Door , , 71 reacties

De D5500 is een goede allround camera, maar de verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger zijn beperkt. Hij is kleiner en lichter geworden, en vormt samen met de nieuwe 'collapsable' lenzen een zeer compacte combinatie. Het scherm is nu aanraakgevoelig en laat zich ook gedeeltelijk bedienen als je door de zoeker kijkt. De accuduur en de autofocus tijdens live view zijn verbeterd. De beeldkwaliteit is echter nagenoeg identiek aan die van de D5300, die daardoor een interessant, goedkoper alternatief is geworden.

Prijs bij publicatie: € 819,-
Verkrijgbaar vanaf: € 635,39
Geteste uitvoering: Nikon D5500 Body Zwart

De D5x00-camera's behoren tot de populairste spiegelreflexcamera's in het portfolio van Nikon. Ze zijn boven de 3x00-instapserie gepositioneerd en onder de gevorderde 7x00-serie, die tot de top van de aps-c behoort. De 5x00-serie, waarin de D5500 thuishoort, is gericht op een brede doelgroep, van beginnende amateurs tot meer ervaren fotografen. Het meest kenmerkende van de 5x00-serie is het kantelbare scherm. Daarmee kun je makkelijker vanuit lastige posities fotograferen, zoals laag bij de grond en boven je hoofd. Dat biedt meer mogelijkheden voor de compositie en leidt daardoor vaak tot creatievere foto's.

Nikon D5500

Het kantelbare scherm is met de D5500 ook aanraakgevoelig geworden en laat zich daardoor op een vergelijkbare manier bedienen als een smartphone. Als je tijdens het fotograferen op het touchscreen tikt, stelt de camera scherp en kan aansluitend direct de opname gemaakt worden. Als je wil kun je instellingen als diafragma, iso-gevoeligheid en sluitertijd ook direct via het scherm aanpassen. En tijdens het terugkijken van foto's kun je met je vinger van links naar rechts en andersom over het scherm vegen om de volgende of vorige foto te zien. Met twee vingers kun je in- en uitzoomen, net als bij een smartphone. Wat we verder nog handig zouden vinden tijdens het terugkijken, is dat een deel van een foto automatisch wordt vergroot als je op een bepaald punt klikt, maar dat is vooralsnog niet het geval.

Er zijn nog meer kleine en grote aanpassingen te vinden bij de D5500. De vraag is: heeft hij voldoende meerwaarde boven zijn voorganger of kun je, als je in de markt bent voor een dergelijke camera, beter voor de iets oudere D5300 kiezen?

Populaire gebruikersreview

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter