dit type camera - en dan vooral de instapmodellen - nog steeds het vaakst over de toonbank gaat.

Systeemcamera's zijn weliswaar sterk in opmars, maar in relatieve zin zijn ze in het instapsegment vaak nog wat duurder en daar komt nog het psychologische effect bij dat veel kopers zich baseren op oude regels, waarbij een dslr gezien wordt als het equivalent van kwaliteit. Daarbij bieden dslr's in vergelijking met gelijk geprijsde systeemcamera's naast een lcd ook een zoeker en het lenzenaanbod voor dslr's is vele malen groter, al blijkt uit cijfers dat de meeste kopers de kitlens nooit ontgroeien.

DSLR's Canon Nikon Sony

Net als twee jaar geleden hebben we daarom een round-up gemaakt van instap-dslr's met kitlens, met een prijs van maximaal 450 euro. Bedoeld voor mensen die meer kwaliteit willen dan een telefoon of compactcamera kan bieden, of fotografie meer als hobby willen benaderen en behoefte hebben aan instelmogelijkheden en verwisselbare lenzen.

Om wederom vier recente instap-dslr's te vinden bleek een flinke uitdaging, vooral omdat camerafabrikanten de instapmodellen niet zo snel vernieuwen. En als dat wel het geval is, dan blijven de oude camera's nog een tijdje op de markt voor een beduidend lagere prijs, waardoor deze modellen logischerwijs nog lange tijd het meest populair blijven. Het zou natuurlijk wat vreemd zijn om nu nog te kiezen voor de Canon EOS 1200D in plaats van de 1300D, vooral omdat de eerstgenoemde niet meer geproduceerd wordt en de beschikbaarheid terugloopt.

Vier Drie modellen

We kozen dus voor de 1300D, die overigens maar op kleine punten van de 1200D verschilt. En voor de Nikon D3300, die twee jaar geleden net nieuw was en toen ook al meedeed in de round-up, maar waar op dit moment nog geen opvolger voor is uitgebracht. Verder vroegen we Sony om de A58, omdat de nieuwere A68 te duur is in vergelijking met de andere instappers. Sony Nederland kon deze camera echter niet leveren omdat de leveringen uit Japan zijn gestopt (mede vanwege de recente aardbeving in Kumamoto). Gelukkig was Tweaker henk1994 bereid om zijn exemplaar aan ons uit te lenen, waarvoor veel dank!

Tot slot zochten we nog naar een Pentax instap-dslr in dezelfde prijsklasse. Twee modellen kwamen in aanmerking, maar Pentax kon beiden - de K-S1 en K-50 - niet leveren. De K-S1 lijkt ook End-of-Life te zijn, want hij is praktisch nergens meer leverbaar. Zowel de K-S1 als K-50 worden op de Amerikaanse Pentax-site ook niet meer genoemd, maar op de Nederlandse nog wel. Omdat we niet van één fabrikant een veel duurder model in de vergelijking wilde opnemen, hebben we ons beperkt tot de drie overgebleven dslr-fabrikanten: Canon, Nikon en Sony. Inclusief kitlens kosten deze minder dan 450 euro.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter